Tworzenie stron www

Stworzenie strony www to coś więcej niż tylko zaprojektowanie pięknego layoutu, który można podziwiać. Profesjonalny serwis internetowy to przede wszytkim użyteczność - powinna być prosta i intuicyjna, tak aby jej użytkownik podążał do celu - Twojego zysku!


Tworzenie stron www - krok po kroku

Stworzenie profesjonalnej prezentacji Twojej firmy, która będzie nie tylko piękną wizytówką, ale także pomoże Ci zdobyć więcej klientów, jest trudne. Proces tworzenia strony www podzielony jest na kilka etapów istotnych w realizacji projektu.

    Spis treści:
  1. Reasearch i analiza
  2. Architektura tresci
  3. Prototypowanie
  4. Kodowanie i testy
  5. Wdrażanie Analityki
  6. Testy A/B

Research i analiza

Punktem wyjścia przy tworzeniu strony internetowej jest poznanie jej przyszłego (lub obecnego, jeżeli np. projektujemy nową wersję) użytkownika. Aby poznać taką osobę musimy zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  • Dlaczego do nas trafił?
  • Co go do tego zmotywowało?
  • Jakie są jego potrzeby?
  • Jak się zachowuje?

Po co w ogóle poznawać i opisywać zachowania osób, które będą korzystać z serwisu www? Odpowiedzi na te pytania dadzą nam wiedzę, dzięki której możemy zaprojektować stronę właśnie dla nich. Spełniając ich oczekiwania, sprawimy że z większym prawdopodobieństwem użytkownicy tacy dokonają konwersji, czyli staną się naszymi klientami.

Tworzenie architektury treści

Strona internetowa nie może istnieć bez zawartości, dlatego kolejnym krokiem jest stworzenie architektury informacji jaką chcemy przekazać użytkownikowi. Ułożenie zależnych od siebie podstron w logiczny sposób znacznie ułatwi poruszanie się po serwisie, zwłaszcza jeżeli jego struktura jest skomplikowana i wielopoziomowa.

Zyskają na tym nie tylko osoby szukającej danej informacji. Dzięki logicznemu ułożeniu poszczególnych treści, strona www jest łatwiej i szybciej skanowana przez roboty indeksujące - przełożyć się to może na lepszą widoczność w wyszukiwarkach internetowych.

Architekura treści

Dlaczego tworzyć treść na samym początku projektu?

Posiadanie przynajmniej zarysu treści jaka ma znajdować się w serwisie jest niezwykle ważne w procesie projektowania strony www. Ciężko jest zrobić choćby podstawowy szkic bez wiedzy o treści i intencji przekazu. Nawet bardzo dobry layout przestaje mieć sens, jeżeli zostanie zaprojektowany dla innego przekazu.

Prototypowanie i pierwsze testy

Tworzenie stron www

Kolejnym etapem w tworzeniu strony internetowej jest przygotowanie szkiców poszczególnych widoków. Bardzo często odbywa się to przy pomocy kartki papieru i ołówka - nie jesteśmy ograniczeni narzędziem, dzięki czemu możemy skupić się na potrzebach użytkownika. To na tym etapie przydaje się wiedza o architekturze treści oraz potrzebach przyszłych klientów, które chcemy zaspokoić.

W kolejnym kroku szkice przygotowane na papierze przenosimy do prototypu strony, który nie jest jeszcze w pełni funkcjonalny, ale może pokazać wszelkie błędy związane z jej użytecznością. Ważne jest aby szczegółowo omówić tak przygotowaną makietę i na tym etapie wykryć jak najwięcej niedoskonałości.

Kodowanie i testowanie

Kodowanie to już właściwe przygotowanie, według wcześniej ustalonych projektów z całą jej funkcjonalnością. Stronę www tworzymy zazwyczaj na roboczym serwerze gdzie odbywają się testy:

  • działania na różnych przeglądarkach internetowych
  • działania na różnych rodzajach urządzeń (desktop, netbook, tablet, smartfon, telefon)
  • szybkości serwera (ważne w przypadku używania systemów CMS)
  • szybkości działania po stronie przeglądarki

Wszelkie niedociągnięcia, które mogą różnicować wygląd układu na różnych przeglądarkach czy urządzeniach, naprawiamy na bieżąco. W ostatnim etapie tworzenia strony optymalizujemy jej kod pod względem szybkości i wydajności, zarówno na serwerze jak i w przeglądarce - wszytko po to, aby witryna ładowała się najszybciej jak to możliwe.

Wdrażanie analityki internetowej

Analityka internetowa

Wdrożenie analityki internetowej nie jest konieczne przy tworzeniu strony www, ale warto się nad tym zastanowić. Większość osób nie docenia analityki, co jest olbrzymim błędem biznesowym. Dane płynące z pochodzenia i zachowań użytkowników mogą posłużyć do podejmowania decyzji istotnych dla prowadzonej działalności.

Wdrożenie analityki bardzo często utożsamiane jest z samą instalacją narzędzia takiego jak darmowe Google Analytics. Większość osób używa go jedynie, aby sprawdzić ilość odsłon strony, a dobrze zaplanowana analityka to przede wszystkim wyznaczenie celów biznesowych oraz mierzenie postępów ich realizacji w czasie.

Testy A/B

Ostatnim etapem tworzenia strony internetowej są testy A/B przeprowadzane na prawdziwych użytkownikach. Mają one sens jedynie gdy serwis posiada odpowiednio duży ruch, dlatego nie można przeprowadzać ich zaraz po uruchomieniu serwisu.

Polegają one na dopracowywaniu wyglądu elementów wpływających na konwersje, tak aby zwiększyć jej współczynnik np. taki test może wykazać, że przeniesienie przycisku zakupu z prawej części na lewą może zwiększyć sprzedaż w sklepie o 20%. Takiej informacji nie uzyskamy podczas standardowych badań, a jedynie na działającej już stronie.


Masz firmę w Lublinie?

Lublin to też nasze miasto!

Czasami trudno jest omówić wszystkie kwestie związane z Twoim biznesem tylko przez telefon czy e-mail. Dla klientów z Lublina i okolic oferujemy możliwość spotkania i omówienia wszelkich spraw związanych z projektem - na przykład w miejscu prowadzenia Twojej działalności.

Lublin

Potrzebujesz pomocy?

Powiedz czego potrzebujesz, a my znajdziemy rozwiązanie, które wycenimy za darmo. Nasze doświadczenie pomoże Ci wyprzedzić konkurencję i zdobyć więcej klientów.


Przeczytaj opinie zadowolonych klientów

Strona wykonana w nowoczesnym stylu, według mojego życzenia. Otrzymałem pomoc w kwestiach, o których nawet nie miałem pojęcia. Artur Kędzierski (cyklostrefa.pl)
Profesjonalne podejście i szybkie wykonanie strony, bezproblemowy kontakt. Jestem w pełni zadowolony z usługi, którą polecam! Paweł Wcisło (serviceday.pl)