Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest agencja interaktywna?
  • Czym się zajmuje agencja interaktywna?
  • Jak wybrać dobrą agencję interaktywną?
  • Dla kogo jest agencja interaktywna?
  • Jakie są cechy dobrej agencji interaktywnej?

Czym zajmuje się agencja interaktywna?

Agencja interaktywna, nazywana również agencją multimedialną zajmuje się kompleksową obsługą marketingu cyfrowego. Usługi realizowane przez taką organizację są nakierowane przede wszystkim na branding i budowanie rozpoznawalności. Zakres obowiązków specjalistów agencji interaktywnych obejmuje również reklamę i sprzedaż.

Uwaga!
Agencja multimedialna z zasady nie zajmuje się wdrażaniem sklepów internetowych oraz tworzeniem stron www. Od tego są agencje 360. 

Jakie usługi może oferować agencja interaktywna?

W ramach współpracy z tego typu podmiotem możesz zadbać o wiele dziedzin z zakresu reklamy internetowej, m.in. SEO (ang. Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Marketing) czy też UX (ang. User Experience). Niektóre agencje interaktywne zajmują się również projektami graficznymi, kwestiami brandingowymi oraz zarządzaniem mediami społecznościowymi.

Agencje multimedialne zatrudniają przede wszystkim twórców kreatywnych z wielu dziedzin. Pozwala to nie tylko optymalizować istniejący już w serwisie content, ale również opracowywać nowe treści tekstowe, graficzne oraz wideo.

Agencja interaktywna – usługi

Poszczególne agencje interaktywne występujące na rynku decydują indywidualnie o świadczonych usługach. Najpopularniejszymi z nich są m.in.:

Agencja multimedialna może również prowadzić kampanie reklamowe Google Ads oraz dokonywać kompleksowych audytów stron www – zarówno pod kątem SEO, jak i UX.

Dla kogo agencja interaktywna?

Agencja interaktywna jest dedykowana dla przedsiębiorców, którym zależy na uzyskaniu wysokiego współczynnika konwersji i mikro konwersji. Może się to odbywać poprzez działania tj.:

  • kliknięcie przycisku CTA (ang. Call to Action);
  • dodanie produktu do wirtualnego koszyka;
  • pobranie materiałów ze strony (np. poradnika w formie pdf);
  • wypełnienie formularza kontaktowego;
  • przeczytanie wpisu blogowego;
  • obejrzenie wideo;
  • zasubskrybowanie newslettera.

Synergia działań specjalistów z agencji interaktywnej spowoduje, że użytkownicy będą wchodzić w interakcje z wybraną stroną www. Dzięki temu właściciel konkretnego serwisu pozyska ważne dane o odbiorcach dot. demografii, lokalizacji oraz profilu osobowości potencjalnych klientów. Informacje te są na bieżąco analizowane przez pracowników agencji multimedialnych, dzięki czemu mogą oni opracować trafną strategię umożliwiającą promocję wybranej firmy, marki lub strony www w internecie.

Jak wybrać dobrą agencję interaktywną?

Wybór odpowiedniej agencji interaktywnej jest wymagającym zdaniem. W tym celu należy zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów m.in. referencje, case studies oraz klarowne warunki współpracy. Ważny jest także bezproblemowy kontakt i zaufanie do danego podmiotu.

Referencje

W pierwszej kolejności rekomendujemy zweryfikować opinie o wybranej agencji interaktywnej. Referencje rekomendujemy sprawdzić w Google, a także na stronie internetowej danego podmiotu. Warto również zapytać użytkowników o zdanie na popularnych grupach Facebookowych.

Case studies

Analizując case studies, zobaczysz, jak prezentuje się skuteczność działań Twojego przyszłego usługodawcy. Dzięki temu realnie ocenisz, czy realizowane kampanie przekładają się na korzyści biznesowe (np. w postaci zwiększenia świadomości internautów na temat danego brandu lub maksymalizacji współczynnika konwersji zakupowej).

Klarowne warunki współpracy

Szanująca swoich klientów agencja interaktywna powinna spisać warunki współpracy w postaci umowy. Taki zabieg wpływa na przejrzystość. Wówczas każda ze stron wie, czego może się spodziewać. Warto przeanalizować każdy paragraf w dokumencie. Jednymi z najistotniejszych czynników są m.in.:

  • kary umowne,
  • sposób wypowiedzenia zobowiązania,
  • czas trwania i model rozliczeń.

Jeśli uważasz, że ważnego według Ciebie zapisu nie ma w umowie – poinformuj o tym agencję. Być może dobrą opcją będzie dopisanie wybranego elementu (jeśli oczywiście jest zgodny z „charakterem” współpracy).

Bezproblemowy kontakt

Bezproblemowy kontakt jest istotny szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Warto upewnić się, że agencja interaktywna, na którą jesteś wstępnie zdecydowany, odbiera telefony, odpisuje na maile w mniej niż 24 godziny i nie robi problemów z dodatkowych pytań, czy też ewentualnych zastrzeżeń.

Zaufanie

Przed rozpoczęciem współpracy z agencją interaktywną zadaj kilka istotnych pytań, a mianowicie:

  • Czy będziecie ze mną konsultować zmiany w kampaniach reklamowych?
  • Jakie sytuacje spowodują, że skontaktujecie się z moją osobą?
  • Czy zawsze mogę do Was zadzwonić lub napisać maila?
  • Jak będę informowany o postępach działań?
  • Czy istnieje możliwość osobistego kontaktu ze specjalistą ds. SEO?

Uzyskanie odpowiedzi na przemyślane pytania pozwoli zbudować zaufanie na linii klient → agencja. Dzięki temu upewnisz się co do danego podmiotu i ewentualnie nie stracisz czasu na współprace, które według Ciebie nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.

Cechy dobrej agencji interaktywnej 

Dobra agencja interaktywna wyróżnia się zazwyczaj kilkuletnim doświadczeniem, dysponuje zespołem składającym się z wielu, kreatywnych specjalistów, a dodatkowo raportuje działania, jest skuteczna i pozwala uzyskać długotrwałe efekty.

Doświadczenie

Najważniejsza cecha dobrej agencji multimedialnej – doświadczenie. Przemyślane działania, poparte umiejętnościami specjalistów szlifowanymi przez wiele lat pozwalają dostosować proces kreowania brandu do aktualnych standardów panujących w danej branży. 

Wybierając agencję multimedialną z minimum 5-letnim doświadczeniem, istnieją duże szanse na to, że zmieniające się algorytmy oraz wymagania stawiane przez Google nie będą przeszkodą do uzyskania wysokich pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek.

Współpracując z doświadczonym podmiotem, dajesz sobie szansę na uzyskanie rzeczywistych rezultatów w optymalnym czasie – nie tylko pod względem SEO, ale również, jeśli chodzi o płatne kampanie PPC (ang. Pay Per Click) obejmujące Google Ads, Facebook Ads czy też Instagram Ads.

Rozbudowany zespół specjalistów

Chcesz, żeby realizowane kampanie przynosiły oczekiwane rezultaty? W takim razie wybierz podmiot zatrudniający specjalistów z wielu dziedzin. Widoczność strony w wyszukiwarce zwiększysz nie tylko za pomocą działań specjalistów ds. SEO, ale również zawdzięczając to wysiłkowi osób odpowiedzialnych za m.in.:

  • tworzenie wysokiej jakości contentu (np. opisów produktów/kategorii, artykułów blogowych); 
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych;
  • działania analityczne;
  • testy A/B;
  • poprawę wydajności strony pod kątem UX.

Pamiętaj, że wyłącznie dzięki synergii działań fachowców z wielu dziedzin możesz poprawić współczynnik konwersji na stronie, zmniejszyć ilość porzuconych koszyków, a także zminimalizować wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate).

Raportowanie działań

Marketing to mierzalność. Każde działanie wykonywane w celu promocji Twojej firmy w sieci można precyzyjnie przeanalizować. Warto zatem podjąć współpracę z agencją, którą będzie systematycznie raportowała wyniki. Za sprawą raportowania będziesz wiedział, czy przeznaczony przez Ciebie budżet jest efektywnie wykorzystywany oraz w jakim stopniu proponowane rozwiązania się sprawdzają.

Skuteczność

Dobra agencja multimedialna wyróżnia się skutecznością. Pomaga klientom zwiększyć widoczność w sieci w ustalonym wcześniej terminie. Rezultaty będą widoczne prawdopodobnie już po 6-12 miesiącach od rozpoczęcia współpracy z danym podmiotem. 

W zależności od wyboru formy promocji (np. pozycjonowanie, kampanie linków sponsorowanych Google Ads, social media marketing) efekty mogą przejawiać się w postaci zwiększenia współczynnika konwersji zakupowej lub minimalizacji wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate).

Długotrwałe efekty

Dobra agencja interaktywna pomaga uzyskać klientom długotrwałe efekty. Co to oznacza? Że nawet po zakończeniu współpracy rezultaty będą widoczne przez długi czas (często nawet ponad rok). W konsekwencji przedsiębiorstwo, które zrezygnuje przykładowo z usługi pozycjonowania, nie odnotuje tzw. spadków. Pojawią się one dopiero w momencie, gdy konkurencja wykona dodatkowe działania mające na celu osiągnięcie wyższych pozycji niż dotychczas.

Podsumowanie

Agencja interaktywna to podmiot świadczący kompleksowe usługi z zakresu reklamy internetowej. W zależności od indywidualnych założeń właściciela oraz zatrudnianych specjalistów, jej obszar działania może się nieco różnić. Najpopularniejsze organizacje w Polsce, jak i za granicą oferują pozycjonowanie, kampanie linków sponsorowanych (Google Ads), social media marketing, a także inne działania związane z projektami graficznymi oraz kwestiami brandingowymi.

Wybierając agencję multimedialną, rekomenduję zwrócić uwagę przede wszystkim na referencje – to właśnie one potwierdzają rzetelność usługodawcy. Ważnymi aspektami są również: klarowne warunki współpracy spisane na umowie w czytelnej formie, bezproblemowy kontakt oraz rzetelne case studies potwierdzające rezultaty poprzednich współprac.

Agencja interaktywna powinna mieć także ponad 5 lat doświadczenia, dysponować rozbudowanym zespołem specjalistów i co najważniejsze – raportować wszelkie działania (żebyś wiedział, czy budżet, który przeznaczasz, przynosi oczekiwane rezultaty).