Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest agencja SEM? 
  • Czym się zajmuje agencja SEM? 
  • Czym się różni agencja SEM od agencji SEO?
  • Dlaczego warto pracować z agencją SEM?
  • Jak wybrać dobrą agencję SEM? 

Czym jest agencja SEM? 

Agencja SEM (ang. Search Engine Marketing) to podmiot specjalizujący się promocją stron www oraz sklepów internetowych w wyszukiwarkach. Firmy tego typu działają zazwyczaj w obrębie dwóch, głównych sektorów, czyli technicznego i kreatywnego.

Zespoły agencji SEM są zazwyczaj bardzo rozbudowane, obejmując fachowców z wielu dziedzin, m.in.:

  • specjalistów SEO,
  • specjalistów od reklamy płatnej (PPC),
  • UX/UI,
  • copywriterów,
  • web developerów.

Te wszystkie osoby pracują każdego dnia nad osiąganiem wysokich pozycji w Google i dotarciem do możliwie największej liczby potencjalnych klientów – m.in. za pomocą pozycjonowania (SEO – Search Engine Optimization) oraz kampanii linków sponsorowanych Google Ads. O tym, czym się zajmuje agencja SEM, opowiemy w następnym akapicie.

Zapamiętaj!

Ze względu na to, że pozycjonowanie również wchodzi w skład SEM – podmioty wyspecjalizowane w tego typu działaniach nazywane są także agencjami SEO/SEM. 

Czym się zajmuje agencja SEM? 

Agencja SEM (inaczej agencja SEO/SEM) zajmuje się przede wszystkim opracowywaniem i zarządzaniem reklamami w wyszukiwarce Google. Sam początek prac jest mocno związany z analityką, na której podstawie określa się dalsze kierunki działania tj. niezbędne zmiany optymalizacyjne wewnątrz Twojej strony, planowanie strategii pozycjonowania organicznego oraz projektowanie kampanii linków sponsorowanych Google Ads.

Agencja SEM – główne działania

Działania, które bezapelacyjnie powinny zostać wdrożone przez agencję SEM, przedstawiają się następująco:

  • kompleksowe przeprowadzenie audytu (analizy) pod kątem SEO oraz SEM,
  • opracowanie strategii reklamowej pod kątem wyszukiwarek,
  • pozycjonowanie serwisu (działania SEO),
  • wdrożenie działań obejmujących płatną reklamę w Google (czyli kampanie linków sponsorowanych Google Ads).

Warto również wiedzieć, co dokładnie wchodzi w skład pozycjonowania oraz płatnej reklamy w Google. Szczegóły są dostępne poniżej.

Pozycjonowanie serwisu

Pozycjonowanie serwisu to przede wszystkim:

  • optymalizacja treści na stronie (np. poprawa nagłówków H1-H6 oraz wdrożenie tagów meta title/meta description);
  • optymalizacja techniczna serwisu (np. minifikacja kodu HTML i CSS, dodanie i edycja pliku sitemap w formacie XML oraz robots.txt);
  • optymalizacja witryny pod kątem wydajności i interaktywności (np. szybkość strony i dostosowanie jej do aktualnych zasad Core Web Vitals – zgodnie ze wskaźnikami LCP, FID oraz CLS);
  • dostosowanie oferty usługowej/produktowej (aby uzyskać wyższą konwersję, np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi, pobrania pdf-a, zapisu do newslettera lub wypełnienia formularza kontaktowego);
  • content marketing (obejmujący tworzenie wysokiej jakości opisów usług/produktów, opisów kategorii oraz wpisów blogowych czy też sponsorowanych).

Agencja SEO/SEM pozycjonując Twój serwis, powinna również pozyskiwać wartościowe linki zewnętrzne, bazując na m.in.:

  • własnych zapleczach,
  • współpracy redakcyjnej,
  • płatnych, ogólnopolskich portalach,
  • viralowych treściach,
  • wypowiedziach do artykułów z branżowej prasy,
  • katalogach,
  • listach firm,
  • stronach lokalnych,
  • portalach ogłoszeniowych,
  • case study,
  • relinkowaniu.

Ostatnim elementem, nad którym skupiają się podmioty działające w obszarze SEM, jest bieżący monitoring i raportowanie wyników — aby klient wiedział, za co dokonuje regularnych płatności, a także jakie rezultaty mu to przynosi.

Działania obejmujące płatną reklamę w Google

Płatna reklama w Google polega na m.in.:

  • optymalizacji i zarządzaniu reklamami PPC (ang. Pay Per Click) w wyszukiwarkach;
  • monitorowaniu przebiegu kampanii linków sponsorowanych Google Ads i bieżącym reagowaniu na działania konkurencji;
  • raportowaniu wyników i udzielaniu wartościowych rekomendacji w zakresie obranej strategii.

Należy pamiętać, że agencja SEO/SEM traktuje powyższe prace jako uzupełniające się. W konsekwencji właściwe efekty zostaną uzyskane wyłącznie w momencie synergii pozycjonowania i Google Ads.

Co więcej – agencja SEM może wykonywać także usługi pokrewne, przykładowo:

  • zarządzanie komunikacją marketingową,
  • przygotowywanie materiałów wizerunkowych pod kątem social mediów.

W takim razie, jaki jest rzeczywisty zakres prac specjalistów SEM? To zależy w dużej mierze od rodzaju Twojej strony internetowej lub sklepu e-commerce. Na finalną decyzję odnośnie podejmowanych działań wpływają takie elementy jak:

  • sektor,
  • cele strategiczne,
  • branża,
  • konkurencja,
  • priorytety rozwoju.

Search Engine Marketing to bardzo złożony proces, wymagający wielozadaniowości. Agencja SEO/SEM wykonuje różne działania, w zależności od etapu rozwoju danej firmy.

Niektóre prace mają tzw. charakter jednostkowy – są one wdrażane na samym początku (np. opracowanie unikalnego contentu na stronę www). Inne zadania kontynuuje się cyklicznie, przez kolejne miesiące, a nawet lata (np. pozyskiwanie wartościowych odnośników zewnętrznych za pomocą link-buildingu oraz prowadzenie płatnych kampanii linków sponsorowanych Google Ads).

Czym się różni agencja SEM od agencji SEO?

Agencja SEM to podmiot wyspecjalizowany w reklamie internetowej — zarówno pod kątem organicznych wyników wyszukiwania (SEO), jak i płatnych wyników, obejmujących kampanie Google Ads, czyli formę reklamową PPC.

Agencja SEO natomiast zajmuje się wyłącznie zwiększaniem rankingu serwisów w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), a co za tym idzie – w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. 

Zapamiętaj!

Typowy podmiot zajmujący się SEO nie podejmuje prac związanych z Google Ads ani tym bardziej z mediami społecznościowymi (np. Facebook Ads lub Instagram Ads).

Jak wybrać dobrą agencję SEM? 

Wybór dobrej agencji SEM to niełatwe zadanie. Biorąc pod uwagę obecne trendy rynkowe, można zaobserwować tendencję wzrostową — firmy specjalizujące się w SEO oraz SEM powstają regularnie, jednak większość z nich nie spełnia oczekiwań konsumentów.

Bazując na własnym doświadczeniu, uważam, że warto zwrócić uwagę na 5 kluczowych aspektów – typ rozliczeń, okres wypowiedzenia, cena, doświadczenie i znajomość branży. O tym opowiem niżej.

Kryteria wyboru agencji SEM – 5 kluczowych aspektów

Pięć fundamentalnych aspektów, na które należy zwrócić uwagę, decydując się na podjęcie współpracy z agencją SEM to:

  • Typ rozliczeń — najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest wybór rozliczenia abonamentowego. Firmy umożliwiają również rozliczenie za osiągnięte rezultaty (dostępny jest także hybrydowy model finansowania). Rozliczenie abonamentowe pozwala osiągnąć najwięcej, ponieważ powoduje, że agencja SEM otrzymuje wynagrodzenie co miesiąc, a w konsekwencji może skupić się na procesie, wdrażając niezbędne działania, które przyniosą długofalowe i stałe rezultaty (np. regularny link-building lub tworzenie testów A/B w kampaniach Google Ads).
  • Okres wypowiedzenia — standardowo powinien obejmować od jednego do trzech miesięcy (jeśli agencja SEM jest pewna kompetencji swoich pracowników, nie będzie zabezpieczała się sześcio- lub dwunastomiesięcznym okresem wypowiedzenia).
  • Cena – ustala się ją indywidualnie, na podstawie konkretnych założeń projektowych i oczekiwań klienta. Zazwyczaj, im więcej płacisz — tym lepsze efekty możesz uzyskać. Kompleksowe działania SEO/SEM zaczynają się od 2-3 tyś miesięcznie.. 
  • Doświadczenie — wysokiej klasy agencja SEM powinna mieć tzw. profilowego klienta, którym jest globalna korporacja, ogólnopolska firma lub lokalna działalność podobna do charakteru Twojej działalności. Dzięki weryfikacji poszczególnych case study będziesz mógł ocenić, czy wybrana agencja sprosta Twoim oczekiwaniom. 
  • Znajomość branży — współpracę warto nawiązać z ekspertami w danej dziedzinie, którzy rozumieją potrzeby Twoich klientów. Przełoży się to w przyszłości na wyższą konwersję zakupową i niższy współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).

Jakie agencje SEO/SEM automatycznie odrzucić? Takie, które zaspamowują Twoją skrzynkę mailową wiadomościami na temat wyjątkowych efektów SEO i Google Ads (dawniej AdWords) za kilkaset złotych miesięcznie. Szanujące się firmy nie wykonują również tzw. cold calli.

Dlaczego warto pracować z agencją SEM?

Współpraca z agencją SEM niesie za sobą szereg korzyści. Najważniejsze z nich to:

  • wzrost zapytań potencjalnych klientów,
  • większa liczba pozyskanych leadów,
  • wyższy stopień konwersji zakupowej,
  • mniejsza liczba porzuconych koszyków,
  • wzrost wyświetleń Twojej strony w wyszukiwarkach.

Długofalowa kooperacja z agencją SEM (powyżej 6-12 miesięcy) pozwala również zmaksymalizować ruch w Twoim serwisie, zbudować zaufanie wśród konsumentów i stać się tzw. branżowym liderem.

Podsumowanie

Wybierając rzetelną agencję SEM, powinieneś również zweryfikować referencje na jej temat, posługując się wyszukiwarką Google. Warto dodatkowo sprawdzić zdanie internautów na popularnych grupach Facebookowych (np. SEO/SEM Polska) – często wystarczy użycie tzw. lupki. Jeśli natomiast nikt nie poruszył wątku o danym podmiocie – możesz być pierwszy. Upewnij się dodatkowo co do obsługi klienta (musi być nie tylko profesjonalna, ale także dostępna przez minimum 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu).

Dziękuję za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego artykułu. Życzę powodzenia w wyborze najlepszej agencji SEO/SEM dla Twojego biznesu.