Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest agencja SEM? 
  • Czym się zajmuje agencja SEM? 
  • Czym się różni agencja SEM od agencji SEO?
  • Dlaczego warto pracować z agencją SEM?
  • Jak wybrać dobrą agencję SEM? 
Agencja SEM — jak wybrać tą najlepszą?
Agencja SEM — jak wybrać tą najlepszą?

Agencje SEM to aktualnie bardzo pożądane firmy. Wynika to z faktu, że marketing w wyszukiwarkach, a konkretniej w Google daje wiele korzyści biznesowych i po prostu się opłaca. Niestety wybór agencji SEM może być trudny i można się nadziać na mało efektywne firmy, co powoduje stratę czasu. W tym artykule przedstawie Ci poje podejście do wyboru właściwej agencji SEM.

Na naszym rodzimym rynku znajduje się wiele agencji SEM. Są to zarówno duże firmy, średnie podmioty oraz freelancerzy działający jednoosobowo. Każda opcja współpracy ma swoje wady i zalety. W tym artykule przedstawie Ci wszystko, co wiem na ten temat.

Czym jest agencja SEM (agencja SEO / SEM)?

Zacznijmy jednak od definicji samej agencji SEM, czy jak ktoś woli — agencji SEO / SEM. Nie wszyscy dobrze używają tych nazw, dlatego chciałbym szybko i prosto przedstawić temat. Agencja SEM to pojęcie szerokie, pod tą nazwą kryją się wszystkie agencje zajmujące się SEM, czyli marketingiem w wyszukiwarkach.

Agencja SEM zajmuje się więc zarówno organicznymi wynikami wyszukiwania (SEO, pozycjonowanie), jak i płatnymi wynikami wyszukiwania w reklamie Google Ads. Termin agencja SEO / SEM jest używany, ponieważ samo SEM jest utożsamiane z reklamą płatną, co jest powszechnym błędem — po prostu tak się przyjęło.

Z tego względu, ten artykuł będzie dotyczył wyboru agencji SEM w kontekście płatnych wyników wyszukiwania. Jeśli interesuje Cię wybór firmy zajmującej się organicznymi wynikami wyszukiwania, to zapraszam do artykułu poświęconego wyborowi agencji SEO.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Czym zajmuje się agencja SEM z perspektywy rynku?

Działania agencji SEM w kontekście reklamy Google Ads to przede wszystkim:

  • przygotowywanie strategii reklamy Google Ads
  • planowanie struktury konta reklamowego
  • audyty istniejących kampanii
  • optymalizacja konta pod kątem słów kluczowych
  • optymalizowanie stron docelowych pod kątem treści oraz konwersji
  • wdrażanie remarketingu w Google

Duża agencja SEM, mała firma czy może freelancer?

Tak jak wcześniej wspomniałem, agencja SEM może mieć różną wielkość. Wbrew pozorom ma to duże znacznie z Twojego punku widzenia. Dlatego też, rozważania o współpracy z agencją SEM musimy zacząć od tego, z kim możesz współpracować.

Dopiero gdy poznasz wady i zalety poszczególnych rodzajów agencji, będziesz w stanie realnie ocenić szanse na owocną współpracę. Oczywiście to nie wszystko, ale to dobry początek przy porównywaniu ofert, które będzie o wiele łatwiej ocenić.

Współpraca z dużą agencją SEM

Duża agencja SEM to firma, która posiada więcej niż 20 specjalistów od reklamy w Google. Bardzo rzadko taka firma będzie specjalizowała się tylko w SEM. Najczęściej będzie to dział lub oddział większego podmiotu, który zajmuje się reklamą w Google.

Duże firmy mają to do siebie, że za sprzedaż usług odpowiadają inne działy niż te, które będą realizować realną pracę dla Ciebie. Niestety prowadzi to do sytuacji, że taki handlowiec będzie za wszelką cenę sprzedać Ci usługi firmy, nawet jeśli tego nie potrzebujesz.

Czasami Twój biznes będzie potrzebował też większych przemyśleń i dostosowanie oferty do niestandardowych działań. Niestety duże agencje SEM, mają dość pudełkową ofertę, czyli sprzedają wszystkim taką samą usługę.

Na poziomie sprzedaży otrzymasz więc ogólniki od handlowca i będą to zdania typu: „reklama zwiększy ruch”, „będzie więcej kliknięć”, „więcej osób wejdzie na stronę” itp. Zapewne specjalista od reklamy zobaczy Twoją stronę i zacznie planować kampanię dopiero, jak podpiszesz umowę. Jest to zagrożenie, ponieważ w dużych agencjach SEM, zamiast próbować zrozumieć klienta i jego biznes traktuje się usługę dość „taśmowo”.

Jakość usług w dużej agencji SEM

Duże agencje SEM mają to do siebie, że stać je na zatrudnienie bardzo dobrych specjalistów od reklamy. Z drugiej strony skala działania nie pozowała tym specjalistom pochylić się nad każdym projektem. Zazwyczaj Ci najlepsi skupiają się na kilku kluczowych klientach, a całą resztą klientów zajmują się mniej doświadczeni pracownicy.

Szeroka wiedza organizacji, obecność na konferencjach itd. może nie przekładać się na jakość usług. Specjaliści dużej agencji SEM, nawet jeśli mają wiedzę, to nie zawsze mają odpowiednią ilość czasu, aby skupić się na danym projekcie.

Dość często zgłaszają się do nas klienci obsługiwani przez duże agencje SEM. Zazwyczaj (choć nie zawsze), konta reklamowe prowadzone są chaotycznie, bez skrupulatnie zaplanowanej strategii albo reklama kierowana jest na stronę główną. To jeden z głównych powodów braku rentowności w Google Ads — brak planu. Uruchomienie reklamy jest proste, ale zrobienie tego zgodnie ze strategią klienta wymaga czasu, którego duże agencje SEM nie chcą poświęcać.

Koszty współpracy z dużą agencją SEM

W kwestii kosztów współpracy z dużą agencją SEM mam jeden wniosek. Wysokość wynagrodzenia z taką agencją nie idzie w parze z jakością usług. Na bazie rozmów z naszymi klientami mogę powiedzieć, że to zupełna loteria. Zdarzają się dobre usługi za sensowne pieniądze, ale trafiają się też słabo prowadzone kampanie, które kosztują klienta bardzo dużo.

Wynika to przede wszystkim z tego, na jakiego specjalistę trafimy. Agencje SEM mają raczej podobne cenniki dla wszystkich klientów i nie uwzględniają tego, kto prowadzi kampanię. Jeśli trafisz na doświadczoną osobę — współpraca będzie się opłacać, ale zostanie Ci przydzielony junior SEM — może być różnie.

Ogólnie, im więcej wydajesz, czyli im większym graczem jesteś, tym większa szansa na to, że zostaniesz lepiej obsłużony. Najgorzej mają małe firmy z niewielkimi budżetami. Bardzo często traktowane są jako drugorzędni klienci, którzy są mało istotni z punktu widzenia dużej agencji SEM.

Podsumowanie współpracy z dużą agencją SEM

  • dużo wiedzy i doświadczenia z racji prowadzenia sporej ilości projektów
  • duża liczba specjalistów SEM o różnym stopniu doświadczenia, możesz trafić na specjalistę albo na juniora
  • mało czasu przeznaczonego na jeden projekt, co wpływa na jakość
  • zróżnicowany stosunek jakości do ceny — wiele zależy, na jakiego specjalistę trafisz
  • duża agencja SEM rzadko będzie nastawiona na cele biznesowe, zwłaszcza w małych projektach

Współpraca z freelancerem

W opozycji do dużych agencji SEM stoi spora liczba freelancerów — specjalistów działających na własną rękę. Zazwyczaj są to specjaliści, posiadający duże doświadczenie agencyjne, którzy z różnych powodów opuścili pracę w agencji SEM na rzecz własnej działalności.

Współpraca z taką osobą ma wiele korzyści, których ciężko szukać w agencjach SEM. Przede wszystkim będzie do indywidualne podejście do Twojego biznesu. Z racji małej ilości prowadzonych projektów, freelancer może poświęcić znacznie więcej czasu na zrozumienie Twoich potrzeb i dostosowanie usługi do Twoich indywidualnych celów biznesowych.

Z agencją SEM najczęściej będziesz rozmawiać o podstawowych wskaźnikach takich jak kliknięcia czy wyświetlenia reklamy. Natomiast dobry specjalista skupi się na bardziej wartościowych celach. Będą to na przykład ilość pozyskanych zapytań czy nawet bezpośrednia sprzedaż.

Jakość usługi freelancerów

Samodzielni specjaliści mają zazwyczaj duże doświadczenie i sporo czasu na projekt. Dzięki temu jakość współpracy i efekty biznesowe będą znacznie lepsze niż w przypadku dużych agencji SEM. Oczywiście od tej reguły będą pojawiać się wyjątki — na przykład, gdy będzie na początku swojej drogi pracy na swoim.

Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że nawet początkujący i mniej obeznany freelancer będzie zawsze nadrabiał zaangażowaniem. Niedoświadczony pracownik agencji SEM będzie raczej mało skłonny do skupienia się nad jednym problemem — po prostu nie będzie miał na to czasu. Freelancer, któremu zależy na utrzymaniu klienta (i dochodu oczywiście), jest w stanie poświęcić dużo czasu, aby rozwiązać daną sytuację.

Współpraca z freelancerem jest też korzystniejsza pod kątem komunikacji. W agencji SEM zazwyczaj będziesz kontaktować się z pośrednikiem, nie zawsze to będzie specjalista, który ma doświadczenie i realnie prowadzi Twoją kampanię. Freelancer zna Twoje konto i jest w stanie szybko odpowiedzieć na Twoje pytania, co jest bardzo ważną zaletą. Czekanie na odpowiedź na proste pytanie może serio frustrować.

Koszty współpracy z freelancerem

Koszty współpracy z freelancerem będą raczej wyższe niż w agencjach SEM. Wynika to z faktu, że specjaliści się cenią. Więcej poświęconej uwagi będzie trochę droższe, ale moim zdaniem i tak warto. Mało kto tak do tego podchodzi, ale na koniec dnia droższy specjalista i tak jest tańszy niż większa agencja SEM.

Jak to możliwe? Kwoty na fakturach przecież są wyższe! No są, ale do tego trzeba uwzględnić oszczędności dobrze zoptymalizowanego konta Google Ads. Doświadczony specjalista SEM jest w stanie zapewnić większą liczbę sprzedaży czy zapytań przy znacznie mniejszym budżecie wydanym na reklamę. Moim zdaniem to zawsze się opłaca — agencje SEM bardzo często przepalają budżety, co jest nieefektywne biznesowo.

Podsumowanie współpracy z freelancerami

  • freelancerzy zazwyczaj pracowali w agencjach i mają sporo wiedzy oraz doświadczenia
  • współpraca jest znacznie lepszej jakości z racji większej ilości czasu i zaangażowania w projekt
  • niestandardowa oferta dostosowana do Twoich oczekiwań
  • mimo wyższych stawek — niższe koszty pozyskania klienta / sprzedaży

Jak wybrać agencję SEM / freelancera?

Pięć fundamentalnych aspektów, na które należy zwrócić uwagę, decydując się na podjęcie współpracy z agencją SEM to:

  • Typ rozliczeń — najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest wybór rozliczenia abonamentowego. Firmy umożliwiają również rozliczenie za osiągnięte rezultaty (dostępny jest także hybrydowy model finansowania). Rozliczenie abonamentowe pozwala osiągnąć najwięcej, ponieważ powoduje, że agencja SEM otrzymuje wynagrodzenie co miesiąc, a w konsekwencji może skupić się na procesie, wdrażając niezbędne działania, które przyniosą długofalowe i stałe rezultaty (np. regularny link-building lub tworzenie testów A/B w kampaniach Google Ads).
  • Okres wypowiedzenia — standardowo powinien obejmować od jednego do trzech miesięcy (jeśli agencja SEM jest pewna kompetencji swoich pracowników, nie będzie zabezpieczała się sześcio- lub dwunastomiesięcznym okresem wypowiedzenia).
  • Doświadczenie — wysokiej klasy agencja SEM powinna mieć tzw. profilowego klienta, którym jest globalna korporacja, ogólnopolska firma lub lokalna działalność podobna do charakteru Twojej działalności. Dzięki weryfikacji poszczególnych case study będziesz mógł ocenić, czy wybrana agencja sprosta Twoim oczekiwaniom. 
  • Znajomość branży — współpracę warto nawiązać z ekspertami w danej dziedzinie, którzy rozumieją potrzeby Twoich klientów. Przełoży się to w przyszłości na wyższą konwersję zakupową i niższy współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).

Jakie agencje SEO/SEM automatycznie odrzucić? Takie, które zaspamowują Twoją skrzynkę mailową wiadomościami na temat wyjątkowych efektów za kilkaset złotych miesięcznie.

Dlaczego warto pracować z dobrą agencją SEM / freelancerem?

Współpraca z agencją SEM niesie za sobą szereg korzyści. Najważniejsze z nich to:

  • wzrost zapytań potencjalnych klientów,
  • większa liczba pozyskanych leadów,
  • wyższy współczynnik konwersji zakupowej,
  • mniejsza liczba porzuconych koszyków,
  • wzrost wyświetleń Twojej strony w wyszukiwarkach.

Długofalowa kooperacja z agencją SEM pozwala również zmaksymalizować ruch w Twoim serwisie, zbudować zaufanie wśród konsumentów i stać się tzw. branżowym liderem.

Podsumowanie

Wybór agencji SEM nie będzie, jest łatwy. Na rynku jest wiele agencji oraz freelancerów. Moim zdaniem najlepszą drogą jest rozmowa. Jeśli ktoś wysyła Ci ofertę, bez jakiejkolwiek rozmowy — od razu możesz skreślić taką współpracę.

Podczas samej rozmowy możesz wstępnie ocenić wiedzę oraz doświadczenie osoby po drugiej stronie — niezależnie czy jest to pracownik agencji SEM, czy samodzielny freelancer.