Komu potrzebna jest analityka cyfrowa?

Analityka potrzebna jest każdemu, kto czerpie jakiekolwiek korzyści z istnienia w internecie. Większość firm zdaje sobie sprawę z potęgi internetu i inwestuje pieniądze oraz czas na promocję w sieci. Warto jest znać efekt własnych działań reklamowych, chociażby po to, żeby inwestować tam, gdzie zwrot z tej inwestycji jest największy.

Analityka internetowa jest potrzebna każdemu, kto zarabia w internecie!

Firmy usługowe

Załóżmy, że mamy lokalną firmę zajmującą się naprawą artykułów AGD z budżetem miesięcznym na reklamę w sieci wynoszącym 400zł. W pierwszym miesiącu wydajemy połowę na reklamę Google Ads, a drugą połowę inwestujemy w Facebook Ads.

Pod koniec miesiąca okazuje się, że z Adwords otrzymaliśmy 23 telefonów od potencjalnych klientów, natomiast Facebook dał nam tylko 5 telefonów. Przy planowaniu wydatków reklamowych w kolejnym miesiącu mamy istotną informację – z takiej samej kwoty wydanej na promocję więcej klientów dał nam Google Ads, może warto więc w tym miesiącu zainwestować więcej w reklamę od Google?

E-commerce

Narzędzia analityki powinny być stosowane w sektorze e-commerce, znając zachowania użytkowników, problemy i błędy danego sklepu internetowego jesteśmy w stanie poprawić jego sprzedaż bez dodatkowych kosztów poniesionych na pozyskiwanie ruchu. Za kolejny przykład posłuży nam sklep z elektroniką, który odwiedza kilkaset osób dziennie, jednak zakupu dokonuje bardzo mały odsetek tej liczby.

Analiza procesu zakupowego pokazuje, że większość użytkowników rezygnuje z zakupu na etapie wypełniania danych do przesyłki. Zmiana sposobu ich wypełniania na bardziej intuicyjny formularz zwiększa sprzedaż sklepu o połowę – to bardzo częsty scenariusz wynikający z tego, że właściciele sklepów głównie skupiają się na pozyskiwaniu masowej ilości potencjalnych klientów, nie zważając na problemy, jakie mogą wystąpić podczas korzystania z ich sklepu.

Blogi i portale

Blogi, portale internetowe oraz wszelkiego rodzaju wydawcy treści w większości także potrzebują analityki, by lepiej funkcjonować. Strony tego typu zarabiają pieniądze na reklamowaniu czy polecaniu produktów i usług. Analityka może pomóc zwiększeniu efektywności reklam, co bezpośrednio wpływa na zwiększone zyski. Dzięki analizie użytkowników można też zmieniać stronę by była dla nich wygodniejsza i czytelniejsza lub też szukać nowych tematów do publikacji.

Ścieżka zakupowa jest skomplikowana

Do niedawna koncepcja ścieżki zakupowej użytkownika wyglądała dosyć prosto. Działania marketingowe polegały najpierw na budowaniu świadomości przyszłego konsumenta i zdobywaniu jego zainteresowania. W kolejnych etapach odbywało się przyciąganie potencjalnych nabywców i zachęcanie ich do zakupu naszego produktu, by w ostatnim etapie utrzymać klienta jak najdłużej.

Aktualnie, to klienci mają większą kontrolę nad procesami zakupowymi, bo tak naprawdę mogą zacząć proces zakupowy w dowolnym punkcie ścieżki decyzyjnej. Zadaniem dzisiejszego marketera jest przewidzenie gdzie pojawi się klient, i pokazanie mu odpowiedniego przekazu – takiego jakiego oczekuje. Wiedzę na temat tych stanów można osiągnąć, analizując zachowanie potencjalnych klientów poruszających się na przestrzeni wszystkich kanałów marketingowych.

Dane ilościowe a jakościowe

Dane ilościowe i jakościowe stanowią komplementarną widzę na temat tego kim jest i jak się zachowuje potencjalny klient firmy. Bardzo ważne jest, aby rodzaje tych danych nawzajem się uzupełniały. Przykładem może być sytuacja z niezadowalającym poziomem sprzedaży w sklepie – dane ilościowe są w stanie zlokalizować problem (np. formularz zamówienia), dane jakościowe natomiast, są w stanie podać przyczynę danego problemu (ankieta z pytaniem o trudność wypełnienia formularza).

Dane ilościowe

Dane ilościowe to liczebność odbiorców, położenie geograficzne, skuteczność działań marketingowych (ilość konwersji) oraz same działania na stronie obrazujące zachowanie użytkowników w jej obrębie. Do niedawna mierzenie zachowania online można było możliwe jedynie na stronach www, dzisiejsze technologie pozwalają jednak na instalację analityki prawie wszędzie np w aplikacjach mobilnych, stacjonarnych kasach fiskalnych czy urządzeniach AGD/RTV. Kompleksowe mierzenie zachowań daje lepszy obraz użytkownika w wielu punktach styku z firmą.

Dane jakościowe

Dane jakościowe pozwalają na sprawdzenie, czym było spowodowane zachowanie danego użytkownika w danej sytuacji. Najchytrzejszym przykładem danych jakościowych, są ankiety. Podczas gdy dane ilościowe sprawdzą tylko ilość osób, które opuściły koszyk, uruchomienie ankiety w tym miejscu możne nam odpowiedzieć, dlaczego oni tutaj porzucają te koszyki (co przeszkadzało, co jest nie tak). Pytania o użytkowanie serwisu są ważne, bo pomagają zwiększać konwersje i żaden pomiar ilościowy nie odpowie na tego rodzaju pytania.

Nastawienie na efekt biznesowy

Mierzenie wyników to jeden z najważniejszych etapów analityki internetowej, ale zanim zaczniemy, musimy wiedzieć, co należy mierzyć. Bardzo ważnym elementem całego procesu jest
wyznaczenie celów działalności oraz określenie metody pomiaru tego celu, strategia pomiaru powinna być jasna i zrozumiała – tak samo dla wszystkich w firmie.

W biznesie online występuje najczęściej pięć typowych celów działalności:

  • W przypadku witryn e-commerce oczywistym celem jest sprzedaż produktów lub usług (transakcje)
  • W witrynach służących pozyskiwaniu klientów celem jest zbieranie informacji o użytkownikach dla potrzeb sprzedawców, by mogli do nich docierać (informacje kontaktowe, wypełnione formularze itp.)
  • W przypadku wydawców treści (blogi, portale) celem jest zachęcanie użytkowników do zaangażowania i częstych odwiedzin (np. żeby wyświetlić reklamy)
  • W przypadku witryn informacyjnych lub służących do udzielania pomocy technicznej najważniejsze jest ułatwianie użytkownikom szybkiego docierania do potrzebnych im danych.
  • W przypadku promowania marki głównym celem jest zwiększanie świadomości, zaangażowania i lojalności użytkowników.

Analityka internetowa z Google Analytics

Google Analytics to potężne narzędzie, które daje Ci dostęp do bogatej gamy danych o Twoich klientach. Analityka internetowa jest potężną bronią w ręce każdego specjalisty w zakresie marketingu internetowego. To dzięki niej w świecie sprzedaży dokonuje się prawdziwa cyfrowa rewolucja. Wiesz bowiem, czego pragną Twoi klienci, skąd są oraz co ich interesuje. Nie stać Cię na to, by nie wykorzystać tych informacji!

Profesjonalna analiza Twoich stron www pokaże m.in. które treści przyciągają uwagę odbiorców i na jak długo, wskaże, skąd klienci docierają do Ciebie (np. z portali social media, a może z wyszukiwarek internetowych) oraz pozwoli określić wskaźnik konwersji. Wykorzystując tę wiedzę, dopasujesz swoją stronę jeszcze lepiej do potrzeb odbiorców i zyskasz.

Dzięki możliwościom, które daje analityka będzie łatwiej. Z twardymi, konkretnymi danymi będziesz wiedział, czego oczekują Twoi klienci i jakie cele biznesowe powinieneś sobie postawić, by zwiększyć ich zainteresowanie przygotowaną ofertą.

… zarówno te marketingowe, jak i finansowe. Wiedząc, jak zachowuje się Twoja grupa docelowa – kim są użytkownicy serwisu oraz w jaki sposób poruszają się po Twoim serwisie, możesz wyraźnie poprawić swoje wyniki finansowe. To inwestycja, która szybko Ci się zwróci.

Podsumowanie

Analityka internetowa to bardzo szerokie pojęcie, opisujące szereg działań i procesów mających na celu pozyskiwanie istotnych dla biznesu danych. Odpowiednie wdrożenie narzędzi analitycznych oraz poprawna interpretacja danych pozwala na doskonalenie działalności firmy online, oraz offline.