Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest artykuł sponsorowany?
  • Jak pisać artykuł sponsorowane?
  • Gdzie publikować artykuły sponsorowane?
  • Jak artykuły sponsorowane pomagają w SEO?
  • Ile kosztuje artykuł sponsorowany?
Artykuły sponsorowane – jak je wykorzystać w SEO?
Artykuły sponsorowane – jak je wykorzystać w SEO?

Czym jest artykuł sponsorowany?

Według najprostszej definicji artykuł sponsorowany to profesjonalna i wartościowa treść opublikowana w danym miejscu w zamian za ustalone wynagrodzenie. Dzięki artykułom sponsorowanym możesz dotrzeć ze swoimi treściami, do każdego czytelnika danej strony internetowej, bloga czy portalu. W znacznej większości przypadków, artykuły sponsorowane tworzy się w celu promowania marki wśród czytelników portali internetowych lub blogów.

Jakie korzyści niesie za sobą publikacja artykułu sponsorowanego?

Artykuły sponsorowane to narzędzie marketingowe, które niesie za sobą wiele korzyści związanych z promocją biznesu – szczególnie w internecie. Korzyści te mogą być natychmiastowe, jak pozyskanie klienta – lub też bardzo długofalowe, mowa tutaj o budowaniu wizerunku, świadomości marki i wzroście widoczności w Google.

Bezpośredni ruch na stronie

Przede wszystkim (chociaż nie w 100% przypadków) artykuły sponsorowane są źródłem bezpośredniego ruchu na stronie. Osoby, które czytają dany artykuł sponsorowany, mają możliwość przejścia na Twoją stronę za pośrednictwem linku (lub wielu linków) umieszczonych w samym tekście lub pod nim. Dzięki temu możliwe, że po przeczytaniu artykułu, osoba zainteresowana tematem zdecyduje się odwiedzić stronę i dowiedzieć się więcej na dany temat.

Oczywiście ilość ruchu, jaki trafi na Twoją stronę, będzie zależał od liczy osób, które przeczytają dany artykuł sponsorowany. Z kolei liczba osób czytających artykuł sponsorowany będzie zależała od ogólnej liczby czytelników bloga lub portalu oraz od miejsca jego ekspozycji. Zupełnie inna jakość i ilość ruchu trafi na Twoją stronę ze strony głównej znanego portalu, niż z artykułu zamieszczonego na małym lokalnym portalu, który dodatkowo umieści Twój artykuł sponsorowany w podrzędnej kategorii.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Kreowanie wizerunku eksperta w swojej branży

Opublikowanie artykułu sponsorowanego na znanym portalu dotyczącym tematyki Twojej branży może znacząco wpłynąć na ocenę Twojej firmy. Klient może potraktować Cię jak eksperta z dziedziny, którą się zajmujesz. Działa to zazwyczaj podczas publikacji serii artykułów na różnych portalach branżowych. Potencjalny klient może zauważyć Twój profesjonalizm, dzięki temu, że widzi Twoje treści w miejscach, w których czyta na co dzień.

Oczywiście wiele tutaj zależy od treści artykułów, które muszą być ciekawe i merytoryczne. Jednak już samo pojawienie się Twojej marki w takich miejscac, może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie Twojej firmy jako eksperta.

Większy ruch z wyszukiwarek internetowych

Artykuły sponsorowane to także dobry sposób na zwiększanie ruchu z wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Odpowiednie linki umieszczane w artykułach sponsorowanych są doskonałym narzędziem do potęgowania działań związanych z optymalizacją stron internetowych pod wyszukiwarki.

Jest to jedna z najlepszych strategii link buildingu, czyli pozyskiwania odnośników do strony z zewnętrznych źródeł. Cykliczne i regularne publikacje artykułów sponsorowanych na portalach o właściwych parametrach SEO znacząco wpływają na pozycje słów kluczowych, zwłaszcza tych trudniejszych i bardziej konkurencyjnych.

Jak artykuły sponsorowane pomagają w SEO / pozycjonowaniu?

Wiesz już, że artykuły sponsorowane są dobrym narzędziem do zwiększenia widoczności w Google. Jednak nie każdy artykuł sponsorowany pomoże Ci poprawić pozycje. Do tego wszystkiego dochodzi kwestia aktualnej optymalizacji strony.

Artykuły sponsorowane będą wpływać na widoczność w Google tylko w przypadku, gdy Twoja strona ma wartościowe treści i jest dobrze zaplanowana pod względem strukturalnym. Strona musi mieć odpowiednie podstrony, do których będziesz kierować linki z artykułów sponsorowanych. Bez tego, takie publikacje to tylko marnowanie budżetu i potencjału.

To dlatego, w przypadku planowanych przez nas strategii SEO, artykuły sponsorowane są ostatnim elementem układanki potęgującym poprzednie działania. Twoja strona musi być odpowiednio przygotowana, aby publikacje artykułów miały w ogóle sens. Co mam na myśli, mówiąc o przygotowaniu?

  • Strona musi mieć właściwą strukturę – musi posiadać podstrony dedykowane poszczególnym tematom związanym z Twoim biznesem czy ofertą.
  • Strona musi mieć adekwatne treści ofertowe – artykuły sponsorowane zazwyczaj kierują do podstron ofertowych, dlatego treści te, muszą być obszerne i zoptymalizowane pod wyszukiwarki.
  • Strona musi być ciągle rozwijana i rozbudowywana o nowe treści – dobrze sprawdzi się tutaj blog, który będzie generował ruch z zapytań poradnikowych.
  • Strona musi być poprawna technicznie – nic nie denerwuje tak, jak wolno działająca strona, klienci po prostu zrezygnują z jej odwiedzenia podczas wolnego wczytywania.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Przy pisaniu dobrych artykułów sponsorowanych warto wykorzystać model AIDA. Jest to skrót od anglojęzycznych słów Attention, Interest, Desire i Action. Model ten pozwala na zbudowanie skutecznego przekazu, który trafia do klientów. Budowa treści w oparciu o model AIDA pomoże Ci w przeprowadzeniu potencjalnego klienta przez poszczególne etapy na drodze do zakupu:

  • Attention – skuteczne przyciągnięcie uwagi,
  • Interest – wzbudzenie zainteresowania,
  • Desire – wzbudzenie pożądania,
  • Action – pobudzenie do zakupu, za pomocą konkretnego i zrozumiałego wezwania do działania.

Model ten pozwala na zbudowanie skutecznego przekazu, który trafia bezpośrednio do klientów. Budowa treści w oparciu o model AIDA pomoże Ci w przeprowadzeniu potencjalnego klienta przez poszczególne etapy na drodze do zakupu.:

Zacznij od researchu i rozpoznania potrzeb

Artykuł sponsorowany ma za zadanie budować wizerunek Twojej marki/strony oraz wzbudzać zainteresowanie potencjalnego klienta. Treść artykułu powinna trafiać do odbiorców, angażować ich i zachęcać do podjęcia odpowiednich działań np. (przejścia na stronę).

Artykuł powinien zawsze zaczynać się od rozpoznania grupy docelowej oraz jasnego określenia jej potrzeb. Po pierwsze, należy określić swoich klientów, jakiej treści mogą szukać i co jest ich w stanie przekonać do podjęcia decyzji.

Poznaj swoją grupę odbiorców i twórz treści dla nich

W artykułach sponsorowanych rozwiązuj problemy i doradzaj swoim użytkownikom. Wykorzystaj do tego np. pytania, które często zadają Twoi klienci. Nie bój się pisać dla wąskiej niszy – im bardziej ukierunkowane treści, tym większe prawdopodobieństwo, że artykuł będzie się wyróżniać na tle całej masy innych artykułów.

Wszyscy interesują się wyłącznie treściami, które mają dla nich zastosowanie. Celuj tylko w konkretną grupę odbiorców i z myślą o nich twórz artykuły. Nie próbuj sprzedawać wszystkim – to się nie uda.

Skoncentruj się na tematach, które podsunęły Ci badania rynku. Jeśli posiadasz wiedzę o zapytaniach wpisywanych w wyszukiwarkę przez Twoich potencjalnych klientów – wykorzystaj ją.

Struktura artykułu

Artykuł sponsorowany powinien być nie tylko napisany według schematu AIDA, ale też zawierać elementy takie jak:

  • Tytuł, który ma duże znacznie pod względem SEO oraz zainteresowania człowieka. Najlepiej, gdyby tytuł zawierał interesujące Cię słowa kluczowe oraz wzbudzał ciekawość wśród czytelników danego portalu lub bloga.
  • Wstęp (lead), który ma za zadanie poinformować czytelnika, o czym będzie dany artykuł, a jednocześnie sprawić by odbiorca rzeczywiście chciał się zagłębić w temat.
  • Rozwinięcie, które ma zadanie przekazać realną wartość dla czytelnika. W tym miejscu można umieścić grafiki, materiały wideo czy linki do własnej strony.
  • Podsumowanie – jak sama nazwa wskazuje, jest to podsumowanie całości artykułu. Możesz tutaj zawrzeć ogólne wnioski lub wezwanie do działania. To także dobre miejsce na umieszczenie linku i zachęcenie do przejścia na stronę.

Używaj chwytliwych nagłówków

Badania przeprowadzane na internautach pokazują, że większość użytkowników internetu skanuje stronę i czyta część tekstu. Statystyki sugerują, że tylko 16% osób czyta strony internetowe słowo w słowo. Mogę więc śmiało stwierdzić, że większość osób jest tzw. “skanerami”. Dlatego bardzo ważne jest, abyś używał w swoich tekstach chwytliwych nagłówków, którymi jesteś w stanie zainteresować odbiorców.

Aby dotrzeć do osób skanujących strony internetowe, zadbaj o to, żeby nagłówki jasno informowały, o czym jest tekst. Niech podsumowują najważniejsze jego punkty i mówią o głównym przesłaniu tekstu.

Jakim językiem pisać artykuł sponsorowany?

Niestety na to pytanie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Język, jakim piszesz dany artykuł sponsorowany, powinien być ściśle dostosowany do Twojej grupy docelowej oraz do miejsca, w którym zostanie zamieszczony. Innego języka powinno się używać, gdy piszemy do portalu naukowego czy technicznego, a inny język będzie pożądany na luźnym blogu. Zdarza się, że wydawcy podają wymagania co do języka. Jeśli nie otrzymasz takich wymagań, możesz przeczytać kilka artykułów i sprawdzić, jaki styl pisania dominuje na konkretnym portalu.

Warto też zastanowić się nad osobami, do których chcemy dotrzeć. Musisz zadawać sobie sprawę, że nigdy nie zadowolisz wszystkich czytelników, dlatego o wiele lepiej jest skupić się na tych, osobach, które uważasz za najważniejsze w kontekście celu, jaki chcesz osiągnąć. Pisz językiem zrozumiałym dla tych osób, to potęguje szanse na większe zainteresowanie Twoimi produktami czy usługami, które chcesz promować.

Pisanie prostych, a zarazem użytecznych treści nie jest łatwe. Jeśli Twoja wiadomość w tekście nie jest jasna, ciężko będzie Ci przekonać odbiorcę do podjęcia takiej decyzji, jakiej od niego oczekujesz. Dlatego musisz pisać możliwe najprostszym językiem, jasno przekazującym co masz do zaoferowania.

Nie traktuj użytkowników swojej strony jak naukowców oraz wybitnych znawców języka, którzy uwielbiają czytać trudne i skomplikowane teksty. Nie martw się o wyszukane słownictwo w swoich tekstach, zamiast tego uczyń tekst tak prostym, jak to tylko możliwe. Tym sposobem trafisz do większej grupy odbiorców i wyraźniej podkreślisz to, co masz do przekazania.

Ważne jest, by mieć świadomość, że odbiorca nie chce się wysilać czytając Twój artykuł. Dlatego Twoje teksty powinny być przejrzyste, przystępne i mieć jasno sprecyzowane priorytety.

Przy pisaniu tekstów stosuj poniższe rady, a zobaczysz jak wiele dzięki nim osiągniesz:

  • Używaj krótkich akapitów, maksymalnie czterozdaniowych – Twoje teksty będą łatwiejsze w czytaniu,
  • Twórz krótkie zdania – długie wydają się skomplikowane i trudne w odbiorze,
  • Pomiń niepotrzebne słowa, które nic nie wnoszą do przesłania zawartego w tekście,
  • Zwracaj się bezpośrednio do odwiedzającego, używaj słowa „Ty” – niech odbiorca utożsamia się z problemami zawartymi w tekście.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Artykuł sponsorowany zawsze trzeba gdzieś opublikować. Wybranie odpowiedniego miejsca może być trudne, jednak warto poświęcić trochę czasu na wyselekcjonowanie portalów, które są wartę uwagi. W pierwszej kolejności musisz zadać sobie pytanie, jaki jest cel Twojej publikacji.

Celów może być kilka, na przykład:

  • szybkie wygenerowanie ruchu na stronie.
  • zwiększenie świadomości marki / produktu / usługi.
  • bezpośrednia sprzedaż produktu lub usługi.
  • zwiększenie widoczności w Google.

W zależności od potrzeb, każdy z tych celów będzie miał inną strategię działania. Na przykład, w przypadku chęci wygenerowania ruchu będziesz szukał portali o największej ilości użytkowników oraz publikował artykuły w najbardziej eksponowanych miejscach. Jeśli chcesz sprzedawać, to najważniejszym będzie dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej.

W przypadku SEO, co w tej chwili najbardziej nas interesuje, należy skupić się nie tylko na samym ruchu, a parametrach witryny, na której publikujesz. Jakie to parametry? W pierwszej kolejności możesz sprawdzić parametry takie jak:

  • Widoczność domeny i jej trend (czy widoczność rośnie, czy maleje oraz jaki jest jej wolumen względem podobnych portali)
  • Ilość słów kluczowych w TOP50, TOP10 i TOP3 – na przykład według Senuto.
  • Domain Rating – parametr oceny linków prowadzących do portalu (Ahrefs)

Warto jest opublikować artykuł sponsorowany na portalu, który ma szansę pojawienia się na wysokich pozycjach. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci trafią na Twoje treści wielokrotnie na tej samej stronie wyników wyszukiwania.

Na poniższej grafice możesz zaobserwować taką sytuację na przykładzie naszego klienta. Zielona ramka to wynik wyszukiwania kierujący do strony klienta. Czerwona ramka to artykuł sponsorowany, który pojawia się dość wysoko na tą samą frazę kluczową.

Artykuł sponsorowany na 3 pozycji na frazę kluczową

Ile kosztuje napisanie artykułu sponsorowanego?

Ceny artykułów sponsorowanych mogą wahać się między kilkudziesięcioma złotymi a kilkunastoma tysiącami złotych. Taki rozrzut wynika przede wszystkim z jakości portali, które sprzedają miejsce na artykuły sponsorowane. Im bardziej popularny portal, tym większa będzie cena publikacji na jego łamach.

Czy to oznacza, że najdroższe portale są najlepsze? Na szczęście nie! Zwłaszcza w kontekście SEO – te drogie publikacje nie dają aż tak wielkich korzyści. Z naszego doświadczenia wynika, że artykuły w kwocie od 200 – 500 zł za publikację są najbardziej sensowne. Wynika to przede wszystkim ze stosunku jakości do ceny. Duże portale może i dają wartość SEO, jednak za cenę kilku tysięcy za link, znacznie lepiej jest opublikować kilka artykułów za mniejsze kwoty.

Podsumowanie

Artykuły sponsorowane to ważny element pozyskiwania linków w kontekście pozycjonowania. Ich publikacje mogą pomóc w poprawieniu widoczności na frazy najbardziej konkurencyjne. Musisz jednak pamiętać, że nie każdy portal, na którym publikujesz, będzie pomagał. Aby publikacje artykułów sponsorowanych dawały, korzyści Twoja strona musi być dobrze zaplanowana i zbudowana pod SEO, a także zoptymalizowana pod kątem treści.