Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest artykuł sponsorowany?
  • Jak pisać artykuł sponsorowane?
  • Gdzie publikować artykuły sponsorowane?
  • Jak artykuły sponsorowane pomagają w SEO?
  • Ile kosztuje artykuł sponsorowany?

Czym jest artykuł sponsorowany?

Według najprostszej definicji artykuł sponsorowany to profesjonalna i wartościowa treść opublikowana w danym miejscu w zamian za ustalone wynagrodzenie. Dzięki artykułom sponsorowanym możesz dotrzeć ze swoimi treściami, do każdego czytelnika danej strony internetowej, bloga czy portalu. W znacznej większości przypadków, artykuły sponsorowane tworzy się w celu promowania marki wśród czytelników portali internetowych lub blogów.

Jakie korzyści niesie za sobą publikacja artykułu sponsorowanego?

Artykuły sponsorowane to narzędzie marketingowe, które niesie za sobą wiele korzyści związanych z promocją biznesu – szczególnie w internecie. Korzyści te mogą być natychmiastowe, jak pozyskanie klienta – lub też bardzo długofalowe, mowa tutaj o budowaniu wizerunku, świadomości marki i wzroście widoczności w Google.

Bezpośredni ruch na stronie

Przede wszystkim (chociaż nie w 100% przypadków) artykuły sponsorowane są źródłem bezpośredniego ruchu na stronie. Osoby, które czytają dany artykuł sponsorowany, mają możliwość przejścia na Twoją stronę za pośrednictwem linku (lub wielu linków) umieszczonych w samym tekście lub pod nim. Dzięki temu możliwe, że po przeczytaniu artykułu, osoba zainteresowana tematem zdecyduje się odwiedzić stronę i dowiedzieć się więcej.

Oczywiście ilość ruchu, jaki trafi na Twoją stronę, będzie zależał od ilości osób, które przeczytają dany artykuł sponsorowany. Z kolei ta ilość osób czytających dany artykuł sponsorowanego będzie zależała od ogólnej ilości czytelników danego bloga czy portalu oraz od miejsca jego ekspozycji. Zupełnie inna jakość i ilość ruchu trafi na Twoją stronę ze strony głównej znanego portalu, niż artykułu na małym lokalnym portalu, który dodatkowo umieści Twój artykuł sponsorowane w podrzędnej kategorii.

Kreowanie się jako eksperta w swojej branży

Opublikowanie artykułu sponsorowanego w znanym portalu dotyczącym tematyki Twojej branży może znaczące wpłynąć na ocenę Twojej firmy jako eksperta z dziedziny, którą się zajmujesz. Działa to zazwyczaj podczas publikacji serii artykułów w różnych branżowych portalach. Potencjalny klient może zauważyć Twój profesjonalizm, dzięki temu, że widzi Twoje treści w miejscach, które czyta na co dzień.

Oczywiście wiele tutaj zależy od samych treści artykułów, które muszą być ciekawe i merytoryczne. Jenak już samo pojawienie się w takich miejscach z Twoją marką, może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie Twojej firmy jako eksperta.

Większy ruch z wyszukiwarek internetowych

Artykuły sponsorowane to także jedno ze sposobów na zwiększanie ruchu z wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Odpowiednie linki umieszczane w artykułach sponsorowanych są doskonałym narzędziem do potęgowania działań związanych z optymalizacją stron internetowych pod wyszukiwarki.

Jest to jedna z najlepszych strategii link buildingu, czyli pozyskiwania odnośników do strony z zewnętrznych źródeł. Cykliczne i regularnie publikacje artykułów sponsorowanych z portali o właściwych parametrach SEO znacząco wpływają na pozycje słów kluczowych, zwłaszcza tych trudniejszych i bardziej konkurencyjnych.

Jak artykuły sponsorowane pomagają w SEO / pozycjonowaniu?

Wiesz już, że artykuły sponsorowane są dobrym narzędziem do zwiększenia widoczności w Google. Jednak nie każdy artykuł sponsorowany pomoże Ci poprawić pozycje. Do tego wszystkiego dochodzi kwestia aktualnej optymalizacji strony.

Artykuły sponsorowane będą wpływać na widoczność z Google tylko w przypadku, gdy Twoja strona ma wartościowe treści i jest dobrze zaplanowana pod względem strukturalnym. Twoja strona musi mieć odpowiednie podstrony, do których będziesz kierować linki z artykułów sponsorowanych. Bez tego, takie publikacje to tylko przepalanie budżetu i marnowanie potencjału.

To dlatego, w przypadku strategii SEO, które planujemy, artykuły sponsorowane są ostatnim elementem układanki potęgujący poprzednie działania. Twoja strona musi być odpowiednio przygotowana, aby publikacje artykułów miały w ogóle sens. Co mam na myśli, mówiąc o przygotowaniu?

  • Strona musi mieć odpowiednią strukturę – musisz mieć podstrony dedykowane poszczególnym tematom związanym z Twoim biznesem czy ofertą.
  • Strona musi mieć odpowiednie treści ofertowe – Artykluły sponsorowane zazwyczaj kierują do podstron ofertowych, dlatego treści tych stron muszą być obszerne i zoptymalizowane pod wyszukiwarki.
  • Strona musi być ciągle rozwijana i rozbudowywana o nowe treści – dobrze sprawdzi się tutaj blog, który będzie generował ruch z zapytań poradnikowych.
  • Strona musi być poprawna technicznie – nic nie denerwuje tak, jak wolno działająca strona, klienci po prostu zrezygnują z jej odwiedzenia podczas wolnego wczytywania.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Przy pisaniu dobrych artykułów sponsorowanych warto wykorzystać model AIDA. Jest to skrót od anglojęzycznych słów Attention, Interest, Desire, Action. Model ten pozwala na zbudowanie skutecznego przekazu, który trafia do klientów. Budowa treści w oparciu o model AIDA pomoże Ci w przeprowadzeniu potencjalnego klienta przez poszczególne etapy na drodze do zakupu:

  • Attention – skuteczne przyciągnięcie uwagi,
  • Interest – wzbudzenie zainteresowania,
  • Desire – wzbudzenie pożądania,
  • Action – pobudzić działanie do zakupu, za pomocą konkretnego i zrozumiałego wezwania do działania.

Zacznij od researchu i rozpoznania potrzeb

Treści artykułu sponsorowanego powinny trafiać do odbiorców, angażować ich i zachęcać do podjęcia odpowiednich działań (przejście na stronę, budowę wizerunku czy zainteresowania).

Treść artykułu powinna zawsze zaczynać się rozpoznania swojej grupy docelowej oraz jasnego określenia ich potrzeb. Po pierwsze, należy określić swoich klientów, jakiej treści mogą szukać i co jest ich w stanie przekonać do podjęcia decyzji.

Poznaj swoją grupę odbiorców i stwórz dla nich treści

W artykułach sponsorowanych rozwiązuj problemy i doradzaj swoim użytkownikom. Wykorzystaj do tego np. pytania, które często zadają Twoi klienci. Nie bój się pisać w wąskiej niszy – im bardziej ukierunkowane treść, tym bardziej prawdopodobne, że będzie się wyróżniać na tle całej masy innych artykułów.

Wszyscy interesują się wyłącznie treściami, które mają dla nich zastosowanie. Celuj tylko w swoją konkretną grupę odbiorców i z myślą o nich twórz swoje treści. Nie próbuj sprzedawać wszystkim – to się nie uda.

Skoncentruj się na tematach, które podsunęły Ci badania rynku. Jeśli posiadasz wiedzę o zapytaniach wpisywanych w wyszukiwarkę przez Twoich potencjalnych klientów – wykorzystaj ją.

Struktura artykułu

Artykuł sponsorowany powinien być napisany według schematu AIDA, a także zawierać elementy takie jak:

  • Tytuł, który ma duże znacznie pod względem SEO oraz zainteresowania człowieka. Najlepiej, gdyby tytuł zawierał interesujące Cię słowa kluczowe oraz wzbudzał ciekawość wśród czytelników danego portalu czy bloga.
  • Wstęp (lead), który ma za zadanie poinformować czytelnika, o czym będzie dany artykuł, ale jednocześnie sprawić by rzeczywiście chciał się zagłębić w temat.
  • Rozwinięcie to przekazanie realnej wartości dla czytelnika. W tym miejscu można umieścić grafiki, materiały wideo czy linki do własnej strony.
  • Podsumowanie – jak sama nazwa wskazuje, jest to podsumowanie całości artykułu, możesz tutaj zawrzeć ogólne wnioski lub wezwanie do działania. Do także dobre miejsce na umieszczenie linku i zachęcenie do przejścia na stronę.

Używaj chwytliwych nagłówków

Badania przeprowadzane na internautach pokazują, że większość użytkowników internetu skanuje stronę i czyta tylko część tekstu. Statystyki sugerują, że tylko 16% osób czyta strony internetowe słowo w słowo. Mogę więc śmiało stwierdzić, że większość osób jest tzw. “skanerami”. Dlatego bardzo ważne jest, abyś używał w swoich tekstach chwytliwych nagłówków, którymi jesteś w stanie zainteresować użytkowników.

Aby dotrzeć do osób skanujących strony internetowe, zadbaj o to, żeby nagłówki jasno przekazywały, o co chodzi w tekście. Niech podsumowują najważniejsze jego punkty i mówią o przesłaniu tekstu.

Jakim językiem pisać artykuł sponsorowany?

Niestety na to pytanie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Język, jakim piszesz dany artykuł sponsorowany, powinien być ściśle dostosowany do Twojej grupy docelowej oraz do miejsca, w którym piszesz. Inaczej będziesz pisać do portalu naukowego czy technicznego, a inny język będzie pożądany na luźnym blogu. Zdarza się, że wydawcy podają wymagania co do języka, jeśli nie otrzymasz takich wymagań, możesz przeczytać kilka artykułów i sprawdzić, jaki jest styl pisania tego konkretnego portalu.

Warto też zastanowić się nad osobami, do których chcemy dotrzeć. Musisz zadawać sobie sprawę, że nigdy nie zadowolisz wszystkich czytelników. Dlatego o wiele lepiej jest skupić się na tych, osobach, które uważasz za najważniejsze w kontekście celu, jaki chcesz osiągnąć. Pisz językiem zrozumiałym dla tych osób, to zwiększa szanse na lepsze zainteresowanie Twoimi produktami czy usługami, które chcesz promować.

Pisanie prostych, a zarazem użytecznych treści nie jest łatwe. Jeśli Twoja wiadomość w tekście nie jest jasna, ciężko będzie Ci przekonać nim kogoś do podjęcia decyzji jakiej od niego oczekujesz. Dlatego musisz pisać możliwe najprostszym językiem, jano przekazującym co masz do zaoferowania.

Nie traktuj użytkowników swojej strony jak naukowców oraz wyszukanych znawców języka, którzy uwielbiają czytać trudne i skomplikowane teksty. Nie martw się o wyszukane słownictwo w swoich tekstach, zamiast tego uczyń tekst tak prostym, jak to tylko możliwe. Tym sposobem trafisz do większej grupy odbiorców i jaśniej określisz to co masz do przekazania.

Zdaj sobie z tego sprawę, że Twój portal nie chce się wysilić, by przeczytać Twój tekst. W swoich tekstach bądź jasny specyficznym i odważny. Postaraj się zrobić możliwe wszystko, aby Twoja treść była łatwa do odczytania.

Przy pisaniu swoich tekstów stosuj poniższe rady, a zobaczysz jak wiele dzięki temu osiągniesz:

  • używaj krótkich akapitów, maksymalnie czterech zdań – Twoje teksty będą łatwiejsze w czytaniu,
  • używaj krótkich zdań – długie zdania wydają się skomplikowane i trudne w odbiorze,
  • pomiń niepotrzebne słowa, które nic nie wnoszą do przesłania zawartego w tekście,
  • zwracaj się bezpośrednio do odwiedzającego, użyj słowa „Ty” – niech odbiorca utożsamia się z problemami zawartymi w tekście.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Artykuł sponsorowany zawsze trzeba gdzieś opublikować. Wybranie odpowiedniego miejsca może zająć wiele czasu, jednak warto poświęcić trochę czasu na wyselekcjonowanie portalów, które są wartę uwagi. W pierwszej kolejności musisz zadać sobie pytanie, jaki jest cel Twojej publikacji.

Celów może być kilka, na przykład:

  • Szybkie wygenerowanie ruchu na stronie.
  • Zwiększenie świadomości marki / produktu / usługi.
  • Bezpośrednia sprzedaż produktu czy usługi.
  • Zwiększenie widoczności w Google.

Każdy z tych celów będzie zmieniał strategię działania. Na przykład w przypadku generowania ruchu będziesz szukał portali o największej ilości użytkowników oraz publikował go w najbardziej eksponowanych miejscach. Jeśli chcesz sprzedawać, to najważniejszym będzie dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej.

W przypadku SEO, co w tej chwili najbardziej nas interesuje, należy skupić się nie na samym ruchu, a parametrach witryny, na której publikujesz. Jakie to parametry? W pierwszej kolejności możesz sprawdzić parametry takie jak:

  • Widoczność domeny i jej trend (czy widoczność rośnie, czy maleje oraz jaki jest jej wolumen względem podobnych portali)
  • Ilość słów kluczowych w TOP50, TOP10 i TOP3 – na przykład według Senuto.
  • Domain Rating – parametr oceny linków prowadzących do portalu (Ahrefs)

Warto jest opublikować artykuł sponsorowany na portalu, który ma szansę pojawienia się na wysokich pozycjach. Dzięki temu masz szansę, że Potencjalni klienci trafią na Twoje treści wielokrotnie na tej samej stronie wyników wyszukiwania.

Na poniższej grafice możesz zaobserwować taką sytuację w przypadku naszego klienta. Zielona ramka to wynik wyszukiwania kierujący do strony klienta. Czerwona ramka to artykuł sponsorowany, który pojawia się dość wysoko na tą samą frazę kluczową.

Artykuł sponsorowany na 3 pozycji na frazę kluczową

Ile kosztuje napisanie artykułu sponsorowanego?

Ceny artykułów sponsorowanych mogą wahać się pomiędzy drobnymi kwotami rzędu kilkudziesięciu złotych a kwotami ogromnymi typu kilkanaście tysięcy złotych. Taki rozrzut wynika przede wszystkim z jakości portali, które sprzedają miejsce na artykuły sponsorowane. Im bardziej popularny portal, tym większa będzie cena publikacji na jego łamach.

Czy to oznacza, że najdroższe portale są najlepsze? Na szczęście nie! Zwłaszcza w kontekście SEO – te drogie publikacje nie dają aż tak wielkich korzyści. Z naszego doświadczenia, mogę powiedzieć, że artykuły w kwocie od 200 – 500 zł za publikację są najbardziej sensowne. Wynika to przede wszystkim ze stosunku jakości do ceny. Duże portale może i dają wartość SEO, jednak za cenę kilku tysięcy za link, znacznie lepiej jest opublikować kilka artykułów za mniejsze kwoty.

Podsumowanie

Artykuły sponsorowane to ważny element pozyskiwania linków w kontekście pozycjonowania, ich publikacje mogą pomóc w poprawieniu widoczności na frazy najbardziej konkurencyjne. Musisz jednak pamiętać, że nie każdy portal, na którym publikujesz, będzie pomagał. Pamiętaj też, że aby publikacje artykułów sponsorowanych dawały, korzyści Twoja strona musi być dobrze zaplanowana i zbudowana pod SEO, a także być zoptymalizowana pod kątem treści.