Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest White Hat SEO i Black Hat SEO?
  • Jaka jest różnica pomiędzy WHS i BHS?
  • Jakie są techniki White Hat SEO?
  • Jakie są techniki Black Hat SEO?
  • Co wybrać, żeby mieć najlepsze efekty?
Black Hat SEO vs White Hat SEO — czym są i jaka jest różnica?
Black Hat SEO vs White Hat SEO — czym są i jaka jest różnica?

Jakie są podstawowe różnice pomiędzy technikami White Hat SEO a Black Hat SEO?

White Hat SEO od Black Hat SEO różni się przede wszystkim etyką i legalnością wykonywanych działań. Otóż firmy stosujące White Hat SSEO pozycjonują Twoją stronę zgodnie z wytycznymi Google, natomiast jednostki praktykujące Black Hat SEO używają zakazanych i powszechnie nieakceptowalnych technik zwiększających pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania. 

Czym jest White Hat SEO?

White Hat SEO to konkretne rozwiązania z zakresu pozycjonowania stron internetowych wykonywane zgodnie z powszechnie przyjętymi normami oraz zaleceniami twórców wyszukiwarek internetowych. Metoda White Hat SEO jednoznacznie wyklucza wszelkie elementy spamerskie (np. masowy link-building z nierzetelnych witryn) i stawia nacisk na zainteresowanie potencjalnego internauty wysokiej jakości contentem opracowanym zgodnie z zasadami topical authority.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Techniki White Hat SEO — czyli 5 najpopularniejszych działań WHS

Podczas pozycjonowania White Hat SEO trzymam się 5 kluczowych technik doskonale oddziałujących na optymalizację witryn naszych klientów i partnerów biznesowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Uważam, że warto skupić się przede wszystkim na odpowiedniej strukturze strony, unikalnych oraz merytorycznych treściach tworzonych dla użytkowników, słowach kluczowych, przejrzystej nawigacji, a także krótkim czasie ładowania strony. Poniżej przedstawiam techniki White Hat SEO — czyli 5 najpopularniejszych działań WHS. 

Odpowiednia struktura strony

Odpowiednia struktura strony jest aktualnie jednym z najważniejszych czynników wpływających na widoczność w Google. Jeśli prawidłowo ją wdrożysz, pojawisz się na każde słowo kluczowe wyszukiwane przez potencjalnych internautów, a co za tym idzie — zwiększysz ruch w witrynie przekładający się pożądaną konwersję.

W pierwszej kolejności polecam przeanalizować branżowe frazy kluczowe i zaplanować strategię SEO. Następnie powinieneś skupić się na najważniejszych elementach struktury. Są to m.in.:

  • strona główna — ogólne frazy związane z prowadzoną działalnością;
  • kategoria produktów — podstrona kategorii obejmująca frazy związane z produktami, jakich szukają użytkownicy w wyszukiwarkach;
  • strona produktowa — podstrona produktowa obejmująca wyłącznie frazy związane z danym produktem;
  • kategoria usług — podstrona obejmująca branżowo powiązane ze sobą frazy;
  • konkretna usługa — podstrona obejmująca frazy opisujące konkretną usługę.

Polecam również wdrożyć treści poradnikowe, czyli przykładowo wpis blogowy lub FAQ (najczęstsze pytania i odpowiedzi) zawierające kluczowe informacje wyszukiwane przez potencjalnych klientów (np. co to jest SEO?). 

Unikalne i merytoryczne treści stworzone dla użytkowników

SEO w Polsce, jak i na całym świecie nie jest mocno zaawansowanym procesem, jednak wymaga doświadczenia oraz sporego zaangażowania, natomiast próg wejścia w najbardziej konkurencyjnych branżach (np. hazardowa, hostingowa, e-commerce) okazuje się często nie do przeskoczenia dla przeciętnych „graczy” będących na rynku nawet od kilku lat.

Bazując na moim doświadczeniu w kontekście pozycjonowania stron, mogę jednoznacznie stwierdzić, że unikalne i merytoryczne treści stworzone zgodnie z zasadami topical authority są kluczowym elementem odpowiadającym za pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Otóż jeśli zadbałeś o link building i dysponujesz prawidłowo zoptymalizowaną domeną pod kątem aktualnych standardów SXO (z ang. Search Experience Optimization), a konkurencja nadal Cię wyprzedza — zainwestuj w content marketing.

Zacznij tworzyć bardziej wartościowe, merytoryczne i ciekawsze treści niż konkurencja, które nakłonią potencjalnego klienta do podjęcia działania.

Zadbaj również o ich design, rozsądne umieszczenie słów kluczowych oraz linkowanie wewnętrzne, aby użytkownicy mogli rozwiać wszelkie wątpliwości, czytając właśnie Twój tekst (bez konieczności wpisywania niezrozumiałych dla nich fraz w wyszukiwarce i researchu u branżowych rywali).

Stosowanie słów kluczowych związanych z treścią

Stosowanie słów kluczowych związanych z treścią jest bardzo pomocne w pozycjonowaniu — dzięki temu utwierdzisz potencjalnego internautę w przekonaniu, że czerpie informacje z odpowiedniego serwisu. Przypominam jednak, że zawarcie fraz w contencie (o czym napisałem w poprzednim punkcie) nie wystarczy. Musisz również uwzględnić słowa kluczowe w najważniejszych meta tagach, czyli title oraz description.

Zawarcie słowa kluczowego w meta title jest jednym z czynników wpływających na SEO Twojej witryny. Meta description natomiast nie ma żadnego znaczenia pod kątem pozycjonowania, jednak umieszczenie w nim frazy kluczowej pomaga użytkownikom wstępnie zweryfikować użyteczność danej strony internetowej.

Przejrzysta nawigacja na stronie

Przejrzysta nawigacja to element UX wpływający na SEO witryny. Rekomenduję budować ją przede wszystkim z myślą o internautach odwiedzających stronę, a dopiero później zwrócić uwagę na roboty Google’a. Istnieją 3 kluczowe elementy, o które warto zadbać podczas usprawniania nawigacji witryny, m.in.:

  • menu strony — na większości stron menu jest złożone ze strony głównej, oferty, cennika i kontaktu (zawiera również podkategorie dot. usług lub konkretnych produktów);
  • breadcrumbsy — nawigacja okruszkowa pozwala dowiedzieć się użytkownikom, w jakiej lokalizacji strony aktualnie się znajdują, a dodatkowo pomaga zrozumieć układ strony (breadcrumbsy są jednym z ok. 200 czynników rankingowych i sprawiają witrynę bardziej przyjazną zarówno użytkownikom, jak i crawlerom);
  • internal linking — linkowanie wewnętrzne umożliwia sprawne przekierowywanie użytkowników w obrębie witryny w celu wyjaśniania poszczególnych zagadnień (właściciele blogów najczęściej linkują do starszych wpisów wyjaśniających rozbudowane frazy, co przyczynia się również do podniesienia wartości domeny z punktu widzenia algorytmów Google).

Krótki czas ładowania strony

Prawidłowo zoptymalizowana strona pod kątem UX powinna być wydajna. Warto, żeby ładowała się maksymalnie 2-3 sekundy. Dłuższy czas oczekiwania może spowodować, że internauta opuści Twoją domenę na rzecz konkurencji, która przyłożyła się do poprawy tego elementu.

Uważam, że bardzo pomocnym narzędziem w optymalizacji szybkości strony jest PSI (Page Speed Insight), jednak czerwony, pomarańczowy i zielony wskaźnik powinien być wyłącznie sugestią, a nie wyrocznią — warto skupić się na realnych danych podawanych w Google Search Console i na ich podstawie wyciągać wnioski.

Czym jest Black Hat SEO?

Black Hat SEO to nieetyczne i nielegalne z punktu widzenia Google’a działania umożliwiające osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwaniach stosunkowo szybko. Opierają się one głównie na tworzeniu witryny pod wyszukiwarki, bez uwzględnienia realnych potrzeb użytkowników. Elementy wchodzące w skład BHS to m.in. wykorzystywanie systemów wymiany linków, przeładowywanie strony słowami kluczowymi, ukrywanie treści czy też kupowanie linków dofollow (według wytycznych Google nie możemy mieć kontroli nad linkami zewnętrznymi).

Techniki Black Hat SEO — 5 praktycznych przykładów

Obsługując klientów z zakresu pozycjonowania i dokonując audytów stron www natknąłem się na wiele sposobów umożliwiających zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania. W przeciągu ostatnich kilku lat dostrzegłem również wiele nieetycznych technik Black Hat SEO, które do pewnego momentu powodowały wzrosty, ale później poskutkowały spadkiem pozycji w wyszukiwarkach. Poniżej przedstawiam techniki BHS — 5 praktycznych przykładów!

Ukryte treści

Ukrywanie treści polega na tworzeniu contentu, a następnie umiejętnym maskowaniu go (np. białe litery na białym tle). Aktualnie się tego nie praktykuje, ponieważ Google może to bardzo łatwo wykryć. 

SEO opiera się teraz głównie na atrakcyjnej formie wizualnej i merytoryce dostarczanych treści, a co za tym idzie — wstawianie tekstu w niewidocznych miejscach witryny z nagromadzonymi słowami kluczowymi lub kamuflowanie ich za pomocą identycznej kolorystyki, jak strona docelowa wpłynie negatywnie na UX, skutkując niższą pozycją Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Cloaking

Cloaking to mówiąc wprost — celowa technika mająca na celu udostępnić odrębną treść crawlerom oraz internautom. Działania te opierają się przede wszystkim na weryfikacji nagłówka zatytułowanego „user agent” lub sprawdzeniu adresu IP osoby żądającej strony. Są to nieetyczne procesy maskowania wykorzystywane najczęściej na stronach z materiałami dla dorosłych. Wówczas roboty Google’a zamiast filmów pornograficznych widzą neutralne treści niedostępne użytkownikom (np. kreskówki dla dzieci).

Keyword stuffing

Keyword stuffing, czyli całkowite przeciwieństwo jakościowych i merytorycznych tekstów opracowywanych zgodnie z aktualnymi standardami SXO. Jest to według mnie jedna z najpopularniejszych technik BHS stosowanych nawet w dzisiejszych czasach. Upychanie słów kluczowych prowadzi do wysokiego bounce rate strony, czyli wysokiego współczynnika odrzuceń spowodowanego dodawaniem fraz, które teoretycznie odnoszą się do tematu, a w praktyce są używane w zupełnie innym kontekście.

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi wpływa korzystnie na SEO, jednak jego przesycenie wręcz przeciwnie. W celu wyeliminowania zjawiska, jakim jest keyword stuffing, rekomenduję tworzyć teksty o długości proporcjonalnej do ilości zawartych fraz.

Spamowanie linkami — link spam

Spamowanie linkami (link spam) jest popularną metodą umieszczania mało wartościowych odnośników dofollow w różnych miejscach sieci, m.in.:

  • komentarze na forach/portalach/blogach,
  • katalogi,
  • listy firm,
  • portale ogłoszeniowe,
  • zaplecza.

Osoby praktykujące spamowanie linkami dodają zazwyczaj mało merytoryczne i niskojakościowe wpisy z niezweryfikowanych kont w wybranych miejscach w celu zwiększenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jeszcze kilka lat temu wątpliwe zaplecza czy nawet zaspamowane fora wyróżniały się wysokim współczynnikiem skuteczności. Aktualnie roboty Google’a doceniają wyłącznie naturalne linki z wartościowych witryn, natomiast jakiekolwiek próby ominięcia tej reguły kończą się zmniejszeniem wiarygodności Twojej strony w oczach algorytmów, a co za tym idzie — niższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Kopiowanie treści z innych stron

Kopiowanie treści z innych stron ma miejsce najczęściej w branży e-commerce. Procederu tego dopuszczają się właściciele sklepów internetowych, odwzorowując 1:1 opisy produktów ze strony producenta, nie zmieniając w nich zupełnie nic. Serwisy zawierające tzw. duplicate content pojawiają się w wynikach wyszukiwania bardzo nisko, ponieważ priorytetowy czynnik rankingowy, jakim są wartościowe i unikalne treści, zostaje zaniedbany.

Sklepy internetowe ze skopiowanymi opisami producenta zazwyczaj nie są karane, ponieważ nikt ich nie zgłasza i działają jedynie na swoją szkodę. Inaczej sprawa wygląda w przypadku kopiowania contentu od konkurencji. Wówczas właściciel danej strony zazwyczaj zgłasza Twoją stronę do Google’a, co bardzo często (zazwyczaj w ciągu 48-72 godzin) skutkuje nałożeniem stosownych sankcji dyscyplinarnych przykładowo w postaci filtra doprowadzającego do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania.

Kary za stosowanie Black Hat SEO

Nieetyczne techniki pozycjonowania zwane Black Hat SEO skutkują w większości przypadków dotkliwymi karami od wyszukiwarek (np. Google, Bing, Yahoo). W zależności od konkretnego wykroczenia możesz zostać obarczony tzw. filtrem doprowadzającym do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania, ewentualnie powodującym całkowite wyindeksowanie witryny. Poniżej przedstawiam 3 kary za stosowanie Black Hat SEO!

  • kara za BHS #1 — filtr doprowadzający do spadku pozycji w wyszukiwarce;
  • kara za BHS #2 — filtr powodujący całkowite wyindeksowanie witryny;
  • kara za BHS #3 — algorytmiczna lub ręczna.

Karę algorytmiczną nakładają algorytmy wyszukiwarek za prowadzenie działań niezgodnych z ich założeniami. Ręcznie nakładane sankcje są mniej spotykane i dotyczą innych nieuczciwych technik poprawiających pozycję Twojej witryny (np. nadmiar nienaturalnych linków wychodzących do innych domen).

Czy jest coś takiego jak Grey Hat SEO?

Grey Hat SEO to nowoczesne pojęcie komunikacyjne używane w branży marketingu online. Jest to termin potoczny opracowany przez branżę stanowiący połączenie White Hat SEO i Black Hat SEO. Osobiście uważam, że strategia uwzględniająca metody szarego kapelusza jest znacznie bardziej bezpieczna od typowego BHS, jednak rekomenduję stosować się w 100% do zaleceń WHS i pozycjonować stronę zgodnie z najważniejszymi metrykami SEO oraz Core Web Vitals

Jaka technika przynosi najlepsze rezultaty?

Black Hat SEO sprawdzi się niemal doskonale, jeśli zależy Ci na szybkim wzroście pozycji w wynikach wyszukiwania w przeciągu 2 lub 3 miesięcy. Później prawdopodobnie zostaniesz ukarany przez system Google’a i działania, które podjąłeś, okażą się fiaskiem ze względu na filtr doprowadzający do spadku pozycji w wyszukiwarce lub powodujący całkowite wyindeksowanie Twojej witryny.

Uważam, że najlepsze rezultaty pozwala uzyskać metoda White Hat SEO (daje nieco wolniejsze efekty, jednak dużo bezpieczniejsze). Warto jednak zaplanować kompleksową strategię uwzględniającą aktualne standardy SXO, ponieważ wzrost w wynikach wyszukiwania jest możliwy wyłącznie dzięki połączeniu elementów SEO oraz UX.

Podsumowanie

Podstawowe różnice pomiędzy Black Hat SEO a White Hat SEO to etyka i legalność wykonywanych działań. Osobiście uważam, że regularne praktykowanie BHS nie ma większego sensu ze względu na dotkliwe kary od administratorów lub Google’owskich algorytmów, a co za tym idzie — krótkotrwałość tego rozwiązania. 

Najczęściej zadawane pytania

Czy link-building jest legalny?

Typowy link-building wykonywany przez właściciela witryny lub jego pracowników na własną korzyść jest w teorii zakazany, ponieważ Google nie pozwala kontrolować pozyskiwanych linków. Legalne okazuje się natomiast czerpanie korzyści w postaci linków dofollow, udostępnianych przez użytkowników realnie zainteresowanych contentem pochodzącym z Twojej witryny. Najchętniej podlinkowywane są treści z danymi, badania, a następnie publikowanie swoich wniosków.

Ile powinno trwać pozycjonowanie White Hat SEO?

Pozycjonowanie White Hat SEO powinno trwać minimum rok. Rezygnacja z usług zwiększających pozycję Twojej domeny po kilku miesiącach jest stratą pieniędzy. Pamiętaj, że faktyczne efekty, jakie niesie za sobą wdrożenie działań SEO, możesz zauważyć dopiero po upływie 6-12 miesięcy w postaci dodatkowych klientów z organicznych wyników wyszukiwania i zwiększenia dochodu Twojego przedsiębiorstwa.