Czego się dowiesz z tego artykułu?
- Dlaczego blog firmowy jest ważny w SEO?
- Co daje blog firmowy w kontekście biznesowym?
- Jak prowadzić blog firmowy, żeby pozyskiwać klientów?
- Jakich błędów przy prowadzeniu bloga firmowego unikać?
Co daje blog firmowy?
Blog firmowy to w zasadzie same zalety, zarówno dla Ciebie jak i Twoich klientów. Ty budujesz markę, a klienci zyskują cenną wiedzę za darmo. Oczywiście wiele zależy od branży, ale prawie każdy blog będzie generował poniższe korzyści.
Blog firmowy to budowanie marki eksperckiej
Publikując wartościowe materiały na swoim blogu firmowym, pokazujesz, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Mamy tutaj prosty schemat: potencjalni klienci czytają Twoje treści i umacniają się w przekonaniu, że jesteś właściwą osobą do współpracy. To dlatego warto pisać treści poradnikowe i pomagać klientom w ich problemach właśnie za pomocą bloga firmowego.
Oczywiście takie budowanie marki to proces długotrwały, ale po wielu miesiącach regularnej pracy, na Twojego bloga firmowego będą trafiać odpowiednia osoby — potencjalni klienci, którzy potrzebują Twoich usług czy produktów. Ogólnie mówiąc, blog firmowy to najlepsze i do tego najtańsze narzędzie do budowania rozpoznawalności.
Blog firmowy to ruch z Google na wiele zapytań
Zapewne zdajesz sobie sprawę, że Twoi potencjalni klienci szukają Cię w Google. Nie zawsze jednak wpisują oni do wyszukiwarki frazy kluczowe, które są bezpośrednio sprzedażowe. Najwięcej zapytań w Google to prośby o pomoc:
- jak pokonać X
- jak wybrać X,
- dlaczego Y jest lepsze niż Z,
- itd.
Klienci z Twojej grupy docelowej też wpisują takie pytania do Google i dobrze by było wyświetlać się na nie jak najwyżej. To właśnie blog firmowy umożliwia pojawianie się na rozbudowane frazy (longtail) związane z rozwiązaniami problemów potencjalnych klientów. Dzięki takim treściom możesz wielokrotnie zwiększyć wartościowy ruch na stronie.
Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.
Wzmocnienie stron sprzedażowych przez linkowanie wewnętrzne
Blog firmowy ma bardzo ważną rolę związaną z optymalizacją SEO — linkowaniem wewnętrznym. Jeśli artykuły, które generują ruch, linkują wewnętrznie do stron ofertowych, to wzmacniają one pozycje dla sprzedażowych słów kluczowych.
Budowanie bloga firmowego jest jedną z najbardziej efektywnych strategii pozycjonowania stron dla trudnych słów kluczowych. Oczywiście takie działania muszą być wspierane także linkami z zewnątrz, ale blog firmowy to podstawa w konkurencyjnej branży.
Blog firmowy to pozyskiwanie linków do strony
Jeśli Twój blog firmowy zawiera merytoryczne treści, klienci będą się nimi dzielić — dodając linki do Twojej strony w różnych miejscach. Linkbuling jest bardzo ważnym elementem budowania widoczności w Google, jest też bardzo drogi i tutaj jest pole do oszczędności. Dobrze napisany artykuł na firmowym blogu może pomóc w darmowym pozyskiwaniu linków.
Blog firmowy to baza remarketingu
W wielu branżach usługowych, a w szczególności tych o skomplikowanej ofercie, samo wejście na stronę nie wystarczy, żeby pozyskać zapytania. Twój potencjalny klient potrzebuje wiele razy trafić na Twoją markę, aby ostatecznie wysłać zapytanie. Badania mówią, że średnio klienci potrzebują około 7 kontaktów ze stroną, aby wysłać zapytanie do danej firmy.
Oczywiście możesz czekać, aż dana osoba sama będzie wpisywać w Google różne frazy. Istnieje jednak sposób, aby zaprosić potencjalnego klienta z powrotem na stronę — i to taką, jaką wybierzesz sam. Odpowiada za to remarketing, który pozwala docierać ponownie do osób, które odwiedziły Twoją stronę.
Im większy ruch generuje Twój blog firmowy, tym więcej osób możesz zebrać do listy remarketingowej, tym samym — więcej osób zobaczy ponownie reklamy związane z Twoimi celami biznesowymi.
Blog firmowy to sposób na budowę bazy mailingowej
Analogicznie do remarketingu, możesz zbierać adresy e-mail od swoich potencjalnych klientów. Aby pozyskać e-mail, zazwyczaj trzeba dać klientom coś w zamian (tzw. lead magnet) – darmowy ebook, kurs czy nagranie webinaru. Blog firmowy może być idealnym miejsce do promocji takiego materiału.
Wystarczy umieścić w artykułach informację o możliwości pobrania takiego materiału. Osoby czytające Twój blog firmowy będą miały szanse na pobranie wartościowych informacji, a Ty zyskasz ich e-mail i możesz go wykorzystać do budowania marki przez nowy kanał sprzedaży.
Jak nie prowadzić bloga firmowego?
Zanim opiszę zasady pisania bloga firmowego, chciałbym skupić się na tym czego nie robić, ponieważ większość firm popełnia jeden bardzo ważny błąd. Blog firmowy nie jest o firmie, tylko o klientach. Co to oznacza?
Chodzi mi o to, że treści na firmowym blogu powinny być poradami dla klientów, a nie informacjami o firmie. To nie działa tak, że potencjalni klienci z ciekawości wchodzą na Twoją stronę i przechodzą do bloga, szukając nowych wpisów na blogu firmowym. Tak się prawie nigdy nie dzieje.
Klienci trafiają na bloga, wpisując frazy kluczowe związane z ich problemami, dlatego musisz opisywać rozwiązania tych problemów. Informacja o tym, że firma ma nową siedzibę, nie jest elementem istotnym z punktu widzenia pozyskiwania klientów z Google — tego rodzaju aktualności powinny być wręcz ukrywane przed robotami.
Analizując artykuł bloga firmowego, zastanów się: co miałby wpisać klient w Google, żeby trafić na ten konkretny artykuł. Jeśli nie znajdziesz żadnego sensownego słowa kluczowego — ten wpis nie będzie generował ruchu.
Jak więc prowadzić blog firmowy?
Wiesz już czego nie robić. Teraz dowiesz się, jak prowadzić blog firmowy, aby ten pozyskiwał dobrej jakości ruch, który będzie można zamienić na klientów. Całość sprowadza się do kilku ważnych punktów, które za chwilę omówię.
Zbadaj problemy swoich klientów
Pisałem wcześniej, że blog firmowy ma nie być o Tobie, a o Twoich klientach. Tutaj chodzi konkretnie o ich problemy. Każdy klient kupuje produkt lub usługę, bo ta rozwiązuje jego problemy. Co robisz zazwyczaj, gdy trafiasz na jakiś problem? Wpisujesz go w Google! Tak samo robią Twoi klienci.
Jeśli jesteś np. projektantem wnętrz, to Twoi klienci wpisują w Google różnego rodzaju pytania typu:
- jaka tapeta do ciemnych mebli?
- jak zaprojektować małą sypialnię?
- projekt salonu w stylu nowoczesnym
- jak zaprojektować kuchnię w literę U?
Nie zawsze klienci wpisują od razu nazwę usługi czy produktu (w tym przypadku projektowania wnętrz). Część chce tylko rozwiązać swój problem lub zaspokoić ciekawość. Pisząc bloga firmowego, pomożesz zrealizować jego cele — pokażesz rozwiązanie lub zainspirujesz.
To dlatego, zanim w ogóle zaczniesz pisać bloga firmowego, musisz poznać swoich klientów. A mówiąc konkretniej: dowiedzieć się, co wpisują do Google. Znając różne frazy kluczowe, będziesz wiedzieć, o czym pisać. Narzędzi do szukania fraz jest wiele, ja odeślę Cię do artykułu na ten temat: Jak wybrać słowa kluczowe, które przyniosą klientów.
Zacznij odpowiadać na ich pytania pisząc artykuły
Znasz już frazy używane przez Twoich klientów? Czas zamienić te frazy na artykuły firmowego bloga. Jeśli wiesz, czego potrzebują Twoi odbiorcy — daj im to! Zrób to, najlepiej pokazując swoje doświadczenie i perspektywę profesjonalisty.
Na blogu firmowym pisz artykuły, które są rozwiązaniami problemów i wniosą coś pozytywnego do życia klienta. To może być zarówno wiedza ogólna, jak i konkretne rozwiązanie pokazane krok po kroku.
Pamiętaj, aby artykuł zacząć od problemu, a dopiero potem skupić się na rozwiązaniu. To pozwoli Google na właściwe poznanie treści i wyświetlanie bloga firmowego na właściwe słowa kluczowe. Możesz zastosować poniższy schemat:
- Wstęp o problemie (pokazujesz, że wiesz o takim problemie).
- Pokazanie szczegółów tego problemu (jego konsekwencje itp.).
- Pokazanie rozwiązania przy użyciu Twojego produktu / usługi.
- Zaprezentowanie efektów u innych klientów (np. w formie case study).
Działaj regularnie
Jednym z największych problemów podczas pisania bloga firmowego jest brak regularności. Zdaje sobie, że to duże wyzwanie — sam borykam się z brakiem czasu na pisanie i kombinuje, aby kolejne treści trafiły na nasz firmowy blog. Jednak bez regularności nie będzie efektów. Twoja strona nie będzie generować dodatkowego ruchu, ani nie poprawią się pozycje dla ważnych słów kluczowych.
Moim zdaniem takim sensownym minimum jest napisanie wpisu blogowego raz na tydzień. To bardzo ważne przez pierwszy rok pisania. Odpuścić można, dopiero gdy ruch jest zadowalający, a Ty nie narzekasz już na brak klientów.
Podsumowanie
Blog firmowy to bardzo dobre narzędzie do budowania widoczności w Google. Aby jednak rzeczywiście przyczyniał się do pozyskiwania klientów, musi być pisany w odpowiedni sposób. Musisz pisać o tym, czego szukają w sieci Twoi potencjalni klienci. Znając ich problemy, proponuj rozwiązania, pokazując przy tym swoje doświadczenia i najlepsze atuty.
Dodaj komentarz