Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest link rel canonical?
  • Gdzie umieszcza się parametr meta canonical?
  • Dlaczego canonical jest ważny dla Google?
  • Jak ustawić canonical na swojej stronie?
  • Jak ustawić canonical w paginacji?
Canonical (link kanoniczny) – czym jest i jak go używać w kontekście SEO?
Canonical (link kanoniczny) – czym jest i jak go używać w kontekście SEO?

Czym jest link rel canonical / kanoniczny URL?

Parametr canonical odpowiada za informację dla wyszukiwarek o oryginalności treści. Jeśli dwie podstrony w internecie mają taką samą treść, to właśnie za pomocą kanonicznego adresu URL pokażemy Google, która z nich jest oryginałem, a co za tym idzie — powinna pojawiać się w Google.

Używanie linku rel canonical pomaga więc rozwiązać problem duplikacji treści i pomaga zarządzać taką duplikacją, wskazując robotom, która strona jest przez nas preferowana.

Gdzie umieszcza się parametr meta canonical?

Meta canonical powinien znajdować się w sekcji <HEAD> dokumentu HTML. Canonical wygląda w kodzie mniej więcej tak:

<!DOCTYPE html>
  <html>
    <head>
      <title>Tytuł strony</title>
      <link rel="canonical" href="https://domena.pl/strona/podstrona/" />
      ...
    </head>
    

    <body>
      <h1>Nazwa strony</h1>
      <p>Treść strony</p>

      ...
    </body>
  </html>

Ważne w jest tutaj, aby adresy umieszczane jako canonical były bezwzględne, czyli zawierały domenę oraz dokładną ścieżkę. Taki zapis canonical nie jest poprawny:

<link rel="canonical" href="/strona/podstrona/" />

Oprócz sekcji <HEAD> i klasycznego parametru meta canonical strony istnieje bardziej zaawansowana opcja umieszczania linku kanonicznego. Polega ona na użyciu nagłówka HTTP o treści rel=”canonical”. Ta metoda może przydać się zwłaszcza przy próbie ustawienia canonicala dla treści innych niż HTML. Będą to najczęściej dokumenty PDF, które także są skanowane w procesie indeksowania w Google.

Dlaczego canonical jest ważny dla Google?

Jak już pewnie wiesz, Google nie lubi duplikacji treści, ponieważ wyszukiwarce szkoda cennych zasobów na skanowanie ciągle tych samych treści. Bez użycia canonical’a wyszukiwarka nie wie, którą kopie uznać za pierwszą / najważniejszą i tym samym dodać stronę do indeksu. Google nie wie też, którą z kopii strony pokazywać jako wyniki wyszukiwania, gdy użytkownicy wpisują dane słowo kluczowe.

Częste odwiedzanie tych samych stron skutkuję marnowaniem tzw. crawl budżetu, czyli ilości zasobów, jakie Google jest w stanie poświęcić na daną stronę. Jeśli Google chcę zeskanować np. 10 adresów URL przy danym podejściu, to znacznie lepiej byłoby, aby te adresy były unikalne, ponieważ więcej treści zostanie dodane do indeksu.

Warto wiedzieć, że parametr rel canonical jest dla Google tylko wskazówką i wyszukiwarka może podjąć decyzję, że inny adres jest kanoniczny. Może się tak stać np. gdy wskażemy pewien adres w parametrze canonial, ale linkowanie wewnętrzne kieruje do kopii. W takim przypadku Google może wybrać ten drugi adres jako kanoniczny.

Jak ustawić canonical na swojej stronie?

Ustawienie parametru canonical na stronie zależy od systemu CMS, jaki używasz. Większość dobrych systemów CMS zawiera opcje dodania tagu kanonicznego. Ewentualnie, trzeba będzie zainstalować wtyczkę do SEO, jak ma to miejsce w WordPress.

Zazwyczaj ustawienie tego tagu polega na wklejenie adresu URL w pole nazwane Canonical tag lub w podobny sposób.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Canonical a paginacja

Paginacja w SEO sprawia wiele problemów. Stara szkoła podpowiadała kiedyś, aby ustawiać canonical na pierwszą stronę paginacji, zwłaszcza jeśli treść opisu kategorii była powielana na każdej stronie paginacji.

Osobiście uważam, że nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ w takim układzie, Google prawie nie zagląda na kolejne strony paginacji. Efektem tego jest niezauważanie linków wewnętrznych do elementów znajdujących się na kolejnych stronach. Na przykład, w sklepach internetowych produkty z dalszych stron paginacji nie będą indeksowane.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wskazywanie parametru canonical na siebie (każda strona paginacji wskazuje swój własny adres jako kanoniczny). Jednocześnie można użyć tagów rel prev/next, pamiętając o umieszczeniu treści tekstowych (opisu kategorii) tylko na jednej stronie kategorii.

Kolejną opcją rozwiązania tego problemu jest dodanie canonicala na stronę bez paginacji (wszystkie produkty na jednej stronie). Niestety z przyczyn technicznych mało stron / sklepów stosuje to rozwiązanie, a samodzielne przeróbki będą czasochłonne i drogie.

Podsumowanie

Tag kanoniczny (rel canonical) nie ma bezpośredniego wpływy na pozycjonowanie strony, jednak jest bardzo ważny z punktu widzenia SEO. Dzięki meta canonical Google wie, które strony są oryginałami, a co za tym idzie, które skanować częściej i pokazywać jako treści wyników wyszukiwania. Canonical do doskonałe narzędzie do naprawienia wszelkich problemów związanych z duplikacją treści.