
Chcecklista SEO została podzielona na kilka sekcji, głównie związanych z on-page SEO. To najważniejsza część pozycjonowania stron. Przechodząć przez tę listę będziesz w stanie sprawdzić swój serwis pod kątem SEO i w zasadzie zrobić audyt SEO. Taką checklistę SEO powinien znać każdy specjalista SEO.
Checklista SEO: Błędy na poziomie planowania
Nieznajomość grupy docelowej
Musisz znać potrzeby swojego klienta i wiedzieć, czego szuka. Jeśli nie poświęcisz trochę czasu na przeanalizowanie zachowań i potrzeb potencjalnych klientów, nie będziesz w stanie zbudować treści, które będą przekonywać ich do zakupu. To w zasadzie podstawa optymalizacji SEO.
- Czy wykonałeś analizę zachowań obecnych klientów?
- Czy wiesz, jakie Twoi potencjalni klienci mają potrzeby?
- Czy wiesz, jakie intencje mają osoby szukające Twoich produktów?
- Czy stworzyłeś przynajmniej podstawowe persony?
Brak analizy konkurencji
Z jednej strony, duża konkurencja to mniej miejsca w internecie dla Twojej firmy – trudniej będzie zwiększać widoczność domeny, jeśli wiele firm konkurencyjnych walczy o najważniejsze w Twojej branży słowa kluczowe.
Z drugiej strony, dobrze działająca konkurencja to źródło bardzo cennej wiedzy, którą można wykorzystać – dzięki dokładnej analizie konkurencji możesz poznać wszystkie istotne słowa kluczowe związane z waszą branżą. Wykorzystanie kilku największych konkurentów i liderów w branży na pewno przyspieszy działania związane z planowaniem Twojej własnej strategii SEO.
- Czy wykonałeś analizę konkurencji?
- Czy analiza obejmowała więcej, niż tylko bezpośrednich konkurentów?
- Czy wykonałeś analizę fraz konkurencji?
Zbyt wąska analiza słów kluczowych
Potencjalni klienci używają słów kluczowych, aby znaleźć Twoje produkty czy usługi. Trzeba jednak wiedzieć, że każdy ma swoje sposoby na znajdowanie informacji i może używać różnych fraz kluczowych do szukania tych samych rzeczy. W każdym biznesie istnieje wiele słów kluczowych, dlatego skupianie się tylko na tych, które Ty uważasz za słuszne, jest błędem.
Średniej wielkości firma usługowa to, w zależności od typu usług, około 1000-5000 różnych słów kluczowych. Sklepy internetowe to tysiące lub nawet o wiele więcej słów kluczowych. Aby osiągnąć sukces w organicznych wynikach wyszukiwania, musisz być widoczny na wiele słów kluczowych i to na różnych etapach ścieżki zakupowej swoich klientów.
- Czy uwzględniasz więcej niż kilka-kilkanaście słów kluczowych?
- Czy uwzględniasz frazy z długiego ogona?
- Czy wykonałeś analizę fraz sprzedażowych?
- Czy wykonałeś analizę fraz poradnikowych?
Niepoprawna struktura strony
Zaplanowanie właściwej struktury i jej architektury informacji, dopasowanej do biznesu to właściwie pierwszy element wpływający na poprawną optymalizację strony. Czasami sama zmiana struktury może spowodować ogromny wzrost ruchu. Aby wykonać taką strukturę, musisz znać swoich klientów oraz słowa kluczowe, jakimi się oni posługują. To dlatego dwa poprzednie punkty są takie ważne, aby generować ruch organiczny.
- Czy ułożyłeś plan struktury strony?
- Czy używasz słów kluczowych we właściwych elementach struktury?
- Czy dla każdego produktu i usługi masz osobne podstrony?
- Czy dostosowałeś drzewa kategorii do wyszukiwanych fraz?
- Czy masz plan linkowania wewnętrznego?
- Czy menu główne jest dostosowane do struktury strony?
Brak odpowiednich stron docelowych
Aby pojawić się w Google na frazy kluczowe związane z danym tematem, musisz mieć podstronę z nim związaną. Jeśli zajmujesz się szkoleniami, musisz mieć podstrony na każdy rodzaj szkolenia (stacjonarne, online, sprzedażowe, menadżerskie itd.), a także na każde konkretne szkolenie. Strona musi być zoptymalizowana pod kątem konkretnych stron docelowych.
Jeżeli potencjalny klient szuka konkretnego szkolenia, wyszukiwarka Google wyświetli stronę tego szkolenia jako wynik wyszukiwania (wynikiem będzie title strony). Jeśli natomiast klient będzie szukał bardziej ogólnie (szkolenia sprzedażowe), to Google wyśle go na stronę zbiorczą szkoleń sprzedażowych. Musisz mieć taką podstronę, aby wyświetliła się ona Twojemu potencjalnemu klientowi.
- Czy wykonałeś analizę konkurencji?
- Czy Twoja strona ma podstronę na każdą usługę, kategorię usług i podkategorię?
Niewykonywanie ponownych analiz i brak reakcji na zmiany
Sytuacja w Google jest bardzo dynamiczna. Wyszukiwarka zmienia się i dokonuje aktualizacji prawie codziennie, konkurencja również się pozycjonuje. Musisz trzymać rękę na pulsie – analizować obecny ruch, śledzić informacje o zmianach w algorytmie i porównywać efekty swoich działań z konkurencją.
Musisz też wiedzieć, które z Twoich działań dają najlepszy efekt. SEO to ciągłe testowanie najlepszych rozwiązań – nie zawsze to, co najbardziej oczywiste, jest najlepsze. Cykliczna analiza oraz wyciąganie z niej wniosków pozwolą szybko wprowadzać optymalizację i uratować stronę przed spadkiem ruchu.
- Czy analizujesz słowa kluczowe co pewien czas na nowo?
- Czy wykonujesz co pewien czas optymalizację treści na podstawie bieżących danych z Google Search Console?
- Czy reagujesz na zmiany w wyszukiwarkach?
Checklista SEO: Błędy na poziomie treści
Treść strony to bardzo ważny czynnik wpływający na widoczność w wynikach wyszukiwania Google. To na podstawie treści Google podejmuje decyzję o tym, czy dana strona może się wyświetlić jako wynik wyszukiwania oraz jaka będzie jej pozycja w tych wynikach. Jakie błędy można popełnić w tworzeniu treści na stronie?
Błędy związane z title
Tagi meta title, czyli tytuły stron, są wyświetlane w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych oraz w oknach wyszukiwarek. Meta tytuł strony jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych Google, dlatego jego poprawne napisanie jest istotne z punktu widzenia SEO.
Jedną z najważniejszych kwestii w SEO jest używanie odpowiednich słów kluczowych w tytułach. Tytuł każdego adresu URL powinien mówić o swojej treści za pomocą słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów. Dzięki temu będą oni w stanie znaleźć interesujące ich tematy w zasobach Google.
Ważnym aspektem używania słów kluczowych jest ich dokładne rozplanowanie po strukturze całej strony. Wynika to z faktu, że jako wynik wyszukiwania na dane zapytanie, może pojawić się tylko jeden adres URL z danej domeny. Plan ułożenia tytułów wszystkich stron może być wykonany na podstawie kompleksowej analizy słów kluczowych, jakich używają potencjalni klienci.
Ogólny wzór używania takiego tytułu wygląda następująco:
[Nazwa bieżącej strony] – [Wezwanie do działania] – [Nazwa firmy] Przykład
dla kategorii produktów w sklepie:
Laptopy dla graczy – Darmowa dostawa – Sklep internetowy Laptopex
Przykład dla pojedynczej usługi w firmie szkoleniowej:
Szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi – wolne terminy – Szkolpex
- Czy tytuły stron i podstron w tagach meta title odzwierciedlają zawartość strony?
- Czy tytuły stron i podstron w tagach meta title zawierają słowa kluczowe, po których powinny być znajdowane?
- Czy tytuły są unikalne, nie powtarzają się?
- Czy dodajesz nazwę firmy na koniec każdego meta title?
- Czy dodajesz call to action na końcu meta title, jeśli limit znaków na to pozwala?
Błędy związane z meta description
Description to opis zawartości strony, który dawniej miał duży wpływ na SEO. Z racji nadużyć ze strony właścicieli stron, nie jest on już w ogóle używany przez Google do obliczania pozycji strony. Jednak ten tag pośrednio wspomaga działania SEO, przede wszystkim wpływając na prezencję wyniku w wyszukiwarce. Atrakcyjnie napisany opis strony zachęca użytkownika do odwiedzin serwisu.
Napisany w interesujący sposób opis zawartości strony wpłynie na wzrost klikalności i liczby odwiedzin serwisu – a współczynnik klikalności jest już czynnikiem rankingowym. Warto więc zastanowić się nad tworzeniem unikalnych opisów dla kluczowych podstron, zachęcających użytkowników do kliknięcia w link naszej strony.
- Czy każda Twoja strona i podstrona ma opis meta description?
- Czy opisy są unikalne dla każdej strony i podstrony, nie stosujesz metody kopiuj-wklej?
- Czy używasz call to action na końcu opisu?
Mało treści lub jej brak
Google analizuje strony pod kątem ich jakości. Jeśli strona danej usługi czy wpisu blogowego będzie dawała odbiorcy dużą ilość merytorycznych, użytecznych informacji, których szukał, to będzie ona uznana za pomocną i wartościową.
Spowoduje to pojawienie się tej strony w wynikach wyszukiwania na główną frazę kluczową oraz szereg innych fraz, które także mogą się przyczynić do zdobycia nowego klienta. Dlatego też każda strona powinna zawierać odpowiednio sformatowane i wartościowe treści, o których mówi jej tytuł.
- Czy na stronie głównej znajdują się treści na temat tego, czym zajmuje się firma i jak może pomóc klientowi?
- Czy podstrony z produktami lub z usługami mają opisy tych produktów lub usług?
- Czy podstrony kategorii mają opis kategorii, których dotyczą?
- Czy strona ma firmowego bloga z tekstami użytecznymi dla klientów?
Duplikacja treści
Duplikacja treści to sytuacja, gdy ten sam tekst pojawia się na kilku różnych stronach internetowych albo kiedy występuje w różnych miejscach w obrębie tej samej witryny (wtedy nazywa się to duplikacją wewnętrzną).
Gwoli sprecyzowania – różne strony i podstrony mogą zawierać podobną treść w obrębie tego samego tematu, jednak nie może to być identyczny tekst.
- Czy używasz (świadomie bądź nie) identycznych treści na różnych stronach?
- Czy kopiujesz opisy lub treści z innych stron, np. konkurencji czy producentów?
- Czy do tej samej strony kieruje więcej niż jeden adres URL?
- Czy po zmianie adresu URL strony stosujesz przekierowanie 301 pod starym adresem?
Niepoprawne używanie nagłówków
Należy trzymać się zasady, aby każda podstrona posiadała jeden nagłówek H1 oraz dowolną ilość nagłówków H2 lub H3. Nagłówki powinny być używane kolejno w strukturze, czyli pod nagłówkiem H1 mogą być tylko nagłówki H2, nagłówki H3 mogą być tylko pod H2 i tak dalej.
Przykład:
[H1] Sekcja z głównym nagłówkiem H1 zawierającym najważniejsze słowa kluczowe [H2] Sekcja z nagłówkiem H2 zawierającym dodatkowe frazy [H2] Sekcja z nagłówkiem H2 zawierającym dodatkowe frazy [H3] Sekcja z nagłówkiem H3 zawierającym dodatkowe frazy [H3] Sekcja z nagłówkiem H3 zawierającym dodatkowe frazy [H2] Sekcja z nagłówkiem H2 zawierającym dodatkowe frazy [H2] Sekcja z nagłówkiem H2 zawierającym dodatkowe frazy
- Czy każda strona i podstrona ma jeden nagłówek H1 jako tytuł strony lub wpisu?
- Czy treści są podzielone nagłówkami H2, H3 i pozostałymi, jeśli jest taka potrzeba?
- Czy w nagłówkach H1 znajduje się główna fraza kluczowa?
- Czy w nagłówkach H2-H6 znajdują się frazy z długiego ogona?
Brak linkowania wewnętrznego
Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to linki w obrębie serwisu, które umożliwiają użytkownikom i robotom wyszukiwarek dotarcie do innych podstron.
Zalecane jest używanie linków wewnętrznych umieszczanych w treściach strony. Najlepszym miejscem do umieszczenia linku jest miejsce, w którym jest wspomniana usługa czy produkt, której link dotyczy.
Jedną z najlepszych strategii budowania linkowania wewnętrznego w treści strony jest rozbudowa bloga. Dodając różne publikacje na blogu, warto wspominać w nich o swoich produktach i usługach i od razu do nich kierować linkiem.
Dodawanie takich linków w naturalny sposób będzie przyczyniało się do zwiększania widoczności linkowanego adresu URL.
- Czy w treści strony i wpisów blogowych dodajesz linki kierujące do innych podstron, usług i produktów w obrębie Twojej domeny?
- Czy na stronach z produktami umieszczasz linki do podobnych produktów i do produktów uzupełniających aktualnie przeglądany?
- Czy w treści strony głównej dodajesz linki do najważniejszych części serwisu?
Checklista SEO: Błędy techniczne
Dobry plan i wartościowa treść to fundament udanej kampanii SEO. Jednak nawet najlepsza treść nie zbuduje nam widoczności, jeśli strona będzie miała błędy techniczne dyskwalifikujące ją w oczach Google lub uniemożliwiające wygodne użytkowanie przez klienta.
Indeksowanie stron o małym znaczeniu
Jeśli jesteś właścicielem sklepu z dużą liczbą kategorii i filtrów, to prawdopodobnie Twój sklep posiada ogromną ilość adresów URL (niektóre sklepy mogą mieć ich nawet tysiące czy setki tysięcy!). Nawet Google nie jest w stanie efektywnie skanować tak wielkiej domeny. Roboty będą skanować tylko część strony, więc mogą nigdy nie nie dotrzeć do produktów, które sprzedajesz. W konsekwencji część Twoich produktów nie pojawi się w Google.
Dlatego też należy wykluczyć część adresów z indeksowania, aby wyszukiwarki skupiły się na tych adresach, które są najważniejsze. Jeśli dane strony nie mają na celu generowania ruchu, zalecane jest ich blokowanie przed indeksowaniem.
- Czy wyłączyłeś z indeksowania strony, które nie powinny generowaćują ruchu?
- Czy wyłączyłeś z indeksowania strony, które nie mają treści?
- Czy zablokowałeś indeksowanie stron dostępnych dopiero po zalogowaniu (panele administracyjne i tym podobne)?
Źle zbudowana mapa strony w formacie XML lub jej brak
Mapa witryny XML to plik, w którym podaje się informacje o stronach i innych plikach w witrynie oraz o związkach między tymi elementami. Google odczytuje ten plik, aby skuteczniej indeksować strony. Mapa witryny informuje robota, które pliki w Twojej witrynie są ważne. Udostępnia też cenne informacje o tych plikach, np. o ostatniej aktualizacji, częstotliwości zmian na stronie i wszystkich alternatywnych wersjach językowych strony.
- Czy tworzysz aktualne mapy strony w formacie XML i dodajesz je do Google Search Console?
Brak optymalizacji strony pod względem szybkości
Wiele osób wychodzi ze strony, gdy musi czekać na jej załadowanie więcej niż kilka sekund – częściowo przez niecierpliwość, a częściowo przez to, że dziś, w dobie bardzo szybkiego internetu, długie ładowanie się strony sugeruje, że może być z nią coś „nie tak”. Optymalizacja strony pod kątem szybkości ładowania oraz przystosowania dla urządzeń mobilnych to szeroki temat, ale istnieje kilka najważniejszych kwestii:
- Czy używasz zdjęć i grafik w rozdzielczości większej, niż to konieczne?
- Czy stosujesz wtyczki do optymalizacji zdjęć i grafik?
- Czy stosujesz wtyczki do minifikacji CSS/JS?
- Czy aktualizujesz PHP do najnowszej wersji?
- Czy używasz większej liczby wtyczek, niż jest to absolutnie niezbędne?
- Czy co pewien czas sprawdzasz prędkość strony w Google PageSpeed Insights?
Nieprzystosowanie do urządzeń mobilnych
Ponad połowa ruchu w polskim internecie odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do małych ekranów, tracisz sporo potencjalnych klientów. Google coraz rzadziej pokazuje wyniki wyszukiwania prowadzące do stron, które nie są dostosowane do smartfonów, tabletów i małych laptopów.
- Czy stosujesz motywy WordPress przystosowane do urządzeń mobilnych?
- Czy sprawdzasz wygląd strony pod kątem urządzeń mobilnych?
Błędy związane z adresami URL
Adresy URL to jeden z najważniejszych czynników związanych z SEO – roboty Google’a skanują stronę właśnie po tych adresach. Adresy URL powinny posiadać właściwą strukturę oraz być proste dla użytkownika. Ważne jest, aby jedna podstrona była dostępna tylko pod jednym adresem URL.
Istnieje kilka zasad dotyczących budowy adresów URL. Najważniejszą z nich jest budowanie adresów URL w taki sposób, by mówiły o treści podstrony. Dzięki temu użytkownik wie, co czeka go po kliknięciu w link, przez co chętniej wykona tę czynność.
- Czy adresy URL są zrozumiałe i mówią, co znajduje się na stronie, do której kierują?
- Czy adresy URL są krótkie?
- Czy stosujesz w adresach URL więcej słów kluczowych, niż to niezbędne?
- Czy używasz w adresach URL znaków specjalnych (polskie znaki, znaki interpunkcyjne itp?)
Niepoprawne stosowanie danych strukturalnych lub ich brak
Dane strukturalne to rozszerzone opisy stron internetowych wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Mogą zawierać wiele dodatkowych elementów, takich jak np. cena i dostępność produktu, opinie i średnia ocena użytkowników czy zdjęcia. Strony z rozbudowanymi danymi strukturalnymi są znacznie lepiej oceniane przez Google i dostarczają cennych informacji użytkownikom.
- Czy dodałeś do strony dane strukturalne?
- Czy używasz danych strukturalnych zgodnie z przeznaczeniem?
- Czy odpowiadasz na pytania i opinie użytkowników?
- Czy aktualizujesz dane dotyczące np. godzin otwarcia czy zmiany lokalizacji?
Podsumowanie
Aby zdobywać klientów z Google, musisz wyeliminować wszystkie najważniejsze błędy z każdej z tych grup. Dobrze przygotowana pod względem technicznym strona, ale nieposiadająca zaplanowanej treści, nie ma szans na wysokie pozycje. Z drugiej strony, witryna z poprawną strukturą i treścią, której nie da się indeksować, może nigdy nie pojawić się w Google.
Tylko kompleksowe podejście do tematu pozwoli na sukces i coraz większą ilość klientów z darmowych wyników wyszukiwania. Dlatego potrzebna Ci jest taka SEO checklista. Oczywiście nie pokazałem tutaj wszystkich błędów. Są jeszcze problemy z certyfikatami SSL, plikiem robots.txt, błędami 404, czasem ładowania strony, wersja mobilną strony, czy nawet instalacją GSC. Jednak te rzeczy nie są najważniejsze, jeśli na swojej stronie nie zadbasz o podstawy. A to podstawy mają największe znacznie dla SEO. Z tą checklista SEO, wiele pracy możesz wykonać samemu, zanim zdecydujesz się na profesjonalny audyt SEO.
Dodaj komentarz