CMS to angielski skrót od „Content Management System”, po polsku oznacza on po prostu „System Zarządzania Treścią”. Jak sama nazwa wskazuje, CMS odpowiada za zarządzanie treścią strony, w taki sposób, by mogły z niego korzystać osoby niemające wiedzy o tworzeniu stron.

Dzięki takiemu systemowi wiele rzeczy na twojej stornie dzieje się automatycznie. Na przykład podczas dodawania nowego posta na firmowym blogu — system CMS doda najnowszy wpis na stronie głównej i innych miejscach do tego wyznaczonych.

System CMS a pozycjonowanie

Systemy CMS mają zadanie ułatwiać życie właścicielom stron, ograniczają one czas poświęcany na edycje i aktualizacje strony. Pytanie, czy mogą one pomagać w pozycjonowaniu stron?

Z technicznego punktu widzenia, system CMS, jakiego używasz, nie ma żadnego znaczenia w przypadku pozycjonowania. W większości przypadków, roboty Gogole wchodzące na twoją stronę nawet nie wiedzą jakiego systemu używasz. Interesuje je jedynie wynikowy kod HTML, który powstaje podczas operacji systemu CMS, a to dopiero ten kod wpływa na SEO.

Google nie widzi różnicy pomiędzy stroną z systemem CMS, a bez takiego systemu — bezpośrednio napisanej w języku HTML. Jedynym czynnikiem różnicującym te dwie strony będzie czas wczytywania (który pośrednio wpływa na pozycjonowanie), strona z systemem CMS będzie wolniejsza, ponieważ CMS musi wykonać wiele funkcji, które dopiero wygenerują kod HTML.

Jednym słowem Google nie interesuje, co masz „pod maską”, pod warunkiem, że jesteś w stanie w miarę szybko wygenerować kod strony i pokazać go zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki. Czy to oznacza, że CMS nie ma znaczenia w SEO?

CMS nie ma bezpośredniego znacznia jeśli chodzi o pozycjonowanie, natomiast może być powodem błędów, które spowodują obniżenie rankingu i inne problemy typowe dla SEO.

Weźmy na przykład budowanie adresów URL, za które odpowiadają systemy CMS. Przyjazne adresy URL to jeden z ważniejszych aspektów SEO. Jeśli twój CMS będzie generował je w niewłaściwy sposób (na przykład powodując duplikację treści), to może to spowodować obniżenie pozycji strony lub całkowicie uniemożliwić proces pozycjonowania.

Najważniejsze aspekty SEO związane z CMS, to:

  • budowanie właściwych adresów URL (routing)
  • tworzenie właściwych tytułów stron
  • używanie właściwych metadanych
    • description
    • canonical
    • hreflang dla wersji wielojęzykowych
  • tworzenie dynamicznych map stron
  • możliwości tworzenia struktur (np. produkty i kategorie lub inne taksonomie)
  • używanie właściwych breadumbs (ze względu na strukturę)
  • rozdzielenie nazwy strony od adresu URL
  • zarządzanie przekierowaniami
  • obsługa błędów 404

W stronie statyczniej (bez systemu CMS) za wszystkie te elementy odpowiada osoba tworząca tę stronę. Ewentualne błędy wpływają tylko na tę stronę. Natomiast w systemach zarządzania treści, błędy popełnione przez twórców danego CMS’a (lub motywu) wpływają na wiele stron, które go używają.

Czy twoja strona potrzebuje CMS?

Na samym początku wyboru CMS’a, zastanów się, czy taki system zarządzania treścią jest ci w ogóle potrzebny. Istnieją strony, które takiego systemu nie muszą mieć, na przykład gdy chcesz mieć prostą stronę niewymagającą częstej aktualizacji.

Jeśli twoja strona będzie aktualizowana zaledwie kilka razy w roku — nie potrzebujesz systemu CMS. Lepiej jest zapłacić specjaliście za drobne zmiany niż wdrażać o wiele droższy system, o który trzeba dbać i aktualizować.

Jeśli jednak twoja strona będzie rozwijana (co jest bardzo dobre dla pozycjonowania) – potrzebujesz takiego systemu zarządzania treścią.

Idealny CMS nie istnieje, liczy się wdrożenie!

Wiele osób mówiąc o wyborze CMSa, pomyśli o tym najbardziej popularnym, jest nim platforma WordPress, kótrej używa większości stron światowego internetu. Czy to oznacza, że WordPress jest najlepszy?

Zdecydowanie nie! Z punktu widzenia SEO, jak i szybkości działania strony czy doświadczeń użytkownika, CMS jest małoznaczącym elementem strony. W zasadzie nie ma znaczenia, z jakiego systemu CMS korzysta twoja strona.

Strona z systemem CMS posiada dwie warstwy. Pierwszą z nich jest wynikowy kod HTML/CSS/JS widoczny dla przeglądarki użytkownika lub robota Google. Odpowiada ona za wygląd i działanie strony po stronie przeglądarki internetowej. Druga warstwa, to wiele działań wykonywanych po stronie serwera, by wygenerować pierwszą warstwę. Ten element jest niewidoczny dla użytkownika, ani Google.

Większość działań systemu CMS odbywa się w tej ukrytej warstwie, natomiast deweloperzy tworzący strony na popularnych systemach CMS wdrażają tak naprawdę tylko motywy/skórki/szablony, które odpowiadają za warstwę wizualną i funkcjonalną danej strony.

Każdy system CMS ma możliwość zmiany wyglądu na bazie mechanizmów motywów, szablonów, skórek, wtyczek czy modułów. To od jakości tych elementów zależy czy twoja strona będzie dobra zarówno dla użytkownika, jak i zoptymalizowana pod SEO.

Sam system CMS może mniej lub bardziej pomagać w twojej pracy z zarządzaniem stroną, natomiast to sposób prezentacji tej treści wpływa na sukces strony. Warto jest więc wybierać nie tylko sam system zarządzania treścią, ale też skupić się na pozostałych elementach budujących twoją stronę.

Na co więc zwracać uwagę przy wyborze?

Niezależnie od tego, jaki CMS będziesz używać, warto jest zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii pomocnych w wyborze. Oto kilka z nich:

Ilość funkcji, których nie będziesz używał

W sieci znajdziesz bardzo dużo tanich, a do tego uniwersalnych motywów czy wtyczek do WordPress’a. Posiadają one wiele zaawansowanych funkcji dotyczących działania lub wyglądu strony. Niestety mnogość opcji nie jest zaletą, a poważną wadą.

Instalowanie wtyczki, posiadającej kilkanaście lub kilkadziesiąt funkcji tylko po to, by korzystać z jednej z nich to błąd, który wpływa na szybkość działania twojej strony. W uproszczeniu, mimo że twoja strona nie używa pozostałych funkcji, te są uruchamiane, ale nie wyświetlanie użytkownikowi. Zainstalowanie kilkunastu takich wtyczek potrafi sprawić olbrzymie problemy z wydajnością.

To samo dotyczy motywów. Te z olbrzymią ilością opcji zmian wyglądu lub z systemami, które pozwalają samodzielnie budować wygląd strony (tzw. PageBuildery) sprawiają, że twoja strona będzie powolna i nieatrakcyjna dla użytkownika.

Zamiast takich „kombajnów do wszystkiego” należy stosować wtyczki oraz motywy, które spełniają twoje wymagania dotyczące funkcjonalności, ale jednocześnie nie posiadają wielu niepotrzebnych funkcji.

Idealną opcją będzie przygotowanie dedykowanego motywu, napisanego od zera na potrzeby twojej strony. Trzeba się jednak liczyć z faktem, że takie wdrożenie może być dość kosztowne i nieopłacalne w przypadku gdy na przykład dopiero zaczynasz działania biznesowe.

Sposób instalacji systemu CMS

Istnieją dwa sposoby instalacji systemów zarządzania treści:

  • Instalacja na własnym serwerze
  • Rozwiązanie chmurowe niewymagające serwera

Różnią się one przede wszystkim możliwościami zmian na strony oraz samego CMS. W przypadku własnej instalacji system CMS jest w całości pod twoją opieką (lub osoby, która będzie nią administrować). Na takiej instalacji możesz dokonać prawie wszystkich zmian, jednak w przypadku awarii sam musisz zadbać o naprawę strony. Rozwiązanie to jest dla osób, które chcą mieć pełną kontrolę nad stroną.

Używanie CMS w wersji chmurowej wiąże się z faktem, że nie będziesz mógł zmienić wszystkiego. W zasadzie będziesz ograniczony do podstawowych zmian motywu strony i dodania podstawowych wtyczek. Wszelkie niestandardowe zmiany będą raczej niemożliwe do wykonania lub ich wdrożenie będzie bardzo drogie. W zamian za to nie będziesz musiał wykonywać działań związanych z konserwacją i aktualizacją oprogramowania.

Jak będzie wyglądało wdrożenie?

Zbudowanie strony opartej o system CMS może mieć bardzo różny zakres prac. Czasami deweloper ograniczy się do instalacji darmowego motywu i uzupełnienie go o treść. Inny zbuduje całą stronę od zera, posiłkując się dobrym grafikiem, a nawet specjalistą od SEO.

Warto takie kwestie ustalić na początku współpracy. Powinieneś z góry widzieć, jak będzie wyglądało wdrożenie i za co konkretnie płacisz. Najczęstsze scenariusze to:

  • Instalacja motywu/template oraz uzupełnienie go twoją treścią
  • Instalacja motywu/template oraz zmodyfikowanie go dla twoich potrzeb
  • Instalacja motywu z tzw. Page Builderem i przygotowanie odpowiedniego wyglądu (na przykład na podstawie projektu graficznego)
  • Instalacja dedykowanego motywu, który został zaprojektowany od zera pod twój biznes

Podsumowanie

Chodź wybór odpowiedniego Systemu CMS, nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, warto przemyśleć jego wybór. Nie ważne czy to WordPress, czy Joomla, czy jakikolwiek inny CMS — każdy z nich może być wdrożony dobrze, jak i źle. W sieci istnieje wiele dobrych i złych wdrożeń systemów CMS.

To, nad czym musisz się skupić, to odpowiednio przygotowany motyw/szablon, który powinien być jak najlepiej dostosowany do wymagań wyszukiwarek. Oczywiście, sam szablon to tylko techniczne przygotowanie strony, które nie wiele da bez odpowiedniej treści czy strategii SEO — musisz o tym pamiętać.

Przydało się? Oceń!
Średnia ocena: 5,00, na podstawie 1 opinii.
Loading...