W internecie możesz natknąć się na bardzo dużą ilość poradników związanych z SEO, mówiących o wielu aspektach optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki. Część z nich jest naprawdę dobra, ale często napisana jest językiem niezrozumiałym dla przeciętnego odbiorcy.

Nie musisz znać szczegółów i branżowych terminów, by dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest SEO (czy też pozycjonowanie) i móc wykorzystać tę wiedzę przy współpracy z innymi osobami czy firmami. Poradnik ten zawiera podstawy, które pomogą ci zrozumieć cały proces optymalizacji strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Jak zdobywać klientów dzięki Google? Podstawy SEO

Pierwszym krokiem do zrozumienia SEO jest zrozumienie działania wyszukiwarki Google. Dlaczego akurat Google? Wyszukiwarka ta odpowiada za ponad 95% zapytań zadawanych przez Polaków. Można powiedzieć, że jest niemalże monopolistą na rynku wyszukiwarek w naszym kraju. To dlatego strony są optymalizowane według wytycznych Google’a. Jesteśmy poniekąd uzależnieni od firmy z Mountain View.

To, że Google stanowi 95% rynku wyszukiwarek, nie oznacza, że należy całkiem pomijać pozostałe wyszukiwarki. W niektórych branżach konkurencja jest o wiele mniejsza i można szybko i tanio zyskać klientów z innych serwisów. Nie będzie ich dużo, ale nie poświęcisz też wiele czasu na ich pozyskanie.

Google odpowiada na pytania, ale to ty podajesz odpowiedzi — prosta zasada SEO

Zasadę działania Google można sprowadzić do jednego prostego zdania – wyszukiwarka ta odpowiada na pytania swoich użytkowników. Potrzebujesz informacji o jakimś miejscu? Szukasz restauracji? Chcesz kupić nowe buty? Najprawdopodobniej w każdym przypadku użyjesz wyszukiwarki, aby pomogła Ci w rozwiązaniu problemu. Z wyszukiwarek korzystamy, nawet gdy jesteśmy w sklepach stacjonarnych i chcemy porównać ceny, bądź sprawdzić opinie o danym produkcie.

Google zarabia ogromne pieniądze na reklamach prezentowanych obok wyników wyszukiwania. Wzrost wyszukiwań zwiększa ilość reklam, a tym samym zyski Google. Nic więc dziwnego w tym, że firma ciągle udoskonala algorytmy tak, aby te, jak najlepiej odpowiadały na nasze pytania. Ostatecznie chodzi o to, żeby użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego dostał satysfakcjonującą go odpowiedź i ewentualnie kliknął w wyświetlaną obok reklamę.

Jak więc sprawić, by twoja strona znalazła się wśród najtrafniejszych odpowiedzi? Poradnik SEO

Rozwiązanie jest banalne w swoim założeniu. Wystarczy, że na swojej stronie odpowiesz na to pytanie w sposób satysfakcjonujący dla użytkownika oraz przekonasz Google, że twoja odpowiedź jest najtrafniejsza.

O ile kwestia udzielenia odpowiedzi na zapytanie użytkownika wydaje się prosta, to przekonanie Google do pokazania twojej strony jest sprawą bardziej złożoną. To właśnie zadanie dla SEO — odpowiednie przygotowanie i promowanie treści strony może sprawić, że Google uzna ją za wartościową i zaprezentuje na przykład na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Czym SEO nie jest

Zacznijmy jednak od innej kwestii, mianowicie czym SEO nie jest. Wiele osób postrzega optymalizację pod wyszukiwarki jako coś skomplikowanego i dostępnego tylko dla nielicznych. Dlatego warto, żebyś wiedział, że nie są to „magiczne” działania objęte tajemnicą.

SEO nie polega też na modyfikacji kodu strony, który po poprawkach nagle sprawi, że twoja strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, czasami zmiany w kodzie są potrzebne, ale ich celem jest poprawa lepszego skanowania strony przez roboty indeksujące.

Optymalizacja strony nie polega też na dodawaniu strony do specjalnych systemów, które nagle sprawiają, że twoja strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Nie da się tego włączać i wyłączać.

Spotkałem się też ze stwierdzeniem, że SEO to praca z metadanymi stron, jednak to też nie jest poprawne stwierdzenie. Co prawda optymalizacji treści metadanych takich jak tytuł czy description jest ważna z punktu widzenia SEO. Jednak jest to zaledwie mała część procesu, o którym za chwilę przeczytasz.

SEO — co to właściwie jest?

SEO to proces, który ma na celu zoptymalizowanie strony internetowej pod zdobywanie ruchu z wyszukiwarek internetowych na zapytania związane z twoim biznesem, lub po prostu tematyką strony, gdy ta nie jest działalnością komercyjną.

Cały proces składa się głównie z dwóch kroków. Pierwszy polega na jasnym określeniu, czego szukają twoi potencjalni klienci lub jakie mają problemy, a następnie rozwiązaniu tych problemów za pomocą strony internetowej.

To, co może być rozwiązaniem problemu, zależy głównie od frazy wpisanej w wyszukiwarce. Jeżeli ktoś chce kupić wycieczkę wakacyjną przez internet – rozwiązaniem problemu jest strona z możliwością zamówienia jej online. Jeżeli ktoś szuka jedynie informacji o miejscu, do którego chce pojechać – warto wtedy pokazać mu te informacje.

Drugi krok to przekonanie Google, by pokazywał twoją stronę w wynikach wyszukiwania na wcześniej wybrane zapytania. Abyś mógł zdobywać klientów, twoja strona musi się pojawiać, gdy szukają oni usług czy produktów, które oferuje twoja firma. SEO to dążenie do stanu, aby Google zaufało twojej stronie i prezentowało ją w wynikach wyszukiwania.

SEO – krok po kroku

Optymalizacja strony ma kilka ważnych aspektów, na które należy zwrócić uwagę. Zadbanie o każdy z nich może sprawić, że twoja strona zacznie zdobywać dla Ciebie klientów z wyszukiwarek. Musisz pamiętać, że SEO to ciągły proces, który praktycznie nigdy się nie kończy.

Strategia SEO

Zanim przejdziesz do optymalizacji strony, musisz wiedzieć jak ją zoptymalizować. Na początku najważniejszym zadaniem jakie musisz wykonać jest poznanie swoich potencjalnych klientów. Musisz wiedzieć, czego oni potrzebują oraz w jaki sposób szukają tego w Google. Zacznij do dokładnej analizy słów kluczowych, która zobrazuje twój biznes z perspektywy klienta.

Znając wszystkie zapytania oraz intencje użytkowników, które się za nimi kryją, możesz zacząć planować podstrony, które będą odpowiadać na ich potrzeby. Każdy problem i każda intencja powinna mieć dedykowaną podstronę w twoim serwisie. Dzięki temu, Google ma gdzie odesłać potencjalnego klienta.

Jeśli sprzedajesz usługi prawnicze, to nie wystarczy, że zbudujesz jedną podstronę z ofertą. W zależności od zakresu, jakim się zajmujesz, będzie to kilkanaście podstron przeznaczonych dla potencjalnych klientów szukających usług związanych z:

  • sprawami rozwodowymi,
  • sprawami karnymi,
  • sprawami cywilnymi,
  • odszkodowaniami,
  • itd.

Każdy klient to inny problem i Google nie pozwoli by trafił on na stronę główną. Osoba, która szuka prawnika od rozwodów, chce trafić na informacje tylko o tej dziedzinie. Google na zapytania związane z rozwodami pokaże strony, które wyczerpująco opisują swoją ofertę.

Dlatego, na samym początku działania SEO zacznij od kartki papieru lub tabelki w Excelu. Wypisz wszystkie wszystkie problemy jakie mogą posiadać potencjalni klienci. Do pomocy możesz użyć narzędzi takich jak Google Keyword Planner, który pokaże ci słowa jakich używają użytkownicy wyszukiwarki.

Do każdego problemu (lub intencji użytkownika) dopisz po prawo stronę, która będzie odpowiednia do wyświetlenia w Google. W dużych firmach i sklepach internetowych intencji będą tysiące, każdy produkt, każda kategoria będzie miała za sobą pewne intencje. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o strategi SEO, gdzie dowiesz się, jak zaplanować odpowiednie podstrony do wszystkich zapytań potencjalnych klientów.

Architektura informacji

Zarówno potencjalny klient, jak i robot wyszukiwarki musi łatwo odnajdywać się na twojej stronie, będziesz musiał zaplanować właściwą strukturę strony. Za strukturę odpowiadają linki pomiędzy poszczególnymi stronami, na przykład menu (ale nie tylko). W sklepach internetowych głównym elementem architektury informacji będą produkty, kategorie, podkategorie.

Strona główna (cały asortyment sklepu) dzieli się na pewne ogólne kategorie, które mogą dzielić się na mniejsze podkategorie (lub nawet głębiej).

Zobacz przykładową strukturę sklepu z laptopami:

Przykładowa struktura strony wraz ze słowami kluczowymi, na jakie mają pojawiać się poszczególny podstrony

Zauważ jak, w taki sposób rozkłada się ruch organiczny.

  • Na stronę główną trafiają klienci, którzy wpisują w Google frazy związane ze sklepem z laptopami. Na podstawie frazy nie wiemy, czego więcej potrzebują, więc logiczne jest, że muszą trafić na najbardziej ogólną podstronę.
  • Na kategorie związane z rodzajami laptopów będą trafiać osoby szukające odpowiednio: notebooków czy ultrabooków itp.
  • Na kategorie z przeznaczeniem będą trafiać osoby, którzy szukają laptopów do gier, pracy itp.
  • itd

Dzięki takiej optymalizacji sklepu każda potrzeba użytkownika zostanie zaspokojona, a każda wpisana fraza daje szanse na sprzedaż. Nawet jeżeli w tych kategoriach będą te same produkty — różni użytkownicy szukają twoich produktów w różny sposób.

Przygotowanie takiej struktury nie jest trudne, wymaga jednak wiedzy o pełnym zakresie słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów. Jeżeli przygotowałeś tabelę ze słowami i przypisywanymi do nich podstronami, możesz teraz ją wykorzystać.

Naprawa błędów technicznych

Optymalizacja techniczna to przede wszystkim to, co związane z odczytywaniem strony przez roboty wyszukiwarki. Aby pokazać Twoją stronę w wynikach, Google musi wiedzieć jakie informacje znajdują się na każdej podstronie. Należy więc maksymalnie ułatwić poznanie całego serwisu robotom indeksującym.

To bardzo ważny element w SEO, cała wcześniejsza oraz późniejsza praca pójdzie na marne jeśli roboty Google nie są w stanie trafić na właściwe adresy URL. Jakie to właściwe adresy URL? Wszystkie, które uwzględniłeś w swojej strukturze. Pozostałe powinny być zablokowane, głównie dlatego, że nie ma potrzeby skanowania adresów, które nie będą odpowiedzią na żadne zapytanie.

Niedociągnięcia na tym polu mogą zablokować dalsze działania, dlatego tak istotne jest, aby zacząć proces optymalizacji od wyeliminowania błędów technicznych.

Treść i wygląd strony

Treść strony to z kolei sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. To treści odpowiadają za to na, jakie frazy pojawisz się w Google (brak treści oznacza brak widoczności). Treść strony powinna być ustrukturyzowana w logiczny i łatwy do zrozumienia sposób. Każda firma działa inaczej, dlatego treści powinny być przygotowane dla zaspokojenia potrzeb twoich klientów. Nie zawsze wzorowanie się na konkurencji wyjdzie ci na dobre. Możliwe, że oni próbują dotrzeć do innej grupy docelowej.

Warto pamiętać, że Twoi klienci są na różnych etapach w procesie zakupowym. Niektórzy dopiero szukają informacji o Twoim produkcie, i chcą trafić na stronę, która wyjaśni im sposób jego działania. Inni znają już zalety twojego produktu i chcą go po prostu kupić. Obie te grupy powinny otrzymać inną treść, by w pełni zaspokoić ich potrzeby. Należy to uwzględnić przy wybieraniu słów kluczowych oraz części serwisu, na jakie mają trafić użytkownicy, wpisując te słowa.

Optymalizacja treści to głównie:

  • wybór słów kluczowych
  • architektura informacji na stronie
  • przygotowanie odpowiedniej treści
  • optymalizacja metadanych (głównie tytułu oraz opisu danego adresu URL)
  • rodzaj treści (tekst, grafika, video, prezentacja itd)
  • eliminacja problemu duplikacji treści
  • eliminacja zjawiska kanibalizacji słów kluczowych

Poza samą treścią liczy się także sposób jej prezentacji. Użyteczna strona pozwala łatwiej zrozumieć to co przedstawia. Prosty layout pomoże łatwiej się odnaleźć i zrozumieć sens treści. Użytkownicy lubią czytelne prezentacje. Tekst powinien być odpowiednio sformatowany, zawierać określonej długości paragrafy, listy wypunktowane, czy pomocne grafiki. Te rzeczy liczą się też do optymalizacji strony pod wyszukiwarki.

Działania poza stroną

Zoptymalizowanie strony pod kątem technicznym oraz jej treści to nie wszystko. Trzeba jeszcze przeprowadzić działania poza samą stroną. Zaufanie Google do Twojej strony zwiększa się, gdy roboty znajdą informację o niej w różnych miejscach w internecie.

Jakie to informacje?

  • linki z innych stron internetowych
  • wzmianki o nazwie firmy
  • opinie na różnych portalach i forach internetowych

Informacje o twojej firmie umieszczane poza własną stroną internetową pozwalają na zwiększenie ilości potencjalnych klientów, którzy trafią na tę stronę także za pośrednictwem wyszukiwarek. Proces budowania zaufania za pomocą linków i wzmianek o firmie powinien być dokładnie zaplanowany, ciągły i długotrwały. Dobrze przeprowadzone działania na tym polu mogą spotęgować optymalizację techniczną oraz treściową.

Gdzie umieszczać linki czy wzmianki?
Strategia zdobywania linków zależy od celu biznesowego oraz od prowadzonej działalności firmy. Na przykład mała lokalna firma, która szuka klientów w obrębie miasta czy dzielnicy, powinna skupić się na zdobywaniu tzw. NAP’ów. Są to informacje o firmie zawierające nazwę firmy, jej adres oraz telefon (NAP = Name, Address, Phone) umieszczane w Internecie. Informacje lokalne nie przydadzą się z kolei podczas pozycjonowania sklepów internetowych działających w skali całego kraju. Duże sklepy muszą zdobywać linki w inny sposób.

Kiedy zacząć działania związane z SEO?

Pewne czynności związane z optymalizacją mogą być wykonane, zanim jeszcze powstanie strona internetowa twojej firmy. Oczywiście można to zrobić później, ale warto, by specjalista SEO pomógł ci wykonać analizę słów kluczowych oraz ułożyć strukturę treści przyszłej strony. W takiej sytuacji na pewno otrzymasz też wytyczne co do technicznej budowy serwisu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by wszelkie działania związane z optymalizacją zacząć w dowolnym momencie. Wtedy zazwyczaj należy przeprowadzić audyt SEO oraz przebudować stronę wg. wytycznych w nim zawartych. W takiej sytuacji musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami za sam audyt oraz wdrożenie zaproponowanych w nim zmian (jeżeli takie będą konieczne).

Ile kosztuje SEO?

Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Żadna profesjonalna firma nie posiada cennika i nie przedstawi oferty bez zapoznania się ze szczegółami oraz oczekiwaniami klienta. Optymalizacja strony pod wyszukiwarki to złożony proces, a jego cena zależy od czynników takich jak:

  • cele biznesowe klienta
  • branża i działania konkurencji
  • budowa strony internetowej
  • zakres samych działań

Ogólnie mówiąc, wszystko sprowadza się do tego co chcemy osiągnąć i co robi Twoja konkurencja. Inaczej wygląda SEO lokalne w małej miejscowości gdzie ilość konkurentów jest ograniczona. O wiele trudniej będzie walczyć w dużym mieście lub w skali całego kraju – tutaj na pewno będzie o wiele drożej.

Podsumowanie

Optymalizacja pod wyszukiwarki to dosyć złożony proces, który dobrze zaplanowany i wdrożony może przynieść pozytywne efekty w postaci zwiększonego ruchu oraz sprzedaży.

Prawie w każdej branży SEO się opłaca. Niestety możliwe, że efekty działań nie będą od razu widoczne. W SEO liczy się cierpliwość. Nie zawsze słupki sprzedaży zwiększą się w ciągu kilku tygodni, ale jeżeli cała kampania będzie dobrze przygotowana i zrealizowana, to twoja firma na pewno na tym zyska!

Mam nadzieje, że ten mini poradnik SEO dla początkujących przyda się w rozwijaniu obecności twojej firmy w Google!