W internecie mo偶esz natkn膮膰 si臋 na bardzo du偶膮 ilo艣膰 artyku艂贸w zwi膮zanych z SEO, m贸wi膮cych o wielu aspektach optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki. Cz臋艣膰 z nich jest naprawd臋 dobra, ale cz臋sto napisana jest j臋zykiem niezrozumia艂ym dla przeci臋tnego odbiorcy.

Nie musisz zna膰 szczeg贸艂贸w i bran偶owych termin贸w, by dowiedzie膰 si臋, czym tak naprawd臋 jest SEO (czy te偶 pozycjonowanie) i m贸c wykorzysta膰 t臋 wiedz臋 przy wsp贸艂pracy z innymi osobami czy firmami. Artyku艂 ten zawiera podstawy, kt贸re pomog膮 Ci zrozumie膰 ca艂y proces optymalizacji strony internetowej w bezp艂atnych wynikach wyszukiwania.

Jak zdobywa膰 klient贸w dzi臋ki Google? Podstawy SEO

Pierwszym krokiem do zrozumienia SEO jest zrozumienie dzia艂ania wyszukiwarki Google. Dlaczego akurat Google? Wyszukiwarka ta odpowiada za ponad 95% zapyta艅 zadawanych przez Polak贸w. Mo偶na powiedzie膰, 偶e jest niemal偶e monopolist膮 na rynku wyszukiwarek w naszym kraju. To dlatego strony s膮 optymalizowane wed艂ug wytycznych Google鈥檃. Jeste艣my poniek膮d uzale偶nieni od firmy z Mountain View.

To, 偶e Google stanowi 95% rynku wyszukiwarek, nie oznacza, 偶e nale偶y ca艂kiem pomija膰 pozosta艂e wyszukiwarki. W niekt贸rych bran偶ach konkurencja jest o wiele mniejsza i mo偶na szybko i tanio zyska膰 klient贸w z innych serwis贸w. Nie b臋dzie ich du偶o, ale nie po艣wi臋cisz te偶 wiele czasu na ich pozyskanie.

Google odpowiada na pytania, ale to ty podajesz odpowiedzi 鈥 prosta zasada SEO

Zasad臋 dzia艂ania Google mo偶na sprowadzi膰 do jednego prostego zdania 鈥 wyszukiwarka ta odpowiada na pytania swoich u偶ytkownik贸w. Potrzebujesz informacji o jakim艣 miejscu? Szukasz restauracji? Chcesz kupi膰 nowe buty? Najprawdopodobniej w ka偶dym przypadku u偶yjesz wyszukiwarki, aby pomog艂a Ci w rozwi膮zaniu problemu. Z wyszukiwarek korzystamy, nawet gdy jeste艣my w sklepach stacjonarnych i chcemy por贸wna膰 ceny, b膮d藕 sprawdzi膰 opinie o danym produkcie.

Google zarabia ogromne pieni膮dze na reklamach prezentowanych obok wynik贸w wyszukiwania. Wzrost wyszukiwa艅 zwi臋ksza ilo艣膰 reklam, a tym samym zyski Google. Nic wi臋c dziwnego w tym, 偶e firma ci膮gle udoskonala algorytmy tak, aby te, jak najlepiej odpowiada艂y na nasze pytania. Ostatecznie chodzi o to, 偶eby u偶ytkownik po wpisaniu s艂owa kluczowego dosta艂 satysfakcjonuj膮c膮 go odpowied藕 i ewentualnie klikn膮艂 w wy艣wietlan膮 obok reklam臋.

Jak wi臋c sprawi膰, by Twoja strona znalaz艂a si臋 w艣r贸d najtrafniejszych odpowiedzi?

Rozwi膮zanie jest banalne w swoim za艂o偶eniu. Wystarczy, 偶e na swojej stronie odpowiesz na to pytanie w spos贸b satysfakcjonuj膮cy dla u偶ytkownika oraz przekonasz Google, 偶e Twoja odpowied藕 jest najtrafniejsza.

O ile kwestia udzielenia odpowiedzi na zapytanie u偶ytkownika wydaje si臋 prosta, to przekonanie Google do pokazania Twojej strony jest spraw膮 bardziej z艂o偶on膮. To w艂a艣nie zadanie dla SEO 鈥 odpowiednie przygotowanie i promowanie tre艣ci strony mo偶e sprawi膰, 偶e Google uzna j膮 za warto艣ciow膮 i zaprezentuje na przyk艂ad na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze pouk艂adanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, kt贸ry pomo偶e zdobywa膰 wi臋cej klient贸w z darmowych wynik贸w wyszukiwania.

Dlaczego SEO jest wa偶ne?

SEO nie zawsze jest najwa偶niejszym kana艂em dotarcia do klienta, czasami mo偶na osi膮gn膮膰 wiele bez inwestowania w darmowe wyniki wyszukiwania. Jednak prawie zawsze, SEO b臋dzie generowa膰 ruch, kt贸ry przyniesie klient贸w lub przynajmniej przyda si臋 do dalszych dzia艂a艅 takich jak na przyk艂ad remarketing. Zanim przejdziemy do poradnika, zobacz kilka argument贸w, kt贸re przemawiaj膮 za tak膮 form膮 budowania ruchu:

SEO jest tanie

SEO ma to do siebie, 偶e na pocz膮tku mo偶e si臋 wydawa膰 kosztownym dzia艂aniem i w sumie (pozornie) takim jest. Na pocz膮tku, musisz zainwestowa膰 spor膮 ilo艣膰 czasu oraz pieni臋dzy na zaplanowanie dzia艂a艅, oraz na regularn膮 prac臋 nad stron膮. Na pocz膮tku inwestujesz du偶o i zyskujesz ma艂o, czasem prawie nic…

Jednak po pewnym czasie (kt贸ry zale偶y od wielu czynnik贸w), sytuacja si臋 odwraca 鈥 zainwestowane pieni膮dze generuj膮 coraz wi臋cej zysk贸w, bez podnoszenia nak艂ad贸w na dzia艂ania. Zaczynasz zwi臋ksza膰 swoj膮 widoczno艣膰, a im bardziej warto艣ciowa jest ta widoczno艣膰, tym wi臋cej zyskujesz klient贸w.

W skali kilku lat SEO to najta艅szy kana艂 zdobywania ruchu, kt贸ry jest dodatkowo bardzo dobrej jako艣ci. Podobn膮 jako艣膰 ruchu uzyskasz, inwestuj膮c w Google Ads, jednak ruch ten b臋dzie znacznie dro偶szy. Do tego, w chwili gdy przestaniesz p艂aci膰 za reklamy, nie masz zupe艂nie nic. Ruch z SEO nie zniknie nawet je艣li przestaniesz inwestowa膰. Oczywi艣cie z czasem konkurencja b臋dzie w stanie Ci zagrozi膰, jednak nie stracisz ruchu z dnia na dzie艅.

Budowa strony zale偶y od SEO

Najwa偶niejsz膮 rzecz膮 zwi膮zan膮 z SEO jest fakt, 偶e budowa Twojej strony zale偶y od strategii SEO. 呕aden inny kana艂 nie ingeruje w takim stopniu w struktur臋, architektur臋 informacji i dzia艂anie samej strony. To Twoje cele zwi膮zane z SEO decyduj膮 jak b臋dzie wygl膮da艂a Twoja strona.

Ka偶dy rodzaj p艂atnej reklamy mo偶na skierowa膰 na dowolne strony, nawet nieb臋d膮ce w Twojej domenie. Ruch z social media te偶 mo偶na kierowa膰 w dowolne miejsca. Natomiast SEO wymaga dobrze przemy艣lanej strony oraz jej odpowiedniej tre艣ci. To dlatego powiniene艣 zacz膮膰 budow臋 strony, bazuj膮c na wst臋pnych analizach s艂贸w kluczowych oraz konkurencji.

Bardzo cz臋sto zdarza si臋 nam sytuacja, 偶e audyt SEO, kt贸ry wykonujemy, ko艅czy si臋 wnioskiem – „Stron臋 trzeba gruntownie przebudowa膰 lub zbudowa膰 od nowa”. Najgorzej jest, gdy w艂a艣ciciel dos艂ownie przed chwil膮 wdro偶y艂 now膮 stron臋, bez konsultacji ze specjalist膮 SEO.

Dlatego warto my艣le膰 o SEO ju偶 na etapie wst臋pnych za艂o偶e艅 struktury strony. To jakie powiniene艣 mie膰 podstrony, nie zale偶y ani od ciebie, ani od wykonawcy Twojej strony. Budow臋 strony definiuj膮 Twoi potencjalni klienci. Jak to sprawdzi膰? Wystarczy zrobi膰 analiz臋 s艂贸w kluczowych i sprawdzi膰 czego szukaj膮 w Google.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze pouk艂adanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, kt贸ry pomo偶e zdobywa膰 wi臋cej klient贸w z darmowych wynik贸w wyszukiwania.

Ruch z Google to bardzo dobry ruch

Ruch z Google oraz innych wyszukiwarek to jedno z najlepszych 藕r贸de艂 ruchu. Jest tak, poniewa偶 tylko w wyszukiwarkach potencjalni klienci wpisuj膮, konkretnie to, czego potrzebuj膮. Je艣li kto艣 czego艣 szuka, to tego potrzebuje, proste!

W innych kana艂ach, takich jak wi臋kszo艣膰 social medi贸w jest zupe艂nie inaczej. Oczywi艣cie, ustalasz grupy docelowe i mo偶esz dotrze膰 do odpowiednich os贸b. Jednak nigdy nie wiesz, czy dana reklama trafia do osoby, kt贸ra potrzebuje Twojego rozwi膮zania. Nawet je艣li jestem w Twojej grupie docelowej, to nie znaczy, 偶e chce Twoje produkty.

Du偶ym wyj膮tkiem w艣r贸d social medi贸w jest Youtube, kt贸ry te偶 jest poniek膮d wyszukiwarka (drug膮 na 艣wiecie). SEO na Youtube to temat na osobny artyku艂, dlatego pomi艅my t臋 kwesti臋.

Ruch z darmowych wynik贸w wyszukiwania to bardzo du偶a cz臋艣膰 og贸艂u ruchu, jaki generuje Google. Dlatego warto zainwestowa膰 w zag艂臋bianie wszelkich poradnik贸w zwi膮zanych z SEO 鈥 to si臋 po prostu op艂aci.

Czy ka偶dy biznes powinien inwestowa膰 w SEO?

Nie, inwestycja w SEO nie zawsze jest op艂acalna. Istnieje bardzo w膮skie grono biznes贸w, kt贸re nie powinny w og贸le my艣le膰 nad optymalizacj膮 pod wyszukiwarki. W jakich sytuacjach nie nale偶y inwestowa膰 w SEO?

Gdy biznes jest kr贸tkoterminowy

Za艂贸偶my, 偶e trafia do nas deweloper mieszka艅, kt贸ry buduje nowe osiedle i b臋dzie chcia艂 w nied艂ugim czasie sprzeda膰 jak najszybciej wszystkie mieszkania. SEO tutaj nie ma 偶adnego sensu, poniewa偶 dzia艂ania zwi臋kszaj膮ce organiczn膮 widoczno艣膰 musz膮 trwa膰 wiele miesi臋cy, zanim zaczn膮 dzia艂a膰.

Klient po sprzeda偶y wszystkich mieszka艅, nie b臋dzie ju偶 potrzebowa艂 ruchu z organicznych wynik贸w wyszukiwania, wi臋c szkoda czasu na takie dzia艂ania. Znacznie lepiej jest w takiej sytuacji postawi膰 na p艂atn膮 reklam臋, kt贸ra jest dro偶sza, ale szybko spe艂ni swoj膮 funkcj臋 鈥 pomo偶e w sprzeda偶y mieszka艅.

Og贸lnie ka偶dy biznes, kt贸ry jest kr贸tkoterminowy i okres jego dzia艂alno艣ci trwa zaledwie kilka miesi臋cy, nie powinien u偶ywa膰 SEO jako 藕r贸d艂a ruchu. Nie zd膮偶ysz z rozkr臋ceniem widoczno艣ci przed ko艅cem projektu czy wydarzenia.

Nie nale偶y jednak myli膰 kr贸tkoterminowego biznesu z dzia艂alno艣ci膮 sezonow膮, kt贸ra jest ju偶 op艂acalna. Je艣li dzia艂asz w kr贸tkich cyklach, kt贸re powtarzaj膮 si臋 co jaki艣 czas 鈥 SEO spe艂ni swoj膮 rol臋.

Gdy nikt nie szuka Twoich produkt贸w czy us艂ug

Istniej膮 pewne bran偶e i produkty, o kt贸rych istnieniu nie wie prawie nikt. Je艣li dany produkt czy us艂uga jest bardzo specyficzna lub skierowana do bardzo w膮skiego grona, mo偶e zdarzy膰 si臋, 偶e inwestycja w SEO nie b臋dzie zasadna.

Oczywi艣cie nie jest to regu艂膮. Ka偶dy przypadek nale偶y sprawdzi膰 osobno, wykonuj膮c szczeg贸艂ow膮 analiz臋 s艂贸w kluczowych i trend贸w. Tylko wtedy b臋dziesz na pewno wiedzie膰, czy warto inwestowa膰 w SEO. 呕aden poradnik nie pomo偶e podj膮膰 decyzji.

Czym SEO nie jest

Zacznijmy jednak od innej kwestii, mianowicie czym SEO nie jest. Wiele os贸b postrzega optymalizacj臋 pod wyszukiwarki jako co艣 skomplikowanego i dost臋pnego tylko dla nielicznych. Dlatego warto, 偶eby艣 wiedzia艂, 偶e nie s膮 to 鈥瀖agiczne鈥 dzia艂ania obj臋te tajemnic膮.

SEO nie polega te偶 na modyfikacji kodu strony, kt贸ry po poprawkach nagle sprawi, 偶e Twoja strona pojawi si臋 wy偶ej w wynikach wyszukiwania. Oczywi艣cie, czasami zmiany w kodzie s膮 potrzebne, ale ich celem jest poprawa lepszego skanowania strony przez roboty indeksuj膮ce.

Optymalizacja strony nie polega te偶 na dodawaniu strony do specjalnych system贸w, kt贸re nagle sprawiaj膮, 偶e Twoja strona pojawi si臋 wy偶ej w wynikach wyszukiwania. Nie da si臋 tego w艂膮cza膰 i wy艂膮cza膰.

Spotka艂em si臋 te偶 ze stwierdzeniem, 偶e SEO to praca z metadanymi stron, jednak to te偶 nie jest poprawne stwierdzenie. Co prawda optymalizacji tre艣ci metadanych takich jak tytu艂 czy description jest wa偶na z punktu widzenia SEO. Jednak jest to zaledwie ma艂a cz臋艣膰 procesu, o kt贸rym za chwil臋 przeczytasz.

SEO 鈥 co to w艂a艣ciwie jest?

SEO to proces, kt贸ry ma na celu zoptymalizowanie strony internetowej pod zdobywanie ruchu z wyszukiwarek internetowych na zapytania zwi膮zane z Twoim biznesem, lub po prostu tematyk膮 strony, gdy ta nie jest dzia艂alno艣ci膮 komercyjn膮.

Ca艂y proces sk艂ada si臋 g艂贸wnie z dw贸ch krok贸w. Pierwszy polega na jasnym okre艣leniu, czego szukaj膮 Twoi potencjalni klienci lub jakie maj膮 problemy, a nast臋pnie rozwi膮zaniu tych problem贸w za pomoc膮 strony internetowej.

To, co mo偶e by膰 rozwi膮zaniem problemu, zale偶y g艂贸wnie od frazy wpisanej w wyszukiwarce. Je偶eli kto艣 chce kupi膰 wycieczk臋 wakacyjn膮 przez internet 鈥 rozwi膮zaniem problemu jest strona z mo偶liwo艣ci膮 zam贸wienia jej online. Je偶eli kto艣 szuka jedynie informacji o miejscu, do kt贸rego chce pojecha膰 鈥 warto wtedy pokaza膰 mu te informacje.

Drugi krok to przekonanie Google, by pokazywa艂 Twoj膮 stron臋 w wynikach wyszukiwania na wcze艣niej wybrane zapytania. Aby艣 m贸g艂 zdobywa膰 klient贸w, Twoja strona musi si臋 pojawia膰, gdy szukaj膮 oni us艂ug czy produkt贸w, kt贸re oferuje Twoja firma. SEO to d膮偶enie do stanu, aby Google zaufa艂o Twojej stronie i prezentowa艂o j膮 w wynikach wyszukiwania.

SEO – krok po kroku

Optymalizacja strony ma kilka wa偶nych aspekt贸w, na kt贸re nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋. Zadbanie o ka偶dy z nich mo偶e sprawi膰, 偶e Twoja strona zacznie zdobywa膰 dla ciebie klient贸w z wyszukiwarek. Musisz pami臋ta膰, 偶e SEO to ci膮g艂y proces, kt贸ry praktycznie nigdy si臋 nie ko艅czy.

Strategia SEO

Zanim przejdziesz do optymalizacji strony, musisz wiedzie膰 jak j膮 zoptymalizowa膰. Na pocz膮tku najwa偶niejszym zadaniem jakie musisz wykona膰 jest poznanie swoich potencjalnych klient贸w. Musisz wiedzie膰, czego oni potrzebuj膮 oraz w jaki spos贸b szukaj膮 tego w Google. Zacznij do dok艂adnej analizy s艂贸w kluczowych, kt贸ra zobrazuje Tw贸j biznes z perspektywy klienta.

Znaj膮c wszystkie zapytania oraz intencje u偶ytkownik贸w, kt贸re si臋 za nimi kryj膮, mo偶esz zacz膮膰 planowa膰 podstrony, kt贸re b臋d膮 odpowiada膰 na ich potrzeby. Ka偶dy problem i ka偶da intencja powinna mie膰 dedykowan膮 podstron臋 w Twoim serwisie. Dzi臋ki temu, Google ma gdzie odes艂a膰 potencjalnego klienta.

Je艣li sprzedajesz us艂ugi prawnicze, to nie wystarczy, 偶e zbudujesz jedn膮 podstron臋 z ofert膮. W zale偶no艣ci od zakresu, jakim si臋 zajmujesz, b臋dzie to kilkana艣cie podstron przeznaczonych dla potencjalnych klient贸w szukaj膮cych us艂ug zwi膮zanych z:

  • sprawami rozwodowymi,
  • sprawami karnymi,
  • sprawami cywilnymi,
  • odszkodowaniami,
  • itd.

Ka偶dy klient to inny problem i Google nie pozwoli by trafi艂 on na stron臋 g艂贸wn膮. Osoba, kt贸ra szuka prawnika od rozwod贸w, chce trafi膰 na informacje tylko o tej dziedzinie. Google na zapytania zwi膮zane z rozwodami poka偶e strony, kt贸re wyczerpuj膮co opisuj膮 swoj膮 ofert臋.

Dlatego, na samym pocz膮tku dzia艂ania SEO zacznij od kartki papieru lub tabelki w Excelu. Wypisz wszystkie wszystkie problemy jakie mog膮 posiada膰 potencjalni klienci. Do pomocy mo偶esz u偶y膰 narz臋dzi takich jak Google Keyword Planner, kt贸ry poka偶e Ci s艂owa jakich u偶ywaj膮 u偶ytkownicy wyszukiwarki.

Do ka偶dego problemu (lub intencji u偶ytkownika) dopisz po prawo stron臋, kt贸ra b臋dzie odpowiednia do wy艣wietlenia w Google. W du偶ych firmach i sklepach internetowych intencji b臋d膮 tysi膮ce, ka偶dy produkt, ka偶da kategoria b臋dzie mia艂a za sob膮 pewne intencje. Wi臋cej na ten temat przeczytasz we wpisie o strategi SEO, gdzie dowiesz si臋, jak zaplanowa膰 odpowiednie podstrony do wszystkich zapyta艅 potencjalnych klient贸w.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze pouk艂adanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, kt贸ry pomo偶e zdobywa膰 wi臋cej klient贸w z darmowych wynik贸w wyszukiwania.

Architektura informacji

Zar贸wno potencjalny klient, jak i robot wyszukiwarki musi 艂atwo odnajdywa膰 si臋 na Twojej stronie, b臋dziesz musia艂 zaplanowa膰 w艂a艣ciw膮 struktur臋 strony. Za struktur臋 odpowiadaj膮 linki pomi臋dzy poszczeg贸lnymi stronami, na przyk艂ad menu (ale nie tylko). W sklepach internetowych g艂贸wnym elementem architektury informacji b臋d膮 produkty, kategorie, podkategorie.

Strona g艂贸wna (ca艂y asortyment sklepu) dzieli si臋 na pewne og贸lne kategorie, kt贸re mog膮 dzieli膰 si臋 na mniejsze podkategorie (lub nawet g艂臋biej).

Zobacz przyk艂adow膮 struktur臋 sklepu z laptopami:

Przyk艂adowa struktura strony wraz ze s艂owami kluczowymi, na jakie maj膮 pojawia膰 si臋 poszczeg贸lny podstrony

Zauwa偶 jak, w taki spos贸b rozk艂ada si臋 ruch organiczny.

  • Na stron臋 g艂贸wn膮 trafiaj膮 klienci, kt贸rzy wpisuj膮 w Google frazy zwi膮zane ze sklepem z laptopami. Na podstawie frazy nie wiemy, czego wi臋cej potrzebuj膮, wi臋c logiczne jest, 偶e musz膮 trafi膰 na najbardziej og贸ln膮 podstron臋.
  • Na kategorie zwi膮zane z rodzajami laptop贸w b臋d膮 trafia膰 osoby szukaj膮ce odpowiednio: notebook贸w czy ultrabook贸w itp.
  • Na kategorie z przeznaczeniem b臋d膮 trafia膰 osoby, kt贸rzy szukaj膮 laptop贸w do gier, pracy itp.
  • itd

Dzi臋ki takiej optymalizacji sklepu ka偶da potrzeba u偶ytkownika zostanie zaspokojona, a ka偶da wpisana fraza daje szanse na sprzeda偶. Nawet je偶eli w tych kategoriach b臋d膮 te same produkty 鈥 r贸偶ni u偶ytkownicy szukaj膮 Twoich produkt贸w w r贸偶ny spos贸b.

Przygotowanie takiej struktury nie jest trudne, wymaga jednak wiedzy o pe艂nym zakresie s艂贸w kluczowych u偶ywanych przez potencjalnych klient贸w. Je偶eli przygotowa艂e艣 tabel臋 ze s艂owami i przypisywanymi do nich podstronami, mo偶esz teraz j膮 wykorzysta膰.

Naprawa b艂臋d贸w technicznych

Optymalizacja techniczna to przede wszystkim to, co zwi膮zane z odczytywaniem strony przez roboty wyszukiwarki. Aby pokaza膰 Twoj膮 stron臋 w wynikach, Google musi wiedzie膰 jakie informacje znajduj膮 si臋 na ka偶dej podstronie. Nale偶y wi臋c maksymalnie u艂atwi膰 poznanie ca艂ego serwisu robotom indeksuj膮cym.

To bardzo wa偶ny element w SEO, ca艂a wcze艣niejsza oraz p贸藕niejsza praca p贸jdzie na marne je艣li roboty Google nie s膮 w stanie trafi膰 na w艂a艣ciwe adresy URL. Jakie to w艂a艣ciwe adresy URL? Wszystkie, kt贸re uwzgl臋dni艂e艣 w swojej strukturze. Pozosta艂e powinny by膰 zablokowane, g艂贸wnie dlatego, 偶e nie ma potrzeby skanowania adres贸w, kt贸re nie b臋d膮 odpowiedzi膮 na 偶adne zapytanie.

Niedoci膮gni臋cia na tym polu mog膮 zablokowa膰 dalsze dzia艂ania, dlatego tak istotne jest, aby zacz膮膰 proces optymalizacji od wyeliminowania b艂臋d贸w technicznych.

Tre艣膰 i wygl膮d strony

Tre艣膰 strony to z kolei spos贸b na dotarcie do potencjalnych klient贸w. To tre艣ci odpowiadaj膮 za to na, jakie frazy pojawisz si臋 w Google (brak tre艣ci oznacza brak widoczno艣ci). Tre艣膰 strony powinna by膰 ustrukturyzowana w logiczny i 艂atwy do zrozumienia spos贸b. Ka偶da firma dzia艂a inaczej, dlatego tre艣ci powinny by膰 przygotowane dla zaspokojenia potrzeb Twoich klient贸w. Nie zawsze wzorowanie si臋 na konkurencji wyjdzie Ci na dobre. Mo偶liwe, 偶e oni pr贸buj膮 dotrze膰 do innej grupy docelowej.

Warto pami臋ta膰, 偶e Twoi klienci s膮 na r贸偶nych etapach w procesie zakupowym. Niekt贸rzy dopiero szukaj膮 informacji o Twoim produkcie, i chc膮 trafi膰 na stron臋, kt贸ra wyja艣ni im spos贸b jego dzia艂ania. Inni znaj膮 ju偶 zalety Twojego produktu i chc膮 go po prostu kupi膰. Obie te grupy powinny otrzyma膰 inn膮 tre艣膰, by w pe艂ni zaspokoi膰 ich potrzeby. Nale偶y to uwzgl臋dni膰 przy wybieraniu s艂贸w kluczowych oraz cz臋艣ci serwisu, na jakie maj膮 trafi膰 u偶ytkownicy, wpisuj膮c te s艂owa.

Optymalizacja tre艣ci to g艂贸wnie:

  • wyb贸r s艂贸w kluczowych
  • architektura informacji na stronie
  • przygotowanie odpowiedniej tre艣ci
  • optymalizacja metadanych (g艂贸wnie tytu艂u oraz opisu danego adresu URL)
  • rodzaj tre艣ci (tekst, grafika, video, prezentacja itd)
  • eliminacja problemu duplikacji tre艣ci
  • eliminacja zjawiska kanibalizacji s艂贸w kluczowych

Poza sam膮 tre艣ci膮 liczy si臋 tak偶e spos贸b jej prezentacji. U偶yteczna strona pozwala 艂atwiej zrozumie膰 to co przedstawia. Prosty layout pomo偶e 艂atwiej si臋 odnale藕膰 i zrozumie膰 sens tre艣ci. U偶ytkownicy lubi膮 czytelne prezentacje. Tekst powinien by膰 odpowiednio sformatowany, zawiera膰 okre艣lonej d艂ugo艣ci paragrafy, listy wypunktowane, czy pomocne grafiki. Te rzeczy licz膮 si臋 te偶 do optymalizacji strony pod wyszukiwarki.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze pouk艂adanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, kt贸ry pomo偶e zdobywa膰 wi臋cej klient贸w z darmowych wynik贸w wyszukiwania.

Dzia艂ania poza stron膮

Zoptymalizowanie strony pod k膮tem technicznym oraz jej tre艣ci to nie wszystko. Trzeba jeszcze przeprowadzi膰 dzia艂ania poza sam膮 stron膮. Zaufanie Google do Twojej strony zwi臋ksza si臋, gdy roboty znajd膮 informacj臋 o niej w r贸偶nych miejscach w internecie.

Jakie to informacje?

  • linki z innych stron internetowych
  • wzmianki o nazwie firmy
  • opinie na r贸偶nych portalach i forach internetowych

Informacje o Twojej firmie umieszczane poza w艂asn膮 stron膮 internetow膮 pozwalaj膮 na zwi臋kszenie ilo艣ci potencjalnych klient贸w, kt贸rzy trafi膮 na t臋 stron臋 tak偶e za po艣rednictwem wyszukiwarek. Proces budowania zaufania za pomoc膮 link贸w i wzmianek o firmie powinien by膰 dok艂adnie zaplanowany, ci膮g艂y i d艂ugotrwa艂y. Dobrze przeprowadzone dzia艂ania na tym polu mog膮 spot臋gowa膰 optymalizacj臋 techniczn膮 oraz tre艣ciow膮.

Gdzie umieszcza膰 linki czy wzmianki?
Strategia zdobywania link贸w zale偶y od celu biznesowego oraz od prowadzonej dzia艂alno艣ci firmy. Na przyk艂ad ma艂a lokalna firma, kt贸ra szuka klient贸w w obr臋bie miasta czy dzielnicy, powinna skupi膰 si臋 na zdobywaniu tzw. NAP鈥櫭硍. S膮 to informacje o firmie zawieraj膮ce nazw臋 firmy, jej adres oraz telefon (NAP = Name, Address, Phone) umieszczane w Internecie. Informacje lokalne nie przydadz膮 si臋 z kolei podczas pozycjonowania sklep贸w internetowych dzia艂aj膮cych w skali ca艂ego kraju. Du偶e sklepy musz膮 zdobywa膰 linki w inny spos贸b.

Kiedy zacz膮膰 dzia艂ania zwi膮zane z SEO?

Pewne czynno艣ci zwi膮zane z optymalizacj膮 mog膮 by膰 wykonane, zanim jeszcze powstanie strona internetowa Twojej firmy. Oczywi艣cie mo偶na to zrobi膰 p贸藕niej, ale warto, by specjalista SEO pom贸g艂 Ci wykona膰 analiz臋 s艂贸w kluczowych oraz u艂o偶y膰 struktur臋 tre艣ci przysz艂ej strony. W takiej sytuacji na pewno otrzymasz te偶 wytyczne co do technicznej budowy serwisu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by wszelkie dzia艂ania zwi膮zane z optymalizacj膮 zacz膮膰 w dowolnym momencie. Wtedy zazwyczaj nale偶y przeprowadzi膰 audyt SEO oraz przebudowa膰 stron臋 wg. wytycznych w nim zawartych. W takiej sytuacji musisz liczy膰 si臋 z dodatkowymi kosztami za sam audyt oraz wdro偶enie zaproponowanych w nim zmian (je偶eli takie b臋d膮 konieczne).

Ile kosztuje SEO?

Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie. 呕adna profesjonalna firma nie posiada cennika i nie przedstawi oferty bez zapoznania si臋 ze szczeg贸艂ami oraz oczekiwaniami klienta. Optymalizacja strony pod wyszukiwarki to z艂o偶ony proces, a jego cena zale偶y od czynnik贸w takich jak:

  • cele biznesowe klienta
  • bran偶a i dzia艂ania konkurencji
  • budowa strony internetowej
  • zakres samych dzia艂a艅

Og贸lnie m贸wi膮c, wszystko sprowadza si臋 do tego co chcemy osi膮gn膮膰 i co robi Twoja konkurencja. Inaczej wygl膮da SEO lokalne w ma艂ej miejscowo艣ci gdzie ilo艣膰 konkurent贸w jest ograniczona. O wiele trudniej b臋dzie walczy膰 w du偶ym mie艣cie lub w skali ca艂ego kraju 鈥 tutaj na pewno b臋dzie o wiele dro偶ej.

Poradnik SEO 鈥 podstawy

Ka偶dy biznes jest inny, ale je艣li chodzi o widoczno艣膰 w Google, to ka偶da strona musi zacz膮膰 od takich samych podstaw SEO, bez kt贸rych dalsze dzia艂ania nie maj膮 sensu. Najwa偶niejszym elementem SEO, kt贸ry jest bardzo cz臋sto pomijany, jest planowanie.

Planowanie to pierwszy etap, bez kt贸rego b臋dziesz dzia艂a膰 po omacku, dlatego na pocz膮tku tego poradnika skupimy w艂a艣nie na przygotowaniu w艂a艣ciwego planu dzia艂ania. Najwa偶niejsze elementy planu to:

  • analiza wyszuka艅 potencjalnych klient贸w
  • pogrupowanie wybranych s艂贸w kluczowych
  • dopasowanie intencji do ka偶dej z grup
  • zaplanowanie podstron, na kt贸re maj膮 trafi膰 poszczeg贸lne grupy u偶ytkownik贸w
  • zaplanowanie podstawowej optymalizacji tych stron
  • zbudowanie struktury strony oraz architektury informacji
  • zaplanowanie rozwoju tre艣ci strony

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze pouk艂adanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, kt贸ry pomo偶e zdobywa膰 wi臋cej klient贸w z darmowych wynik贸w wyszukiwania.

Analiza s艂贸w kluczowych

Twoim pierwszym zadaniem zwi膮zanym z SEO, b臋dzie znalezienie wszystkich fraz kluczowych, po jakich potencjalni klienci mogliby do ciebie trafi膰. Dlaczego wszystkich? Bo nigdy nie wiesz, jak klienci mog膮 Ci臋 szuka膰.

Je艣li zajmujesz si臋 na przyk艂ad robieniem mebli na wymiar, nie wystarczy by膰 widocznym na fraz臋 „meble na wymiar„. Oczywi艣cie, to istotna fraza, ale Twoi klienci mog膮 Ci臋 szuka膰 na tysi膮ce innych sposob贸w:

  • wpisuj膮c w Google rodzaj mebla, jaki jest im potrzebny (szafa na wymiar, komoda na wymiar, itp),
  • wpsuj膮c w Google typ pomieszczenia, do jakiego potrzebuje (meble do salonu, meble do kuchni, itp)
  • szukaj膮c inspiracji zwi膮zanych z aran偶acjami (aran偶acja pokoju, jak urz膮dzi膰 salon itp.)
  • szukaj膮c informacji o stylu wn臋trza (meble angielskie, meble skandynawskie)
  • szukaj膮c porady (jak zaprojektowa膰 kuchni臋 w liter臋 u)

Je艣li tworzysz meble, ka偶da osoba wpisuj膮ca takie zapytanie mo偶e by膰 Twoim potencjalnym klientem. Nie ka偶da fraza b臋dzie prowadzi艂a do bezpo艣redniego zakupu czy zapytania, ale dzi臋ki takiemu podej艣ciu docierasz to wielu os贸b. Cz臋艣膰 z nich zapami臋ta Ci臋 i wr贸ci na przyk艂ad w chwili remontu.

Warto pojawia膰 si臋 u偶ytkownikom na ka偶dym z etap贸w procesu zakupowego lub gdy szukaj膮 dopiero rozwi膮zania problemu. Osoba szukaj膮ca inspiracji wyko艅czenia danego pomieszczenia mo偶e zdecydowa膰 si臋 na Twoje us艂ugi, po tym jak przeczyta i zobaczy efekty Twojej pracy.

Mo偶liwe, 偶e kto艣 kupi od ciebie us艂ug臋, nawet je偶eli planowa艂 wcze艣niej inne rozwi膮zanie. Zrobi to tylko dlatego, 偶e trafi艂 do ciebie, szukaj膮c inspiracji. Im wi臋cej znajdziesz fraz kluczowych, kt贸re mog膮 opisywa膰 potencjalnych klient贸w, tym wi臋cej szans dajesz sobie na sprzedanie Twojego produktu czy us艂ugi.

Jak szuka膰 s艂贸w kluczowych?

Zanim przejdziesz do dalszej cz臋艣ci poradnika, musisz zna膰 wszystkie s艂owa u偶ywane przez klient贸w. Budowa strony w du偶ej mierze b臋dzie zale偶a艂a w艂a艣nie od s艂贸w kluczowych. Bez znajomo艣ci s艂贸w, dalsze kroki nie maj膮 sensu, dlatego poka偶e Ci jak w miar臋 dok艂adnie znale藕膰 s艂owa kluczowe u偶ywane przez potencjalnych klient贸w.

Zacznij od w艂asnej widoczno艣ci

Punktem wyj艣cia b臋dzie Twoja aktualna widoczno艣膰 鈥 frazy, kt贸re znajdziesz w Google Search Console oraz Senuto (lub w innym podobnym narz臋dziu). Zar贸wno GSC, jak i Senuto pozowa艂a na eksport do plik贸w CSV 鈥 dzi臋ki temu zaimportujesz wszytko do Excela.

S艂owa nale偶y wst臋pnie przejrze膰 i usun膮膰 wszystko, co nie jest zwi膮zane z Twoim biznesem (takich zb臋dnych fraz mo偶e by膰 naprawd臋 sporo). Zostaw tylko te s艂owa, kt贸re uwa偶asz, 偶e mog膮 by膰 u偶ywane przez Twoj膮 grup臋 docelow膮 w celu szukania produkt贸w lub przynajmniej po艣rednio mog膮 pokazywa膰 zainteresowanie klienta.

Znajd藕 s艂owa na ka偶dy element oferty

Maj膮c gotow膮 list臋, zastan贸w si臋, czego jeszcze w nich brakuje. Czy s膮 jeszcze jakie艣 frazy, kt贸re opisuj膮, to co oferujesz, a nie ma tego na Twojej li艣cie? Je艣li masz problem z tym zadaniem, wypisz sobie wszystkie produkty i us艂ugi, jakie masz w swojej ofercie 鈥 do ka偶dego dodaj po 3-5 fraz kluczowych, kt贸re Twoim zdaniem b臋d膮 wyszukiwane. Wszystko, co wymy艣lisz, dodaj do stworzonej wcze艣niej listy s艂贸w.

Sprawd藕 domeny konkurencji

To wcale nie koniec, teraz b臋dziemy szuka膰 s艂贸w na bazie Twojej konkurencji w Google. Nie musi by膰 to Twoja bezpo艣rednia konkurencja, ale znajd藕 strony, kt贸re konkuruj膮 z Tob膮 w wynikach wyszukiwania. Wybierz 3 domeny, kt贸re Twoim zdaniem s膮 najbardziej zbli偶one tematyk膮 oraz ofert膮, oraz maj膮 spor膮 widoczno艣膰 w Google. Do analizy u偶yjemy narz臋dzia analizy konkurencji w Senuto:

https://app.senuto.com/visibility-analysis/tools/competition-analysis

Wybierz opcj臋 „S艂owa kluczowe konkurencji 鈥 s艂owa, na kt贸re widoczni s膮 moi konkurenci, a moja domena nie jest„. Nast臋pnie podaj swoj膮 domen臋 po lewo oraz maksymalnie trzech konkurent贸w po prawo.

Gdy klikniesz por贸wnaj zobaczysz taki ekran:

Analiza fraz konkurencji w Senuto

Narz臋dzie poka偶e Ci wszystkie frazy, na kt贸re widoczni s膮 Twoi konkurencji a Twoja domena nie. Powy偶sze por贸wnanie wygenerowa艂o 24471 propozycji s艂贸w. Oczywi艣cie nie wszystkie b臋d膮 w艂a艣ciwe, masz jednak w czym przebiera膰. Kolejny raz zr贸b eksport do Excela, przebieraj膮c najbardziej interesuj膮ce frazy.

Grupowanie fraz kluczowych

W zale偶no艣ci od biznesu oraz zakresu oferty, Twoja tabela z wyselekcjonowanymi s艂owami kluczowymi, powinna posiada膰 od kilkuset do nawet kilku tysi臋cy fraz kluczowych. W sklepach o du偶ym zakresie produkt贸w b臋d膮 to dziesi膮tki tysi臋cy fraz kluczowych.

Taka liczba danych mo偶e by膰 do艣膰 przyt艂aczaj膮ca, do tego bardzo ci臋偶ko patrze膰 na takie dane. Dlatego kolejnym krokiem b臋dzie pogrupowanie fraz na bazie intencji, jakie stoj膮 za tymi s艂owami. U偶ytkownik wpisuj膮cy s艂owo kluczowe w Google, zawsze czego艣 potrzebuje, ta potrzeba to w艂a艣nie intencja.

Jedna intencja mo偶e zosta膰 opisana na kilka r贸偶nych fraz kluczowych. We藕my na przyk艂ad frazy te frazy kluczowe:

  • produkt cena
  • cena produktu
  • produkt koszt
  • koszt produktu
  • ile kosztuje produkt?
  • jaka jest cena produktu?

Ka偶da z powy偶szych fraz to zawsze taka sama intencja 鈥 klient chce pozna膰 cen臋 produktu i dlatego wszystkie takie frazy powinny znale藕膰 si臋 w grupie z t膮 intencj膮.

B臋dziesz musia艂 stworzy膰 tyle grup, ile jeste艣 w stanie zdefiniowa膰 poszczeg贸lnych intencji. W zale偶no艣ci od prowadzonego biznesu, grup mo偶e by膰 od kilku-kilkunastu do nawet kilku tysi臋cy 鈥 du偶e ilo艣ci intencji b臋d膮 wyst臋powa膰 w sklepach internetowych.

Grupowanie s艂贸w jest wa偶ne, bo tak naprawd臋 to intencje s膮 najwa偶niejsze. Ma艂o wa偶ne jest, jakiej frazy u偶ywa dana osoba, zdecydowanie wa偶niejsze jest, czego potrzebuje. Frazy mog膮 si臋 zmienia膰 z biegiem czasu, potrzeby u偶ytkownik贸w, b臋d膮 prawie zawsze takie same.

Struktura strony

Struktura strony to jeden z najwa偶niejszych element贸w zwi膮zanych z SEO. Przez struktur臋, mam na my艣li odpowiedni膮 ilo艣膰 podstron u艂o偶onych w pewn膮 hierarchi臋 wyra偶on膮 za pomoc膮 link贸w pomi臋dzy tymi stronami.

https://www.rbsdata.com/how-to-improve-your-website-structure-to-boost-your-profits

Struktura strony jest bardzo wa偶na, a im bardziej rozbudowana, tym lepiej dla widoczno艣ci Twojej strony. Zastanawiasz si臋 pewnie, sk膮d masz wiedzie膰 jakie podstrony powiniene艣 doda膰 do takiej struktury? Prawda jest taka, 偶e wcale nie musisz si臋 zastanawia膰, poniewa偶 masz ju偶 tak膮 list臋 podstron.

Ka偶da grupa s艂贸w kluczowych, kt贸r膮 stworzy艂e艣 we wcze艣niejszym etapie tego poradnika, to prawie zawsze jedna podstrona w serwisie. Jedna podstrona b臋dzie optymalizowana pod zaledwie kilka podobnych do siebie s艂贸w kluczowych (pod jedn膮 intencj臋 wyszukiwania). Dzi臋ki temu osoba szukaj膮ca danego produktu, czy us艂ugi, trafi na t臋 podstron臋, niezale偶nie od tego, jakiego s艂owa kluczowego u偶yje.

Struktur臋 stron mo偶esz wizualizowa膰 w Excelu, u偶ywaj膮c wci臋膰:

Przyk艂ad struktury s艂贸w dla sklepu z laptopami

U偶ywanie Excela pozwoli na szybkie zaprezentowanie struktury w jednym pliku. Do tego w dodatkowych kolumnach b臋dziesz m贸g艂 doda膰 inne informacje takie jak optymalizacja SEO.

Wst臋pna optymalizacja SEO

Stworzy艂e艣 w艂a艣nie struktur臋 strony, kt贸ra b臋dzie posiada艂a w艂a艣ciw膮 architektur臋 informacji. Ka偶dy element struktury to jedna podstrona w serwisie. Ka偶da z tych podstron b臋dzie osobnym wynikiem wyszukiwania w Google, a u偶ytkownik wpisuj膮cy frazy kluczowe zwi膮zane z t膮 podstron膮 trafi od razu we w艂a艣ciwe miejsce.

Twoim kolejnym zdaniem jest przygotowanie tre艣ci tych wynik贸w wyszukiwania. Zrobisz to za pomoc膮 dw贸ch tag贸w, kt贸re b臋d膮 znajdowa膰 si臋 w sekcji HEAD strony. S膮 to Title oraz description.

Title oraz description widoczne w wynikach wyszukiwania

Ka偶dy z element贸w struktury (podstron) powinien posiada膰 sw贸j unikalny title oraz description. Musz膮 one opisywa膰 dan膮 podstron臋, najlepiej za pomoc膮 s艂贸w kluczowych, kt贸re wybra艂e艣 dla danej grupy. Jeden adres URL, to jedna grupa (intencja), do kt贸rej nale偶膮 pewne s艂owa kluczowe, mo偶esz ich teraz u偶y膰, pisz膮c title oraz description.

Pami臋taj o poni偶szych zasadach:

  • titile powinien posiada膰 maksymalnie oko艂o 65 znak贸w
  • description powinno posiada膰 maksymalnie oko艂o 160 znak贸w
  • tre艣ci obu znacznik贸w powinny by膰 w miar臋 „po polsku”
  • tre艣ci powinny by膰 te偶 atrakcyjne dla u偶ytkownika, by ch臋tniej klika艂 w wynik wysuzkiwania

Tre艣ci title oraz description mo偶esz umie艣ci膰 w swoim Excelu ze struktur膮, dodaj膮c do tego dodatkowe kolumny.

Tym sposobem, masz ju偶 rozpisan膮 list臋 wszystkich podstron, ich struktur臋 oraz podstawowe elementy takie jak title i description, kt贸re m贸wi膮 ci, jakie tre艣ci powinna zawiera膰 ka偶da z nich.

Tre艣膰 strony

Ostatnim elementem planowania skutecznej kampanii SEO, jest tre艣膰 strony. To dzi臋ki tre艣ci, kt贸ra b臋dzie znajdowa艂a si臋 na ka偶dej z podstron, Google wy艣wietli dan膮 podstron臋 w swoich wynikach wyszukiwania. Ka偶dy produkt czy us艂uga musi zosta膰 dok艂adnie opisany za pomoc膮 s艂贸w kluczowych, kt贸rych u偶ywaj膮 potencjalni klienci.

Dzi臋ki rozbudowanej strukturze i tre艣ci ka偶dy potencjalny klient trafia na w艂a艣ciw膮 podstron臋, a nie na stron臋 g艂贸wn膮. Znacznie zwi臋ksza to szanse na pozyskanie klienta.

Tre艣膰 strony to tak偶e poradniki, kt贸re mo偶esz kierowa膰 do swojej grupy docelowej. Poradnik, kt贸ry pomaga rozwi膮za膰 dany problem lub w kt贸rym dzielisz si臋 po prostu swoj膮 wiedz膮 to kolejny spos贸b na zdobywanie ruchu.

Nie wszyscy szukaj膮 od razu produkt贸w czy us艂ug. Du偶a cz臋艣膰 fraz kluczowych to tzw. frazy poradnikowe, kt贸re nie powoduj膮 bezpo艣redniej sprzeda偶y, ale generuj膮 ruch, kt贸ry mo偶e si臋 prze艂o偶y膰 na p贸藕niejszy zysk.

Przyk艂adem takiej frazy b臋dzie na przyk艂ad „jaki wybra膰 laptop do 300z艂„, „jaki TV kupi膰 led czy lcd” itd. Zapewne, kiedy chcesz co艣 kupi膰, sam szukasz r贸偶nych informacji na temat produktu. Przegl膮dasz blogi czy ogl膮dasz filmy na Youtube. Pami臋taj, 偶e wi臋kszo艣膰 klient贸w te偶 tak robi. Warto, 偶eby trafili w艂a艣nie na Twoje tre艣ci.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze pouk艂adanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, kt贸ry pomo偶e zdobywa膰 wi臋cej klient贸w z darmowych wynik贸w wyszukiwania.

Mamy podstawy, co dalej?

Podstawowy plan b臋dzie wygl膮da艂 bardzo podobnie, niezale偶nie od prowadzonego biznesu oraz samego etapu, na jakim jeste艣 je偶eli chodzi o SEO. To, co dalej zrobisz z tym planem, b臋dzie zale偶a艂o jednak od kilku czynnik贸w. Poni偶ej przedstawi臋 kilka najcz臋stszych scenariuszy, z kt贸rymi si臋 spotykam. Je艣li chcia艂by艣, 偶ebym doda艂 wi臋cej scenariuszy, napisz komentarz. Postaram si臋 odpowiedzie膰 i doda膰 te informacje do tego poradnika.

Poradnik SEO dla biznesu zaczynaj膮cego przygod臋 z Google

Je艣li Twoja przygoda z Google dopiero si臋 zaczyna i nie masz jeszcze prawie 偶adnej widoczno艣ci (takich firm jest ca艂kiem sporo), musisz oczywi艣cie zacz膮膰 od dobrego planu. To, 偶e dopiero zaczynasz ma jeden ogromny plus – jeste艣 w stanie bez ryzyka przerobi膰 swoj膮 stron臋.

Zapewne, ilo艣膰 podstrony oraz struktura obecnej strony nijak ma si臋 do wersji, kt贸r膮 aktualnie posiadasz. To w zasadzie jest najlepszy moment na zbudowanie nowej strony. Dzi臋ki analizie s艂贸w kluczowych i pozosta艂ych dzia艂aniach zwi膮zanych z planowaniem jeste艣 w stanie zleci膰 stworzenie strony, kt贸ra b臋dzie przystosowana dla Twojego biznesu.

Pami臋taj, aby podczas budowy nowej strony (lub przebudowie obecnej) zwr贸ci膰 uwag臋 nie tylko na tre艣膰 czy struktur臋, ale tak偶e na elementy techniczne oraz te zwi膮zane z UX:

  • szybko艣膰 strony
  • procesy skanowania indeksowania strony
  • struktur臋 dokumentu HTML
  • w艂a艣ciwe u偶ywanie nag艂贸wk贸w
  • odpowiednie eksponowanie wa偶nych informacji
  • w艂a艣ciw膮 budow臋 koszyka / formularzy kontaktowych

Po wdro偶eniu strony Twoim g艂贸wnym zadaniem powinno by膰 tworzenie tre艣ci na stron臋. Musisz rozwija膰 tre艣ci ofertowe, produktowe czy opisywa膰 kategorie. Opr贸cz tego powiniene艣 rozwija膰 bloga firmowego. Pisz膮c poradniki zwi膮zane z tym, co robisz lub opisuj膮c zastosowania swoich produkt贸w.

Rozw贸j bloga to zadanie na pierwsze kilka lub nawet kilkana艣cie miesi臋cy dzia艂ania SEO. Opr贸cz pisania warto te偶 przeprowadza膰 cykliczne optymalizacje tre艣ci z u偶yciem Google Search Console. Polega to na tym, 偶e sprawdzasz, na jakie s艂owa Twoja domena pojawia si臋 w Google i starasz si臋 poprawi膰 t臋 sytuacj臋, zmieniaj膮c/dodaj膮c nowe tre艣ci w ramach jednej podstrony.

Poradnik SEO dla biznesu z widoczno艣ci膮

Nie ka偶dy biznes zaczyna od zera. Mo偶liwe, 偶e Twoja strona posiada ju偶 pewn膮 widoczno艣膰 i zdobywasz ju偶 pewn膮 ilo艣膰 ruchu, ale nie jeste艣 zadowolony ze sprzeda偶y generowanej przez ten ruch. Je艣li nie wiesz, jak wygl膮da Tw贸j ruch, skorzystaj z naszego poradnika 鈥 Jak sprawdzi膰 widoczno艣膰 strony.

Gdy b臋dziesz uk艂ada膰 struktur臋 strony wg. tego poradnika i opisanego wy偶ej sposobu, prawie zawsze zauwa偶ysz, 偶e plan strony odbiega od tego, co obecnie posiadasz.

Aby osi膮gn膮膰 lepsze efekty i zwi臋kszy膰 sprzeda偶 lub przynajmniej odzew ze strony klient贸w, b臋dziesz musia艂 przebudowa膰 stron臋 lub zbudowa膰 now膮. Sytuacja wygl膮da bardzo podobnie to nowego biznesu zaczynaj膮cego dzia艂ania SEO. Wyj膮tkiem jest obecny ruch, kt贸rego nie mo偶esz straci膰, wykonuj膮c zmiany na stronie.

Zacznij od sprawdzenia jakie adresy URL generuj膮 ruchu, a nast臋pnie sprawd藕, na jakie s艂owa kluczowe si臋 wy艣wietlaj膮. Je艣li te s艂owa s膮 dla ciebie warto艣ciowe, musisz uwzgl臋dni膰 obecne tre艣ci w nowej strukturze strony, tak aby nie straci膰 obecnego ruchu.

Kolejnym aspektem zapobiegaj膮cym utrat膮 obecnego ruchu s膮 przekierowania 301. Bardzo mo偶liwe, 偶e modyfikacje strukturalne strony b臋d膮 powodowa膰 zmiany adres贸w URL w obr臋bie domeny. Z racji tego, 偶e Google bazuje na adresach URL, musisz dokona膰 przekierowa艅 starych wersji adres贸w URL na ich nowe odpowiedniki.

Za艂贸偶my, 偶e Twoja oferta znajduje si臋 obecnie pod adresem domena.pl/oferta/usluga/, ale w nowej wersji strony jej adres zmienia si臋 na domena.pl/uslugi/kategoria/uslugi. Po zmianie strony musisz doprowadzi膰 do sytuacji, w kt贸rej osoba (ale tak偶e robot Google), kt贸ra trafia na pierwszy adres, zostaje automatycznie przekierowana na now膮 wersj臋 tego adresu.

Poradnik SEO 鈥 podsumowanie

Optymalizacja pod wyszukiwarki to dosy膰 z艂o偶ony proces, kt贸ry dobrze zaplanowany i wdro偶ony mo偶e przynie艣膰 pozytywne efekty w postaci zwi臋kszonego ruchu oraz sprzeda偶y.

Prawie w ka偶dej bran偶y SEO si臋 op艂aca. Niestety mo偶liwe, 偶e efekty dzia艂a艅 nie b臋d膮 od razu widoczne. W SEO liczy si臋 cierpliwo艣膰. Nie zawsze s艂upki sprzeda偶y zwi臋ksz膮 si臋 w ci膮gu kilku tygodni, ale je偶eli ca艂a kampania b臋dzie dobrze przygotowana i zrealizowana, to twoja firma na pewno na tym zyska!

Bardzo du偶o os贸b, kt贸re prowadz膮 jakiekolwiek dzia艂ania zwi膮zane z SEO, przywi膮zuj膮 spor膮 uwag臋 do technicznych aspekt贸w strony. Oczywi艣cie SEO techniczne jest bardzo wa偶ne, ale nie da Ci zupe艂nie nic je艣li Twoja strona nie b臋dzie zawiera艂a odpowiedniej tre艣ci. Nawet najlepiej zoptymalizowana technicznie strona nie b臋dzie zdobywa膰 ruchu, je艣li nie b臋dzie zawiera艂a tre艣ci, do kt贸rej Google b臋dzie chcia艂o odsy艂a膰 osoby szukaj膮ce.

Mam nadziej臋, 偶e ten poradnik przynajmniej w ma艂ym stopniu poprawi艂 Twoje postrzeganie SEO. Je艣li masz jakie艣 pytania 鈥 zadaj je w komentarzu, ch臋tnie odpowiem.

馃憠 Jak zdobywa膰 klient贸w dzi臋ki SEO w Google?

Zdobywanie klient贸w z SEO polega na budowie strony internetowej zawieraj膮cej odpowiedni膮 tre艣膰 oraz struktur臋. To dzi臋ki tre艣ci twoja strona mo偶e si臋 wy艣wietla膰 w Google.

馃憠 Dlaczego SEO jest wa偶ne?

SEO to jedno z podstawowych 藕r贸de艂 dotarcia do klienta 鈥 po prostu wszyscy u偶ywaj膮 Google. SEO jest relatywnie tanie, ale nale偶y dzia艂a膰 d艂ugofalowo, aby uzyska膰 efekty.

馃憠 Czy ka偶dy biznes powinien inwestowa膰 w SEO?

W SEO mo偶e inwestowa膰 prawie ka偶dy. Wyj膮tkiem b臋d膮 biznesy, kr贸tkoterminowe, kt贸re nie mog膮 czeka膰 kilkunastu miesi臋cy na efekty.

馃憠 Co wp艂ywa na kolejno艣膰 wynik贸w wyszukiwania?

Na kolejno艣膰 wynik贸w wyszukiwania wp艂ywa kilkaset czynnik贸w. Wiele z nich mo偶na sprowadzi膰 do trzech zagadnie艅: tre艣膰 strony, jej optymalizacja oraz promocja na zewn膮trz.