Octamedia · Aleja Kraśnicka 109 · 20-400 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
Podstawy SEO

Wszystko co powinieneś wiedzieć o SEO – poradnik dla początkujących

W Internecie możesz natknąć się na bardzo dużą ilość publikacji związanych z SEO, mówiących o wielu aspektach optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki. Część z nich jest naprawdę dobra, ale często napisana jest językiem niezrozumiałym dla przeciętnego odbiorcy.

Nie musisz znać szczegółów i branżowych terminów by dowiedzieć się czym tak naprawdę jest SEO (czy też pozycjonowanie) i móc wykorzystać tę wiedzę przy współpracy z innymi osobami czy firmami. Artykuł ten zawiera podstawy, które pomogą Ci zrozumieć cały proces optymalizacji strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Jak działa Google?

Pierwszym krokiem do zrozumienia SEO jest zrozumienie działania wyszukiwarki Google. Dlaczego akurat Google? Wyszukiwarka ta odpowiada za ponad 95% zapytań zadawanych przez Polaków, i śmiało można powiedzieć że jest niemalże monopolistą na rynku wyszukiwarek w naszym kraju. To dlatego strony są optymalizowane według wytycznych Google’a. Jesteśmy poniekąd uzależnieni od firmy z Mountain View.

To, że Google stanowi 95% rynku wyszukiwarek, nie oznacza że należy całkiem pomijać pozostałe wyszukiwarki. W niektórych branżach konkurencja jest o wiele mniejsza i można szybko i tanio zyskać klientów z innych serwisów. Nie będzie ich dużo, ale nie poświęcisz też wiele czasu na ich pozyskanie.

Zasadę działania Google można sprowadzić do jednego prostego zdania – wyszukiwarka ta odpowiada na pytania swoich użytkowników. Potrzebujesz informacji o jakimś miejscu? Szukasz restauracji? Chcesz kupić nowe buty? Najprawdopodobniej w każdym przypadku użyjesz wyszukiwarki, aby pomogła Ci w rozwiązaniu problemu. Z wyszukiwarek korzystamy nawet gdy jesteśmy w sklepach stacjonarnych i chcemy porównać ceny, bądź sprawdzić opinie o danym produkcie.

Google zarabia ogromne pieniądze na reklamach prezentowanych obok wyników wyszukiwania. Wzrost wyszukiwań, zwiększa ilość reklam, a tym samym zyski Google. Nic więc dziwnego w tym, że firma ciągle udoskonala algorytmy tak, aby jak najlepiej odpowiadały na nasze pytania. Ostatecznie chodzi o to żeby użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego dostał satysfakcjonującą go odpowiedź i ewentualnie kliknął w wyświetlaną obok reklamę.

Jak więc sprawić by Twoja strona internetowa znalazła się wśród najtrafniejszych odpowiedzi na pytania użytkownika? Rozwiązanie jest banalne w swoim założeniu. Wystarczy, że na to pytanie odpowiesz i przekonasz Google, że Twoja odpowiedź jest najtrafniejsza.

O ile kwestia udzielenia odpowiedzi na zapytanie użytkownika wydaje się być prosta, to przekonanie Google do pokazania Twojej strony jest sprawą skomplikowaną. To właśnie zadanie dla SEO.

Czym SEO nie jest

Wiele osób postrzega optymalizację pod wyszukiwarki jako coś skomplikowanego i dostępnego tylko dla nielicznych. Dlatego warto żebyś wiedział, że nie są to „magiczne” działania objęte tajemnicą.

Optymalizacja strony nie polega też na dodawaniu strony do specjalnych systemów, które nagle sprawiają że Twoja strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania niż strony Twojej konkurencji. Nie da się tego włączać i wyłączać.

Czym więc jest SEO?

SEO to proces, który ma na celu zoptymalizowanie strony internetowej pod zdobywanie ruchu z wyszukiwarek internetowych na zapytania związane z Twoim biznesem, lub po prostu tematyką strony, gdy ta nie jest działalnością komercyjną.

Cały proces składa się głównie z dwóch kroków. Pierwszy polega na jasnym określeniu czego szukają Twoi potencjalni klienci lub jakie mają problemy, a następnie rozwiązaniu tych problemów za pomocą strony internetowej.

To co jest rozwiązaniem problemu zależy głównie od frazy wpisanej w wyszukiwarce. Jeżeli ktoś chce kupić wycieczkę wakacyjną przez internet – rozwiązaniem problemu jest strona z możliwością zamówienia jej online. Jeżeli ktoś szuka jedynie informacji o miejscu do którego chce pojechać – warto wtedy pokazać mu te informacje.

Drugi krok to przekonanie Google, by pokazywał Twoją stronę w wynikach wyszukiwania na wcześniej wybrane zapytania. Abyś mógł zdobywać klientów, Twoja strona musi się pojawiać, gdy szukają oni usług czy produktów, które oferuje Twoja firma. SEO to dążenie do stanu, aby Google zaufało Twojej stronie i prezentowało ją w wynikach wyszukiwania.

Trzy filary SEO

Optymalizacja strony ma kilka ważnych aspektów na które należy zwrócić uwagę. Zadbanie o każdy z nich może sprawić, że Twoja strona zacznie zdobywać dla Ciebie klientów z wyszukiwarek.

Optymalizacja techniczna strony

Optymalizacja techniczna to przede wszystkim to co związane z odczytywaniem strony przez roboty wyszukiwarki. Aby pokazać Twoją stronę w wynikach, Google musi wiedzieć jakie informacje znajdują się na stronie. Należy więc maksymalnie ułatwić poznanie tej strony robotom indeksującym.

Niedociągnięcia na tym polu mogą zablokować dalsze działania, dlatego tak istotne jest, aby zacząć proces optymalizacji od wyeliminowania błędów technicznych.

Do technicznych aspektów SEO zaliczyć można:

  • możliwość indeksowania strony
  • prawidłową strukturę HTML
  • optymalizację grafik na stronie
  • szybkość odpowiedzi serwera
  • szybkość renderowania strony
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych
  • używanie mikrodanych

Treść i wygląd strony

Treść strony to z kolei sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. To tutaj znajdą się odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. Treść taka powinna być ustrukturyzowana w logiczny i łatwy do zrozumienia sposób. Każda firma działa inaczej, dlatego treści powinny być przygotowane dla zaspokojenia potrzeb Twoich klientów. Nie zawsze wzorowanie się na konkurencji wyjdzie Ci na dobre. Możliwe że oni próbują dotrzeć do innej grupy docelowej.

Warto pamiętać, że Twoi klienci są na różnych etapach w procesie zakupowym. Niektórzy dopiero szukają informacji o Twoim produkcie, i chcą trafić na stronę która wyjaśni im sposób jego działania. Inni znają już zalety Twojego produktu i chcą go po prostu kupić. Obie te grupy powinny otrzymać inną treść, by w pełni zaspokoić ich potrzeby. Należy to uwzględnić przy wybieraniu słów kluczowych oraz części serwisu na jakie mają trafić użytkownicy wpisując te słowa.

Optymalizacja treści to głównie:

  • wybór słów kluczowych
  • architektura informacji na stronie
  • przygotowanie odpowiedniej treści
  • optymalizacja metadanych (głównie tytułu oraz opisu danego adresu URL)
  • rodzaj treści (tekst, grafika, video, prezentacja itd)
  • eliminacja problemu duplikacji treści
  • eliminacja zjawiska kanibalizacji słów kluczowych

Poza samą treścią liczy się także sposób jej prezentacji. Użyteczna strona pozwala łatwiej zrozumieć to co przedstawia. Prosty layout pomoże łatwiej się odnaleźć i zrozumieć sens treści. Użytkownicy lubią czytelne prezentacje. Tekst powinien być odpowiednio sformatowany, zawierać określonej długości paragrafy, listy wypunktowane, czy pomocne grafiki. Te rzeczy liczą się też do optymalizacji strony pod wyszukiwarki.

Działania poza stroną

Zoptymalizowanie strony pod kątem technicznym oraz jej treści to nie wszystko. Trzeba jeszcze przeprowadzić działania poza samą stroną. Zaufanie Google do Twojej strony zwiększa się, gdy roboty znajdą informację o niej w różnych miejscach w internecie.

Jakie to informacje?

  • linki z innych stron internetowych
  • wzmianki o nazwie firmy
  • opinie na różnych portalach i forach internetowych
  • aktywność w Social Mediach

Informacje o Twojej firmie umieszczane poza własną stroną internetową pozwalają na zwiększenie ilości potencjalnych klientów, którzy trafią na tę stronę także za pośrednictwem wyszukiwarek. Proces budowania zaufania za pomocą linków i wzmianek o firmie powinien być dokładnie zaplanowany, ciągły i długotrwały. Dobrze przeprowadzone działania na tym polu mogą spotęgować optymalizację techniczną oraz treściową.

Gdzie umieszczać linki czy wzmianki?
Strategia zdobywania linków zależy od celu biznesowego oraz od prowadzonej działalności firmy. Na przykład mała lokalna firma, która szuka klientów w obrębie miasta czy dzielnicy, powinna skupić się na zdobywaniu tzw. NAP’ów. Są to informacje o firmie zawierające nazwę firmy, jej adres oraz telefon (NAP = Name, Address, Phone) umieszczane w Internecie. Informacje lokalne nie przydadzą się z kolei podczas pozycjonowania sklepów internetowych działających w skali całego kraju. Duże sklepy muszą zdobywać linki w inny sposób.

Kiedy zacząć działania związane z SEO?

Pewne czynności związane z optymalizacją mogą być wykonane zanim jeszcze powstanie strona internetowa Twojej firmy. Oczywiście można to zrobić później, ale warto by specjalista SEO pomógł Ci wykonać analizę słów kluczowych oraz ułożyć strukturę treści przyszłej strony. W takiej sytuacji na pewno otrzymasz też wytyczne co do technicznej budowy serwisu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by wszelkie działania związane z optymalizacją zacząć w dowolnym momencie. Wtedy zazwyczaj należy przeprowadzić Audyt SEO oraz przebudować stronę wg. wytycznych w nim zawartych. W takiej sytuacji musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami za sam audyt oraz wdrożenie zaproponowanych w nim zmian (jeżeli takie będą konieczne).

Ile kosztuje SEO

Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Żadna profesjonalna firma nie posiada cennika i nie przedstawi oferty bez zapoznania się ze szczegółami oraz oczekiwaniami klienta. Optymalizacja strony pod wyszukiwarki to złożony proces, a jego cena zależy od czynników takich jak:

  • cele biznesowe klienta
  • branża i działania konkurencji
  • budowa strony internetowej
  • zakres samych działań

Ogólnie mówiąc, wszystko sprowadza się do tego co chcemy osiągnąć i co robi Twoja konkurencja. Inaczej wygląda SEO lokalne w małej miejscowości gdzie ilość konkurentów jest ograniczona. O wiele trudniej będzie walczyć w dużym mieście lub w skali całego kraju – tutaj na pewno będzie o wiele drożej.

Podsumowanie

Optymalizacja pod wyszukiwarki to dosyć złożony proces, który dobrze zaplanowany i wdrożony może przynieść pozytywne efekty w postaci zwiększonego ruchu oraz sprzedaży. Prawie w każdej branży SEO się opłaca. Niestety możliwe, że efekty działań nie będą od razu widoczne. W SEO liczy się cierpliwość. Nie zawsze słupki sprzedaży zwiększą się w ciągu kilku tygodni, ale jeżeli cała kampania będzie dobrze przygotowana i zrealizowana to Twoja firma na tym zyska!

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontakować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Napisz komentarz