W sieci istnieje wiele narzędzi online, dzięki którym możesz wykonać audyt swojej strony internetowej pod kątem SEO, wiele z nich wykonywanych jest zupełnie za darmo. W takim razie dlaczego agencje SEO wyceniają audyty na kilka tysięcy złotych za coś co można mieć w kilka minut bez ponoszenia żadnych kosztów?

Czym tak naprawdę jest audyt online?

Na początku trzeba zdać sobie sprawę jak działa taki darmowy audyt. Narzędzia testujące Twoją stronę są zwykłymi analizatorami kodu, które w większości przypadków sprawdzają jedynie stronę główną Twojego serwisu. Te bardziej zaawansowane będą wstanie sprawdzić kilka dodatkowych opcji, które same w sobie nie wnoszą większej wartości.

Najczęściej testowane są takie elementy strony jak:

  • możliwość indeksowania (meta robots),
  • długość title,
  • długość meta description,
  • obecność tagu kanonicznego,
  • obecność oraz ilość nagłówków Hx,
  • obecność atrybutów ALT w obrazkach,
  • ilość słów na stronie,
  • stosunek słów do kodu,
  • działanie wersji mobilnej,
  • szybkość ładowania strony,
  • obecność narzędzi takich jak Google Analytics,

Dzięki takiemu narzędziu dowiesz się jedynie, że używane przez Ciebie title jest za długi/krótki itd. Co prawda jest to jakaś podpowiedź, ale co z treścią takiego tytułu? Narzędzie takie nie sprawdzi czy masz dobry title. Poza tym sprawdzany jest tylko title strony głównej, co jest mało istotne jeżeli jesteś właścicielem sklepu lub większej strony.

W przypadku każdego z powyższych parametrów będzie podobnie, narzędzie do darmowych audytów SEO będzie wstanie sprawdzić jedynie pewne aspekty elementu w sposób zero-jedynkowy.

Specjaliści SEO używają narzędzi crawlujących (skanujących) podczas robienia audytów SEO, sprawdzają te oraz wiele innych parametrów globalnie dla całej witryny. Sprawdzenie tylko strony głównej nie da żadnego obrazu sytuacji. Dopiero po przeanalizowaniu całej domeny pod tym kątem można wysunąć wnioski i zaproponować zmiany, które poprawią widoczność strony w Google.

Jaki jest sens istnienia takich narzędzi?

Z Twojego punktu widzenia takie narzędzia nie wnoszą żadnych informacji. Niestety, ale nie dowiesz się nic, co mogłoby Ci pomóc z zwiększeniu widoczności Twojej strony w Internecie. Nie dowiesz się nawet czy Twoja strona jest w ogóle widoczna w Google.

Natomiast dla agencji marketingowych oferujących usługi SEO, które chcą pozyskiwać nowych klientów takie narzędzie jest źródłem zapytań. W większości przypadków taki darmowy audyt SEO pokażę pewne niedociągnięcia Twojej strony, które trzeba naprawić. Istnieje duża szansa, że zapytasz konsultanta co możesz jeszcze zrobić, by poprawić daną sytuację – droga do sprzedaży usługi jest już otwarta.

Proponuje Ci prosty test. Na pewno masz jakiegoś konkurenta, który pojawia się wysoko w Google na wiele zapytań związanych z prowadzonym biznesem. W ostateczności możesz wybrać stronę lidera rynku czy największy sklep internetowy jaki znasz. Sprawdź jego domenę w takim darmowym narzędziu, jego strona też będzie miała błędy, które nie mają większego wpływu na jego obecność w Google.

Co z darmowymi audytami oferowanych przez początkujących freelancerów?

W sieci można znaleźć też oferty darmowych audytów SEO wykonywanych nie przez automaty, a przez ludzi – początkujących specjalistów SEO. Nie chcę tutaj stwierdzić, że takie audyty są złe lub nieprofesjonalne. Zdarza się, że na przykład młoda agencja SEO wykonuje charytatywnie jeden audyt w miesiącu w celu zdobycia doświadczenia i robi to naprawdę dobrze.

Warto jednak wiedzieć, że wykonanie audytu wymaga pewnej wiedzy o ofercie Twojej firmy oraz całym biznesie. Potrzebny będzie też wgląd do Google Search Console czy nawet Google Analytics. Jeżeli osoba oferująca darmową pomoc nie spróbuje zrozumieć Twojej działalności może nie do końca dobrze przełożyć to na przykład na rekomendacje dotyczące treści strony.

Pamiętaj też, że analiza wykonana na zasadzie listy błędów technicznych nie może być nazwana audytem. Takie podejście jest jedynie trochę lepsze niż automatyczny raport generowany online.

Darmowy audyt SEO możesz zrobić sam

Istnieje kilka narzędzi, które pomogą Ci przede wszystkim przeanalizować sytuację Twojej strony w Google. Możesz bardzo łatwo dowiedzieć się na jakie słowa kluczowe oraz na jakich pozycjach można znaleźć Twoją stronę. Z takich informacji wyciągniesz o wiele więcej wniosków.

Dwa podstawowe narzędzia, które w zupełności wystarczą to:

Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie, które najlepiej pokaże Ci jak Twoja strona radzi sobie w Google. Aby z niego skorzystać musisz posiadać konto Google oraz zweryfikować własność domeny.

Zobaczysz tam takie dane jak sumę dziennych wyświetleń i kliknięć w skali ostatnich miesięcy:

Wykres wyświetleń i kliknięć w Google Search Console
Wykres wyświetleń i kliknięć w Google Search Console

Zobaczysz tam też dokładne frazy na które wyświetla się Twoja strona, narzędzie to poda Ci też ilości przejść do Twojej strony:

Słowa kluczowe w Google Search Console
Słowa kluczowe w Google Search Console

Senuto

Senuto to narzędzie, które pozwoli Ci przeanalizować stronę pod kątem słów na jakie pojawia się Twoja strona. Działa jednak inaczej niż Google Search Console – nie analizuje kliknięć, a pozycje danego słowa. Senuto posiada dane o pozycjach większości polskich fraz, które są wyszukiwane więcej niż 10 razy miesięcznie. Sprawdzając na osi czasu ilość słów, które pojawiają się na pierwszej stronie możesz zauważyć wzrost lub spadek widoczności Twojej strony.

Senuto - słowa na jakie strona pojawia się w Google
Senuto – słowa na jakie strona pojawia się w Google

Narzędzie Senuto jest płatne, ale możesz skorzystać z 14 dniowego okresu testowego, który jest za darmo.

Jeżeli chcesz poznać tylko frazy, na jakie pojawia się Twoja strona to możesz użyć poniższego formularza. Prześlemy Ci raport z ilością fraz, pozycjami oraz częstotliwością wyszukiwań tych fraz. Zrobimy to za darmo, jednak bardziej polecam tą drogę w ostateczności, gdy np. nie możesz skorzystać z Google Search Console czy innych narzędzi typu Senuto.

Co z błędami na stronie?

Wymienione narzędzia pomogę Ci przeanalizować obecny ruch. Dodatkowo Google Search Console pokaże Ci podstawowe informacje o błędach związanych z indeksowaniem, błędami serwerowymi (40x, 50x) czy mikroformatami.Wykrywanie i poprawianie błędów związanych z SEO wymaga jednak więcej pracy.

Narzędzia analizujące te elementy dostarczają jedynie danych, dopiero doświadczony specjalista SEO może wyciągnąć odpowiednie wnioski i zalecić właściwe zmiany, które przełożą się na wzrost ruchu Twojej strony. To dlatego audyt SEO nie może być automatyczny.

Analiza sytuacji, znalezienie błędów czy zaproponowanie właściwych rekomendacji może zająć nawet kilkadziesiąt godzin pracy – oznaczać to może koszty rzędu kilku tysięcy złotych. Zależy to od wielu czynników, w tym np. stopnia rozbudowania serwisu.

Podsumowanie

Z punktu widzenia biznesu, używanie narzędzi oferujących darmowy Audyt SEO dostępny online nie przynosi wiele korzyści. Tego typu analizatory służą raczej do pozyskiwania klientów niż do realnej analizy.

Przydało się? Oceń!
Średnia ocena: 5,00, na podstawie 1 opinii.
Loading...