Codziennie użytkownicy publikują tysiące strony internetowych. Każda z nich może mieć jakąś wartość, dlatego Google chce dodać wszystkie z nich do swojego zbioru. Proces ten jest automatyczny i przy domyślnych ustawieniach indeksowania, Google prędzej czy później doda Twoją stronę do swojego indeksu.

Jednak powstających stron jest tak dużo, że czasem może minąć nawet kilka miesięcy, zanim Google zauważy Twoją witrynę i ją doda. Dlatego warto znać techniki, które mogą przyczynić się do szybszego indeksowania stron przez Google.

Po co dodawać stronę do Google?

Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta. Bez dodania strony do Google Twoja witryna nie pojawi się jako wynik wyszukiwania na żadne zapytanie. Wyszukiwarka musi najpierw poznać Twoją stronę, zaznajomić się z jej treścią i ocenić jej wartość dla osób pytających. Dopiero po przeanalizowaniu zasobów Twojej witryny, Google będzie mogło pokazywać ją na różne zapytania.

Podczas gdy wpisujesz do wyszukiwarki dane zapytanie, Google szuka adresów URL (konkretnych podstron), które najlepiej na nie odpowiadają i są najbardziej wiarygodne. Wyszukiwarka nie szuka jednak informacji w całym internecie, używa do tego jedynie własnych zasobów. Dlatego Twoja strona musi zostać przeskanowana przez roboty Google w celu jej oceny.

Czym jest indeksowanie strony?

Google nieustannie skanuje zasoby internetu w poszukiwaniu wartościowych informacji (takich, które mogą się przydać osobom wpisującym zapytania). Odbywa się to za pomocą robotów crawlujących (GoogleBot), które czytają wszystkie strony, które odwiedzą.

Roboty te, poruszają się po stronach, używając linków. Trafiając na Twoją witrynę, GoogleBot użyje menu, aby wejść na każdą podstronę w poszukiwaniu różnych informacji.

Każda podstrona jest oceniana w ułamku sekundy. Jeśli jej treści okażą się wartościowe, Google doda je do własnego indeksu. Dzięki temu będzie można znaleźć Twoją stronę, wpisując zapytania związane z informacjami na niej zawartej.

Proces decydowania o wartości strony i dodawania jej do indeksu Google nazywany jest indeksowaniem. Strona, która nie przejdzie przez ten proces, nigdy nie pojawi się w Google jako wynik wyszukiwania.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Zgłaszanie strony do Google

Musisz pamiętać, że nie zawsze zgłaszanie strony do Google będzie potrzebne. Wyszukiwarka prawdopodobnie z czasem trafi na Twoją stronę, na przykład gdy inna witryna doda link do Twojej strony. Ogólnie jeśli zaczniesz promować swój biznes, Google to zauważy i zainteresuje się Twoją stroną.

Ręczne dodawanie strony do Google jest przydatne, gdy chcesz przyspieszyć cały proces i zmusić wyszukiwarkę do szybkiego dodania strony do indeksu.

Dodawanie do Google jednego adresu URL

Najłatwiejszym i najskuteczniejszym sposobem na dodanie do indeksu pojedynczego adresu URL (podstrony), jest użycie narzędzia Google Search Console. Jeśli zweryfikowałeś już swoją domenę, wystarczy, że wkleisz interesujący Cię adres w pasek wyszukiwarki dostępny w GSC.

Dodawanie adresu URL w GSC

Używanie tej techniki może pomoc na przykład, gdy opublikowałeś nowy wpis na blogu lub dodałeś nową usługę i chcesz ją szybko zaindeksować. Jednak ciężko będzie skorzystać z tej formy dodawania strony do indeksu, na przykład, gdy dodajesz setki nowych produktów w swoim sklepie internetowym.

Zgłaszanie do Google wielu adresów

Najlepszym sposobem na zgłoszenie wielu adresów URL jest przesłanie mapy aktualnych podstron w całej domenie. Mapa witryny XML to specjalny plik w formacie XML, zawierający listę wszystkich adresów URL oraz podstawowych informacji tych adresach.

Strona może mieć wiele map w zależności od rodzaju treści, zobacz przykładowe mapy naszej strony:

Wszystkie te oraz inne mapy znajdują się w jednym zbiorczym pliku nazwanym sitemap_index.xml — jest to po prostu lista wszystkich map i możesz ją znaleźć pod tym adresem:
https://octamedia.pl/sitemap_index.xml

Mapę także powinieneś zgłosić do Google. Są na to przynajmniej trzy sposoby, każdy z nich działa niezależnie.

Zgłoszenie w Google Search Console

Pierwszy sposób to dodanie mapy przez Google Search Console. W lewym menu wybierz „Mapy witryn”, na ekranie zobaczysz taki widok:

Sekcja z mapami witryn w GSC
Sekcja z mapami witryn w GSC

Wklej adres mapy w pole zaznaczone niebieską ramką i kliknij przycisk „Prześlij” – Google doda mapę i przy najbliższej okazji zacznie indeksować wszystkie adresy w niej zawarte.

Mapę w ten sposób wystarczy dodać tylko raz. Google sam będzie wracał do mapy za każdym razem, gdy odwiedzi Twoją stronę. Jedyne, o czym musisz pamiętać to aktualność mapy. W przypadku naszej strony plik sitemap_index.xml aktualizuje się automatycznie dzięki wtyczce Yoast SEO.

Dodanie adresu mapy do pliku robots.txt

Plik robots.txt odpowiada za instrukcje związane z indeksowaniem strony. Google zawsze sprawdza ten plik, jeśli zaczyna indeksować Twoją stronę. Plik powinien znajdować się pod adresem domena.pl/robots.txt .

Aby dodać mapę za pomocą tego pliku, wystarczy dodać w nim linijkę z linkiem do mapy XML witryny wg poniższego wzoru:

Sitemap: https://octamedia.pl/sitemap_index.xml

Dodanie takiej linijki pokaże robotom Google miejsce, w jakim znajduje się mapa i zaczną z niej korzystać jak tylko zaczną skanować Twoją stronę.

Dodanie mapy za pomocą narzędzia do pingowania

Google pozwala na bezpośrednie poinformowanie ich systemu o mapach witryny. Służy do tego narzędzie do pingowania. Znając adres URL sitemapy można wysłać zapytanie do Google podając ten adres jako parametr.

Zapytanie wygląda następująco:

http://google.com/webmasters/tools/ping?sitemap=ADRES_URL_SITEMAPY

Jeśli dodasz do powyższego linku adres własnej sitemapy i całość wkleisz do paska adresu przeglądarki, zobaczysz taką informację:

Odebrano powiadomienie o mapie witryny

Mapa witryny została dodana do naszej listy map witryn do przemierzenia. Jeśli po raz pierwszy powiadamiasz Google o tej mapie witryny, dodaj ją za pośrednictwem strony http://www.google.com/webmasters/tools/ , aby móc śledzić jej status. Pamiętaj, że do indeksu witryn nie dodajemy wszystkich zgłoszonych adresów URL. Nie możemy także przewidzieć ani zagwarantować, kiedy i czy dany adres się w nim pojawi.

Ostatni sposób ma jedna ważną zaletę, proces ten można zautomatyzować i na przykład wysyłać pingi do Google za każdym razem gdy mapa zostanie zmieniona. Google jednak zaleca, aby nie robić tego częściej niż raz na godzinę.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Kiedy Google zaindeksuje dodane strony?

To kiedy dana strona pojawi się w indeksie Google, może zależeć od wielu czynników takich jak jej popularność czy wielkość (ilość podstron). Te najpopularniejsze strony o dużym ruchu są indeksowana praktycznie bez przerwy. Małe witryny mogą być odwiedzane przez roboty zaledwie raz w miesiącu.

Do tego, w przypadku wielkich serwisów z dużą ilością podstron, Google nie zawsze indeksuje wszystkie podstrony z taką samą intensywnością. Niektóre adresy URL będą pomijane ze względu na oszczędność zasobów technicznych wyszukiwarki. Aby nad tym panować, trzeba optymalizować proces indeksowania strony przez roboty Google.

Jak sprawdzić stan indeksowania?

Istnieją dwie pomocne metody, aby sprawdzić stan indeksowania strony w Google. Pierwsza z nich to specjalny operator, używany z poziomu wyników wyszukiwania. Wystarczy, że wpiszesz w Google (jako zapytanie) site:nazwadomeny.pl. Dzięki temu zobaczysz wszystkie zindeksowane adresy URL. Oto przykład dla naszej strony, kliknij poniższy link, by sprawdzić wszystkie zindeksowane podstrony w obrębie naszej domeny:
https://www.google.pl/search?q=site:octamedia.pl

Podsumowanie

Dodanie strony do Google nie zawsze jest konieczne, wyszukiwarka sama potrafi znaleźć Twoją stronę i zeskanować jej treści. Jednak warto to zrobić gdy uruchamiasz nową stronę lub znacząca zmieniasz obecną. Czas, w jakim strona zostanie dodana, też nie jest jasny i zależy od wielu czynników. Czasami, konkretny URL pojawia się w Google 5 min po dodaniu w Google Search Console, innym razem trzeba czekać godziny lub nawet dni.