Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest domena internetowa?
  • Jaką domenę wybrać w kontekście SEO?
  • Czy stosować frazę w domenie?
  • Czym jest autorytet domeny?
  • Czy blog powinien być w domenie głównej?
  • Czy warto mieć stronę pod wieloma domenami?
Domena internetowa a SEO — najważniejsze pytania i odpowiedzi
Domena internetowa a SEO — najważniejsze pytania i odpowiedzi

Czym jest domena internetowa?

Domena internetowa to po prostu alias. To taka ładna nazwa prawdziwego adresu serwera, na którym znajduje się Twoja strona. Wyobraź sobie, że dyktuję Ci przez telefon adres naszej strony podając jej adres IP hostingu: 66.249.66.1… To trudne do zapamiętania, podając nazwę domeny (octamedia.pl) łatwo trafisz na stronę.

Dawniej przed adresem domeny używano przedrostka www, czyli na przykład www.octamedia.pl. Teraz raczej odchodzi się od tej praktyki, ten przedrostek nie jest nikomu potrzebny. W zasadzie mało kto nazywa swoją stronę www w taki sposób.

Jakie mamy rodzaje domen?

Domeny występują w kilku rodzajach. Wybór rodzaju domeny ma znaczenie z punktu widzenia SEO, dlatego warto wiedzieć, które są odpowiednie dla Ciebie. Te informacje będą przydatne, jeśli interesuje Cię pozycjonowanie stron.

Domena najwyższego poziomu (TLD)

Domena TLD to taka domena, która nie ma już nad sobą żadnych innych domen. Domena najwyższego poziomu, to część nazwy domeny. TLD jest zapisana po ostatniej kropce adresu strony. 

Domeny TLD znajdują się najwyżej w hierarchii DNS, czyli systemu nazw domen (z angielskiego: domain name system). 

Domeny globalne (gTLD)

gTLD to skrót od angielskiego „Generic Top-Level Domain”, co oznacza generyczną domenę najwyższego poziomu. To jeden z typów domen TLD. Domeny gTLD są dostępne dla użytkowników na całym świecie, bez względu na ich lokalizację i nie mają specjalnych ograniczeń geograficznych.

Najbardziej znane domeny gTLD to:

  • .com – Początkowo przeznaczone dla stron komercyjnych, ale obecnie jest używane przez różnego rodzaju strony.
  • .net – Początkowo przeznaczone dla sieci, ale obecnie jest używane przez różnego rodzaju strony.
  • .org – Początkowo przeznaczone dla organizacji, ale obecnie jest używane przez różnego rodzaju strony.
  • .info – Używane głównie przez strony oferujące informacje.
  • .edu – Przeznaczone dla instytucji edukacyjnych, głównie uniwersytetów.
  • .gov – Przeznaczone dla instytucji rządowych.

Niedawno jednak dodano wiele nowych gTLD, takich jak .blog, .shop, .app, co daje większe możliwości dla użytkowników pod względem personalizacji ich adresów internetowych.

Krajowe domeny TLD (ccTLD)

ccTLD to skrót od angielskiego „Country Code Top-Level Domain”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „domena najwyższego poziomu kodu kraju”.

Domeny ccTLD są przypisane do konkretnych krajów lub terytoriów. Każda domena ccTLD składa się z dwóch liter reprezentujących dany kraj lub terytorium zgodnie ze standardem ISO 3166-1. Na przykład:

  • .pl – dla Polski
  • .de – dla Niemiec
  • .fr – dla Francji
  • .uk – dla Wielkiej Brytanii
  • .us – dla Stanów Zjednoczonych
  • itd.

ccTLD pozwalają internautom zrozumieć, gdzie dana strona internetowa jest zarejestrowana lub do jakiego regionu jest skierowana. Firmy często rejestrują swoją stronę internetową na odpowiedniej domenie ccTLD, aby pokazać, że prowadzą działalność w konkretnym kraju lub regionie.

Należy jednak zauważyć, że niektóre domeny ccTLD zostały zglobalizowane i są używane na całym świecie ze względu na ich atrakcyjne skróty, takie jak .tv dla Tuvalu (często używane przez strony związane z telewizją) czy .me dla Czarnogóry (często wykorzystywane na stronach osobistych).

Domeny i SEO — najważniejsze pytania

W SEO istnieje kilka ciągle powtarzających się pytań związanych z domenami. W tej części artykułu postaram się je wszystkie rozwiać. Dzięki temu będziesz w stanie podjąć właściwą decyzję. 

Wybór domeny — ccTLD czy gTLD?

Jeśli jesteś teraz na etapie zakupu domeny, to możesz zastanawiać się, jaki jej rodzaj będzie dla Ciebie. Oczywiście mówię to z punktu widzenia SEO. Aby dokonać wyboru, potrzebujesz odpowiedzieć sobie na dwa pytania:

  • Na jakim obszarze zamierasz działać?
  • Czy ta sytuacja będzie się zmieniała w przyszłości?

Pierwsze pytanie dotyczy regionu świata. Czy będzie to jedynie Polska, może Europa, albo chcesz działać międzynarodowo? Pierwsze pytanie sprawdza, jakie są twoje plany teraz. Drugie dotyczy raczej planów.

Jeśli zamierzasz działać tylko w Polsce i nie będziesz tego zmieniać w przyszłości, to wybierz domenę z końcówką .pl. Taka domena będzie widoczna tylko w polskim Google, ale to Ci wystarczy. Ewentualne wersje językowe na takiej stronie, dotrą dla osób posługujących się innym językiem, ale wyłacznie jeśli będą na terenie naszego kraju.

Dlatego jeśli zamierzasz docierać do osób będących w innych krajach — potrzebujesz domeny z inną końcówką. Dla Europy będzie to domena .eu, a dla świata .com. Jeśli chcesz docierać do klientów tylko jednym z zagranicznych krajów, to wybierz domenę tego kraju, nawet jeśli chcesz dotrzeć do Polaków.

Czy fraza kluczowa w domenie ma sens?

Dawniej w SEO bardzo popularne były strony zawierające słowa kluczowe w nazwie. Wystarczyło kupić domenę typu slowo-kluczowe.pl, żeby pojawiać się w miarę wysoko na to słowo. Teraz już to tak nie działa. Google już nie premiuje takich domen.

Twoja strona nie może być widoczna tylko na jedno, czy kilka słów kluczowych. Potencjalni klienci używają wielu fraz i pytają Google w różny sposób. Tylko widoczność na wiele fraz powiązanych z biznesem daje realne korzyści biznesowe.

Uważam, że Twoja firma powinna mieć nazwę. Dzięki temu możesz budować markę. To podstawa pozyskiwania klientów. Mając taką prostą domenę, o wiele trudniej jest budować wizerunek w sieci. Dodatkowo w przypadku zmiany zakresu działalności firmy trzeba zmieniać stronę i zaczynać cały proces od nowa. W przypadku domeny z nazwą będzie problem. 

Gdyby nasz firma zajęła się teraz e-mail marketingiem, to domena octamedia.pl nadal może być używana, wystarczy zmienić treści strony. Gdybyśmy mieli domenę typu profesjonalne-pozycjonowanie-stron.pl, to już by nie pasowało.

Czy warto mieć stronę pod wieloma domenami?

Mam tutaj na myśli sytuację, w której wiele domen jest wskazywanych na ten sam serwer. W efekcie takiej sytuacji te same treści będą dostępne pod różnymi adresami. To klasyczny przypadek zewnętrznej duplikacji treści. 

Tylko jedna domena będzie brana pod uwagę przez Google. Reszta będzie stanowiła tylko kopie, które mogą obniżać autorytet oryginału. Tutaj zasada jest prosta: jedna strona, to jedna domena.

Czym jest autorytet domeny?

Autorytet domeny (Domain Authority, DA) to metryka opracowana przez firmę Moz, której celem jest przewidywanie, jak dobrze strona internetowa może się pojawić w wynikach wyszukiwania Google. Autorytet domeny jest obliczany na podstawie kilku czynników, w tym liczby linków wchodzących i jakości tych linków. Skala DA wynosi od 1 do 100 – im wyższy wynik, tym lepiej.

Autorytet domeny jest często używany w branży SEO jako wskaźnik ogólnego „zdrowia” strony internetowej i jej konkurencyjności w wynikach wyszukiwania. 

Ja staram się to traktować nieco szerzej i stosować zasadę E-E-A-T. Nie jako policzalny wskaźnik, a poziom „zaufania” Google do danej strony. To działa jak w życiu, im bardziej ufamy danej osobie, tym częściej będziemy ją polecać. Dokładnie tak działa Google — im bardziej „ufa” stronie, tym jest ona wyżej. 

Czy używać przedrostka www?

Moim zdaniem nie warto tego używać. Przedrostek www jedynie wydłuża adres i nic nie wnosi do adresu strony. Z technicznego punku widzenia jest to zwykła subdomena, pod którą znajduje się strona. Teoretycznie, zamiast www.octamedia.pl moglibyśmy używać bbb.octamedia.pl lub ppp.octamedia.pl. 

Używanie tego przedrostka wynika raczej z początków internetu. Oczywiście jego używanie nie jest problemem, pod warunkiem że wybieramy jedną wersję. Z punktu widzenia SEO, jeśli strona jest dostępna pod wersją z przedrostkiem oraz bez, to mamy odczynienia z duplikacją. 

W takiej sytuacji należy wybrać jedną wersję i wykonać globalne przekierowania. Jeśli wejdziesz na adres np. https://www.octamedia.pl/kurs-seo/, to przeglądarka przekieruje Cię na wersję bez www. 

Czy blog powinien być w subdomenie?

Bardzo często otrzymuję to pytanie. Przedsiębiorcy zastanawiają się gdzie umieścić bloga firmowego: w subdomenie, jako oddzielny byt, czy jednak jako część strony. Odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie bardzo prosta.

Jeśli blog dotyczy Twojej działalności, to powinien on być częścią strony i znajdować się pod adresem typu: domena.pl/blog czy domena.pl/poradnik. Nazewnictwo nie ma znaczenia. Ważne jest to, że treści publikowane na blogu będą wzmacniać domenę główną i dzięki temu strony ofertowe będą poprawiać swoją widoczność. 

Bloga w subdomenie (blog.domena.pl), używa się raczej z powodów ograniczeń technicznych. Na przykład, gdy strona jest postawiona na systemie, który nie ma funkcji bloga. Nie jest to optymalne rozwiązanie, ale jedyne możliwe w tym przypadku.

Wersje językowe w subdomenach czy jako osobne domeny?

Międzynarodowe SEO jest złożonym procesem, który wymaga odpowiedniego planowania i implementacji, szczególnie w odniesieniu do struktury domen i wersji językowych. Istotne jest, aby strona była dostosowana do specyfiki działania Google w różnych krajach, uwzględniając różnice w działaniach konkurencyjnych firm.

Decydując się na ekspansję międzynarodową, powinieneś starannie rozważyć strukturę domen międzynarodowych. Istnieje kilka możliwości, takich jak użycie osobnej domeny dla każdego kraju (ccTLDs), subdomen dla każdego kraju z gTLDs, katalogów dla wersji językowych z gTLDs czy parametrów URL. Wybór powinien zależeć od Twoich celów biznesowych, budżetu i dostępnych zasobów.

Pamiętaj, że sukces międzynarodowego SEO to nie tylko tłumaczenie strony na inne języki. Ważne jest, aby wprowadzić tagi hreflang, które pomogą Google zrozumieć, dla jakiego języka i kraju przeznaczona jest dana strona. Poprawne użycie tych tagów może przyczynić się do lepszego rankingu Twojej strony w wynikach wyszukiwania dla określonych regionów i języków.