Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest Google grafika?
  • Jak działa wyszukiwanie obrazem?
  • Jak optymalizować grafiki pod Google?
  • Jak wyszukiwanie obrazem wpływa na SEO?
Google grafika – wyszukiwanie obrazem i zdjęciem a SEO
Google grafika – wyszukiwanie obrazem i zdjęciem a SEO

Google wyszukiwanie obrazem – jak to działa? 

Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika pozwala zawęzić wyniki wyszukiwania w taki sposób, aby jak najbardziej odpowiadały Twoim oczekiwaniom. Wystarczy, że otworzysz dowolną przeglądarkę (np. Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari), a następnie wejdziesz na stronę Google Grafika. W tym miejscu możesz przesłać zdjęcie, na którego podstawie wyszukiwarka znajdzie pożądane grafiki (to działa tak, jakbyś wpisywał słowo kluczowe w wyszukiwarkę, tyle że zamiast niego przesyłasz grafikę).

Aby na komputerze skorzystać z opcji wyszukiwania zdjęć, należy wykonać 5 prostych kroków:

  1. kliknij „Wyszukiwanie” obrazem;
  2. wybierz „Prześlij” obraz;
  3. zaznacz „Przeglądaj”;
  4. wybierz odpowiedni obraz;
  5. kliknij „Otwórz”.

Nieco szybsza metoda na szukanie obrazem obejmuje dwie proste czynności – przeciągnięcie grafiki z pulpitu i upuszczenie jej w oknie przeglądarki. 

Rozwiązanie to nie zawsze jest możliwe, ponieważ obecnie działa wyłącznie w dwóch przeglądarkach – Google Chrome i Mozilla Firefox.

Obraz można również wyszukać za pomocą strony internetowej. Jak to zrobić? Wystarczy, że otworzysz stronę z docelowym obrazem, klikniesz na niego prawym przyciskiem myszy i wybierzesz „Kopiuj adres obrazu”. Następnie wykonaj 3 poniższej kroki:

  1. Wejdź w Grafika Google;
  2. Wykorzystaj opcję „Wyszukiwanie obrazem”;
  3. Wybierz „Wklej adres obrazu”.

Ostatnia, przydatna opcja jest dostępna wyłącznie dla użytkowników Google Chrome. Wystarczy najechać kursorem na dowolną grafikę i kliknąć prawy przycisk myszy. Następnie wyświetli się opcja „Szukaj obrazu w Google”.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Jak wyszukiwanie obrazem w Google wpływa na SEO? – szukanie obrazem Google w praktyce!

Według oficjalnych informacji przekazanych od developerów Google (źródło: developers.google.com), wyszukiwanie obrazem zwiększa przydatność wyników organicznych, co przekłada się na bardziej jakościowy ruch przychodzący do Twojej witryny.

Obrazy można również optymalizować – zwiększy to prawdopodobieństwo na pojawienie się wybranych materiałów w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania. 

Dzięki odpowiednim działaniom optymalizacyjnym grafiki będą dostosowane do aktualnych wymagań algorytmów Google oraz użytkowników pod kątem UX (ang. User Experience), co przełoży się na lepsze wrażenia internautów skutkujące wyższym poziomem dopasowania wyników wyszukiwania do ich oczekiwań.

Jak optymalizować stronę pod Google Grafika? – podstawowe zasady personalizacji strony pod wyszukiwanie zdjęciem Google

Optymalizując stronę pod Google Grafika, zwracaj uwagę przede wszystkim na doświadczenia użytkowników. Dbaj w pierwszej kolejności o nich, pamiętając jednocześnie o wytycznych wyszukiwarek. Kilka ważnych porad odnośnie SEO w Google Grafika:

  • dostarczaj grafiki związane z tematem Twojej strony – umieszczaj obrazy wyłącznie tam, gdzie wzbogacają one serwis o coś unikalnego (posługuj się raczej screenshotami oraz infografikami, a nie zdjęciami ze stocków – powinny być one jedynie drobnym urozmaiceniem);
  • twórz poprawne struktury adresu URL grafik – Google interpretuje obrazy za pomocą ścieżki adresu URL i nazwy pliku (dobieraj treści w taki sposób, aby URL-e grafik były logiczne);
  • umieszczaj obrazy w pasującym miejscu – najlepiej obok treści, która jest z nimi związana (według developerów Google najważniejszy obraz powinno się umieścić na górze strony);
  • zadbaj o responsywność witryny – użytkownicy mobilni znacznie częściej wyszukują za pomocą Google Grafika (dlatego tak ważne jest, żeby zaprojektować stronę zgodnie z zasadą mobile-first – weź pod uwagę nie tylko smartfony i tablety, ale również smartwatche);
  • unikaj umieszczania kluczowych fragmentów tekstu w grafikach – w tym przypadku chodzi przede wszystkim o nagłówki stron i poszczególne pozycje menu, ponieważ nie będą one dostępne dla wszystkich użytkowników (jeśli chcesz zapewnić maksymalną dostępność treści potencjalnym czytelnikom, powinieneś umieścić cały tekst w kodzie HTML, a następnie dodać content zastępczy przeznaczony wyłącznie dla grafik).

Obrazy stanowią bardzo często największą część rozmiaru strony. Aby zapobiec obniżeniu wydajności na skutek umieszczania „kalorycznych” grafik, należy stosować się do najnowszych wytycznych Google w zakresie UX – po wprowadzeniu niezbędnych działań, możesz liczyć na szybkie ładowanie strony.

Pomocnym narzędziem do analizy witryny pod kątem wydajności jest PageSpeed Insights. Warto także zapoznać się z instrukcją Google dostępną na stronie web.dev.

Optymalizacja strony pod kątem Google Grafika – dodatkowe wskazówki

Jak jeszcze lepiej zoptymalizować stronę pod kątem Google Grafika? Pamiętaj o kilku dodatkowych kwestiach, a mianowicie:

  • dodawaj zdjęcia wysokiej jakości – robią one na użytkownikach znacznie lepsze wrażenie niż niewyraźne grafiki (prawdopodobieństwo, że internauta wejdzie właśnie na Twoją stronę, maksymalizują również widoczne miniatury);
  • odpowiednio nazywaj pliki – nazwy grafik dużo podpowiadają wyszukiwarce Google, dlatego unikaj nazw typu IMG34300.JPG, zastępując je tematami odnoszącymi się do zawartości strony (np. optymalizacja-strony-google-grafika);
  • umieszczaj opisowy tekst alternatywny – treść ALT opisująca obraz wspiera osoby niewidome oraz tych, którzy dysponują powolnym połączeniem internetowym (tekst ALT powinien być przydatny, zawierając „wplecioną” frazę kluczową w pełne zdanie).

Istotnym elementem jest także optymalizacja strony pod kątem SafeSearch (czyli ustawienia dostępnego na kontach użytkowników Google określającego, które treści mają być blokowane m.in. ze względu na swój niecenzuralny charakter). 

Optymalizując stronę pod Google Grafika, upewnij się, że wyszukiwarka rozumie” kontekst Twojego serwisu, aby w razie potrzeby stosować filtr SafeSearch. 

Więcej o oznaczaniu stron przeczytasz w poradniku pt.: „Filtr SafeSearch a Twoja witryna”.

Podsumowanie

Wyszukiwarka zdjęć Google w momencie, gdy użytkownicy chcą uzyskać informacje na temat wybranej fotografii (np. pod kątem jej pochodzenia). Rozwiązanie to pozwala dokładniej i szybciej odnajdywać kluczowe kwestie, a w niektórych przypadkach skutecznie zastępuje wyszukiwanie frazami tekstowymi. Dzięki temu z założenia trudne do opisania elementy można odnaleźć w kilka sekund. 

Obecnie wyszukiwanie zdjęciem jest nieodłącznym elementem procesu SXO, dlatego warto zoptymalizować swoją stronę pod kątem Google Grafika. W innym przypadku istnieje spore prawdopodobieństwo, że algorytm potraktuje daną witrynę mniej wartościowo, co nie wpłynie na polepszenie jej pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania.