Pozycjonowanie to usługa bardzo ważna z punktu widzenia pozyskiwania klientów korzystających z wyszukiwarek internetowych. Każda firma chciałaby znaleźć się jak najwyżej w Google na frazy używane przez ich potencjalnych klientów. W tym artykule postaram się wyjaśnić ile kosztuje pozycjonowanie oraz wszystkie działania związane z SEO.

Co wpływa na cenę pozycjonowania?

Zacznijmy od ceny pozycjonowania oraz elementów, które wpływają na koszt kampani SEO. Poniżej opiszę najważniejsze czynniki, które bierzemy pod uwagę podczas wyceny naszej pracy.

Konkurencja

Pierwsza strona wyszukiwania posiada średnio około 10 miejsc. Ilość firm walczących o te pozycje ma duży wpływ na cenę pozycjonowania. Taniej będzie wypozycjonować usługi kominiarza w mieście, gdzie działa tylko kilku takich kominiarzy. Natomiast o wiele trudniej będzie w przypadku sprzedaży pieców CO na obszarze całego kraju – takich firm są setki.

Drugim aspektem związanym z konkurencją są działania tych firm w obszarze SEO. Jeżeli Twoja konkurencja pozycjonuje się od kilku lat wydając po 2000 zł miesięcznie – trudno będzie powalczyć o najlepsze miejsca z mniejszym budżetem. Oczywiście, nie zawsze ilość wydanych pieniędzy może być wyznacznikiem, ale chodzi tutaj o zasadę, że ciężko jest pokonać tych najlepszych bez odpowiedniego budżetu.

Branża

Cena pozycjonowania zależy też od branży w której działasz. Musisz wiedzieć, że prezentacja wyników wyszukiwania w Google zależy od tematyki strony. Zdarza się, że branże różnią się czynnikami, które wpływają na pozycję danej strony. Aby osiągnąć sukces w różnych branżach stosuje się odmienne sposoby optymalizacji strony czy zdobywania linków. Zakres działań może wpływać na cenę pozycjonowania – szeroko oblegane branże (finansowa, dziecięca czy turystyczna) będą droższe niż te bardziej niszowe.

Obecna sytuacja

Na koszt działań SEO ma też wpływ punkt startowy czyli obecna sytuacja strony. Jeżeli chodzi o obecność w wyszukiwarkach to każda strona jest na pewnym etapie. Istnieje znaczna różnica między stroną, która powstała miesiąc wcześniej, a domeną która istnieje już wiele lat i wymaga jedynie optymalizacji treści.

Warto zauważyć, że czas nie jest tutaj wyznacznikiem sytuacji firmy, może być przecież tak, że Twoja strona istnieje już od wielu lat, ale nigdy nie pracowałeś nad nią pod kątem SEO. Wyznacznikiem sytuacji są działania jakie były wykonywane wcześniej oraz parametry takie jak ruch strony z wyszukiwarek czy ilość słów kluczowych w narzędziach takich jak Senuto.

Cele firmy

W jakim celu chcesz pozycjonować stronę? Nie chcesz przecież tylko być na pierwszym miejscu, potrzebujesz dalszych korzyści płynących z tego faktu. Jeżeli chcesz powoli, ale regularnie zwiększać swoją obecność firmy w Google to Twoje podejście jest dość racjonalne. Jeżeli jednak chcesz zostać liderem branży (w wynikach wyszukiwania) to niestety może się to okazać bardzo drogie lub nawet niewykonalne, o czym przeczytasz w następnym akapicie.

Czas

Czas w SEO to bardzo ważna kwestia, nie da się wypozycjonować strony w przeciągu kilku tygodni. W przypadku nowej strony, która nigdy nie miała prowadzonych żadnych działań, wartościowy ruch zacznie się pojawiać po około roku.

Rok to czas po jakim nasi klienci (średnio) zaczynają odczuwać “efekt biznesowy”, to po takim czasie można zacząć zastanawiać się nad opłacalnością pozycjonowania. Oczywiście zdarzy się strona, która osiągnie sukces po kilku miesiącach, niestety będą też takie, które będą potrzebowały kilkunastu miesięcy.

Jak to ma się do ceny? Im szybciej chcesz osiągnąć dobry wynik, tym więcej działań trzeba będzie wykonać w tym samym czasie. W teorii można skrócić czas osiągnięcia pewnego pułapu poprzez podwojenie ilości dostarczanych treści, publikacji zewnętrznych czy godzin przeznaczonych na optymalizację.

Niestety, czas sam sobie też jest ważnym czynnikiem w SEO i nie można tego dowolnie skalować. Nie jest możliwe wykonanie działań zaplanowanych na rok w kilka tygodni, by zaraz cieszyć się dobrym ruchem. W SEO potrzebna jest też cierpliwość. Strona musi zdobyć autorytet w oczach wyszukiwarki Google, a to wymaga czasu.

Za co konkretnie płacisz?

Zakres kosztów w przypadku różnych klientów wygląda zazwyczaj trochę inaczej. Wynika to przede wszystkim z indywidualnej strategii SEO, którą z każdym ustalamy. Poniżej znajduje się lista, rzeczy, które pojawiają się w większości przypadków lub zawsze.

Przygotowanie strategii oraz Keyword research

Na początku każdej współpracy pierwszy miesiąc przeznaczamy na wypracowanie strategii SEO, która pozwoli zwiększać widoczność w sposób optymalny dla klienta. Przygotowanie strategii wiąże się przede wszystkim z szukaniem słów kluczowych istotnych dla biznesu. Tak naprawdę szukamy wszystkich słów, jakimi mogą posłużyć się Twoi klienci. Następnie ustalamy strukturę strony, dzięki której strona pojawi się na każde z nich jak najwyżej. Przygotowanie strategii zajmuje wiele czasu, ale ułatwia działania w przyszłości.

Analiza wstępna / Audyt SEO

Drugim krokiem, który realizujemy po przygotowaniu strategii jest audyt SEOstrony pod kątem tej strategii. Sprawdzamy czy struktura strony jest odpowiednia czy należy ją zoptymalizować. W tym kroku badamy crawlowanie oraz indeksowanie Twojej strony przez Google. Sprawdzamy linkowanie wewnętrzne oraz błędy, które mogą negatywnie wpływać na widoczność strony.

Treść i jej optymalizacja

Obecność w Google to treść strony i jej odpowiednia optymalizacja. To dzięki tej treści pojawiasz się na wybrane słowa kluczowe. Zarządzenie treścią wymaga wiedzy oraz analitycznego podejścia do całego procesu SEO. To tutaj optymalizujemy opisy usług, produktów czy kategorii. Zajmujemy się też dodawaniem nowych treści na bloga w sposób który pozwala na zdobywanie dodatkowego ruchu bez tworzenia zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, co jest istotne z punktu widzenia pozyskiwania klienta.

Link Building

Zdobywanie dobrej jakości linków prawie zawsze jest konieczne do osiągnięcia pozycji, które mogą się przełożyć na Twój zysk. Proces link buildingu jest czasochłonny i bardzo kosztowny, w obecnych realiach liczy się głównie jakość linku oraz miejsce w jakim się znajduje. Zdobycie linku wiąże się z dodaniem treści na portalu, który publikuje link lub dużą ilością czasu poświęconego by taki link zdobyć. Ilość oraz konkretny plan link buildingu powstaje na etapie przygotowania strategii SEO.

Analizy i raportowanie

Aby pozycjonowanie przynosiło efekty konieczne są analizy sytuacji oraz poprawki w strategii. Nie zawsze jest tak, że droga obrana na początku jest tą najlepszą – zdarza się, że po kilku miesiącach trafiają się okazje na szybsze efekty lub problemy które uniemożliwiają osiągnięcie wysokiej pozycji. Aby zauważyć takie szanse i zagrożenia należy cały czas monitorować działania oraz efekty – takie dane połączone z doświadczeniem pozwala efektywnie działać.

Jak wyglądają przykładowe ceny dla klientów?

Naszym typowym klientem jest średniej wielkości firma oferująca swoje usługi lub produkty na terenie całej Polski lub lokalnie. Wykluczyliśmy tutaj sklepy internetowe, które mocno zawyżają średnią oraz małych klientów lokalnych, których abonamenty wynoszą poniżej 1500 zł.

Zakres działań wykonywanych raz na kilka miesięcy:

  • keyword research,
  • strategia SEO lub jej aktualizacja,
  • techniczny audyt SEO lub sprawdzenie strony po wdrożeniu zmian,
  • analiza konkurencji w wynikach wyszukiwania,
  • optymalizacja meta tagów,
  • optymalizacja profilu Google Moja Firma,
  • analiza efektywności działań,
  • ocena wpływu dostarczanego ruchu na biznes klienta.

Zakres działań wykonywanych co miesiąc:

  • optymalizacja treści strony ofertowych w oparciu o dane (np. z Google Search Console),
  • napisanie oraz optymalizacja 2-8 nowych wpisów blogowych,
  • zdobycie od 5-15 linków z artykułów sponsorowanych,

Średnia kwota abonamentu to około 3600 zł. Zakres w jakim wahają się konkretne ceny to od 1500 do 4700 zł. Tyle trzeba wydać na SEO w dzisiejszych czasach, aby liczyć się w walce o dobry ruch i potencjalnych klientów.

Na co przeznaczone są te kwoty?

Biorąc pod uwagę przekrój klientów możemy posłużyć się wykresem prezentującym cztery główne elementy składające się na cenę pozycjonowania. Łatwo zauważyć, że ponad połowę przeznaczamy na publikację treści oraz linki, około 20% to czas pracy specjalisty, a reszta to koszty związane z działalnością czyli narzędzia, wynajmy i podatki.

Wykres rozkładu abpnamentu
Przykładowy abonament SEO – 3600 zł

Dlaczego tanie pozycjonowanie nie ma sensu?

Istnieje jeszcze sporo firm oferujących usługi SEO po bardzo niskich cenach (poniżej 1000 zł). W mojej opinii takie działanie jest po prostu nieopłacalne dla firm które oferują taką usługę. Przy niskim abonamencie ciężko będzie przeznaczyć około połowy na copywriterów czy linkbuilding. Co najwyżej dostaniesz słabej jakości teksty oraz linki generowane automatycznie, co w dłuższej perspektywie może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Co zrobić gdy nie stać na takie wydatki?

Często słyszę to pytanie od klientów, dlatego mam już wypracowaną odpowiedź, która mam nadzieje pomoże podjąć właściwą decyzję.

Po pierwsze nie można tych kwot rozpatrywać w formie kosztu – to jest Twoja inwestycja, która zwróci się wielokrotnie jeżeli tylko będziesz w stanie poczekać te kilkanaście miesięcy. Jeżeli twojej firmy po prostu nie stać na taki wydatek to lepiej nie wydawać w ogóle tych pieniędzy na SEO. Zainwestuj przeznaczoną kwotę na przykład w płatną reklamę w Google Ads. Będzie drożej, ale znacznie szybciej zaczną do Ciebie przychodzić potencjalni klienci.

Drugą opcją są samodzielne działania w zakresie SEO, które wbrew pozorom nie są trudne – wymagają jedynie czasu. Do tego, możesz zlecić specjaliście przygotowanie odpowiedniej strategii SEO czy zrobienie audytu, koszty będa jednorazowe. Przejście szkolenia powinno pozwolić Ci powoli rozwijać dalej stronę – będzie o wiele taniej z tym że będziesz musiał poświęcić wiele czasu na osiągnięcie dobrych rezultatów pozycjonowanie – to praca na cały etat!

Przydało się? Oceń!
Średnia ocena: 5,00, na podstawie 1 opinii.
Loading...