Ile kosztuje skuteczne pozycjonowanie?

Ruch z darmowych wyników wyszukiwania to jeden z najlepszych i najtańszych źródeł zdobywania klientów. To, że wyniki są darmowe, nie oznacza jednak, że nie będziesz ponosić żadnych kosztów, by znaleźć się wysoko. Z artykułu dowiesz się, ile tak naprawdę kosztuje SEO oraz jak wybrać budżet odpowiedni budżet na zdobywanie klientów z Google.

Jak skutecznie pozyskiwać klientów z Google?

Pobierz darmowe materiały i otrzymaj solidną dawkę wiedzy o strategicznym podejściu do obecności w wyszukiwarkach.

📘 9 błędów, przez które nie masz klientów z Google.

📗 Pierwszy rozdział E-booka: Samodzielne SEO bez agencji.

👨‍🏫 Kurs o podstawach SEO dla totalnie początkujących.

👩🏻‍💻 Zamknięta grupa do zadawania pytań.

📨 Cotygodniową porcję wiedzy o efektywnej sprzedaży dzięki Google.

📈 Dostęp do niepublicznych case study naszych klientów.

☑️ Checklista analizy strony pod kątem SEO.

📝 Pytania do agencji SEO na początek współpracy.

Zapisz się i pobierz wszystko:

Uwaga! Musisz kliknąć przycisk w pierwszej wiadomości, by potwierdzić swój adres! Jeśli wiadomość nie przychodzi, sprawdź foldery "spam" i "oferty". Bez tego nie otrzymasz dostępu do darmowych materiałów.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Za co konkretnie płacisz w SEO?
  • Ile wydawać na SEO?
  • Ile tak naprawdę kosztuje pozycjonowanie?
  • Dlaczego tanie pozycjonowanie nie ma sensu?
  • Co zrobić gdy nie stać Cię na SEO?

Organiczne wyniki wyszukiwania nazywane są darmowymi, ponieważ nie płacisz Google, za to, że tam się znajdujesz. Jednak sama obecność w wyszukiwarce to za mało, aby zyskać klienta, musisz być wysoko i to na wiele fraz kluczowych…

Aby osiągnąć sukces w wyszukiwarce i pozyskiwać wysokiej jakości ruch, będziesz musiał spełnić pewne kryteria, poprawić swoją stronę i napisać wartościowa treść. To wszystko kosztuje — tak więc, albo zapłacisz za to firmie zewnętrznej, albo ceną będzie Twój czas.

Oznacza to, że mimo darmowych wyników wyszukiwania, będziesz musiał ponieść pewne koszty, aby pojawiać się wysoko wszędzie tam, gdzie szukają Cię potencjalni klienci. Ile więc to wszystko kosztuje?

Pozycjonowanie: cena a budżet?

W kontekście ceny pozycjonowania musisz rozróżnić dwa pojęcia, które znaczą zupełnie coś innego. Są to: Cena pozycjonowania oraz budżet, jaki jest przeznaczany na działania związane bezpośrednio z Twoją stroną (będą to głównie treści, linki).

To jak z budową domu. W takim samym budżecie jesteś w stanie zbudować większy lub mniejszy dom — wszystko w zależności od ceny i jakości materiałów oraz kosztów obsługi.

Z widocznością w Google jest podobnie, istnieje pewna ilość materiałów (głównie treści oraz linków), które są potrzebne do zdobycia wysokich pozycji. Cały proces trzeba zaprojektować i wdrożyć, a to dodatkowy koszt obsługi kampanii SEO. Teoretycznie, im tańsze będą materiały i obsługa, tym więcej możesz zrobić za taką samą ilość pieniędzy.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Oznacza to, że porównywanie cen, jakie proponują Ci dwie różne firmy, jest bez sensu, dopóki nie znasz zakresu działań w ramach tych kosztów. Pozornie niższa cena może być o wiele droższa, ponieważ w ramach tej kwoty firma zrobi o wiele mniej. Tym samym będzie potrzebowała o wiele więcej czasu na osiągnięcie takich samych efektów biznesowych.

Przykład:

  • Firma A daje cenę 3000 zł miesięcznie, z czego 500 zł (17% całości) to koszt treści i linków.
  • Firma B daje cenę 2000 zł miesięcznie, z czego 1000 zł (50% całości) to koszt treści i linków.
  • Firma C daje cenę 1000 zł miesięcznie, z czego 100 zł (10% całości) to koszt treści i linków.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony w każdej z tych opcji i która z nich jest dla Ciebie najkorzystniejsza? 🙂

Jeśli szukasz teraz agencji SEO czy freelancera, Twoim zadaniem jest znaleźć firmę, która dostarczy najwięcej treści i linków w ustalonym przez Ciebie budżecie. W przypadku różnych cen oferowanych przez różne firmy możesz sprowadzić ofertę do wspólnego mianownika i sprawdzić, ile dane firmy oferują Ci w przeliczeniu na każde wydane 1000 zł.

Jakość tekstów i linków ma ogromny wpływ na SEO

W procesie pozycjonowania najważniejszymi elementami powodujących wzrost pozycji są treści publikowane na stronie oraz linki prowadzące do strony z innych miejsc.

Cały proces pozycjonowania polega na umiejętnym publikowaniu treści i zdobywania linków do strony. To właśnie ilość oraz jakość tekstów i linków wpływa na to, czy Twoja strona będzie wysoko (oraz jak szybko pojawi się na wysokich pozycjach).

Koszt napisania standardowego wpisu na bloga o średniej długości około 100-200 zł. Opublikowanie dobrej jakości linka to koszt minimum 200 zł. Aby skutecznie pozycjonować stronę, takich linków i tekstów potrzeba przynajmniej kilku miesięcznie — cena pozycjonowania nie może być więc mała.

Idąc dalej, firmy oferujące tanie SEO, po prostu nie są w stanie dostarczyć takiej jakości, ponieważ musiałby dokładać ze swoich pieniędzy. 10 tekstów oraz 20 linków za 500 zł, to po prostu oszustwo bazujące na niewiedzy kupującego.

To właśnie dlatego skuteczne SEO jest dość drogie, w ofercie od dobrej agencji SEO otrzymasz wysokiej jakości treści i linki, które połączone z właściwą strategią działania skutecznie zwiększą widoczność Twojej strony w Google.

Za co konkretnie płacisz w SEO?

Zakres prac w przypadku większości klientów wygląda zazwyczaj podobnie, różnicą mogą być na przykład proporcje działań. Wynika to przede wszystkim z indywidualnej strategii SEO, którą będzie się różnic w zależności od sytuacji firmy oraz rynku. Oto najważniejsze działania, które powinny być wykonywane w ramach skutecznej kampanii SEO:

Analiza słów kluczowych oraz przygotowanie strategii

Na początku każdej współpracy, firma od SEO powinna zacząć od strategii, która pozwoli zwiększać widoczność w sposób optymalny dla klienta. Przygotowanie strategii wiąże się przede wszystkim z szukaniem słów kluczowych istotnych dla biznesu. Tak naprawdę, należy szukać wszystkich słów, jakimi mogą posłużyć się Twoi klienci. Następnie należy ustalić optymalną strukturę strony, dzięki której strona ta, będzie miała szansę pojawić się na każde z nich możliwie jak najwyżej.

Przygotowanie strategii zajmuje wiele czasu, ale ułatwia działania w przyszłości. Cena przygotowania strategii będzie zależała przede wszystkim od formy współpracy oraz stawek godzinowych specjalistów. Może być też wliczona w comiesięczne koszty.

Analiza wstępna / Audyt SEO

Drugim krokiem, który jest zazwyczaj realizowany po przygotowaniu strategii, jest audyt SEO strony pod kątem przygotowanej strategii. Firma SEO, z którą zaczynasz współpracę, powinna sprawdzić, czy struktura strony jest odpowiednia i czy należy ją dodatkowo zoptymalizować.

Audyt SEO to też badanie skanowania oraz indeksowania Twojej strony przez Google. Na początku współpracy należy sprawdzić treść, linkowanie wewnętrzne oraz pozostałe błędy techniczne, które mogą negatywnie wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Ceny audytów SEO, będą kształtowały się analogicznie do przygotowywania strategii. Wszystko zależy od kosztów godzinowych specjalistów robiących dany audyt.

Treść i jej optymalizacja

Obecność w Google to treść strony i jej odpowiednia optymalizacja. To dzięki treści pojawiasz się na wybrane słowa kluczowe. Zarządzenie treścią wymaga wiedzy oraz analitycznego podejścia do całego procesu SEO.

To tutaj dodaje się i optymalizuje opisy usług, produktów czy kategorii. My, zajmujemy się też dodawaniem nowych treści na bloga w sposób, który pozwala na zdobywanie dodatkowego ruchu, co jest istotne z punktu widzenia pozyskiwania klienta.

Nie jest to regułą, ale należy przyjąć, że napisanie dobrego tekstu będzie kosztowało minimum 15zł za każde 1000 znaków ze spacją (tak rozliczani są copywriterzy). Taka cena to raczej dolna granica, teksty zaawansowane tematycznie mogą kosztować nawet 50zł za 1000 znaków. Przyjmując za średnią cenę pracy copywritera, możemy policzyć, że:

  • Opis jednej kategorii do sklepu internetowego (około 2000 znaków) może kosztować 40 zł.
  • Opis jednego produktu w klepie (około 3000 znaków) może kosztować około 60 zł.
  • Opis na stronę usługową (około 4000 znaków) może kosztować 80 zł.
  • Wpis blogowy/poradniowy (6000-10000 znaków) może kosztować 120-200 zł

Do cen podanych powyżej należy jeszcze doliczyć czas pracy specjalisty, który musi wykonać analizy niezbędne do zlecenia danego tekstu oraz przygotować wytyczne dla copywritera. Bardzo często tekst będzie też dodatkowo optymalizowany przed umieszczeniem na stronie, co daje dodatkowe koszty.

Zdobywanie dobrej jakości linków prawie zawsze jest konieczne do osiągnięcia pozycji, które mogą się przełożyć na Twój zysk. To kolejna z podstaw SEO. Proces link buildingu jest czasochłonny i najbardziej kosztowny. W obecnych realiach liczy się głównie jakość linku oraz miejsce, w jakim się znajduje.

Najpopularniejszym sposobem na zdobycie linku są artykuły sponsorowane. Ich publikacja wiąże się z dodaniem treści na portalu, który publikuje link lub dużą ilością czasu poświęconego, by taki link zdobyć. Ceny linków będą zależeć głównie od wydawcy oraz od stawki copywritera, który zajmie się redakcja takiego artykułu.

Oczywiście linki to nie tylko artykuły sponsorowane, oto przykładowe ceny linków:

  • artykuły sponsorowane — cena to 100-1000 zł za jeden link
  • fora internetowe — cena to 5-10 zł za jeden link
  • linki z serwisów ogłoszeniowych — cena to 10-20zł za link
  • linki z wizytówek NAP — cena to 10-15 zł

Niestety, linki tanie (poniżej 100 zł za link) są coraz mniej opłacalne — w większości przypadków stosuje się jedynie do zróżnicowania profilu linków, a nie do zwiększania pozycji.

Analizy i raportowanie

Aby pozycjonowanie przynosiło efekty, konieczne są analizy sytuacji oraz poprawki w strategii. Nie zawsze jest tak, że droga obrana na początku jest tą najlepszą – zdarza się, że po kilku miesiącach trafiają się okazje na szybsze efekty lub problemy, które uniemożliwiają osiągnięcie wysokiej pozycji. Aby zauważyć takie szanse i zagrożenia należy cały czas monitorować działania oraz efekty – takie dane połączone z doświadczeniem pozwala efektywnie działać.

Opieka nad projektem także generuje pewne koszty, chociażby w postaci narzędzi SEO, które są niezbędne. Koszty narzędzi i innych działań będą zazwyczaj wliczone w całą usługę.

Ile wydawać na SEO?

Niestety nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi, budżet na SEO zależy od miesięcznego zakresu działań związanych z Pozycjonowanie. Teoretycznie, im więcej będziesz przeznaczać na SEO, tym więcej będzie się działo z Twoją stroną — i przełoży się to na szybszy wzrostu ruchu. Oczywiście, w tym wszystkim ważna jest też jakość usługi, jeśli będzie ona słaba — wydanie większej ilości pieniędzy nie da większego efektu biznesowego.

Możesz to zobaczyć na przykładowym wykresie — zmień suwak, by ustalić poziom budżetu:

Budżet na SEO a potencjalny ruch
Brak budzetu
Duży budzet

Istnieje jednak pewna grupa czynników, która będzie wpływała na kwoty, jakie musisz wydawać na SEO. Oto lista:

Konkurencja

Pierwsza strona wyszukiwania posiada średnio około 10 miejsc. Ilość firm walczących o te pozycje ma duży wpływ na działania, jakie należy podjąć, aby zdobyć tę pozycję. Ogólna zasada jest taka, że im lepsza konkurencja, tym więcej musisz wydawać, by ją dogonić. Cena/koszt SEO zależy więc od Twojej konkurencji.

Jeżeli Twoja konkurencja pozycjonuje się od kilku lat, wydając po 4000 zł miesięcznie – trudno będzie powalczyć o najlepsze miejsca z mniejszym budżetem. Oczywiście, nie zawsze ilość wydanych pieniędzy może być przełożeniem na skuteczność działań SEO. Chodzi tutaj o zasadę, że ciężko jest pokonać tych najlepszych bez odpowiedniego budżetu.

Branża

Koszt pozycjonowania zależy też od branży, w której działasz. Musisz wiedzieć, że prezentacja wyników wyszukiwania w Google zależy od tematyki strony. Zdarza się, że branże różnią się czynnikami, które wpływają na pozycję danej strony. 

Aby osiągnąć sukces w różnych branżach, stosuje się odmienne sposoby optymalizacji strony czy zdobywania linków. Zakres działań może wpływać na potrzebny budżet – szeroko oblegane branże (finansowa, dziecięca czy turystyczna) będą droższe i ceny będą tutaj naprawdę wysokie.

Obecna sytuacja

Na koszt działań SEO ma też wpływ punkt startowy, czyli obecna sytuacja strony. Jeżeli chodzi o obecność w wyszukiwarkach, to każda strona jest na pewnym etapie. Istnieje znaczna różnica między stroną, która powstała miesiąc wcześniej, a domeną, która istnieje już wiele lat i wymaga jedynie optymalizacji treści.

Warto zauważyć, że czas nie jest tutaj wyznacznikiem sytuacji firmy. Może być przecież tak, że Twoja strona istnieje już od wielu lat, ale nigdy nie pracowałeś nad nią pod kątem SEO. Wyznacznikiem sytuacji są działania, jakie były wykonywane wcześniej oraz parametry takie jak ruch strony z wyszukiwarek czy ilość słów kluczowych, na które strona pojawia się w Google.

Cele firmy

W jakim celu chcesz pozycjonować stronę? Nie chcesz przecież tylko być na pierwszym miejscu. Potrzebujesz dalszych korzyści płynących z tego faktu. Jeżeli chcesz powoli, ale regularnie zwiększać swoją obecność firmy w Google to Twoje podejście jest dość racjonalne. Jeżeli jednak chcesz zostać liderem branży (w wynikach wyszukiwania), to niestety może się to okazać bardzo trudne (przez wysokie ceny) lub nawet niewykonalne, o czym przeczytasz w następnym akapicie.

Czas

Czas w SEO to bardzo ważna kwestia, nie da się wypozycjonować strony w przeciągu kilku tygodni. W przypadku nowej strony, która nigdy nie miała prowadzonych żadnych działań, wartościowy ruch zacznie się pojawiać po około roku regularnej pracy.

Rok to czas, po jakim nasi klienci (średnio) zaczynają odczuwać „efekt biznesowy”, to po takim czasie można zacząć zastanawiać się nad opłacalnością pozycjonowania. Oczywiście zdarzy się strona, która osiągnie sukces po kilku miesiącach, niestety będą też takie, które będą potrzebowały kilkunastu miesięcy.

Jak to ma się do budżetu? Im szybciej chcesz osiągnąć dobry wynik, tym więcej działań trzeba będzie wykonać w tym samym czasie. W teorii można skrócić czas osiągnięcia pewnego pułapu poprzez podwojenie ilości dostarczanych treści, publikacji zewnętrznych czy godzin przeznaczonych na optymalizację.

Niestety, czas sam w sobie też jest ważnym czynnikiem w SEO i nie można tego dowolnie skalować. Nie jest możliwe wykonanie działań zaplanowanych na rok w kilka tygodni, by zaraz cieszyć się dobrym ruchem. W SEO potrzebna jest też cierpliwość. Strona musi zdobyć autorytet w oczach wyszukiwarki Google, a to wymaga czasu.

Jak wyglądają przykładowe budżety naszych klientów?

Na koniec postanowiłem zaprezentować trochę danych o naszych klientach i ich kosztach. Naszym typowym klientem jest średniej wielkości firma oferująca swoje usługi lub produkty na terenie całej Polski lub lokalnie. Wykluczyliśmy tutaj duże sklepy internetowe, które mocno zawyżają średnią.

Średnia kwota abonamentu to koszt około 3800 zł. Zakres, w jakim wahają się konkretne ceny to od 2000 do 4700 zł. Tyle trzeba wydać na SEO w dzisiejszych czasach, aby liczyć się w walce o dobry ruch i potencjalnych klientów.

Oto zakres działań wykonywanych dla naszych klientów raz na kilka miesięcy:

  • analiza słów kluczowych,
  • strategia SEO lub jej aktualizacja,
  • techniczny audyt SEO lub sprawdzenie strony po wdrożeniu zmian,
  • analiza konkurencji w wynikach wyszukiwania,
  • optymalizacja profilu Google Moja Firma,
  • analiza efektywności działań,
  • ocena wpływu dostarczanego ruchu na biznes klienta.

Zakres działań wykonywanych co miesiąc:

  • dodanie treści ofertowych / produktowych dla 10-40 podstron w zależności od ilości treści na danej stronie
  • napisanie oraz optymalizacja 4-12 nowych wpisów blogowych,
  • optymalizacja treści 20-40 podstron na podstawie danych z Google Search Console,
  • zdobycie od 5-10 linków z artykułów sponsorowanych,

Na co przeznaczone są te kwoty?

Biorąc pod uwagę przekrój klientów, możemy posłużyć się wykresem prezentującym cztery główne elementy składające się na budżet SEO. Łatwo zauważyć, że ponad połowę przeznaczamy na publikację treści oraz linki, około 20% to czas pracy specjalisty, a reszta to koszty związane z działalnością, czyli narzędzia, podatki itp.

Wykres rozkładu abpnamentu
Przykładowy abonament SEO – 3800 zł

Ile powinien wydawać biznes na pozycjonowanie, żeby to miało sens?

Stworzenie cennika pozycjonowania jest bardzo trudne, każda branża ma swoją specyfikę. Wiele zależy od konkurencji oraz otoczenia w Google. Ogólne i dokładne przedstawienie cen oraz kosztów jest niemożliwe, natomiast postaram się przedstawić minimalne koszty, jakie powinien ponieść dany rodzaj biznesu, aby działania miały w ogóle sens. Bo może być tak, że wydawanie niskiej kwoty mija się z celem i lepiej tę kwotę przeznaczyć na inny działania marketingowe.

  • Lokalny biznes w małym mieście – 2000 zł netto
  • Lokalny biznes w większym mieście – 3000 – 4000 zł netto
  • Mały biznes w skali całego kraju – 3000 – 4000 zł netto
  • Duży biznes w skali całego kraju – 4000 – 6000 zł netto
  • Mały, niszowy sklep internetowy – 3000 – 6000 zł netto
  • Duży sklep internetowy – 5000 – 10 000 zł netto
  • Duży e-commerce w konkurencyj branży – 10000 – 20 000 zł netto

Dlaczego tanie pozycjonowanie nie ma sensu?

Istnieje jeszcze sporo firm oferujących usługi SEO po bardzo niskich cenach (poniżej 1000 zł). W mojej opinii takie działanie jest po prostu nieopłacalne dla firm które oferują taką usługę. Przy niskim abonamencie ciężko będzie przeznaczyć około połowy na copywriterów czy linkbuilding. Co najwyżej dostaniesz słabej jakości teksty oraz linki generowane automatycznie, co w dłuższej perspektywie może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Co zrobić gdy nie stać na takie wydatki?

Często słyszę to pytanie od klientów, dlatego mam już wypracowaną odpowiedź, która mam nadzieje pomoże podjąć właściwą decyzję.

Po pierwsze nie można tych kwot rozpatrywać w formie kosztu – to jest Twoja inwestycja, która zwróci się wielokrotnie jeżeli tylko będziesz w stanie poczekać te kilkanaście miesięcy.

Jeżeli Twojej firmy po prostu nie stać na taki wydatek to lepiej nie wydawać w ogóle tych pieniędzy na SEO. Zainwestuj przeznaczoną kwotę na przykład w płatną reklamę w Google Ads. Będzie drożej, ale znacznie szybciej zaczną do Ciebie przychodzić potencjalni klienci.

Drugą opcją są samodzielne działania w zakresie SEO, które wbrew pozorom nie są trudne – wymagają jedynie czasu. Do tego, możesz zlecić specjaliście przygotowanie odpowiedniej strategii SEO czy zrobienie audytu, koszty będą jednorazowe.

Przejście szkolenia powinno pozwolić Ci powoli rozwijać dalej stronę – będzie o wiele taniej, z tym że będziesz musiał poświęcić wiele czasu na osiągnięcie dobrych rezultatów pozycjonowanie – to praca na cały etat, ale da się tego nauczyć. Możesz zacząć, od naszego darmowego kursu.

Czy ten artykuł był pomocny?

Staramy się tworzyć pomocne i wartościowe treści, dlatego będziemy wdzięczni za ocenę tego artykułu.
Tak
Nie
Autor:
Maciej Cherubin
Zajmuję się pozyskiwaniem klientów oraz zwiększeniem sprzedaży za pomocą wyszukiwarki Google. Przygotowuję strategie pozyskiwania wartościowego ruchu z SEO oraz Google Ads, które realnie zwiększają zyski. Wdrażam rozwiązania analityczne, które pomagają małym i średnim firmom podejmować właściwe decyzje biznesowe związane z marketingiem internetowym. Chętnie pomogę Twojej firmie, zapraszam do kontaktu.

Maciej Cherubin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Certyfikat Google Partners
Certyfikat Google PPC
Certyfikat Google Analytics
Certyfikat Google Analytics