Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Za co konkretnie płacisz w SEO?
  • Ile wydawać na SEO?
  • Ile tak naprawdę kosztuje pozycjonowanie?
  • Dlaczego tanie pozycjonowanie nie ma sensu?
  • Co zrobić gdy nie stać Cię na SEO?

Organiczne wyniki wyszukiwania nazywane są darmowymi, ponieważ nie płacisz Google, za to, że tam się znajdujesz. Jednak sama obecność w wyszukiwarce to za mało, aby zyskać klienta, musisz być wysoko i to na wiele fraz kluczowych…

Aby osiągnąć sukces w wyszukiwarce i pozyskiwać wysokiej jakości ruch, będziesz musiał spełnić pewne kryteria, poprawić swoją stronę i napisać wartościowa treść. To wszystko kosztuje — tak więc, albo zapłacisz za to firmie zewnętrznej, albo ceną będzie Twój czas.

Oznacza to, że mimo darmowych wyników wyszukiwania, będziesz musiał ponieść pewne koszty, aby pojawiać się wysoko wszędzie tam, gdzie szukają Cię potencjalni klienci. Ile więc to wszystko kosztuje?

Z tego artykułu dowiesz się, ile kosztuje pozycjonowanie oraz jak prawidłowo podejść do budżetowania kampanii SEO. Często się zdarza, że kampanie SEO z powodzeniem realizują wyznaczone cele biznesowe, choć nie jest to zawsze oczywiste. Obalę również kilka mitów dotyczących kosztów, które mogą negatywnie wpływać na firmy korzystające z tych usług.

Zrozumienie kosztów SEO jest kluczowe, aby móc efektywnie wybierać i kontrolować współpracę z agencjami SEO. Dla wielu osób to, co za chwilę przeczytasz, może być prawdziwą rewolucją w postrzeganiu SEO. Często spotykanym błędem jest porównywanie SEO do abonamentowych usług telekomunikacyjnych. Pozycjonowanie nie jest usługą, którą kupuje się w pakiecie i zapomina. W rzeczywistości, jest to bardziej jak budowanie domu – etapowe, wymagające zaangażowania i widoczne gołym okiem postępy.

Materiały i robocinza w SEO

Zostając przy analogii pozycjonowania do budowania domu, co jest dość trafnym porównaniem z mojej perspektywy, chciałbym poruszyć jeszcze jedną bardzo ważną kwestię, o której muszę wspomnieć. Mianowicie, koszty usługi pozycjonowania można podzielić na dwie główne kategorie. Jest to podobne do kosztów, które ponosimy przy budowie domu lub korzystaniu z innych usług, co jest praktyką powszechną w różnych branżach. T

Te dwie kategorie to: pierwsza, czyli tzw. robocizna, a więc praca ludzka związana z realizacją danej kampanii. W przypadku SEO, tę robociznę można porównać do działań takich jak optymalizacja – różnie ludzie to nazywają, ale chodzi o pracę specjalisty, który poświęca swój czas na działania operacyjne. Druga kategoria to koszty materiałów, czyli wszystko, co jest potrzebne do realizacji kampanii.

Te materiały to przede wszystkim treści, linki, a czasami prace techniczne. Wszystko to jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu, podobnie jak w przypadku budowy domu murarz potrzebuje nie tylko swoich umiejętności, ale także materiałów budowlanych.

Jeśli przyjrzymy się typowemu budżetowi SEO, zdrowa proporcja między robocizną a materiałami wynosi mniej więcej pół na pół. Czyli połowa budżetu przeznaczona jest na pracę osoby odpowiedzialnej za kampanię, a druga połowa na materiały niezbędne do jej wykonania.

Jest to bardzo ważne, ponieważ wiele kampanii ma zaburzone te proporcje. Oczywiście nie zawsze musi to być dokładnie pół na pół, gdyż wszystko zależy od specyfiki projektu i czasu, ale inne proporcje, takie jak 60/40 czy nawet 70/30, również są możliwe, jeżeli jest taka potrzeba.

Jednakże, jeśli kampania przez cały rok działa na zasadzie, że 90% budżetu jest przeznaczone na wynagrodzenie dla agencji, a tylko 10% na materiały, czyli treści i linki, to jest to nieracjonalne. To jabyśmy budowali dom, płacąc 90% budżetu murarzom, a tylko 10% na cegły, przez co murarze nie mieliby co robić i tylko podpieraliby ściany.

Z drugiej strony, jeśli kupujemy materiały budowlane za 90% budżetu, a zostaje Wam tylko 10% na wynagrodzenie jednego, niedoświadczonego murarza, to prace będą postępowały bardzo wolno, a cegły będą się marnować.

Dlatego, jeśli współpracujesz z jakąś agencją SEO, proponuję proste ćwiczenie, które może być trudne do zaakceptowania. Poproście o informację, jak rozkładają się koszty robocizny i materiałów w ramach Twojego budżetu. Jeżeli agencja jest rzetelna i dobrze zarządza procesem, powinniście otrzymać szczegółowy raport SEO.

W przeciwnym razie może to być sygnał, że coś nie jest właściwe i warto zweryfikować tę współpracę. Oczywiście, trzeba to jeszcze sprawdzić, ponieważ nawet jeśli pojawią się problemy, nie oznacza to automatycznie, że wszystko jest źle, ale może to być jeden z alarmowych sygnałów wskazujących na potencjalne problemy.

Pozycjonowanie: cena a budżet?

W kontekście ceny pozycjonowania musisz rozróżnić dwa pojęcia, które znaczą zupełnie coś innego. Są to: Cena pozycjonowania oraz budżet, jaki jest przeznaczany na działania związane bezpośrednio z Twoją stroną (będą to głównie treści, linki).

To jak z budową domu. W takim samym budżecie jesteś w stanie zbudować większy lub mniejszy dom — wszystko w zależności od ceny i jakości materiałów oraz kosztów obsługi.

Z widocznością w Google jest podobnie, istnieje pewna ilość materiałów (głównie treści oraz linków), które są potrzebne do zdobycia wysokich pozycji. Cały proces trzeba zaprojektować i wdrożyć, a to dodatkowy koszt obsługi kampanii SEO. Teoretycznie, im tańsze będą materiały i obsługa, tym więcej możesz zrobić za taką samą ilość pieniędzy.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Oznacza to, że porównywanie cen, jakie proponują Ci dwie różne firmy, jest bez sensu, dopóki nie znasz zakresu działań w ramach tych kosztów. Pozornie niższa cena może być o wiele droższa, ponieważ w ramach tej kwoty firma zrobi o wiele mniej. Tym samym będzie potrzebowała o wiele więcej czasu na osiągnięcie takich samych efektów biznesowych.

Przykład:

  • Firma A daje cenę 3000 zł miesięcznie, z czego 500 zł (17% całości) to koszt treści i linków.
  • Firma B daje cenę 2000 zł miesięcznie, z czego 1000 zł (50% całości) to koszt treści i linków.
  • Firma C daje cenę 1000 zł miesięcznie, z czego 100 zł (10% całości) to koszt treści i linków.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony w każdej z tych opcji i która z nich jest dla Ciebie najkorzystniejsza? 🙂

Jeśli szukasz teraz agencji SEO czy freelancera, Twoim zadaniem jest znaleźć firmę, która dostarczy najwięcej treści i linków w ustalonym przez Ciebie budżecie. W przypadku różnych cen oferowanych przez różne firmy możesz sprowadzić ofertę do wspólnego mianownika i sprawdzić, ile dane firmy oferują Ci w przeliczeniu na każde wydane 1000 zł.

Jakość materiałów (tekstów i linków) ma ogromny wpływ na SEO

W procesie pozycjonowania najważniejszymi elementami powodujących wzrost pozycji są treści publikowane na stronie oraz linki prowadzące do strony z innych miejsc.

Cały proces pozycjonowania polega na umiejętnym publikowaniu treści i zdobywania linków do strony. To właśnie ilość oraz jakość tekstów i linków wpływa na to, czy Twoja strona będzie wysoko (oraz jak szybko pojawi się na wysokich pozycjach).

Koszt napisania standardowego wpisu na bloga o średniej długości około 100-200 zł. Opublikowanie dobrej jakości linka to koszt minimum 200 zł. Aby skutecznie pozycjonować stronę, takich linków i tekstów potrzeba przynajmniej kilku miesięcznie — cena pozycjonowania nie może być więc mała.

Idąc dalej, firmy oferujące tanie SEO, po prostu nie są w stanie dostarczyć takiej jakości, ponieważ musiałby dokładać ze swoich pieniędzy. 10 tekstów oraz 20 linków za 500 zł, to po prostu oszustwo bazujące na niewiedzy kupującego.

To właśnie dlatego skuteczne SEO jest dość drogie, w ofercie od dobrej agencji SEO otrzymasz wysokiej jakości treści i linki, które połączone z właściwą strategią działania skutecznie zwiększą widoczność Twojej strony w Google.

Co składa się na cenę pozycjonowania?

Powiedzmy sobie teraz, co w ogóle składa się na usługę pozycjonowania stron, abyś wiedział, za co realnie płacisz albo raczej za co powinieneś płacić. Nie zawsze wszystko jest takie oczywiste. Już wiemy, że mamy do czynienia z dwoma rodzajami kosztów: kosztami robocizny i kosztami materiałów. Teraz przyjrzymy się temu bardziej szczegółowo. Zacznijmy od kosztów robocizny, czyli od czasu pracy danego specjalisty.

Taka praca będzie różna w zależności od etapu projektu. Co agencja, to różne podejścia, więc nie jest możliwe pokazanie uniwersalnego rozwiązania. Przedstawię na przykładzie procesu, który realizujemy u naszych klientów. Mogą być pewne różnice, jeżeli chodzi o inne agencje. Nie chodzi o to, aby cały proces dokładnie odwzorować jeden do jednego, ale o zrozumienie, co za tym się kryje, bo to jest najważniejsze.

U nas pierwszy miesiąc to jest 100% robocizny, bierzemy po prostu pieniądze za planowanie, a nie ma żadnych materiałów, bo nie publikujemy treści, bo to jest bezsensowne. Wracając do analogii z budową domu, pierwszy miesiąc to projektowanie budynku, bo bez tego byłoby ciężko.

Projektant nie potrzebuje cegieł, tylko planuje. Planowanie jest jednak szalenie ważne, bo bez planu nie da się zbudować trwałego budynku. Im bardziej skomplikowana budowla, tym bardziej trzeba wszystko planować, bo dzięki temu już na etapie projektu wyłapuje się błędy, które można poprawić w projekcie przed rozpoczęciem prac. Jest to bardzo duża oszczędność.

Nie ma nic gorszego, gdy klient trafia do nas z dopiero co zrobioną stroną internetową, a my musimy go poinformować, że taką stronę w ogóle nie da się pozycjonować, budować na niej widoczności i trzeba bardzo dużo zmieniać, żeby w ogóle coś z tym ruszyć.

I teraz albo musi się z tym pogodzić, albo jeszcze raz inwestować w przebudowę strony. Cały projekt trzeba przebudować od nowa, co generuje dodatkowe koszty i czas.

Drugi etap współpracy to najczęściej jakaś forma wdrażania zmian na stronie, które na pewno będą potrzebne. Przyjmijmy, że będzie to drugi miesiąc współpracy, w którym specjalista musi zarządzać całym procesem zmian na stronie. Trzeba stworzyć zadania, wdrożyć firmę, która zajmuje się stroną.

Będzie to zapewne obejmować spotkania video, rozmowy wielostronne, z udziałem klienta, developera, naszego zespołu oraz osoby odpowiedzialnej za marketing. Wszystkim tym trzeba zarządzać. To jest czas pracy, czyli realna praca. Ta praca jest potrzebna, żeby ruszyć dalej.

Na etapie wdrożenia będą pojawiać się różne pytania, wątpliwości, bieżące problemy, które trzeba organizacyjnie rozwiązywać, bo inaczej projekt nie pójdzie dalej i wszystko zostanie w zawieszeniu. To jest sporo roboczogodzin, ale bez tego nie jesteśmy w stanie pójść dalej.

Zauważ, że przez dwa pierwsze etapy, załóżmy, że to są dwa pierwsze miesiące, nie potrzebowaliśmy praktycznie żadnych materiałów, może poza jakimiś technicznymi elementami. Zatrudniamy kogoś, kto wdraża jakąś wtyczkę, co uznajemy za jakiś materiał. Ale to tak ma być. Najpierw trzeba przygotować grunt do pracy, potem móc realizować zakładaną strategię. Dlatego dopiero w trzecim umownym etapie zaczynamy działać z materiałami, czyli zaczynamy budować treści, pozyskiwać linki itd.

Wszystko to zależy od strategii i nie ma sensu od razu się do tego zabierać, jeśli nie mamy tej strategii, bo wiele od tego zależy i koszty materiałów, których teraz będziemy używać, zależą od naszych celów oraz tempa budowy. Jeśli mamy do zbudowania mały dom i dostarczamy miesięcznie dużą ilość materiałów, to raczej szybko go zbudujemy i będzie fajnie.

Ale jeśli mamy do zbudowania olbrzymią willę, a miesięcznie dostarczamy do tego bardzo mało cegieł i innych surowców, to będziemy ją budować przez lata. I tak samo jest dokładnie w SEO na etapie planowania strategii. Wiemy już, czego potrzebujemy, aby mieć stronę, która ma szansę generować ruch. Znamy maksymalną ilość materiałów, jakie są nam potrzebne. Teraz trzeba to w jakiś sposób podzielić na ilość miesięcy, w jakich chcemy to osiągnąć.

Jak chcemy szybko zbudować optymalną stronę, to budżet na materiały miesięczne będzie po prostu większy. Nie da się tego zbudować, oczywiście, jeśli dostarczamy mało surowców. Pamiętaj też, że inni budują. Jeśli budujemy zbyt wolno, to tak naprawdę się cofamy, a nie idziemy do przodu.

Musimy mieć większe tempo budowania niż konkurencja, która jest na szczycie. To jest skrót myślowy, bo są jeszcze inne czynniki, na razie pomijane. Mówimy tylko o kosztach. Tym trzecim etapie będziemy głównie robić rzeczy związane z materiałami, publikować, zmieniać strony, kupować linki itd. I do tego dochodzi robocizna w dwóch formach.

Po pierwsze, to wszystko trzeba wstawić na stronę, więc to jest jakaś praca osoby, która zajmuje się tym projektem. A po drugie, jest jakaś cykliczna optymalizacja. To oglądanie tego z perspektywy strategicznej, która jest mega istotna i też jest potrzebna. Więc te dwa elementy jeśli chodzi o robociznę też się będą pojawiały, ale tutaj raczej główną rolę będą grały te materiały, bo po prostu bez nich nie ma nad czym pracować i nic się nie dzieje. Wtedy projekt idzie do przodu.

Efektów nie ma i nie będzie bez takiego podejścia. Teraz chcę graficznie pokazać potwierdzenie tej mojej tezy, że jednak SEO nie jest usługą abonamentową. Oczywiście, jeśli chodzi o samą nazwę, to nadal zostaje abonamentem, bo to jest tego rodzaju usługa, gdzie ryczałtowo płaci się za jakieś usługi.

I tak z biznesowego punktu widzenia to jest jakaś forma abonamentu. Natomiast chodzi o to, że to nie jest jedna stała forma, gdzie mamy różnego rodzaju pakiety i dzieje się to samo przez cały okres trwania umowy. To bardziej o to mi chodzi i to próbuję ci udowodnić.

Budzet na pozycjonowanie w czasie

Teraz zaprezentuję Ci prosty wykres, na którym w kolumnach przedstawione zostaną budżety przeznaczone na poszczególne miesiące współpracy naszej agencji SEO. Nie zostaną tu podane konkretne liczby, bo nie ma znaczenia. Wszystko co widziesz jest umowne, abym mógł w ogolet to jakoś zaprezentować.

W pierwszym miesiącu zajmujemy się tylko planowaniem. Tworzona jest analiza, strategia, przeprowadzany jest audyt strony itd. To jest w pełni praca agencji. Oczywiście, klient jest w to zaangażowany, bo podczas planowania jego udział jest niezbędny. Jednak klient płaci tylko za roboczogodziny agencji, a na tym etapie jeszcze nie mówimy o żadnych materiałach.

Idąc dalej, w drugim miesiącu następuje wdrożenie. Wdrożenie jest zazwyczaj procesem dwustronnym. Z jednej strony agencja wnosi swoją wiedzę – planuje i pomaga organizacyjnie. Z drugiej strony, potrzebne są już pewne materiały z zewnątrz, np. firma, która zajmuje się stroną, dostarcza brakujące elementy. Wszystko zależy od tego, jak to zostało zaplanowane i czego brakuje.

Czasami dużo materiału może oznaczać nawet potrzebę stworzenia całkiem nowej strony. Wdrożenie odbywa się zarówno po stronie agencji, jak i po stronie firmy współpracującej z klientem, która odpowiada za implementację.

W trzecim miesiącu sytuacja zaczyna się zmieniać. Wdrożenie wciąż trwa, więc budżet wciąż jest przeznaczany na te działania, zarówno po stronie agencji, jak i klienta. Jednak zaczynamy także publikować treści. Do budżetu dodajemy kolejny element, którym jest content. Publikowanie treści, dodawanie nowych podstron itd. jest niezbędne, aby kampania była skuteczna. Na bazie publikowanych treści budujemy autorytet, pozycję, generujemy ruch.

Od czwartego do szóstego miesiąca zajmujemy się dwoma konkretnymi rzeczami: publikacją treści i optymalizacją. Sam proces optymalizacji treści, struktury i innych elementów to znowu robocizna, czyli praca osób w agencji. Natomiast content to już materiał, nad którym pracujemy i który może być dostarczany zarówno przez agencję, jak i przez samego klienta. Osoba odpowiedzialna za optymalizację musi mieć treści, na podstawie których buduje autorytet i pozycję, ponieważ bez tego nie można ruszyć do przodu. Te dwa elementy muszą działać wspólnie.

W siódmym miesiącu do optymalizacji i publikowanego contentu możemy dodać linki. Zazwyczaj publikujemy je trochę później, ponieważ są one kosztowne, a pewne efekty można osiągnąć samym contentem. Linki uruchamiamy, gdy napotykamy trudności na konkretnych podstronach lub frazach. To jest jak podlewanie roślin tam, gdzie potrzeba więcej wody. Linki są jak witaminy dla roślinek, które potrzebują dodatkowego wsparcia, aby rosły. Musimy poczekać, zobaczyć, co rośnie, a co nie.

Proces ten może trwać od siódmego do dwunastego miesiąca, a czasem nawet dłużej, w zależności od dalszego rozwoju sytuacji. Po dwunastym miesiącu, gdy pewne cele zostaną osiągnięte, można zacząć zmniejszać budżet, nawet stopniowo, jeśli mamy już osiągnięte efekty i naszym celem jest ich utrzymanie. Poszczególne elementy budżetu to po prostu różne kategorie wydatków. Niektóre z nich to robocizna, inne to materiały, takie jak content i linki. Zarządzanie nimi powinno być elastyczne, w zależności od potrzeb projektu. Optymalizacja zawsze będzie wymagana, a przez to rozumiem całą pracę SEO, która obejmuje zarówno strategię, jak i treści. Jeśli chodzi o content i linki, to są to elementy, które możemy kupować z różnych źródeł.

Agencja może dostarczać te treści, ale możemy także posiadać własnego twórcę contentu w firmie, co również będzie funkcjonować. Koszty wtedy różnią się od tych, które oferuje agencja, ale ilość dostarczanego contentu jest taka sama. To wszystko zależy od danej sytuacji i musi być dokładnie analizowane w kontekście konkretnego projektu, aby skutecznie planować działania. Jak pewnie zauważyłeś, oprócz początkowych miesięcy, gdzie wszystko musi być zaplanowane, całość sprowadza się do trzech głównych elementów: optymalizacji, contentu oraz linków.

Za samą pracę zawsze płacisz agencji, ponieważ to jest ich specjalistyczna wiedza. Jednak za content lub linki nie zawsze płacisz agencji, czasami mogą oni tylko pośredniczyć w tych kosztach. To ważne przy analizowaniu cenników, ponieważ niektórzy uwzględniają tylko swoją pracę, inni zaś oferują wszystko w jednym pakiecie.

Za co więc konkretnie płacisz w SEO?

Zakres prac w przypadku większości klientów wygląda zazwyczaj podobnie, różnicą mogą być na przykład proporcje działań. Wynika to przede wszystkim z indywidualnej strategii SEO, którą będzie się różnic w zależności od sytuacji firmy oraz rynku. Oto najważniejsze działania, które powinny być wykonywane w ramach skutecznej kampanii SEO:

Analiza słów kluczowych oraz przygotowanie strategii

Na początku każdej współpracy, firma od SEO powinna zacząć od strategii, która pozwoli zwiększać widoczność w sposób optymalny dla klienta. Przygotowanie strategii wiąże się przede wszystkim z szukaniem słów kluczowych istotnych dla biznesu. Tak naprawdę, należy szukać wszystkich słów, jakimi mogą posłużyć się Twoi klienci. Następnie należy ustalić optymalną strukturę strony, dzięki której strona ta, będzie miała szansę pojawić się na każde z nich możliwie jak najwyżej.

Przygotowanie strategii zajmuje wiele czasu, ale ułatwia działania w przyszłości. Cena przygotowania strategii będzie zależała przede wszystkim od formy współpracy oraz stawek godzinowych specjalistów. Może być też wliczona w comiesięczne koszty.

Analiza wstępna / Audyt SEO

Drugim krokiem, który jest zazwyczaj realizowany po przygotowaniu strategii, jest audyt SEO strony pod kątem przygotowanej strategii. Firma SEO, z którą zaczynasz współpracę, powinna sprawdzić, czy struktura strony jest odpowiednia i czy należy ją dodatkowo zoptymalizować.

Audyt SEO to też badanie skanowania oraz indeksowania Twojej strony przez Google. Na początku współpracy należy sprawdzić treść, linkowanie wewnętrzne oraz pozostałe błędy techniczne, które mogą negatywnie wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Ceny audytów SEO, będą kształtowały się analogicznie do przygotowywania strategii. Wszystko zależy od kosztów godzinowych specjalistów robiących dany audyt.

Treść i jej optymalizacja

Obecność w Google to treść strony i jej odpowiednia optymalizacja. To dzięki treści pojawiasz się na wybrane słowa kluczowe. Zarządzenie treścią wymaga wiedzy oraz analitycznego podejścia do całego procesu SEO.

To tutaj dodaje się i optymalizuje opisy usług, produktów czy kategorii. My, zajmujemy się też dodawaniem nowych treści na bloga w sposób, który pozwala na zdobywanie dodatkowego ruchu, co jest istotne z punktu widzenia pozyskiwania klienta.

Nie jest to regułą, ale należy przyjąć, że napisanie dobrego tekstu będzie kosztowało minimum 15zł za każde 1000 znaków ze spacją (tak rozliczani są copywriterzy). Taka cena to raczej dolna granica, teksty zaawansowane tematycznie mogą kosztować nawet 50zł za 1000 znaków. Przyjmując za średnią cenę pracy copywritera, możemy policzyć, że:

  • Opis jednej kategorii do sklepu internetowego (około 2000 znaków) może kosztować 40 zł.
  • Opis jednego produktu w klepie (około 3000 znaków) może kosztować około 60 zł.
  • Opis na stronę usługową (około 4000 znaków) może kosztować 80 zł.
  • Wpis blogowy/poradniowy (6000-10000 znaków) może kosztować 120-200 zł

Do cen podanych powyżej należy jeszcze doliczyć czas pracy specjalisty, który musi wykonać analizy niezbędne do zlecenia danego tekstu oraz przygotować wytyczne dla copywritera. Bardzo często tekst będzie też dodatkowo optymalizowany przed umieszczeniem na stronie, co daje dodatkowe koszty.

Zdobywanie dobrej jakości linków prawie zawsze jest konieczne do osiągnięcia pozycji, które mogą się przełożyć na Twój zysk. To kolejna z podstaw SEO. Proces link buildingu jest czasochłonny i najbardziej kosztowny. W obecnych realiach liczy się głównie jakość linku oraz miejsce, w jakim się znajduje.

Najpopularniejszym sposobem na zdobycie linku są artykuły sponsorowane. Ich publikacja wiąże się z dodaniem treści na portalu, który publikuje link lub dużą ilością czasu poświęconego, by taki link zdobyć. Ceny linków będą zależeć głównie od wydawcy oraz od stawki copywritera, który zajmie się redakcja takiego artykułu.

Oczywiście linki to nie tylko artykuły sponsorowane, oto przykładowe ceny linków:

  • artykuły sponsorowane — cena to 100-1000 zł za jeden link
  • fora internetowe — cena to 5-10 zł za jeden link
  • linki z serwisów ogłoszeniowych — cena to 10-20zł za link
  • linki z wizytówek NAP — cena to 10-15 zł

Niestety, linki tanie (poniżej 100 zł za link) są coraz mniej opłacalne — w większości przypadków stosuje się jedynie do zróżnicowania profilu linków, a nie do zwiększania pozycji.

Analizy i raportowanie

Aby pozycjonowanie przynosiło efekty, konieczne są analizy sytuacji oraz poprawki w strategii. Nie zawsze jest tak, że droga obrana na początku jest tą najlepszą – zdarza się, że po kilku miesiącach trafiają się okazje na szybsze efekty lub problemy, które uniemożliwiają osiągnięcie wysokiej pozycji. Aby zauważyć takie szanse i zagrożenia należy cały czas monitorować działania oraz efekty – takie dane połączone z doświadczeniem pozwala efektywnie działać.

Opieka nad projektem także generuje pewne koszty, chociażby w postaci narzędzi SEO, które są niezbędne. Koszty narzędzi i innych działań będą zazwyczaj wliczone w całą usługę.

Ile wydawać na SEO?

Niestety nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi, budżet na SEO zależy od miesięcznego zakresu działań związanych z Pozycjonowanie. Teoretycznie, im więcej będziesz przeznaczać na SEO, tym więcej będzie się działo z Twoją stroną — i przełoży się to na szybszy wzrostu ruchu. Oczywiście, w tym wszystkim ważna jest też jakość usługi, jeśli będzie ona słaba — wydanie większej ilości pieniędzy nie da większego efektu biznesowego.

Możesz to zobaczyć na przykładowym wykresie — zmień suwak, by ustalić poziom budżetu:

Budżet na SEO a potencjalny ruch
Brak budzetu
Duży budzet

Istnieje jednak pewna grupa czynników, która będzie wpływała na kwoty, jakie musisz wydawać na SEO. Oto lista:

Konkurencja

Pierwsza strona wyszukiwania posiada średnio około 10 miejsc. Ilość firm walczących o te pozycje ma duży wpływ na działania, jakie należy podjąć, aby zdobyć tę pozycję. Ogólna zasada jest taka, że im lepsza konkurencja, tym więcej musisz wydawać, by ją dogonić. Cena/koszt SEO zależy więc od Twojej konkurencji.

Jeżeli Twoja konkurencja pozycjonuje się od kilku lat, wydając po 4000 zł miesięcznie – trudno będzie powalczyć o najlepsze miejsca z mniejszym budżetem. Oczywiście, nie zawsze ilość wydanych pieniędzy może być przełożeniem na skuteczność działań SEO. Chodzi tutaj o zasadę, że ciężko jest pokonać tych najlepszych bez odpowiedniego budżetu.

Branża

Koszt pozycjonowania zależy też od branży, w której działasz. Musisz wiedzieć, że prezentacja wyników wyszukiwania w Google zależy od tematyki strony. Zdarza się, że branże różnią się czynnikami, które wpływają na pozycję danej strony. 

Aby osiągnąć sukces w różnych branżach, stosuje się odmienne sposoby optymalizacji strony czy zdobywania linków. Zakres działań może wpływać na potrzebny budżet – szeroko oblegane branże (finansowa, dziecięca czy turystyczna) będą droższe i ceny będą tutaj naprawdę wysokie.

Obecna sytuacja

Na koszt działań SEO ma też wpływ punkt startowy, czyli obecna sytuacja strony. Jeżeli chodzi o obecność w wyszukiwarkach, to każda strona jest na pewnym etapie. Istnieje znaczna różnica między stroną, która powstała miesiąc wcześniej, a domeną, która istnieje już wiele lat i wymaga jedynie optymalizacji treści.

Warto zauważyć, że czas nie jest tutaj wyznacznikiem sytuacji firmy. Może być przecież tak, że Twoja strona istnieje już od wielu lat, ale nigdy nie pracowałeś nad nią pod kątem SEO. Wyznacznikiem sytuacji są działania, jakie były wykonywane wcześniej oraz parametry takie jak ruch strony z wyszukiwarek czy ilość słów kluczowych, na które strona pojawia się w Google.

Cele firmy

W jakim celu chcesz pozycjonować stronę? Nie chcesz przecież tylko być na pierwszym miejscu. Potrzebujesz dalszych korzyści płynących z tego faktu. Jeżeli chcesz powoli, ale regularnie zwiększać swoją obecność firmy w Google to Twoje podejście jest dość racjonalne. Jeżeli jednak chcesz zostać liderem branży (w wynikach wyszukiwania), to niestety może się to okazać bardzo trudne (przez wysokie ceny) lub nawet niewykonalne, o czym przeczytasz w następnym akapicie.

Czas

Czas w SEO to bardzo ważna kwestia, nie da się wypozycjonować strony w przeciągu kilku tygodni. W przypadku nowej strony, która nigdy nie miała prowadzonych żadnych działań, wartościowy ruch zacznie się pojawiać po około roku regularnej pracy.

Rok to czas, po jakim nasi klienci (średnio) zaczynają odczuwać „efekt biznesowy”, to po takim czasie można zacząć zastanawiać się nad opłacalnością pozycjonowania. Oczywiście zdarzy się strona, która osiągnie sukces po kilku miesiącach, niestety będą też takie, które będą potrzebowały kilkunastu miesięcy.

Jak to ma się do budżetu? Im szybciej chcesz osiągnąć dobry wynik, tym więcej działań trzeba będzie wykonać w tym samym czasie. W teorii można skrócić czas osiągnięcia pewnego pułapu poprzez podwojenie ilości dostarczanych treści, publikacji zewnętrznych czy godzin przeznaczonych na optymalizację.

Niestety, czas sam w sobie też jest ważnym czynnikiem w SEO i nie można tego dowolnie skalować. Nie jest możliwe wykonanie działań zaplanowanych na rok w kilka tygodni, by zaraz cieszyć się dobrym ruchem. W SEO potrzebna jest też cierpliwość. Strona musi zdobyć autorytet w oczach wyszukiwarki Google, a to wymaga czasu.

Jak ustalić budzet na pozycjonowanie?

Zakłada się, że teraz w Twojej głowie pojawia się pytanie: jak w ogóle ustalić budżety na SEO i skąd biorą się kwoty za pozycjonowanie? To bardzo sensowne pytanie, które okazuje się trudne do odpowiedzi. Mówię klientom wprost, że konkretne kwoty na papierze jesteśmy w stanie podać dopiero po pierwszym etapie, czyli przygotowaniu strategii SEO, audytu SEO i analizie całego otoczenia, w tym konkurencji.

Kwoty te będą jeszcze przybliżone i pewne założenia mogą ulec korekcie przed zaplanowaniem strategii. Uważam, że nie da się tego przewidzieć na wstępie, zbyt wiele jest niewiadomych. Mimo że nie jestem w stanie podać żadnych konkretnych kwot, mam nadzieję, że jest to dla Ciebie w miarę logiczne. Mogę jednak podać składowe tego, na co my patrzymy i co wychodzi w różnych analizach.

Konkurencja

Pierwszym elementem będzie oczywiście konkurencja, czyli jak inni konkurenci mają zaplanowane strony, ile mają treści, linków itd. Są branże bardzo łatwe, gdzie wszyscy stosują przedpotopowe techniki SEO i wystarczy zrobić to porządnie, by być liderem. Mamy na koncie projekty, w których dosłownie wszystko szło jak po maśle.

Najwięcej można osiągnąć w pozycjonowaniu B2B i w wielu sektorach usługowych. Są też branże bardzo trudne, np. sklepy z elektroniką, odzieżą, oponami, gdzie z niskimi budżetami nie ma sensu zaczynać. Nawet wydając kilka tysięcy miesięcznie, nie mamy startu do największych graczy, którzy wydają po kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie. Oczywiście, w pewien sposób można tę różnicę zniwelować, ale na pewno nie na tyle, by kiedyś być lepszym.Drugim przykładem mogą być usługi finansowe, np. kredyty chwilówki czy tematy giełdowe. Aby być wysoko, najlepsi wydają wręcz ogromne pieniądze. P

Pozycja startowa

Kolejnym elementem, który wpływa na budżet, jest pozycja startowa. To ma ogromne znaczenie. To jest jak w sporcie, gdy do trenera personalnego przychodzi osoba obeznana, która potrzebuje tylko kilku porad i optymalizacji treningu, efekty będą widoczne po kilku miesiącach i nie trzeba będzie więcej płacić trenerowi.

Ale gdy do trenera przyjdzie osoba, która ma 40 kilogramów nadwagi i chce schudnąć, to jest ogrom pracy do wykonania. To będzie trwało dłużej i będzie kosztowało więcej, bo potrzeba więcej treningów. Tak samo jest z SEO. Jeśli domena już ma pewne autorytety i potrzebuje tylko dobrze zorganizowanych działań, wszystko będzie szybsze i tańsze. Ale jeśli zaczynamy od początku, zwłaszcza w trudnej branży, to będzie to kosztowne i długotrwałe.

Czas

Wreszcie, czas ma również znaczenie, jeśli chodzi o koszty. Im szybciej chcemy efekty, tym więcej musimy zrobić pracy w danym okresie, co zwiększa koszt. Nie da się tego maksymalnie przyspieszyć, bo milion wydany w pierwszym miesiącu nie zrobi rewolucji, ale są ramy, w których da się to sensownie zorganizować. Jeśli chcemy szybko efekty, musimy więcej wydawać miesięcznie, aby całą pracę wykonać. Jeśli możemy sobie pozwolić na to, żeby działać wolniej z powodu ograniczonego budżetu, musimy być świadomi, że wszystko będzie się działo wolniej i efekty przyjdą później.

Te trzy główne czynniki są niezbędne do ustalenia konkretnych kwot i wszystkie na siebie wpływają, co czyni ustalenie budżetu trudnym. Konkret zawsze wychodzi w praniu i nie da się tego uniknąć. Jeśli ktoś jest w stanie to przewidzieć, to takie ceny zawsze będą strzałem w ciemno. Im więcej pracuję w SEO, tym bardziej się w tym utwierdzam. Na początku również sądziłem, że da się to wszystko ułożyć w sensowne ramy i sprzedać klientowi. Jednak to zawsze musi być usługa indywidualnie policzona, jeśli chodzi o czas, harmonogram działań i koszty. Bez tego będzie bardzo trudno.

Jak wyglądają przykładowe budżety naszych klientów?

Na koniec postanowiłem zaprezentować trochę danych o naszych klientach i ich kosztach. Naszym typowym klientem jest średniej wielkości firma oferująca swoje usługi lub produkty na terenie całej Polski lub lokalnie. Wykluczyliśmy tutaj duże sklepy internetowe, które mocno zawyżają średnią.

Średnia kwota abonamentu to koszt około 3800 zł. Zakres, w jakim wahają się konkretne ceny to od 2000 do 4700 zł. Tyle trzeba wydać na SEO w dzisiejszych czasach, aby liczyć się w walce o dobry ruch i potencjalnych klientów.

Oto zakres działań wykonywanych dla naszych klientów raz na kilka miesięcy:

  • analiza słów kluczowych,
  • strategia SEO lub jej aktualizacja,
  • techniczny audyt SEO lub sprawdzenie strony po wdrożeniu zmian,
  • analiza konkurencji w wynikach wyszukiwania,
  • optymalizacja profilu Google Moja Firma,
  • analiza efektywności działań,
  • ocena wpływu dostarczanego ruchu na biznes klienta.

Zakres działań wykonywanych co miesiąc:

  • dodanie treści ofertowych / produktowych dla 10-40 podstron w zależności od ilości treści na danej stronie
  • napisanie oraz optymalizacja 4-12 nowych wpisów blogowych,
  • optymalizacja treści 20-40 podstron na podstawie danych z Google Search Console,
  • zdobycie od 5-10 linków z artykułów sponsorowanych,

Na co przeznaczone są te kwoty?

Biorąc pod uwagę przekrój klientów, możemy posłużyć się wykresem prezentującym cztery główne elementy składające się na budżet SEO. Łatwo zauważyć, że ponad połowę przeznaczamy na publikację treści oraz linki, około 20% to czas pracy specjalisty, a reszta to koszty związane z działalnością, czyli narzędzia, podatki itp.

Ile powinien wydawać biznes na pozycjonowanie, żeby to miało sens?

Stworzenie cennika pozycjonowania jest bardzo trudne, każda branża ma swoją specyfikę. Wiele zależy od konkurencji oraz otoczenia w Google. Ogólne i dokładne przedstawienie cen oraz kosztów jest niemożliwe, natomiast postaram się przedstawić minimalne koszty, jakie powinien ponieść dany rodzaj biznesu, aby działania miały w ogóle sens. Bo może być tak, że wydawanie niskiej kwoty mija się z celem i lepiej tę kwotę przeznaczyć na inny działania marketingowe.

  • Lokalny biznes w małym mieście – 2000 zł netto
  • Lokalny biznes w większym mieście – 3000 – 4000 zł netto
  • Mały biznes w skali całego kraju – 3000 – 4000 zł netto
  • Duży biznes w skali całego kraju – 4000 – 6000 zł netto
  • Mały, niszowy sklep internetowy – 3000 – 6000 zł netto
  • Duży sklep internetowy – 5000 – 10 000 zł netto
  • Duży e-commerce w konkurencyj branży – 10000 – 20 000 zł netto

Dlaczego tanie pozycjonowanie nie ma sensu?

Istnieje jeszcze sporo firm oferujących usługi SEO po bardzo niskich cenach (poniżej 1000 zł). W mojej opinii takie działanie jest po prostu nieopłacalne dla firm które oferują taką usługę. Przy niskim abonamencie ciężko będzie przeznaczyć około połowy na copywriterów czy linkbuilding. Co najwyżej dostaniesz słabej jakości teksty oraz linki generowane automatycznie, co w dłuższej perspektywie może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Co zrobić gdy nie stać na takie wydatki?

Często słyszę to pytanie od klientów, dlatego mam już wypracowaną odpowiedź, która mam nadzieje pomoże podjąć właściwą decyzję.

Po pierwsze nie można tych kwot rozpatrywać w formie kosztu – to jest Twoja inwestycja, która zwróci się wielokrotnie jeżeli tylko będziesz w stanie poczekać te kilkanaście miesięcy.

Jeżeli Twojej firmy po prostu nie stać na taki wydatek to lepiej nie wydawać w ogóle tych pieniędzy na SEO. Zainwestuj przeznaczoną kwotę na przykład w płatną reklamę w Google Ads. Będzie drożej, ale znacznie szybciej zaczną do Ciebie przychodzić potencjalni klienci.

Drugą opcją są samodzielne działania w zakresie SEO, które wbrew pozorom nie są trudne – wymagają jedynie czasu. Do tego, możesz zlecić specjaliście przygotowanie odpowiedniej strategii SEO czy zrobienie audytu, koszty będą jednorazowe.

Przejście szkolenia powinno pozwolić Ci powoli rozwijać dalej stronę – będzie o wiele taniej, z tym że będziesz musiał poświęcić wiele czasu na osiągnięcie dobrych rezultatów pozycjonowanie – to praca na cały etat, ale da się tego nauczyć. Możesz zacząć, od naszego darmowego kursu.

Podsumowanie

Czas podsumować ten artykuł. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie podałem tutaj mało konkretnych kwot, ale zrobiłem to celowo, aby informacje pozostały aktualne także w przyszłości, zwłaszcza że mamy do czynienia z inflacją, która może wpłynąć na przyszłe kwoty. Oczywiście, istnieje też pewna minimalna kwota, od której zaczyna się opłacalność inwestycji w SEO.

Uważam, że jeśli wydajesz na SEO około 1000, a nawet 2000 złotych miesięcznie, to może być to za mało, aby rozwijać biznes na skalę całej Polski. Szczególnie w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych, gdzie bez większych kwot może być trudno, chyba że zajmujesz się bardzo niszowymi tematami. Jeśli myślisz o strategicznym budowaniu widoczności w Google, które realnie wpłynie na efekty, musisz być świadomy, że za kilka stówek nie osiągniesz wyników, które znacząco przyczynią się do rozwoju Twojego biznesu.

Chciałbym, abyś zapamiętał, że SEO to nie jest typowy abonament telefoniczny, gdzie płacisz za pakiet i coś się dzieje w tle bez Twojego udziału. SEO to realna praca wykonana przez specjalistę, który oprócz swojej wiedzy i umiejętności wykorzystuje również różne materiały takie jak treści. Ważne jest, byś zdawał sobie sprawę, że składają się na to zarówno robocizna, jak i materiały, co wpływa na ostateczną cenę.

Pamiętaj, aby podczas porównywania ofert zawsze pytać o szczegóły: ile pracy ludzkiej, czyli godzin, będzie wymagało wykonanie usługi, ile materiałów zostanie wykorzystanych, i czy te elementy są wliczone w cenę.

Bez tej wiedzy trudno jest rzetelnie porównać oferty. Niekiedy najtańsza oferta może okazać się najmniej korzystna, bo nie zawiera wszystkiego, co niezbędne do skutecznego zwiększenia widoczności Twojej strony. Na cenę wpływają również takie czynniki jak konkurencja, pozycja startowa i czas, w jakim chcesz osiągnąć zamierzone cele.