Octamedia · Aleja Kraśnicka 109 · 20-718 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Na pewno słyszałeś już, że pozycjonowanie jest dla cierpliwych. Nie da się szybko zbudować widoczności w darmowych wynikach wyszukiwania, wynika to przede wszystkim zasady działania samych wyszukiwarek. Google promuje strony, którym ufa, a zdobywanie zaufania zawsze wiąże się z czasem. Z artykułu dowiesz się, ile tego czasu potrzeba.

Czym są dla Ciebie efekty?

Zanim zaczniesz zastanawiać się ile czasu minie zanim pojawią się efekty działań SEO powinieneś zdefiniować znaczenie słowa “efekt”. To bardzo ważne, nie dla każdego to słowo ma takie samo znaczenie, a odpowiednie zrozumienie na tym polu, pozwala uniknąć problemów w przyszłości.

Co może być efektem pozycjonowania?

  • wzrost pozycji poszczególnych słów kluczowych,
  • wzrost ruchu z organicznych wyników wyszukiwania,
  • wzrost wyświetleń/kliknięć w wynikach wyszukiwania,
  • wzrost ogólnej liczby słów kluczowych w Top50, Top10 czy Top3 wyników wyszukiwania,
  • wzrost zapytań potencjalnych klientów,
  • zwiększenie sprzedaży w przypadku sklepu internetowego.

Jak widzisz istnieje wiele czynników, które można nazwać efektem. Ważne jest, aby nie skupiać się na jednym. Najlepiej jest kontrolować wszystkie te wskaźniki, posiadając podstawową wiedzę o ich znaczeniu jesteś w stanie dobrze ocenić sytuację, ale gdy patrzysz tylko na jeden z nich, możesz wyciągnąć złe wnioski.

Jeżeli przyjmiesz, że efektem jest wysoka pozycja ogólnego słowa kluczowego związanego z Twoją działalnością, a nie znajdziesz tego słowa na pierwszej czy nawet drugiej stronie to na pewno stwierdzisz brak efektów. Jednak możliwe, że ruch organiczny zwiększa się kilkukrotnie i pochodzi ze słów bardziej szczegółowych, które są potencjalnie lepsze w kontekście sprzedaży.

Co wpływa na czas potrzebny by osiągnąć sukces?

Istnieje wiele czynników, które wpływają na czas potrzebny by pozycjonowanie przyniosło oczekiwany rezultat. Kilka z nich pojawi się zawsze. Są na tyle istotne, że musisz je brać pod uwagę.

Aktualna widoczność w wynikach wyszukiwania

Aktualna widoczność Twojej strony internetowej to pewien punkt odniesienia. Ogólnie mówiąc, jest to aktualny stan wszystkich wskaźników związanych z widocznością SEO. Wiedząc w jakim jesteś miejscu, jesteś w stanie zaplanować przyszłe działania.

Jeżeli Twoja strona w ogóle nie jest widoczna, możesz śmiało stwierdzić, że pierwsze efekty np. w postaci ilości słów kluczowych pojawiających się w Top50 pojawią się dosyć szybko. Jeżeli jednak strona ma już sporą widoczność, pojawia się w top10 na istotne dla Ciebie frazy, poprawa sytuacji może zająć nieco dłużej.

Konkurencja w Google

Istotnym czynnikiem wpływającym na czas jest ilość konkurencyjnych firm, które “walczą” z Tobą o najlepsze miejsca. Jak wiadomo, na pierwszej stronie znajduje się około 10 miejsc i ten stan raczej się nie zmieni.

Firm w każdej branży przybywa, więc w wynikach wyszukiwania robi się coraz ciaśniej, coraz trudniej jest uzyskać wysokie pozycje. W niektórych branżach osiągnięcie pierwszej strony na ogólne słowa kluczowe praktycznie graniczy z cudem, dlatego aby pozyskać klienta potrzebna jest całkiem inna strategia.

Ilość firm oraz intensywność ich działań na polu SEO bezpośrednio wiąże się z czasem jaki jest potrzebny by osiągnąć sukces. Jeżeli działasz w niszowej branży i niewiele jest firm, które promują się w wyszukiwarkach znacznie szybciej uda Ci się osiągnąć sukces. Niestety są branże, tak konkurencyjne, że wypozycjonowanie strony może zająć wiele miesięcy a nawet lat.

Budżet przeznaczony na pozycjonowanie

Ostatnim, i pradopodobnie najważniejszym czynnikiem wpływający na czas pojawienia się efektów pozycjonowania jest budżet. To, ile wydajesz pieniędzy na SEO bezpośrednio przekłada się na czas w jakim zauważalnie zwiększa się ruch z Google czy innych wyszukiwarek.

Pozycjonowanie wiąże się ze sporymi wydatkami. O ile prace optymalizacyjne to zazwyczaj jednorazowy wydatek, to budowanie treści i zdobywaniu linków musi odbywać się cały czas. Koszty publikacji są coraz większe, a są branże w których konkurencja wydaje naprawdę duże kwoty, dlatego koszt pozycjonowania bezpośrednio wiąże się z konkurencją. Im więcej wydają Twoi konkurenci, tym większy budżet potrzebny jest na wypromowanie Twojej strony.

Kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania?

Pojawienie się pierwszych efektów zależy nie tylko od wymienionych przed chwilą czynników, należy jeszcze zwrócić uwagę na strategię SEO, jaką realizujemy. Mając na uwadze jej cel, możesz analizować dane i czekać na rezultaty.

W przypadku stron, które nigdy nie były pozycjonowane o pierwsze efekty nie jest trudno. Zazwyczaj pierwsza optymalizacja oraz dodanie odpowiedniej treści pozwala zauważyć znaczący wzrost np. słów pojawiających się w Top50 czy wzrost wyświetleń w wynikach wyszukiwania.

Przykładowa widoczność strony - Top50 (Senuto)
Przykładowa widoczność strony – Top50 (Senuto)

Mimo, że te dwa wskaźniki w ogóle nie przełożą się na zwiększenie ruchu, czy zdobycie klienta są one znakiem, że Google pozytywnie zareagowało na optymalizacje. Jest to pierwszy pozytywny efekt pozycjonowania, dzięki któremu wiesz, że idziesz w dobrym kierunku, a Twoja strategia działa i należy ją konsekwentnie wdrażać.

Istnieje kilka sposobów sprawdzić postęp pozycjonowania i sytuacje Twojej firmy w Google. Przeczytasz o nich w tym wpisie.

Czy istnieje droga na skróty?

Wiele osób zadaje sobie pytanie czy istnieje możliwość, aby przyspieszyć działania związane z SEO. W pewnych przypadkach istnieje droga na skróty, ale jest ona nieopłacalna z punktu widzenia długofalowego zdobywania klientów.

Budowa widoczności w darmowych wynikach wyszukiwania wiąże się zdobywaniem zaufania. Aby, szybkie wzrosty pozycji mogły mieć miejsce musisz oszukać Google. Techniki poszukiwania są skuteczne zazwyczaj przez pewien okres czasu, który kończy się bolesnym spadkiem, po którym ciężko będzie wrócić do poprzedniego stanu.

Czy można przestać pozycjonować stronę?

Zapewne zastanawiasz się, co się stanie, gdy dotrzesz na sam szczyt wyszukiwarki i czy można wtedy już zaprzestań działań związanych z SEO. Prawda jest taka, że trudno jest uzyskać 100% widoczności związanej z branżą. Pozycjonowanie to nieustanna praca i walka o jak najlepsze pozycje słów związanych z branżą.

Zawsze będą grupy fraz czy pojedyncze słowa, które będzie można poprawić. Sytuacja w Google ciągle się zmienia, raz zdobyta wysoka pozycja nie gwarantuje, że zostanie tak już na zawsze. Konkurencja cały czas działa, z każdym miesiącem próbuje Cię pokonać.

Jeśli przestaniesz pozycjonować stronę, od razu nic się nie zmieni. Prawdopodobnie nie zauważysz różnicy. Tak samo jak powoli buduje się widoczność, tak samo powoli się ją traci. Dopiero za kilka tygodni czy miesięcy zauważysz, że konkurencja Cię wyprzedziła, i żeby odbudować swoją sytuację znów będziesz potrzebował czasu.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Napisz komentarz