Octamedia · Aleja Kraśnicka 109 · 20-718 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
Jak znaleźć słowa kluczowe pod SEO?

Jak dobrać słowa kluczowe, które przyniosą klientów?

Dobór słów kluczowych do kampanii SEO oraz ich dokładne rozplanowanie na przestrzeni strony to jeden z najważniejszych elementów, które zadecydują o sukcesie Twojej strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Dobrze przeprowadzony keyword research pomaga w wielu późniejszych procesach i jest podstawą skutecznego pozycjonowania strony internetowej.

Na końcu artykułu znajdziesz dostęp do narzędzia, które pomoże Ci znaleźć odpowiednie słowa kluczowe. Za darmo znajdziesz frazy, które są wyszukiwane przez Twoich potencjalnych klientów. Przejdź do narzędzia już teraz.

Warto więc poświęcić kilka godzin na wyszukanie odpowiednich fraz bo do efektów tej analizy będziesz wracał wielokrotnie. Dobór trafnych słów kluczowych to podstawa w procesie pozycjonowania. Niedbałe podejście do wyboru fraz kluczowych skutkuje brakiem pożądanych wyników, tym samym tracisz czas i pieniądze.

Rodzaje słów kluczowych, na które warto zwrócić uwagę

Zanim zaczniesz wybierać słowa kluczowe, które pomogą wypromować firmę musisz poznać ich podstawowe rodzaje.

Ogólne słowa kluczowe

Są to frazy 1-2 wyrazowe ogólnie opisujące dany temat. Nie zdradzają one intencji użytkownika, więc nie do końca wiadomo czego szukała osoba wpisując takie słowo w wyszukiwarce. Frazy takie mają najwięcej wyszukiwań, jednak nie przynoszą wartościowego ruchu tj. nie są też frazami sprzedażowymi.

Frazy długoogonowe (tzw. Long Tail)

Frazy z długiego ogona składają się z kilku wyrazów. Zazwyczaj na podstawie ich treści można zdefiniować intencje osoby wyszukującej. Longtail cechuje mała liczba wyszukiwań dla pojedynczej frazy, ale takich fraz związanych z jednym tematem może być ogromna ilość, w sumie przewyższająca nawet ilość wyszukiwań słów ogólnych.

Słowa Long Tail a ogólne
Słowa Long Tail a ogólne

Ruch z długiego ogona jest bardziej wartościowy dla Twojego biznesu. Mimo że główna fraza opisująca Twoją działalność ma np. 6000 wyświetleń miesięcznie, to suma 50 fraz z długiego ogona o średniej ilości 200 wyświetleń daje Ci 10000 wyświetleń. Do tego frazy te opisują dokładniej, czego potrzebują Twoi klienci co przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji (zwiększenie sprzedaży).

Słowa brandowe

Frazy brandowe to szczególny rodzaj fraz ogólnych czy długoogonowych. W ich treści pojawia się dodatkowo nazwa firmy, producenta czy nazwy produktu.

Frazy regionalne

Frazy lokalne, czyli słowa wraz z nazwą miasta np. “Radca prawny Lublin”. Frazy takie dobieramy dla biznesów lokalnych. Mogą to być zarówno firmy usługowe, hotele, restauracje jak również sklepy stacjonarne.

Frazy opisujące problem użytkownika lub pytania

Są to wyrażenia opisujące jakiś konkretny problemem. Może zdarzyć się że użytkownik szuka informacji, które pomogą mu rozwiązać dylemat, warto mu tę informację dostarczyć, a przy okazji przemycając swoje produkty czy usługi. Część osób zainteresuje się Twoją ofertą, nawet jeżeli nie szukali jej bezpośrednio.

Zapomnij o stronie i skup się na Swoim biznesie

Własna strona internetowa to dobre miejsce by zacząć poszukiwanie potencjalnych słów kluczowych pod warunkiem, że zawiera ona chociażby w podstawowym stopniu opisaną ofertę firmy. Nie wolno jednak skupiać się na samej stronie, jest ona jedynie punktem wyjścia. Tak naprawdę, nie liczy się Twoja strona internetowa tylko Twój biznes – chcesz przecież pozyskać klientów.

Zastanów się jak mogą szukać Cię Twoi potencjalni klienci, zapisując pomysły w formie zdań np.:

  • klienci szukający usługi X na terenie Lublina
  • klienci szukający ceny produktu X
  • klienci, którzy potrzebują naprawy produktu X
  • klienci, którzy nie wiedzą jaki model produktu X wybrac

Każde zdanie to ogólny temat, który wiąże się potencjalnym klientem Twojej firmy. Ludzie szukają w bardzo zróżnicowany sposób i nie da się opisać usługi za pomocą tylko jednej frazy. Zapewne znajdziesz wiele takich tematów, a do każdego z nich za pomocą odpowiednich narzędzi można przypisać po kilka – kilkanaście słów kluczowych, co daje bardzo dużą ilość słów na którą potencjalny klient może znaleźć Twoją stronę!

Dzięki takiemu podejściu dużo łatwiej jest zoptymalizować stronę pod proces pozycjonowania. Każdy z nas jest inny i każdy inaczej szuka produktów czy usług w wyszukiwarkach – warto być przygotowanym na każdą opcję.

Konkurencyjność słów kluczowych

Różne rodzaje słów charakteryzują się różną konkurencyjnością. Przez konkurencję powinieneś rozumieć ilość firm, które walczą o jak najlepszą pozycję w wyszukiwarkach. Określenie konkurencyjności słowa jest istotne w procesie pozycjonowania, im większa konkurencja tym trudniejsze będą próby przebicia się na lepsze pozycje.

Trudno jest dokładnie określić konkurencyjność danego słowa kluczowego, ale można to sprawdzić za pomocą parametrów takich jak np. stawka CPC w systemie AdWords. W wielu przypadkach wysoka stawka oznacza sporą ilość firm biorących udział w aukcji. Mimo że Google Adwords nie ma nic wspólnego z SEO to stawki CPC mogą okazać się pomocne i pomogą Ci określić konkurencyjność czy trudność danej frazy.

Uważaj na częstotliwości wyszukiwania

Częstotliwość wyszukiwania to parametr mówiący o średniej ilości miesięcznych wyszukiwań danego słowa kluczowego. Można go sprawdzić w aplikacji Keyword Planner systemu AdWords. Bazowanie tylko na tym parametrze może spowodować błędną ocenę potencjału danej frazy, a wszystko za sprawą systemów sprawdzających pozycję w Google.

Dawniej, większość firm skupiało swoje działania SEO na ogólnych frazach kluczowych. Wiele z tych firm uruchamiała skrypty, które sprawdzają pozycję danego słowa “nabijając” jego wyświetlenie, które wliczone jest w średnią.

Zakładając, że 10 firm sprawdza dane słowo codziennie to w skali miesiąca same automaty są powodem około 300 (10 x 30 dni) wyszukiwań, jeżeli fraza jest bardzo popularna i monitoruje ją np 50 firm to od liczby podanej przez Keyword Plannera należałoby odjąć jeszcze 1500 wyszukiwań.

Sezonowość wyszukiwań

Istnieje wiele branż, które charakteryzują się sezonowością, oczywiście ma to swoje odzwierciedlenie w procesie wyszukiwania. Część fraz jest bardziej popularnych w lecie czy zimie, w czasie konkretnych świąt lub w czasie trwania wydarzeń w danym okresie.

Jak wybrać słowa kluczowe do SEO?

Istnieje wiele narzędzi, które pomagają wyszukać odpowiednie słowa kluczowe. Te podstawowe możesz używać za darmo, za profesjonalne analizy słów kluczowych trzeba niestety zapłacić.

Keyword Planner

Keyword Planner to narzędzie dostępne w systemie Google AdWords, ale sprawdza się też podczas wyszukiwania potencjalnych słów kluczowych na potrzeby SEO. Dostępny jest on za darmo dla każdego, kto posiada konto Google. Za jego pomocą sprawdzisz ilości wyszukiwań czy sezonowość słów. Narzędzie to pomoże wybrać czy dodać kolejne słowa na podstawie istniejących.

Narzędzie dostępne pod adresem: https://adwords.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

Google Search Console

Google Search Console to narzędzie analityczne do mierzenia wyświetleń i kliknięć Twojej strony w Google. Jeżeli Twoja strona jest już obecna w wyszukiwarce to dane w nim zawarte okażą się bardzo pomocne podczas analizowania słów kluczowych. Dzięki niemu dowiesz się jakich słów użyli potencjalni użytkownicy, którym wyświetliła się Twoja strona.

Narzędzie dostępne pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/home

Podpowiedzi Google

Podpowiedzi Google to funkcjonalność samej wyszukiwarki, która okazuje się bardzo pomocna przy wybieraniu słów kluczowych. Pod listą wyników wyszukiwania znajdziesz podobne wyszukiwania, dzięki czemu dowiesz się co jeszcze wpisują Twoi potencjalni klienci.

Podpowiedzi fraz w wynikach wyszukiwania
Podpowiedzi fraz w wynikach wyszukiwania

Senuto

Senuto to polskie narzędzie badające nasz rynek w wyszukiwarce Google. Jego główną zaletą jest monitorowanie około 20 mln słów kluczowych, które są sprawdzane co tydzień a część nawet codziennie. Można powiedzieć, że Senuto monitoruje większość polskiego Google dostarczając nam bardzo dużo danych, które można wykorzystać przy wybieraniu słów kluczowych.

Podpowiedzi słów kluczowych w Senuto
Podpowiedzi słów kluczowych w Senuto

Senuto posiada wbudowane narzędzie do wyszukiwania słów, możesz ich szukać na podstawie własnej definicji (kombinacji słów, rodzaju dopasowania i różnych filtrów).

Answer The Public

Jest to darmowe narzędzie, które pokaże Ci sugestie pytań związanych z wybranym słowem kluczowym. Obsługa narzędzia jest bardzo prosta, po wpisaniu swojego słowa kluczowego i wybraniu języka, generowana jest grafika na której widzimy wszystkie pytania i wyrażenia, których użytkownicy używają podczas wyszukiwania danego słowa.

Frazy z pytaniami w Answer The Public
Frazy z pytaniami w Answer The Public

Wszystkie dane z narzędzia można eksportować do pliku .csv. Dostajemy również możliwość zapisywania plików .png automatycznie generowanych przez answerthepublic.com, które wyglądają jak starannie przygotowane infografiki. Narzędzia opiera się na sugestiach z wyszukiwarki Google. Daje Ci wgląd w to czego najczęściej szukają użytkownicy, dzięki czemu będziesz mógł tworzyć artykuły bardziej ukierunkowane, dając konkretne odpowiedzi.

Za słowami kryją się intencje

Musisz pamiętać, że każdy kto pyta o coś Google ma konkretną potrzebę: chce zdobyć informację, znaleźć konkretną stronę internetową, kupić produkt czy zamówić usługę. Sama treść słowa kluczowego mówi, gdzie taki użytkownik ma trafić. To istotne z punktu widzenia kolejnego, a zarazem ostatniego etapu analizy słów.

Na przykład użytkownicy wpisując frazy ogólne związane z grupą produktów powinni trafić na daną stronę kategorii produktów. Ci, którzy szukają konkretnej nazwy produktu powinni znaleźć się od razu na karcie produktu, aby móc go kupić. Osoby, które szukają rozwiązania problemów nie zadowolą się, gdy podsuniemy im produkt, który ten problem rozwiązuje. Zazwyczaj potencjalni klienci, którzy szukają rozwiązań swoich problemów powinni trafić na strony z poradnikami czy blog, gdzie znajdą wyjaśnienie. Twoi klienci na pewno docenią Twoją pomoc i w ten sposób zdobędziesz ich zaufanie.

Na koniec zbuduj strukturę

Mając sporą ilość słów kluczowych wyszukiwanych przez Twoich potencjalnych klientów, należy im jeszcze nadać odpowiednią strukturę i przypisać do konkretnych stron w serwisie. To istotny krok, który pozwoli uniknąć problemów związanych z duplikacją treści oraz kanibalizacji słów kluczowych.

Kanibalizacja słów kluczowych to stan, gdy dwie lub więcej podstron konkurują ze sobą na dane zapytanie w wyszukiwarce. Pamiętaj, że jedna grupa fraz (temat) powinna być przypisana do jednego adresu URL, który pokaże się w wynikach Google.

Przygotowanie struktury adresów URL i słów kluczowych wymaga czasu, ale dzięki temu będziesz w stanie zdefiniować np. brakujące strony lub nawet całe grupy stron.

Przykładowa struktura, przedstawiona w uproszczony sposób może wyglądać tak:

Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL
Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL

Podsumowanie

Odpowiedni wybór słów kluczowych do pierwsza i jedna z najważniejszych kwestii w procesie zdobywania widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Dobrze wybrane słowa, ułożone w odpowiednią strukturę to solidna podstawa strategii SEO, dzięki której dużo łatwiej jest zwiększać obecność Twojej firmy w internecie

Darmowe narzędzie do szukania fraz kluczowych

Poniższe narzędzie pomoże Ci znaleźć wiele słów kluczowych. Zobacz czego szukają Twoi klienci!

Szukaj słów kluczowych

Narzędzie pozwala na zneleznienie fraz kluczowych, których szukają Twoi klienci. Aby wyszukać wiele fraz podaj jedno tematyczne słowo lub frazę określającą Twój biznes.

Podaj jedną frazę ogólną:


Narzędzie do wyszukiwania fraz kluczowych

Znajdź najważniejsze słowa kluczowe, jakie mogą używać Twoi potencjalni klienci. Zobacz czego szukają - za darmo!

Napisz komentarz