Dobrze przeprowadzona analiza słów kluczowych pomaga w wielu późniejszych procesach i jest podstawą skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Warto więc poświęcić trochę czasu na wyszukanie odpowiednich fraz, bo do efektów tej analizy będziesz wracał wielokrotnie.

Dobór trafnych słów kluczowych to podstawa w procesie pozycjonowania. Niedbałe podejście do wyboru fraz kluczowych skutkuje brakiem pożądanych wyników, tym samym tracisz czas i pieniądze.

Rodzaje słów kluczowych, na które warto zwrócić uwagę

Zanim zaczniesz wybierać słowa kluczowe, które pomogą wypromować firmę, musisz poznać ich podstawowe rodzaje. Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych, a każdy z nich ma inną funkcję. Rodzaj wpisywanej frazy kluczowej, determinuje też potencjalnego klienta, który ją wpisuje.

W zależności od tego, co wpiszę w wyszukiwarkę, może mieć inne intencje i powinien otrzymać różne informacje. To dlatego planowanie słów kluczowych jest takie ważne.

Ogólne słowa kluczowe

Są to najczęściej wyszukiwane frazy dla Twojego biznesu, 1-2 wyrazowe ogólnie opisujące dany temat. Nie zdradzają one szczegółowej intencji użytkownika, więc nie do końca wiadomo, czego szukała osoba, wpisując takie słowo w wyszukiwarce. Frazy takie mają najwięcej wyszukiwań, jednak w większości przypadków charakteryzują się najmniejszym współczynnikiem konwersji.

Porównajmy dla przykładu frazę: sukienki. Osoba, która wpisuje takie słowo kluczowe, nie szuka niczego konkretnego. Bardzo dużo osób wpisuje takie zapytanie w Google (możliwe, że najwięcej), jednak tylko mała część osób robi to, ponieważ chce dokonać zakupu. Znaczne bardziej prawdopodobne będzie, że dana osoba szuka inspiracji, fotografii niż zakupu.

Frazy długoogonowe (tzw. Long Tail)

Frazy z długiego ogona składają się z kilku wyrazów. Zazwyczaj na podstawie ich treści można zdefiniować intencje osoby wyszukującej. Longtail cechuje mała liczba wyszukiwań dla pojedynczej frazy, ale takich fraz związanych z jednym tematem może być ogromna ilość, w sumie przewyższająca nawet ilość wyszukiwań słów ogólnych.

Słowa Long Tail a ogólne
Słowa Long Tail a ogólne

Ruch z długiego ogona jest bardziej wartościowy dla Twojego biznesu. Mimo że główna fraza opisująca Twoją działalność ma np. 6000 wyświetleń miesięcznie, to suma 50 fraz z długiego ogona o średniej ilości 200 wyświetleń daje Ci 10000 wyświetleń. Do tego frazy te opisują dokładniej, czego potrzebują Twoi klienci, co przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji (zwiększenie sprzedaży).

Większość klientów sklepu z sukienkami nie będzie wpływać ogólnych fraz (sukienki). Znacznie częstszym przypadkiem jest używanie fraz długoogonowych, które są wyszukiwane częściej niż ogólne, ale występują w różnych wariantach np:

  • czarna sukienka na randkę
  • czerwona sukienka na wesele
  • zielona sukienka na sylwestra
  • granatowa sukienka na bal
  • żółta sukienka na studniówkę
  • itd

Ilość kombinacji takich słów kluczowych jest praktycznie nieskończona, szczegółowe zapytania charakteryzują się dużym stopniem zróżnicowania. Jednak musisz poznać większość tych fraz i zauważyć ewentualne wzorce, dzięki temu zbudujesz stronę, która będzie zdobywać więcej klientów.

Frazy długoogonowe występują też w małych biznesach usługowych takich jak prawnik czy księgowy. W przypadku adwokata będą to na przykład:

  • adwokat lublin sprawy karne
  • adwokat lublin prawo pracy
  • adwokat lublin sprawy rozwodowe
  • adwokat lublin rozwód z orzeczeniem o winie
  • itd.

Darmowe narzędzie do propozycji słów kluczowych

Chcesz poznać słowa kluczowe, wpisywane w Google przez Twoich potencjalnych klientów? Skorzystaj z naszej wyszukiwarki fraz kluczowych.

Słowa brandowe

Frazy brandowe to szczególny rodzaj fraz długoogonowych. W ich treści pojawia się dodatkowo nazwa firmy, producenta czy nazwy produktu. W każdym. Osoba wpisująca takie słowo kluczowe, mówi Ci jaka firma ją interesuje.

Przykłady takich fraz to:

  • buty nike
  • buty nike czarne
  • buty sportowe eobuwie
  • itd.

Jeśli masz sklep, w którym sprzedajesz buty różnych producentów, warto, żebyś optymalizował stronę pod takie frazy. Nawet jeśli to nie jest Twoja marka.

Frazy regionalne

Frazy lokalne, czyli słowa wraz z nazwą miasta np. “Radca prawny Lublin”. Frazy takie dobieramy dla biznesów lokalnych. Mogą to być zarówno firmy usługowe, hotele, restauracje jak również sklepy stacjonarne.

Frazy opisujące problem użytkownika lub pytania

Są to wyrażenia opisujące jakiś konkretny problemem. Może zdarzyć się że użytkownik szuka informacji, które pomogą mu rozwiązać dylemat, warto mu tę informację dostarczyć, a przy okazji przemycając swoje produkty czy usługi. Część osób zainteresuje się Twoją ofertą, nawet jeżeli nie szukali jej bezpośrednio.

Zapomnij o stronie i skup się na Swoim biznesie

Własna strona internetowa to dobre miejsce, by zacząć poszukiwanie potencjalnych słów kluczowych pod warunkiem, że zawiera ona, chociażby w podstawowym stopniu opisaną ofertę firmy. Nie wolno jednak skupiać się na samej stronie, jest ona jedynie punktem wyjścia. Tak naprawdę, nie liczy się Twoja strona internetowa tylko Twój biznes – chcesz przecież pozyskać klientów.

Zastanów się, jak mogą szukać Cię Twoi potencjalni klienci, zapisując pomysły w formie zdań np.:

  • klienci szukający usługi X na terenie Lublina
  • klienci szukający ceny produktu X
  • klienci, którzy potrzebują naprawy produktu X
  • klienci, którzy nie wiedzą jaki model produktu X wybrac

Każde zdanie to ogólny temat, który wiąże się potencjalnym klientem Twojej firmy. Ludzie szukają w bardzo zróżnicowany sposób i nie da się opisać usługi za pomocą tylko jednej frazy. Zapewne znajdziesz wiele takich tematów, a do każdego z nich za pomocą odpowiednich narzędzi można przypisać po kilka – kilkanaście słów kluczowych, co daje bardzo dużą ilość słów, na którą potencjalny klient może znaleźć Twoją stronę!

Dzięki takiemu podejściu dużo łatwiej jest zoptymalizować stronę pod proces pozycjonowania. Każdy z nas jest inny i każdy inaczej szuka produktów czy usług w wyszukiwarkach – warto być przygotowanym na każdą opcję.

Konkurencyjność słów kluczowych

Różne rodzaje słów charakteryzują się różną konkurencyjnością. Przez konkurencję powinieneś rozumieć ilość firm, które walczą o jak najlepszą pozycję w wyszukiwarkach. Określenie konkurencyjności słowa jest istotne w procesie pozycjonowania, im większa konkurencja tym trudniejsze będą próby przebicia się na lepsze pozycje.

Trudno jest dokładnie określić konkurencyjność danego słowa kluczowego, ale można to sprawdzić za pomocą parametrów takich jak np. stawka CPC w systemie Google Ads. W wielu przypadkach wysoka stawka oznacza sporą ilość firm biorących udział w aukcji. Mimo że Google Ads nie ma nic wspólnego z SEO, to stawki CPC mogą okazać się pomocne i pomogą Ci określić konkurencyjność czy trudność danej frazy.

Oprócz tego, narzędzia takie jak Senuto czy Ahrefs potrafią oceniać konkurencyjność każdej frazy kluczowej. Nie zawsze podane wartości są dokładne, ale warto brać je pod uwagę.

Uważaj na częstotliwości wyszukiwania

Częstotliwość wyszukiwania to parametr mówiący o średniej ilości miesięcznych wyszukiwań danego słowa kluczowego. Można go sprawdzić w planerze słów kluczowych systemu Google Ads. Bazowanie tylko na tym parametrze może spowodować błędną ocenę potencjału danej frazy, a wszystko za sprawą systemów sprawdzających pozycję w Google.

Dawniej, większość firm skupiało swoje działania SEO na ogólnych frazach kluczowych. Wiele z tych firm uruchamiała skrypty, które sprawdzają pozycję danego słowa “nabijając” jego wyświetlenie, które wliczone jest w średnią.

Zakładając, że 10 firm sprawdza dane słowo codziennie, to w skali miesiąca same automaty są powodem około 300 (10 x 30 dni) wyszukiwań. Jeżeli fraza jest bardzo popularna i monitoruje ją np. 50 firm, to od liczby podanej przez Keyword Plannera należałoby odjąć jeszcze 1500 wyszukiwań.

Sezonowość wyszukiwań

Istnieje wiele branż, które charakteryzują się sezonowością, oczywiście ma to swoje odzwierciedlenie w procesie wyszukiwania. Część fraz jest bardziej popularnych w lecie czy zimie, w czasie konkretnych świąt lub w czasie trwania wydarzeń w danym okresie.

Darmowe narzędzie do propozycji słów kluczowych

Chcesz poznać słowa kluczowe, wpisywane w Google przez Twoich potencjalnych klientów? Skorzystaj z naszej wyszukiwarki fraz kluczowych.

Narzędzia pomagające w analizie słów kluczowych

Istnieje wiele narzędzi, które pokażą Ci propozycje słów kluczowych. Te podstawowe możesz używać za darmo, za profesjonalne analizy słów kluczowych trzeba niestety zapłacić.

Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych to narzędzie dostępne w systemie Google AdWords, ale sprawdza się też podczas wyszukiwania potencjalnych słów kluczowych na potrzeby SEO. Dostępny jest on za darmo dla każdego, kto posiada konto Google. Za jego pomocą sprawdzisz ilości wyszukiwań czy sezonowość słów. Narzędzie to pomoże wybrać czy dodać kolejne słowa na podstawie istniejących.

Narzędzie dostępne pod adresem:  https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

Google Search Console

Google Search Console to narzędzie analityczne do mierzenia wyświetleń i kliknięć Twojej strony w Google. Jeżeli Twoja strona jest już obecna w wyszukiwarce, to dane w nim zawarte okażą się bardzo pomocne podczas analizowania słów kluczowych. Dzięki niemu dowiesz się jakich słów użyli potencjalni użytkownicy, którym wyświetliła się Twoja strona.

Narzędzie dostępne pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/home

Podpowiedzi Google

Podpowiedzi Google to funkcjonalność samej wyszukiwarki, która okazuje się bardzo pomocna przy wybieraniu słów kluczowych. Pod listą wyników wyszukiwania znajdziesz podobne wyszukiwania, dzięki czemu dowiesz się, co jeszcze wpisują Twoi potencjalni klienci.

Podpowiedzi fraz w wynikach wyszukiwania
Podpowiedzi fraz w wynikach wyszukiwania

Senuto

Senuto to polskie narzędzie badające nasz rynek w wyszukiwarce Google. Jego główną zaletą jest monitorowanie około 20 mln słów kluczowych, które są sprawdzane co tydzień a część nawet codziennie. Można powiedzieć, że Senuto monitoruje większość polskiego Google, dostarczając nam bardzo dużo danych, które można wykorzystać przy wybieraniu słów kluczowych.

Podpowiedzi słów kluczowych w Senuto
Podpowiedzi słów kluczowych w Senuto

Senuto posiada wbudowane narzędzie do wyszukiwania słów, możesz ich szukać na podstawie własnej definicji (kombinacji słów, rodzaju dopasowania i różnych filtrów).

Answer The Public

Jest to darmowe narzędzie, które pokaże Ci sugestie pytań związanych z wybranym słowem kluczowym. Obsługa narzędzia jest bardzo prosta, po wpisaniu swojego słowa kluczowego i wybraniu języka, generowana jest grafika na której widzimy wszystkie pytania i wyrażenia, których użytkownicy używają podczas wyszukiwania danego słowa.

Frazy z pytaniami w Answer The Public
Frazy z pytaniami w Answer The Public

Wszystkie dane z narzędzia można eksportować do pliku .csv. Dostajemy również możliwość zapisywania plików .png automatycznie generowanych przez answerthepublic.com, które wyglądają jak starannie przygotowane infografiki. Narzędzia opiera się na sugestiach z wyszukiwarki Google. Daje Ci wgląd w to czego najczęściej szukają użytkownicy, dzięki czemu będziesz mógł tworzyć artykuły bardziej ukierunkowane, dając konkretne odpowiedzi.

Za słowami kryją się intencje

Musisz pamiętać, że każdy kto pyta o coś Google ma konkretną potrzebę: chce zdobyć informację, znaleźć konkretną stronę internetową, kupić produkt czy zamówić usługę. Sama treść słowa kluczowego mówi, gdzie taki użytkownik ma trafić. To istotne z punktu widzenia kolejnego, a zarazem ostatniego etapu analizy słów.

Na przykład użytkownicy wpisując frazy ogólne związane z grupą produktów powinni trafić na daną stronę kategorii produktów. ci, którzy szukają konkretnej nazwy produktu powinni znaleźć się od razu na karcie produktu, aby móc go kupić. Osoby, które szukają rozwiązania problemów nie zadowolą się, gdy podsuniemy im produkt, który ten problem rozwiązuje. Zazwyczaj potencjalni klienci, którzy szukają rozwiązań swoich problemów powinni trafić na strony z poradnikami czy blog, gdzie znajdą wyjaśnienie. Twoi klienci na pewno docenią Twoją pomoc i w ten sposób zdobędziesz ich zaufanie.

Darmowe narzędzie do propozycji słów kluczowych

Chcesz poznać słowa kluczowe, wpisywane w Google przez Twoich potencjalnych klientów? Skorzystaj z naszej wyszukiwarki fraz kluczowych.

Analiza słów kluczowych

W analizie słów kluczowych Twoim kolejnym zadaniem będzie znalezienie wszystkich fraz kluczowych, po jakich potencjalni klienci mogliby do ciebie trafić.

Dlaczego wszystkich? Bo nigdy nie wiesz, jak klienci mogą Cię szukać. Jeśli zajmujesz się na przykład robieniem mebli na wymiar, nie wystarczy być widocznym na frazę „meble na wymimar„. Oczywiście, to istotna fraza, ale Twoi klienci mogą Cię szukać na tysiące innych sposobów.

Warto pojawiać się użytkownikom na każdym z etapów procesu zakupowego lub gdy szukają dopiero rozwiązania problemu. Osoba szukająca inspiracji wykończenia danego pomieszczenia może zdecydować się na Twoje usługi, po tym jak przeczyta i zobaczy efekty Twojej pracy.

Możliwe, że ktoś kupi od ciebie usługę, nawet jeżeli planował wcześniej inne rozwiązanie. Zrobi to tylko dlatego, że trafił do ciebie, szukając inspiracji. Im więcej znajdziesz fraz kluczowych, które mogą opisywać potencjalnych klientów, tym więcej szans dajesz sobie na sprzedanie Twojego produktu czy usługi.

Jak szukać słów kluczowych?

Wszystkie słowa używane przez klientów musisz znać, zanim przejdziesz do dalszej części audytu SEO. Budowa strony w dużej mierze będzie zależała właśnie od słów kluczowych.

Zacznij od własnej widoczności

Punktem wyjścia będą frazy, które znajdziesz w Google Search Console oraz Senuto (lub w innym podobnym narzędziu). Zarówno GSC, jak i Senuto pozowała na eksport do plików CSV — dzięki temu zaimportujesz wszytko do Excela.

Słowa należy wstępnie przejrzeć i usunąć wszystko, co nie jest związane z Twoim biznesem. Zostaw tylko te słowa, które uważasz, że mogą być używane przez Twoją grupę docelową w celu szukania produktów lub przynajmniej pośrednio mogą pokazywać zainteresowanie klienta.

Znajdź słowa na każdy element oferty

Mając gotową listę, zastanów się, czego jeszcze w nich brakuje. Czy są jeszcze jakieś frazy, które opisują, to co oferujesz, a nie ma tego na Twojej liście? Jeśli masz problem z tym zadaniem, wypisz sobie wszystkie produkty i usługi, jakie masz w swojej ofercie — do każdego dodaj po 3-5 fraz kluczowych, które Twoim zdaniem będą wyszukiwane. Wszystko, co wymyślisz, dodaj do stworzonej wcześniej listy słów.

Sprawdź domeny konkurencji

To wcale nie koniec, teraz będziemy szukać słów na bazie Twojej konkurencji w Google. Nie musi być to Twoja bezpośrednia konkurencja. Wybierz 3 domeny, które Twoim zdaniem są najbardziej zbliżone tematyką oraz ofertą, oraz mają sporą widoczność w Google. Do analizy użyjemy narzędzia analizy konkurencji w Senuto:

https://app.senuto.com/visibility-analysis/tools/competition-analysis

Wybierz opcję „Słowa kluczowe konkurencji – słowa, na które widoczni są moi konkurenci, a moja domena nie jest„. Następnie podaj swoją domenę po lewo oraz maksymalnie trzech konkurentów po prawo.

Gdy klikniesz porównaj zobaczysz taki ekran:

Analiza fraz konkurencji w Senuto

Narzędzie pokaże Ci wszystkie frazy, na które widoczni są Twoi konkurencji a Twoja domena nie. Powyższe porównanie wygenerowało 24471 propozycji słów. Oczywiście nie wszystkie będą właściwe, masz jednak w czym przebierać. Kolejny raz zrób eksport do Excela, przebierając najbardziej interesujące frazy.

Grupowanie fraz kluczowych

W zależności od biznesu oraz zakresu oferty, Twoja tabela z wyselekcjonowanymi słowami kluczowymi, powinna posiadać od kilkuset do nawet kilku tysięcy fraz kluczowych. W sklepach o dużym zakresie produktów będą to dziesiątki tysięcy fraz kluczowych.

Taka liczba danych może być dość przytłaczająca, do tego bardzo ciężko patrzeć na takie dane. Dlatego kolejnym krokiem będzie pogrupowanie fraz na bazie intencji, jakie stoją za tymi słowami. Użytkownik wpisujący słowo kluczowe w Google, zawsze czegoś potrzebuje, ta potrzeba to właśnie intencja.

Jedna intencja może zostać opisana na kilka różnych fraz kluczowych. Weźmy na przykład frazy te frazy kluczowe:

  • produkt cena
  • cena produktu
  • produkt koszt
  • koszt produktu
  • ile kosztuje produkt?
  • jaka jest cena produktu?

Każda z powyższych fraz to zawsze taka sama intencja — klient chce poznać cenę produktu i dlatego wszystkie takie frazy powinny znaleźć się w grupie z tą intencją.

Będziesz musiał stworzyć tyle grup, ile jesteś w stanie zdefiniować poszczególnych intencji. W zależności od prowadzonego biznesu, grup może być od kilku-kilkunastu do nawet kilku tysięcy — duże ilości intencji będą występować w sklepach internetowych.

Na koniec zbuduj strukturę

Mając sporą ilość słów kluczowych wyszukiwanych przez Twoich potencjalnych klientów, należy im jeszcze nadać odpowiednią strukturę i przypisać do konkretnych stron w serwisie. To istotny krok, który pozwoli uniknąć problemów związanych z duplikacją treści oraz kanibalizacji słów kluczowych.

Kanibalizacja słów kluczowych to stan, gdy dwie lub więcej podstron konkurują ze sobą na dane zapytanie w wyszukiwarce. Pamiętaj, że jedna grupa fraz (temat) powinna być przypisana do jednego adresu URL, który pokaże się w wynikach Google.

Przygotowanie struktury adresów URL i słów kluczowych wymaga czasu, ale dzięki temu będziesz w stanie zdefiniować np. brakujące strony lub nawet całe grupy stron.

Przykładowa struktura, przedstawiona w uproszczony sposób może wyglądać tak:

Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL
Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL

Podsumowanie

Odpowiedni wybór słów kluczowych do pierwsza i jedna z najważniejszych kwestii w procesie zdobywania widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Dobrze wybrane słowa, ułożone w odpowiednią strukturę to solidna podstawa strategii SEO, dzięki której dużo łatwiej jest zwiększać obecność Twojej firmy w internecie