Wysoka widoczność strony w Google to dla większości biznesów stan, bez którego może być ciężko rozwijać firmę. Klienci szukają Cię w sieci, dlatego musisz zaznaczyć swoją pozycję, wszędzie tam, gdzie użytkownicy internetu tego oczekują, zwłaszcza w wyszukiwarkach internetowych.

Jeśli więc Google jest miejscem, w którym znajdują się Twoi klienci, warto wiedzieć, gdzie na tle konkurencji znajduję się Twoja strona firmowa czy sklep internetowy. Z tego artykułu dowiesz się, z jakich narzędzi warto korzystać, aby pozyskać dane takie jak pozycje, które określą widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google.

Dlaczego widoczność strony w Google jest ważna?

Zanim przeczytasz jak sprawdzić widoczność swojej strony w Google, postaram się wyjaśnić, dlaczego Twoja firma powinna być widoczna w wyszukiwarkach internetowych. To naprawdę ważny powód.

Obecność w wyszukiwarkach jest istotna, ponieważ są one jednym z niewielu źródeł ruchu, w którym potencjalni klienci oficjalnie mówią, że potrzebują Twojej usługi lub produktu. Robią to, wpisując zapytanie w Google.

Innym sensownym źródłem takiego ruchu jest YouTube, który jest drugą największą wyszukiwarką na świecie. Tam także, to użytkownicy wpisują swoje potrzeby — rozrywkowe, ale i coraz częściej poradnikowe.

Gdy reklamujesz się na Faceooku czy innych mediach społecznościowych próbujesz dobrać odpowiednią grupę docelową potencjalnego klienta. Wybierasz wiek, lokalizację zainteresowania i poniekąd możesz mieć tylko nadzieję, że dane osoby potrzebują Twoich produktów czy usług.

Oczywiście reklama na Facebooku nie jest niczym złym, to także dobry sposób na pozyskiwanie klientów. Jednak w takiej formie to ty wychodzisz do klienta. Promujesz się wśród potencjalnych klientów, ale Twoje reklamy widza osoby w ogóle niezainteresowane.

Z Google jest odwrotnie, to klienci szukają ciebie gdy potrzebują rozwiązania jakiegoś problemu. Twoim zadaniem jest pojawianie się na takie zapytania i zaprezentowanie swojej oferty. Szansa na pozyskanie klienta jest większa, gdy jesteś pewny, że osoba wpisująca pewne frazy jest zainteresowana tematyką Twojej firmy.

Na początek sprawdź, czy Twoja firma jest widoczna w Google na własną nazwę

Jedną z pierwszych czynności, które warto wykonać, jest sprawdzenie obecności w internecie (tj. sprawdzenie pozycji strony w wynikach wyszukiwarek internetowych). Podstawowym i najlepszym źródłem informacji o Twojej stronie jest Google. Wyszukiwarka giganta odpowiada na ponad 95% zapytań Polaków, dlatego skupimy się w szczególności na niej.

Pierwszą czynnością, jaką możesz zrobić przy użyciu wyszukiwarki Google, jest wpisanie nazwy Twojej firmy, sprawdzisz w ten sposób czy w ogóle znajdujesz się w wynikach wyszukiwania. Obecność firmy w wyszukiwarce to dobry znak – Google zna Twoją stronę. Powinna ona zajmować pierwszą pozycję na nazwę własną.

Nie jesteś zadowolony z widoczności Swojej strony w wyszukiwarce Google?

Zapisz się na nasz kurs SEO, który pomoże Ci poprawić ilość oraz jakość zdobywanego ruchu z Google. Zacznij zdobywać więcej klientów z wyszukiwarek!

Kolejną możliwością sprawdzenia, czy strona jest zaindeksowana, jest użycie operatora site: wraz z nazwą domeny np. site:nazwastrony.pl. Dzięki temu, zobaczysz przykładowe wyniki dla zaindeksowanych adresów URL Twojej domeny. Brak jakichkolwiek wyników oznacza bardzo duży problem – Twoja strona jest niewidoczna w wyszukiwarce, a Twoi potencjalni klienci nie są w stanie jej wyszukać.

Google Search Console, czyli jak znajdują Cię Twoi klienci

Google Search Console to darmowe narzędzie dostarczające informacji o stanie witryny, widoczności oraz obecności w indeksie Google. Narzędzie to, pokaże też wiele innych wartościowych danych. Główną zaletą GSC jest fakt, że sprawdzisz za jego pomocą, na jakie frazy wyświetla się Twoja strona.

Jak zainstalować Google Search Console?

Instalacja narzędzia jest prosta, wymaga posiadania konta Google (Gmail) oraz wykonaniu jednej z kilku czynności:

  • wrzucenie pliku weryfikującego na serwer, na którym znajduje się strona,
  • dodanie specjalnego tagu weryfikacyjnego do sekcji HEAD — na platformie WordPress można to zrobić wtyczką (np. Yoast SEO),
  • dodanie odpowiedniego rekordu TXT w strefie DNS u hostingodawcy,
  • połączenia z Google Analytics lub Google Tag Managera.

Każdy z tych sposób jest objaśniony podczas procesu weryfikacji. Aby zacząć, przejdź do strony narzędzia – https://search.google.com/search-console/about?hl=pl

Pamiętaj, że dane w Google Search Console zaczynają się zbierać od chwili gdy dodasz domenę. Wszystkie sposoby weryfikacji, oprócz tego z rekordem DNS, będą wymagały od ciebie dodania prawdopodobnie aż 4 wersji adresu strony (na wszelki wypadek):

  • http://adrestwojejstrony.pl
  • http://www.adrestwojejstrony.pl
  • https://adrestwojejstrony.pl
  • https://www.adrestwojejstrony.pl

Wynika to z faktu, że Google każdy z takich adresów uważa za osobną stronę. Jeśli Twoja strona nie posiada certyfikatu SSL (https), wystarczy dodać dwie wersje:

  • http://adrestwojejstrony.pl
  • http://www.adrestwojejstrony.pl

Jeśli Twoja storna jest poprawnie skonfigurowana, dane dotyczące widoczności będą tylko na jednej z wymienionych wersji strony. Dodanie pozostałych przyda się w przypadku błędu, wtedy dane mogą być rozproszone po różnych wersjach.

Jeśli weryfikujesz domenę za pomocą rekordu DNS, Gogole automatycznie połączy wszystkie 4 wersje w jeden zbiorczy widok danych, co jest bardzo przydatne i wygodne — dodasz tylko jedną wersję.

Co można sprawdzić w Search Console?

Po dodaniu strony do narzędzia będziesz mógł sprawdzać ruch związany z wyszukiwaniem. Znajdują się tutaj informacje takie jak zapytania, na które Twoja strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, po jakich zapytaniach potencjalni klienci najczęściej wchodzą na stronę oraz na jakich średnich pozycjach na te zapytania znajduje się Twoja strona.

Klikając w skuteczność na lewym panelu, zobaczysz dane takie jak sumę dziennych wyświetleń i kliknięć w skali ostatnich miesięcy:

Wykres wyświetleń i kliknięć w Google Search Console
Wykres wyświetleń i kliknięć w Google Search Console

W Google Search Console zobaczysz też dokładne frazy, na które wyświetla się Twoja strona. Narzędzie to poda Ci też ilości przejść do Twojej strony (oznaczone jako kliknięcia):

Frazy w Google Search Console
Frazy w Google Search Console

W Google Search Console sprawdzisz również informacje czy wyszukiwarka nie napotyka problemów z indeksacją strony oraz, czy nie ma problemów z bezpieczeństwem.

Istnieją też zewnętrzne narzędzia, które pozwalają sprawdzić, na jakie zapytania wpisywane przez Twoich potencjalnych klientów pojawia się Twoja strona. Są to m.in. Senuto, Searchmetrics, SEMStorm, Ahrefs. Narzędzia te pokażą informacje takie jak słowo kluczowe i pozycja Twojej domeny. Niestety nie poznasz ilości kliknięć czy wyświetleń. Dane otrzymasz dla popularnych fraz, które są wyszukiwane ponad 10-20 razy miesięcznie. To dlatego Google Search Console jest najdokładniejszym narzędziem jakiego możemy używać.

Jak analizować dane w Google Search Console?

Zacznij od wybrania interesującego Cię zakresu czasu. Możesz wybrać dokładny zakres dat z ostatnich 16 miesięcy. Dostępu do starszych danych nie ma, jednak te 16 miesięcy powinno być wystarczające.

Możliwość wyboru zakresu czasowego w Google Search Console

Daty można też porównywać. Możesz sprawdzić, jak zmienia się widoczność w porównaniu z innym okresem — na przykład w poprzednim roku. Dzięki 16-miesięcznemu zakresowi możesz porównać na przykład ostatnie cztery miesiące do analogicznego okresu z poprzedniego roku.

W podstawowych analizach można posługiwać się okresem 28-dniowym – są to cztery pełne tygodnie. Sprawdzisz tym samym, jak wyglądała widoczność Twojej strony przez ostatnie 28 dni.

Po wybraniu zakresu zobaczysz, na jakie frazy Twoja strona pojawia się w Google. Jednak nie polecam w ogólne zwracać uwagę na tę zakładkę, od razu kliknij następną zakładkę nazwaną strony. Zobaczysz na niej listę adresów URL, które wygenerowały kliknięcia i wyświetlenia.

Zakładka strony w Google Search Console
Zakładka strony w Google Search Console

Dlaczego adresy strony, a nie konkretne frazy? Patrzenie tylko na frazy nie powie Ci nic konkretnego. Dzięki adresom dowiesz się, na jakie podstrony trafiają osoby szukające Twojej firmy. To adresy URL są wynikami wyszukiwania. Dzięki danym o adresach wiesz, jakie treści wyników wyszukiwania pojawiają się Twoim potencjalnym klientom.

Google nie przekierowuje użytkowników tylko do strony głównej Twojego serwisu. Wyszukiwarka chce wysłać Twojego potencjalnego klienta od razu na stronę dedykowaną danemu produktowi czy usłudze. To jedna z najważniejszych składowych wysokiej widoczności w Google. Każda usługa, produkt, czy kategoria produktów musi mieć własny adres URL. O budowie takiej strony przeczytasz w artykule o strategii SEO.

Teraz najlepsze, każdy z adresów możesz kliknąć, a następnie przełączyć się z powrotem na zakładkę Zapytania. Dzięki takiemu zabiegowi zobaczysz, na jakie frazy kluczowe pojawia się konkretna podstrona. Zobacz tabelkę słów, na jakie pojawia się artykuł, który właśnie czytasz:

Słowa dla danego adresu URL w Google Search Console
Słowa dla adresu: https://octamedia.pl/blog/jak-sprawdzic-sytuacje-twojej-strony-w-google/

Po takich właśnie słowach, użytkownicy Google trafiają na ten artykuł. Zauważ, że trzy pierwsze frazy, mają najwięcej kliknięć (wejść na stronę, 21 wejść łącznie).

  • widoczność strony w google – 10 wejść
  • jak sprawdzić widoczność strony w google – 6 wejść
  • jak sprawdzić pozycję strony w google – 5 wejść

Pozostałe frazy mają tylko po jednym wejściu w ciągu ostatnich 28 dni:

  • jak sprawdzić pozycję w google – 1 wejście
  • sprawdź pozycję w google – 1 wejście
  • jak sprawdzić pozycję strony – 1 wejście
  • widoczność strony w wyszukiwarkach – 1 wejście
  • sprawdź pozycję google – 1 wejście
  • pozycja Twojej strony – 1 wejście
  • pozycja strony internetowej w google – 1 wejście

Zauważ też, że wszystkich fraz, które generują przynajmniej jedno kliknięcie lub jedno wyświetlenie jest w sumie 566 (niebieska ramka). W tym fraz, które generują przynajmniej jedno wejście, jest 48.

Oznacza to, że trzy teoretycznie najważniejsze frazy wygenerowały łącznie 21 wejść, natomiast kolejne frazy (teoretycznie mniej ważne) posiadające jedno kliknięcie wygenerowały łącznie 48 wejść. To dlatego tak ważne jest optymalizacja strony pod jak najwięcej fraz. Jeden artykuł generuje ruch z ponad 50 fraz kluczowych, z czego większość, to frazy o mniejszej konkurencji!

Optymalizacja treści strony z GSC kluczem do sukcesu

To dzięki takim danym jesteś w stanie optymalizować stronę pod wyszukiwarki. Możesz na przykład szukać fraz, które mają sporo wyświetleń, ale nie mają żadnych wejść. Po sprawdzeniu ich średnich pozycji może się okazać, że znajdują się na pozycjach bliskich pierwszej strony (11-15 pozycja).

Drobna zmiana tekstu pod kątem takich tych fraz, może sprawić, że zaczną one generować ruch. To właśnie jest optymalizacja SEO, o której tyle słyszałeś. Żeby ją dobrze zrobić trzeba mieć trochę doświadczenia i czasu, ale efekty systematycznej pracy Cię pozytywnie zaskoczą.

Porównaj się z konkurencją dzięki narzędziom zewnętrznym takim jak Senuto

Senuto to narzędzie, które analizuje widoczność stron internetowych w Google. W uproszczeniu analiza ta polega na codziennym (lub cotygodniowym) sprawdzaniu pierwszych pięciu stron wyników wyszukiwania na ponad 20 milionów słów kluczowych i zapisywania ich pozycji.

Dzięki narzędziu jesteś w stanie sprawdzić, na jakie zapytania Twoja strona pojawia się w Google i jakie są pozycje Twoich adresów URL na te zapytania. Co więcej, nie musisz ograniczać się do własnej strony, możesz sprawdzić widoczność każdej innej, na przykład liderów danej branży czy konkurencji.

Dane o konkretnych słowach pozwolą namierzyć braki, jakie posiada Twoja strona. Jeżeli Twoi konkurenci są widoczni na wysokich pozycjach na frazę, która ma wiele wyszukań, może warto też zainteresować się tą tematyką, aby dotrzeć do większej ilości klientów?

Ważna jest też suma słów, na jakie pojawia się Twoja witryna. Tutaj sytuacja jest oczywista – im więcej słów pojawia się na wykresie tym lepiej. Oczywiście, będzie tak pod warunkiem, że słowa te związane są z Twoim biznesem i mogą być wpisywane przez potencjalnych klientów.

Wykres ilości fraz w TOP10 dla jednego z naszych klientów
Wykres ilości fraz w TOP10 dla jednego z naszych klientów

Dzięki ilości słów pokazanych na osi czasu jesteś w stanie określić swoją sytuację. Rosnący wykres mówi, że Twoja strona pojawia się na coraz więcej różnych słów. Co więcej, możesz wzbogacić ten wykres o dane swojego konkurenta i możesz porównać się z nim.

Do analizy widoczności strony w Google możesz użyć też innych narzędzi podobnych do Senuto takich jak Semstorm czy Searchmetrics – większość z nich oferuje darmowe okresy testowe, więc możesz się z nimi zapoznać. Narzędzia te, podobnie do Senuto, pokażą Ci ilość fraz, adresy URL oraz ich pozycje.

Jeśli nie chcesz korzystać z takich narzędzi, możemy Ci wygenerować prosty raport widoczności strony w Google. Wystarczy, że podasz e-mail w poniższym formularzu:

Nie jesteś zadowolony z widoczności Swojej strony w wyszukiwarce Google?

Zapisz się na nasz kurs SEO, który pomoże Ci poprawić ilość oraz jakość zdobywanego ruchu z Google. Zacznij zdobywać więcej klientów z wyszukiwarek!

Czego dowiesz się dzięki Google Analytics?

Google Analytics to narzędzie, które zbiera informacje o ruchu na Twojej stronie. Dowiesz się z niego m.in. z jakiego kanału użytkownicy trafiają na stronę. Dzięki niemu jesteś w stanie sprawdzić, skąd pochodzą Twoi klienci oraz jakie jest procentowe rozłożenie ruchu.

To samo narzędzie będzie przydatne do analizy ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania na osi czasu. Wybierając segment użytkowników odwiedzających Twoją stronę z tego źródła możesz sprawdzić jak wygląda progres w skali miesiąca czy roku.

Ruch strony z podziałem na źródło
Ruch strony z podziałem na źródło, gdzie 91% stanowi ruch z darmowych wyników wyszukiwania.

Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, warto jednak zapoznać się z podstawowymi raportami, które dostarczą Ci wiele cennych informacji na temat ilości i jakości generowanego ruchu.

Jak sprawdzić proces pozycjonowania strony?

Dobrze przeprowadzona kampania SEO (pozycjonowanie) zawsze przekłada się na zwiększoną widoczność strony w Google oraz na większy ruch. Dlatego sposoby opisane w tym artykule doskonale nadają się do monitorowania wszelkich działań związanych z pozycjonowaniem (głównie pozycji stron i pojawiających się adresów URL).

Aby ocenić działania SEO, skup się na danych z Google Search Console. Zobacz, jak z czasem zmienia się ilość wyświetleń i kliknięć strony. Jeśli wykres kliknięć stopniowo zwiększa się z czasem, oznacza to, że coraz więcej osób trafia na Twoją stronę z wyników wyszukiwania Google.

Zobacz też konkretne słowa, po których użytkownicy wchodzą na Twoją stronę oraz ich pozycje w Google. Kliknięcia powinny być generowane, ze słów, które opisują potrzeby Twoich potencjalnych klientów.

Jak sprawdzić widoczność strony w Google dzięki Senuto?

Dodatkowo możesz posiłkować się wykresem widoczności z Senuto. Zwłaszcza w nowych serwisach, gdy Google Search Console może nie pokazywać wielu danych. Sprawdzenie widoczności dla TOP50 w Senuto pozwoli ocenić czy cały proces idzie w dobrym kierunku.

Spadek parametrów takich jak kliknięcia czy wyświetlenia w Google Search Console nie zawsze oznacza coś złego. Pamiętaj o sezonowości branży w której działasz. Gdy zapotrzebowanie na Twoje produkty czy usługi spada możesz zauważyć spadek wejść na stronę i będzie to zupełnie normalne.

Jeżeli Twój biznes jest sezonowy, możesz porównać ruch Twojej strony z poprzednim rokiem. Pomoże Ci w tym Google Analytics. Sezonowość wyszukań nie ma też wpływu na wykres widoczności Senuto, dlatego możesz również korzystać z tego narzędzia. Możesz też sprawdzić, czy pozycje słów nie spadły, co mogło być przyczyną utraty ruchu.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google dla pojedyńczego słowa?

Wbrew pozorom, sprawdzenie realnej pozycji jednego słowa kluczowego nie jest takie łatwe. Problemem jest fakt, że każdy użytkownik otrzymuje personalizowane wyniki wyszukiwania. Dwie różne osoby mogą mieć różne pozycje Twojej domeny na identyczne zapytanie.

Na personalizację wyników wpływają takie czynniki jak:

  • lokalizacja — różne pozycje w zależności od miasta
  • urządzenie — różne wyniki wyszukiwania na telefonach, tabletach i komputerach stacjonarnych
  • historia wyszukiwania — różne wyniki w zależności od tego, czego dany użytkownik szukał wcześniej

Często nie da się jednoznacznie określić pozycji danego słowa. Co prawda istnieją narzędzia do sprawdzania pozycji strony w Google takie jak Seostation, ale zawsze istnieje ryzyko, że będą one pokazywać dane różniące się od rzeczywistości.

Z pomocą w tej sytuacji znów przychodzi darmowe Google Search Console. Możesz w nim sprawdzić z jaką średnią pozycją, dane słowo wyświetlało się w Googole. Średnia wyliczana jest na bazie realnych wyświetleń.

Na przykład, jeśli 100 osób widziała Twoją domenę na 2 pozycji, a kolejne 100 osób zobaczyło wynik wyszukiwania z Twoją stroną na 3 pozycji, to średnia dla tego słowa wynosi 2,5 pozycji. Na tą chwilę takie sprawdzanie pozycji w Gogole będzie najbardziej prawdopodobne i miarodajne.

Dlaczego warto kontrolować widoczność strony w interncie?

Kontrolowanie widoczności w internecie dostarczy Ci wiele istotnych informacji. Przede wszystkim dowiesz się, jak trafiają do ciebie klienci. Wiedząc jakich słów używają, jesteś w stanie dostosować swoją stronę do ich oczekiwań.

Im większa witryna, tym więcej szczegółowych danych. Będąc właścicielem sklepu internetowego, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na frazy, jakie pojawiają się Google Search Console (wyświetlenia, kliknięcia, pozycje słów kluczowych). Możliwe, że klienci szukają Twoich produktów, inaczej niż myślisz. Odpowiednia optymalizacja SEO pod tym kątem może znacząco poprawić Twoje zyski.

Nie jesteś zadowolony z widoczności Swojej strony w wyszukiwarce Google?

Zapisz się na nasz kurs SEO, który pomoże Ci poprawić ilość oraz jakość zdobywanego ruchu z Google. Zacznij zdobywać więcej klientów z wyszukiwarek!

Cykliczne analizy pomogą Ci też zobaczyć, jak zmieniają się potrzeby potencjalnych klientów. O wiele łatwiej jest zareagować na zapotrzebowania rynkowe, jeżeli jesteś w stanie zdefiniować problem wcześniej. To samo tyczy się konkurencji, którą zawsze warto monitorować – dzięki temu nie zostaniesz w tyle.