Wysoka widoczność strony w Google to dla większości biznesów stan, bez którego może być ciężko rozwijać firmę. Klienci szukają Cię w sieci, dlatego musisz zaznaczyć swoją pozycję, wszędzie tam, gdzie użytkownicy internetu tego oczekują, zwłaszcza w wyszukiwarkach internetowych.

Jeśli więc Google jest miejscem, w którym znajdują się Twoi klienci, warto wiedzieć, gdzie na tle konkurencji znajduję się Twoja strona firmowa czy sklep internetowy. Z tego artykułu dowiesz się, z jakich narzędzi warto korzystać, aby pozyskać dane takie jak pozycje, które określą widoczność twojej strony w wyszukiwarce Google.

Sprawdź, czy twoja firma jest widoczna w wyszukiwarce Google

Jedną z pierwszych czynności, które warto wykonać, jest sprawdzenie obecności w internecie (tj. sprawdzenie pozycji strony w wynikach wyszukiwarek internetowych). Podstawowym i najlepszym źródłem informacji o Twojej stronie jest Google. Wyszukiwarka giganta odpowiada na ponad 95% zapytań Polaków, dlatego skupimy się w szczególności na niej.

Darmowy raport widoczności strony w Google

Sprawdź na jakie słowa kluczowe, Twoja domena pojawia się w Google. Pobierz raport, który pokaże Ci listę słów i ich pozycji w wyszukiwarce.

Pierwszą czynnością, jaką możesz zrobić przy użyciu wyszukiwarki Google, jest wpisanie nazwy Twojej firmy, sprawdzisz w ten sposób czy w ogóle znajdujesz się w wynikach wyszukiwania. Obecność firmy w wyszukiwarce to dobry znak – Google zna Twoją stronę. Twoja strona powinna zajmować pierwszą pozycję.

Kolejną możliwością sprawdzenia czy strona jest zaindeksowana jest użycie operatora site: wraz z nazwą domeny np. site:nazwastrony.pl. Dzięki temu zobaczysz przykładowe wyniki dla zaindeksowanych adresów URL Twojej domeny. Brak jakichkolwiek wyników oznacza bardzo duży problem – Twoja strona jest niewidoczna w wyszukiwarce, a Twoi potencjalni klienci nie są wstanie jej wyszukać. Już wiesz że Twój biznes na tym traci.

Dzięki Google Search Console przeanalizujesz, na jakie zapytania Twoja strona pojawia się w Google

Google Search Console to darmowe narzędzie dostarczające informacji o stanie witryny, widoczności w indeksie Google, a także pokazujące wiele innych wartościowych danych.

Po dodaniu strony do narzędzia będziesz mógł sprawdzać ruch związany z wyszukiwaniem. Znajdują się tutaj takie informacje jak zapytania, na które Twoja strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, po jakich zapytaniach ludzie najczęściej wchodzą na stronę oraz na jakich średnich pozycjach na te zapytania znajduje się Twoja strona.

Zobaczysz tam takie dane jak sumę dziennych wyświetleń i kliknięć w skali ostatnich miesięcy:

Wykres wyświetleń i kliknięć w Google Search Console

W Google Search Console zobaczysz tam też dokładne frazy, na które wyświetla się Twoja strona. Narzędzie to poda Ci też ilości przejść do Twojej strony:

W Google Search Console sprawdzisz również informacje czy wyszukiwarka nie napotyka problemów z indeksacją strony oraz czy nie ma problemów z bezpieczeństwem.

Istnieją też zewnętrzne narzędzia, które pozwalają sprawdzić, na jakie zapytania wpisywane przez Twoich potencjalnych klientów pojawia się Twoja strona. Są to m.in. Senuto, Searchmetrics, SEMStorm, Ahrefs. Narzędzia te pokażą informacje takie jak słowo kluczowe i pozycja Twojej domeny. Niestety nie poznasz ilości kliknięć czy wyświetleń. Dane otrzymasz dla popularnych fraz, które są wyszukiwane ponad 10-20 razy miesięcznie.

Porównaj się z konkurencją dzięki Senuto

Senuto to narzędzie, które analizuje widoczność stron internetowych w Google. W uproszczeniu analiza ta polega na codziennym (lub cotygodniowym) sprawdzaniu pierwszych pięciu stron wyników wyszukiwania na ponad 20 milionów słów kluczowych i zapisywania ich pozycji.

Dzięki narzędziu jesteś w stanie sprawdzić, na jakie zapytania Twoja strona pojawia się w Google i jakie są pozycje Twoich adresów URL na te zapytania. Co więcej, nie musisz ograniczać się do własnej strony, możesz sprawdzić widoczność każdej innej, na przykład liderów danej branży czy konkurencji.

Dane o konkretnych słowach pozwolą namierzyć braki, jakie posiada Twoja strona. Jeżeli Twoi konkurenci są widoczni na wysokich pozycjach na frazę, która ma wiele wyszukań, może warto też zainteresować się tą tematyką, aby dotrzeć do większej ilości klientów?

Ważna jest też suma słów, na jakie pojawia się Twoja witryna. Tutaj sytuacja jest oczywista – im więcej słów pojawia się na wykresie tym lepiej. Oczywiście, będzie tak pod warunkiem, że słowa te związane są z Twoim biznesem i mogą być wpisywane przez potencjalnych klientów.

Wykres ilości fraz w TOP10 dla jednego z naszych klientów

Dzięki ilości słów pokazanych na osi czasu jesteś w stanie określić swoją sytuację. Rosnący wykres mówi, że Twoja strona pojawia się na coraz więcej różnych słów. Co więcej możesz wzbogacić ten wykres o dane swojego konkurenta i możesz porównać się z nim.

Do analizy widoczności strony w Google możesz użyć też innych narzędzi podobnych do Senuto takich jak Semstorm czy Searchmetrics – większość z nich oferuje darmowe okresy testowe, więc możesz się z nimi zapoznać. Narzędzia te, podobnie do Senuto, pokażą Ci ilość fraz, adresy URL oraz ich pozycje.

Darmowy raport widoczności strony w Google

Sprawdź na jakie słowa kluczowe, Twoja domena pojawia się w Google. Pobierz raport, który pokaże Ci listę słów i ich pozycji w wyszukiwarce.

Czego dowiesz się dzięki Google Analytics?

Google Analytics to narzędzie, które zbiera informacje o ruchu na Twojej stronie. Dowiesz się z niego m.in. z jakiego kanału użytkownicy trafiają na stronę. Dzięki niemu jesteś w stanie sprawdzić, skąd pochodzą Twoi klienci oraz jakie jest procentowe rozłożenie ruchu.

To samo narzędzie będzie przydatne do analizy ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania na osi czasu. Wybierając segment użytkowników odwiedzających Twoją stronę z tego źródła możesz sprawdzić jak wygląda progres w skali miesiąca czy roku.

Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, warto jednak zapoznać się z podstawowymi raportami, które dostarczą Ci wiele cennych informacji na temat ilości i jakości generowanego ruchu.

Jak sprawdzić proces pozycjonowania strony?

Dobrze przeprowadzona kampania SEO (pozycjonowanie) zawsze przekłada się na zwiększoną widoczność strony w Google oraz na większy ruch. Dlatego sposoby opisane w tym artykule doskonale nadają się do monitorowania wszelkich działań związanych z pozycjonowaniem (głównie pozycji stron i pojawiających się adresów URL).

Aby ocenić działania SEO, skup się na danych z Google Search Console. Zobacz, jak z czasem zmienia się ilość wyświetleń i kliknięć strony. Jeśli wykres kliknięć stopniowo zwiększa się z czasem, oznacza to, że coraz więcej osób trafia na twoją stronę z wyników wyszukiwania Google.

Zobacz też konkretne słowa, po których użytkownicy wchodzą na twoją stronę oraz ich pozycje w Google. Kliknięcia powinny być generowane, ze słów, które opisują potrzeby twoich potencjalnych klientów.

Dla przykładu podam tabele słów kluczowych z Google Search Console dla artykułu, który czytasz:

Lista fraz kluczowych, po jakich użytkownicy weszli w ten artykuł w ciągu 7 dni

Jak sprawdzić widoczność strony w Google dzięki Senuto?

Dodatkowo możesz posiłkować się wykresem widoczności z Senuto. Zwłaszcza w nowych serwisach, gdy Google Search Console może nie pokazywać wielu danych. Sprawdzenie widoczności dla TOP50 w Senuto pozwoli ocenić czy cały proces idzie w dobrym kierunku.

Spadek parametrów takich jak kliknięcia czy wyświetlenia w Google Search Console nie zawsze oznacza coś złego. Pamiętaj o sezonowości branży w której działasz. Gdy zapotrzebowanie na Twoje produkty czy usługi spada możesz zauważyć spadek wejść na stronę i będzie to zupełnie normalne.

Jeżeli Twój biznes jest sezonowy, możesz porównać ruch Twojej strony z poprzednim rokiem. Pomoże Ci w tym Google Analytics. Sezonowość wyszukań nie ma też wpływu na wykres widoczności Senuto, dlatego możesz również korzystać z tego narzędzia. Możesz też sprawdzić, czy pozycje słów nie spadły, co mogło być przyczyną utraty ruchu.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google dla pojedyńczego słowa?

Wbrew pozorom, sprawdzenie realnej pozycji jednego słowa kluczowego nie jest takie łatwe. Problemem jest fakt, że każdy użytkownik otrzymuje personalizowane wyniki wyszukiwania. Dwie różne osoby mogą mieć różne pozycje twojej domeny na identyczne zapytanie.

Na personalizację wyników wpływają takie czynniki jak:

  • lokalizacja — różne pozycje w zależności od miasta
  • urządzenie — różne wyniki wyszukiwania na telefonach, tabletach i komputerach stacjonarnych
  • historia wyszukiwania — różne wyniki w zależności od tego, czego dany użytkownik szukał wcześniej

Często nie da się jednoznacznie określić pozycji danego słowa. Co prawda istnieją narzędzia do sprawdzania pozycji strony w Google takie jak Seostation, ale zawsze istnieje ryzyko, że będą one pokazywać dane różniące się od rzeczywistości.

Z pomocą w tej sytuacji znów przychodzi darmowe Google Search Console. Możesz w nim sprawdzić z jaką średnią pozycją, dane słowo wyświetlało się w Googole. Średnia wyliczana jest na bazie realnych wyświetleń.

Na przykład, jeśli 100 osób widziała twoją domenę na 2 pozycji, a kolejne 100 osób zobaczyło wynik wyszukiwania z twoją stroną na 3 pozycji, to średnia dla tego słowa wynosi 2,5 pozycji. Na tą chwilę takie sprawdzanie pozycji w Gogole będzie najbardziej prawdopodobne i miarodajne.

Dlaczego warto kontrolować widoczność strony w interncie?

Kontrolowanie widoczności w internecie dostarczy Ci wiele istotnych informacji, przede wszystkim dowiesz się jak trafiają do Ciebie klienci. Wiedząc jakich słów używają jesteś w stanie dostosować swój biznes do ich oczekiwań.

Im większa witryna, tym więcej szczegółowych danych. Będąc właścicielem sklepu internetowego, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na frazy, jakie pojawiają się Google Search Console (wyświetlenia, kliknięcia, pozycje słów kluczowych). Możliwe, że klienci szukają Twoich produktów, inaczej niż myślisz. Odpowiednia optymalizacja SEO pod tym kątem może znacząco poprawić Twoje zyski.

Darmowy raport widoczności strony w Google

Sprawdź na jakie słowa kluczowe, Twoja domena pojawia się w Google. Pobierz raport, który pokaże Ci listę słów i ich pozycji w wyszukiwarce.

Cykliczne analizy pomogą Ci też zobaczyć jak zmieniają się Twoi potencjalni klienci. O wiele łatwiej jest zareagować na zapotrzebowania rynkowe jeżeli jesteś w stanie zdefiniować problem wcześniej. To samo tyczy się konkurencji, którą zawsze warto monitorować – dzięki temu nie zostaniesz w tyle.