Octamedia · Willowa 18/21 · 20-819 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
Jak sprawdzić obecność strony internetowej w Google

Jak sprawdzić sytuację Twojej strony w Google?

Obecność w internecie to w dzisiejszych czasach oczywistość dla większości biznesów. Klienci szukają Cię w sieci, dlatego musisz zaznaczyć swoją obecność wszędzie tam gdzie użytkownicy internetu tego oczekują, zwłaszcza w wyszukiwarkach.

Jeśli więc Internet jest miejscem w którym znajdują się Twoi klienci, warto wiedzieć gdzie na tle konkurencji znajduję się Twoja strona firmowa czy sklep internetowy. Z tego artykułu dowiesz się z jakich narzędzi warto korzystać , aby pozyskać dane, które określą Twoją sytuację w wyszukiwarkach internetowych.

Sprawdź czy Twoja firma istnieje w wyszukiwarce internetowej

Jedną z pierwszych czynności które warto wykonać, jest sprawdzenie obecności w internecie (tj. sprawdzenie obecności strony w wynikach wyszukiwarki internetowej). Podstawowym i najlepszym źródłem informacji o Twojej stronie jest Google. Wyszukiwarka giganta odpowiada na ponad 95% zapytań Polaków, dlatego skupimy się w szczególności na niej.

Pierwszą czynnością jaką możesz zrobić przy użyciu wyszukiwarki Google jest wpisanie nazwy Twojej firmy, sprawdzisz w ten sposób czy w ogóle znajdujesz się w wynikach wyszukiwania. Obecność firmy w wyszukiwarce to dobry znak – Google zna Twoją stronę.

Widoczność firmy na zapytanie brandowe
Widoczność firmy na zapytanie brandowe

Kolejną możliwością sprawdzenia czy strona jest zaindeksowana jest użycie operatora site: wraz z nazwą domeny np. site:nazwastrony.pl. Dzięki temu zobaczysz przykładowe wyniki dla zaindeksowanych adresów URL Twojej domeny. Brak jakichkolwiek wyników oznacza bardzo duży problem – Twoja strona jest niewidoczna w wyszukiwarce, a Twoi potencjalni klienci nie są wstanie jej wyszukać. Już wiesz że Twój biznes na tym traci.

Dzięki Google Search Console przeanalizujesz na jakie zapytania pojawia się Twoja strona

Google Search Console to darmowe narzędzie dostarczające informacji o stanie witryny, widoczności w indeksie Google, a także pokazujące wiele innych wartościowych danych.

Po dodaniu strony do narzędzia będziesz mógł sprawdzać ruch związany z wyszukiwaniem. Znajdują się tutaj takie informacje jak zapytania na które Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania, po jakich zapytaniach ludzie najczęściej wchodzą na stronę oraz na jakich średnich pozycjach na te zapytania znajduje się Twoja strona.

Google Search Console - słowa po których klienci wchodzą na stronę
Google Search Console – słowa po których klienci wchodzą na stronę

W Google Search Console sprawdzisz również informacje czy wyszukiwarka nie napotyka problemów z indeksacją strony oraz czy nie ma problemów z bezpieczeństwem.

Istnieją też zewnętrzne narzędzia, które pozwalają sprawdzić na jakie zapytania wpisywane przez Twoich potencjalnych klientów pojawia się Twoja strona. Są to m.in. Senuto, Searchmetrics, SEMStorm, Ahrefs. Narzędzia te pokażą informacje takie jak słowo kluczowe i pozycja Twojej domeny. Niestety nie poznasz ilości kliknięć czy wyświetleń. Dane otrzymasz dla popularnych fraz, które są wyszukiwane ponad 10-20 razy miesięcznie.

Chcesz dowiedzieć się jak na jakie słowa Twoja strona pokazuje się w Google?

Pobierz raport widoczności Twojej strony zupełnie za darmo!

Porównaj się z konkurencją dzięki Senuto

Senuto to narzędzie, które analizuje widoczność stron internetowych w Google. W uproszczeniu, analiza ta polega na codziennym (lub cotygodniowym) sprawdzaniu pierwszych pięciu stron wyników wyszukiwania na ponad 20 milionów słów kluczowych.

Dzięki narzędziu jesteś w stanie sprawdzić na jakie zapytania Twoja strona pojawia się w Google. Co więcej nie musisz ograniczać się do własnej strony, możesz sprawdzić widoczność każdej innej, na przykład liderów danej branży, takich jak Zalando.

Senuto - słowa na jakie strona pojawia się w Google
Senuto – słowa na jakie strona pojawia się w Google

Dane o konkretnych słowach pozwolą namierzyć braki, jakie posiada Twoja strona. Jeżeli Twoi konkurenci pojawiają się na frazę, która ma wiele wyszukań może warto też zainteresować się tą tematyką, aby dotrzeć do większej ilości klientów?

Ważna jest też suma słów, na jakie pojawia się Twoja witryna. Tutaj sytuacja jest oczywista – im więcej słów pojawia się na wykresie tym lepiej. Pod warunkiem, że słowa związane są z Twoim biznesem i mogą być wpisywane przez potencjalnych klientów.

Senuto - wykres widoczności domeny
Senuto – wykres widoczności domeny

Dzięki ilości słów pokazanych na osi czasu jesteś w stanie określić swoją sytuację. Rosnący wykres mówi, że Twoja strona pojawia się na coraz więcej różnych słów. Co więcej możesz wzbogacić ten wykres o dane swojego konkurenta i możesz porównać się z nim.

Senuto - wykres widoczności domeny na tle konkurenta
Senuto – wykres widoczności domeny na tle konkurenta

Na powyższym przykładzie widać, że konkurent (żółta linia) w maju 2017 zaczął stopniowo zwiększyć swoją widoczność na różne słowa związane z branżą. Po analizie i wykazaniu różnic, wystarczyło odpowiednio przygotować i zoptymalizować treść, aby nadrobić straty do największego konkurenta.

Do analizy widoczności słów w Google możesz użyć też innych narzędzi podobnych do Senuto takich jak Semstorm czy Searchmetrics – większość z nich oferuje darmowe okresy testowe więc możesz się z nimi zapoznać.

Czego dowiesz się dzięki Google Analytics?

Google Analytics to narzędzie, które zbiera informacje o ruchu na Twojej stronie. Dowiesz się z niego m.in. z jakiego kanału użytkownicy trafiają na stronę. Dzięki niemu jesteś w stanie sprawdzić skąd pochodzą Twoi klienci oraz jakie jest procentowe rozłożenie ruchu.

Google Analytics - Źródła pozyskiwania ruchu
Google Analytics – Źródła pozyskiwania ruchu

To samo narzędzie będzie przydatne do analizy ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania na osi czasu. Wybierając segment użytkowników odwiedzających Twoją stronę z tego źródła możesz sprawdzić jak wygląda progres w skali miesiąca czy roku.

Google Analytics - ruch z wyszukiwarek w czasie
Google Analytics – ruch z wyszukiwarek w czasie

Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, warto jednak zapoznać się z podstawowymi raportami, które dostarczą Ci wiele cennych informacji na temat ilości i jakości generowanego ruchu.

Jak sprawdzić proces pozycjonowania strony?

Dobrze przeprowadzona kampania SEO (pozycjonowanie) zawsze przekłada się na zwiększoną widoczność oraz na większy ruch na Twojej stronie. Dlatego sposoby opisane w tym artykule doskonale nadają się do monitorowania wszelkich działań związanych z pozycjonowaniem.

Aby ocenić działania SEO skup się na danych z Google Search Console. Zobacz jak z czasem zmienia się ilość wyświetleń i kliknięć strony. Zobacz też konkretne słowa, po których użytkownicy wchodzą na Twoją stronę.

Dodatkowo możesz posiłkować się wykresem widoczności z Senuto. Zwłaszcza w nowych serwisach, gdy Google Search Console może nie pokazywać wielu danych. Sprawdzenie widoczności dla TOP50 w Senuto pozwoli ocenić czy cały proces idzie w dobrym kierunku.

Spadek parametrów takich jak kliknięcia czy wyświetlenia w Google Search Console nie zawsze oznacza coś złego. Pamiętaj o sezonowości branży w której działasz. Gdy zapotrzebowanie na Twoje produkty czy usługi spada możesz zauważyć spadek wejść na stronę i będzie to zupełnie normalne.

Jeżeli Twój biznes jest sezonowy możesz porównać ruch Twojej strony z poprzednim rokiem. Pomoże Ci w tym Google Analytics. Sezonowość wyszukań nie ma też wpływu na wykres widoczności Senuto, dlatego możesz również korzystać z tego narzędzia.

Dlaczego warto kontrolować widoczność strony w interncie?

Kontrolowanie widoczności w internecie dostarczy Ci wiele istotnych informacji, przede wszystkim dowiesz się jak trafiają do Ciebie klienci. Wiedząc jakich słów używają jesteś w stanie dostosować swój biznes do ich oczekiwań.

Im większa witryna tym więcej szczegółowych danych. Będąc właścicielem sklepu internetowego powinieneś zwrócić szczególną uwagę na frazy jakie pojawiają się Google Search Console. Możliwe, że klienci szukają Twoich produktów inaczej niż myślisz. Odpowiednia optymalizacja SEO pod tym kątem może znacząco poprawić Twoje zyski.

Cykliczne analizy pomogą Ci też zobaczyć jak zmieniają się Twoi potencjalni klienci. O wiele łatwiej jest zareagować na zapotrzebowania rynkowe jeżeli jesteś w stanie zdefiniować problem wcześniej. To samo tyczy się konkurencji, którą zawsze warto monitorować – dzięki temu nie zostaniesz w tyle.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Napisz komentarz