Czego się dowiesz z tego artykułu?
- Jak stworzyć stronę internetową pod Google?
- Jak zaplanować strukturę strony podczas jej tworzenia?
- Jak stworzyć treści strony internetowej pod wyszukiwarki?
- Jak sprawić, aby strona pozyskiwała klientów?

- Dlaczego musisz stworzyć stronę od razu pod Google?
- Jak więc zbudować własną stronę internetową pod SEO — krok po kroku
- Jak stworzyć stronę: krok 1 – Wykonaj analizę słów kluczowych
- Jak stworzyć stronę: krok 2 – Pogrupuj frazy kluczowe w intencje i zaplanuj podstrony
- Jak stworzyć stronę: krok 3 – Zaplanuj strukturę podstron
- Jak stworzyć stronę: krok 4 – Naszkicuj wstępny wygląd strony
- Jak stworzyć stronę: krok 5 – Zaplanuj wstępną optymalizację
- Jak stworzyć stronę: krok 6 – Zaprojektuj grafikę lub wybierz właściwy szablon
- Jak stworzyć stronę: krok 7 – Zbuduj stronę lub zleć jej wykonanie
- Jak stworzyć stronę: krok 8 – Przygotuj treści
- Jak stworzyć stronę: krok 9 – Dodaj wszystkie podstrony, które są niezbędne na start
- Jak stworzyć stronę: krok 10 – Zaindeksuj stronę w Google
- Jak stworzyć stronę: krok 11 – Zacznij regularnie dodawać nowe treści
- Jak stworzyć stronę: krok 11 – Rozpocznij proces cyklicznej optymalizacji SEO
- Podsumowanie
Dlaczego musisz stworzyć stronę od razu pod Google?
Większość osób, jak myśli o stworzeniu strony internetowej i jej późniejszej promocji, a niestety to tak nie działa. Myślenie w stylu: zrobię stronę, a potem ją będę pozycjonować w Google, to poważny błąd, który prowadzi do braku klientów z tej wyszukiwarki.
Bardzo często trafiają do nas klienci, którzy wysyłają jedno charakterystyczne zapytanie, które wygląda mniej więcej tak:
Cześć!
Właśnie kończymy robić nową stronę. Jest już prawie gotowa, więc planujemy teraz ją pozycjonować. Proszę o ofertę.
Co jest złego w tym zapytaniu?
Oczywiście sama wiadomość nie jest niczym złym, natomiast czas, w którym została wysłana to wielki problem dla właściciela strony. Klienci zazwyczaj zgłaszają się do nas za późno!
Musisz wiedzieć, że budowa strony ma wpływ na SEO. To czy będziesz pozyskiwać klientów z Google, zależy od wcześniejszego jej zaplanowania: zarówno pod kątem technicznym, strukturalnym, jak i treściowym. Niestety większość skupia się tylko na tym pierwszym. Jak chcesz stworzyć stronę www, która będzie wysoko w Google, to musisz o tym pomyśleć znacznie wcześniej.
Firmy robiące strony oczywiście reklamują się, że budują strony zgodne z SEO i wcale nie kłamią. Bo najczęściej taka strona jest technicznie przygotowana na to, aby Google mógł ją zeskanować. Cała reszta jest nieprzemyślana i prowadzi do tego, że żadna agencja nie pomoże, bez zmiany strony. Albo przynajmniej bez dużych zmian, za które będziesz musiał dodatkowo zapłacić.
Z drugiej strony, jeśli zaplanujesz całość i przejdziesz przez pewien proces, to strona nie tylko będzie ładnie wyglądać, ale będzie też spełniać swoją podstawową funkcję — będzie pozyskiwać klientów.
Jak stworzyć stronę internetową? Nasz proces budowy strony
- Analiza słów kluczowych — aby poznać potrzeby klientów.
- Planowanie struktury strony, czyli rozmieszczamy podstrony.
- Wstępne planowanie treści strony na poszczególnych podstronach.
- Przygotowanie makiet — ogólnych szkiców podstron.
- Przygotowanie grafik przez designera.
- Wdrożenie strony www przez programistę.
Dzięki takiemu podejściu każdy następny krok opiera się o pracę z poprzedniego. Unikniesz więc sytuacji, gdzie najpierw planujesz piękną grafikę, a później zastanawiasz się: „jaki tekst, by tutaj wkleić”.
Grafika i wygląd strony to tylko opakowanie dla treści, bo to one przekonują klienta do kontaktu z Tobą. Opakowanie robi się na końcu, najpierw powinien powstać sam produkt. Zaczynamy więc od zaplanowania treści i przekazu, a następnie opakowujemy go przyjazną dla klienta grafikę.
Tutaj nie chodzi tylko o SEO, ale także o sam proces pozyskiwania zapytań. Bez strategii działasz po omacku i zazwyczaj kończy się to brakiem ruchu lub ruchem słabej jakości.
Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.
To dlatego większość firm usługowych nie ma zapytań z Google
Zadam Ci teraz dwa bardzo ważne pytania:
- Czy Twoja strona będzie odzwierciedlała całą ofertę firmy?
- Czy Twoja strona będzie odzwierciedlała wszystkie potrzeby potencjalnych klientów?
Te pytania mają ogromne znaczenie pod kątem pozyskiwania klientów z Google zarówno pod kątem SEO jak i Google Ads. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć stronę internetową, to musisz zadać sobie te dwa pytania.
W pierwszym z nich chodzi o to, czy każda Twoja usługa jest dobrze opisana i umieszczona na unikalnej podstronie. Najczęściej firmy usługowe umieszczają jedną ogólną „zakładkę” z ofertą i tam zamieszczają listę rzeczy, którymi się zajmują.
To ogromny błąd, ponieważ zarówno Google, jak i potencjalny klient nie mają wystarczających informacji. Google nie ma podstaw, żeby pokazać Twoją stronę wysoko na frazy związane z daną usługą, a klient nie ma podstaw, aby wybrać Twoją firmę.
Wyobraź sobie, że korzystasz ze sklepu internetowego i żaden produkt nie ma swojej podstrony. Bez karty produktu nie masz jego opisu, ceny i innych informacji. W usługach jest podobnie, potrzebujesz „karty usługi”, bez której możesz zapomnieć o zapytaniach.
Drugie pytanie dotyczy tego, czy Twoja strona odpowiada na wszystkie potrzeby Twoich potencjalnych klientów. Musisz wiedzieć, że to, co oferujesz, nie zawsze jest tym, co chcą kupić Twoi klienci.
Jak więc zbudować własną stronę internetową pod SEO — krok po kroku
Jak stworzyć stronę: krok 1 – Wykonaj analizę słów kluczowych
Pierwszym i najważniejszym punktem w procesie tworzenia strony internetowej jest zawsze analiza słów kluczowych. Bez tego kroku trudno będzie przygotować stronę na zdobywanie właściwego ruchu, który ma przecież przełożyć się na konkretne efekty biznesowe takie jak pozyskiwanie zapytań od potencjalnych klientów czy bezpośrednia sprzedaż.
Dzięki analizie fraz kluczowych poznasz też potrzeby swoich klientów, a to bardzo cenna informacja.
Dobrze przeprowadzona analiza słów pomaga w wielu późniejszych procesach i jest podstawą skutecznego zwiększania widoczności w Google. Warto więc poświęcić trochę czasu na wyszukanie odpowiednich fraz, bo do efektów tej analizy będziesz wracał wielokrotnie.
Pamiętaj, że nie każdy używa fraz, które Ty uważasz za właściwe. Im więcej potencjalnych klientów, tym więcej różnych opcji na używanie Google. Nie każdy używa tak samo wyszukiwarki Google. Twoim zdaniem będzie zdefiniowanie dosłownie wszystkich słów kluczowych, jakie mogą być użyte w kontekście Twoich produktów czy usług — zarówno bezpośrednio jak i pośrednio.
Z doświadczenia mogę powiedzieć, że średniej wielkości biznes może posiadać około kilku tysięcy fraz kluczowych, na które powinien być optymalizowany. Sklepy internetowe to dziesiątki lub nawet setki tysięcy słów kluczowych.
Załóżmy, że zajmujesz się tworzeniem stron internetowych. Oferujesz więc usługę wytworzenia bliżej nieokreślonej strony dla różnego rodzaju firm. Na jakie frazy kluczowe chcesz się wyświetlać?
Gdy zadaję to pytanie na konsultacjach, zawsze padają podobne frazy:
- tworzenie stron www
- projektowanie stron internetowych
- strony www
- itd
To jest typowy przykład nie do końca poprawnego myślenia, ponieważ meble na zamówienie jest tym, co oferujesz jako właściciel. To, co kupują Twoi klienci, to zupełnie inna para kaloszy, bo przecież klient może potrzebować różnego rodzaju strony:
- strony dla firmy usługowej
- sklepu internetowego
- strony dla restauracji
- strony dla firmy z niszy X
- itd.
Do tego wszystkiego, klient może po technolgi:
- strony www wordpress
- strony www joomla
- strony www wix
- itd
To oczywiście nie koniec, bo te dwa elementy można kombinować ze sobą lub dodawać opisujące frazy:
- profesjonalne strony na wrodpress
- nowoczesne strony www joomla
- szybkie strony webflow
- itd
Mało? To dopiero frazy związane z bezpośrednimi potrzebami, a przecież jest całe mnóstwo fraz poradnikowych typu:
- jak stworzyć stronę internetową?
- jak zbudować stronę internetową?
- jak zaprojektować profesjonalną stronę internetową?
- jak zaprojektować logo do strony?
- jak wybrać hosting?
- itd
Takich fraz poradnikowych w tym przypadku jest ogrom, a ogólnie wszystkich fraz związanych z tym biznesem może być kilka-kilkanaście tysięcy. Te ogólne frazy, to zaledwie malutki procent ruchu, jaki możesz uzyskać.
Bardziej szczegółowe frazy mają o wiele większy współczynnik konwersji (więcej osób wyśle zapytanie). Żeby to zadziałało, musisz mieć podstronę na każdą intencję/problem potencjalnego klienta. To dlatego pisanie o potrzebach klientów i ich rozwiązaniach wpływa na ruch z Google i na większe ilości zapytań.
Jak stworzyć stronę: krok 2 – Pogrupuj frazy kluczowe w intencje i zaplanuj podstrony
Znasz już większość słów kluczowych, którymi mogą się posługiwać Twoi klienci. Zakładam, że długa lista słów kluczowych, którą trzymasz zapewne w arkuszu kalkulacyjnym, niewiele Ci mówi. To zrozumiałe, taką listę należy pogrupować oraz strukturyzować.
Dlaczego?
Musisz wiedzieć, że jedno słów kluczowe może być „przypisane” tylko do jednej powrotny, a konkretnie do jednego adresu URL. Nie można optymalizować wielu podstron na te same słowa kluczowe, ponieważ tak nie działa pozycjonowanie stron. Powstaje wtedy zjawisko kanibalizacji słów kluczowych, które jest negatywne i może powodować utratę ruchu.
Musisz wiedzieć, że wyniki wyszukiwania Google, to tak naprawdę linki do poszczególnych podstron. Na jedno zapytanie możesz pozycjonować tylko jedną podstronę.

Oczywiście w drugą stronę jest łatwiej i jeden adres URL (jedna podstrona) może pojawiać się w Google na wiele zapytań, ważne jednak aby te frazy były ze sobą powiązane tematycznie.

Twoim zadaniem jest więc pogrupowanie słów kluczowych według intencji użytkownika, tak aby osoby wpisujące podobne słowa kluczowe trafiały na taką samą podstronę.
Jak stworzyć stronę: krok 3 – Zaplanuj strukturę podstron
Efektem Twoich działań powinna być lista grup słów kluczowych — te grupy to konkretne podstrony, jakie muszą powstać z punktu widzenia wyszukiwarki Google. Podstron tych może być kilka, ale bardziej prawdopodobne, że ich ilość będzie całkiem spora. W takim przypadku należy te adresy ustrukturyzować.

Każda podstrona w serwisie, pełni swoją rolę w pozyskiwaniu ruchu z darmowych wyników wyszukiwania i powinna być uwzględniona w procesie pozycjonowania. Musisz więc zaplanować taką strukturę dla swojej strony, definiując, które strony mają podlać innym podstronom. Właściwa struktura strony to jeden z najważniejszych czynników wpływający na sukces pozycjonowania strony, także w przypadku WordPress’a.
Więcej na ten temat zobaczysz w artykule o topical authority.
Jak stworzyć stronę: krok 4 – Naszkicuj wstępny wygląd strony
Znając strukturę, wiesz już, jakie konkretnie podstrony będą się w niej znajdować. W przypadku biznesu usługowego będą to zazwyczaj:
- strona główna
- strona zbiorcza ofert
- strona oferty
- strona o nas
- strona kontaktowa
- blog
- wpis blogowy
- itd.
Niektóre podstrony będą takie same, np. każda oferta może wyglądać tak samo, ale będzie prezentacją innej usługi. Dla każdej z nich powinieneś rozplanować układy i komunikację dla swoich klientów. Na typ etapie nie planuje się jeszcze grafiki, a sam układ. Taką makietę strony można zbudować w prostym narzędziu lub nawet na kartce za pomocą ołówka.
Tutaj chodzi o przekazanie ogólnej koncepcji z uwzględnieniem potrzeb klientów. Makieta może wyglądać mniej więcej tak:

Jak stworzyć stronę: krok 5 – Zaplanuj wstępną optymalizację
Znasz już słowa kluczowe, które są pogrupowane do konkretnych podstron. Masz też już przygotowaną listę wszystkich podstron. Teraz możesz przystąpić do planowania podstawowych treści dla każdej z nich. Każda ze stron powinna posiadać przygotowane elementy takie jak:
- Tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwania;
- Opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania;
- Główny nagłówek, który jest widocznym na stronie tytułem (H1);
- Treść pozostałych nagłówków kolejnego rzędu (H2-H6);
- Linkowanie wewnętrzne, czyli sposób, w jaki wszystkie podstrony będą do siebie linkować;
Te elementy powinny znaleźć się w prostej tabelce, np. w Excelu, która będzie w przyszłości bazą do optymalizacji strony pod SEO. Jej stworzenie zajmie Ci trochę czasu, ale zaoszczędzi wiele kłopotów w przyszłości. Do taka tabelka jest super narzędziem do współpracy z firmą, która tworzy Ci stronę — może stanowić swoistą specyfikację.
Jak stworzyć stronę: krok 6 – Zaprojektuj grafikę lub wybierz właściwy szablon
Masz już konspekt na stronę i wiesz mniej więcej, czego potrzebujesz. Jak stworzyć teraz stronę graficzną? Tutaj masz dwie opcje.
Po pierwsze, możesz zlecić zaprojektowanie całej strony od zera przez grafika. Takie rozwiązanie będzie droższe, ale otrzymasz projekt szyty na miarę. Pamiętaj o tym, że grafik ma przedstawić Twoją koncepcję w przyjaznej formie — to po to robiliśmy wcześniej wstępne szkice. Chodzi o to, aby grafik nie musiał wymyślać układu i komunikacji, bo to nie jest rola osoby odpowiedzialnej za stronę wizualną.
Jeśli zaczęlibyśmy od grafiki, to wszystko skupiłoby się na wyglądzie strony, a to nie wygląd sprawia, że pozyskujesz klientów. Najgorsze co możesz zrobić, to wklejanie treści, tak aby pasowało do wcześniej przygotowanej grafiki.
Druga opcja, która jest znacznie tańsza, a może nawet darmowa. Wystarczy znaleźć odpowiedni szablon strony, który będzie pasował do Twojego układu i spróbować go dostosować. Na początku powstawania biznesu (gdy masz mały budżet), takie rozwiązanie nie jest takie złe. Jak firma zacznie funkcjonować i zarabiać, to na bazie tych samych konspektów można zaprojektować dedykowaną grafikę.
Jak stworzyć stronę: krok 7 – Zbuduj stronę lub zleć jej wykonanie
Mając grafikę, możesz przystąpić do wykonania strony. Na tym etapie zapewne zastanawiasz się nad wyborem technologii, których jest całe mnóstwo. Ja polecam Ci dwie opcje do wyboru: jedna to klasyka, czyli WordPress, a druga Pagebuilder realnie przyjazny SEO, czyli Webflow.
WordPress ma swoje wady, ale w większości przypadków wynikają one z niewłaściwego jego użycia. Dobrze wdrożona strona na tym CMS, będzie dobrze się pozycjonować. Zaletą tego rozwiązania jest też powszechność tego systemu — znajdziesz wielu fachowców, którzy mogą zająć się Twoją stroną.
Z kolei Webflow to system bardzo intuicyjny, który pozwoli Ci wyklikać stronę bez znajomości kodu. Większość takich systemów ma wiele wad i jest technicznie zaawansowana, co może powodować pewne problemy z indeksowaniem w Google. Sami korzystamy w Webflow przy niektórych naszych projektach i ten system spisuje się doskonale.
Jak stworzyć stronę: krok 8 – Przygotuj treści
Treści to element strony, który decyduje o jej pozycji w Google lub o braku ruchu. Sama strona jest tylko opakowaniem do treści i nadaje przyjazną formę przekazowi. Teksty na Twojej stronie muszą być interesujące dla potencjalnych klientów i zawierać informacje, których potrzebują.
Musisz więc opisać wszystkie usługi i przedstawić je z perspektywy klienta, do tego prawie każdy biznes powinien publikować treści poradnikowe — nie obejdzie się więc bez bloga odpowiadającego na ważne pytania pojawiające się w głowach grupy docelowej.
Jak stworzyć stronę: krok 9 – Dodaj wszystkie podstrony, które są niezbędne na start
Zdaję sobie sprawę, że dodanie wszystkich treści na stronę może być trudne, zwłaszcza jeśli plan Twojej strony będzie rozbudowany. Na start dodaj wszystkie niezbędne podstrony takie jak:
- stronę główną
- najważniejsze oferty
- stronę „o nas”
- kilka artykułów na bloga
Te strony pozwolą Ci wystartować ze stroną, później możesz sukcesywnie dodawać nowe treści. Na tym etapie wystarczą solidne podstawy, aby ruszyć ze stroną. Czekanie aż wszystko będzie idealne, to strategia, która się tutaj nie sprawdzi. Znacznie lepiej jest rozbudowywać i rozwijać stronę, zamiast zrobić ją raz i zapomnieć na wiele miesięcy.
Jak stworzyć stronę: krok 10 – Zaindeksuj stronę w Google
Ostatni krok to dodanie strony w Google, w przypadku nowej strony proces może zając nawet kilka tygodni. To, co musisz zrobić po swojej stronie, to:
- Instalacja Google Search Console.
- Dodanie mapy strony (sitemap.xml) w tym narzędziu.
- Ręczne dodanie strony głównej oraz najważniejszych podstron (w GSC).
Aby przyspieszyć proces, możesz też pozyskać kilka linków do strony głównej np. od swoich kontrahentów. To powinno pokazać Google, że Twoja strona jest godna zaufania i sprawić, że przynajmniej strona główna pokaże się po użyciu komendy site:twojadomena.pl.
Jak stworzyć stronę: krok 11 – Zacznij regularnie dodawać nowe treści
Dobrze przygotowana strona to podstawa, ale bez właściwych treści nie pozyska ona wartościowego ruchu. Dlatego czas rozpocząć proces dodawania tekstów w odpowiednich miejscach.
W większości przypadków struktura podstron będzie zawierała od kilku do nawet kilkuset podstron. Oczywiste jest, że nie da się napisać tych wszystkich tekstów podczas uruchomienia strony. Trzeba to rozłożyć w czasie, a na start wystarczą najważniejsze podstrony. Resztę możesz ukryć lub zacząć dodawać dopiero w chwili przygotowania treści.
Drugim powodem, dla którego takie podejście się sprawdzi, jest postrzeganie strony przez Google. Firma, która Ciągle dodaje nowe treści ofertowe, to firma, która się rozwija. Jeśli dodatkowo te treści odpowiadają użytkownikom Google, to trzeba taką stronę pokazać znacznie wyżej!
Oprócz treści ofertowych musisz też zacząć pisać bloga. Jednak nie skupiaj się na nowościach czy aktualnościach firmowych, tego rodzaju treści są zbędne. Zacznij pisać treści, które są zawsze aktualne (tzw. evergreen content). Pisz o problemach potencjalnych klientów oraz ich potrzebach. Pomysły na artykuły blogowe znajdziesz w słowach kluczowych, które przygotowałeś na początku swoich działań.
Pisząc bloga, musisz pamiętać o tym, aby robić to regularnie. Zlecam pisanie przynajmniej 4 artykuły miesięcznie — publikowane najlepiej raz w tygodniu. Artykuły te powinny dotyczyć tematyki problemów potencjalnych klientów i powinny być dość wyczerpujące. Napisanie krótkiej notatki się nie liczy, to musi być wpis z prawdziwego zdarzenia, który będzie wartościowy dla potencjalnych klientów.
Jak stworzyć stronę: krok 11 – Rozpocznij proces cyklicznej optymalizacji SEO
Załóżmy, że działasz już regularnie — piszesz treści i publikujesz artykuły sponsorowane. Do tego zestawu comiesięcznych działań należy dodać jeszcze optymalizację SEO. Nie myl tego rodzaju optymalizacji z optymalizowaniem kodu (takie rzeczy robi się zazwyczaj raz, na starcie kampanii). Aby uzyskać naprawdę dobre efekty, musisz cyklicznie optymalizować treści pod kątem SEO.
Jak wygląda taka optymalizacja? Pokażę Ci najprostszy i moim zdaniem jeden z najskuteczniejszych sposobów (przynajmniej z rozwiązań dostępnych za darmo). Będziesz potrzebować do tego narzędzia Google Search Console.
W narzędziu wystarczy przejść do sekcji “Wyniki wyszukiwania” i od razu przełączyć się na widok “strony” – zobaczysz dzięki temu listę adresów, które generują pewne ilości wyświetleń i kliknąć. Jest to zestaw zbiorczy dla każdej z podstron. Kliknij w jeden adres, a następnie przełącz się na zakładkę ZAPYTANIA.

Teraz widzisz, na jakie frazy wyświetla się dany adres URL (a nie cała strona). Zerknij na pozycje tych fraz i wybierz frazy znajdujące się na pozycjach 10-15. Jeśli są wartościowe dla Twojego biznesu — możesz zrobić z nimi kilka rzeczy:
Po pierwsze, możesz uwzględnić je w tytule i description, czyli dodać je do treści wyniku wyszukiwania. Jeśli taka fraza jest “poboczna” dla danej strony, to może warto dodać nagłówek niższego rzędu zawierający właśnie tę frazę? Ostatecznie możesz umieścić taką frazę w samej treści tekstowej.
Oczywiście zrób to w sposób naturalny, czasami będziesz musiał dopisać kilka zdań tekstu, aby treści miały sens. Ważne jest jednak to, aby poprawiać treści na bazie danych z Search Console lub innego narzędzia takiego jak Surfer SEO.
Dzięki takiej optymalizacji, treści Twojej strony będą coraz lepiej oceniane przez Google, a przez to poprawią się pozycje głównych słów kluczowych. Zabawy z tym jest sporo, ale na prawdę warto co miesiąc poprawić wszystkie główne adresy URL, te mniej ważne możesz optymalizować np. co kwartał.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że ten krótki poradnik pokazał Ci krok po kroku, jak stworzyć stronę internetową. Skuteczność strony www oraz jej obecności w Google będzie zazwyczaj opierała się na dwóch czynnikach: dobrze zaplanowanej strategii SEO (na bazie analizy słów kluczowych) oraz regularnej pracy związanej z publikacją nowych treści wg wcześniejszego planu.
Dodaj komentarz