Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest linkowanie wewnętrzne?
  • Jak wykorzystać linkowanie wewnętrzne w SEO?
  • Dlaczego bez linkowania wewnętrznego będzie trudno generować ruch?
  • Jak zaplanować linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne, czyli jak znacznie zwiększyć ruch z Google?
Linkowanie wewnętrzne, czyli jak znacznie zwiększyć ruch z Google?

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne przynosi rezultaty w postaci zwiększenia pozycji strony w SERP-ach, a co za tym idzie — poprawia SEO Twojej domeny. Polega na umieszczaniu odnośników (hiperłączy) wewnątrz struktury witryny, które domyślnie oznaczone są jako dofollow. Sugerują one wówczas robotom Google, aby podążały za podlinkowanymi podstronami.

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Internal linking jest skutecznym sposobem umożliwiającym nakierowanie internautów do innych podstron za pomocą wewnętrznych odnośników dofollow, aby przekazać wartościowy content potencjalnym klientom oraz robotom Google’a.

Jaki cel ma linkowanie wewnętrzne?

Dodawanie linków wewnętrznych ma na celu m.in. optymalne kierowanie przepływem mocy SEO witryny na konkretne miejsca na stronie, zbudowanie tematyczności oraz bardziej efektywną indeksację domeny przez roboty. Poniżej omawiam cele linkowania wewnętrznego — 5 propozycji:

  • optymalne kierowanie przepływem mocy SEO witryny — internal linking pozwala dotrzeć do najbardziej atrakcyjnych podstron z biznesowego punktu widzenia;
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń — linkowanie wewnętrzne zachęca użytkownika do wykonania konkretnego działania, a w konsekwencji nie tylko zmniejsza współczynnik odrzuceń, ale również zwiększa szanse na pożądaną konwersję;
  • zbudowanie tematyczności domeny — poprawne linkowanie przyczynia się do ulepszenia nawigacji strony oraz przedstawienia robotom Google’a, czego tak naprawdę dotyczy Twoja witryna (dzięki temu algorytmy połączą linkowaną witrynę ze znaczną ilością wyrażeń tematycznych, co przyczyni się do jej poprawy w SERP-ach);
  • bardziej efektywna indeksacja przez roboty — linki wewnętrzne umożliwiają algorytmom Google zaindeksowanie większej ilości treści w zasobach domeny (uważam, że jest to szczególnie przydatne, gdy crawl budget danego portalu lub sklepu internetowego okazuje się niezadowalający);
  • większe bezpieczeństwo — linkowanie wewnętrzne to jedno z bezpieczniejszych działań (znacznie łatwiej zostać ukaranym przez Google za linki zewnętrzne niż wewnętrzne).

Linkowanie wewnętrzne zwiększa również wartość poszczególnych podstron i odpowiada za wydłużenie czasu spędzonego na stronie. Pozwala zadbać o porządek w strukturze witryny, a dodatkowo zapobiega kanibalizacji słów kluczowych. Internal linking uważam za priorytetowy element SXO, bez którego wdrożenia osiągnięcie wysokich miejsc w organicznych wynikach wyszukiwania Google jest mocno utrudnione lub wręcz niemożliwe.

Linkowanie wewnętrzne jako element pozycjonowania serwisu

Linkowanie wewnętrzne to bardzo ważny element pozycjonowania serwisu. Przy jego wdrażaniu szczególnie ważne są zarówno linki tekstowe, jak i grafiki, których opisy alternatywne wpływają na SEO w dużym stopniu. Dzięki temu internauci odnajdą Twoją stronę nie tylko poprzez wpisanie odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę, ale również poprzez poprawnie opisane i podlinkowane zdjęcia w wyszukiwarce Google Grafika.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Dlaczego warto dbać o linkowanie wewnętrzne?

Moim zdaniem internal linking jest bardzo skutecznym sposobem na zaprowadzenie użytkowników w najbardziej pożądane miejsca w witrynie. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu można również przyspieszyć proces indeksacji strony przez roboty wyszukiwarek, a także zmotywować potencjalnego klienta do wykonania konkretnej konwersji (np. zapis do newstlettera, odbiór darmowego e-booka). Zatem, dlaczego warto dbać o linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne — zalety

  • poprawa użyteczności strony,
  • ustalenie hierarchii informacji w witrynie,
  • sprawniejsza indeksacja domeny,
  • dodatkowa wartość poszczególnych podstron,
  • niższy współczynnik odrzuceń.

Linkowanie wewnętrzne to krok milowy w kierunku ustandaryzowania Twojej strony pod obecne wymagania SXO (z ang. Search Experience Optimization). Bazując na wieloletnim doświadczeniu w branży SEO, mogę stwierdzić, iż rozsądne korzystanie z odnośników wewnętrznych zwiększy zadowolenie użytkowników strony, pomoże im podjąć prawidłową decyzję i poprawi wyniki sprzedażowe.

Linkowanie wewnętrzne, czyli podstawa optymalizacji Twojej strony

Linkowanie wewnętrzne przekieruje uwagę internauty na konkretne słowa kluczowe, a dodatkowo zwiększy czas jego obecności na wybranej podstronie. Pozwoli to nieco odświeżyć starsze treści w Twojej witrynie i wypromować te najnowsze. Aby powyższe działania były skuteczne, należy dowiedzieć się przede wszystkim, jak robić linkowanie wewnętrzne i jak je sprawdzić.

Jak robić linkowanie wewnętrzne?

Odpowiedź na to pytanie jest złożona i wymaga odniesienia się zarówno do samej treści w witrynie, jak i menu, stopki oraz nawigacji domeny (tzw. breadcrumbs). W pierwszej kolejności zwrócę uwagę na fakt, iż umieszczenie kilku hiperłączy w dowolnych miejscach na stronie głównej i sąsiadujących podstronach może zrazić potencjalnych klientów. Wewnętrzne odnośniki dofollow powinny znajdować się w odpowiednich miejscach w witrynie, m.in.:

  • menu główne — w menu głównym warto stosować frazy kluczowe jako anchor text (jest to szczególnie ważny element przy rozbudowanych serwisach);
  • menu boczne — pozycja ta pozwala zwiększyć ilość linków wewnętrznych Twojej strony i usprawnia jej nawigację;
  • treść strony — hiperłącza znajdujące się w treści strony nakłaniają użytkownika do pozostania na stronie i podjęcia konkretnego działania (rekomenduję podkreślić odnośniki, a następnie zaznaczyć je kolorem, aby potencjalny klient wiedział, że ma do czynienia z wyróżnionym fragmentem tekstu);
  • stopka — miejsce z ogromnym potencjałem na dużą ilość linków wewnętrznych (wykorzystaj ten obszar na umieszczenie konkretnych informacji o firmie);
  • nawigacja (breadcrumbs) — nawigacja okruszkowa usprawnia poruszanie się po domenie, pokazując użytkownikowi strony miejsce, w jakim dokładnie się znajduje (breadcrumbs określa także miejsce aktualnej strony w hierarchii witryny).

Poprawne zrobienie linkowania wewnętrznego to nie wszystko. Ważna jest także weryfikacja widoczności odnośników w konkretnych narzędziach (np. Screaming Frog SEO Spider). Poniżej przedstawiam, jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne!

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?

Sprawdzenie linkowania wewnętrznego jest możliwe przy pomocy popularnych narzędzi analitycznych. Osobiście polecam m.in. Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb, WildShark SEO Spider oraz Visual SEO Studio. Dobrym rozwiązaniem okazuje się również Broken Link Checker for WordPress — czyli zaawansowana wtyczka do CMS WordPress monitorująca wszystkie linki wewnętrzne i zewnętrzne, pokazująca, które z nich uległy uszkodzeniu.

Budowanie silosów w linkowaniu wewnętrznym — korzyści

Silosy (z ang. SEO silo) to inaczej technika grupowania treści w witrynie według ustalonych standardów. Jeśli weźmiesz pod uwagę sklep internetowy — silosem może być kategoria zawierająca konkretną grupę produktów lub kilka poziomów subkategorii.

Silosy pozwalają uporządkować produkty i grupy produktowe znajdujące się na stronie. Powodują, że poszczególne informacje wzajemnie się uzupełniają, a cała struktura domeny jest jasna i przejrzysta. Porządek w witrynie natomiast zachęca użytkowników do działania i zwiększa czas przebywania danej jednostki na stronie.

Budowanie silosów w linkowaniu wewnętrznym wzmacnia autorytet poszczególnych podstron, usprawnia proces indeksacji, oszczędza tzw. crawl budget, a co najważniejsze — zwiększa użyteczność danej podstrony i wpływa pozytywnie na wyniki wyszukiwania.

Jak zaplanować linkowanie wewnętrzne?

Planowanie linkowania wewnętrznego to zadanie wymagające doświadczenia i ponadpodstawowej wiedzy z zakresu internal linkingu. Rekomenduję zwrócić uwagę na 3 kluczowe aspekty, które poruszę w kolejnym akapicie. Warto również zastanowić się nad liczbą odnośników wewnętrznych w danym artykule oraz ich wyglądem.

Linkowanie wewnętrzne — na co zwrócić uwagę?

Odpowiedź na to pytanie podzieliłem, opierając się na 3 praktycznych zasadach, w skład których wchodzą m.in. odpowiednie miejsca, reguła 3 kliknięć oraz tzw. sieroty.

1) Odpowiednie miejsca

Wewnętrzne odnośniki z prawidłowo dobranymi słowami kluczowymi powinny znajdować się przede wszystkim w treści strony, menu bocznym, głównym, a także w stopce witryny.

2) Reguła 3 kliknięć

Reguła 3 kliknięć jest praktykowana w SEO już od dłuższego czasu. Mówi o tym, że wszystkie podstrony umieszczone w witrynie powinny być dostępne po przejściu przez maksymalnie trzy inne podstrony. Bazując na własnym doświadczeniu, mogę stwierdzić, iż takie działania usprawniają proces indeksacji witryny, a dodatkowo umożliwiają zarządzenie crawl budgetem w bardziej efektywny sposób.

3) Sieroty

Sieroty (z ang. orphan pages), czyli podstrony, do których nie prowadzi żaden odnośnik URL. Jeśli sytuacja tego typu ma miejsce na Twojej domenie, indeksacja zazwyczaj przebiega wolniej, a budowanie widoczności jest mniej skuteczne.

Sieroty są szczególnie trudne do wykrycia w dużych serwisach, ponieważ brak linków wewnętrznych powoduje, że nie docierają tam crawlery. Problem ten można rozwiązać narzędziem Screaming Frog — wystarczy podłączyć dane z Google Search Console, GA oraz sitemapy XML, a następnie przecrawlować serwis, korzystając z opcji analizy crawla.

Jak powinno wyglądać linkowanie wewnętrzne? — wskazówki

Aby stworzyć obszerną sieć połączonych linków wewnętrznych, należy postawić na opracowywanie sporych ilości treści. Polecam także trzymać się zasady głębokiego linkowania (wzmacnianie podstron na skutek stosowanych połączeń), a dodatkowo unikać wdrażania odnośników do formularzy kontaktowych w każdym CTA (z ang. Call To Action).

Dobrym sposobem na linkowanie wewnętrzne jest kierowanie URL-i nie tylko do strony głównej, ale wszystkich innych zakamarków witryny (np. kategorie/podkategorie), łącznie ze stopką i menu domeny.

Ile linków w jednym artykule?

Odpowiedź na to pytanie brzmi — to zależy. Osobiście polecam kierować się zdrowym rozsądkiem. Opracowywać content według zasad, jakie niesie za sobą SEO copywriting, ale również topical authority, ponieważ wysokie pozycje w SERP-ach, przejrzystość artykułów oraz ich użyteczność to podstawa w działaniach pozycjonerskich XXI wieku.

Jeśli tekst ma 2 000 słów, czyli ok. 14 000 zzs (znaków ze spacjami), można uznać, że od 3 do 5 linków wewnętrznych okaże się wystarczające. Polecam rozmieszczać odnośniki średnio co 3 000 zzs.

Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne to zaawansowany proces wymagający dużego doświadczenia. Odpowiednie zastosowanie odnośników wewnątrz domeny pozwoli uzyskać mniejszy współczynnik odrzuceń, ulepszyć nawigację strony internetowej, zapobiec kanibalizacji słów kluczowych, a także przedstawić robotom Google’a, czego tak naprawdę dotyczy dana witryna.

Reasumując, wdrożenie linków wewnętrznych przyczyni się do zwiększenia pozycji Twojej strony w SERP-ach na konkretne słowa kluczowe, pozwoli wypromować nowe treści i odświeżyć stare, a dodatkowo podnieść wartość domeny zarówno w oczach robotów Google’a, jak i potencjalnych klientów.

FAQ — najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej przedstawiam najczęstsze pytania i odpowiedzi w kontekście linkowania wewnętrznego.

Jakie są idee linkowania wewnętrznego?

W zależności od indywidualnych założeń projektowych właściciela domeny, linkowanie wewnętrzne można wykonać z naciskiem na roboty indeksujące lub użytkowników. Według aktualnych standardów warto pójść na tzw. kompromis, dbając zarówno o roboty Google’a, jak i wrażenia potencjalnych klientów (UX).

Czy linkowanie wewnętrzne wpłynie na pozycję witryny w Google?

Oczywiście. W przypadku linkowania wewnętrznego można śmiało mówić o zwiększeniu pozycji witryny w Google. Należy jednak pamiętać, aby odnośniki rozmieścić umiarkowanie na całej stronie, pamiętając nie tylko o treści (np. artykułach blogowych), ale również menu czy stopce.