Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest długi ogon?
  • Jaki jest wpływ długiego ogona na pozycjonowanie?
  • Jak szukać fraz długiego ogona?
Pozycjonowanie long tail — czym jest SEO na długi ogon?
Pozycjonowanie long tail — czym jest SEO na długi ogon?

Fraza long tail – co to takiego?

Najprościej tłumacząc, frazy long tail (po polsku: frazy długiego ogona) to te frazy kluczowe, które składają się z kilku słów. Ich cechą charakterystyczną jest duża szczegółowość. Cieszą się one względnie niedużą popularnością wśród użytkowników Google, ale skuteczna optymalizacja na wiele tego typu fraz, sumarycznie zaowocuje naprawdę dużym ruchem na stronie. Uwzględnianie je w strategii SEO jest istotnym elementem wpływającym na widoczność strony w wynikach Google — w końcu przyciągają one na stronę użytkowników o ściśle określonych intencjach. 

Przykłady fraz long tail

Frazy kluczowe długiego ogona najczęściej obejmują od 3 do 5 słów, choć zdarza się, że bywają one znacznie dłuższe. Poniżej kilka przykładów tego typu zapytań:

  • Jak założyć kanał na Instagramie?
  • Niedrogi salon fryzjerski Warszawa
  • Buty sportowe sklep internetowy
  • Konsultacje marketingowe dla firm
  • kosiarka bosch indego s+ 500

Warto zwrócić uwagę, że podane wyżej frazy są różnorodne pod kątem intencji wyszukiwania — wpisując każde z tych haseł w pasek wyszukiwarki, użytkownik ma inne oczekiwania względem wyników, ale o tym wspomnę w dalszej części tekstu.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Frazy ogólne a frazy długiego ogona

W kontekście podziału słów kluczowych, najstarszą i najpopularniejszą klasyfikacją jest ta, uwzględniająca 2 rodzaje słów kluczowych:

  • Ogólne: to najczęściej pojedyncze słowo kluczowe. Tego typu frazy cieszą się największą popularnością wśród użytkowników Google.
  • Długiego ogona: Obejmują więcej niż 2 słowa, są bardziej szczegółowe.

Chciałbym jasno zaznaczyć, że ten podział fraz kluczowych jest najbardziej ogólny, a przez to, że Google stale ewoluuje, coraz mniej aktualny. Poniżej wyjaśnię, jaki jest inny lepiej pasujący do rzeczywistości podział słów kluczowych.

Długość zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę

Już wspomniałem wyżej, że frazy kluczowe dzielą się ze względu na ich długość. Często spotykanym podziałem jest ten, który uwzględnia ich 3 typy: 

  • Fat Head;
  • Chunky Middle;
  • Long Tail;

Trzeba wiedzieć, że powyższa klasyfikacja jest mniej więcej tożsama z podziałem na frazy ogólne i frazy długiego ogona. W zasadzie można ją traktować zamiennie. 

Fat head

Niegdyś pozycjonowanie opierało się głównie na dążeniu do osiągnięcia wysokich pozycji na frazy fat head — składające się z 1-2 słów. Każdy chciał, aby jego strona pojawiała się w Google wysoko na nie, dzięki temu miał pewność, że uda się generować duży ruch na stronie. Dziś podejście do fraz kluczowych nieco się zmieniło, a frazy fat head powoli przestają być nadrzędnym celem pozycjonowania stron

Chunky middle

Tego typu zapytania plasują się pomiędzy frazami fat head a long tail pod wieloma względami — konkurencyjności, ruchu i szans na monetyzację. Przykładem tego typu frazy może być hasło: “auto do 20 tys.” 

Long tail

Już co nieco opowiedziałem Ci, czym są frazy long tail. Musisz koniecznie wiedzieć, że frazy długiego ogona w SEO odgrywają kluczową rolę, ponieważ stanowią prawie 92% wszystkich wprowadzanych do Google zapytań. 

Jeśli chodzi o frazy z długiego ogona, mogą one być szczególnie atrakcyjne dla stron, które mają niski współczynnik domain rating. Czyli takich, które w oczach Google wciąż nie są szczególnie wiarygodnym źródłem informacji — niewiele linków zewnętrznych do nich prowadzi. Nie oznacza to, że duże strony powinny lekceważyć frazy długiego ogona. Przeciwnie, często użytkownicy wpisujący precyzyjne frazy są zainteresowani zakupem produktu lub usługi.

Trzeba dodać, że zaproponowany podział jest dla niektórych mało wyraźny — dla wielu osób frazy uznawane za chunky middle, są zdecydowanie frazami długiego ogona. Niemniej, warto wiedzieć, że istnieje taka klasyfikacja słów kluczowych. 

Pozycjonowanie stron na długi ogon – long tail SEO

Teraz przejdę do omówienia najważniejszej części artykułu, czyli konkretów związanych z optymalizacją treści pod kątem słów kluczowych długiego ogona. Sądzę, że wykorzystywanie tego rodzaju fraz jest priorytetem każdej strony — zwłaszcza tych o niższej reputacji.

Z racji tego, że słowa fat head ściągają duży ruch na stronę, znajdują się w centrum zainteresowań stron dysponujących największymi budżetami pozycjonowania. Strony, które mają mniejsze budżety, muszą więc szukać innych ścieżek dotarcia do użytkowników — Long tail w SEO takich stron jest więc kluczowym elementem.

Słowa Long Tail a ogólne
Słowa Long Tail a ogólne

Na szczęście pozycjonowanie na długi ogon może także przynieść spory ruch na stronę. Najczęściej ruch składający się z użytkowników, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają w Google. Nierzadko są to osoby gotowe dokonać zakupu oferowanej przez nas usługi lub produktu.

Zalety pozycjonowania na długi ogon

Pozycjonowanie na długi ogon jest słuszną strategią SEO w przypadku każdej strony — bez względu na wielkość prowadzonej działalności. Jak już jednak wspomniałem, najwięcej na wykorzystaniu long tail mogą skorzystać strony rozpoczynające pozycjonerski maraton. 

Niska konkurencja

Jeśli ktoś chce, aby jego strona cieszyła się skutecznym SEO — tym samym dobrymi pozycjami w Google, musi swoje starania rozpocząć od fraz długiego ogona. Dzięki temu, że są one mało konkurencyjne, można łatwiej osiągnąć przyzwoite pozycje, które będą stopniowo zwiększać potencjał strony w kontekście pozycjonowania. 

Wartościowy ruch

Z uwagi na charakter fraz długiego ogona (są konkretne), przyciągają one użytkowników, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają. Oznacza to, że na strony nie trafiają przypadkowe osoby. Oczywiście pod warunkiem, że treść na stronie jest zoptymalizowana zgodnie z daną frazą. 

Większy współczynnik konwersji

Pozycjonowanie long tail owocuje kierowaniem na stronę wartościowego ruchu — użytkowników, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają. Oznacza to, że takie osoby są bardziej skłonne, aby dokonać zakupu, czy zrealizować dowolną inną ustaloną konwersję, np. zapis na newsletter, pobranie bezpłatnego ebooka, a czasami również zakup produktu lub usługi.

Szybsze efekty SEO

Tak jak już zostało to wspomniane — łatwiej jest wypozycjonować stronę na frazy długiego ogona, niż na frazy ogólne. To dzięki temu, że są one mniej konkurencyjne, tj. cieszą się mniejszą liczbą wyszukiwań. 

Trzeba jeszcze wspomnieć w kontekście korzyści związanych z long tail dla SEO, frazy te są często pomocne w osiąganiu tzw. featured snippets (pozycji zero w Google). Dzieje się tak, ponieważ long tail to bardzo często frazy o intencji informacyjnej, tak więc Google może zaprezentować wynik wyszukiwania jako fragment z odpowiedzią. 

Jak wyszukać frazy z długiego ogona?

Jest kilka sposobów na to, aby znaleźć interesujące nas frazy kluczowe. Najlepiej jest skorzystać z któregoś narzędzia do analizów fraz kluczowych. Na rynku dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne aplikacje. Plusem korzystania z tego typu narzędzi, jest możliwość poznania innych istotnych metryk związanych z wynikami wyszukiwania. Dzięki specjalnym aplikacjom możesz dowiedzieć się:

  • Ile osób wpisuje daną frazę kluczową;
  • Jak wygląda konkurencja w wynikach wyszukiwania;
  • Jakie są dodatkowe, powiązane frazy kluczowe;
  • Jaki byłby koszt ustawienia reklamy na daną frazę;

Narzędzia do wyszukiwania fraz long tail

W pierwszej kolejności wspomnę o bezpłatnych narzędziach do wyszukiwania fraz kluczowych long tail. 

  • planer słów kluczowych Google — bezpłatna aplikacja dostępna na wyciągnięcie ręki każdego użytkownika Google. Przy jej pomocy można przeprowadzić bezpłatną analizę słów kluczowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że korzystanie z planera słów kluczowych Google jest przewidziane dla osób z dostępem do aktywnego konta reklamowego Google Ads.
  • Answer The Public — jest to bezpłatne narzędzie, które wykorzystuje podpowiedzi Google i przedstawia je w postaci graficznego wykresu zestawiającego wszystkie frazy długiego ogona pochodzące z bazy danych wyszukiwarki Google. Niestety w wersji bezpłatnej można tylko 3 frazy sprawdzić w ciągu jednego dnia. Na plus jest możliwość eksportu danych do pliku CSV.
  • Ubersuggest — kolejna bezpłatna aplikacja, która doskonale nadaje się do podstawowej analizy słów kluczowych długiego ogona. Niestety jej ograniczeniem jest limit 3 dziennych zapytań w wersji bezpłatnej. Wersja płatna nie zawiera tego typu ograniczeń.

Jeśli interesują Cię płatne narzędzia do analizy fraz kluczowych długiego ogona, możesz sięgnąć po polską aplikację — Senuto lub skorzystać z Ahrefs.

Uwaga!
Narzędzie Senuto możesz mieć za darmo na 14 dni. Dzięki niemu sprawdzisz, na jakie słowa pojawiasz się w Google. Będziesz też w stanie sprawdzić strony konkurencji, by „ukraść” im słowa kluczowe. Kliknij tutaj, aby założyć darmowe konto.

Oprócz samej analizy, której celem jest znalezienie odpowiednich fraz kluczowych długiego ogona, warto korzystać z narzędzi, które pozwolą monitorować pozycję strony w wynikach Google. Tu także można wykorzystać darmowe i płatne narzędzia. Przykładem aplikacji przeglądarkowej, która pozwala na monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, jest Seo-Stat. W wersji bezpłatnej tego narzędzia, wystarczy założyć konto w aplikacji, dodać swoją stronę wraz z frazami, na które chcemy ją optymalizować i obserwować jak zmieniają się pozycje podstron w Google na poszczególne frazy. 

Podpowiedzi wyszukiwarki Google

Podpowiedzi autouzupełniania to najprostsze narzędzie, z którego możesz skorzystać na stronie z wynikami wyszukiwania Google. Jego mechanizm działa następująco — gdy wpisujesz pierwsze litery danego słowa w pasku wyszukiwania, Google podpowiada automatycznie popularne frazy, które wpisywali inni użytkownicy. 

Słowa kluczowe long tail są prezentowane automatycznie. Wpisując kolejną literę danego słowa, Google uzupełnia nowe propozycje. 

Korzystając z podpowiedzi wyszukiwarki Google, aby zmaksymalizować korzyści, jakie daje to narzędzie, warto zainstalować bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki, które pokaże nam,  ile razy użytkownicy wpisują daną frazę. Narzędzie to nazywa się Keyword Surfer i możesz  je zainstalować, jeśli korzystasz z przeglądarki Google Chrome. 

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji to ważny element strategii pozycjonowania long tail. Dzięki takiemu prześwietleniu stron konkurencyjnych na najwyższych pozycjach Google można zobaczyć, jak są zoptymalizowane tam teksty, jak wygląda struktura treści oraz przede wszystkim, jakiego typu są to treści.

Jeśli się okaże, że w TOP10 wyników wyszukiwania znajdują się same podstrony produktowe lub kategorie ze sklepu internetowego, oznaczać to będzie, że najpewniej nie uda Ci się wypozycjonować artykułu na taką frazę — Google uzna, że artykuł nie jest zgodny z zakupową intencją użytkownika. 

Frazy long tail a intencje wyszukiwania

Jak już wspomniałem, frazy kluczowe długiego ogona są najczęściej wpisywane w Google przez osoby, które dobrze wiedzą czego szukają. Należy więc określić dokładnie intencje użytkownika (z angielskiego user-intent lub search intent), zanim zdecydujemy się na wybór podstrony do optymalizacji.

Wyobraź sobie, że chcesz napisać tekst poradnikowy, w którym dzielisz się wskazówkami na temat treningu dla biegaczy. Postanawiasz, że skoro to tekst o bieganiu, to można zoptymalizować go na frazę długiego ogona “buty do biegania nike damskie”. Okazuje się, że osoby, które szukają wskazówek na temat poprawy jakości biegania, wpisują inne hasła w Google — takie, które Google uznaje za frazy z intencją informacyjną. Użytkownik w ich przypadku chce zgłębić wiedzę, nie zamierza nic kupować.

Wyszukiwarka jest na tyle rozwinięta, że potrafi określić intencje użytkownika — Google wie, że osoby wpisujące frazy długiego ogona typu  “buty do biegania nike damskie”, są zainteresowane zakupem, a nie poradnikiem treningowym.  Dlatego też na taką frazę prezentuje podstrony kategorii albo produktów zawierające buty nike w sklepach internetowych.

Optymalizując treści pod kątem fraz kluczowych long tail, trzeba mieć na uwadze intencje użytkownika. A może i warto nawet przestać dzielić frazy na ogólne i długiego ogona, a zacząć je klasyfikować na podstawie wspomnianych intencji użytkownika.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że udało mi się wyczerpująco przedstawić temat słów kluczowych długiego ogona. Wiesz już, w jaki sposób należy podejść do optymalizacji treści na te frazy. Co więcej, samodzielnie jesteś w stanie przeprowadzić analizę, która pozwoli wybrać odpowiednie słowa long tail.

Najczęściej zadawane pytania

Czy warto optymalizować treści na frazy z długiego ogona?

Zdecydowanie tak. Frazy te są bardziej szczegółowe niż ogólne słowa kluczowe, dlatego też ściągają na stronę użytkowników o ściśle określonych intencjach. W przypadku stron o niskim wskaźniku domain rate, optymalizacja na frazy kluczowe długiego ogona może być szansą na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. 

Jaki przeprowadzić analizę słów kluczowych długiego ogona?

Najlepiej sięgnąć po narzędzie do analizy słów kluczowych, które wskaże konkretne frazy wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki.