Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym są właściwie meta tagi?
  • Które meta tagi są ważne w SEO?
  • Jakie meta tagi można pominąć?
  • Czym jest Open Graph?
  • Dlaczego warto dbać o meta tagi?
  • Co jest najważniejsze w procesie planowania meta tagów?
  • Jak budować i edytować meta tagi?
Meta tagi — czym są i jak je wykorzystać w SEO?
Meta tagi — czym są i jak je wykorzystać w SEO?

Czym są meta tagi w HTML?

Meta tagi, to specjalne znaczniki, które znajdują się w kodzie strony, a konkretniej w sekcji <HEAD> każdej podstrony. Są one niewidoczne dla użytkownika, ale przekazują różnego rodzaju informacje o konkretnej podstronie. Te metadane będą używane przez aplikacje (przeglądarki internetowe), crwalery (GoogleBot) oraz wiele innych systemów, które chcą pobrać podstawowe informacje o stronie. Pisząc jednym zdaniem: meta tagi to zestaw ukrytych informacji dostępnych dla różnego rodzaju aplikacji, które mogą je wykorzystywać dla swojego działania.

Na poniższej grafice możesz zobaczyć przykład meta tagów artykułu, który właśnie czytasz. Możesz też sprawdzić bieżące meta tagi, zaglądając do źródła strony.

Meta tagi w kodzie źródłowym tego artykułu

Jakie meta tagi są ważne w kontekście SEO?

Meta tagi używane są przez różne aplikacje i narzędzia. Część z nich jest używane przez Google w procesie indeksowania adresów URL. To właśnie meta tagi są podstawą do budowania wyniku wyszukiwania, który dla tego wpisu wygląda w ten sposób:

Meta tagi tego artykułu w wynikach wyszukiwania

Powiem Ci teraz o kilku ważnych meta tagach, które są bardzo ważne w kontekście pozycjonowania stron.

Meta tag title

Meta tag <title> z technicznego punku widzenia nie jest prawdziwym meta tagiem, ale bardzo często zaliczany jest to grupy metadanych. Jak sama nazwa wskazuje, jest to tytuł danej podstrony. Tak jak każda książka ma swój tytuł, tak każda podstrona powinna mieć swój unikalny metaznacznik title. Pierwszym miejscem, w którym znajdziesz jego treść, będzie zakładka w przeglądarce internetowej. Oto przykład dla artykułu, który właśnie czytasz:

Title wyświetlany w treści zakładki

Oczywiście nie jest to najważniejsza funkcja znacznika title. Z punktu widzenia SEO, ważne jest, że to na podstawie tego znacznika Google zbuduje treść linka, który będzie prowadził do danej podstrony.

Znacznik title jest więc jednym z najważniejszych elementów optymalizacyjnych treści strony. Zbudowany zgodnie z zasadami może wpłynąć na widoczność danej podstrony w Google — zasady te wymienię w dalszej części tego artykułu.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Meta tag description

Meta tag description jest odpowiedzialny za rozszerzony opis danej podstrony. Można w nim umieścić trochę więcej informacji, które jednak nie mają większego wpływu na pozycję strony.

Nie oznacza to, że nie należy pomijać meta tag description — jego treść może znacząco poprawić (lub pogorszyć) współczynnik kliknięć. Jeśli ten meta opis będzie dobrze napisany, to więcej osób kliknie wynik wyszukiwania.

Meta tag robots

Meta tag robots pozwala na zarządzanie indeksowaniem danej podstrony. Meta tag powinien zawierać jeden lub kilka parametrów, które dają instrukcje Google związane z dodawaniem strony do indeksu Google.

Oto najważniejsze parametry tego tagu:

  • Noindex: mówi wyszukiwarce Google, aby nie indeksowała danej podstrony.
  • Indeks: nakazuje wyszukiwarce indeksowanie strony. To jest domyślne ustawienie Google i ten tag nie musi być używany.
  • Follow: pozwala robotom indeksującym na podążanie za wszystkimi linkami na stronie, nawet jeśli strona nie jest zindeksowana.
  • Nofollow: Informuje robota indeksującego, aby nie klikał żadnych linków na stronie ani nie przekazywał żadnych linków.
  • None: odpowiednik jednoczesnego używania zarówno znaczników noindex, jak i nofollow.
  • Noimageindex: mówi robotowi indeksującemu, aby nie indeksował żadnych obrazów na stronie.
  • Noarchive: Wyszukiwarki nie powinny wyświetlać w pamięci podręcznej linku do tej podstrony.
  • Nocache: To samo co noarchive, ale używane tylko przez Internet Explorer i Firefox.
  • Nosnippet: mówi wyszukiwarce, aby nie wyświetlała fragmentu tej strony (tj. metaopisu) tej strony w wynikach wyszukiwania.
  • Unavailable_after: Wyszukiwarki nie powinny już indeksować tej strony po określonej dacie.

Meta tag do weryfikacji GSC

Meta tag Google Search Console służy do weryfikacji tego narzędzia. Działa to na zasadzie uwierzytelnienia — Google podaje kod, który należy umieścić w tym meta tagu. Dzięki temu wyszukiwarka ma pewność, że jesteś właścicielem danej strony i da Ci dostęp do danych o ruchu Twojej strony.

Ten meta tag jest potrzebny tylko dla strony głównej. Każde narzędzie (Google, Bing, Yahoo itd), będzie używać swojego własnego meta tagu do weryfikacji domeny.

Jakie meta tagi można pominąć w procesie optymalizacji?

Istnieje kilka meta tagów, które nie są już używane przez wyszukiwarki internetowe i w zasadzie nie należy ich używać. Oto ich lista:

Meta tag keywords

Meta tag keywords kiedyś był bardzo ważnym aspektem pozycjonowania stron. Dawniej, gdy algorytmy wyszukiwarki były bardzo proste — w jego treści podawało się słowa kluczowe, na które dana podstrona miała pojawiać się w Google.

Aktualnie Google jest na tyle zaawansowane, że roboty samodzielnie oceniają, na jakie frazy dana podstrona powinna się pojawiać. Odbywa się to w procesie analizy treści, w ramach którego treść jest oceniana i przypisywana do konkretnych słów kluczowych.

Używanie tego meta tagu jest więc całkowicie zbędne. Google w ogóle nie bierze pod uwagę treści meta keywords, używanie go zupełna strata czasu.

Jakiś czas temu można było uzyskać wynik wyszukiwania zawierający zdjęcie autora. Wystarczyło mieć profil w portalu społecznościowym Google+ oraz dodać odpowiednie meta tagi. Aktualnie używanie tych metaznaczników nie ma większego sensu. Google nie pokazuje już fotografii w wynikach wyszukiwania. Do tego wszystkiego, jak pewnie zdajesz sobie sprawę sieć społecznościowa Google+ już nie istnieje.

Meta tagi dla social mediów — open graph

Oprócz meta tagów istotnych z punktu widzenia SEO warto zwrócić uwagę na tagi tzw. Open Grap, które możesz kojarzyć z Facebooka. To właśnie dzięki takim tagom Facebook pokaże miniaturkę wpisu, gdy będziesz udostępniać artykuł lub wyślesz go w wiadomości prywatnej.

Podstawowe meta dane typu Open Graph to:

  • og:title — tytuł podstrony analogicznie do znacznika <title>,
  • og:url — adresu URL, potrzebny w chwili udostępniania,
  • og:image — adres grafiki, która ma się pokazać podczas udostępniania,
  • og:type — typ udostępnianej treści (strona, artykuł itd),
  • og:description — opis, analogiczny do meta description,
  • og:locale — język danej treści, która będzie udostępniana,

Dlaczego warto dbać o meta tagi?

Meta tagi są ważne z dwóch powodów: po pierwsze wpływają pozycje danej podstrony, a po drugie generują treść wyników wyszukiwania. Oba te elementy są szalenie istotne z punktu widzenia pozyskiwania wartościowego ruchu i przekuwania go na sprzedaż.

Kluczowy w tej kwestii jest meta znacznik <title>, który odpowiada za wyświetlanie treści linku. Powinien on zawierać główne frazy kluczowe, na które chcesz się wyświetlać, ale także zachęcać do wejścia na stronę. Warto wiedzieć, że dodanie sprzedażowego CTA już w treści wyniku wyszukiwania może poprawić liczbę wejść lub nawet zwiększyć liczbę zapytań, co dla biznesu jest kluczowe.

Co jest najważniejsze w procesie planowania meta tagów?

Meta tagi, zwłaszcza meta znacznik <title> powinny być dobrze zaplanowane. Najlepiej, byłoby zaplanować je wcześniej w procesie budowania strategii SEO, dzięki temu unikniemy jednego z największych problemów związanych z meta tagami: kanibalizacją słów kluczowych. W skrócie: problem ten występuję, gdy jedno słowo kluczowe pojawia się w dwóch lub więcej meta tagach <title>. W takiej sytuacji Google nie wie, która podstrona ma być wyświetlona jako wynik wyszukiwania na daną frazę.

Sytuacji da się uniknąć właśnie poprzez dokładne zaplanowanie treści meta tagów jeszcze przed wdrożeniem ich na stronie. Można to na przykład zrobić w prostej tabelce zawierającej listę adresów URL oraz podstawowych meta danych: title oraz description.

Takie podejście pozwoli zaplanować budowę nowej strony, zwłaszcza jeśli wykonałeś wcześniej analizę słów kluczowych. Dostosowanie treści wyników do konkretnych fraz i adresów URL pozwoli zaplanować stronę pod potrzeby klienta, a to znacząco wpłynie na jakość pozyskiwanych zapytań.

Jak budować meta tagi?

Budowa meta tagów pod kątem ich treści jest bardzo ważna. Na poziomie strategicznym, ważne jest, aby meta tagi (i ogólnie cała struktura strony) nie powodowały problemów z duplikacją i kanibalizacją słów kluczowych. Oprócz tego, mamy kilka ważnych zasad dotyczących budowy meta tagów na poziomie pojedynczej podstrony. Przedstawię Ci teraz kilka zasad dotyczących dwóch najważniejszych meta tagów: title oraz description.

Meta tag title

Jak już wiesz, meta tag title odpowiada za wyświetlanie linka w wynikach wyszukiwania. Jego treść jest bardzo ważna, dlatego zapoznaj się z poniższymi zasadami:

  • Maksymalna długość meta tagu title, to około 65 znaków ze spacją.
  • Treść meta title powinna mówić w jednym zdaniu, o czym jest dana podstrona.
  • Pisz dla ludzi, nie dla robotów Google.
  • Każda podstrona musi mieć unikalny title, który skupia się na innym słowie kluczowym.
  • Treść tego meta tagu powinna zawierać ważne słowa kluczowe, ale napisane zgodnie z językiem polskim.
  • Na końcu title podaj nazwę marki, ale w zwięzły sposób (aby nie marnować miejsca).

Poniżej znajdziesz uniwersalny wzór budowania meta tagu <title>, który sprawdzi się w wielu przypadkach:

[Główne słowo kluczowe] - [zachęta] - [nazwa firmy]

Oto przykłady takich meta tagów title:

Nowoczesne meble na wymiar - Szybko i solidnie - Meblex
Profesjonalny serwis komputerowy - naprawa w 2h - PCservis
Stylowe sukienki na sylwestra - zrobisz wrażenie - Sukienki.pl

Dzięki umieszczeniu słowa kluczowego Twój wynik wyszukiwania będzie wyżej na tę frazę. Warto więc wykonać pełną analizę słów kluczowych jeszcze przed planowaniem treści meta tagów. Dzięki temu skupisz się na właściwych frazach. Dodanie zachęty, czy wezwania do działania (CTA) zwiększy współczynnik klikalności, w efekcie czego więcej osób trafi na Twoją stronę.

Meta tag description

Meta tag description, co prawda nie ma wpływu na pozycje strony, ale jest ważny w kontekście atrakcyjności wyniku wyszukiwania. Dobrze napisany description może zwiększyć współczynnik klikalności przy takiej samej pozycji. Oto kilka zasad, które należy stosować:

  • Maksymalna długość tego tagu to około 155 znaków ze spacją.
  • Użyj słowa kluczowego w description, zostanie ono pogrubione, przez co potencjalny klient utwierdzi się w przekonaniu, że to właściwy wynik wyszukiwania i kliknie go.
  • Każda strona musi mieć unikalne meta description.
  • Pisząc description używaj języka korzyści, aby już na poziomie wyników wyszukiwania budować swoją wartość.
  • Pokaż najważniejsze cechy produktu.
  • Nie składaj obietnic / nie oszukuj, tylko po to, aby uzyskać wejście na stronie — takie podejście będzie irytować.
  • Nie kopiuj tytułu, niech description będzie rozszerzeniem meta tagu title.

Jak edytować meta tagi?

Edytowanie meta tagów będzie zależne od systemu CMS, jednak zawsze będzie to edycja przynajmniej dwóch pół dotyczących właśnie meta title oraz meta description. Oprócz tych pól możesz znaleźć inne np. dotyczące budowy adresu URL. Bardzo ważne jest, że edycja meta tagów będzie się zawsze odbywała dla jednej konkretnej podstrony. W przypadku WordPress’a może to być wtyczka Yoast SEO. Poniżej znajdziesz grafikę, która prezentuje edycje meta tagów właśnie w tej wtyczce:

Edycja meta tagów w Yoast SEO dla WordPress

Najczęstsze błędy związane z meta tagami:

  • Brak meta tagu title lub description
  • Pusty meta tag title
  • Używanie tych samych meta tagów na wielu podstronach
  • Optymalizowanie dwóch lub więcej meta tagów na te same słowa kluczowe
  • Za długie lub za krótkie meta tagi
  • Używanie fraz po przecinku