Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest on-page SEO?
  • Czym jest off-page SEO?
  • Jaka jest różnica pomiędzy nimi?

Czym jest on-page (on-site) SEO? 

On-page SEO, inaczej również on-site SEO to działania optymalizacyjne wykonywane w obrębie danego serwisu. Są one związane przede wszystkim z intuicyjnością, interaktywnością, responsywnością oraz jego dostępnością i użytecznością. W skład on-page SEO wchodzą zarówno procesy obejmujące techniczne SEO oraz optymalizację treści.

Co wchodzi w skład on-page SEO?

Na on-page SEO składają się m.in.:

  • zaplanowanie struktury strony – przygotowanie podstron, które mają być wynikami wyszukiwania;
  • rozbudowa tekstów (o dodatkową objętość, grafiki, infografiki, wypunktowania, wyboldowania, wylistowania, filmiki instruktażowe);
  • nasycenie treści wartościowymi słowami kluczowymi (zarówno ogólnymi, czyli frazami składającymi się z jednego lub dwóch słów, jak i long tail, bazującymi na minimum trzech lub czterech wyrażeniach);
  • wdrożenie optymalnej struktury nagłówków (tak, żeby strona była atrakcyjna dla użytkowników oraz wartościowa dla robotów Google – podczas prac optymalizacyjnych specjaliści dodają odpowiednią liczbę nagłówków od H1 do H6);
  • weryfikacja i wyeliminowanie zjawiska duplikacji treści (inaczej duplicate content – w celu poprawienia jakości serwisu z punktu widzenia crawlerów, tzw. robotów Google’a);
  • wzmocnienie linkowania wewnętrznego (np. do poprzednich wpisów blogowych w celu lepszego wyjaśnienia danego tematu);
  • sprawienie witryny bardziej responsywnej (czyli jej dostosowanie do urządzeń mobilnych zgodnie z zasadą mobile-first – tak, żeby użytkownicy mogli sprawnie się poruszać nie tylko na komputerach i laptopach, ale również na urządzeniach mobilnych tj. smartfony, tablety czy też najnowsze smartwatche);
  • wdrożenie poprawnego szyfrowania SSL (czyli certyfikatu HTTPS odpowiadającego za bezpieczeństwo stron i sklepów internetowych – dzięki temu istnieje mniejsze ryzyko zhackowania danego serwisu oraz poufnych danych internautów, przez co mogą czuć się bezpieczniej, np. dokonując zakupów online);
  • poprawa interaktywności witryny (optymalizując czynniki Core Web Vitals – LCP, FID i CLS odpowiadające za wydajność kluczowych elementów, czas odpowiedzi przeglądarki na interakcję użytkownika z serwisem oraz stabilność wizualną witryny);
  • minimalizacja kodu HTML i CSS strony, a także konsolidacja skryptów Java (w celu zwiększenia szybkości Twojej strony lub sklepu internetowego);
  • stworzenie lub poprawa meta tagów (meta title oraz meta description, w celu poinformowania robotów Google oraz użytkowników o zawartości serwisu – pamiętajmy, że tagiem odpowiadającym za SEO jest wyłącznie meta title).

Warto również wspomnieć, iż na on-page SEO składa się także optymalizacja adresów URL – tak, żeby były, jak najbardziej user-friendly, dostosowane do internautów, czyli czytelne i intuicyjne. Nieodłącznym elementem on-site SEO są również przekierowania. Gdy jedna z podstron nie działa, wdraża się odpowiednie przekierowanie (np. 301).

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Czym jest off-page (off-site) SEO?

Off-page SEO to działania, które wykonujemy w celu poprawy pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania za pomocą zewnętrznych prac poza Twoją witryną.

Co w chodzi w skład off-page SEO?

Off-page SEO obejmuje długofalowe procesy wdrażane po zakończeniu działań on-page SEO (lub równocześnie z nimi). Kluczowymi aspektami obejmującymi pozycjonowanie poza serwisem są elementy tj.:

Linkowanie zewnętrzne

Pozyskiwanie odpowiednich linków do strony to jeden z trzech najważniejszych elementów pozycjonowania – zaraz obok optymalizacji technicznej strony oraz pracy nad contentem. Liczy się przede wszystkim jakość odnośników zewnętrznych, ich liczba w stosunku do konkurencyjnych witryn oraz naturalność poszczególnych linków.

Istnieje wiele sposobów na pozyskanie wysokiej klasy URL-i. Są to m.in.:

  • wymiana wpisów gościnnych;
  • publikacja artykułów sponsorowanych na płatnych, ogólnopolskich portalach;
  • współpraca redakcyjna z wybranym portalem branżowym;
  • tworzenie viralowych treści (np. blogowych), do których użytkownicy będą chętnie linkowali;
  • udzielanie wypowiedzi eksperckich do artykułów z tzw. branżowej prasy;
  • dodawanie komentarzy na ogólnodostępnych portalach lub forach tematycznych (z linkiem do danego produktu lub wybranej usługi);
  • rejestracja w obrębie list firm (tj. panoramafirm.pl, bazafirm.org, katalogprzedsiebiorstw.pl);
  • umieszczanie odnośników dofollow na portalach ogłoszeniowych typu olx.pl lub sprzedajemy.pl);
  • tworzenie wartościowych case study z linkiem dofollow (w tym przypadku możemy osiągnąć tzw. obopólną korzyść, prosząc klienta o dodanie case study także na swojej stronie i podlinkowanie naszej witryny);
  • korzystanie z własnych zaplecz SEO (są to zazwyczaj serwisy do linkowania najwyższej jakości, którymi posługują się przede wszystkim agencje marketingowe).

Dzięki linkowaniu zewnętrznemu weprzemy proces SEO, zwiększymy popularność naszej marki, a dodatkowo będziemy mogli zmaksymalizować przychody firmy (ze względu na wzrost wartości domeny z punktu widzenia robotów Google, co przełoży się bezpośrednio na wyższą pozycję w rankingu.

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma (GMF), z ang. Google My Business (GMB) to doskonałe rozwiązanie przede wszystkim w przypadku przedsiębiorstw lokalnych (np. restauracje, fryzjerzy, tatuażyści, salony beauty czy też siłownie). Dzięki temu klienci będą mogli w łatwy sposób dowiedzieć się najważniejszych informacji o naszej firmie, m.in.:

  • numer telefonu,
  • godziny otwarcia,
  • dokładny adres siedziby,
  • zakres usług lub menu (w przypadku restauracji),
  • opinie klientów.

To nie wszystko, bowiem w wizytówce Google Moja Firma można uwzględnić zdjęcia lokalu oraz jego okolicy — żeby potencjalni klienci mogli w łatwy sposób do niego dotrzeć.

Samo stworzenie wizytówki Google Moja Firma to dopiero połowa sukcesu. Jeżeli zależy Ci na wysokiej pozycji GMF w Mapach Google, powinieneś zainwestować w jej pozycjonowanie. Wówczas w okresie kilku miesięcy możesz wyprzedzić konkurencję, co przełoży się na większą liczbę kliknięć z Map Google, a w konsekwencji maksymalizację konwersji (np. w postaci dodatkowych telefonów, rezerwacji lub zapytań ofertowych).

Analiza konkurencji

Bardzo ważnym etapem off-page SEO jest również analiza konkurencji. W tym przypadku agencja marketingowa, która z Tobą współpracuje, dokładnie analizuje mocne i słabe strony konkurencji, porównując serwisy tzw. branżowych rywali do Twojej strony internetowej.

Podczas analizy konkurencji uwzględnia się również m.in.:

  • czynniki związane z obsługą klienta,
  • wizerunek firmy (np. poprzez monitorowanie recenzji),
  • pozytywne relacje z branżowym środowiskiem.

Do analizy konkurencji oraz regularnego monitorowania efektów związanych z off-page SEO wykorzystuje się liczne narzędzia analityczne (np. Ahrefs, MajesticSEO czy też SEMrush).

Jaka jest różnica pomiędzy on-page a off-page?

On-page SEO odnosi się do działań, które wykonują specjaliści w obrębie witryny — żeby poprawić jej użyteczność, interaktywność, wydajność, responsywność, intuicyjność oraz dostępność dla użytkowników, a także zwiększyć wartość witryny z punktu widzenia robotów Google.

Strategie off-page SEO uwzględniają wszelkie działania odbywające się poza serwisem. Są one zazwyczaj prowadzone długofalowo (np. linkowanie zewnętrzne) w celu maksymalizacji pozycji w organicznym rankingu Google oraz innych wyszukiwarek.

Zarówno on-page SEO, jak i off-page SEO wpływają na pozycjonowanie. Zaniedbanie któregokolwiek z tych aspektów może spowodować, że Twoja strona nie zwiększy swojej pozycji w Google.