Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Na czym polega optymalizacja SEO w sklepie internetowym?
  • Od czego należy zacząć proces optymalizacji?
  • Jakie są najczęstsze błędy optymalizacyjne w sklepach?
  • Jak zaplanować i wdrożyć poprawną optymalizację?
Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO – krok po kroku
Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO – krok po kroku

Research słów kluczowych

Pierwszym krokiem do poprawnej optymalizacji sklepu internetowego jest poznanie klientów i tego jak szukają produktów. Musisz wiedzieć jak wybrać słowa kluczowe. To na tej podstawie zbudujesz później odpowiednią strukturę słów i adresów URL. Na tym etapie nie musisz wybierać poszczególnych słów kluczowych. Jedyne co teraz potrzebujesz to znajomość całego spektrum grup słów np.:

  • wszystko co związane z gitarami
  • wszystko co związane z perkusjami
  • wszystko co związane z pianinami

Znajdź tematy, które są powiązane z Twoim sklepem czy nawet całą branżą. Informacje uzyskane w ten sposób pomogą Ci w dalszych etapach optymalizacji.

Po co Ci takie zakresy tematów?

Wbrew pozorom, podstawą w SEO nie są słowa kluczowe. To, że różne frazy wpisywane są w wyszukiwarkę, nie ma większego znaczenia, jeżeli chodzi o planowanie zdobywania ruchu z Google. Słowa są istotne jedynie z punktu widzenia użytkownika, który szuka Twojej firmy. Natomiast, dla Ciebie najważniejsze są intencje użytkownika, kryjące się w tym, co jest wpisywane w wyszukiwarkę.

Jakich fraz mogą użyć osoby, szukające ceny produktu czy usługi?

  • gitara X cena
  • cena gitary X
  • kitara X koszt
  • ile kosztuje gitara X

Fraz kluczowych dotyczących danego produktu może być wiele, ale intencja wyszukiwania jest taka sama w każdym z przypadków. Zawsze pytają oni o cenę produktu. Twoim celem jest przygotowanie podstrony, która najlepiej odpowie na pytanie zawarte w intencji użytkownika. W powyższym przypadku może to być np. strona konkretnego produktu (karta produktu).

Z punktu widzenia optymalizacji SEO, o wiele ważniejsze niż słowa kluczowe, są adresy URL Twojej strony. Są one odpowiedziami na intencje wyszukiwań. Wszystkie zapytania dotyczące jednego produktu powinny być skierowane na adres URL tego produktu. Odpowiednia struktura adresów oraz architektura informacji pomaga zrozumieć Google Twoją stronę i prowadzony biznes. W efekcie czego wyszukiwarka będzie wysyłać kupujących od razu do właściwych miejsc, co znacznie zwiększa szansę na sprzedaż.

Pamiętaj, że Google skanuje Twoją stronę, badając każdy jej adres URL. Roboty muszą poznać treść tego, co oferujesz, by później móc zaprezentować ją jako wynik w wyszukiwarce. Wynik wyszukiwania jest kierowany właśnie do konkretnego adresu URL, który Google uważa jako odpowiadający na zapytanie osoby wyszukującej.

Struktura sklepu a SEO

Najważniejsza część strategii SEO to odpowiednie rozplanowanie adresów URL względem samych siebie oraz względem słów kluczowych. Znając swój biznes, wiesz, jak wygląda podział oferty czy asortymentu. Twój sklep internetowy, powinien odzwierciedlać Twój biznes, a w zasadzie to jak mogą szukać Cię Twoi klienci – to bardzo istotne w optymalizacji SEO.

Weźmy na przykład internetowy sklep z laptopami – jak klienci takiego sklepu mogą szukać jego asortymentu? Wszystko zależy, czego potrzebują lub na jakim są etapie w procesie zakupowym.

Mogą oni szukać na przykład:

  • sklepu z laptopami (ogólnie)
  • laptopa w określonym rodzaju (netbook, ultrabook itp.)
  • laptopa określonego producenta (Asus, Dell, Lenovo itp.)
  • laptopa o określonym zastosowaniu (praca, biuro, granie itp.)
  • laptopa o określonej specyfikacji (procesorze, pamięci itp. a nawet ich kombinacji)
  • konkretnych modeli laptopów (Dell Inspiron 5570 itp.)

Wszystkie te wyszukania różnią się od siebie, a osoby szukające chcą trafić na odpowiednie adresy URL. Szukając laptopów firmy Asus, chcesz trafić na stronę z komputerami tej firmy. Dlatego istotne jest, aby znaleźć wszystkie grupy potrzeb użytkowników i ułożyć je w strukturę adresów URL według poniższego przykładu:

Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL
Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL

Struktura Twojego sklepu musi być logiczna i dobrze poukładana zarówno z punktu widzenia biznesowego, ale także z punktu widzania użytkowników. Musisz pamiętać, aby uwzględnić intencje zawarte we wpisanej frazie. Treść słowa kluczowego mówi o tym, co użytkownik chce zobaczyć. np:

  • sklep z gitarami” – użytkownik powinien trafić na stronę główną, nie wiesz jaki asortyment go interesuje i co chce kupić. Gdy trafi na stronę główną użyje nawigacji by zacząć szukać,
  • gitary klasyczne” – użytkownik powinien trafić na stronę z ogólną listą gitar klasycznych, bo nie wiesz jakiej konkretnej gitary szuka,
  • gitary klasyczne yamaha” – użytkownik powinien trafić na tą samą listę co powyżej, ale zawężoną o producenta Yamaha.

Na podstawie takiej wiedzy, jesteś w stanie zaplanować prostą kampanię SEO:

struktura strategii seo
Struktura strategii SEO

Podział produktów

W zależności od posiadanego asortymentu oraz wiedzy na temat tego jak potencjalni klienci szukają Twoich produktów należy zbudować odpowiedni podział. Głównym podziałem w sklepie zazwyczaj są kategorie, ale w dużych systemach e-commerce istnieje wiele dodatkowych taksonomii. Produkty można bowiem podzielić wg producentów, rozmiarów, kolorów, typów, i innych istotnych z punktu widzenia użytkownika parametrów.

Kupujący używają często bardzo szczegółowych fraz typu “buty sportowe nike czarne 42”. Osoba wpisująca taką frazę powinna trafić do kategorii butów sportowych zawężonych o produkty firmy nike, kolory czarnego oraz rozmiaru 42 – przecież nic innego go nie interesuje!

Ułożenie takiej struktury jest trudne i należy to dokładnie przemyśleć. Aby, taki podział miał sens, Twój sklep musi mieć dużą ilość produktów. Taki układ powoduje powstanie wiele tysięcy, a nawet milionów kombinacji i musisz panować nad crawlowaniem oraz indeksacją.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to po prostu sposób, w jaki poszczególne sekcje sklepu linkują do innych. Musisz zachować odpowiednią strukturę w linkowaniu wewnętrznym. Struktura ta, powinna być odzwierciedlona w układzie menu głównego, menu bocznym, okruszkach, czy linkowaniu produktów podobnych. Oto kilka ważnych zasad:

  • menu główne powinno linkować do najistotniejszych kategorii,
  • strona główna powinna linkować do wszyskich kategori pierwszego rzędu (poza menu),
  • menu boczne (drzewo kategorii) powinno być dynamiczne, a linki do kategorii niższego rzędu powinny być widoczne na stronie nadrzędnej tych kategorii,
  • używaj okruszków (breadcrumbs),
  • nie linkuj do niepowiązanych tematycznie kategorii (np kategoria gitary linkująca do bębenków).

Możliwości crawlowania Twojego sklepu

Musisz zdać sobie sprawę, że Google czy roboty innych wyszukiwarek codziennie skanują Twój sklep, robią to po to, by oceniać stronę i umieszczać ją w odpowiednim miejscu rankingu. Aby efektywnie skanować miliony stron dziennie, Google musi ograniczać czas spędzony na poszczególnej domenie. Twoim zdaniem jest jak najlepiej wykorzystać ten czas, musisz po prostu sprawić, by roboty odwiedzały tylko istotne adresy URL Twojego sklepu. Jak to zrobić i jakie narzędzia SEO Ci w tym pomogą?

Informacje w Google Search Console

Google Search Console to narzędzie, z którym musisz się zaprzyjaźnić. Oprócz informacji o wyświetleniach czy kliknięciach z wyników wyszukiwania, narzędzie dostarcza wiele informacji na temat procesu crawlowania Twojego sklepu.

Dowiesz się z niego o wszelkich błędach napotkanych przez roboty i poznasz problematyczne adresy URL Twojej strony. GSC pokaże Ci też jaki jest stan indeksowania domeny oraz ile czasu poświęca na skanowanie całej strony.

Narzędzia do crawlowania takie jak Screaming Frog

Screaming Frog to jedno z narzędzi do skanowania stron internetowych, które przydaje się w diagnozowaniu problemów czy audytach SEO. Za jego pomocą można symulować zachowanie GooleBota skanującego stronę. Zarówno Google jak i narzędzia takie jak Screaming Frog bazują na adresach URL strony i internetowej – jeżeli Twój sklep ma znacznie więcej adresów niż zakładasz to możliwe, że niepotrzebnie marnujesz zasoby. Jaka jest odpowiednia ilość adresów URL? Liczba ta, to suma wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO stron tj.:

  • liczba produktów (+ ewentualnie ich wariantów)
  • liczba kategorii i podkategorii (+ ewentualne wariacje z innymi podziałami, które są niezbędne)
  • liczba producentów
  • liczba innych elementów podziału
  • liczba strony statycznych (np blog, strony z promocjami)

Liczba ta nie musi być dokładna, zwłaszcza że stosowanie różnych filtrowań, które chcemy, aby pojawiały się w wynikach wyszukiwania może jeszcze utrudnić sprawę. Wystarczy że sprawdzisz skalę zjawiska.

Jeżeli Twój sklep ma 10 000 produktów i kilkadziesiąt kategorii, a komenda site:domena.pl użyta w Google zwraca ponad milion wyników musisz zastanowić się skąd te wszystkie adresy się wzięły. Czy na pewno chcesz, aby były widoczne w wynikach wyszukiwania, a co więcej aby Google marnował czas na ich skanowanie?

Nawigacja fasetowa, filtry i sortowania

Problem dużej ilości zbędnych adresów URL, które są skanowane i indeksowane dotyczy większości sklepów. Wynika to głównie z niewiedzy developerów, którzy nie zwracają uwagę na olbrzymie ilości generowanych adresów URL. Dlaczego to jest takie ważne? Wyobraź sobie sklep z butami. Podzielmy buty na producentów, kolor i rozmiar:

Producent Kolor Rozmiar
Nike Czarne 40
Adidas Białe 41
Reebook Czerwone 42
Puma Szare 43
Lacoste Niebieskie 44
Kappa Zielone 45
New Balance Pomarańczowe 46

Wynikiem kombinacji filtrów z tabelki powstanie aż 343 adresów URL. W sklepach zazwyczaj mamy więcej niż 7 producentów czy kolorów, zdarza się że są ich setki. Do tego sklep może mieć kilkadziesiąt kategorii: buty sportowe, buty zimowe itd. To jeszcze nie wszystko, bo podział na 3 filtry nie jest największym, zobacz przykład sklepu x-kom:

Przykład zaawansowanego filtrowania produktów
Przykład zaawansowanego filtrowania produktów

Kilkanaście kategorii komputerów pomnożone przez ogrom filtrów daje milionowe ilości kombinacji powstałych adresów URL. Bez odpowiedniego przygotowania roboty indeksujące po prostu się gubią i nie są w stanie ocenić wagi każdego z adresów. Twoim celem powinno być doprowadzenie do stanu, w którym roboty skanują i indeksują tylko adresy mające na celu generowanie ruchu z wyszukiwarek.

Jak sobie poradzić z crawlowaniem i indeksowaniem?

Istnieje kilka technik na zapanowanie nad crawlowaniem i indeksowaniem sklepu internetowego. Zanim jednak przystąpisz do technicznej optymalizacji sklepu, zastanów się jakie strony chcesz pokazać w Google? Pomocna okaże się tutaj analiza słów wykonana wcześniej, na jej podstawie jesteś w stanie ocenić czy użytkownicy szukają Twoich produktów używając np. kolorów, rozmiarów itp. Z taką wiedzą możesz dopiero przystąpić do optymalizacji i zablokować resztę zbędnych adresów przed robotami wyszukiwarek.

Indeksowanie

Wykluczenie zbędnych stron z indeksu Google jest możliwe za pomocą kilku sposobów:

  • użycie meta tagu robots o wartości noindex,
  • wysłanie nagłówka X-Robots-Tag: noindex,
  • blokowanie adresów zawierających dany parametr w pliku robots.txt,
  • zablokowanie danych parametrów w Google Search Console,
  • użycie tagu kanonicznego
  • używanie rel=”nofollow” w linkach wewnętrznych, kierujących do niepożądanych stron.

Używając powyższych sposobów jesteś w stanie zapanować nad indeksowaniem stron w Google. Czasami nie wystarcza użycie jednego z nich, a dopiero kombinacja kilku pozwoli osiągnąć pożądany efekt.

Crawlowanie

Nie masz już niepożądanych stron w indeksie, ale niestety to jest dopiero połowa sukcesu. Kilka zaprezentowanych sposobów polega na blokowaniu adresu na poziomie tego adresu tj. robot musi i tak wejść na ten adres, żeby się dowiedzieć blokującym go parametrze. Co prawda, strona nie zostanie zaindeksowana, ale nadal marnujemy zasoby – Google indeksuje tylko 500 adresów, ale może skanować setki tysięcy.

Aby poprawić sytuację należy zwrócić szczególną uwagę na blokowanie robotów z poziomu pliku robots.txt. Większość robotów respektuje ten plik i nie zagląda w zablokowane w nim adresy. Warto też mimo wszystko te same adresy zablokować w Google Search Console. Na koniec zadbaj by do niechcianych stron prowadziły linki opatrzone atrybutem rel=”nofollow”. Taka kombinacja powinna oszczędzić zasoby robotów, dzięki czemu skupią się one na właściwych adresach.

Mapa XML

Mapa strony czy sklepu w formacie XML to nieoceniony sposób na poprawną i znacznie szybszą indeksację. Powinna ona zawierać wszelkie adresy URL, które chcemy, aby były indeksowane. Oprócz produktów należy w niej umieścić też kategorie i pożądane filtrowania. Dodaj mapę swojego sklepu do Google Search Console. Jeżeli Twój sklep nie ma takiej funkcjonalności, to jej stworzenie powinno być dla Ciebie priorytetem.

Paginacja a SEO

Wiele problemów z indeksowaniem może być związanych z paginacją sklepu. Wszystkie silniki sklepów internetowych mają taką funkcjonalność, ale nie wszystkie prawidłowo je wdrażają w kontekście wyszukiwarek. Jak prawidłowo powinna wyglądać paginacja w sklepie?

Tutaj mamy dwie szkoły. Pierwsza (oldschoolowa) mówi, aby na każdej stronie paginacji umieścić tag kanoniczny wskazujący na pierwszą, główną stronę paginacji pokazując robotom, że to ta pierwsza jest najważniejsza.

Druga szkoła, której jestem zwolennikiem, to używanie tagu kanonicznego osobno dla każdej strony paginacji. W ten sposób każda strona paginacji będzie skanowana i czasami nawet indeksowana, co moim zdaniem jest dobrym rozwiązaniem. Google na zapytania związane z danym listingiem i tak pokaże pierwszą stronę. Należy tutaj pamiętać, że wszelkie dodatkowe treści, takie jak opisy kategorii, powinny być umieszczane tylko na pierwszej stronie paginacji. Robimy to po to, aby uniknąć problemu duplikacji, o którym powiem za chwilę.

Eliminacja problemów z duplikacją treści

Duplikacja treści to częsty problem w sklepach i polega na tym, że dwa lub więcej adresy URL mają taką samą treść. Mogą to być zarówno adresy w obrębie jednej domeny (duplikacja wewnętrzna) jak i innych domen (duplikacja zewnętrzna). Zjawisko duplikacji treści ma negatywny wpływ na proces pozycjonowania sklepu internetowego, dlatego ważne jest, aby zadbać o jak największą unikalność każdego z adresów. Jak nad tym zapanować?

  • używaj tylko jednej domeny – nie możesz dopuścić by Twój sklep pojawiał się pod inną nazwą (to częsty problem na platformach SaaS). Pamiętaj że www.domena.pl oraz domena.pl to też inne adresy (to samo tyczy się protokołu http/https),
  • nie indeksuj wersji deweloperskich – wersje testowe sklepu powinny być zablokowane dla robotów wyszukiwarek,
  • nie używaj parametrów w adresie URL, które nie zmieniają treści strony. Możesz też je zablokować w robots.txt czy Google Search Console,
  • nie zezwalaj na indeksowanie wyników wyszukiwania, w większości przypadków da to więcej problemów niż pożytku,
  • używaj tagu kanonicznego do wskazywania właściwych stron (na duplikatach oraz na stronie właściwej),
  • opisy tekstowe (np. opis kategorii czy produktu) umieszczaj tylko na stronie poświęconej tej kategorii/produktowi. Trzymaj się zasady “jeden opis – jeden adres URL”,
  • warianty produktów nie powinny mieć tych samych treści (chyba, że użyjesz canonicala),
  • Pamiętaj aby inne wersje językowe zawierały opisy w właściwym języku.

Ponadto wszystko pamiętaj, aby nie kopiować bezmyślnie opisów z innych miejsc. Wiele sklepów kopiuje opisy produktów od producentów, hurtowni czy nawet konkurencji. Google premiuje unikalne treści, dlatego warto zadbać o wartościowe opisy. Oczywiście nie można też popadać w skrajności i przypisywać specyfikacje na własne słowa. Nierealnym jest też, zapisywanie opisów leków czy ich ulotek – w takich i podobnych sytuacjach lepiej jest zadbać o inną unikalną treść taką jak np. opinie użytkowników czy recenzje.

Thin content

Oprócz duplikacji treści istnieje zjawisko thin content, które także może powodować problemy z indeksowaniem, a nawet doprowadzić do kary algorytmicznej nałożonej na stronę. Thin content to po prostu słaba jakość treści lub jej brak na poszczególnych adresach URL. Nie możesz dopuścić, aby roboty wyszukiwarek trafiały na prawie puste strony w Twoim sklepie.

Dobrym przykładem thin content jest omawiane wcześniej filtrowanie, a raczej jego implementacja pozwalająca na indeksowanie wyników filtrowania, które mają bardzo mało produktów. Np filtr wybierający zielone buty nike w rozmiarze 41 zawiera tylko jeden produkt. O ile pojedyncze przypadki nie stanowią problemu, to w większej skali zjawisko to może doprowadzić do konsekwencji związanych z widocznością strony.

Oczywiście, nie oznacza to, że takie filtry nie mogą istnieć. Dla użytkownika takie filtry są bardzo ważne, nawet jeśli wynikiem wyszukiwania jest jeden produkt. Chodzi o to, żeby nie indeksować takich filtrowań w Google.

Optymalizacja treści w sklepie

Po poprawieniu problemów z właściwą indeksacją i duplikacją Twój sklep jest gotowy na optymalizację treści. Dopiero w tym kroku realnie wpłyniesz na wzrost widoczności w internecie. Pamiętaj, że najlepsza optymalizacja SEO jest poparta wcześniej wykonaną analizą słów kluczowych, to na jej będziesz opierać swoje decyzje. Zacznij od wypisania wszystkich adresów URL sklepu oraz przypisania do grupy słów. Nie skupiaj się jeszcze na poszczególnych słowach. Jeżeli chcesz, opisz adres jednym zdaniem np. „wszystkie słowa związane z laptopami firmy asus”.

Dopiero w następnej kolumnie, do każdego z adresów w sklepie przypisz konkretne frazy kluczowe. Wybierz 5 najważniejszych/najbardziej wyszukanych. Postaraj się, aby każda fraza pojawiła się tylko raz w obrębie całego sklepu tj. nie możesz przypisać jednej frazy do wielu adresów URL. Pozwoli Ci to uniknąc zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, czyli walki kilku podstron sklepu o to samą frazę w wynikach wyszukiwania.

Nie wybieraj też fraz bardzo podobnych do siebie, (np liczba mnoga i pojedyncza). Wystarczy jedna wersja takiego słowa, postaraj się za to odnaleźć jak najwięcej słów komplementarnych, czyli opisujących produkt np. “tanie”, “modne”, “stylowe” itp. Słowa takie mogą się pojawiać jako dodatkowe przy praktycznie każdym produkcie, ponieważ każdy produkt może być tani itd.

Title, description, H1, H2

Tag title, meta tag description oraz nagłówki to bardzo ważna część optymalizacji treściowej w sklepie. To treść title oraz description pojawia się w wynikach wyszukiwania reprezentując Twoją stronę. Musisz zadbać, o to by cały sklep miał poprawnie zoptymalizowane wszystkie te elementy, każdy adres URL musi mieć unikalny title, description oraz nagłówki H1,H2.

Wynik wyszukiwania — title oraz description

Nie oznacza to jednak, że musisz ręcznie napisać treści wszystkich elementów. Na pewno część z nich będzie wymagała napisania od nowa, ale zazwyczaj robi się to dla najbardziej istotnych adresów URL. Co z resztą? Wystarczy użyć pewnych schematów i zmiennych. Dobre silniki sklepów internetowych dają możliwość ustalenia, szablonów tytułów i description. Możesz napisać uniwersalną treść używając do tego dostępnych zmiennych.

Element Szablon
Title [nazwa_produktu] – sklep internetowy [nazwa_sklepu]
Description Sklep internetowy [nazwa_sklepu] oferuje najlepszej jakości [nazwa_produktu] w atrakcyjnej cenie – Kup już teraz!
H1 [nazwa_produktu]

W przypadku adresów URL, które są najważniejsze z punktu widzenia biznesu warto jest napisać dedykowane treści poprzedzając ich redakcję wybraniem odpowiednich słów kluczowych. Podczas początkowej analizy przypisywałeś URL’om jedynie opis (np. wszystko co związane z gitarami akustycznymi itp.) Teraz musisz wybrać jak najwięcej unikalnych wyrazów bezpośrednio z gitarami akustycznymi, będa to składowe wyrazy fraz (gitara, akustyczna, dobra, rodzaje, dla początkujących, rozmiary itp). Na tej podstawie ułóż właściwe elementy unikalne dla tej strony.

Opisy produktów, kategorii i producentów

Każda unikalna treść znajdująca się pod adresem URL zwiększa jego wartość, dodawaj unikalne treści wszędzie tam gdzie chcesz zyskać dodatkowy ruch. Dokładnie opisuj produkty, dodawaj zdjęcia i umieszczaj filmy.

W treściach tekstowych umieszczaj istotne dla produktu słowa kluczowe, nie tylko te główne jak nazwa czy rodzaj produktu – używaj wyrazów pomocniczych opisujących dany produkt. Podawaj jego kolory, wymiary i wszystko co może zostać później wpisane do wyszukiwarki.

Opisy kategorii także powinny zawierać istotne słowa kluczowe wybrane dla konkretnego adresu URL. Na przykład w kategorii z gitarami akustycznymi używaj wszelkich fraz związanych z tym typem gitar. Pamiętaj też, aby opis kategorii znajdował się tylko na jednym adresie URL, nie wyświetlaj go na stronach paginacji czy stronach nie kanonicznych.

Na stronach produktów używaj słów w liczbie pojedynczej natomiast na stronach z listami produktów (kategorie, producenci itp) używaj słów w liczbie mnogiej. Na stronie produktowej sprzedajesz gitarę, a na stronie kategorii sprzedajesz wiele gitar.

Podczas researchu słów na pewno zauważysz, że pewne słowa czy wyrażenia pojawiają się w kontekście każdego produktu czy grupy produktów. W przypadku sklepu internetowego są to zazwyczaj słowa takie jak: cena, koszt, cennik, sklep, online, wymiary itp. Możesz to wykorzystać w celu powiększenia swojej widoczności na frazy zawierające te słowa. Używaj tych wyrażeń w interfejsie sklepu.

Możesz na przykład dodać na każdej stronie zdanie: “Prawdopodobnie najlepszy sklep internetowy!”. Innym niedocenianym trickiem jest użycie słowa cena przed podaniem ceny. Zamiast “99,99 zł”, napisz “Cena: 99,99”. Mała zmiana, ale dzięki niej na liście produktów użyjesz tego słowa wiele razy w naturalny sposób.

Treść bloga/poradnika

Podczas researchu fraz natrafisz na słowa, które ciężko będzie przypisać do konkretnych produktów czy kategorii. Teoretycznie da się je powiązać tematycznie, ale jednak nie do końca pasują do reszty. Większość takich słów związanych będzie z pytaniami, wątpliwościami czy ogólnymi problemami związanymi z Twoimi produktami. Zostając w tematyce gitar możemy sobie wyobrazić następujące wyszukiwania:

  • jaką gitarę elektryczną wybrać?
  • konserwacja gitary
  • wymiana strun w gitarze klasycznej
  • jaką gitarę do nauki kupić
  • pierwsza gitara dla dziecka

Istnieje bardzo dużo takich fraz, które niekoniecznie związane są z bezpośrednią sprzedażą produktów, ale są cennym źródłem wartościowego ruchu. Przecież takie pytania zadają potencjalni klienci, dlaczego by tego nie wykorzystać? Odpowiadaj na wszelkie pytania czy problemy klientów. Najlepiej do tego celu nadaje się firmowy blog, którego rozwój z czasem zaczyna dostarczać coraz więcej klientów, którzy zaczną kupować w Twoim sklepie.

Co jeszcze jest ważne?

Istnieje jeszcze wiele technicznych aspektów w sklepie, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na zdobywany z wyszukiwarek ruch. Zobacz na co jeszcze warto zwrócić uwagę.

Markup HTML5

Nowa wersja HTML5 wprowadziła możliwość układania elementów pojedynczej strony w odpowiednie struktury. Za pomocą tych elementów możesz pokazać robotom jakie elementy treści strony są ważne, a które znaczą mniej.

Przykład poprawnego użycia HTML5
Przykład poprawnego użycia HTML5 – kalicube.pro

Dane strukturalne

Dane strukturalne czyli tzw. microformats to informacje umieszczane w kodzie HTML pomagające robotem na identyfikację istotnych informacji. Za ich pomocą można pokazać Googlowi co znaczą dane elementy strony lub kto stoi za sprzedażą. Z punktu widzenia e-commerce najistotniejsze są microformaty związane z produktami. Za ich pomocą możesz pokazać takie elementy produktu jak:

  • nazwa produktu,
  • opis,
  • grafikę,
  • numery seryjne czy wartości kodów kreskowych,
  • markę produktu,
  • cenę,
  • stan (nowy/używany),
  • aktualną dostępność w sklepie,
  • ocenę użytkowników.

Część mikroformatów wykorzystywana jest bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. To one odpowiadają za gwiazdki czy ceny przy produktach.

dane strukuralne w wynikach wyszukiwania
dane strukuralne w wynikach wyszukiwania

Danych strukturalnych można używać na dwa sposoby. Pierwszy to sposób to dodanie odpowiednich atrybutów do znaczników HTML właściwych elementów. Drugi sposób to umieszczenie wszystkich informacji w części head dokumentu (w formacie JSON).

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony to kolejny aspekt techniczny, który coraz częściej pojawia się w kontekście czynników wpływających na pozycję strony. Strony, które ładują się szybciej mają też przewagę jeżeli chodzi o sprzedaż, bo szybkość ładowania ma bezpośredni wpływ na współczynnik konwersji.

Na szybkość strony składa się dwa główne elementy: czas odpowiedzi serwera oraz czas renderowania po stronie przeglądarki. Za pierwszy element odpowiada cała infrastruktura serwera oraz jakość napisanego kodu, poprawę szybkości można uzyskać np. stosując cache.

Znacznie więcej można zyskać po stronie przeglądarki, tutaj też można wykorzystać dodatkowe cache (zapisywanie plików, w celu późniejszego użycia) w komputerze użytkownika. Warto też, pozbyć się zbędnego kodu javascript oraz go zminifikować, a także ograniczyć ilość zewnętrznych skryptów, które spowalniają stronę.

Optymalizacja grafik

Ważną kwestią dla e-commerce są grafiki, zwłaszcza w branżach gdzie “kupuje się oczami”. Wiele osób korzysta z wyszukiwarek graficznych takich jak Google Grafika, warto pojawiać się tam ze swoimi produktami i pokazywać je ludziom szukających inspiracji.

Pierwszą kwestią związaną z grafikami jest ich wielkość. Staraj się serwować rozmiary aktualnie potrzebne, bez ładowania obrazu w pełnej rozdzielczości, za duże grafiki są powodem powolnego ładowania strony. Większość silników e-commerce robi to automatycznie i tworzy własne miniatury.

Drugą kwestią związaną z grafikami jest optymalizacja atrybutu ALT w HTML. Atrybut ten mówi co znajduje się na zdjęciu i jest używany w przypadku braku możliwości wyświetlania grafiki. Treść tego atrybutu pomaga zrozumieć robotom wyszukiwarek, co znajduje się na zdjęciu, dzięki czemu Google pokaże Twoje grafiki w swoich wynikach.

Na czym polega optymalizacja SEO strony internetowej?

W podstawowej wersji definicja optymalizacji SEO mogłaby się sprowadzać do nazwania jej procesem, który ma na celu poprawienie budowy strony pod wymagania wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Według tej definicji, optymalizując stronę pod kątem SEO, dostosowujesz ją do wszystkich wytycznych, opisanych w dokumentacji. 

Dla mnie to jednak, spełnienie samych wytycznych to za mało, by mówić o pełnej optymalizacji SEO. Można bowiem spełniać wszystkie wytyczne wyszukiwarek, a jednocześnie nie mieć z tego żadnych korzyści w postaci ruchu, klientów, sprzedaży… A przecież to jest chyba najważniejsze!

Uważam, że optymalizacja SEO to przede wszystkim zaplanowanie i wdrożenie optymalnego przejścia użytkownika od chwili gdy wpisze słowo kluczowe, do momentu wykonania pożądanej akcji na Twojej stronie. Większość stron już na pierwszym kroku popełnia, kardynalne błędy, a droga do pozyskania klienta może zawierać jeszcze więcej pułapek. 

Aby proces był zoptymalizowany, podczas wpisywania interesującej Cię frazy, przez potencjalnego klienta, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. Twoja strona musi się w ogóle wyświetlać na tę frazę.
  2. Pozycja tej frazy powinna być w miarę wysoka.
  3. Treść wyniku wyszukiwania powinna zachęcać do kliknięcia, w wynik wyszukiwania. 
  4. Wynik wyszukiwania powinien kierować do odpowiedniej strony docelowej. 
  5. Strona docelowa powinna być zoptymalizowana pod kątem Twoich celów biznesowych. 

Każdy z tych warunków musi być spełniony, jeśli chcesz osiągnąć sukces w Google. Inaczej po prostu stracisz czas pieniądze. Zobacz na poniższe przykłady, na które ma wpływ właśnie optymalizacja SEO:

  1. Jeśli potencjalny klient wpisuje w Google frazę, na którą się w ogóle nie pojawiasz — tracisz szansę już na samym początku. 
  2. Jeśli pojawiasz się na tę frazę, ale Twoja strona znajduje się na dalekiej pozycji — tracisz szansę, analogicznie do punktu pierwszego.
  3. W przypadku, gdy jesteś wysoko, ale wynik wyszukiwania nie jest atrakcyjny — istnieje szansa, że klienci będą i tak klikać w wyniki konkurencji, nawet jeżeli jesteś na pierwszym miejscu. 
  4. Jeśli Twoja strona jest wysoko i wynik jest zachęcający do wejścia na stronę, ale kierujesz użytkowników do niewłaściwej podstrony — potencjalni klienci poczują się zagubieni i będą szybko z nich wychodzić.
  5. Jeżeli natomiast strona jest właściwa, ale nie zoptymalizowana pod wykonanie danej akcji (na przykład wysłania formularza), potencjalni klienci nie będą jej wykonywać. 

Teoretycznie, powyższe punkty wydają się dość proste i tak naprawdę jest. Sytuacja zaczyna się komplikować w chwili, gdy zdasz sobie sprawę, że różni ludzie używają różnych słów kluczowych, których mogą być nawet tysiące. Trzeba więc zaplanować ten proces wielokrotnie, dla każdego słowa kluczowego, dodatkowo uwzględniając wytyczne wyszukiwarek. 

Optymalizacja SEO to przygotowanie strony na generowanie jak największego ruchu ze słów kluczowych związanych z tematyką strony, a także sprawienie by ten ruchu przynosił korzyści biznesowe. Wszystkie działania, jakie wykonujesz w procesie optymalizacji SEO, powinny uwzględniać te kilka głównych punktów. Co konkretnie?

Właściwe słowa kluczowe

Aby znaleźć wartościowych klientów, przede wszystkim musisz wiedzieć jakich słów kluczowych używają, podczas wyszukiwania tego, co oferujesz. Takich fraz może być naprawdę dużo, a znalezienie ich może zająć sporo czasu. Docelowo, Twoja strona powinna pojawiać się w Google na wszystkie frazy, jakie mogą być używane przez potencjalnych klientów. Bez wiedzy o słowach, nie będziesz wiedział jak zoptymalizować treści i strukturę strony, o czym będziemy mówić trochę później.

Zdecydowanie nie warto jest skupiać się, tylko na kilku frazach – większość decyzji związanych z optymalizacją SEO podejmuje się właśnie o research słów kluczowych. Im bardziej dokładny tym większe prawdopodobieństwo, że nie pominie się istotnych dla biznesu fraz, które nie są zawsze oczywiste. 

Słowa kluczowe – czym tak naprawdę są? 

Każdy, kto pyta o coś Google, ma konkretną intencję: chce znaleźć informacje, kupić produkt, zainspirować się, sprawdzić ofertę, czy rozwiązać jakiś problem. Aby znaleźć rozwiązanie, wpisuje w wyszukiwarkę frazy kluczowe. 

Jakie mogą być przykładowe intencje? 

  • Informacyjne/edukacyjne — użytkownik chce się czegoś dowiedzieć. Najczęściej wpisuje wtedy pytanie, np. jak usunąć rysy w aucie?.
  • Nawigacyjne — użytkownik szuka konkretnych stron lub firm, które już zna. 
  • Zbadanie rynku, sprawdzenie ofert — użytkownik szuka recenzji, porównań, najlepszych ofert. Wpisuje wtedy np. „najlepsze smartfony w 2020”.
  • Zakupowe – użytkownik chce dokonać zakupu; używa wtedy fraz z cenami, nazwami modeli i marek.

Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych, którymi wyrażane są te intencje, a każdy z nich ma inną funkcję. Każde z nich powinno być uwzględnione w procesie optymalizacji strony. Rodzaj wpisywanej frazy kluczowej determinuje też potencjalnego klienta, który ją wpisuje. Ich opisanie bardzo pomaga przy późniejszym ich pogrupowaniu, wybraniu najlepszych słów kluczowych i optymalizowaniu pod nie strony.

Ogólne słowa kluczowe

Są to najczęściej wyszukiwane frazy dla Twojego biznesu, 1-2 wyrazowe, opisujące ogólnie dany temat. Nie zdradzają one szczegółowej intencji użytkownika, więc nie do końca wiadomo, czego szukała osoba, wpisująca takie słowo w wyszukiwarce. Frazy takie mają najwięcej wyszukiwań, jednak w większości przypadków charakteryzują się najmniejszym współczynnikiem konwersji.

Zobaczmy dla przykładu frazę sukienki. Osoba, która wpisuje takie słowo kluczowe, nie szuka niczego konkretnego – najprawdopodobniej szuka inspiracji, fotografii, a nie zakupu. Wpisanie takiej frazy rzadko kiedy kończy się sprzedażą.

Frazy z długiego ogona (tzw. Long Tail) 

Frazy z długiego ogona składają się z kilku wyrazów. Zazwyczaj na podstawie ich treści można precyzyjnie zdefiniować intencje osoby wyszukującej. Frazy longtail są wpisywane znacznie rzadziej – ale dla jednego tematu takich fraz może być więcej, niż fraz ogólnych, a w konsekwencji będzie więcej wyszukiwań. Może być tak, że jedna główna fraza opisująca Twoją działalność ma np. 6000 wyświetleń miesięcznie – ale jednocześnie 50 fraz z długiego ogona o średniej liczbie 200 wyświetleń da Ci łącznie 10000 wyświetleń.

Frazy z długiego ogona występują w różnych wariantach. Na przykładzie wspomnianej sukienki: 

  • czarna sukienka na randkę 
  • czerwona sukienka na wesele 
  • zielona sukienka na sylwestra 
  • granatowa sukienka na bal 
  • żółta sukienka na studniówkę

Jak widzisz, szczegółowe zapytania charakteryzują się dużym stopniem zróżnicowania, a Ilość kombinacji takich słów kluczowych jest praktycznie nieskończona. Trzeba jednak poznać większość tych fraz i zauważyć ewentualne wzorce.

Słowa Long Tail a ogólne

Frazy ogólne a frazy z długiego ogona. Nazwa „długi ogon” bierze się z widocznej na tym wykresie proporcji fraz.

Frazy longtail mają jedną zaletę, która wyróżnia je na tle innych rodzajów fraz – opisują one dokładnie to, czego potrzebują Twoi klienci, a to przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji (czyli zwiększenie sprzedaży). Jest tak dlatego, że osoba, która wpisuje na przykład frazę czerwona sukienka na wesele, z zasady nie szuka inspiracji czy informacji – ona szuka już konkretnego produktu, który chce kupić. Dlatego też ruch z fraz longtail jest najbardziej wartościowy dla Twojego biznesu.

Słowa brandowe

Frazy brandowe to szczególny rodzaj fraz z długiego ogona. W ich treści pojawia się dodatkowo nazwa firmy, producenta czy nazwy produktu. Osoba wpisująca takie słowo kluczowe mówi Ci, której firmy produkty ją interesują.

Przykłady takich fraz to:

  • buty nike 
  • buty nike czarne 
  • buty sportowe adidas 
  • buty do biegania reebok
  • męskie buty do biegania po asfalcie

Jeśli masz sklep, w którym sprzedajesz buty różnych producentów, optymalizuj stronę pod frazy brandowe – nawet jeśli nie sprzedajesz tej konkretnej marki.

Frazy regionalne

Frazy lokalne, czyli słowa z nazwą miasta – na przykład Radca prawny Lublin. Frazy takie dobieramy dla biznesów działających lokalnie – firm usługowych, hoteli (biznesy hotelowe i noclegowe bazują praktycznie głównie na takich frazach), restauracji czy np. sklepów stacjonarnych. 

Frazy opisujące problem użytkownika

Są to wyrażenia opisujące jakiś konkretny problem, którego rozwiązania użytkownik szuka w internecie. Warto mu tę informację dostarczyć, na przykład za pomocą artykułu na blogu firmowym, przy okazji „przemycając” w tekście swoje produkty czy usługi. W ten sposób część osób zainteresuje się Twoją ofertą – nawet jeżeli nie szuka jej bezpośrednio. Takie frazy zazwyczaj formułowane są pytaniem, np. 

  • jaka sukienka na wesele?
  • jak dobrać sukienkę do sylwetki? 
  • jaki kolor sukienki do rudych włosów? 

Zwróć uwagę, że takie zapytania często brzmią jak gotowe tytuły artykułów – zatem po wpisaniu takiej frazy ktoś mógłby trafić na Twój artykuł, a gdy znajdzie w nim rozwiązanie problemu – to będzie mógł od razu zajrzeć do Twojego sklepu. Nierzadko działa to na zasadzie wzajemności – „rozwiązaliście mój problem, więc w podziękowaniu kupię właśnie u Was”.

Znasz już rodzaje fraz kluczowych. Wszystkich fraz przypisanych do każdego rodzaju jest tak dużo, że wymyślanie i wypisywanie ich „ręcznie” będzie karkołomne oraz mało efektywne – dlatego trzeba zrobić to przy pomocy specjalnych narzędzi.

Ułożenie odpowiedniej struktury strony

Struktura strony to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji SEO. Bez przemyślanej struktury trudno będzie osiągnąć sukces w wyszukiwarkach, zwłaszcza jeżeli chodzi o strony z dużym potencjałem długoogonowym. To właśnie dzięki dobrze rozbudowanej i ułożonej strukturze jesteś w stanie zaplanować nad tym, które adresy URL, będą wynikami wyszukiwania, na poszczególne słowa kluczowe. 

Struktura powinna być ułożona na podstawie analizy słów kluczowych. To kolejny powód na dokładne szukanie jak największej ilości fraz. Od tego kroku zależy budowa strony, jej układ oraz linkowanie wewnętrzne dlatego warto przemyśleć tę kwestię jeszcze przed rozpoczęciem prac webmastera nad stroną.

Zobacz na poniższą animację – doskonale przedstawia ona poszczególne elementy podstrony oraz typy słów kluczowych, na jakie powinny się one pojawiać w Google.

Najważniejsze podstrony i frazy, na które trzeba zwrócić uwagę to: 

  • Strona główna – umieść na niej słowa związane z nazwą firmy lub ogólnie opisaną działalnością (np. sklep zoologiczny, firma remontowa itp.) 
  • Kategoria produktów – podstrona kategorii z produktami; powinny się tam znaleźć frazy związane z ogólnym wyszukiwaniem produktów (sukienki na wesele, narzędzia budowlane itp.) 
  • Strona produktowa – podstrona dedykowana jednemu konkretnemu produktowi. Powinny się na niej znaleźć, na przykład w opisie produktu i tytule podstrony, frazy longtailowe (telewizor Sony KD-49XG8096, wkrętarka MAKITA DDF458RTJ itp.) 
  • Kategoria usług – podstrona ze zbiorem zbliżonych do siebie usług (usługi prawnicze, usługi księgowe itp.) 
  • Strona z opisem usługi – analogicznie do strony produktowej, jest to podstrona dedykowana konkretnej usłudze (sprawy karne, księgowość dla spółek itp.) 
  • Treści poradnikowe – wpis na blogu lub strona z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ). Treść tych podstron ma zaspokajać potrzebę rozwiązania problemu klienta, dlatego oprócz fraz ogólnych powinna zawierać także frazy opisujące problem użytkownika.

Strona główna 

Struktura strony powinna być zbudowana tak, jak stawia się budynki – od ogółu do szczegółu. Najbardziej ogólną stroną Twojego serwisu jest strona główna. Powinny na nią trafić osoby szukające konkretnie Twojej firmy lub ogólnego tematu związanego z Twoją działalnością.

Na jakie frazy optymalizować stronę główną? Aby się tego dowiedzieć, wystarczy, że zadasz sobie pytanie: czym zajmuje się moja firma? Odpowiedz na nie w kilku słowach (maksymalnie 50 znaków ze spacjami; czy pamiętasz, dlaczego akurat tyle? Jeśli nie to, zerknij do lekcji drugiej, do rozdziału „Czynniki związane z Twoją stroną”). Dzięki temu będziesz wiedzieć, co wpisać w tytuł strony głównej. Na końcu tytułu dodaj nazwę firmy. Przykłady:

  • Internetowy sklep zoologiczny – [nazwa sklepu] 
  • Sklep z odzieżą online – [nazwa sklepu] 
  • Renomowana kancelaria adwokacka – [nazwa kancelarii] 
  • Nowoczesne meble na wymiar – [nazwa firmy] 

Projektowanie całej struktury od zacznij od strony głównej, ponieważ wszystkie inne podstrony będą podlegać właśnie jej. Zastanów się, czy standardowy podział na produkty, usługi i ich kategorie jest wystarczający. Jeśli nie, utwórz dodatkowe podziały i podkategorie (np. na oddziały firmy, jeśli ich oferty się od siebie różnią). 

Strony kategorii

Kolejnym poziomem w strukturze są strony kategorii (produktów, usług, poradników). Mają one za zadanie przyciągnąć użytkownika, który zasadniczo wie, czego szuka, ale nie wybrał jeszcze konkretnego modelu. Na przykład szuka butów sportowych, ale nie ma sprecyzowanego modelu ani koloru. 

Strony kategorii można zawężać, tworząc kolejne strony z podkategoriami. Dla przykładu, kategoria buty sportowe może dzielić się dodatkowo na buty do biegania, buty na siłownię i buty do trekkingu. Dzięki temu tworzysz podstrony, które będą optymalizowane na konkretne frazy kluczowe. 

Dokładny układ kategorii oraz nazwy poszczególnych elementów będą zależały od Twojego biznesu, oraz słów kluczowych, jakich używają Twoi potencjalni klienci. 

Strony produktów, usług lub wpisów 

Strony produktowe lub usługowe oraz wpisy to elementy, które znajdują się najniżej w strukturze. Są one najbardziej szczegółowe, dlatego powinny być optymalizowane na szczegółowe (longtailowe) frazy kluczowe. Osoby szukające tych produktów wiedzą czego potrzebują, powinny więc trafić od razu na taką stronę. 

Struktura strony a widoczność

Z punktu widzenia sprzedaży ważna jest nie tylko duża liczba fraz kluczowych, ale również adresów URL Twojej strony, czyli stron kategorii i stron produktowych/usługowych. Jak już wiesz, są one odpowiedziami na intencje użytkowników – dlatego wszystkie zapytania dotyczące danej usługi powinny być skierowane na związany z nią adres URL.

Odpowiednia struktura adresów pomaga wyszukiwarce odczytać Twoją stronę i umieścić wszystkie jej podstrony w swojej bazie, a następnie „przypisać” je do fraz. Dzięki temu po wpisaniu frazy wynik będzie kierował użytkownika do odpowiedniego adresu URL – a to go usatysfakcjonuje i zachęci do wejścia na daną podstronę.

Wyniki wyszukiwania to linki do konkretnych podstron

Mając wiele podstron, możesz wyświetlać więcej wyników wyszukiwania, czyli więcej odpowiedzi na pytanie użytkownika. 

Gdybyś miał tylko kilka podstron – na przykład stronę główną, usługi, produkty, kontakt – to w odpowiedzi na zapytanie o jakiś produkt wyświetlałyby się jedynie te ogólne strony, a nie podstrony z produktami, których przecież użytkownik poszukuje. Zapewne nie poczułby się zachęcony do wejścia na stronę główną nie wiedząc, czy znajdzie tam to, czego szuka.

Odpowiednie przygotowanie treści

Treść strony decyduje o tym, na jakie słowa kluczowe dany adres URL pojawia się jako wynik wyszukiwania. Dzięki odpowiednio przygotowanym tekstom, grafikom i innym multimediom można maksymalnie zwiększyć widoczność strony.

Pisząc teksty na stronę internetową musisz wiedzieć, do kogo piszesz. Z pozoru wydaje się to oczywiste – ale uwierz mi, że zdefiniowanie i dokładne rozpisanie sobie grupy docelowej bardzo w tym pomaga i daje Ci bardzo konkretną wiedzę o tym, jak pisać. Inaczej będziesz pisał do klientów indywidualnych, inaczej do MŚP, a jeszcze inaczej do klientów korporacyjnych.

Tworząc swoją grupę docelową, zwróć przede wszystkim uwagę na to, jakie problemy i pytania ją trapią. Dzięki temu będziesz mógł skoncentrować się w treściach na zaspokojeniu bardzo konkretnych potrzeb Twojego klienta. Jest to niezbędne, aby przyciągnąć jego uwagę i sprawić, aby pozostał na Twojej stronie – a zrobi tak, gdy będzie wiedział, że znajdzie na niej rozwiązanie jego problemu.

Odpowiednie redagowanie treści, to bardzo ważny element optymalizacji SEO. W szczególności należy skupić się na:

  • treściach title oraz description, które z dużym prawdopodobieństwem będą treścią wyników wyszukiwania;
  • treściach nagłówków, które są najczęściej czytanymi elementami strony. Najwięcej osób skanuje tylko na główki w poszukiwaniu fragmentów, które je interesują;
  • treściach właściwych, które powinne być pisane przede wszystkim dla ludzi, a nie pod algorytmy wyszukiwarek;

Bardzo częste pytanie, które słyszę dotyczy tego, jakie treści (oraz jakie słowa kluczowe w tych treściach) powinne być zawarte na każdym z adresów URL. W zasadzie odpowiedź jest prosta, jeśli wykonałeś odpowiednią analizę słów kluczowych i każdemu słowu przypisałeś docelowy adres URL, problem masz z głowy. Gotową instrukcję, poświęconą przydzielaniu słów do adresów docelowych przeczytasz w artykule o strategii SEO.

Pozostałe elementy optymalizacji SEO

Odpowiednie słowa kluczowe, ich właściwe przypisanie do adresów URL w obrębie strony oraz treści, które znajdują się na danej podstronie to podstawa optymalizacji SEO, która gwarantuje sukces w wynikach wyszukiwania, który przełoży się na wymierne korzyści biznesowe.

Optymalizacja crawlowania

Crawlowanie to proces skanowania strony przez roboty wyszukiwarek. W kontekście optymalizacji SEO jest to proces bardzo istotny. Jeżeli Twoja strona będzie miała optymalną strukturę, dobrej jakości treść itd, ale Google nie będzie w stanie jej zeskanować — po prostu zmarnowałeś czas i pieniądze.

Google musi mieć dostęp do podstron, które mają generować ruchu. W przypadku małych stron niezoptymalizowany proces crawlowania może być niezauważalny, ale w dużych serwisach (z tysiącami adresów URL) może się okazać, że Google skanuje stronę bardzo wolno. Efektem powolnego skanowania będzie bardzo rzadkie odwiedzanie poszczególnych adresów URL, które przecież zmieniają swoje treści, choćby w procesie optymalizacji SEO.

Ważnym jest, aby nie utrudniać Google procesów skanowania. Zoptymalizowanie crawlowania polega głównie na zapanowaniu nad dostępem robotów do poszczególnych stron czy sekcji serwisu. Dzięki temu roboty nie zgubią się w gąszczu adresów URL, które są mało istotne z punktu widzenia biznesowego. 

Optymalizacja szybkości strony

Szybkość ładowania strony, także powinna być zoptymalizowana. Wolna strona to doskonały sposób na duży współczynnik odrzuceń. W dzisiejszych czasach większość z nas chcę szybko ładujących się stron. Dlatego też optymalizacja SEO powinna uwzględniać szybkość, z jaką ładuje się każda podstrona. Ma to wpływ na wspomniany wcześniej proces trawlowania, a także na decyzje użytkowników.

Najczęstsze błędy w optymalizacji SEO sklepów internetowych

Błędy planowania

  • Brak dokładnej znajomości fraz kluczowych lub zbyt wąski zakres słów.
  • Pomijanie długiego ogona w procesie optymalizacji.
  • Brak analizy konkurencji i ich działań.
  • Brak przygotowania struktury sklepu pod SEO.
  • Brak ogólnego planu optymalizacji sklepu pod kątem podstawowych elementów takich jak title czy description (treści wyników wyszukiwania).
  • Brak panowania nad duplikacją treści i kanibalizacją słów kluczowych jeszcze na poziomie planowania.
  • Brak planu linkowania wewnętrznego.
  • Pomijanie danych strukturalnych.

Błędy techniczne

  • Niepanowanie nad indeksowaniem sklepu.
  • Niepanowanie nad procesem skanowania przez roboty wyszukiwarek.
  • Błędne wdrożenia tagu canonical.
  • Brak standardowych przekierowań (www/bez www, http/https).
  • Niepoprawne używanie markup’u HTML.
  • Używanie linków, które nie są w znaczniku <a>.
  • Brak używania atrybutu rel=”nofollow” w linkach kierujących do stron, które nie są indeksowane.
  • Brak optymalizacji pod kątem szybkości strony.

Błędy związane z treścią

  • Nieplanowanie treści, brak analiz słów kluczowych podczas pisania treści.
  • Brak opisów kategorii lub opisy kategorii o niewłaściwych treściach.
  • Krótkie i mało wyczerpujące opisy.
  • Kopiowanie treści z innych miejsc.
  • Używanie tej same treści w wielu miejscach.
  • Brak treści poradnikowych czy blogowych.
  • Brak cyklicznej optymalizacji treści.

Podsumowanie

Optymalizacja sklepu internetowego to dosyć złożony proces, wymaga wiele pracy, ale poświęcony czas na pewno się zwróci. Pamiętaj też, że nie da się tego wszystkiego zrobić w jeden tydzień czy nawet miesiąc. W dużych sklepach pracę musisz rozłożyć na wiele miesięcy, zwłaszcza część poświęconą optymalizacji i dodawaniu treści. Efekty wielu godzin spędzonych nad sklepem nie będą też widoczne od razu, obecność w wyszukiwarkach to długi maraton, który wygrywają Ci najbardziej cierpliwi.

Najczęściej zadawane pytania

Czy optymalizacja sklepu pod SEO zwiększy ruch?

Tak, optymalizacja sklepu internetowego, to w zasadzie jedyny sposób, by zwiększyć ruch z darmowych wyników wyszukiwania w Google. Do tego taka optymalizacja wcale nie jest taka trudna. Wiedza z tego poradnika wystarczy, by zacząć.

Ile trwa optymalizacja SEO sklepu internetowego?

Optymalizacja SEO, zwłaszcza w e-commerce to proces, który jest ciągły. Założenia optymalizacji są proste, ale na jej wdrożenie trzeba sporo czasu. Zawsze będzie coś do poprawy.

Od czego zacząć optymalizację SEO w e-commerce?

Zdecydowanie najważniejszą rzeczą, od jakiej należy zacząć optymalizacje, to analiza słów kluczowych. To pod wysuzkiwania klientów będziesz przeprowadzać całą optymalizację. Bez wiedzy o frazach, możesz popełnić wiele błędów.