Na czym polega optymalizacja SEO strony internetowej?

W podstawowej wersji definicja optymalizacji SEO mogłaby się sprowadzać do nazwania jej procesem, który ma na celu poprawienie budowy strony pod wymagania wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Według tej definicji, optymalizując stronę pod kątem SEO, dostosowujesz ją do wszystkich wytycznych, opisanych w dokumentacji. 

Dla mnie to jednak, spełnienie samych wytycznych to za mało, by mówić o pełnej optymalizacji SEO. Można bowiem spełniać wszystkie wytyczne wyszukiwarek, a jednocześnie nie mieć z tego żadnych korzyści w postaci ruchu, klientów, sprzedaży… A przecież to jest chyba najważniejsze!

Uważam, że optymalizacja SEO to przede wszystkim zaplanowanie i wdrożenie optymalnego przejścia użytkownika od chwili gdy wpisze słowo kluczowe, do momentu wykonania pożądanej akcji na Twojej stronie. Większość stron już na pierwszym kroku popełnia, kardynalne błędy, a droga do pozyskania klienta może zawierać jeszcze więcej pułapek. 

Aby proces był zoptymalizowany, podczas wpisywania interesującej Cię frazy, przez potencjalnego klienta, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. Twoja strona musi się w ogóle wyświetlać na tę frazę.
  2. Pozycja tej frazy powinna być w miarę wysoka.
  3. Treść wyniku wyszukiwania powinna zachęcać do kliknięcia, w wynik wyszukiwania. 
  4. Wynik wyszukiwania powinien kierować do odpowiedniej strony docelowej. 
  5. Strona docelowa powinna być zoptymalizowana pod kątem Twoich celów biznesowych. 

Każdy z tych warunków musi być spełniony, jeśli chcesz osiągnąć sukces w Google. Inaczej po prostu stracisz czas pieniądze. Zobacz na poniższe przykłady, na które ma wpływ właśnie optymalizacja SEO:

  1. Jeśli potencjalny klient wpisuje w Google frazę, na którą się w ogóle nie pojawiasz — tracisz szansę już na samym początku. 
  2. Jeśli pojawiasz się na tę frazę, ale Twoja strona znajduje się na dalekiej pozycji — tracisz szansę, analogicznie do punktu pierwszego.
  3. W przypadku, gdy jesteś wysoko, ale wynik wyszukiwania nie jest atrakcyjny — istnieje szansa, że klienci będą i tak klikać w wyniki konkurencji, nawet jeżeli jesteś na pierwszym miejscu. 
  4. Jeśli Twoja strona jest wysoko i wynik jest zachęcający do wejścia na stronę, ale kierujesz użytkowników do niewłaściwej podstrony — potencjalni klienci poczują się zagubieni i będą szybko z nich wychodzić.
  5. Jeżeli natomiast strona jest właściwa, ale nie zoptymalizowana pod wykonanie danej akcji (na przykład wysłania formularza), potencjalni klienci nie będą jej wykonywać. 

Teoretycznie, powyższe punkty wydają się dość proste i tak naprawdę jest. Sytuacja zaczyna się komplikować w chwili, gdy zdasz sobie sprawę, że różni ludzie używają różnych słów kluczowych, których mogą być nawet tysiące. Trzeba więc zaplanować ten proces wielokrotnie, dla każdego słowa kluczowego, dodatkowo uwzględniając wytyczne wyszukiwarek. 

Optymalizacja SEO to przygotowanie strony na generowanie jak największego ruchu ze słów kluczowych związanych z tematyką strony, a także sprawienie by ten ruchu przynosił korzyści biznesowe. Wszystkie działania, jakie wykonujesz w procesie optymalizacji SEO, powinny uwzględniać te kilka głównych punktów. Co konkretnie?

Nie jesteś zadowolony z widoczności Swojej strony w wyszukiwarce Google?

Zapisz się na nasz darmowy kurs SEO, który pomoże Ci poprawić ilość oraz jakość zdobywanego ruchu z Google. Zacznij zdobywać więcej klientów z wyszukiwarek!

Właściwe słowa kluczowe

Aby znaleźć wartościowych klientów, przede wszystkim musisz wiedzieć jakich słów kluczowych używają, podczas wyszukiwania tego, co oferujesz. Takich fraz może być naprawdę dużo, a znalezienie ich może zająć sporo czasu. Docelowo, Twoja strona powinna pojawiać się w Google na wszystkie frazy, jakie mogą być używane przez potencjalnych klientów. Bez wiedzy o słowach, nie będziesz wiedział jak zoptymalizować treści i strukturę strony, o czym będziemy mówić trochę później.

Zdecydowanie nie warto jest skupiać się, tylko na kilku frazach – większość decyzji związanych z optymalizacją SEO podejmuje się właśnie o research słów kluczowych. Im bardziej dokładny tym większe prawdopodobieństwo, że nie pominie się istotnych dla biznesu fraz, które nie są zawsze oczywiste. 

Słowa kluczowe – czym tak naprawdę są? 

Każdy, kto pyta o coś Google, ma konkretną intencję: chce znaleźć informacje, kupić produkt, zainspirować się, sprawdzić ofertę, czy rozwiązać jakiś problem. Aby znaleźć rozwiązanie, wpisuje w wyszukiwarkę frazy kluczowe. 

Jakie mogą być przykładowe intencje? 

  • Informacyjne/edukacyjne — użytkownik chce się czegoś dowiedzieć. Najczęściej wpisuje wtedy pytanie, np. jak usunąć rysy w aucie?.
  • Nawigacyjne — użytkownik szuka konkretnych stron lub firm, które już zna. 
  • Zbadanie rynku, sprawdzenie ofert — użytkownik szuka recenzji, porównań, najlepszych ofert. Wpisuje wtedy np. „najlepsze smartfony w 2020”.
  • Zakupowe – użytkownik chce dokonać zakupu; używa wtedy fraz z cenami, nazwami modeli i marek.

Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych, którymi wyrażane są te intencje, a każdy z nich ma inną funkcję. Każde z nich powinno być uwzględnione w procesie optymalizacji strony. Rodzaj wpisywanej frazy kluczowej determinuje też potencjalnego klienta, który ją wpisuje. Ich opisanie bardzo pomaga przy późniejszym ich pogrupowaniu, wybraniu najlepszych słów kluczowych i optymalizowaniu pod nie strony.

Ogólne słowa kluczowe

Są to najczęściej wyszukiwane frazy dla Twojego biznesu, 1-2 wyrazowe, opisujące ogólnie dany temat. Nie zdradzają one szczegółowej intencji użytkownika, więc nie do końca wiadomo, czego szukała osoba, wpisująca takie słowo w wyszukiwarce. Frazy takie mają najwięcej wyszukiwań, jednak w większości przypadków charakteryzują się najmniejszym współczynnikiem konwersji.

Zobaczmy dla przykładu frazę sukienki. Osoba, która wpisuje takie słowo kluczowe, nie szuka niczego konkretnego – najprawdopodobniej szuka inspiracji, fotografii, a nie zakupu. Wpisanie takiej frazy rzadko kiedy kończy się sprzedażą.

Frazy z długiego ogona (tzw. Long Tail) 

Frazy z długiego ogona składają się z kilku wyrazów. Zazwyczaj na podstawie ich treści można precyzyjnie zdefiniować intencje osoby wyszukującej. Frazy longtail są wpisywane znacznie rzadziej – ale dla jednego tematu takich fraz może być więcej, niż fraz ogólnych, a w konsekwencji będzie więcej wyszukiwań. Może być tak, że jedna główna fraza opisująca Twoją działalność ma np. 6000 wyświetleń miesięcznie – ale jednocześnie 50 fraz z długiego ogona o średniej liczbie 200 wyświetleń da Ci łącznie 10000 wyświetleń.

Frazy z długiego ogona występują w różnych wariantach. Na przykładzie wspomnianej sukienki: 

  • czarna sukienka na randkę 
  • czerwona sukienka na wesele 
  • zielona sukienka na sylwestra 
  • granatowa sukienka na bal 
  • żółta sukienka na studniówkę

Jak widzisz, szczegółowe zapytania charakteryzują się dużym stopniem zróżnicowania, a Ilość kombinacji takich słów kluczowych jest praktycznie nieskończona. Trzeba jednak poznać większość tych fraz i zauważyć ewentualne wzorce.

Słowa Long Tail a ogólne

Frazy ogólne a frazy z długiego ogona. Nazwa „długi ogon” bierze się z widocznej na tym wykresie proporcji fraz.

Frazy longtail mają jedną zaletę, która wyróżnia je na tle innych rodzajów fraz – opisują one dokładnie to, czego potrzebują Twoi klienci, a to przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji (czyli zwiększenie sprzedaży). Jest tak dlatego, że osoba, która wpisuje na przykład frazę czerwona sukienka na wesele, z zasady nie szuka inspiracji czy informacji – ona szuka już konkretnego produktu, który chce kupić. Dlatego też ruch z fraz longtail jest najbardziej wartościowy dla Twojego biznesu.

Słowa brandowe

Frazy brandowe to szczególny rodzaj fraz z długiego ogona. W ich treści pojawia się dodatkowo nazwa firmy, producenta czy nazwy produktu. Osoba wpisująca takie słowo kluczowe mówi Ci, której firmy produkty ją interesują.

Przykłady takich fraz to:

  • buty nike 
  • buty nike czarne 
  • buty sportowe adidas 
  • buty do biegania reebok
  • męskie buty do biegania po asfalcie

Jeśli masz sklep, w którym sprzedajesz buty różnych producentów, optymalizuj stronę pod frazy brandowe – nawet jeśli nie sprzedajesz tej konkretnej marki.

Frazy regionalne

Frazy lokalne, czyli słowa z nazwą miasta – na przykład Radca prawny Lublin. Frazy takie dobieramy dla biznesów działających lokalnie – firm usługowych, hoteli (biznesy hotelowe i noclegowe bazują praktycznie głównie na takich frazach), restauracji czy np. sklepów stacjonarnych. 

Frazy opisujące problem użytkownika

Są to wyrażenia opisujące jakiś konkretny problem, którego rozwiązania użytkownik szuka w internecie. Warto mu tę informację dostarczyć, na przykład za pomocą artykułu na blogu firmowym, przy okazji „przemycając” w tekście swoje produkty czy usługi. W ten sposób część osób zainteresuje się Twoją ofertą – nawet jeżeli nie szuka jej bezpośrednio. Takie frazy zazwyczaj formułowane są pytaniem, np. 

  • jaka sukienka na wesele?
  • jak dobrać sukienkę do sylwetki? 
  • jaki kolor sukienki do rudych włosów? 

Zwróć uwagę, że takie zapytania często brzmią jak gotowe tytuły artykułów – zatem po wpisaniu takiej frazy ktoś mógłby trafić na Twój artykuł, a gdy znajdzie w nim rozwiązanie problemu – to będzie mógł od razu zajrzeć do Twojego sklepu. Nierzadko działa to na zasadzie wzajemności – „rozwiązaliście mój problem, więc w podziękowaniu kupię właśnie u Was”.

Znasz już rodzaje fraz kluczowych. Wszystkich fraz przypisanych do każdego rodzaju jest tak dużo, że wymyślanie i wypisywanie ich „ręcznie” będzie karkołomne oraz mało efektywne – dlatego trzeba zrobić to przy pomocy specjalnych narzędzi.

Nie jesteś zadowolony z widoczności Swojej strony w wyszukiwarce Google?

Zapisz się na nasz darmowy kurs SEO, który pomoże Ci poprawić ilość oraz jakość zdobywanego ruchu z Google. Zacznij zdobywać więcej klientów z wyszukiwarek!

Ułożenie odpowiedniej struktury strony

Struktura strony to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji SEO. Bez przemyślanej struktury trudno będzie osiągnąć sukces w wyszukiwarkach, zwłaszcza jeżeli chodzi o strony z dużym potencjałem długoogonowym. To właśnie dzięki dobrze rozbudowanej i ułożonej strukturze jesteś w stanie zaplanować nad tym, które adresy URL, będą wynikami wyszukiwania, na poszczególne słowa kluczowe. 

Struktura powinna być ułożona na podstawie analizy słów kluczowych. To kolejny powód na dokładne szukanie jak największej ilości fraz. Od tego kroku zależy budowa strony, jej układ oraz linkowanie wewnętrzne dlatego warto przemyśleć tę kwestię jeszcze przed rozpoczęciem prac webmastera nad stroną.

Zobacz na poniższą animację – doskonale przedstawia ona poszczególne elementy podstrony oraz typy słów kluczowych, na jakie powinny się one pojawiać w Google.

Najważniejsze podstrony i frazy, na które trzeba zwrócić uwagę to: 

  • Strona główna – umieść na niej słowa związane z nazwą firmy lub ogólnie opisaną działalnością (np. sklep zoologiczny, firma remontowa itp.) 
  • Kategoria produktów – podstrona kategorii z produktami; powinny się tam znaleźć frazy związane z ogólnym wyszukiwaniem produktów (sukienki na wesele, narzędzia budowlane itp.) 
  • Strona produktowa – podstrona dedykowana jednemu konkretnemu produktowi. Powinny się na niej znaleźć, na przykład w opisie produktu i tytule podstrony, frazy longtailowe (telewizor Sony KD-49XG8096, wkrętarka MAKITA DDF458RTJ itp.) 
  • Kategoria usług – podstrona ze zbiorem zbliżonych do siebie usług (usługi prawnicze, usługi księgowe itp.) 
  • Strona z opisem usługi – analogicznie do strony produktowej, jest to podstrona dedykowana konkretnej usłudze (sprawy karne, księgowość dla spółek itp.) 
  • Treści poradnikowe – wpis na blogu lub strona z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ). Treść tych podstron ma zaspokajać potrzebę rozwiązania problemu klienta, dlatego oprócz fraz ogólnych powinna zawierać także frazy opisujące problem użytkownika.

Strona główna 

Struktura strony powinna być zbudowana tak, jak stawia się budynki – od ogółu do szczegółu. Najbardziej ogólną stroną Twojego serwisu jest strona główna. Powinny na nią trafić osoby szukające konkretnie Twojej firmy lub ogólnego tematu związanego z Twoją działalnością.

Na jakie frazy optymalizować stronę główną? Aby się tego dowiedzieć, wystarczy, że zadasz sobie pytanie: czym zajmuje się moja firma? Odpowiedz na nie w kilku słowach (maksymalnie 50 znaków ze spacjami; czy pamiętasz, dlaczego akurat tyle? Jeśli nie to, zerknij do lekcji drugiej, do rozdziału „Czynniki związane z Twoją stroną”). Dzięki temu będziesz wiedzieć, co wpisać w tytuł strony głównej. Na końcu tytułu dodaj nazwę firmy. Przykłady:

  • Internetowy sklep zoologiczny – [nazwa sklepu] 
  • Sklep z odzieżą online – [nazwa sklepu] 
  • Renomowana kancelaria adwokacka – [nazwa kancelarii] 
  • Nowoczesne meble na wymiar – [nazwa firmy] 

Projektowanie całej struktury od zacznij od strony głównej, ponieważ wszystkie inne podstrony będą podlegać właśnie jej. Zastanów się, czy standardowy podział na produkty, usługi i ich kategorie jest wystarczający. Jeśli nie, utwórz dodatkowe podziały i podkategorie (np. na oddziały firmy, jeśli ich oferty się od siebie różnią). 

Strony kategorii

Kolejnym poziomem w strukturze są strony kategorii (produktów, usług, poradników). Mają one za zadanie przyciągnąć użytkownika, który zasadniczo wie, czego szuka, ale nie wybrał jeszcze konkretnego modelu. Na przykład szuka butów sportowych, ale nie ma sprecyzowanego modelu ani koloru. 

Strony kategorii można zawężać, tworząc kolejne strony z podkategoriami. Dla przykładu, kategoria buty sportowe może dzielić się dodatkowo na buty do biegania, buty na siłownię i buty do trekkingu. Dzięki temu tworzysz podstrony, które będą optymalizowane na konkretne frazy kluczowe. 

Dokładny układ kategorii oraz nazwy poszczególnych elementów będą zależały od Twojego biznesu, oraz słów kluczowych, jakich używają Twoi potencjalni klienci. 

Strony produktów, usług lub wpisów 

Strony produktowe lub usługowe oraz wpisy to elementy, które znajdują się najniżej w strukturze. Są one najbardziej szczegółowe, dlatego powinny być optymalizowane na szczegółowe (longtailowe) frazy kluczowe. Osoby szukające tych produktów wiedzą czego potrzebują, powinny więc trafić od razu na taką stronę. 

Struktura strony a widoczność

Z punktu widzenia sprzedaży ważna jest nie tylko duża liczba fraz kluczowych, ale również adresów URL Twojej strony, czyli stron kategorii i stron produktowych/usługowych. Jak już wiesz, są one odpowiedziami na intencje użytkowników – dlatego wszystkie zapytania dotyczące danej usługi powinny być skierowane na związany z nią adres URL.

Odpowiednia struktura adresów pomaga wyszukiwarce odczytać Twoją stronę i umieścić wszystkie jej podstrony w swojej bazie, a następnie „przypisać” je do fraz. Dzięki temu po wpisaniu frazy wynik będzie kierował użytkownika do odpowiedniego adresu URL – a to go usatysfakcjonuje i zachęci do wejścia na daną podstronę.

Wyniki wyszukiwania to linki do konkretnych podstron

Mając wiele podstron, możesz wyświetlać więcej wyników wyszukiwania, czyli więcej odpowiedzi na pytanie użytkownika. 

Gdybyś miał tylko kilka podstron – na przykład stronę główną, usługi, produkty, kontakt – to w odpowiedzi na zapytanie o jakiś produkt wyświetlałyby się jedynie te ogólne strony, a nie podstrony z produktami, których przecież użytkownik poszukuje. Zapewne nie poczułby się zachęcony do wejścia na stronę główną nie wiedząc, czy znajdzie tam to, czego szuka.

Odpowiednie przygotowanie treści

Treść strony decyduje o tym, na jakie słowa kluczowe dany adres URL pojawia się jako wynik wyszukiwania. Dzięki odpowiednio przygotowanym tekstom, grafikom i innym multimediom można maksymalnie zwiększyć widoczność strony.

Pisząc teksty na stronę internetową musisz wiedzieć, do kogo piszesz. Z pozoru wydaje się to oczywiste – ale uwierz mi, że zdefiniowanie i dokładne rozpisanie sobie grupy docelowej bardzo w tym pomaga i daje Ci bardzo konkretną wiedzę o tym, jak pisać. Inaczej będziesz pisał do klientów indywidualnych, inaczej do MŚP, a jeszcze inaczej do klientów korporacyjnych.

Tworząc swoją grupę docelową, zwróć przede wszystkim uwagę na to, jakie problemy i pytania ją trapią. Dzięki temu będziesz mógł skoncentrować się w treściach na zaspokojeniu bardzo konkretnych potrzeb Twojego klienta. Jest to niezbędne, aby przyciągnąć jego uwagę i sprawić, aby pozostał na Twojej stronie – a zrobi tak, gdy będzie wiedział, że znajdzie na niej rozwiązanie jego problemu.

Odpowiednie redagowanie treści, to bardzo ważny element optymalizacji SEO. W szczególności należy skupić się na:

  • treściach title oraz description, które z dużym prawdopodobieństwem będą treścią wyników wyszukiwania;
  • treściach nagłówków, które są najczęściej czytanymi elementami strony. Najwięcej osób skanuje tylko na główki w poszukiwaniu fragmentów, które je interesują;
  • treściach właściwych, które powinne być pisane przede wszystkim dla ludzi, a nie pod algorytmy wyszukiwarek;

Bardzo częste pytanie, które słyszę dotyczy tego, jakie treści (oraz jakie słowa kluczowe w tych treściach) powinne być zawarte na każdym z adresów URL. W zasadzie odpowiedź jest prosta, jeśli wykonałeś odpowiednią analizę słów kluczowych i każdemu słowu przypisałeś docelowy adres URL, problem masz z głowy. Gotową instrukcję, poświęconą przydzielaniu słów do adresów docelowych przeczytasz w artykule o strategii SEO.

Nie jesteś zadowolony z widoczności Swojej strony w wyszukiwarce Google?

Zapisz się na nasz darmowy kurs SEO, który pomoże Ci poprawić ilość oraz jakość zdobywanego ruchu z Google. Zacznij zdobywać więcej klientów z wyszukiwarek!

Pozostałe elementy optymalizacji SEO

Odpowiednie słowa kluczowe, ich właściwe przypisanie do adresów URL w obrębie strony oraz treści, które znajdują się na danej podstronie to podstawa optymalizacji SEO, która gwarantuje sukces w wynikach wyszukiwania, który przełoży się na wymierne korzyści biznesowe.

Optymalizacja crawlowania

Crawlowanie to proces skanowania strony przez roboty wyszukiwarek. W kontekście optymalizacji SEO jest to proces bardzo istotny. Jeżeli Twoja strona będzie miała optymalną strukturę, dobrej jakości treść itd, ale Google nie będzie w stanie jej zeskanować — po prostu zmarnowałeś czas i pieniądze.

Google musi mieć dostęp do podstron, które mają generować ruchu. W przypadku małych stron niezoptymalizowany proces crawlowania może być niezauważalny, ale w dużych serwisach (z tysiącami adresów URL) może się okazać, że Google skanuje stronę bardzo wolno. Efektem powolnego skanowania będzie bardzo rzadkie odwiedzanie poszczególnych adresów URL, które przecież zmieniają swoje treści, choćby w procesie optymalizacji SEO.

Ważnym jest, aby nie utrudniać Google procesów skanowania. Zoptymalizowanie crawlowania polega głównie na zapanowaniu nad dostępem robotów do poszczególnych stron czy sekcji serwisu. Dzięki temu roboty nie zgubią się w gąszczu adresów URL, które są mało istotne z punktu widzenia biznesowego. 

Optymalizacja szybkości strony

Szybkość ładowania strony, także powinna być zoptymalizowana. Wolna strona to doskonały sposób na duży współczynnik odrzuceń. W dzisiejszych czasach większość z nas chcę szybko ładujących się stron. Dlatego też optymalizacja SEO powinna uwzględniać szybkość, z jaką ładuje się każda podstrona. Ma to wpływ na wspomniany wcześniej proces trawlowania, a także na decyzje użytkowników.