Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym są podobne wyszukiwania?
  • Jak Google dobiera podobne wyszukiwania?
  • Jak wykorzystać podobne wyszukiwania do własnych celów?
  • Jak szukać podobnych wyszukiwań w łatwiejszy sposób?

Czym są podobne wyszukiwania?

Podobne wyszukiwania to lista fraz, które były wyszukiwania przez inne osoby w kontekście wyszukiwanego przez Ciebie tematu. Pojawiają się na dole pod wynikami wyszukiwania i pokazują Ci, jak inni użytkownicy Google szukali w podobny do Ciebie sposób.

Na poniższej grafice, możesz zobaczyć sekcję podobne wyszukiwania, która pojawiła się po wpisani do Google frazy: „Ile kosztuje pozycjonowanie„:

Podobne wyszukiwania pod listą wyników

Google zaprezentowało tutaj kilka innych wyszukań, które są podobne lub mogą w jakiś sposób zainteresować osobę wyszukującą.

Oprócz standardowego panelu z podobnymi wyszukiwaniami Google prezentuje ostatnio dodatkową sekcję prezentowaną nieco wyżej, bo zaraz po pierwszej pozycji. Ta sekcja to podobne pytania i zawiera ona inne pytania, które zadają użytkownicy tej wyszukiwarki w kontekście tego samego tematu.

Podobne pytania pod pierwszym wynikiem

Pomiędzy podobnymi wyszukiwaniami a podobnymi pytaniami jest jedna zasadnicza różnica. Podobne wyszukiwania to chmura linków, które kierują do wyników wyszukiwania. Oznacza to, że jeśli klikniesz jedną z propozycji, to Google przeniesie Cię do nowej strony wyników, tak jakbyś wpisał frazę, którą klikasz.

Z podobnymi pytaniami jest inaczej. Jest to rozwijana lista pytań (które mogą być nawet te same, co w podobnych wyszukiwaniach). Po rozwinięciu elementu zobaczymy propozycję strony, która odpowiada na to pytania — najczęściej jest to pierwszy wynik wyszukiwania, który zobaczymy po ręcznym wpisaniu takiej frazy do Google.

Jak Google wybiera podobne wyszukiwania?

Zapewne wiesz już, że Google jest wyszukiwarką tekstową i ciągle indeksuje nowe treści, skanując internet. Do tego analizuje zachowania użytkowników, notując każdą frazę, jaką wpisujemy. To daje Google olbrzymią liczbę danych. Na podstawie tych danych powstają mapy semantyczne treści, czyli skojarzenia tematów czy fraz z innymi tematami.

Google po prostu widzi, że osoby, które wpisują frazę X, bardzo często wpisują też Y,Z itd. Proponuje więc te frazy także innym, aby ułatwić im zadanie — istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik też będzie chciał wpisać podobną frazę.

Google wyprzedza więc nasze ruchy i przewiduje przyszłość. Oczywiście nie zawsze się to sprawdza i w podobnych wyszukiwaniach możemy znaleźć różnego rodzaju propozycje. Miej jednak na uwadze, że wynika to z zachowania innych osób, rzadziej z błędów wyszukiwarki.

Do czego możesz wykorzystać podobne wyszukiwania?

Google podpowiada propozycję podobnych wyszukiwań z własnych powodów — po prostu chcę, aby użytkowniku jak najwięcej czasu spędził w samej wyszukiwarce i uzyskał jak najtrafniejszą odpowiedź. Nie oznacza to, że nie można tego wykorzystać do własnych celów.

Podobne wyszukiwania to doskonałe miejsce do wyszukiwania słów kluczowych, które są wpisywane przez potencjalnych klientów. Dzięki tej sekcji będziesz w stanie poznać frazy, a w zasadzie zagadnienia, które posłużą Ci w planowaniu treści — na przykład gdy tworzysz treść oferty lub wpis na bloga.

Jeśli wpiszesz główną frazę, lub temat Twojego nowego artykułu, który piszesz, to możesz klikać w podobne wyszukiwania. Wybierając nowe frazy, które też mają swoje podobne wyszukiwania, jesteś w stanie zdefiniować wiele fraz kluczowych, co powinno Ci pomóc w zaplanowaniu treści artykułu.

Szukanie słów kluczowych to jeden z najważniejszych elementów w SEO. To na podstawie tych fraz powstaje dobrze zaplanowana strategia SEO, dzięki której pozycjonowanie strony jest o wiele łatwiejsze. Wykorzystanie podobnych wyszukiwań może być kolejnym elementem pomagającym w kampanii SEO.

Narzędzie do analizy podobnych wyszukiwań

W internecie jest wiele narzędzi, które analizują podobne wyszukiwania w Google i pomagają w planowania treści. Wiele z nich wykorzystuje się na przykład w content marketingu. Jednym z takich narzędzi jest Answer The Public.

Narzędzie to analizuje podobne wyszukiwania oraz podpowiedzi Google do znalezienia pytań związanych z danym tematem. Wystarczy wpisać jedno główne słowo kluczowe, aby dowiedzieć się, czego w tym kontekście mogą szukać Twoi potencjalni klienci.

Podsumowanie

Podobne wyszukiwania istnieją w Google od dawna i zawsze były wykorzystywane przez specjalistów SEO do szukania fraz kluczowych. Dla Google to szansa na przyzwyczajenie użytkownika do wyszukiwarki, a dla właścicieli biznesów — sposób na poznanie potrzeb klientów. Przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi może to pozytywnie wpłynąć widoczność w Google.