Co zyskasz dzięki prowadzeniu bloga firmowego?

Korzyści, jakie niesie prowadzenie bloga, są ogromne. Ogólnie rzecz mówiąc, dobrze prowadzony blog zwiększa szanse na pozyskanie klienta o nawet kilkaset procent!

Jak to możliwe?

Po pierwsze, blog daje olbrzymie możliwości generowania ruchu z Google. Jeśli masz dobrze zaplanowaną strategię i piszesz wartościowe artykuły, to widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach może bardzo szybko rosnąc.

Zobacz wykres jednego z naszych klientów:

W ciągu roku strona naszego klienta zwiększyła swój ruch kilkukrotnie, wszystko dzięki bardzo dobrze zaplanowanym treściom i odpowiedniej optymalizacji SEO na blogu. Ilość zapytań oraz sama sprzedaż jest imponująca, co bezpośrednio przekłada się na rozwój firmy — blog stał się tutaj motorem napędowym biznesu.

Oprócz samego ruchu i zwiększenia sprzedaży firmowy blog jest dowodem na to, że doskonale znasz się na tym, co robisz. Dzięki dobrze dobranym treściom pokazujesz, że jesteś ekspertem w swojej branży i budujesz swoją markę.

Większość z nas, zanim dokona zakupu, szuka wielu informacji o danym produkcie lub nawet nie o samym produkcie, a problemie, który ma w tej chwili. Blog firmowy, to doskonałe miejsce na umieszczanie takich informacji. Ich obecność świadczy o profesjonalizmie danej firmy.

Jeśli potencjalny klient ciągle trafia na Twoje treści i do tego pomagają mu one rozwiązać jego problemy, to automatycznie zaczyna Ci ufać. Przyjdzie taki moment, że klient będzie potrzebował Twojego produktu czy usługi. Jak myślisz, do kogo się uda? Do firmy, na którą przypadkowo trafi czy do kogoś, kto pomagał mu za darmo rozwiązywać drobne problemy za pomocą bloga?

Dzięki blogowi możesz też edukować swoich klientów. Na pewno masz w głowie pytania, które zadaje każdy potencjalny klient. Musisz wiedzieć, że ten sam klient, zanim zada takie pytanie Tobie, wpisze je do wyszukiwarki. Dlatego bardzo ważne jest, aby bardzo dokładnie odpowiedzieć na te pytania, właśnie za pomocą bloga.

Klienci naprawdę to docenią, a Ty zyskasz dodatkowy czas, bo nie będziesz musiał ciągle odpowiadać na te same pytania. Dodatkowo blog jest dostępny 24 godziny na dobę, odpowiadasz więc na pytania swoich klientów, nawet kiedy śpisz.

Jak prowadzić bloga?

Najważniejsza zasada związana z prowadzeniem bloga to regularność oraz możliwie maksymalne wyczerpanie tematu, o którym piszesz.

Definicja regularności jest dość prosta. Ustal, ile artykułów miesięcznie jesteś w stanie napisać i postaraj się tak dodawać nowe treści z taką częstotliwością. Osobiście uważam, że jeden nowy wpis blogowy w miesiącu, to absolutne minimum.

Wiele tutaj zależy od branży i zapotrzebowania na treści. W branżach bardzo rozwiniętych może to być nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt artykułów miesięcznie. Proponuje jednak zacząć od jednego wpisu i ewentualnie stopniowo zwiększać częstotliwość w miarę własnych możliwości.

Druga sprawa to wyczerpanie tematu — co właściwie oznacza ten termin? Z punktu widzenia osoby czytającej, chodzi o to, aby dany temat bym kompleksowo opisany, był swoistym kompendium wiedzy. Użytkownik, który nie musi czytać kilku czy nawet kilkunastu artykułów w różnych miejscach będzie zadowolony i zacznie postrzegać Twoją firmę jako naprawdę profesjonalną.

Wyczerpanie tematu jest też ważne ze względu na potencjalną widoczność w Google. Im bardziej rozbudujesz artykuł, tym dotrze on, do większej liczby osób. Algorytmy Google premiują takiego rodzaju treści, nie chodzi jednak o samą długość artykułu, a jego merytoryczność. Im więcej zagadnień (a dokładnie słów kluczowych) związanych z tym tematem poruszysz, tym większa szansa, że Twój artykuł będzie generował coraz większy ruch z darmowych wyników wyszukiwania.

O czym pisać na blogu firmowym?

Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta — pisz o tym, czego potrzebują Twoi klienci. Przede wszystkim opisuj rozwiązania ich problemów. Załóżmy, że zajmujesz się tworzeniem mebli na wymiar. Twoi klienci mają wiele różnych problemów, zarówno małych (jak pielęgnować stół z litego drewna), jak i dużych (jak zaprojektować całą zabudowę kuchni).

Każdy problem, z jakim boryka się klient, to potencjalny temat na bloga i cegiełka do budowy widoczności w Google. Źródeł tematów na bloga może być sporo, oto lista najczęstszych:

  • pytania zadawane bezpośrednio przez klientów
  • nowości z branży, które mogą interesować klientów
  • pytania zadawane na branżowych forach internetowych
  • wątki poruszane w grupach na Facebook’u
  • pytania zadawane na Quora
  • frazy wpisywane do Google

Ostatni punkt został pogrubiony, ponieważ w miarę szybko da Ci dostęp do dużej ilości danych. Dzięki danym o zapytaniach wpisywanych do Google jesteś w stanie ocenić zapotrzebowanie na treści blogowe. Najpowszechniejszym narzędziem, które za darmo pokaże Ci te dane, będzie Google Keyword Palnner.

Oprócz oficjalnego narzędzia od Google istnieje jeszcze szereg innych, które będą miały podobne działanie. Zdecydowanie warto sprawdzić narzędzie o nazwie AnswerThePublic (answerthepublic.com). Narzędzie jest bardzo proste, ale bardzo pomocne. Wystarczy, że wpiszesz do niego jedną ogólną frazę, a otrzymasz listę pytań zadawanych w Google zawierających tą frazę lub podobne.

Wyniki w AnswerThePublic dla frazy suknie ślubne

Jak pozycjonować blog firmowy?

Pozycjonowanie bloga w zasadzie niczym nie różni się od pozycjonowania zwykłej strony. Cały proces polega na dokładnym zaplanowaniu treści, jej zredagowaniu oraz optymalizacji pod wyszukiwarki, a także promocji na zewnątrz. Rozłóżmy więc wszystkie te etapy na czynniki pierwsze.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze poukładanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, który pomoże zdobywać więcej klientów z darmowych wyników wyszukiwania.

Planowanie treści na blogu

Planowanie treści ma dwa poziomy, pierwszym z nich jest planowanie samych tematów (wpisów), które będą poruszane na blogu. Jest to istotne z punktu widzenia duplikacji treści, jaka może wystąpić. Chodzi głównie o to, aby nie pisać więcej niż jednego wpisu na dany temat.

Bardzo częstą praktyką, jaką widzę na wielu blogach, jest pisanie w kółko o jednym z najważniejszych tematów w różnych wpisach. Załóżmy, że ważna fraza, na jaką chcemy być widoczni to „pozycjonowanie bloga”. Bez sensu jest pisanie 3 osobnych artykułów na podobne tematy:

  • Pozycjonowanie bloga — jak zdobyć ruch z Google?
  • Pozycjonowanie bloga — czy to jest ważne?
  • Pozycjonowanie bloga — jak to właściwie robić?

Dlaczego takie wpisy są problemem?

Wynik wyszukiwania w Google, to link do jednego adresu URL, dlatego Google może pokazać tylko jeden z nich. Oznacza to, że wszystkie powyższe wpisy walczą ze sobą o pozycje w Google (kanibalizują się).

Rozwiązaniem, tego problemu jest właśnie połączenie wszystkich wpisów w jedno duże kompendium wiedzy na dany temat (w tym wypadku będzie to pozycjonowanie bloga).

Dzięki temu Google będzie zawsze wiedział, który wpis powinien pojawić się na zapytanie „pozycjonowanie bloga”, a duża ilość wartościowej treści przyczyni się do lepszych pozycji. Pamiętaj więc, aby trzymać się reguły: jeden adres wpis = jeden temat.

Planowanie treści konkretnego artykułu

Warto jest też zaplanować treść danego artykułu jeszcze przed jego napisaniem. Zanim zaczniesz pisać, użyj narzędzi takich jak Google Keyword Planner i sprawdź wszystkie możliwe zapytania związane z tematem wpisu, który masz zamiar opublikować.

Znając poszczególne słowa kluczowe oraz ogólną koncepcję artykułu, możesz wstępnie zredagować nagłówki, które będą tworzyły swoisty spis treści artykułu.

Oto przykładowy spis treści dla artykułu, który właśnie czytasz:

Takie podejście pozwoli szczegółowo zaplanować treść i da Ci pewność, że nie zapomnisz o najważniejszych kwestiach związanych z tematem, o którym piszesz.

Pisanie treści

Podczas pisania treści pamiętaj, żeby pisać z myślą o swoich klientach, a nie robotach Google. Wplatanie fraz kluczowych w zdania będzie raczej karane niż nagradzane.

Pisz prostym językiem. Jeśli Twoja wiadomość w tekście nie jest jasna, ciężko będzie Ci przekonać nim kogoś do podjęcia decyzji, jakiej od niego oczekujesz. Dlatego musisz pisać możliwe najprostszym językiem, jasno przekazującym co masz do zaoferowania.

Nie traktuj użytkowników swojej strony jak naukowców oraz wyszukanych znawców języka, którzy uwielbiają czytać trudne i skomplikowane teksty. Nie martw się o wyszukane słownictwo w swoich tekstach, zamiast tego uczyń tekst tak prostym, jak to tylko możliwe. Tym sposobem trafisz do większej grupy odbiorców i jaśniej określisz to co masz do przekazania.

Zdaj sobie z tego sprawę, że odwiedzający Twój portal nie chce się wysilić, by przeczytać Twój tekst. W swoich tekstach bądź jasny, specyficznym i odważny. Postaraj się zrobić możliwe wszystko, aby Twoja treść była łatwa do odczytania.

Przy pisaniu swoich tekstów stosuj poniższe rady, a zobaczysz jak wiele dzięki temu osiągniesz:

  • używaj krótkich akapitów, maksymalnie czterech zdań – Twoje teksty będą łatwiejsze w czytaniu,
  • używaj krótkich zdań – długie zdania wydają się skomplikowane i trudne w odbiorze,
  • pomiń niepotrzebne słowa, które nic nie wnoszą do przesłania zawartego w tekście,
  • zwracaj się bezpośrednio do odwiedzającego, użyj słowa „Ty” – niech odbiorca utożsamia się z problemami zawartymi w tekście.

Optymalizacja treści

Tekst po napisaniu, można wstępnie zoptymalizować pod wyszukiwarki. Przez optymalizacje, mam na myśli drobne zmiany w tekście, które nie zmienią znaczenia znania, ale pozwolą na umieszczenie w nim słów kluczowych — oczywiście zgodnie z gramatyką języka polskiego.

Dlaczego tylko wstępnie?

Docelowa optymalizacja treści wpisu powinna nastąpić po pewnym czasie, np. gdy dany artykuł uzyska 1000 wyświetleń w Google. Wtedy, za pomocą danych z Google Search Console będziesz w stanie odpowiednio zoptymalizować wpis, na właściwe słowa kluczowe.

Kolejnym elementem optymalizacji wpisu jest dodanie do niego linkowania wewnętrznego. Chodzi mi tutaj o linki do innych artykułów, które rozszerzają dane zagadnienie. Zobacz link do innego artykułu w poprzednim paragrafie.

Postaraj się dodać jak najwięcej takich linków w obrębie nowego artykułu. Później powinieneś też podlinkować ten artykuł z innych miejsc Twojego bloga (dodać linki do tego wpisu z innych artykułów).

Promocja na zewnątrz

Napisanie artykułu to nie koniec pracy, jaka Cię czeka. Zostaje jeszcze jego promocja, tak aby jak najwięcej osób mogło go przeczytać. To bardzo ważny aspekt związany z pozycjonowaniem bloga, ponieważ może się przyczynić do pozyskania linków.

Osoby, które zobaczą Twój wpis w social mediach, czy forach internetowych mogą się nim dalej dzielić, może ktoś uzna wpis na bardzo wartościowy i podzieli się nim na własnym blogu? Właśnie o to chodzi!

Do tego, im większa ilość osób przeczyta twój artykuł, tym więcej komentarzy trafi pod Twoją treść — to kolejny sygnał dla Google, że jest popularny.

Na czym powinieneś się skupić, pozycjonując bloga?

Na pierwszym planie, powinno być zawsze pisanie treści przyjaznej użytkownikowi. Treści powinny być napisane, tak aby wnosiły realną wartość merytoryczną dla osoby czytającej, optymalizacja SEO występuje tylko „przy okazji”.

Wpis blogowy powinien też być atrakcyjny dla oka, nikt nie będzie czytał „ściany tekstu”, bez podziału na paragrafy, listy, grafiki itd. Im gorszej jakości formatowanie treści, tym większa szansa, że czytelnik opuści stornę.

Jak już wcześniej wspominałem, staraj się wyczerpać dany temat, pomoże to zarówno potencjalnemu klientowi, jak i przyczyni się do znacznie większej widoczności w Google.

Staraj się, aby nagłówki zawierały słowa kluczowe, niezawrzeń będzie to łatwe, ale zawsze da się coś wymyślić, aby zatrzymać sens i zadowolić Google.

Dokładnie przemyśl treść tagów title oraz description. Odpowiadają one za wynik wyszukiwania i warto by było, aby oprócz słów kluczowych zawierały zachętę do wejścia na ten konkretny wpis na blogu.

Nie bój się dodawać dodatkowych materiałów do wpisu, dzięki nim użytkownik spędzi więcej czasu na Twojej stronie. Jest sygnał dla Google, strona jest wartościowe. Takie materiały to np: filmy YouTube, prezentacje w SlideShare itd.

Na koniec pamiętaj o dodaniu elementu Call to Action do artykułu. Pozwoli to zwiększyć prawdopodobieństwo wykonania pożądanej akcji przez potencjalnego klienta. Może to być np zapis na newsletter, wysłanie zapytania, czy zakup produktu.

Podsumowanie

Pozycjonowanie bloga nie jest trudnym zajęciem, gdy poznasz podstawy, może się okazać nawet bardzo łatwym zajęciem. Z doświadczenia w pozycjonowaniu bloga przeszkadzają dwa elementy: brak czasu lub brak umiejętności pisania. O ile nauka pisania jest naprawdę dla każdego, to wygospodarowanie czasu czasem może być bardzo trudne.

Jeśli jednak marzysz o większej ilości klientów, a nie nie robisz nic w kierunku promowania własnych treści — czas zacząć pisać i pozycjonować bloga firmowego.