Pozycjonowanie sklepu internetowego z technicznego punku widzenia nie wiele r贸偶ni si臋 od dzia艂a艅 przeprowadzanych na standardowej stronie, kt贸ra nie jest e-commerce’m. Sklepy obowi膮zuj膮 dok艂adnie te same zasady, jednak istnieje kilka wa偶nych szczeg贸艂贸w, kt贸re pomog膮 szybciej zoptymalizowa膰 sklep.

W dzisiejszym SEO wysoka pozycja to za ma艂o by sprzedawa膰 du偶膮 ilo艣膰 produkt贸w. Budowanie warto艣ciowego ruchu wymaga teraz o wiele wi臋cej dzia艂a艅, kt贸re w sumie, mog膮 da膰 bardzo dobre efekty. 

Pozycjonowanie sklepu to bardzo dobry pomys艂, je艣li my艣lisz o swoim biznesie w strategiczny spos贸b. Jakie to dzia艂ania? Czytaj dalej, by si臋 przekona膰, jak zarabia膰 na obecno艣ci strony w Google.

Jak w og贸le dzia艂a Google?

Aby zrozumie膰, czym tak naprawd臋 jest pozycjonowanie sklep贸w internetowych, musisz pozna膰 zasad臋 dzia艂ania samej wyszukiwarki. Najwa偶niejsz膮 informacj膮, kt贸r膮 powiniene艣 zapami臋ta膰, jest fakt, 偶e dla wi臋kszo艣ci fraz Google nie dzia艂a w czasie rzeczywistym i nie przeszukuje milion贸w produkt贸w w chwili wpisania frazy zwi膮zanej z tym偶e produktem.

W momencie, gdy wpisujesz dane zapytanie do wyszukiwarki, Google ju偶 wcze艣niej ma przygotowane wszystkie wyniki i ich kolejno艣膰. To dlatego pozycjonowanie sklepu tyle trwa. Aby Twoja strona pojawi艂a si臋 jako wynik wyszukiwania, musz膮 by膰 spe艂nione trzy podstawowe warunki:

  • Po pierwsze, Google musi w og贸le wiedzie膰 o istnieniu Twojego sklepu. Nie da si臋 pozycjonowa膰 sklepu internetowego, kt贸rego Google nigdy wcze艣niej nie widzia艂. Wyszukiwanie w Google nie dzieje si臋 w czasie rzeczywistym, roboty (tzw. spidery) nieustannie przeszukuj膮 sie膰 w poszukiwaniu stron, kt贸re mog膮 si臋 kiedy艣 przyda膰. Jak taki robot nie sprawdzi wcze艣niej Twojego sklepu, to nigdy nie trafi on na list臋 wynik贸w wyszukiwania 鈥 to podstawa SEO w e-commerce.
  • Po drugie, taki robot musi umie膰 odnale藕膰 si臋 na sklepie. Je偶eli nawigacja sklepu b臋dzie 藕le zaprojektowana, to robot mo偶e nigdy nie trafi膰 do kategorii lub konkretnego produktu, kt贸rego kto艣 w艂a艣nie szuka. Nie da si臋 wypozycjonowa膰 sklepu, je偶eli struktura kategorii czy filtr贸w jest niezrozumia艂a dla Google. Je艣li robot nigdy nie trafi na stron臋 produktu, to nie wy艣wietli tego produktu jako wynik wyszukiwania, nawet je艣li zna domen臋 Twojego sklepu. Google nie chce wy艣wietla膰 tylko strony g艂贸wnej, a strony, kt贸re od razu odpowiedz膮 na zadane pytanie 鈥 najcz臋艣ciej kategorie i produkty.
  • Po trzecie, Google musi ufa膰 Twojemu sklepowi. Gdy zna Tw贸j sklep i umie si臋 po porusza膰 po kategoriach, filtrach i produktach, musi jeszcze wiedzie膰, 偶e ta strona jest warto艣ciowa dla osoby, kt贸ra w艂a艣nie zada艂a pytanie o dany produkt. W og贸lnym stwierdzeniu to w艂a艣nie to 鈥瀦aufanie鈥 odpowiada za kolejno艣膰 wynik贸w wyszukiwania i pozycjonowanie SEO. Jako wynik zapytania Google poka偶e wszystkie strony/sklepy, kt贸re zna i po kt贸rych umie si臋 porusza膰. Ich kolejno艣膰 b臋dzie zale偶a艂a od subiektywnego 鈥瀦aufania鈥 robot贸w do tych stron.

Twoim pierwszym zadaniem w drodze do wypozycjonowania sklepu jest sprawienie, 偶e Google pozna Tw贸j sklep oraz roboty b臋d膮 w stanie u偶ywa膰 nawigacji 鈥 zrobisz to dzi臋ki optymalizacji SEO. S膮 to aspekty prawie zawsze czysto technicznie zwi膮zane z odpowiedni膮 budow膮 strony. 

Trudniejsz膮 cz臋艣ci膮 jest budowanie zaufania w oczach Google. B臋dzie to d艂ugi proces pozycjonowania, kt贸ry b臋dzie Ci臋 kosztowa艂 sporo czasu i pieni臋dzy. Wyniki s膮 darmowe, ale nale偶y po艣wi臋ci膰 wiele, aby Tw贸j sklep internetowy by艂 bardziej zaufany ni偶 sklepy konkurencyjne. Im lepsze SEO, tym lepiej dla Twojego sklepu.

Nie jeste艣 zadowolony z widoczno艣ci Swojej strony w wyszukiwarce Google?

Zapisz si臋 na nasz darmowy kurs SEO, kt贸ry pomo偶e Ci poprawi膰 ilo艣膰 oraz jako艣膰 zdobywanego ruchu z Google. Zacznij zdobywa膰 wi臋cej klient贸w z wyszukiwarek!

Od czego zale偶y kolejno艣膰 wynik贸w wyszukiwania?

Wszystkich czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na pozycj臋 danego sklepu w wyszukiwarce jest bardzo du偶o. Niestety Google nie m贸wi jasno, co wp艂ywa i w jakim stopniu na widoczno艣膰 danej domeny w wynikach wyszukiwania. 呕eby by艂o jeszcze ciekawiej 鈥 r贸偶ne czynniki s膮 mniej lub bardziej brane pod uwag臋 w zale偶no艣ci od bran偶y czy lokalizacji. Inne rzeczy b臋d膮 wa偶niejsze dla sklepu internetowego z bran偶e dzieci臋cej czy modowej, a inne w przypadku sklep贸w z niszowymi produktami.

Sytuacja wydaje si臋 do艣膰 skomplikowana, do tego wi臋kszo艣膰 os贸b powi膮zanych z bran偶膮 SEO robi wszystko, 偶eby proces zwi臋kszania widoczno艣ci stron by艂 wielk膮 tajemnic膮. Okazuje si臋 jednak, 偶e sprawa jest do艣膰 prosta i sprowadza si臋 do kilku g艂贸wnych czynnik贸w podzielonych na dwie grupy: te zwi膮zane ze stron膮 oraz te zwi膮zane z u偶ytkownikiem.

Tre艣膰 strony

Jak pewnie ju偶 zauwa偶y艂e艣, wynikami wyszukiwania s膮 linki do poszczeg贸lnych podstron w wybranych przez Google domenach. Wyszukiwarka wybra艂a do pierwszej strony, 10 najbardziej pasuj膮cych podstron z r贸偶nych sklep贸w internetowych. Pytanie dlaczego na dane zapytanie, Google wybiera akurat te strony jako pierwsze 10 wynik贸w?

Podstrony te maj膮 tre艣ci wskazuj膮ce na to, 偶e b臋d膮 odpowiednie dla danego zapytania. Je艣li szuka艂e艣 sukienki na wesele w kolorze be偶owym, to pierwsza 10-tka b臋dzie zawiera艂a linki do podstron z takimi sukienkami oferowanych przez r贸偶ne sklepy internetowe. Je艣li nie masz takiej podstrony, to tracisz szans臋 na potencjalnego klienta. Gogole nie poka偶e na to zapytanie innej podstrony.

To tre艣膰 strony jest odpowiedzi膮 na pytanie wpisane w wyszukiwark臋. Na podstawie tej tre艣ci Google analizuje czy Twoja strona mo偶e si臋 przyda膰 zadaj膮cemu pytanie u偶ytkownikowi. Pusta strona nie mo偶e pojawi膰 si臋 w wynikach wyszukiwania, to dlatego w pozycjonowaniu sklep贸w, tak wa偶ne jest opisywanie produkt贸w czy kategorii nawet bardzo szczeg贸艂owo.

Tre艣膰 to nie tylko sam tekst znajduj膮cy si臋 na danej podstronie sklepu, wa偶ne s膮 te偶 dwa elementy, kt贸re nie s膮 widoczne podczas przegl膮dania strony. S膮 nimi tytu艂 danej podstrony oraz jej kr贸tki opis.

Ka偶da strona (adres URL) powinna mie膰 sw贸j unikalny tytu艂 oraz opis reprezentuj膮cy jej tre艣膰 鈥 to one pojawi膮 si臋 jako wynik wyszukiwania.

Tytu艂 stron powinien opisywa膰 jej zawarto艣膰 w oko艂o 60 znakach, nie jest on widoczny bezpo艣rednio na stronie, ale mo偶esz podejrze膰 jego zawarto艣膰, naje偶d偶aj膮c myszk膮 na zak艂adk臋, w kt贸rej otworzy艂e艣 dan膮 stron臋 (w przegl膮darce Chrome):

Tytu艂 strony widoczny po najechaniu na zak艂adk臋

Po co dba膰 o tytu艂y i opisy ka偶dego adresu URL w domenie? Zar贸wno tytu艂, jak i opis, najprawdopodobniej pojawi膮 si臋 jako wynik wyszukiwania w Google i b臋dzie linkiem do tego produktu w Twoim sklepie:

Wynik wyszukiwania konkretnej podstrony

Te same elementy tre艣ci sklepu b臋d膮 wykorzystywane te偶 w serwisach spo艂eczno艣ciowych takich jak Facebook. Podczas udost臋pniania tego konkretnego adresu URL, na Twojej tablicy pojawi si臋 taki obrazek:

Podgl膮d linka wys艂anego na Facebook

Podsumowuj膮c, ka偶dy adres URL (podstrona) b臋dzie pojawia膰 si臋 w Google na zapytania zwi膮zane z tre艣ci膮, kt贸ra si臋 na niej znajduje. Je艣li chcesz si臋 pojawia膰 na frazy zwi膮zane z zielonymi sukienkami na sylwestra, musisz mie膰 tak膮 podstron臋 w swoim sklepie internetowym. Podstrona ta powinna zawiera膰 produkty, kt贸re s膮 sukienkami w kolorze zielonym i nadaj膮 si臋 na sylwestra. Do tego potrzebujesz tytu艂u oraz opisu, kt贸re b臋d膮 reprezentowa膰 t臋 konkretn膮 podstron臋 w wynikach wyszukiwania.

Struktura strony

W kilku poprzednich akapitach przeczyta艂e艣, 偶e Twoja strona musi posiada膰 osobne podstrony pod r贸偶ne zapytania. Zostaj膮c przy przyk艂adzie z sukienkami, mo偶emy zauwa偶y膰, 偶e takich zapyta艅 mo偶e by膰 bardzo wiele:

  • czarna sukienka na randk臋
  • czerwona sukienka na wesele
  • zielona sukienka na sylwestra
  • granatowa sukienka na bal
  • 偶贸艂ta sukienka na studni贸wk臋
  • itd.

Wyszukiwania z sukienkami sprowadzaj膮 si臋 do dw贸ch zmiennych 鈥 koloru oraz przeznaczenia. Ka偶d膮 fraz臋 mo偶na sprowadzi膰 do wzrou:

[kolor sukienki] sukienka [przeznaczenie sukienki]

Co je艣li dodamy wi臋cej zmiennych takich jak rozmiar, kr贸j, materia艂? Frazy mog膮 by膰 bardziej rozbudowane, np:

  • czerwona sukienka mini na wesele
  • czerwona sukienka z cekinami na wesele
  • czerwona sukienka koktajlowa na wesele
  • czerwona sukienka mini na wesele
  • itd.

A co je艣li sprzedajesz nie tylko sukienki, ale wszystkie rodzaje ubra艅? Fraz kluczowych reprezentuj膮cych potrzeby klient贸w mo偶e by膰 bardzo du偶o. Du偶e sklepy internetowe z mod膮 czy elektronik膮 mog膮 mie膰 miliony podstron reprezentuj膮cych tre艣ci, kt贸re b臋d膮 odpowiednie dla pewnych grup zapyta艅.

Roboty Gogole musz膮 przebrn膮膰 przez tak膮 stron臋, wej艣膰 na ka偶dy z tych adres贸w i doda膰 go do swojego indeksu 鈥 bez tego nie da si臋 ich pozycjonowa膰. Aby tak si臋 sta艂o, adresy URL tych podstron musz膮 by膰 u艂o偶one w pewn膮 logiczn膮 struktur臋.

Na przyk艂ad w sklepie z laptopami, podzieliliby艣my laptopy na rodzaje, producent贸w, zastosowanie oraz poszczeg贸lne elementy specyfikacji.

Przyk艂adowa struktura adres贸w dla sklepu z laptopami

Dopiero logiczne rozmieszczenie element贸w pozwoli Google „zrozumie膰” struktur臋 sklepu oraz ca艂ego asortymentu. Dzi臋ki temu ka偶dy z element贸w tej struktury Twojego sklepu b臋dzie mia艂 szanse pojawia膰 si臋 wysoko w wynikach organicznych. Zobacz te偶 artyku艂 o architekturze informacji na stronie.

Aspekty techniczne

Istnieje wiele technikali贸w, kt贸re mog膮 wp艂yn膮膰 na kolejno艣膰 w wynikach wyszukiwania. We wszelkiej ma艣ci poradnik贸w b臋d膮 wymieniane zazwyczaj nast臋puj膮ce:

  • semantyka HTML,
  • optymalizacja grafik
  • kompresja CSS czy JS
  • szybko艣膰 strony
  • responsywno艣膰
  • dane strukturalne
  • itp

Elementy te, s膮 wa偶ne z punktu widzenia SEO, pod warunkiem, 偶e roboty Google b臋d膮 w stanie dotrze膰 do wszystkich podstron sklepu i je przeanalizowa膰. Dlatego te偶 pozycja w Google zale偶y od aspekt贸w zwi膮zanych z indeksowaniem ca艂ej witryny:

  • stosowania dyrektyw robots
  • u偶ywania pliku robots.txt
  • u偶ywania parametru canonical
  • duplikacj膮 tre艣ci
  • tworzeniem map xml

Og贸lnie, poprawno艣膰 strony ma wielkie znaczenie w procesie indeksowania. Im lepiej zbudowany jest sklep, tym 艂atwiej roboty Google b臋d膮 go skanowa膰 i odnajdywa膰 odpowiednie informacje.

Bardzo pomocne b臋d膮 tutaj dane strukturalne, kt贸re pokazuj膮 istotne elementy strony np: informacje o cenach, dost臋pno艣ci czy ocenach produkt贸w. Istniej膮 schematy, kt贸re bezpo艣rednio pokazuj膮 Google szczeg贸艂owe informacje, kt贸re prezentowane s膮 potem w wynikach wyszukiwania.

Zaufanie Google do strony

Aby wy艣wietla膰 Twoje adresy URL jako wyniki wyszukiwania, Google chce mie膰 pewno艣膰, 偶e tre艣ci tam umieszczone b臋d膮 odpowiada膰 na zadawane pytania i dodatkowo spe艂ni膮 oczekiwania os贸b wyszukuj膮cych. 

Tw贸j sklep musi posiada膰 pewien autorytet, to dlatego istniej膮 pewne domeny, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na bardzo du偶膮 ilo艣膰 fraz. Przyk艂adem mo偶e by膰 Allegro. Dlaczego Google ufa tej witrynie? 

Po pierwsze, tre艣膰.

Allegro ma bogat膮 i merytoryczn膮 tre艣膰. Google o tym wie i ufa, 偶e tre艣ci opisywane w tym serwisie odpowiedz膮 na zapotrzebowanie u偶ytkownik贸w. Ty te偶 musisz dba膰, aby tre艣ci Twojej strony by艂y jak najbardziej warto艣ciowe. To dlatego prowadzenie bloga w sklepie internetowym jest wa偶ne w jego pozycjonowaniu. Dzi臋ki niemu budujesz swoj膮 mark臋 jako ekspert i w oczach Google jeste艣 autorytetem.

Po drugie, linki

Wiele innych domen linkuje do Allegro, a raczej do w艂asnych produkt贸w zamieszczonych w tym serwisie. Google sprawdza linkowanie mi臋dzy stronami i je偶eli widzi, 偶e inne strony wskazuj膮 na zasoby tego serwisu, to musi by膰 ona warta zaufania. 

Jeszcze jaki艣 czas temu mo偶na by艂o nadu偶ywa膰 tej zasady i po prostu umieszcza膰 linki z du偶ej ilo艣ci domen. Niestety, teraz taka forma „oszukiwania” algorytmu ju偶 nie zadzia艂a. Tylko linki ze stron, kt贸re same maj膮 wysok膮 reputacj臋, b臋d膮 si臋 liczy膰 (w teorii). Musisz sprawia膰, by inne domeny, kt贸rym Google ufa, linkowa艂y do Ciebie. Najlepiej by by艂o, 偶eby domeny linkuj膮ce by艂y powi膮zane tematycznie 鈥 doskonale sprawdz膮 si臋 tutaj portale tematyczne, blogi czy prawdziwe fora. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Zobacz nasz膮 ofert臋 skutecznego pozycjonowania.

Czym jest algorytm Google?

S艂ynny algorytm Google, kt贸ry winny jest wszystkim problemom z obecno艣ci膮 firm w wynikach wyszukiwania, jest po prostu mieszank膮 wszystkich czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na pozycj臋. Google przelicza czynniki zwi膮zane z tre艣ci膮 strony, linkami, technikaliami oraz innymi, by ostatecznie oceni膰 warto艣膰 danego adresu URL na zadane pytanie i u艂o偶y膰 go wzgl臋dem innych stron. 

Mocne skomplikowanie zale偶no艣ci oraz zasad, jakimi kieruj膮 si臋 algorytmy sprawia, 偶e 偶adna osoba nie zna go w ca艂o艣ci. Wiele os贸b odpowiedzialnych za wdra偶anie zmian po prostu nie jest wstanie, zebra膰 wszystkiego w jedn膮 ca艂o艣膰. 

Do tego wszystkiego, Google coraz cz臋艣ciej u偶ywa sztucznej inteligencji, kt贸ra uczy si臋 poznawa膰 zachowania u偶ytkownik贸w i prezentowa膰 im wyniki wyszukiwania adekwatne do ich zachowa艅 oraz potrzeb. 

Mnogo艣膰 czynnik贸w i zale偶no艣ci sprawia, 偶e nie da si臋 sprawdzi膰 pozycji Twojej domeny, u偶ywaj膮c do tego Google. To, 偶e na Twoim komputerze, strona znajduje si臋 na pierwszym miejscu, nie oznacza, 偶e wszyscy tak maj膮. Mo偶liwe, 偶e Google wie, 偶e to Twoja strona i pomaga Ci szybko na ni膮 wej艣膰. 

Jak okie艂zna膰 algorytmy, by zdobywa膰 warto艣ciowy ruch?

Na pocz膮tek, musisz zrozumie膰, 偶e pozycjonowanie sklepu internetowego w Google to d艂ugotrwa艂y proces 鈥 nie da si臋 tego zrobi膰 z dnia na dzie艅. Pocz膮tki mog膮 by膰 trudne, a efekty najci臋偶szej pracy mog膮 nie by膰 widoczne od razu.

Spos贸b post臋powania mo偶na sprowadzi膰 do kilku najwa偶niejszych krok贸w:

  1. Zdefiniuj swoich potencjalnych klient贸w oraz wszelkie mo偶liwe frazy, jakie mog膮 by膰 przez nich u偶ywane (艣redniej wielko艣ci sklep mo偶e mie膰 nawet kilka-kilkana艣cie tysi臋cy fraz).
  2. Pogrupuj frazy w podobne tematy i zaplanuj podstrony (karty produktowe, kategorie, filtry) na ka偶dy z temat贸w.
  3. U艂贸偶 adresy URL wszystkich podstron w logiczn膮 struktur臋.
  4. Zaplanuj tre艣ci tekstowe, nag艂贸wki, tytu艂y i opisy dla ka偶dej z podstron.
  5. Zbuduj struktur臋 sklepu wed艂ug powsta艂ego planu.
  6. Cyklicznie rozwijaj tre艣膰 sklepu, dodaj膮c kolejne tre艣ci na produkty, kategorie.
  7. Cyklicznie dodawaj tre艣ci na bloga 鈥 pisz o tym, czego szukaj膮 potencjalni klienci.
  8. Zdobywaj linki i promuj sklep na zewn膮trz, by zwi臋ksza膰 zaufanie Gogole.

Taka kolejno艣膰 post臋powania, pozwala na optymalne wykorzystanie potencja艂u z Google i mo偶e prze艂o偶y膰 si臋 na zdobywanie warto艣ciowych klient贸w. Zauwa偶, 偶e samo zbudowanie strony to jeden z ostatnich punk贸w.

呕eby zbudowa膰 stron臋, kt贸ra b臋dzie maksymalnie widoczna i b臋dzie dzi臋ki temu zarabia膰, nale偶y przygotowa膰 plan jej wdro偶enia. To dlatego, cz臋艣膰 klient贸w firm SEO s艂yszy, 偶e „trzeba ca艂kowicie przebudowa膰 stron臋”.

Schemat rozwoju strony w Google zawarty w kilku punktach, wydaje si臋 prosty, jednak ka偶dy z tych element贸w to ogromne zagadnienia, kt贸re zostan膮 om贸wione w kolejnych lekcjach kursu.

Zwi臋kszania sprzeda偶y dzi臋ki pozycjonowaniu sklepu internetowego

Wyszukiwarka Google to jeden z najskuteczniejszych i najta艅szych sposob贸w pozyskiwania klient贸w dla sklep贸w internetowych. Dzi臋ki odpowiedniej strategii SEO dotrzesz do os贸b, kt贸re s膮 zainteresowane Twoim asortymentem.

Pozycjonowanie d艂ugoogonowe to podstawa SEO w sklepach internetowych. Dzi臋ki takiemu podej艣ciu dotrzesz do os贸b, kt贸re szukaj膮 konkretnych produkt贸w (dajesz konkretn膮 odpowied藕 na zapytanie klienta). Takie wyszukania charakteryzuj膮 si臋 najwi臋kszym wsp贸艂czynnikiem konwersji!

Jak wygl膮da proces pozycjonowania sklepu internetowego?

Skuteczna kampania SEO dla sklepu internetowego mo偶e zwi臋kszy膰 dochody sklepu nawet kilkukrotnie. Aby jednak tak si臋 sta艂o musi ona zosta膰 dok艂adnie zaplanowana oraz konsekwentnie wdra偶ana w 偶ycie. Istnieje kilka wa偶nych aspekt贸w, kt贸re bezpo艣rednio wp艂ywaj膮 na sukces Twojego sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Jak wi臋c zacz膮膰 sprzedawa膰 wi臋cej?

Wyb贸r s艂贸w kluczowych

Najwa偶niejsz膮 rzecz膮, kt贸ra wp艂ywa na skuteczno艣膰 pozycjonowania sklepu jest odpowiedni dob贸r s艂贸w kluczowych. 艢redniej wielko艣ci sklep jest w stanie pozyskiwa膰 ruch z tysi臋cy fraz zwi膮zanych z oferowanymi produktami. Bardzo du偶a cz臋艣膰 potencjalnych klient贸w odwiedza Tw贸j sklep z fraz d艂ugoogonowych 鈥 s膮 to wielowyrazowe zapytania, kt贸re cechuj膮 si臋 du偶膮 dok艂adno艣ci膮.

Frazy d艂ugoogonowe (tzw. Long Tail)

Frazy z d艂ugiego ogona sk艂adaj膮 si臋 z kilku wyraz贸w. Zazwyczaj na podstawie ich tre艣ci mo偶na zdefiniowa膰 intencje osoby wyszukuj膮cej. Longtail cechuje ma艂a liczba wyszukiwa艅 dla pojedynczej frazy, ale takich fraz zwi膮zanych z jednym tematem mo偶e by膰 ogromna ilo艣膰, w sumie przewy偶szaj膮ca nawet ilo艣膰 wyszukiwa艅 s艂贸w og贸lnych.

S艂owa Long Tail a og贸lne
S艂owa Long Tail a og贸lne

Ruch z d艂ugiego ogona jest bardziej warto艣ciowy dla Twojego biznesu. Mimo 偶e g艂贸wna fraza opisuj膮ca Twoj膮 dzia艂alno艣膰 ma np. 6000 wy艣wietle艅 miesi臋cznie, to suma 50 fraz z d艂ugiego ogona o 艣redniej ilo艣ci 200 wy艣wietle艅 daje Ci 10000 wy艣wietle艅. Do tego frazy te opisuj膮 dok艂adniej, czego potrzebuj膮 Twoi klienci, co przek艂ada si臋 na zwi臋kszenie wsp贸艂czynnika konwersji (zwi臋kszenie sprzeda偶y).

Wi臋kszo艣膰 klient贸w sklepu z sukienkami nie b臋dzie wp艂ywa膰 og贸lnych fraz (sukienki). Znacznie cz臋stszym przypadkiem jest u偶ywanie fraz d艂ugoogonowych, kt贸re s膮 wyszukiwane cz臋艣ciej ni偶 og贸lne, ale wyst臋puj膮 w r贸偶nych wariantach np:

  • czarna sukienka na randk臋
  • czerwona sukienka na wesele
  • zielona sukienka na sylwestra
  • granatowa sukienka na bal
  • 偶贸艂ta sukienka na studni贸wk臋
  • itd

Ilo艣膰 kombinacji takich s艂贸w kluczowych jest praktycznie niesko艅czona, szczeg贸艂owe zapytania charakteryzuj膮 si臋 du偶ym stopniem zr贸偶nicowania. Jednak musisz pozna膰 wi臋kszo艣膰 tych fraz i zauwa偶y膰 ewentualne wzorce, dzi臋ki temu zbudujesz stron臋, kt贸ra b臋dzie zdobywa膰 wi臋cej klient贸w.

Rodzaje s艂贸w kluczowych:

  • generyczne (og贸lne) 鈥 frazy 1-2 wyrazowe nie opisuj膮ce intencji u偶ytkownika, s膮 najcz臋艣ciej wyszukiwane, ale nie stanowi膮 najwi臋kszej warto艣ci dla biznesu (np. laptopy),
  • okre艣laj膮ce cel wyszukiwania 鈥 frazy najcz臋艣ciej d艂ugoogonowe, kt贸re w samej tre艣ci m贸wi膮 czego szuka potencjalny klient (np. 鈥渓aptopy dell i5 13 cali鈥),
  • produktowe 鈥 odnosz膮 si臋 do konkretnego modelu produktu (np. 鈥淒ell Inspiron 5370鈥)
  • brandowe 鈥 w ich tre艣ci znajdziemy nazw臋 sklepu (np. 鈥渓aptopy x-kom鈥),
  • opisuj膮ce problem u偶ytkownika 鈥 s膮 to frazy, kt贸re m贸wi膮 o problemach u偶ytkownik贸w, cz臋sto s膮 to s艂owa wyst臋puj膮ce w r贸偶nego rodzaju poradnikach (np.鈥漥aki kupi膰 laptop鈥).

Wyb贸r s艂贸w kluczowych to dopiero po艂owa sukcesu. Nale偶y jeszcze przypisa膰 je do odpowiednich sekcji sklepu internetowego, tak aby u偶ytkownicy przychodz膮cy z wyszukiwarek internetowych trafia艂y we w艂a艣ciwe miejsce. Przyk艂adowo osoba szukaj膮ca konkretnego modelu laptopa powinna trafi膰 na stron臋 tego produktu, a np. osoba szukaj膮ca lapt贸w firm Dell powinan trafi膰 na kategori臋 z komputerami tylko tej firmy.

Efektem pracy nad s艂owami kluczowymi jest struktura kampanii SEO, kt贸ra przypisuje konkretne grupy fraz do odpowiednich cz臋艣ci sklepu. Powsta艂a mapa b臋dzie u偶ywana na wielu p贸藕niejszych etapach oraz wskazuj臋 ewentualn膮 potrzeb臋 rozbudowy sklepu o nowe kategorie czy filtry.

Optymalizacja techniczna

Optymalizacja techniczna to przede wszystkim eliminacja b艂臋d贸w zwi膮zanych z indeksowaniem sklepu internetowego. Istnieje sporo potencjalnych zagro偶e艅, kt贸re mog膮 niekorzystnie wp艂ywa膰 na skanowanie ca艂ego sklepu przez roboty wyszukiwarek takich jak Google.

Jednym z przyk艂adowych problem贸w jest niew艂a艣ciwa konstrukcja adres贸w URL w sklepie. System filtr贸w tworzy miliony kombinacji adres贸w i roboty skanuj膮ce po prostu si臋 gubi膮 zamiast odwiedza膰 istotne strony. Eliminacja takiego b艂臋du skutkuje czasem nag艂ym wzrostem ruchu z wynik贸w organicznych!

Istnieje jeszcze wiele innych aspekt贸w technicznych, kt贸rych usprawnianie jest wymagane, aby proces pozycjonowania sklepu internetowego przebiega艂 sprawnie, nale偶膮 do niego m.in.:

  • struktura HTML poszczeg贸lnych stron
  • szybko艣膰 wczytywania si臋 strony
  • w艂a艣ciwa kompresja grafik
  • szybko艣膰 odpowiedzi serwera
  • dostosowanie do urz膮dze艅 mobilnych
  • u偶ywanie mikrodanych opisuj膮cych produkty

Wszystkie te technikalia maj膮 na celu pom贸c u偶ytkownikom oraz robotom w odbiorze strony, a tak偶e zwi臋kszaj膮 szans臋 na konwersj臋 czyli sprzeda偶 produkt贸w.

Zobacz efekty naszej pracy

Przeczytaj Case Study opisuj膮ce drog臋 do sukcesu naszych klient贸w. Zobacz jak zwi臋kszona widoczno艣膰 w Google, wp艂ywa na sprzeda偶 firm.

Optymalizacja tre艣ci

Tre艣膰 to podstawa procesu pozycjonowania Twojego sklepu. Przygotowanie struktury oraz poprawienie technicznych aspekt贸w strony jest przygotowaniem do tego kroku. Roboty mog膮 teraz skanowa膰 ca艂y sklep szukaj膮c tre艣ci, kt贸re wyszukiwarki takie jak Google mog膮 pokazywa膰 w wynikach wyszukiwania.

Tre艣ciami nazywamy wszystko to co jest przydatne potencjalnym klientom: opisy produkt贸w i kategorii, zdj臋cia produkt贸w, filmy wideo, recenzje czy przyk艂ady zastosowania. Dodanie samej tre艣ci to nie wszystko, powinna ona uwzgl臋dnia膰 s艂owa, kt贸re wyszukiwane s膮 przez kupuj膮cych u偶ytkownik贸w.

Dzi臋ki odpowiednio zoptymalizowanej tre艣ci, Tw贸j sklep jest w stanie dotrze膰 do klient贸w pytaj膮cych Google o wszystko co zwi膮zane jest z Twoimi produktami. Trafi膮 do ciebie nie tylko osoby, kt贸re chc膮 kupi膰 produkt, ale tak偶e Ci szukaj膮cy tylko informacji o produktach, zastanawiaj膮c si臋 jaki wariant produktu wybra膰 itp.

Linkbuilding

Dope艂nieniem ca艂ego procesu s膮 linki. Warto艣ciowe linki s膮 potrzebne by spot臋gowa膰 efekt optymalizacji technicznej i tre艣ciowej strony. Zdobywanie link贸w do sklepu jest trudne i wymaga planu, kt贸ry powinien by膰 sukcesywnie realizowany. W czasach udoskonalonych algorytm贸w wykrywaj膮cych pr贸by manipulacji wynikami wyszukiwania za pomoc膮 link贸w liczy si臋 ich jako艣膰 a nie ilo艣膰.

Zdobywanie warto艣ciowych link贸w jest czasoch艂onne co wi膮偶e si臋 z ich kosztem. Mimo wszystko warto inwestowa膰 w linkbuilding 鈥 dobrze przeprowadzony wp艂ywa pozytywnie na wyniki wyszukiwania oraz jest 藕r贸d艂em dodatkowego ruchu.

Optymalizacja SEO sklepu internetowego

Odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego pod k膮tem SEO pozwoli Ci dotrze膰 do mo偶liwie najwi臋kszej grupy konsument贸w. Zobacz jak poprawi膰 sklep i sprawi膰, by pojawia艂 si臋 w wynikach wyszukiwania na jak najwi臋cej fraz zwi膮zanych z Twoim biznesem.

Optymalizacja struktury sklepu

Struktura Twojego sklepu internetowego musi by膰 logiczna i dobrze pouk艂adana zar贸wno z punktu widzenia biznesowego, ale tak偶e z punktu widzenia u偶ytkownik贸w. Musisz pami臋ta膰, aby uwzgl臋dni膰 intencje zawarte we wpisanej frazie. Tre艣膰 s艂owa kluczowego m贸wi o tym, co u偶ytkownik chce zobaczy膰. np:

  • sklep z gitarami鈥 鈥 u偶ytkownik powinien trafi膰 na stron臋 g艂贸wn膮, nie wiesz jaki asortyment go interesuje i co chce kupi膰. Gdy trafi na stron臋 g艂贸wn膮, u偶yje nawigacji by zacz膮膰 szuka膰,
  • gitary klasyczne鈥 鈥 u偶ytkownik powinien trafi膰 na stron臋 z og贸ln膮 list膮 gitar klasycznych, bo nie wiesz jakiej konkretnej gitary szuka,
  • gitary klasyczne yamaha鈥 鈥 u偶ytkownik powinien trafi膰 na t膮 sam膮 list臋 co powy偶ej, ale zaw臋偶on膮 o producenta Yamaha.

Podzia艂 produkt贸w

W zale偶no艣ci od posiadanego asortymentu oraz wiedzy na temat tego jak potencjalni klienci szukaj膮 Twoich produkt贸w, nale偶y zbudowa膰 odpowiedni podzia艂. G艂贸wnym podzia艂em w sklepie zazwyczaj s膮 kategorie, ale w du偶ych systemach e-commerce istnieje wiele dodatkowych taksonomii, kt贸re s膮 istotne w pozycjonowaniu sklepu. Produkty mo偶na bowiem podzieli膰 wg producent贸w, rozmiar贸w, kolor贸w, typ贸w, i innych istotnych z punktu widzenia u偶ytkownika parametr贸w.

Kupuj膮cy u偶ywaj膮 cz臋sto bardzo szczeg贸艂owych fraz typu 鈥渂uty sportowe nike czarne 42鈥. Osoba wpisuj膮ca tak膮 fraz臋 powinna trafi膰 do kategorii but贸w sportowych zaw臋偶onych o produkty firmy nike, kolory czarnego oraz rozmiaru 42 鈥 przecie偶 nic innego go nie interesuje!

U艂o偶enie takiej struktury jest trudne, ale niezb臋dne w procesie pozycjonowania sklepu internetowego. Nale偶y to dok艂adnie przemy艣le膰. Aby, taki podzia艂 mia艂 sens, Tw贸j sklep musi mie膰 du偶膮 ilo艣膰 produkt贸w. Taki uk艂ad powoduje powstanie wiele tysi臋cy, a nawet milion贸w kombinacji, wi臋c musisz panowa膰 nad crawlowaniem oraz indeksacj膮.

Linkowanie wewn臋trzne

Linkowanie wewn臋trzne to po prostu spos贸b, w jaki poszczeg贸lne sekcje sklepu linkuj膮 do innych. Musisz zachowa膰 odpowiedni膮 struktur臋 w linkowaniu wewn臋trznym. Struktura ta, powinna by膰 odzwierciedlona w uk艂adzie menu g艂贸wnego, menu bocznym, okruszkach, czy linkowaniu produkt贸w podobnych. Oto kilka wa偶nych zasad zwi膮zanych z SEO:

  • menu g艂贸wne powinno linkowa膰 do najistotniejszych kategorii,
  • strona g艂贸wna powinna linkowa膰 do wszyskich kategori pierwszego rz臋du (poza menu),
  • menu boczne (drzewo kategorii) powinno by膰 dynamiczne, a linki do kategorii ni偶szego rz臋du powinny by膰 widoczne na stronie nadrz臋dnej tych kategorii,
  • u偶ywaj okruszk贸w (breadcrumbs),
  • nie linkuj do niepowi膮zanych tematycznie kategorii (np kategoria gitary linkuj膮ca do b臋benk贸w).

Mo偶liwo艣ci crawlowania Twojego sklepu

Musisz zda膰 sobie spraw臋, 偶e Google czy roboty innych wyszukiwarek codziennie skanuj膮 Tw贸j sklep, robi膮 to po to, by ocenia膰 stron臋 i umieszcza膰 j膮 w odpowiednim miejscu rankingu. To podstawa pozycjonowania sklep贸w internetowych. Aby efektywnie skanowa膰 miliony stron dziennie, Google musi ogranicza膰 czas sp臋dzony na poszczeg贸lnej domenie. Twoim zdaniem jest jak najlepiej wykorzysta膰 ten czas, musisz po prostu sprawi膰, by roboty odwiedza艂y tylko istotne adresy URL Twojego sklepu.

Jak to zrobi膰 i jakie narz臋dzia Ci w tym pomog膮?

Informacje w Google Search Console

Google Search Console to narz臋dzie, z kt贸rym musisz si臋 zaprzyja藕ni膰. Opr贸cz informacji o wy艣wietleniach, czy klikni臋ciach z wynik贸w wyszukiwania, narz臋dzie dostarcza wiele informacji na temat procesu crawlowania Twojego sklepu.

Dowiesz si臋 z niego o wszelkich b艂臋dach napotkanych przez roboty i poznasz problematyczne adresy URL Twojej strony. GSC poka偶e Ci te偶 jaki jest stan indeksowania domeny oraz ile czasu po艣wi臋ca na skanowanie ca艂ej strony.

Narz臋dzia do crawlowania takie jak Screaming Frog

Screaming Frog to jedno z narz臋dzi do skanowania stron internetowych, przydaje si臋 w diagnozowaniu problem贸w czy audytach SEO. Narz臋dzie jest niezb臋dne w analizach poprzedzaj膮cych pozycjonowanie sklepu internetowego. Za jego pomoc膮 mo偶na symulowa膰 zachowanie GooleBota skanuj膮cego stron臋. Zar贸wno Google jak i narz臋dzia takie jak Screaming Frog bazuj膮 na adresach URL strony i internetowej 鈥 je偶eli Tw贸j sklep ma znacznie wi臋cej adres贸w ni偶 zak艂adasz, to mo偶liwe, 偶e niepotrzebnie marnujesz zasoby. Jaka jest odpowiednia ilo艣膰 adres贸w URL? Liczba ta, to suma wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO stron tj.:

  • liczba produkt贸w (+ ewentualnie ich wariant贸w)
  • liczba kategorii i podkategorii (+ ewentualne wariacje z innymi podzia艂ami, kt贸re s膮 niezb臋dne)
  • liczba producent贸w
  • liczba innych element贸w podzia艂u
  • liczba strony statycznych (np blog, strony z promocjami)

Liczba ta nie musi by膰 dok艂adna, zw艂aszcza 偶e stosowanie r贸偶nych filtrowa艅, kt贸re chcemy, aby pojawia艂y si臋 w wynikach wyszukiwania mo偶e jeszcze utrudni膰 spraw臋. Wystarczy 偶e sprawdzisz skal臋 zjawiska.

Je偶eli Tw贸j sklep ma 10 000 produkt贸w i kilkadziesi膮t kategorii, a komenda site:domena.pl u偶yta w Google zwraca ponad milion wynik贸w musisz zastanowi膰 si臋 sk膮d te wszystkie adresy si臋 wzi臋艂y. Czy na pewno chcesz, aby by艂y widoczne w wynikach wyszukiwania, a co wi臋cej aby Google marnowa艂 czas na ich skanowanie?

Nawigacja fasetowa, filtry i sortowania

Problem du偶ej ilo艣ci zb臋dnych adres贸w URL, kt贸re s膮 skanowane i indeksowane dotyczy wi臋kszo艣ci sklep贸w. Wynika to g艂贸wnie z niewiedzy developer贸w, kt贸rzy nie zwracaj膮 uwag臋 na olbrzymie ilo艣ci generowanych adres贸w URL. Dlaczego to jest takie wa偶ne? Wyobra藕 sobie sklep z butami. Podzielmy buty na producent贸w, kolor i rozmiar:

ProducentKolorRozmiar
NikeCzarne40
AdidasBia艂e41
ReebookCzerwone42
PumaSzare43
LacosteNiebieskie44
KappaZielone45
New BalancePomara艅czowe46

Wynikiem kombinacji filtr贸w z tabelki powstanie a偶 343 adres贸w URL. W sklepach zazwyczaj mamy wi臋cej ni偶 7 producent贸w czy kolor贸w, zdarza si臋 偶e s膮 ich setki. Do tego sklep mo偶e mie膰 kilkadziesi膮t kategorii: buty sportowe, buty zimowe itd. To jeszcze nie wszystko, bo podzia艂 na 3 filtry nie jest najwi臋kszym, zobacz przyk艂ad sklepu x-kom:

Przyk艂ad zaawansowanego filtrowania produkt贸w
Przyk艂ad zaawansowanego filtrowania produkt贸w

Kilkana艣cie kategorii komputer贸w pomno偶one przez ogrom filtr贸w daje milionowe ilo艣ci kombinacji powsta艂ych adres贸w URL. Bez odpowiedniego przygotowania roboty indeksuj膮ce po prostu si臋 gubi膮 i nie s膮 w stanie oceni膰 wagi ka偶dego z adres贸w. Twoim celem powinno by膰 doprowadzenie do stanu, w kt贸rym roboty skanuj膮 i indeksuj膮 tylko adresy maj膮ce na celu generowanie ruchu z wyszukiwarek.

Jak sobie poradzi膰 z crawlowaniem i indeksowaniem?

Istnieje kilka technik na zapanowanie nad crawlowaniem i indeksowaniem sklepu internetowego. Zanim jednak przyst膮pisz do technicznej optymalizacji sklepu, zastan贸w si臋 jakie strony chcesz pokaza膰 w Google? Pomocna oka偶e si臋 tutaj analiza s艂贸w wykonana wcze艣niej, na jej podstawie jeste艣 w stanie oceni膰 czy u偶ytkownicy szukaj膮 Twoich produkt贸w u偶ywaj膮c np. kolor贸w, rozmiar贸w itp. Z tak膮 wiedz膮 mo偶esz dopiero przyst膮pi膰 do optymalizacji i zablokowa膰 reszt臋 zb臋dnych adres贸w przed robotami wyszukiwarek.

Indeksowanie

Wykluczenie zb臋dnych stron z indeksu Google jest mo偶liwe za pomoc膮 kilku sposob贸w:

  • u偶ycie meta tagu robots o warto艣ci noindex,
  • wys艂anie nag艂贸wka X-Robots-Tag: noindex,
  • blokowanie adres贸w zawieraj膮cych dany parametr w pliku robots.txt,
  • zablokowanie danych parametr贸w w Google Search Console,
  • u偶ycie tagu kanonicznego
  • u偶ywanie rel=鈥漬ofollow鈥 w linkach wewn臋trznych, kieruj膮cych do niepo偶膮danych stron.

U偶ywaj膮c powy偶szych sposob贸w jeste艣 w stanie zapanowa膰 nad indeksowaniem stron w Google. Czasami nie wystarcza u偶ycie jednego z nich, a dopiero kombinacja kilku pozwoli osi膮gn膮膰 po偶膮dany efekt.

Crawlowanie

Nie masz ju偶 niepo偶膮danych stron w indeksie, ale niestety to jest dopiero po艂owa sukcesu. Kilka zaprezentowanych sposob贸w polega na blokowaniu adresu na poziomie tego adresu tj. robot musi i tak wej艣膰 na ten adres, 偶eby si臋 dowiedzie膰 blokuj膮cym go parametrze. Co prawda, strona nie zostanie zaindeksowana, ale nadal marnujemy zasoby 鈥 Google indeksuje tylko 500 adres贸w, ale mo偶e skanowa膰 setki tysi臋cy.

Aby poprawi膰 sytuacj臋 nale偶y zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na blokowanie robot贸w z poziomu pliku robots.txt. Wi臋kszo艣膰 robot贸w respektuje ten plik i nie zagl膮da w zablokowane w nim adresy. Warto te偶 mimo wszystko te same adresy zablokowa膰 w Google Search Console. Na koniec zadbaj by do niechcianych stron prowadzi艂y linki opatrzone atrybutem rel=鈥漬ofollow鈥. Taka kombinacja powinna oszcz臋dzi膰 zasoby robot贸w, dzi臋ki czemu skupi膮 si臋 one na w艂a艣ciwych adresach.

Mapa XML

Mapa strony czy sklepu w formacie XML to nieoceniony spos贸b na poprawn膮 i znacznie szybsz膮 indeksacj臋. Powinna ona zawiera膰 wszelkie adresy URL, kt贸re chcemy aby by艂y indeksowane. Opr贸cz produkt贸w nale偶y w niej umie艣ci膰 te偶 kategorie i po偶膮dane filtrowania. Dodaj map臋 swojego sklepu do Google Search Console. Je偶eli Tw贸j sklep nie ma takiej funkcjonalno艣ci to jej stworzenie powinno by膰 dla ciebie priorytetem.

Paginacja a SEO

Wiele problem贸w z indeksowaniem mo偶e by膰 zwi膮zanych z paginacj膮 sklepu. Wszystkie silniki sklep贸w internetowych maj膮 tak膮 funkcjonalno艣膰, ale nie wszystkie prawid艂owo je wdra偶aj膮 w kontek艣cie wyszukiwarek. Jak prawid艂owo powinna wygl膮da膰 paginacja w sklepie?

Tutaj mamy dwie szko艂y pozycjonowania sklep贸w internetowych. Pierwsza m贸wi, aby na ka偶dej stronie paginacji umie艣ci膰 tag kanoniczny wskazuj膮cy na pierwsz膮, g艂贸wn膮 stron臋 paginacji pokazuj膮c robotom, 偶e to ta pierwsza jest najwa偶niejsza. Drug膮 opcj膮 jest u偶ywanie tag贸w rel=鈥漬ext/prev鈥, kt贸re pokazuj膮 robotom nast臋pn膮 oraz poprzedni膮 stron臋 w serii paginacji.

W obu przypadkach dobrze jest oznaczy膰 linki do stron paginacji jako nofollow. Wyj膮tkiem b臋dzie pierwsza strona oraz ewentualnie nast臋pna i poprzednia je偶eli skorzystasz z drugiego sposobu.

Eliminacja problem贸w z duplikacj膮 tre艣ci

Duplikacja tre艣ci to cz臋sty problem zwi膮zany z pozycjonowaniem nie tylko sklep贸w i polega na tym, 偶e dwa lub wi臋cej adresy URL maj膮 tak膮 sam膮 tre艣膰. Mog膮 to by膰 zar贸wno adresy w obr臋bie jednej domeny (duplikacja wewn臋trzna) jak i innych domen (duplikacja zewn臋trzna). Zjawisko duplikacji tre艣ci ma negatywny wp艂yw na proces pozycjonowania sklepu internetowego, dlatego wa偶ne jest, aby zadba膰 o jak najwi臋ksz膮 unikalno艣膰 ka偶dego z adres贸w. Jak nad tym zapanowa膰?

  • u偶ywaj tylko jednej domeny 鈥 nie mo偶esz dopu艣ci膰 by Tw贸j sklep pojawia艂 si臋 pod inn膮 nazw膮 (to cz臋sty problem na platformach SaaS). Pami臋taj 偶e www.domena.pl oraz domena.pl to te偶 inne adresy (to samo tyczy si臋 protoko艂u http/https),
  • nie indeksuj wersji deweloperskich 鈥 wersje testowe sklepu powinny by膰 zablokowane dla robot贸w wyszukiwarek,
  • nie u偶ywaj parametr贸w w adresie URL, kt贸re nie zmieniaj膮 tre艣ci strony. Mo偶esz te偶 je zablokowa膰 w robots.txt czy Google Search Console,
  • nie zezwalaj na indeksowanie wynik贸w wyszukiwania, w wi臋kszo艣ci przypadk贸w da to wi臋cej problem贸w ni偶 po偶ytku,
  • u偶ywaj tagu kanonicznego do wskazywania w艂a艣ciwych stron (na duplikatach oraz na stronie w艂a艣ciwej),
  • opisy tekstowe (np. opis kategorii czy produktu) umieszczaj tylko na stronie po艣wi臋conej tej kategorii/produktowi. Trzymaj si臋 zasady 鈥渏eden opis 鈥 jeden adres URL鈥,
  • warianty produkt贸w nie powinny mie膰 tych samych tre艣ci (chyba, 偶e u偶yjesz canonicala),
  • Pami臋taj aby inne wersje j臋zykowe zawiera艂y opisy w w艂a艣ciwym j臋zyku.

Ponad to wszystko pami臋taj, aby nie kopiowa膰 bezmy艣lnie opis贸w z innych miejsc. Wiele sklep贸w kopiuje opisy produkt贸w od producent贸w, hurtowni czy nawet konkurencji. Google uwielbia unikalne tre艣ci, dlatego warto zadba膰 o warto艣ciowe opisy. Oczywi艣cie nie mo偶na te偶 popada膰 w skrajno艣ci i przypisywa膰 specyfikacje na w艂asne s艂owa. Nierealnym jest te偶, zapisywanie opis贸w lek贸w czy ich ulotek 鈥 w takich i podobnych sytuacjach lepiej jest zadba膰 o inn膮 unikaln膮 tre艣膰 tak膮 jak np opinie u偶ytkownik贸w czy recenzje.

Thin content

Opr贸cz duplikacji tre艣ci istnieje zjawisko thin content, kt贸re tak偶e mo偶e powodowa膰 problemy z indeksowaniem, a nawet doprowadzi膰 do kary algorytmicznej na艂o偶onej na stron臋. Thin content to po prostu s艂aba jako艣膰 tre艣ci lub jej brak na poszczeg贸lnych adresach URL. Nie mo偶esz dopu艣ci膰, aby roboty wyszukiwarek trafia艂y na prawie puste strony w Twoim sklepie.

Dobrym przyk艂adem thin content jest omawiane wcze艣niej filtrowanie, a raczej jego implementacja pozwalaj膮ca na indeksowanie wynik贸w filtrowania, kt贸re maj膮 bardzo ma艂o produkt贸w. Np filtr wybieraj膮cy zielone buty nike w rozmiarze 41 zawiera tylko jeden produkt. O ile pojedyncze przypadki nie stanowi膮 problemu, to w wi臋kszej skali zjawisko to mo偶e doprowadzi膰 do konsekwencji zwi膮zanych z widoczno艣ci膮 strony.

Optymalizacja tre艣ci w sklepie

Po poprawieniu problem贸w z w艂a艣ciw膮 indeksacj膮 i duplikacj膮 Tw贸j sklep jest gotowy na optymalizacj臋 tre艣ci. Dopiero w tym kroku realnie wp艂yniesz na wzrost widoczno艣ci w internecie. Pami臋taj, 偶e najlepsza optymalizacja SEO jest poparta wcze艣niej wykonan膮 analiz膮 s艂贸w kluczowych, to na jej b臋dziesz opiera膰 swoje decyzje. Zacznij od wypisania wszystkich adres贸w URL sklepu oraz przypisania do grupy s艂贸w. Nie skupiaj si臋 jeszcze na poszczeg贸lnych s艂owach. Je偶eli chcesz, opisz adres jednym zdaniem np. 鈥渨szystkie s艂owa zwi膮zane z laptopami firmy asus鈥.

Dopiero w nast臋pnej kolumnie, do ka偶dego z adres贸w w sklepie przypisz konkretne frazy kluczowe. Wybierz 5 najwa偶niejszych/najbardziej wyszukanych. Postaraj si臋, aby ka偶da fraza pojawi艂a si臋 tylko raz w obr臋bie ca艂ego sklepu tj. nie mo偶esz przypisa膰 jednej frazy do wielu adres贸w URL. Pozwoli Ci to unikn膮c zjawiska kanibalizacji s艂贸w kluczowych, czyli walki kilku podstron sklepu o to sam膮 fraz臋 w wynikach wyszukiwania.

Nie wybieraj te偶 fraz bardzo podobnych do siebie, (np liczba mnoga i pojedyncza). Wystarczy jedna wersja takiego s艂owa, postaraj si臋 za to odnale藕膰 jak najwi臋cej s艂贸w komplementarnych, czyli opisuj膮cych produkt np. 鈥渢anie鈥, 鈥渕odne鈥, 鈥渟tylowe鈥 itp.

Title, description, H1, H2

Tag title, meta tag description oraz nag艂贸wki to bardzo wa偶na cz臋艣膰 optymalizacji tre艣ciowej w sklepie. To tre艣膰 title oraz description pojawia si臋 w wynikach wyszukiwania reprezentuj膮c Twoj膮 stron臋. Musisz zadba膰, o to by ca艂y sklep mia艂 poprawnie zoptymalizowane wszystkie te elementy, ka偶dy adres URL musi mie膰 unikalny title, description oraz nag艂贸wki H1,H2.

Nie oznacza to jednak, 偶e musisz r臋cznie napisa膰 tre艣ci wszystkich element贸w. Na pewno cz臋艣膰 z nich b臋dzie wymaga艂a napisania od nowa, ale zazwyczaj robi si臋 to dla najbardziej istotnych adres贸w URL. Co z reszt膮? Wystarczy u偶y膰 pewnych schemat贸w i zmiennych. Dobre silniki sklep贸w internetowych daj膮 mo偶liwo艣膰 ustalenia, szablon贸w tytu艂贸w i description. Mo偶esz napisa膰 uniwersaln膮 tre艣膰 u偶ywaj膮c do tego dost臋pnych zmiennych.

ElementSzablon
Title[nazwa_produktu] 鈥 sklep internetowy [nazwa_sklepu]
DescriptionSklep internetowy [nazwa_sklepu] oferuje najlepszej jako艣ci [nazwa_produktu] w atrakcyjnej cenie 鈥 Kup ju偶 teraz!
H1[nazwa_produktu]

W przypadku adres贸w URL, kt贸re s膮 najwa偶niejsze z punktu widzenia biznesu warto jest napisa膰 dedykowane tre艣ci poprzedzaj膮c ich redakcj臋 wybraniem odpowiednich s艂贸w kluczowych. Podczas pocz膮tkowej analizy przypisywa艂e艣 URL鈥檕m jedynie opis (np. wszystko co zwi膮zane z gitarami akustycznymi itp.) Teraz musisz wybra膰 jak najwi臋cej unikalnych wyraz贸w bezpo艣rednio z gitarami akustycznymi, b臋da to sk艂adowe wyrazy fraz (gitara, akustyczna, dobra, rodzaje, dla pocz膮tkuj膮cych, rozmiary itp). Na tej podstawie u艂贸偶 w艂a艣ciwe elementy unikalne dla tej strony.

Opisy produkt贸w, kategorii i producent贸w

Ka偶da unikalna tre艣膰 znajduj膮ca si臋 pod adresem URL zwi臋ksza jego warto艣膰, dodawaj unikalne tre艣ci wsz臋dzie tam gdzie chcesz zyska膰 dodatkowy ruch. Dok艂adnie opisuj produkty, dodawaj zdj臋cia i umieszczaj filmy.

W tre艣ciach tekstowych umieszczaj istotne dla produktu s艂owa kluczowe, nie tylko te g艂贸wne jak nazwa czy rodzaj produktu 鈥 u偶ywaj wyraz贸w pomocniczych opisuj膮cych dany produkt. Podawaj jego kolory, wymiary i wszystko co mo偶e zosta膰 p贸藕niej wpisane do wyszukiwarki.

Opisy kategorii tak偶e powinny zawiera膰 istotne s艂owa kluczowe wybrane dla konkretnego adresu URL. Na przyk艂ad w kategorii z gitarami akustycznymi u偶ywaj wszelkich fraz zwi膮zanych z tym typem gitar. Pami臋taj te偶, aby opis kategorii znajdowa艂 si臋 tylko na jednym adresie URL, nie wy艣wietlaj go na stronach paginacji czy stronach nie kanonicznych.

Na stronach produkt贸w u偶ywaj s艂贸w w liczbie pojedynczej natomiast na stronach z listami produkt贸w (kategorie, producenci itp) u偶ywaj s艂贸w w liczbie mnogiej. Na stronie produktowej sprzedajesz gitar臋, a na stronie kategorii sprzedajesz wiele gitar.

Podczas researchu s艂贸w na pewno zauwa偶ysz, 偶e pewne s艂owa czy wyra偶enia pojawiaj膮 si臋 w kontek艣cie ka偶dego produktu czy grupy produkt贸w. W przypadku sklepu internetowego s膮 to zazwyczaj s艂owa takie jak: cena, koszt, cennik, sklep, online, wymiary itp. Mo偶esz to wykorzysta膰 w celu powi臋kszenia swojej widoczno艣ci na frazy zawieraj膮ce te s艂owa. U偶ywaj tych wyra偶e艅 w interfejsie sklepu.

Mo偶esz na przyk艂ad doda膰 na ka偶dej stronie zdanie: 鈥淧rawdopodobnie najlepszy sklep internetowy!鈥. Innym niedocenianym trickiem jest u偶ycie s艂owa cena przed podaniem ceny. Zamiast 鈥99,99 z艂鈥, napisz 鈥淐ena: 99,99鈥. Ma艂a zmiana, ale dzi臋ki niej na li艣cie produkt贸w u偶yjesz tego s艂owa wiele razy w naturalny spos贸b.

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Zobacz nasz膮 ofert臋 skutecznego pozycjonowania.

Tre艣膰 bloga/poradnika

Podczas researchu fraz natrafisz na s艂owa, kt贸re ci臋偶ko b臋dzie przypisa膰 do konkretnych produkt贸w czy kategorii. Teoretycznie da si臋 je powi膮za膰 tematycznie, ale jednak nie do ko艅ca pasuj膮 do reszty. Wi臋kszo艣膰 takich s艂贸w zwi膮zanych b臋dzie z pytaniami, w膮tpliwo艣ciami czy og贸lnymi problemami zwi膮zanymi z Twoimi produktami. Zostaj膮c w tematyce gitar mo偶emy sobie wyobrazi膰 nast臋puj膮ce wyszukiwania:

  • jak膮 gitar臋 elektryczn膮 wybra膰?
  • konserwacja gitary
  • wymiana strun w gitarze klasycznej
  • jak膮 gitar臋 do nauki kupi膰
  • pierwsza gitara dla dziecka

Istnieje bardzo du偶o takich fraz, kt贸re niekoniecznie zwi膮zane s膮 z bezpo艣redni膮 sprzeda偶膮 produkt贸w, ale s膮 cennym 藕r贸d艂em warto艣ciowego ruchu. Przecie偶 takie pytania zadaj膮 potencjalni klienci, dlaczego by tego nie wykorzysta膰? Odpowiadaj na wszelkie pytania czy problemy klient贸w. Najlepiej do tego celu nadaje si臋 firmowy blog, kt贸rego rozw贸j z czasem zaczyna dostarcza膰 coraz wi臋cej klient贸w, kt贸rzy zaczn膮 kupowa膰 w Twoim sklepie.

Co jeszcze jest wa偶ne?

Istnieje jeszcze wiele technicznych aspekt贸w w sklepie, kt贸re maj膮 bezpo艣redni lub po艣redni wp艂yw na zdobywany z wyszukiwarek ruch. Zobacz na co jeszcze warto zwr贸ci膰 uwag臋.

Markup HTML5

Nowa wersja HTML5 wprowadzi艂a mo偶liwo艣膰 uk艂adania element贸w pojedynczej strony w odpowiednie struktury. Za pomoc膮 tych element贸w mo偶esz pokaza膰 robotom jakie elementy tre艣ci strony s膮 wa偶ne, a kt贸re znacz膮 mniej.

Przyk艂ad poprawnego u偶ycia HTML5
Przyk艂ad poprawnego u偶ycia HTML5 鈥 kalicube.pro

Dane strukturalne

Dane strukturalne czyli tzw. microformats to informacje umieszczane w kodzie HTML pomagaj膮ce robotem na identyfikacj臋 istotnych informacji. Za ich pomoc膮 mo偶na pokaza膰 Googlowi co znacz膮 dane elementy strony lub kto stoi za sprzeda偶膮. Z punktu widzenia e-commerce najistotniejsze s膮 microformaty zwi膮zane z produktami. Za ich pomoc膮 mo偶esz pokaza膰 takie elementy produktu jak:

  • nazwa produktu,
  • opis,
  • grafik臋,
  • numery seryjne czy warto艣ci kod贸w kreskowych,
  • mark臋 produktu,
  • cen臋,
  • stan (nowy/u偶ywany),
  • aktualn膮 dost臋pno艣膰 w sklepie,
  • ocen臋 u偶ytkownik贸w.

Cz臋艣膰 mikroformat贸w wykorzystywana jest bezpo艣rednio w wynikach wyszukiwania. To one odpowiadaj膮 za gwiazdki czy ceny przy produktach.

dane strukuralne w wynikach wyszukiwania
dane strukuralne w wynikach wyszukiwania

Danych strukturalnych mo偶na u偶ywa膰 na dwa sposoby. Pierwszy to spos贸b to dodanie odpowiednich atrybut贸w do znacznik贸w HTML w艂a艣ciwych element贸w. Drugi spos贸b to umieszczenie wszystkich informacji w cz臋艣ci head dokumentu (w formacie JSON).

Szybko艣膰 艂adowania strony

Szybko艣膰 艂adowania strony to kolejny aspekt techniczny, kt贸ry coraz cz臋艣ciej pojawia si臋 w kontek艣cie czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na pozycj臋 strony. Strony, kt贸re 艂aduj膮 si臋 szybciej maj膮 te偶 przewag臋 je偶eli chodzi o sprzeda偶, bo szybko艣膰 艂adowania ma bezpo艣redni wp艂yw na wsp贸艂czynnik konwersji.

Na szybko艣膰 strony sk艂ada si臋 dwa g艂贸wne elementy: czas odpowiedzi serwera oraz czas renderowania po stronie przegl膮darki. Za pierwszy element odpowiada ca艂a infrastruktura serwera oraz jako艣膰 napisanego kodu, popraw臋 szybko艣ci mo偶na uzyska膰 np. stosuj膮c cache.

Znacznie wi臋cej mo偶na zyska膰 po stronie przegl膮darki, tutaj te偶 mo偶na wykorzysta膰 dodatkowe cache (zapisywanie plik贸w, w celu p贸藕niejszego u偶ycia) w komputerze u偶ytkownika. Warto te偶, pozby膰 si臋 zb臋dnego kodu javascript oraz go zminifikowa膰, a tak偶e ograniczy膰 ilo艣膰 zewn臋trznych skrypt贸w, kt贸re spowalniaj膮 stron臋.

Optymalizacja grafik

Wa偶n膮 kwesti膮 dla e-commerce s膮 grafiki, zw艂aszcza w bran偶ach gdzie 鈥渒upuje si臋 oczami鈥. Wiele os贸b korzysta z wyszukiwarek graficznych takich jak Google Grafika, warto pojawia膰 si臋 tam ze swoimi produktami i pokazywa膰 je ludziom szukaj膮cych inspiracji.

Pierwsz膮 kwesti膮 zwi膮zan膮 z grafikami jest ich wielko艣膰. Staraj si臋 serwowa膰 rozmiary aktualnie potrzebne, bez 艂adowania obrazu w pe艂nej rozdzielczo艣ci, za du偶e grafiki s膮 powodem powolnego 艂adowania strony. Wi臋kszo艣膰 silnik贸w e-commerce robi to automatycznie i tworzy w艂asne miniatury.

Drug膮 kwesti膮 zwi膮zan膮 z grafikami jest optymalizacja atrybutu ALT w HTML. Atrybut ten m贸wi co znajduje si臋 na zdj臋ciu i jest u偶ywany w przypadku braku mo偶liwo艣ci wy艣wietlania grafiki. Tre艣膰 tego atrybutu pomaga zrozumie膰 robotom wyszukiwarek, co znajduje si臋 na zdj臋ciu, dzi臋ki czemu Google poka偶e Twoje grafiki w swoich wynikach.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Cena, jak膮 przyjdzie Ci zap艂aci膰 za pozycjonowanie sklepu, zale偶y od wielu czynnik贸w oraz od tego jak podejdziesz do ca艂ego procesu SEO. Przede wszystkim g贸wna rol臋 b臋dzie ogrywa艂a konkurencja oraz strategia jej pokonania. Wa偶ne jest te偶, kto b臋dzie wykonywa艂 poszczeg贸lne dzia艂ania.

Konkurencja i strategia

Twoja konkurencja najprawdopodobniej te偶 si臋 pozycjonuje. Aby ich pokona膰, Tw贸j sklep musi robi膰 to lepiej. Niestety, w wi臋kszo艣ci przypadk贸w oznacza to te偶, 偶e b臋dziesz musia艂 wyda膰 na pozycjonowanie wi臋cej bud偶etu.

Je艣li wyrzyscy g艂贸wni konkurenci, z kt贸rymi walczysz o pozycje, przyj臋li strategi臋 budowania du偶ej ilo艣ci tre艣ci (w wi臋kszo艣ci jest to najlepsza strategia) i wydaj膮 przy tym 艣rednio 5 tys z艂, to nie uda Ci si臋 ich pokona膰, maj膮c mniejszy bud偶et. Oczywi艣cie, celowo pomin膮艂em tutaj jako艣膰 dzia艂a艅, poniewa偶 samo wydanie 5000 z艂 nie gwarantuje sukces贸w 鈥 trzeba zrobi膰 to z g艂ow膮.

Zakres prac przy pozycjonowaniu sklepu

Elementy kosztowe mo偶emy podzieli膰 na dwie grupy: jednorazowe lub cykliczne. Jednorazowe to m.in:

  • Analiza s艂贸w kluczowych.
  • Przygotowanie strategii pozycjonowania sklepu.
  • Audyt techniczny
  • Wdro偶enie zmian na bazie strategii i audytu.

Koszt wszystkich tych czynno艣ci mo偶e by膰 du偶y, ale to najwa偶niejsze elementy, kt贸re b臋d膮 decydowa艂y o sukcesie. W tym przypadku poleci艂bym zlecenie ich specjalistom.

Po wdro偶eniu zalece艅 z audytu i poprawieniu wszystkich b艂臋d贸w sklepu zwi膮zanych z SEO nale偶y rozpocz膮膰 dzia艂ania cykliczne dzia艂ania zwi膮zane z tre艣ci膮 i promocj膮, s膮 to:

  • pisanie unikalnych opis贸w produkt贸w
  • pisanie opis贸w kategorii oraz innych podzia艂贸w
  • rozw贸j poradnika/bloga (pisanie artyku艂贸w)
  • zdobywanie link贸w

Pierwsze, jednorazowe dzia艂ania maj膮 charakter planu, kt贸ry nale偶y wdro偶y膰, buduj膮c w艂a艣ciw膮 tre艣膰. Pisanie tre艣ci jest do艣膰 kosztowne, ale masz tutaj kilka mo偶liwo艣ci:

  • zlecenie ca艂ego procesu agencji SEO
  • pisanie we w艂asnym zakresie
  • zatrudnienie w艂asnego copywritera

W zale偶no艣ci od opcji, kt贸r膮 wybierzesz, koszty b臋d膮 nieco inne. Pisanie tekst贸w we w艂asnym zakresie b臋dzie teoretycznie najta艅sze. Dlaczego teoretycznie? Poniewa偶 pisz膮c samemu, tracisz czas, kt贸ry m贸g艂by艣 po艣wi臋ci膰 na inne czynno艣ci zwi膮zane z rozwojem sklepu.

Agencja SEO b臋dzie najdro偶sz膮 opcj膮, ale najbardziej skuteczn膮. Natomiast zatrudniony copywriter to co艣 pomi臋dzy. W tym przypadku wystarczy podstawowe szkolenie czy kilka konsultacji SEO.

Co mo偶esz zyska膰 dzi臋ki SEO?

  • Tw贸j sklep b臋dzie widoczny na szereg fraz zwi膮zanych z Twoimi produktami. Zoptymalizujemy stron臋 pod szczeg贸艂owe zapytania, kt贸re charakteryzuj膮 si臋 wi臋kszym wsp贸艂czynnikiem sprzeda偶y,
  • Tw贸j sklep zyska warto艣ciowych ruch, bo trafiasz do os贸b, na kt贸rych Ci zale偶y. Prze艂o偶y si臋 to na sprzeda偶,
  • Twoja marka b臋dzie bardziej rozpoznawalna oraz wzbudzisz zaufanie w艣r贸d potencjalnych klient贸w,
  • Poznasz lepiej swoich klient贸w i dowiesz si臋 czego szukaj膮, co pomo偶e Ci rozwija膰 w sektorze e-commerce.

Co oferujemy my w ramach wsp贸艂pracy?

  • Przygotujemy dedykowan膮 strategi臋 marketingu w wyszukiwarkach przeznaczon膮 dla Twojego sklepu. B臋dzie ona mia艂a na celu zdobywanie jak najwi臋kszej ilo艣ci ruchu, kt贸ry realnie zwi臋kszy sprzeda偶,
  • Udoskonalimy Twoj膮 stron臋 technicznie, tak aby u艂atwi膰 jej indeksowanie przez wyszukiwarki,
  • Zoptymalizujemy sklep tre艣ciowo i strukturalnie, tak aby m贸g艂 pojawia膰 si臋 w wyszukiwarkach internetowych na jak najwi臋cej hase艂 zwi膮zanych z Twoimi produktami,
  • Wdro偶ymy narz臋dzia analityczne pozwalaj膮ce mierzy膰 ruch oraz zainteresowanie asortymentem,
  • Wykonana zostanie promocja na zewn臋trznych portalach bran偶owych, umo偶liwiaj膮ca dotarcie do wi臋kszej liczby potencjalnych klient贸w,
  • Zwi臋kszymy u偶yteczno艣膰 Twojej strony. B臋dzie 艂atwiejsza w nawigowaniu dla u偶ytkownik贸w, jak r贸wnie偶 dla wyszukiwarek,

Dzi臋ki pozycjonowaniu Tw贸j sklep internetowy mo偶e zarabia膰 wi臋cej!

Pozycjonowanie sklepu to inwestycja, kt贸ra po pewnym czasie zaczyna przynosi膰 coraz wi臋cej klient贸w kupuj膮cych Twoje produkty. Aby do tego dosz艂o trzeba przygotowa膰 odpowiedni膮 strategi臋, wyeliminowa膰 b艂臋dy techniczne oraz optymalizowa膰 tre艣膰. Wdro偶enie ca艂o艣ci zajmie sporo czasu i poch艂ania cz臋艣膰 bud偶etu przeznaczon膮 na reklam臋, ale regularne zwi臋kszanie sprzeda偶y jest tego warte. Pami臋taj, 偶eby wybra膰 dobr膮 agencj臋 SEO.

FAQ

Ile kosztuje pozycjonowanie sklep贸w internetowych?

Koszty zwi膮zane z pozycjonowaniem sklepu internetowego zale偶膮 od takich czynnik贸w jak: konkurencja, czas, obecny stan sklepu. Czytaj wi臋cej

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu zazwyczaj trwa wiele miesi臋cy lub nawet lat. W przypadku konkurencyjnych bran偶, przerwanie procesu mo偶e spowodowa膰 utrat臋 pozycji na rzecz konkurencji. Czytaj wi臋cej.

Kiedy b臋d膮 efekty pozycjonowania sklepu?

Pierwsze efekty pozycjonowania sklepu mog膮 pojawi膰 si臋 ju偶 po oko艂o 3-6 miesi臋cy intensywnej pracy nad domen膮. W przypadku bardziej konkurencyjnych bran偶 mo偶e to trwa膰 znacznie d艂u偶ej. Czytaj wi臋cej.