Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Jak podejść do SEO w software house?
  • Jak pozycjonować firmę IT?
  • Co jest najważniejsze jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów z Google w branży IT?
  • Jakie efekty można osiągnąć?

Od czego zacząć?

Jako firma IT zajmujesz się zazwyczaj budowaniem aplikacji lub wdrażaniem rozwiązań dla innych firm czy nawet korporacji. Jak wiadomo, szewc bez butów chodzić nie może, więc jako porządny software house budujesz super profesjonalną stronę internetową. I tutaj pojawia się pierwszy, a zarazem najważniejszy błąd. Jest on związany zarówno z Google, jak i z samym procesem pozyskiwania klienta.

Skupiając się na technologi, zapominasz o punkcie wyjścia — treści strony. Żaden kontrahent nie podejmie współpracy, patrząc na super wykonaną stronę internetową. Musisz wiedzieć, że dla klientów, Twoja strona jest jedynie nośnikiem informacji, czy bardziej obrazowo — opakowaniem.

Wiadomo, że opakowanie jest ważne, ale to jego zawartość przekona klienta do wysłania zapytania. I nie tylko klienta, bo Google także skupia się na tym, co masz do przekazania, a nie w jakiej formie to przekazujesz. 

To od czego musisz zacząć, to określenie profilu potencjalnego klienta oraz skupienie się na jego potrzebach. Osoby decyzyjne w dużych firmach też używają Google, ale wbrew wszelkim pozorom nie wpisują w wyszukiwarkę fraz typu “software house” czy “firma IT”. 

Tacy ludzie mają swoje problemy i szukają ich rozwiązań. Dlatego, z punktu widzenia Google bardzo ważne są treści poradnikowe lub case study, które pokazują, jak działasz. 

Zanim więc zaczniesz planować stronę pod względem technologii, layoutu czy grafiki, zaplanuj jej strukturę. Na start musisz mieć listę konkretnych podstron (będzie ich dużo, o czym napiszę trochę później), które będą odpowiedzią na konkretną potrzebę. Im więcej potrzeb, tym więcej podstron musisz zaplanować. 

Wybierz właściwe słowa kluczowe

Słowa kluczowe to reprezentacja intencji czy potrzeby. Osoba wpisująca w Google daną frazę czegoś potrzebuje. Kompleksowa analiza słów kluczowych pokaże Ci ogrom potrzeb, które możesz spełnić. Oczywiście, spełnienie takiej potrzeby nie zawsze będzie się wiązało z wysłaniem zapytania, ale w ten sposób budujesz markę w branży, a to już bardzo dużo. 

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że frazy typu:

  • software house
  • firma IT
  • software  house + miasto
  • firma IT + miast
  • oprogramowanie dla firm
  • itd.

To jedne z najgorszych fraz pod względem generowania leadów czy bezpośrednich zapytań o usługę. 

Jest tak z kilku powodów. Po pierwsze wszyscy tak myślą, i na takie ogólne frazy jest ogromna konkurencja. Duża ilość firm, która próbuje się pozycjonować na takie frazy, sprawia, że pozycjonowanie tych fraz jest drogie. W takim samym budżecie na SEO można przeprowadzić naprawdę skuteczną kampanię SEO, która dowiezie o wiele więcej leadów.

Po drugie, nadal jeśli będziesz na pierwszej pozycji w Google na frazę typu “software house”, to nie jesteś jedyny na pierwszej stronie. Firmy z drugiej, trzeciej i dalszych pozycji też zdobywają ruch. Konkurujesz więc z nimi o tego samego klienta. Zapewne dostałeś kiedyś maila z zapytaniem, gdzie w kopii byli Twoi konkurenci, prawda? 

Znaczniej lepiej jest doprowadzić do sytuacji, gdzie klient chce współpracować właśnie z Tobą. To wymaga innego podejścia do SEO i ogólnie content marketingu, ale da się to osiągnąć, budując przy tym markę firmy.

Ilość słów kluczowych w branży IT jest ogromna i może być liczona w setkach tysięcy, zwłasza jeśli szukamy też pracowników. Wyobraź sobie, że zajmujesz się aplikacjami mobilnymi, przecież Twoi klienci będą szukać konkretnie tego,  czego potrzebują:

  • aplikacje mobilne dla restauracji
  • aplikacje mobilne dla hoteli
  • aplikacje mobilne dla transportu
  • aplikacje mobilne dla firm X

A może wpiszą w Google swój problem:

  • jak usprawnić zamówienia w restauracji
  • jak przyspieszyć meldowanie w hotelu
  • jak śledzić samochody i czas pracy kierowcy
  • jak rozwiązać problem X

Ty jako SH masz w ofercie jedną czy kilka usług. Z punktu widzenia potencjalnych klientów, rozwiązujesz setki albo nawet tysiące problemów, które przydałoby się przedstawić. To, co Ty sprzedajesz, nie jest tym, co kupują Twoi klienci.

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem firmy transportowej i szukasz firmy IT. Wolałbyś współpracować z firmą, która zajmuje się ogólnie usługami IT, czy jednak z firmą, która ma doświadczenie w branży transportu i wie, jak może rozwiązać Twój problem?

Im bardziej szczegółowo dostosujesz się do potrzeby, tym lepiej. Dlatego Twoim zadaniem jest zdefiniowanie wszystkich potrzeb i zbudowanie strony, która będzie na nie odpowiadać. 

Który z poniższych wyników wyszukiwania jest atrakcyjniejszy dla osoby, która ma firmę transportową i potrzebuje dedykowanego rozwiązania dla jakiegoś problemu, na przykład z wydatkami na paliwo:

Druga opcja jest bardziej dostosowana do potrzeby, co ogromnie wpływa na CTR (współczynnik wejść do wyświetleń wyniku), a jeśli strona docelowa jest dobrze zoptymalizowana, to znacznie zwiększy się współczynnik konwersji (będzie więcej leadów / zapytań).

Oczywiście musisz pamiętać, że treść wyniku wyszukiwana jest przypisana do konkretnej strony. Wynik wyszukiwania jest w zasadzie tylko bookmarkiem konkretnego adresu URL. I to właśnie dlatego musisz mieć podstrony na każdą intencję. Dzięki temu dopasujesz się do potrzeby i znacznie zwiększasz szansę na osiąganie celów biznesowych.

Zaplanuj strukturę

Duża liczba podstron, które zawierają odpowiednie dla danej potrzeby treści to wyzwanie na etapie planowania. To dlatego najpierw trzeba zaplanować strukturę strony, a dopiero potem wdrażać technologię czy grafikę

Znając słowa kluczowe, a konkretniej potrzeby potencjalnych klientów możesz zaplanować wszystkie podstrony, a następnie ułożyć je w odpowiednią strukturę. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o strategii SEO

Na tym etapie ważne jest, abyś wiedział, że dzięki zaplanowaniu takiej struktury stawiamy użytkownika w komfortowej sytuacji:

  1. Wpisuje on w Google swoją potrzebę
  2. Widzi wynik wyszukiwania, który nawiązuje do tej potrzeby i obiecuje rozwiązanie
  3. Strona docelowe odpowiada na jego pytania

To znacznie lepszy model, niż próba docierania do wszystkich potencjalnych klientów z jedną czy kilkoma podstronami skupiającymi się na tym, co masz w ofercie, a nie na tym, czego potrzebuje klient. 

Zacznij budować treści

Znając strukturę strony, wiesz jakie podstrony musisz zbudować, aby odpowiedzieć na potrzeby potencjalnych klientów. Teraz czas na zbudowanie treści dla tych podstron. Potrzebujesz przynajmniej 3 typów treści:

  • treści związanych z Twoją ofertą (podstrony z Twoimi usługami)
  • treści związanych z intencjami użytkowników (podstrony z odpowiedzią na potrzeby — np. aplikacja dla restauracji itd.)
  • treści poradnikowe, czyli blog zawierający rozwiązanie na problemy potencjalnych klientów.

Treści ofertowe należy zbudować jak najszybciej. Natomiast treści na podstrony na różnego rodzaju intencje oraz blog muszą być pisane regularnie. Zazwyczaj proponujemy klientom publikację przynajmniej 4 wpisy blogowe miesięcznie (raz w tygodniu) jako minimum. Treści na potrzeby klientów można rozłożyć w czasie, tak aby opublikować wszystkie zaplanowane w ciągu kilku pierwszych miesięcy od rozpoczęcia kampanii.

Regularność jest tutaj bardzo ważna. Kampania SEO to w głównej mierze publikacja nowych treści, oraz późniejsza ich optymalizacja. Bez tego biznes nie pójdzie do przodu. Żadne linki nie pomogą, jeśli nie masz do czego linkować — te podstrony muszą istnieć.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie bloga firmowego, to muszę tutaj wspomnieć o jego formie. Idealną opcją jest pisanie treści typu evergreen (zawsze są na czasie). Pisanie o chwilowych trendach itp. zawsze zmniejsza skuteczność, bo taki artykuł jest “na fali” przez krótki okres. Natomiast treści pisane pod problemy potencjalnych klientów będą generować ruch, a ich regularna publikacja będzie ciągle powiększać ten wolumen.    

W przypadku software house czy firm IT szukających pracowników, wskazane jest pisanie osobnych “blogów”:

  • jeden dla potencjalnych klientów z wiedzą biznesową (rozwiązania ich problemów)
  • drugi dla potencjalnych kandydatów z wiedzą, jaka jest potrzebna w ich pracy

Potencjalny klient może wpisać frazę typu “jak przyspieszyć obsługę w restauracji”, jeśli robisz aplikacje mobilne, to na pewno jesteś w stanie rozwiązać ten problem, albo pokazać case study z podobnego wdrożenia.

Dzieląc się wartościowymi treściami, budujesz markę — czy to w oczach klientów, czy wśród potencjalnych pracowników. Obecność w Google to budowanie marki, przecież nikt nie wejdzie na Twoją stronę i po minucie wyśle zapytanie. Taka osoba musi Cię znać, a możesz to osiągnąć pisaniem treści, dodając do tego ewentualnie remarketing, który zwiększy ilość punku styku z Twoją marką.

Technologia

W zasadzie nowa technologia, w jakiej budujesz swoją stronę, nie robi na Google żadnego wrażenia, a wręcz zmusza roboty wyszukiwarek do większego wysiłku. Crawlowanie i indeksowanie ciężkiej strony napisanej w nowoczesnym frameworku z użyciem headless CMSa może być problematyczne, jeśli nie będzie prawidłowo wdrożone. 

Ogólnie mówiąc, z punktu widzenia Google, nie polecam frameworków JS, które dynamicznie renderują treść. Nie dlatego, że są złe, tylko Google nadal ma problemy renderowaniem ich zawartości. Oczywiście da się to zrobić dobrze, ale będzie to o wiele droższe.

Jeśli chcesz budować stronę w jednym z popularnych frameworków musisz koniecznie zadbać o SSR, czyli tzw. server side rendering. Dzięki SSR Google otrzyma pre-renderowane adresy URL i proces crawlowania będzie znacznie łatwiejszy. Do tego używanie SSR znacznie ogranicza ilość błędów, które mogą wystąpić podczas procesu wdrożenia strony. 

Jeśli chodzi o nowe technologie, to jest jeszcze coś wartego uwagi. Mam tutaj na myśli Jamstack i tego typu rozwiązanie, gdzie dynamicznie generuje się statyczne pliki CSS i assety. Dla Google to idealne rozwiązanie, bo takie strony są statyczne i bardzo szybkie. 

Linkbuilding

Jeśli chodzi o SEO / pozycjonowanie dla software house, czy firm IT, to nie sposób nie wspomnieć o linkach, które trzeba zdobywać. Konkurencja jest na tyle duża, że mogę w ciemno powiedzieć — będą potrzebne dobrej jakości linki. 

Na tym etapie należy poruszyć dwie kwestie:

Po pierwsze musisz mieć gdzie linkować. Kierowanie linków tylko do strony głównej to baaardzo stare czasy. Wracamy więc do podstaw — musisz mieć wszystkie strony ofertowe czy poradnikowe, do których możesz linkować tematycznie. Przecież to one mają się pojawić jako wyniki wyszukiwania. Strategia linkowania musi być więc tożsama z ogólną strategią SEO. Linki są działaniem, które mają wzmacniać treści. Bez treści nie pomogą w żaden sposób.

Druga rzecz, to jakość linków. Kupowanie setek linków z forów, katalogów czy innych tego typu miejsc jest stratą czasu i pieniędzy. Na tę chwilę jedyną sensowną formą pozyskiwania linków są artykuły sponsorowane, które dodatkowo mogą wpływać pozytywnie na wizerunek. 

Najlepiej byłoby publikować takie artykuły w portalach branżowych czy blogach IT, których jest bardzo dużo. Tanio jednak nie będzie, jeden artykuł sponsorowany może kosztować nawet kilka tyś. zł. Alternatywą będą tutaj portale informacyjne, które cechują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości.

Jeśli masz już miejsca z treścią, do których możesz linkować, proponuje zacząć od publikacji 1-2 artykułów sponsorowanych miesięcznie (na portalach informacyjnych). Na start wystarczy, a budżet na linki nie powinien przekroczyć 1000 zł.

Co jest najważniejsze w SEO dla software house / firmy IT?

Jak już pewnie wiesz, z punktu widzenia pozycjonowania, treści pełnią ogromną rolę. Nie ma co spodziewać się wzrostu ruchu, optymalizując stronę tylko technicznie. Widoczność potrzebuje paliwa, a tym paliwem są właśnie treści użyteczne potencjalnym klientom

Najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby treści były zaplanowane pod względem właściwych słów kluczowych. Dobrze przygotowana strategia SEO wyeliminuje wszelkie problemy związane z duplikacją treści i kanibalizacją słów kluczowych

Strona musi być maksymalnie rozbudowana (mowa o strukturze), aby odpowiadać na różne intencje potencjalnych klientów. Jeśli zrobisz to dobrze — pozyskasz dużo ruchu wartościowego ruchu. 

Pomyśl o swojej stronie jak o budowaniu marki w oczach Google. Pokaż swoją wiedzę. Pokaż, że znasz się na tym, czym się zajmujesz. To najlepsza droga do pozyskiwania konkretnych zapytań, na jakich Ci zależy. 

Jakich efektów się spodziewać?

Wypozycjonowanie software house w Google to łatwiejsza część pracy, jaką masz przed sobą w kontekście pozyskiwania klientów na usługi IT. Jeśli strategia SEO będzie dobrze zaplanowana i będziesz regularnie pracować nad treścią ofertową oraz blogową, to pierwsze efekty pojawią się po kilku miesiącach

Przez pierwsze efekty mam na myśli więcej wyświetleń strony Twojego software house w Google, czy np. większa ilość słów kluczowych w TOP50 wg narzędzia typu Senuto. Dopiero później liczba wejść na stronę z coraz lepszych fraz zacznie rosnąć i rosnąć. 

Teoretycznie możesz pozyskać dużą ilość ruchu, potencjał w branży IT jest ogromny. Pamiętaj jednak, że sam ruch to za mało. Twoja strona musi być też zoptymalizowana pod kątem realizowania celów biznesowych, ten temat poruszę jednak w osobnym artykule. Na koniec, pokażę Ci jedynie wykres firmy IT, która z nami współpracuje. W SEO warto poczekać.