Strona internetowa to absolutna podstawa funkcjonowania twojej firmy w internecie. To dlatego tak ważne jest, by łączyła przejrzystą formę i przemyślane treści z nowoczesnym designem oraz łatwością obsługi. Jednak to nie wszystko, budowę strony należy zaplanować bardzo dobrze pod kątem pozyskiwania wartościowego ruchu oraz zaprojektować ją z myślą o nadrzędnym celu — pozyskiwania klienta. W zasadzie tylko to się liczy.

W sieci mamy zazwyczaj dwa rodzaje stron

Pod kątem biznesowym, internet składa się z dwóch rodzajów stron www, różnią się one znacząco od siebie, jednak nie jest do końca oczywiste, które z nich są bardziej profesjonalne. Do której grupy należy twoja strona?

Strony bez jasnej strategii i planu działania

Większość stron internetowych działa bez jakiejkolwiek strategii i planu działania. To poważny błąd, który powoduje, że firmy nie zarabiają więcej. Właściciele różnych firm zlecają budowę takiej strony, bazując zazwyczaj na poczuciu własnej estetyki i gustu — tworzą ją dla siebie, uważając, że wiedzą, czego chcą ich klienci.

Ale czy na pewno twoja strona jest dla ciebie? Ona ma być idealna dla twoich potencjalnych klientów, którzy myślą zupełnie inaczej niż ty. Niezwracanie uwagi na potrzeby klientów, brak jakiejkolwiek strategii oraz skupianie się na tzw. profesjonalnym wyglądzie prowadzi do tego, że zbudowana strona może i jest „ładna”, ale nikt poza tobą jej nie odwiedza…

Zakładam, że szukasz teraz firmy do stworzenia profesjonalnej strony internetowej, na co konkretnie zwracasz uwagę? Układ strony, design, kolorystyka i ogólne wrażenia estetyczne — to elementy, na jakie zwraca większość osób, co oczywiście jest dużym błędem. Twoja strona ma zarabiać i być użyteczna, ewentualnie jeśli będzie przy tym ładnie zaprojektowana to dobrze, jednak piękny design nie jest najważniejszy, liczy się ilość zdobytych klientów.

Profesjonalna strona nastawiona na zdobywanie klientów

Takie strony to zdecydowana mniejszość, ich właściciele zdają sobie sprawę z potrzeby inwestowania w profesjonalne rozwiązania i dzięki temu osiągają bardzo dobre wyniki sprzedaży. Strony takie nie skupiają się na designie, lecz na realizacji celów biznesowych.

Jako przykład podam jednego z naszych klientów. Firma Erton, która zajmuje się wysokiej jakości meblami na wymiar, współpracuje z nami już bardzo długo. Na pierwszy rzut oka, strona nie wygląda jak większość firm oferujących podobne usługi. Jednak jej struktura, działanie oraz przede wszystkim treść, sprawiają, że strona zdobywa nawet po kilkadziesiąt zapytań w tygodniu.

Dobre wyniki sprzedażowe wynikają przede wszystkim z bardzo wysokiej widoczności w Google oraz z samej budowy strony, która skupia użytkowników na składaniu zamówień. Poniżej możesz zobaczyć case study opisujący drogę do sukcesu firmy Erton oraz kilku innych firm.

Dlaczego twoja firma musi mieć profesjonalną stronę internetową?

Zaprezentowałeś się umiejętnie? Istnieje szansa, że potencjalny klient czy kontrahent nawiąże z tobą kontakt, a nawet sfinalizuje transakcję. Aby jednak tak się stało, musi trafić na twoją stronę, odnaleźć właściwe informacje i ci zaufać. Właśnie dlatego absolutną podstawą jest profesjonalna strona internetowa.

Potrzebujesz jej, podobnie jak siedziby dla swojej firmy czy nieprzerwanych dostaw prądu. Oczywiście, jesteś w stanie dotrzeć do klientów bez własnej strony internetowej. Jednak inne źródła dotarcia są bardzo często zmienne i duża inwestycja w dany kanał sprzedażowy może przestać być opłacalna z dnia na dzień.

Jakie są korzyści z posiadania profesjonalnej strony?

Profesjonalna storna internetowa to inwestycja na lata – zarówno w budowanie wizerunku firmy, jak też w prowadzenie działań informacyjnych i sprzedażowych to ciągłe zwiększanie szans na rozwój.

Budujesz wizerunek swojej marki jako eksperta

Przemyślana struktura czy architektura informacji oraz odpowiednio dobrane treści na www to podstawa twojego sukcesu biznesowego. Dobranie odpowiedniej strategi dotarcia do klientów oraz sposób działania to podstawa – tak, byś zaprezentował się rynkowi z jak najlepszej strony. Pamiętaj: nie ma jednego dobrego rozwiązania dla wszystkich. Oczekuj więc, że serwis www dla twojej marki powstanie na indywidualne zamówienie.

Zyskujesz nowych, dobrze płacących klientów

Proste, nakierowane na sprzedaż serwisy czy profesjonalne sklepy internetowe – oto miejsca, które są nastawione na pozyskiwanie nowych klientów. Odpowiednia konstrukcja takiego portalu to gwarancja, że potencjalnego kupującego od finalizacji transakcji dzieli zaledwie kilka kliknięć. Ale na standardowej stronie www także walczysz o klienta. Czasem o tego indywidualnego, niekiedy o kontrahenta, który zechce z tobą współpracować, podpisując kontrakt na wysoką sumę. Im bardziej przemyślany i zaplanowany jest serwis, tym więcej zyskujesz.

Masz nieograniczony zasięg

Sky is the limit – zwłaszcza przy zoptymalizowanej pod SEO stronie, która jest we właściwy sposób pozycjonowana. Dobry serwis pozwala ci też budować zasięg organiczny. Wystarczy ciekawy dla twojej grupy docelowej content, podany w przyjemnej formie, by stworzyć ruch w serwisie – tak podczas intensywnych kampanii, jak i w długofalowej perspektywie.

Strona to twój sprzedawca działający 24/7

Strona www ma wartość informacyjną, ale przede wszystkim – sprzedażową. Serwis www pozwoli ci poszerzyć wachlarz kanałów sprzedażowych o te dostępne online. Prosto, wygodnie i niemal automatycznie. A nawet jeśli nie chcesz prowadzić sprzedaży w sieci, możesz w atrakcyjny dla odbiorcy sposób zaprezentować towary i usługi oferowane przez twoją firmę oraz zachęcić do skorzystania z nich.

Najważniejsze elementy profesjonalnej strony www

Co cechuję profesjonalną stronę internetową? Głównym czynnikiem będzie zawsze nastawienie na klienta oraz realizacja przez niego celów biznesowych, które mają przynieść zysk twojej firmie. Składa się na to kilka istotnych kwestii:

Dostosowanie do grupy docelowej

Grupa docelowa to pierwszy i najważniejszy element, bez którego nie da się nawet zacząć. Musisz wiedzieć, kto jest twoim potencjalnym klientem, jakie ma prawdziwe potrzeby i w jaki sposób jesteś w stanie mu pomóc. To na podstawie analizy grupy docelowej będziesz podejmować wiele decyzji, na przykład bazując na utworzonych personach.

Cały przekaz strony, jej struktura, architektura informacji czy komunikacja marketingowa zależy od tego, kim są osoby, którzy mogą zostać twoimi klientami. Nie robisz strony dla siebie, nie robisz też strony dla każdego, kto na nią trafi. Profesjonalna strona jest idealna, dla tych którzy będą kupować.

Struktura odzwierciedlająca prowadzony biznes

Każdy biznes ma jakieś zasady działania, ofertę czy utarte schematy. Twoja strona powinna odzwierciedlać twój biznes. Jeśli masz w ofercie kilkanaście usług, to będziesz musiał stworzyć podstrony na każdą z nich. Zbudowanie jednej zakładki z ofertą i wypisanie usług w kilku linijkach to ogromny. a do tego bardzo powszechny błąd.

Dodałbyś do koszyka produkt w sklepie, nie zaglądając na stronę tego produktu? Każdy chce przeczytać przynajmniej podstawowe informacje o tym, czym się zajmujesz. Wyobraź sobie, że potencjalny klient prosi cię o komplet informacji na temat jednej usługi — znacznie łatwiej jest wysłać linka do konkretnej podstrony. Do tego informacje takie są ogólnodostępne i nie musisz odpowiadać na wiele prostych pytań.

Wartościowe treści

Żyjemy w czasach konsumpcji ogromnej ilości treści, każdy potencjalny klient potrzebuje zapoznać się z tym, jak działa twoja firma i jak wygląda twoja oferta. Gdy klient wysyła zapytanie, czy dzwoni, prawie zawsze miał styczność z twoimi treściami. Każdy, kto się do ciebie zgłasza ma już pewien pogląd na twoją firmę, właśnie dzięki treściom.

Mała ilość zapytań, nawet przy dużym ruchu na stronie wynikać może z niewłaściwych lub nieatrakcyjnych treści, dlatego warto, aby budować wartościowe treści, które pozowała poznać twoją firmę i jej zaufać.

Zapewne, gdy sam czegoś potrzebujesz, szukasz najpierw informacji w Google na dany temat. Twoi klienci też robią takie rozeznania rynku i jeśli trafią np. na twój wpis na blogu, który opisuje dany problem, to istnieje większa szansa, że się do ciebie zgłoszą. Czytając ten wpis, jesteś dokładnie w takiej sytuacji 🙂

Przystosowanie do wyszukiwarek (SEO)

Google to potęga, wcale nie piszę tak dlatego, że zajmuję się zwiększaniem widoczności w tej wyszukiwarce. Po prostu wszyscy używają Google. Do tego to jedno z niewielu źródeł ruchu, które podają nam intencje użytkownika. Jeśli ktoś wpisuje nazwę twojej usługi w Google, to wiadomo, że jej potrzebuje. Nie musisz go przekonywać do usługi, wystarczy, że pokażesz siebie jako profesjonalnego wykonawcę.

SEO to potężne narzędzie do zdobywania klientów, a jego główne założenia opierają się na dokładnej analizie słów kluczowych (grupa docelowa). Dzięki znajomości słów kluczowych, jakich używają potencjalni klienci, jesteś w stanie zbudować właściwą strukturę i architekturę strony. Kolejnym elementem SEO jest treść, im lepsza dla użytkownika, tym więcej zyska twój biznes. Na koniec promocja na zewnątrz, czyli zdobywanie linków.

Profesjonalne SEO będzie bardzo dobrym źródłem klientów, ma jednak dwie istotne wady. Po pierwsze, dobre SEO jest długofalowe i nie da się uzyskać efektów w szybkim czasie, czasami trzeba kilkunastu miesięcy pracy, by zobaczyć efekt w postaci rozwoju biznesu. Po drugie SEO jest drogie z uwagi na szeroki zakres działań, prawie zawsze warto inwestować w SEO, jednak nie każdego na to stać. Zwłaszcza że na efekty trzeba czekać.

Nastawienie na cel biznesowy

Twoja strona ma realizować cele twojego biznesu, którymi najczęściej są:

  • sprzedaż produktów w sklepach internetowych
  • generowanie zapytań od potencjalnych klientów (formularze, telefony)
  • zwiększanie świadomości marki

Każda profesjonalna strona będzie dążyła w kierunku realizacji tych celów. Duży ruch nie jest celem samym w sobie, ważną jest wzrastająca ilość sprzedaży czy generowania zapytań. Dlatego istotną kwestią jest zaplanowanie strony w taki sposób, aby mogła sprzedawać coraz więcej i więcej.

Jako właściciela firmy, powinny cię interesować te nadrzędne cele. Natomiast zbudowanie strony, która je osiągnie, powinno być zaplanowane przez specjalistów.

Szybkość storny

Ważnym aspektem profesjonalnej strony jest jej szybkość działania. Pomijam tu nawet fakt, że szybkie strony są bardziej premiowane w Google. Wyższe pozycje w Google to chyba najmniej ważny argument, serio. Istnieje o wiele więcej zalet szybko działającej strony. Poniżej kilka najważniejszych:

Znasz to uczucie, gdy wchodzisz na stronę internetową i ona bardzo długo się ładuje? Chcesz kupić ten produkt, ale koszyk się zawiesza lub strona nie nadaje się do użytkownika z powodu wolnego ładowania?

Takie działanie strony jest bardzo irytujące i może każdego wyprowadzić z równowagi. Warto zadbać o szybkość strony, by twoi klienci z przyjemnością korzystali z twojej strony czy sklepu. Niech wizyta w twojej stronie będzie kojarzyć się z czymś miłym, nikt nie wróci na sklep, który kojarzy mu się ze stresem.

Im szybsza strona, tym więcej zadowolonych użytkowników, którzy chętniej kupują czy wypełniają formularze kontaktowe. Innymi słowy, szybkość twojej strony internetowej przekłada się na pieniądze.

Na czym nie koncentrować swojej uwagi?

Istnieje kilka rzeczy, na które właściciele firm przywiązują zbyt dużą uwagę. Postaram się teraz wyjaśnić, dlaczego nie warto przejmować tymi elementami, jeśli chcesz mieć profesjonalną stronę internetową.

Design nie powinien być na pierwszym planie

Większość właścicieli firm, szukając inspiracji do nowej strony, skupia się wyłączenie na aspektach wizualnych. Wygląd strony jest jednak mniej ważny, niż ci się wydaje. Wiadomo, że strona nie może być brzydka i odstraszająca, jednak nie musi być też idealnie zaprojektowana.

Proces projektowania standardowej strony zaczyna się zawsze od kilku pytań o cechy wizualne, potem grafik stworzy projekt na bazie twoich upodobań, które niekoniecznie będą trafiać do klientów.

Rozpoczynanie pracy nad storna wizualną jest błędem, który potrafi kosztować wyrzucenie całości do kosza. Wiele razy zdarzyło się nam, tłumaczyć klientowi, że jego nowo stworzona strona, po prostu nie ma szans na zdobywanie klientów.

Zacznij od zaplanowania struktury strony, rozrysuj schemat wszystkich podstron, napisz ich treści, które możesz nawet ułożyć w prostym schemacie. Dopiero na takiej podstawie grafik zrobi świetną robotę.

Nie ulegaj schematom

Uleganie schematom to coś, co pojawia się bardzo często. Zdarza się, że strony firm z jednej branży wyglądają prawie tak samo. Czasami może to mieć jakieś uzasadnienie, jednak bezmyślne kopiowanie stron konkurencji sprawia, że jesteś jednym z wielu. Do tego, nie jest powiedziane, że wszyscy robią to dobrze.

Znacznie lepiej jest bazować na własnych doświadczeniach i analizach. Nawet w jednej branży, dwie różne firmy mogą mieć totalnie różny model biznesowy, co należałoby uwzględnić na stronie firmowej.

Dobrym przykładem powielania schematów, jest używanie sliderów na stronie głównej. Na szczęście odchodzi się już od ich używania, jednak są one jeszcze dość powszechne. Badania mówią, że trzeci i kolejne slajdy nigdy nie są oglądane. Dlatego informacje w nich zawarte powinny trafić na główną część strony. W dobie telefonów i przyzwyczajeń do scrollowania nikt nie ogląda dalszych slidów.

Nie słuchaj rad osób, które nie są w twojej grupie docelowej

Kolejnym aspektem budowy profesjonalnej strony jest bazowanie na opinii osób, które nie są w twojej grupie docelowej. Większość właścicieli firm bazuje na opinii swoich współpracowników lub (co jest najgorsze) członków rodziny.

Jedyną osobą z twojej firmy, która może mieć zdanie na temat nowej strony, jest sprzedawca, czyli ktoś, kto ma bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem. Pytanie rodziny w ogóle mija się z celem, ponieważ większość twoich bliskich nie zna realiów twojego biznesu i skupi się wyłącznie na aspektach wizualnych, co jak już wiesz, jest mało istotne w procesie pozyskiwania klienta.

Tworzenie stron www – krok po kroku

Oto propozycja kroków budowy profesjonalnej strony. Dzięki takiemu podejściu będziesz w stanie zbudować o wiele lepszą stronę, która będzie zdobywać wielu klientów.

Jeśli zależy SEO/pozycjonowaniu zapoznaj się z artykułem o strategii SEO, który mówi jak zaplanować strukturę idealną dla wyszukiwarek internetowych takich jak Google.

Research i analiza

Punktem wyjścia przy tworzeniu strony internetowej jest poznanie jej przyszłego (lub obecnego, jeżeli np. projektujemy nową wersję) użytkownika. Aby poznać taką osobę musimy zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  • Dlaczego do nas trafił?
  • Co go do tego zmotywowało?
  • Jakie są jego potrzeby?
  • Jak się zachowuje?

Po co w ogóle poznawać i opisywać zachowania osób, które będą korzystać z serwisu www? Odpowiedzi na te pytania dadzą nam wiedzę, dzięki której możemy zaprojektować stronę właśnie dla nich. Spełniając ich oczekiwania, sprawimy, że z większym prawdopodobieństwem użytkownicy tacy dokonają konwersji, czyli staną się naszymi klientami.

Tworzenie architektury treści

Strona internetowa nie może istnieć bez zawartości, dlatego kolejnym krokiem jest stworzenie architektury informacji jaką chcemy przekazać użytkownikowi. Ułożenie zależnych od siebie podstron w logiczny sposób znacznie ułatwi poruszanie się po serwisie, zwłaszcza jeżeli jego struktura jest skomplikowana i wielopoziomowa.

Zyskają na tym nie tylko osoby szukającej danej informacji. Dzięki logicznemu ułożeniu poszczególnych treści, strona www jest łatwiej i szybciej skanowana przez roboty indeksujące – przełożyć się to może na lepszą widoczność w wyszukiwarkach internetowych.

Dlaczego zaczynamy od tworzenia treści?

Posiadanie przynajmniej zarysu treści jaka ma znajdować się w serwisie jest niezwykle ważne w procesie projektowania strony www. Ciężko jest zrobić choćby podstawowy szkic bez wiedzy o treści i intencji przekazu. Nawet bardzo dobry layout przestaje mieć sens, jeżeli zostanie zaprojektowany dla innego przekazu.

Prototypowanie i pierwsze testy

Kolejnym etapem w tworzeniu strony internetowej jest przygotowanie szkiców poszczególnych widoków. Bardzo często odbywa się to przy pomocy kartki papieru i ołówka – nie jesteśmy ograniczeni narzędziem, dzięki czemu możemy skupić się na potrzebach użytkownika. To na tym etapie przydaje się wiedza o architekturze treści oraz potrzebach przyszłych klientów, które chcemy zaspokoić.

W kolejnym kroku szkice przygotowane na papierze przenosimy do prototypu strony, który nie jest jeszcze w pełni funkcjonalny, ale może pokazać wszelkie błędy związane z jej użytecznością. Ważne jest aby szczegółowo omówić tak przygotowaną makietę i na tym etapie wykryć jak najwięcej niedoskonałości.

Kodowanie i testowanie

Kodowanie to już właściwe przygotowanie, według wcześniej ustalonych projektów z całą jej funkcjonalnością. Stronę www tworzymy zazwyczaj na roboczym serwerze gdzie odbywają się testy:

  • działania na różnych przeglądarkach internetowych
  • działania na różnych rodzajach urządzeń (desktop, netbook, tablet, smartfon, telefon)
  • szybkości serwera (ważne w przypadku używania systemów CMS)
  • szybkości działania po stronie przeglądarki

Wszelkie niedociągnięcia, które mogą różnicować wygląd układu na różnych przeglądarkach czy urządzeniach, naprawiamy na bieżąco. W ostatnim etapie tworzenia strony optymalizujemy jej kod pod względem szybkości i wydajności, zarówno na serwerze jak i w przeglądarce – wszytko po to, aby witryna ładowała się najszybciej jak to możliwe.

Wdrażanie analityki internetowej

Wdrożenie analityki internetowej nie jest konieczne przy tworzeniu strony www, ale warto się nad tym zastanowić. Większość osób nie docenia analityki, co jest olbrzymim błędem biznesowym. Dane płynące z pochodzenia i zachowań użytkowników mogą posłużyć do podejmowania decyzji istotnych dla prowadzonej działalności.

Wdrożenie analityki bardzo często utożsamiane jest z samą instalacją narzędzia takiego jak darmowe Google Analytics. Większość osób używa go jedynie, aby sprawdzić ilość odsłon strony, a dobrze zaplanowana analityka to przede wszystkim wyznaczenie celów biznesowych oraz mierzenie postępów ich realizacji w czasie.

Podsumowanie

Zaprojektowanie i wdrożenie profesjonalnej strony to proces znacznie szerszy niż może to się na początku wydawać. Jeśli chcesz mieć stronę, która będzie zdobywać dla ciebie klientów, musisz uwzględnić wiele czynników wpływających na cały proces pozyskiwania klienta i uwzględnić je w budowie strony.