Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Jak reklamować się w internecie?
  • Jakie są rodzaje reklamy internetowej?
  • Jakie reklamy są najskuteczniejsze?
  • Który kanał dotarcia do klienta wybrać?
  • Lepiej reklamować się organicznie, czy za pomocą reklamy płatnej?
Reklama w internecie – jaka jest najskuteczniejsza?
Reklama w internecie – jaka jest najskuteczniejsza?

Jak reklamować się w internecie?

Pierwszą reklamą w internecie był baner amerykańskiej firmy AT&T w 1994 roku. Był to po prostu czarny prostokąt z napisem „Have you ever clicked you mouse right there? You will!”. Jego klikalność wynosiła 44%, co oznacza, że kliknęła go niemal co druga osoba, która go zobaczyła. Dzisiaj taki wynik na samym banerze reklamowym jest zupełnie nie do osiągnięcia – ale też sama reklama internetowa wygląda zupełnie inaczej, podobnie jak i zachowania internautów. Wtedy taki baner był w zasadzie jedyną dostępną formą reklamy internetowej – a dziś jest jedną z wielu. Trudno więc to bezpośrednio porównywać.

Sam internet jest też pierwszym miejscem, w którym warto się reklamować, a reklama w nim może być tak skuteczna, że nie będzie trzeba wychodzić poza sieć. 

Aby rzeczywiście była skuteczna, musi być przemyślana i wykonywana zgodnie z pewnymi wypracowanymi na przestrzeni lat zasadami. Nie masz się co ich obawiać – są bardzo proste i zrozumiałe dla każdego. Wymagają jedynie poświęcenia czasu (o ile oczywiście nie wolisz zlecić tego agencji).

Ustal grupę docelową

Zanim zaczniesz się reklamować w internecie, najpierw ustal, do kogo będziesz kierować swoją reklamę. Teoretycznie odpowiedź na to pytanie jest prosta – oczywiście do klientów. Trzeba jednak sprecyzować, kim dokładnie jest Twój klient: z jakiego powodu kupuje Twoje produkty, ile ma lat, czym się kieruje przy wyborze różnych produktów czy w jaki sposób spędza czas w internecie. Od odpowiedzi na te i inne pytania zależy, jaki rodzaj reklamy będzie dla Ciebie najlepszy.

Zazwyczaj klientów można podzielić na dwie-trzy główne grupy docelowe, różniące się między sobą cechami demograficznymi: wiekiem, płcią, miejscem zamieszkania czy zainteresowaniami.

Zdecyduj, jaki jest cel Twojej reklamy w internecie

Wbrew pozorom reklama nie musi służyć tylko do sprzedaży produktów – może też być narzędziem do budowania wizerunku, edukowania obecnych i potencjalnych klientów czy docierania do osób, które jeszcze nie znają Twojej firmy. Ustal więc, co dokładnie chcesz osiągnąć za pomocą reklamy internetowej – od tego będzie zależał wybór rodzaju reklamy oraz to, w jaki sposób będziesz się komunikować z odbiorcami.

Łącz różne rodzaje reklamy

Tak jak wspomniałem na początku, reklamę w internecie prowadzi się dziś równolegle na kilka sposobów. Nie są to jednak losowo wybrane rodzaje reklamy, ale logiczna ścieżka zakupowa – pierwsze zetknięcie z reklamą powinno budować świadomość, drugie – wzbudzać chęć zakupu, a przy trzecim klient powinien zostać już do tego zakupu ostatecznie przekonany. Do każdego z tych etapów wybiera się odpowiedni rodzaj reklamy.

Przykłady ścieżek zakupowych:

  • Post w social media, który zaciekawia i prowadzi do artykułu na blogu firmowym ➡ artykuł na blogu, który linkuje do karty produktu w sklepie internetowym ➡ opis produktu w sklepie, który przekonuje do zakupu
  • Reklama w sponsorowanych wynikach Google ➡ przekonujący i wyczerpujący opis usługi na stronie www ➡ podstrona (landing page) z promocją, na której klient dokonuje zakupu
  • Pozycjonowanie lokalne ➡ dobrze prowadzony profil w Google Maps ➡ strona www, na którą można wejść z Map Google’a, aby sprawdzić szczegóły (np. menu restauracji)

Powyższe przykłady to oczywiście najprostsze możliwe kombinacje ścieżek zakupowych, które mają na celu jedynie zobrazowanie mechanizmu. Ścieżki zakupowe to bardzo rozległy temat, o którym można by napisać bardzo długi artykuł czy nawet e-booka – dlatego zachęcam Cię do zgłębienia go.

Jakie rodzaje reklamy internetowej wykorzystać w ścieżce zakupowej?

Rodzajów reklam w internecie, z których możesz stworzyć taką ścieżkę zakupową, jest wiele. Poniżej znajdziesz krótkie opisy najpopularniejszych z nich. Dzięki temu będziesz mógł wybrać te, które są dla Ciebie najlepsze, tzn. które będą najlepiej rezonować z Twoim biznesem i produktem oraz będą przekonujące dla Twoich klientów.

Rodzaje reklamy internetowej

Obecność w Google

Obecność w Google to jeden z najważniejszych aspektów reklamy w internecie i wcale nie mówię o tym, dlatego że zajmuje się tym na co dzień. Reklama w Google jest taka dobra, ponieważ masz możliwość dotarcia do klientów w chwili, gdy oni naprawdę Cię potrzebują. Przecież, jeśli ktoś wpisuje daną frazę w wyszukiwarce, to jest właśnie w trybie szukania i chce poznać rozwiązania swoich problemów. Jeśli je dostarczysz – bardzo często zdobywasz klienta.

Pozycjonowanie (SEO)

Pozycjonowanie to działania, które mają na celu wyświetlanie Twojej strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google. W teorii wyświetla się tam każda strona – ale tylko kilkanaście najlepiej wypozycjonowanych wyświetla się na pierwszej stronie wyników. Pamiętaj, że liczba miejsc na pierwszej stronie Google jest ograniczona, a firm w internecie – bardzo dużo. Osiągnięcie tego nie jest łatwe ani szybkie, ale już nawet zbliżenie się do tego wyniku jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy w internecie.

Pozycjonowanie wymaga pewnej wiedzy technicznej i przede wszystkim czasu (nawet przy dobrym pozycjonowaniu na wyniki trzeba czekać przynajmniej kilka miesięcy). Można jednak łatwo znaleźć wyczerpujące artykuły i poradniki na temat pozycjonowania.

Reklama płatna (Google Ads)

Pozycjonowanie można wesprzeć płatnymi wynikami w Google. Polega to na tym, że opłacasz wyświetlanie się Twojej strony na samej górze wyników wyszukiwania. Z jednej strony wynik jest wtedy oznaczony jako sponsorowany, ale z drugiej strony – wielu użytkowników tego nie widzi lub nie ma to dla nich znaczenia. Nie traktuj jednak Google Ads jako „drogi na skróty” w pozycjonowaniu, tylko jako rozwiązanie krótkoterminowe. Przykładowe zastosowanie płatnych kampanii Google Ads, które dobrze to opisuje, przedstawiłem w artykule o podstawach SEO.

Reklama w Google Maps

Jeśli prowadzisz biznes działający lokalnie, to zdecydowanie warto prowadzić reklamę w Google Maps. Wbrew pozorom nie oznacza to jedynie wypełnienia profilu w tej aplikacji – trzeba też na bieżąco uzupełniać zdjęcia czy odpowiadać na pytania i oceny klientów. Przyda się też przekierowanie do strony www, na której klient znajdzie szczegóły Twojej oferty. 

Content marketing

Content marketing to wszelkie działania, które do reklamy wykorzystują bardziej zaawansowane treści (zresztą jego polska nazwa brzmi: marketing treści). Może to być prowadzenie bloga, nagrywanie podcastów lub wideo, czy też pisanie poradników dotyczących produktu.

Content marketing to obok pozycjonowania jeden z najskuteczniejszych rodzajów reklamy – w dodatku te dwa narzędzia naprawdę świetnie ze sobą współpracują. Jego ogromną zaletą jest również to, że za jego pomocą można się reklamować praktycznie za darmo. Ponadto content marketing jest czymś więcej, niż tylko reklamą, bo buduje także pozytywny wizerunek Twojej firmy i edukuje Twojego klienta – co daje dużo korzyści zarówno jemu, jak i Tobie.

E-mail marketing

E-mail marketing również jest potężnym narzędziem marketingowych. Jego główne zalety to bezpośredniość, skuteczność, bardzo niskie koszty, dobre dopasowanie do grupy docelowej (w końcu na subskrypcję zapisują się ci, którzy faktycznie chcą ją otrzymywać) oraz niezależność od algorytmów wyszukiwarki i stabilności social mediów. W internecie można znaleźć bardzo dużo darmowych materiałów o tym, jak go prowadzić – i naprawdę warto to robić.

Media społecznościowe

Jeśli Twoi klienci spędzają dużo czasu na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie, to rozważ działania reklamowe w tych miejscach. Wiedz jednak, że publikacje w mediach społecznościowych powinieneś dopasować nie tylko do Twoich odbiorców, ale również do charakteru danej platformy social media; zupełnie inne rodzaje treści udostępnia się na LinkedInie, a inne np. na TikToku (to dość skrajny przykład, ale dobrze to obrazuje).

W mediach społecznościowych również warto łączyć działania organiczne (bezpłatne, np. zwykłe pisanie postów) z reklamami płatnymi.

Działania organiczne

Działania organiczne w social mediach będą wyglądały inaczej na różnych platformach. Z grubsza rzecz ujmując, będzie to polegało na prowadzeniu profilu (firmowego lub reprezentującego Twoją osobę, jeśli jesteś specjalistą) i publikowaniu treści związanych z Twoją działalnością i branżą. Brzmi to podobnie do blogowania i content marketingu – różnica jest jednak taka, że ideą social mediów jest wchodzenie w relacje z innymi osobami i życie z nimi w pewnej społeczności (np. osób zajmujących się daną branżą czy lubiących jakąś markę). Twoim zadaniem będzie więc także odpowiadanie na komentarze i pytania czy wchodzenie w dyskusje na innych profilach.

Reklama płatna

Z kolei płatne reklamy w social mediach polegają najczęściej na tworzeniu specjalnych postów reklamowych, które będą się wyświetlać wybranej przez Ciebie grupie docelowej (a do jej stworzenia niezbędna jest wiedza na temat Twoich klientów – napisałem trochę o tym w artykule o przenoszeniu biznesu do internetu). Mogą to być bannery, zdjęcia czy filmy. Wiele zależy od samej platformy social media – każda ma swój system reklamowy i dopasowane do niego formaty.

Który rodzaj reklamy wybrać?

Nie odpowiem Ci na to pytanie wprost, ponieważ wybór reklamy w internecie powinien być podyktowany tym, jaki rodzaj biznesu prowadzisz, jaki masz produkt oraz tym, jaką drogą najszybciej i najskuteczniej dotrzesz do swojego klienta.

Podam Ci przykład: jeśli Twoi potencjalni klienci nie korzystają z social mediów, to nie ma sensu zakładać tam profilu na siłę. Dość popularnym błędem, z którym się spotykam, jest zakładanie kont na wszystkich platformach social media tylko dlatego, że „wszyscy tam już są” (publikując w dodatku identyczne treści na każdej z nich).

Jeśli jednak masz już sprawnie działający e-commerce, rozbudowujesz swoją ofertę i chciałbyś dotrzeć do nowych, młodszych osób, to social media mogą być w takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem. Jak więc widzisz – „to zależy”.

Podam Ci inny przykład: jeśli jesteś architektem wnętrz, to nic nie przedstawi Twojej pracy tak dobrze, jak fotografie. Z drugiej strony, jednym z najczęstszych pytań na temat takich usług jest pytanie o wycenę. Projektanci wnętrz pracują też w dużej mierze lokalnie – w obrębie miasta czy województwa. 

Jaki rodzaj reklamy będzie w tej sytuacji najlepszy? 

Konta na Instagramie i Pintereście (to platformy social media, w których główną formą komunikacji są zdjęcia i grafiki), strona z blogiem firmowym, odpowiadającym na najczęściej zadawane pytania (content marketing) oraz pozycjonowanie lokalne i obecność na Mapach Google.

Jak więc widzisz, rozwiązania dla każdej branży i firmy mogą się od siebie różnić.

Darmowa reklama w internecie czy płatna?

Mam dla Ciebie dobrą wiadomość: można promować się w internecie, mając niski budżet. A nawet można robić to za darmo – i przy odrobinie wysiłku ta darmowa reklama może w niczym nie ustępować płatnej. Mało tego, dobrze przemyślana i konsekwentnie realizowana darmowa reklama może w dłuższej perspektywie działać nawet lepiej, niż robiona na szybko, bez pomysłu i bez strategii reklama płatna.

Oczywiście zawsze jest „coś za coś” – reklamowanie się za darmo wymaga czasu, wysiłku i wiedzy, która będzie potrzebna do pisania artykułów, konfigurowania strony, pozycjonowania organicznego i innych czynności. Darmowa reklama nie przynosi też efektów od razu – trzeba na nie poczekać. 

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest sprytne połączenie reklamy darmowej i dobrze skonfigurowanej reklamy płatnej. Reklamą darmową może być na przykład content marketing i prowadzenie social mediów, a płatną – pozycjonowanie oraz pojedyncze kampanie, np. promocje ograniczone czasowo.

Podsumowanie

Reklama w internecie nie jest wbrew pozorom tak trudna, jak się wydaje. Jednak aby była skuteczna, trzeba jednak poświęcić na jej przygotowanie trochę czasu lub komuś to zlecić. Kluczem jest tu naprawdę solidna znajomość swoich klientów. Powinieneś wiedzieć, w których „obszarach” internetu najczęściej się oni poruszają, jak z niego korzystają i jakie rodzaje treści najlepiej na nich działają – a potem po prostu dobrać narzędzia, za pomocą których się z nimi skomunikujesz. Tymi narzędziami są właśnie różne rodzaje reklamy.