W tym poradniku najpierw pokażę Ci możliwości reklamy Google oraz kroki potrzebne do uruchomienia pierwszej kampanii; poznasz także czynniki, od których zależą koszty reklamy. Zastanowimy się też, czy lepiej prowadzić ją samemu, czy komuś zlecić, a jeśli tak, to komu.

Spis treści

Czym jest Google Ads (dawniej AdWords)?

Google Ads, kiedyś znane jako Google AdWords to – mówiąc najprościej – system płatnych reklam w Google. Możesz tworzyć w nim kampanie reklamowe, które będą się wyświetlać na stronach z wynikami wyszukiwania Google i na witrynach partnerskich. Witryny partnerskie to zarówno duże serwisy, takie jak na przykład Onet czy YouTube, ale także setki (jeśli nie tysiące) mniejszych blogów i stron.

Google Ads jest jednym z najpopularniejszych systemów reklamowych w internecie. Korzystają z niego zarówno wielkie, międzynarodowe korporacje, duże i średnie firmy działające w skali kraju, jak i małe, działające lokalnie firmy. Co bardzo ciekawe – w każdym z tych rodzajów i skali biznesów Google Ads działa tak samo dobrze.

Czy warto korzystać z Google Ads?

Google Ads stało się bardzo popularne, ponieważ oprócz tego, że działa tak samo dobrze w praktycznie każdym rodzaju biznesu, to ma wiele zalet, dzięki którym korzystanie z tego systemu jest bardzo łatwe i efektywne.

Natychmiastowa widoczność. Ważną zaletą jest to, że reklamy Google Ads są widoczne praktycznie od razu po uruchomieniu kampanii. Z kolei w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu potrzebujemy ją szybko wyłączyć – możemy to zrobić jednym kliknięciem. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy chcemy zmienić strategię, kampanię lub wygląd samej reklamy.

Na każdy budżet. Google Ads nie ma wymaganej minimalnej wysokości budżetu, który trzeba zainwestować – co oznacza, że można inwestować w niego już nawet kwoty rzędu kilkuset złotych. W dodatku można finansować reklamy na kilka sposobów – przez podłączenie karty płatniczej (mamy wtedy zapewnioną ciągłość wyświetlania reklam nawet w przypadku nieznacznego przekroczenia budżetu), jak i przez doładowania pre-paid – wprawdzie trzeba wtedy odczekać na zaksięgowanie przelewu bankowego, czyli 1-2 dni, ale gwarantuje to, że nie wydamy ani złotówki więcej, niż planowaliśmy. Jest też możliwość łączenia metod, np. podłączenia karty płatniczej po to, aby zasilać konto na zasadzie pre-paid.

Dokładne raporty i możliwość optymalizacji reklam. Bardzo dużą zaletą jest dokładne raportowanie wyników kampanii i poniesionych kosztów. Raporty Google Ads są na tyle precyzyjne, że na ich podstawie możesz zoptymalizować każdą kolejną kampanię i osiągać lepsze efekty przy podobnym lub nawet mniejszym budżecie. W raportach wyszczególnione są wyniki każdej kampanii, reklamy, a nawet słów kluczowych – można więc wyłączyć mniej wydajne reklamy, a ich budżet spożytkować na te wydajniejsze.

Precyzyjne targetowanie reklam. Reklamy w kampaniach Google Ads można kierować do bardzo precyzyjnych grup odbiorców – nie tylko na podstawie wpisywanych fraz, wieku, płci czy miejsca zamieszkania, ale także na podstawie zachowań w internecie, odwiedzanych stron internetowych czy nawet odwiedzanych miejsc „w realu”. Jeśli mamy taką potrzebę, to możemy stworzyć bardzo dokładną grupę odbiorców, w której prawdopodobieństwo konwersji (czyli np. zakupu) będzie bardzo wysokie. Precyzyjne targetowanie pozwala także na wyświetlanie reklam osobom, które mieszkają w okolicy naszego sklepu.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Czy reklama w Google Ads się opłaca?

Te zalety sprawiają, że reklama w Google Ads jest bardzo opłacalna i charakteryzuje się dużym zwrotem z inwestycji. Oczywiście bardzo dużo zależy od tego, jaki produkt lub usługę promujemy oraz jak zbudujemy kampanię – jednak nawet nie mając wielkiego doświadczenia, będziesz w stanie stworzyć prostą kampanię, która może przynieść zauważalny zysk. Gdy natomiast zaczniesz mierzyć konwersje, analizować Twoje kampanie i je optymalizować – to zwrot z inwestycji (i tym samym zarobek) mogą być znacznie, znacznie większe.

Jedno jest pewne – gdyby ten system nie przynosił zysków i nie działał tak dobrze, to Google nie pozwoliłoby sobie na kiepskie opinie i utrzymywanie systemu przez 20 lat ( reklamy Google wystartowały w roku 2000!).

Dowiedzmy się teraz, jakie są dostępne rodzaje reklam.

Jakie są rodzaje reklamy w Google Ads?

Pierwszy i najstarszy rodzaj reklam w Google Ads, uznawany za najbardziej charakterystyczny dla tego systemu. Reklama w wynikach wyszukiwania polega na wyświetlaniu tzw. wyników sponsorowanych, które są specjalnie oznaczone – choć nadal różnica między nimi a naturalnymi wynikami może być mała, co widać zresztą na poniższym screenie. Znajdują się one zawsze na samej górze strony z wynikami.

Przykład reklamy tekstowej i jej oznaczenia na stronie z wynikami

Jest to też najbardziej uniwersalny rodzaj reklam – nada się praktycznie dla każdego rodzaju działalności i branży. Jest bardzo prosta: składa się z nagłówka, linka do strony i kilku linijek opisu, zatem jej siła i skuteczność opiera się na dobrym komunikacie.

Reklama dynamiczna (DSA)

Dodatkowym typem reklamy tekstowej jest reklama DSA (Dynamic Search Ads). W tej reklamie do dyspozycji mamy tylko 180 znaków tekstu do wpisania. Nie musimy w niej ustawiać słów kluczowych, nagłówka ani linka z podstroną, do której reklama ma kierować – robi to za nas Google w trybie dynamicznym, czyli dostosowuje się do tego, co w danej chwili wpisuje użytkownik w wyszukiwarkę. Zaletą tych reklam jest to, że dzięki dynamicznemu dostosowywaniu się do użytkownika, dobrze reagują na nietypowe frazy i zapytania i od razu kierują do odpowiedniej podstrony. Dzięki temu ten rodzaj reklamy – choć mało widowiskowy – ma wysoką skuteczność.

Reklama graficzna w sieci GDN (Google Display Network)

Reklama graficzna polega na wyświetlaniu banerów lub grafik z małą ilością tekstu, które są jednocześnie linkiem do wyznaczonego przez Ciebie produktu lub strony. Reklama graficzna powinna mieć formę, która zawiera obraz, logo, nagłówek, nazwę firmy i tekst. Bywa jednak, że firmy używają tylko napisu na jednolitym tle – jest to dozwolone.

Przykład reklam graficznych – po prawej stronie ekranu

Do tworzenia reklamy wystarczy wbudowany w Google Ads kreator banerów, ale oczywiście warto zlecić grafikowi zaprojektowanie odpowiedniego banera, który będzie spełniał założenia strategii reklamowej i będzie zgodny z komunikacją i kolorystyką strony. Do wyboru są różne rodzaje i wielkości banerów – od reklam typu lightbox (może się rozwijać na cały ekran lub jego część) po animacje GIF.

Banery wyświetlane są na stronach partnerów reklamowych Google. Sieć partnerska jest bardzo duża – są to ponad 2 miliony (!) stron, od bardzo znanych serwisów typu Onet, aż po mniej znane branżowe strony, mikroblogi czy kanały YouTube. Ten rodzaj reklamy jest bardzo często używany w remarketingu – możesz to zauważyć np. w sytuacji, gdy oglądasz jakiś produkt w sklepie internetowym bez jego zakupu, a później widzisz jego reklamę na odwiedzanych stronach.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Gotowa reklama graficzna a reklamy elastyczne

W systemie Google Ads możesz umieścić reklamę graficzną według własnego projektu (w programie graficznym lub przesłaną przez grafika), stworzyć ją samemu w aplikacji Google Web Designer lub zdać się na Google, które oferuje tzw. reklamy elastyczne. Polega to na tym, że przesyłasz Google materiały potrzebne do stworzenia reklamy (Twoje logo, gotowe nagłówki i tekst reklamy, grafiki, animacje lub filmy), a Google samodzielnie tworzy z nich reklamę.

Jedyną wadą tego rozwiązania jest to, że masz mniejszą kontrolę nad ostatecznym wyglądem swojej reklamy. Zalety zdecydowanie przewyższają tę jedną wadę.

W reklamie elastycznej optymalizacja jest znacznie łatwiejsza i w pewnym stopniu dzieje się automatycznie. Google używa swoich systemów uczących się i błyskawicznie sprawdza, która kombinacja dodanych przez Ciebie materiałów będzie najlepsza dla danego rozmiaru i formatu reklamy w różnych miejscach. W dodatku gdy uruchamiasz kolejne reklamy, to Google korzysta z historii skuteczności Twoich poprzednich reklam, dzięki czemu każda następna jest już od początku skuteczniejsza od poprzednich. → Czy tak faktycznie jest?

Dzięki dobrze dopasowanemu wyglądowi reklam i możliwości umieszczenia jej w różnych miejscach na stronie, reklama będzie miała także większy zasięg oddziaływania. Może mieć jeszcze większy, jeśli dodasz więcej materiałów, z których Google może ją układać – im więcej wersji statycznych grafik, filmów, różnych wersji nagłówków, tym więcej możliwych kombinacji i tym samym większy zasięg reklam.

Reklama video w serwisie YouTube oraz stronach partnerów Google

Bardzo popularną formą reklamy w systemie Google Ads jest reklama video, stosowana na platformie YouTube. Stworzenie reklamy video jest trudniejsze niż stworzenie reklamy graficznej, ale jej skuteczność jest wyższa.

Na YouTube możemy umieścić niepomijalny film trwający do 6 sekund oraz dłuższe, 15-sekundowe, które po kilku sekundach można pominąć. Można też umieścić bardziej dyskretną reklamę w postaci sponsorowanych wyników wyszukiwania w YouTube lub jako propozycje kolejnych filmów.

Reklama produktowa dla sklepów internetowych

System Google Ads oferuje także reklamę zaprojektowaną specjalnie dla sklepów internetowych. Jest to tzw. reklama PLA (Product Listing Ads) – polega ona na tym, że na samym szczycie strony z wynikami wyszukiwania prezentowane są zdjęcia wyszukiwanych produktów wraz z ceną. Kliknięcie zdjęcia kieruje do sklepu z danym produktem. Reklama wyświetla produkty z różnych sklepów, które mają go w swojej ofercie – zatem użytkownik może wybrać ten sklep, który preferuje lub w którym produkt jest najtańszy.

Reklamy PLA tworzy się na podstawie osobnego pliku z asortymentem całego sklepu. Z danych zawartych w tym pliku wybierane są następnie te produkty, których użytkownik akurat poszukuje.

Przykłady reklam PLA obok wyników wyszukiwania
Przykłady reklam PLA nad wynikami wyszukiwania

Reklama promujące aplikacje

System Google Ads oferuje także reklamy aplikacji mobilnych, które będą zachęcały do ich instalacji. Są one wyświetlane w usługach Google, takich jak wyszukiwarka, sklep z aplikacjami Google Play, serwis YouTube czy sieć partnerów Google.

Nie ma tam możliwości zaprojektowania reklamy – Google wykorzystuje zaproponowany przez Ciebie tekst (dwie linijki o długości do 25 znaków każda) i zasoby ze strony aplikacji lub sklepu do tworzenia reklam. Można także wysłać zasoby samemu – potrzebny będzie obraz w orientacji poziomej, filmy w orientacji pionowej i poziomej oraz ewentualnie inne zasoby w formacie HTML5. Google stworzy na ich podstawie reklamy w różnych formatach i wymiarach, a następnie przetestuje różne kombinacje i za pomocą sztucznej inteligencji będzie wyświetlało częściej te reklamy, które będą skuteczniejsze. W ten sposób będzie dostosowywał też stawki i kierowanie tych reklam do odpowiednich użytkowników. Dzięki takiej optymalizacji każda kolejna reklama i kampania będzie tańsza i skuteczniejsza.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Rozszerzenia reklam tekstowych

Standardowa forma reklamy tekstowej składa się z nagłówka, linka do strony i kilku linijek opisu; można je jednak rozszerzyć o dodatkowe elementy. Takie rozszerzenia mogą mieć dwojakie działanie: wizerunkowe i funkcjonalne.

Każde rozszerzenie reklamy powiększa też przestrzeń, jaką zajmuje w wynikach wyszukiwania. Bywa, że sam ten fakt skłania do kliknięcia tej reklamy, ponieważ jest ona zwyczajnie lepiej widoczna i dzięki temu łatwiej ją kliknąć. Taka reklama wygląda też bardziej „profesjonalnie” niż kilka linijek zwykłego tekstu. Wszystkie te czynniki sprawiają, że skuteczność reklamy może zauważalnie wzrosnąć.

Oprócz tych czynników, na większą skuteczność mają wpływ także czynniki funkcjonalne. Rozszerzenia reklam mają bowiem konkretne przeznaczenie: dostarczają więcej ważnych informacji na temat Twojej firmy, które mogą skłonić do skontaktowania się właśnie z Tobą.

Może to być przykładowo możliwość zadzwonienia na Twój numer, wysłania SMS-a, wyświetlenia przycisków kierujących bezpośrednio do ważnych podstron, wyświetlenie adresu sklepu czy np. cen najważniejszych usług lub produktów. Umiejętnie dodane rozszerzenia mogą nawet dać użytkownikowi dokładnie tę informację, której szuka, więc nie będzie musiał sprawdzać innych stron i od razu skontaktować się z Tobą.

Przykład rozszerzenia reklamy – dodanie podstrony z rezerwacją

Jakie dokładnie rozszerzenia można dodać? Jest ich całkiem sporo i są one podzielone według czynności, do których wykonania mają zachęcać:

Zachęcenie do odwiedzin w siedzibie firmy lub w sklepie

Są to rozszerzenia lokalizacyjne. Pozwalają przede wszystkim na wyświetlanie adresu sklepu, godzin otwarcia, przycisku „zadzwoń”, ale także gotowej trasy dojazdu do firmy w Google Maps.

Zachęcenie do skontaktowania się z Twoją firmą

Do tego celu biznesowego służą rozszerzenia połączeń (telefonicznych). Możesz za ich pomocą dodać numer telefonu lub klikalny przycisk „zadzwoń”, jeśli reklama będzie się wyświetlać na telefonie. Możesz też ustawić godziny, w których można kontaktować się telefonicznie z Twoją firmą.

Uprzedzając często zadawane pytanie – połączenie wykonane przez klikalny przycisk jest rozliczane w Google Ads jak zwykłe kliknięcie reklamy.

Zachęcenie do konwersji, czyli wykonania określonej czynności na Twojej stronie

Konwersją może być wykonanie przez odbiorcę jakiejś czynności: przeczytanie wyznaczonego artykułu, pobranie ebooka, wysłanie formularza, zapisanie się na newsletter czy też po prostu zakupienie produktu lub usługi. Mogą w tym pomóc rozszerzenia w postaci linków do podstron (np. do podstrony z wyszukiwanym produktem), dodatkowe objaśnienia (np. wiersz z napisem „bezpłatna dostawa”) czy informacje o cenie.

Zachęcenie do pobrania Twojej aplikacji

Jeśli oferujesz aplikację mobilną, to możesz wybrać rozszerzenie reklamy umożliwiające pobranie aplikacji na telefon jednym kliknięciem.

Zachęcenie do skorzystania z promocji

Jeśli oferujesz promocje na produkty lub usługi, to możesz dodać tę informację do reklamy. Możesz określić okazję promocji (np. Czarny piątek), czas wyświetlania, produkt i wartość zniżki.

Rozszerzenia automatyczne

Może się zdarzyć, że Google uzna Twoją reklamę za skuteczną i samo doda do niej wybrane przez siebie rozszerzenia. Można to oczywiście wyłączyć – wiedz jednak, że Google dobiera rozszerzenia nieprzypadkowo, na podstawie własnego algorytmu, więc mogą być one bardzo skuteczne.

Jedynym wyjątkiem, którego nie możemy wyłączyć, jest rozszerzenie z ocenami klientów. Ale bez obaw – Google wyświetli je dopiero wtedy, gdy Twoja ocena będzie wyższa niż 3,5 gwiazdki, a samych ocen będzie minimum 150. Działa więc to na Twoją korzyść.

Rozszerzenia reklam Google Ads – warunki

Niektóre rozszerzenia mają pewne wymagania, dlatego możesz nie móc dodać każdego rozszerzenia w każdym typie reklamy, a niektóre z nich mogą nie być dostępne w Polsce. Warto też wiedzieć, że nie wszystkie wybrane przez nas rozszerzenia będą zawsze widoczne – ostatecznie to Google dobiera te, które będą najlepsze dla danego wyszukiwania (podobnie jak z ocenami, algorytm działa na Twoją korzyść). Dlatego dobrym pomysłem jest włączenie wszystkich możliwych rozszerzeń, które są w naszej reklamie uzasadnione i pozostawienie wyboru algorytmowi.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Do kogo możesz kierować reklamę Google? Rodzaje targetowania

Targetowanie po słowach kluczowych

Domyślnym, podstawowym sposobem kierowania (targetowania) reklam są słowa kluczowe – reklama wyświetla się wtedy tym użytkownikom, którzy wpisują wybrane przez nas słowa kluczowe w pasek wyszukiwarki. Możemy określić, czy Google ma brać uwagę tylko ściśle dopasowane frazy, czy również frazy podobne do ustalonych. Ten rodzaj kierowania jest używany w reklamach tekstowych (w wynikach wyszukiwania) i w reklamach produktowych (PLA). 

Słowa kluczowe warto ustalić wcześniej, na przykład przy użyciu Google Keyword Plannera. Dobór odpowiednich słów kluczowych ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla skuteczności reklam, ale także dla ich kosztów – warto więc się do tego przyłożyć.

Targetowanie na zainteresowania

Z kolei reklamy graficzne i filmy reklamowe w serwisie YouTube targetowane są na podstawie innego kryterium – zainteresowań odbiorców. W kontekście reklam Google Ads pojęcie „zainteresowań” należy rozumieć szerzej – jest to nie tylko hobby, ale również cały styl życia: zwyczaje, zachowania w internecie czy odwiedzane strony i miejsca w realnym życiu lub nawet aplikacje, które użytkownicy instalowali na telefonie.

Remarketing, czyli targetowanie na osoby, które już odwiedziły Twoją stronę

Z kolei na podstawie osób, które odwiedziły już Twoją stronę (nie musiały na niej nic robić – wystarczy, że ją zobaczyły, a przeglądarka zapisała to w plikach cookies), można utworzyć grupę do remarketingu. Reklamy w remarketingu powinny ściśle nawiązywać do tego, co wykonała dana osoba i zachęcać do dalszego działania. Dobrze przemyślana kampania remarketingowa może być bardzo skuteczna – masz bowiem do czynienia z klientami, którzy są już zaznajomieni z Twoją stroną i produktami. 

Targetowanie na urządzenia

Innym rodzajem kierowania reklam jest targetowanie na konkretne urządzenia. Jeśli wiesz, że Twoi odbiorcy o konkretnych porach używają różnych urządzeń (np. smartfon przed i po pracy, komputer w godzinach pracy, a po pracy laptop, telewizor lub konsole do gier). Innym zastosowaniem takiego rodzaju targetowania może być np. kierowanie reklamy do użytkowników smartfonów, jeśli oferujesz produkty lub usługi z nimi związane. Oczywiście są  to tylko przykłady zastosowania tego rodzaju targetowania – możesz to wykorzystać także i w inny sposób.

Jak możesz zawęzić, czyli doprecyzować wyświetlanie reklamy?

Lokalizacja

Kierowanie reklam na podstawie lokalizacji to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów targetowania. Lokalizacje można wybierać od bardzo ogólnych (cały kraj, wybrane województwo) do bardzo szczegółowych (konkretne miasto, dzielnica czy nawet ulica, na której przebywają użytkownicy). Targetowanie reklam według szczegółowej i małej lokalizacji jest często używane w przypadku sklepów i firm działających lokalnie, dla których najbardziej liczą się klienci w najbliższej okolicy.

Demografia

Wyświetlanie reklam można zawęzić także do osób o określonych cechach demograficznych – np. tylko do kobiet lub tylko do mężczyzn, wybrać ścisły zakres wieku oraz to, czy odbiorca jest rodzicem, czy nie. Zawężanie grupy docelowej na podstawie demografii to tak naprawdę dostosowywanie reklamy do Twojego idealnego odbiorcy (np. nieżonaci mężczyźni w wieku 25-34 lat, mieszkający w dużym mieście). Będziesz miał wtedy pewność, że reklama nie będzie się wyświetlać osobom, które nie będą nią zainteresowane.

Gdzie kierować reklamy z systemu Google Ads?

Miejsce docelowe, albo raczej: strona docelowa, do której będą kierować reklamy, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia kampanii. Dlaczego? 

Otóż gdy zdobędziesz już uwagę odbiorcy i kliknie on Twoją reklamę, to warto, aby to kliknięcie przełożyło się na konkretną czynność, taką jak zakup czy zapisanie się na newsletter czy webinar.

Aby tak się działo, reklamy powinny kierować w takie miejsce, w którym odbiorca będzie już tylko o krok od wykonania tej czynności. Czy Ci się to podoba, czy nie – musi mieć to podane na tacy. Dlatego też jednym z częściej popełnianych błędów jest kierowanie odbiorców na stronę główną firmy lub sklepu; zapewne bierze się to z założenia, że skoro ktoś kliknął reklamę, to jest już na tyle zainteresowany ofertą, że znajdzie sobie ten produkt sam. 

Tak jednak nie jest, a skierowanie go na inną stronę niż ta, która bezpośrednio dotyczy treści reklamy, jest bardzo dużym błędem. Dlatego też ruch z reklam Google Ads należy kierować bezpośrednio na podstrony, których dotyczy reklama lub na których znajduje się reklamowany produkt. Dzięki temu odbiorcę od zakupu będzie dzieliło już tylko jedno kliknięcie. 

Świetnym miejscem do kierowania ruchu z reklam jest specjalny, przeznaczony wyłącznie do tego celu landing page. Kierując odbiorcę na landing page będziesz miał pewność, że będzie skupiony na produkcie, a pozostała część Twojej strony lub sklepu nie odciągnie jego uwagi od tego, po co przyszedł. Ponadto na landing page’u możesz przedstawić dodatkowe informacje, których nie mogłeś umieścić w reklamie, przekonać odbiorcę korzyściami z zakupu czy pokazać produkt na ładnych zdjęciach. 

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Kiedy reklamować się w systemie Google Ads?

Reklamy Google Ads mogą się wyświetlać 24 godziny na dobę, ale mogą się wyświetlać również w wyznaczonych przez Ciebie dniach i godzinach. Wybór harmonogramu zależy ściśle od tego, na czym polega Twój biznes i kiedy Twoja grupa docelowa jest aktywna. Jeśli w danych godzinach i dniach nie możesz zrealizować zakupu, to można spokojnie reklamę wyłączyć. Pamiętaj, że odbiorca będzie musiał kliknąć reklamę, by się tego dowiedzieć – a każde kliknięcie liczy się do budżetu kampanii.

Rozliczanie reklam Google Ads

Koszty reklamy w Google Ads można rozliczać na kilka sposobów. Warto wiedzieć, który z rodzajów będzie lepszy dla danej kampanii – jest to bowiem zależne od celu, jaki ma spełniać kampania. 

CPC

CPC (Cost Per Click) to najpopularniejszy sposób rozliczania. Reklamy rozliczane w ten sposób osiągają dobre wyniki przy relatywnie niskich kosztach, ponieważ płaci się dopiero za samo kliknięcie reklamy, a nie jej wyświetlenie. Sprawdzi się dobrze wtedy, gdy zależy Ci na intensyfikacji ruchu na stronie.

CPA

Cost Per Action, czyli koszt pozyskania (konwersji). Pozyskaniem lub konwersją jest określona przez nas czynność, którą użytkownik ma wykonać na stronie (pobrać ebooka, zapisać się na newsletter czy zostawić swoje dane kontaktowe – mówimy wtedy o pozyskaniu jego danych kontaktowych). Konwersją może być też coś, co przynosi bezpośredni zysk – jak na przykład dokonanie zakupu na stronie.

CPL

Pewnym wariantem rozliczania CPA jest model CPL, czyli Cost Per Lead. Polega w gruncie rzeczy na tym samym, ale rozliczane jest wyłącznie pozostawienie przez użytkownika jego danych kontaktowych. Jest więc przydatny wszędzie tam, gdzie trzeba się zapisać w celu późniejszego kontaktu: przy promocji webinarów, zapisach na kursy i szkolenia lub by  dostarczyć te dane handlowcom.

CPM

CPM (Cost Per Mile) to inaczej koszt 1000 wyświetleń strony z reklamą. Ten model rozliczenia stosuje się tam, gdzie celem jest samo zobaczenie reklamy przez użytkownika, a nie wykonanie przez niego jakiejkolwiek akcji (np. kliknięcia). Z tego powodu rozlicza się w ten sposób kampanie budujące wizerunek i zasięgi, czyli reklamy graficzne i wyświetlenia na YouTube.

vCPM

Jest to bardziej precyzyjne rozliczanie reklam CPM – różnica polega na tym, że w rozliczaniu vCPM odbiorca musi zobaczyć minimum 50% reklamy przez przynajmniej 1 sekundę.

CPV

CPV (Cost Per View) jest połączeniem modeli CPC i CPM; tym modelem rozlicza się wyświetlenia, jednak nie płaci się za każde 1000 wyświetleń (jak w CPM), tylko ustala maksymalną stawkę za jedno wyświetlenie (jak w CPC). W zależności od rodzaju reklamy i wybranej sieci reklamowej, takie rozliczenie może się okazać korzystniejsze, niż w przypadku CPM.

Ile kosztuje reklama w systemie Google Ads?

No dobrze, ale ile w takim razie kosztuje pojedyncze kliknięcie, wyświetlenie czy konwersja?

Na tak postawione pytanie nie ma niestety jednej i jasnej odpowiedzi, ponieważ zakres cen za reklamę (i pozycja reklamy w wynikach Google’a) jest zależny od bardzo wielu czynników. Ważną informacją jest jednak to, że możesz ustalić maksymalny koszt reklamy, którego ona nie przekroczy. Mało tego – systemy uczące Google’a dążą do tego, żeby każda reklama osiągnęła w określonej kwocie i jakości możliwie najlepszy wynik.

Ale firm i reklam jest przecież wiele, w dodatku jedna może zapłacić więcej, a druga mniej – czy ta druga będzie wyświetlana gorzej?

Wcale niekoniecznie – już wszystko wyjaśniam.

System aukcyjny, czyli jak Google ustala kolejność reklam

Podczas tworzenia kampanii ustalasz maksymalną stawkę, jaką gotów jesteś zapłacić za pojedyncze kliknięcie, wyświetlenia lub akcję (w zależności od modelu rozliczenia). W momencie, gdy użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę, uruchamia się aukcja, w której wraz z innymi reklamodawcami stajesz do licytacji o miejsce na stronie z wynikami. Przy ustalaniu kolejności Google bierze pod uwagę wiele czynników: podany przez każdego reklamodawcę maksymalny koszt kliknięcia, liczbę reklamodawców (konkurencyjność), sezonowość branży, jakość reklamy, zgodność reklamy z wpisywaną frazą, zgodność treści reklamy z treścią, do której kieruje link, jakość strony docelowej (a na to masz bardzo duży wpływ!), liczbę włączonych rozszerzeń reklamy i wiele, wiele innych rzeczy.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

W ostatecznym rozrachunku wygrywa nie ten reklamodawca, który poda najwyższą stawkę za kliknięcie, ale ten, który będzie miał jednocześnie i wysoką stawkę, i najlepszą reklamę, i najlepszą stronę, na którą ta strona będzie kierować – co wbrew pozorom nie zdarza się tak często.

Dlatego też jeśli podasz nieco niższy maksymalny koszt, ale będziesz miał świetnie zbudowaną reklamę, to nadal masz spore szanse na prześcignięcie konkurencji. Warto też wiedzieć, że w aukcji reklamodawców – podobnie jak podczas tradycyjnych aukcji, np. malarstwa – płacisz tę kwotę, która jest potrzebna do prześcignięcia konkurencji, a nie tę, którą zadeklarowałeś. W praktyce oznacza to, że rzeczywisty koszt za kliknięcie może być dużo niższy, niż ten, który zadeklarowałeś.

Możesz jednak w pewnym stopniu przewidzieć zakres cenowy reklam na wybrane frazy kluczowe – sprawdzisz je w Planerze Słów Kluczowych Google’a. Ceny za kliknięcie wahają się w zakresie od kilkunastu groszy do kilkudziesięciu złotych – są one jednak bardzo orientacyjne, a realny, ostateczny koszt kliknięcia może być niższy.

Optymalizacja kosztów reklam Google Ads

Koszty reklam można znacząco obniżyć poprzez ich optymalizację. Wymaga to jednak uruchomienia kilku kampanii, testowania różnych rozwiązań i porównywania wyników, z których należy później wyciągnąć jeszcze wnioski, które czynniki zadecydowały o ostatecznym koszcie kampanii.

Oczywiście istnieją też różne sposoby na obniżenie ich ceny, wymaga to jednak doświadczenia w prowadzeniu reklam – dlatego taką wiedzę mają zazwyczaj specjaliści lub firmy i agencje zajmujące się prowadzeniem kampanii Google Ads na co dzień.

Jak zacząć reklamować firmę w Google Ads?

Możliwości prowadzenia kampanii reklamowych w systemie Google Ads są dwie: albo poprowadzić je samemu, co zaraz Ci przybliżę, albo zlecić to dobrej agencji lub firmie zajmującej się Google Ads.

Po czym jednak poznać, że dana agencja jest godna Twojego zaufania?

Mógłbym teraz oczywiście wymieniać różne cechy, którymi charakteryzują się doświadczone agencje, ale mogą Ci one niewiele mówić. Zapewne nie będziesz się także kontaktował z klientami agencji i pytał ich o przebieg współpracy, nawet jeśli widzisz na stronie agencji dobre opinie.

A co, jeśli rekomendację wystawiłoby samo Google?

Czym jest program Google Partner?

Google wystawia certyfikaty i oferuje oficjalne partnerstwo tym agencjom, które udowodniły, że prowadzone przez nich reklamy przyniosły odpowiednio wysoki zysk. Co ważne, te wyniki muszą być jednak osiągane działaniami spełniającymi wysokie standardy Google i muszą być powtarzalne – nie może więc być mowy o „szemranych” sztuczkach, drogach na skróty ani o przypadkowym szczęściu. Również pracownicy tych agencji muszą mieć wiedzę i doświadczenie pozwalające na mocną optymalizację reklamy. Zdobycie takiego partnerstwa nie jest więc dla agencji sprawą łatwą – ale dzięki temu możesz być pewien, że oddajesz reklamę swojego biznesu w dobre ręce.

Ile kosztuje prowadzenie kampanii Google Ads?

Ile przeznaczyć na reklamę Google Ads?

Wiem, że oczekujesz pewnie konkretnej odpowiedzi, że kampania w Google Ads kosztuje np. 300, 500, 2000 czy 5000 zł. Po powyższej części artykułu zapewne się już domyślasz, że tak szczegółowe ustalenie nie jest możliwe – chociażby dlatego, że każdą reklamę można skonfigurować na różne lokalizacje, zasięgi, słowa kluczowe i grupy odbiorców, a samych reklam można zrobić kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt. Kluczowe jest też określenie czasu trwania kampanii i maksymalnych stawek za kliknięcia lub wyświetlenia oraz, co równie ważne, jakość i skuteczność samych reklam. Oczywiście trzeba też brać pod uwagę liczbę konkurencyjnych reklam i ich jakość – im mniejsza konkurencja, tym stawki będą niższe. Jak więc widzisz, to pytanie jest być może nawet trudniejsze niż „ile kosztuje używany samochód”.

Dobra wiadomość jest taka, że im firma jest mniejsza i im bardziej lokalny ma charakter, tym budżet na reklamy będzie mniejszy. Można przyjąć dość ogólne założenie, że dla małej, działającej lokalnie firmy jest możliwe wykonanie reklam tekstowych o miesięcznym budżecie poniżej 1000 zł. Czasem będzie to 500 zł (choć to raczej dolna granica, nawet dla małych firm), a czasem 700 zł. W przypadku sklepu internetowego koszty będą wyższe, ponieważ kampania ma bardziej sprzedażowy charakter, jest więcej produktów do wypromowania i z zasady większa konkurencja (chyba że sprzedajesz produkty, których nikt inny nie sprzedaje lub prowadzisz jedyny taki sklep w Twojej okolicy).

Koszt reklam Google Ads a zwrot z inwestycji (ROI)

Dlatego też ważniejsze od miesięcznego budżetu jest to, jaki zwrot (ROI – Return On Investment) przynosi reklama. Jeśli nawet zainwestujesz 200 zł, ale reklama przyprowadzi do Ciebie klienta, który wyda 300 zł, to wypracowujesz zysk; z kolei gdy zainwestujesz 1000 zł miesięcznie, ale zdobyci dzięki niej klienci wydadzą 700 zł, to trzeba nad tą reklamą solidnie popracować. Większy budżet nie musi się więc przekładać na większy zysk – do prowadzenia kampanii, które szybko i w dużym stopniu się zwracają, potrzeba już pewnego doświadczenia i wiedzy.

Przyjmuje się, że pierwszy miesiąc działania reklamy należy traktować jako rozruchowy, w którym bada się skuteczność reklamy, sprawdza różne komunikaty i daje czas Google’owi na „nauczenie się” Twojej kampanii. Po pierwszym miesiącu można reklamę zoptymalizować i doszlifować, aby w kolejnych miesiącach przynosiła zauważalny zysk.

Rozliczenie z agencją

Różne agencje mają różne sposoby rozliczania się. Najczęściej jednak spotyka się miesięczny abonament lub procent od miesięcznego budżetu reklamy. Warto w tej sprawie skontaktować się z agencją bezpośrednio, bo zazwyczaj ceny za  ustalane są indywidualnie w zależności od budżetu, zasięgu, branży, zakresu działań i innych czynników. W ten sposób najłatwiej znaleźć rozwiązanie, które będzie korzystne dla obu stron.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Jak uruchomić pierwszą kampanię w Google Ads? 

Założenie konta w Google Ads

Do założenia konta potrzebny będzie adres e-mail, ustawienie hasła i dodanie danych do rozliczenia (np. numer karty kredytowej).

Konto na platformie Google Ads jest darmowe – nie ma obowiązku prowadzenia na nim płatnych kampanii. Dzięki temu możesz założyć sobie konto i nauczyć się obsługi, tworzenia kampanii (ale bez ich uruchamiania), planowania słów kluczowych i innych czynności. Nawet jeśli zamierzasz zlecić to zadanie agencji, to warto poznać środowisko Google Ads.

Struktura kampanii w Google Ads

Struktura kampanii wygląda następująco:

  1. Kampania (wybór budżetu)
  2. Grupa reklam (wybór słów kluczowych)
  3. Reklama (treści reklam, strony docelowe)

Pokażę Ci tworzenie kampanii na przykładzie reklam tekstowych.

Konfiguracja kampanii w Google Ads

Na stronie głównej kliknij Nowa kampania:

Po dodaniu nowej kampanii trzeba ją skonfigurować. Najpierw ustala się cel kampanii: sprzedaż, pozyskiwanie klientów, zdobywanie ruchu, zachęcenie do zakupów, budowanie świadomości marki, promowanie aplikacji; na potrzeby tego poradnika wybierz ruch w witrynie.

Następnie wybiera się typ kampanii: sieć wyszukiwania, sieć reklamowa, reklama produktowa, reklama wideo, reklama wideo na kartach discover; kliknij sieć wyszukiwania.

W dalszej kolejności określa się ogólne ustawienia kampanii: 

  • nazwę, 
  • czas jej trwania, 
  • sieci, w których będzie wyświetlana, 
  • lokalizację, 
  • harmonogram, 
  • budżet i stawki za kliknięcie, 
  • rodzaj konwersji, 
  • rozszerzenia reklam.

Tutaj dodaje się także grupę odbiorców – nad tym spędzisz trochę więcej czasu. Zauważ, że przez cały czas ustalania grupy Google podaje Ci szacowany zasięg reklamy, co pomoże Ci ustalić, czy nie targetujesz jej zbyt wąsko lub zbyt szeroko.

Czym jest grupa reklam?

W tym kroku ustawisz grupę (lub grupy) reklam i dobierzesz do nich słowa kluczowe i ich dopasowanie. Dopasowanie odpowiada za to, czy reklama ma się wyświetlać również na zbliżone słowa kluczowe, czy wyłącznie na te, które wpisałeś.

W zależności od rozbudowania kampanii, Twojego biznesu i Twoich możliwości możesz stworzyć kilka lub nawet kilkanaście różnych reklam.

Dla przykładu: możesz stworzyć grupę reklam dotyczącą konkretnego produktu lub kategorii produktów (np. grupa o nazwie „Sukienki”), a w nich osobną reklamę na suknie wieczorowe, osobną na suknie na studniówkę, osobną na suknie na wesele i tak dalej.

Jeśli masz możliwości, to możesz pójść o krok dalej i stworzyć grupę „Sukienki na studniówkę”, a w niej osobne reklamy na słowa kluczowe sukienka długa, sukienka krótka, sukienka ołówkowa, sukienka z koronką, sukienka z ramiączkami… i tak dalej. Zajmie to oczywiście więcej czasu niż stworzenie bardziej ogólnej reklamy, ale im bardziej słowa kluczowe reklam są dopasowane, tym skuteczniejsze są reklamy.

Tworzenie reklamy

Następnie przejdziesz do tworzenia reklamy.

W tym miejscu zajmiesz się już samą reklamą i jej kreacją. To tu wpisujesz nagłówki (pamiętaj, by zawierały one słowa kluczowe), teksty samej reklamy i dodajesz linki.

Po prawej stronie znajduje się podgląd reklamy na różne urządzenia – możesz więc na bieżąco ją poprawić, jeśli uznasz, że jest mało atrakcyjna.

Na koniec dodajesz link, do którego ma kierować reklama.

Uruchomienie reklam Google Ads

Ostatnim etapem jest podsumowanie – jeśli wszystko się zgadza, to wystarczy już tylko potwierdzić i uruchomić kampanię. Reklamy pojawią się w internecie w ciągu kilku-kilkunastu minut.

Analizowanie i optymalizacja reklam 

Od teraz w menu kampanii będziesz miał dostęp do wyników nie tylko poszczególnych kampanii, ale także konkretnych reklam, słów kluczowych czy statystyk urządzeń, na których jest wyświetlana Twoja reklama.

Możesz także zmieniać i ulepszać jej elementy – jeśli zobaczysz, że wyświetla się na słowa kluczowe tylko pozornie związane z Twoją branżą lub produktem, to możesz dodać je jako słowa wykluczające. Testuj i analizuj wyniki, i w oparciu o te analizy dokonuj zmian.

Kampania Google Ads: zrobić ją samemu czy zlecić agencji?

Jak więc widać, uruchomienie kampanii Google Ads nie jest aż takie trudne, na jakie z początku wygląda – da się poprowadzić ją samemu. 

Jeśli jednak zależy Ci na reklamie wysokiej jakości, która nie tylko poprawi Twój wizerunek w internecie, ale będzie też po prostu tańsza i wykonana w krótszym czasie – to dobrym pomysłem będzie zatrudnienie agencji specjalizującej się w Google Ads. Może się wręcz okazać, że nawet po uwzględnieniu kosztów kampanii i opłaceniu pracy agencji koszt kampanii będzie niższy, niż gdyby prowadzić ją samemu (nie mówiąc o czasie, który trzeba tej kampanii poświęcić).