Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym jest remarketing?
  • Jak można go wykorzystać w biznesie?
  • Jakie są rodzaje remarketingu?
  • Gdzie stosować remarketing?
  • Ile kosztuje remarketing?
Remarketing w Google — jak go wykorzystać do pozyskiwania klientów?
Remarketing w Google — jak go wykorzystać do pozyskiwania klientów?

Co to jest remarketing Google Ads?

Zacznijmy od podstaw. Remarketing to narzędzie do ponownego kierowania na stronę, użytkowników, którzy odwiedzili ją już wcześniej lub wykonali na niej daną czynność. Na pewno zdarzyło Ci się widzieć reklamy graficzne produktów, które niedawno oglądałeś.

Wystarczy, że oglądałeś dany produkt lub wykonałeś jakąś czynność na stronie, by w różnych zakątkach internetu firma „przypominała” Ci o niedokończonym zakupie czy braku wyboru właściwej oferty. Po wyjściu z tego artykułu zapewne też zobaczysz jedną z naszych reklam.

Zastanawiasz się pewnie, jak to się dzieje, że system Google Ads wyświetla reklamy graficzne, które śledzą Cię nawet na innych stronach internetowych. Odpowiedź jest dość prosta, inne strony internetowe „wynajmują” Google pustą przestrzeń na swoich stronach w ramach systemu AdSense.

Dzięki temu Google Ads może wyświetlać w tym miejscu reklamy dedykowane konkretnym użytkownikom. Większość reklam, które widzisz na dużych portalach, jest konfiguracją przeznaczoną Tylko dla Ciebie. Każdy może widzieć swoje własne zestawy reklam w zależności od tego jak zachowuje się w internecie.

Przykład reklamy remarketingowej w jednym z serwisów informacyjnych.

Oczywiście nie każda reklama w systemie Google Ads musi być remarketingowa. Jeśli założymy sytuację, że nie odwiedzałeś żadnej strony w ciągu ostatnich dni, Google wyświetli ogólne reklamy. Pamiętaj jednak, że część reklam, które widzisz na różnych stronach są efektem działania remarketingu właścicieli stron.

Informacje na temat danej reklamy możesz sprawdzić, klikając małą ikonę w prawym górnym roku. Po jej kliknięciu zobaczysz informacje dotyczącej danej reklamy, oraz dlaczego ona Ci się wyświetla.

Informacje na temat danej reklamy.

Z poziomu tej informacji, możesz też poprosić system Google Ads, aby nie wyświetlał już powyższej reklamy — na przykład gdy nie jesteś już zainteresowany danym produktem. Pamiętaj również, że Twoi potencjalni klienci również mogą tak zrobić, gdy to by będziesz używał remarketingu.

Jak można wykorzystać remarketing w Google?

Remarketing w Google Ads można wykorzystać na wiele sposobów. Poniżej przedstawię kilka przykładowych rozwiązań, które stosujemy u naszych klientów.

Budowa świadomości marki

Zazwyczaj potrzeba kilka, do nawet kilkunastu kontaktów z marką, by dany klient dokonał zakup czy wysłał zapytanie. Naprawdę rzadko potencjalni klienci wykonują jakiekolwiek działania po pierwszej styczności z daną firmą.

Jeśli więc potrzebujesz kilku kontaktów, aby potencjalny klient wszedł w interakcję z Twoją firmą — trzeba się takiemu klientowi przypominać. To idealne zadanie dla remarketingu w Google Ads. Wystarczy wyświetlić ogólną informację o firmie lub ofercie, by klient wrócił na Twoją stronę.

Nawet jeśli taka osoba nie kliknie w reklamę, to przynajmniej zobaczy Twoje logo czy część oferty. Takim sposobem możesz budować świadomość swojej marki.

Znacznie taniej jest prezentować reklamy osobom, które już w jakiś sposób weszły w interakcje z firmą, zamiast pokazywać reklamy większej grupie tylko potencjalnie zainteresowanych odbiorców.

Przypomnienie o produktach czy ofertach

Remarketing to doskonałe narzędzie do przypominania potencjalnym klientom o produktach lub usługach, które przeglądał. Jeśli dany użytkownik był na stronie produktu X, możesz mu wyświetlić reklamę zachęcającą do ponownego zapoznania się z ofertą.

Prawie nigdy klienci nie kupują od razu. Zazwyczaj długo szukają informacji na temat produktu, na przykład czytając recenzje. Remarketing w Google Ads pozwoli Ci wyświetlać reklamy danego dla produktu, podczas gdy kupujący czyta opinie na jego temat.

Jeśli klient podczas czytania recenzji podejmie decyzję o zakupie, Twoja reklama jest na wyciągnięcie ręki — wystarczy kliknąć i dokonać zakupu.

Niedokończone zakupy

Remarketing w Google Ads doskonale sprawdzi się też do odzyskiwania porzuconych koszyków. Dzięki wiedzy o tym, że dana osoba dodała produkty do koszyka, ale nie dokonała zamówienia, możesz wyświetlać przypomnienia o dokończeniu zakupów.

Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku nieukończonych procesów zamawiania usług czy rejestracji. W formie reklamy remarketingowej użytkownik otrzymuje zachętę do dokończenia procesu i skorzystania z oferty.

Rodzaje remarketingu w Google

Remarketing w Google Ads występuje w kilku rodzajach reklam, które różnią się funkcjonowaniem. Postaram się krótko wyjaśnić każdy z nich. Oczywiście zasadność ich zastosowania będzie zależała od sytuacji oraz efektów, jakie chcesz osiągnąć.

Remarketing w sieci wyszukiwania

Ten rodzaj remarketingu w wynikach wyszukiwania Google polega na ustaleniu wyższych stawek dla osób, które odwiedziły już Twoją stronę lub weszły z nią w interakcję. Ten rodzaj remarketingu sprawdza się bardzo dobrze w kampaniach, w których słowa kluczowe są bardzo kosztowne, ponieważ wyświetlasz reklamy w wynikach wyszukiwania, tylko osobom rzeczywiście zainteresowanym.

Jeśli dany użytkownik szukał ogólnych fraz kluczowych i trafił na Twoją stronę, ale nie zdecydował się z jakiegoś powodu na zakup i nadal wpisuje dane słowa kluczowe w wyszukiwarkę, warto wyświetlić mu reklamę z kodem rabatowym lub inną ofertą specjalną, aby zachęcić go do sfinalizowania transakcji właśnie u Ciebie. W tym celu należy zwiększyć stawki dla takiej listy remarketingowej.

Automatyczne zwiększenie stawek dla osób, które wcześniej odwiedziły witrynę, zwiększy widoczność reklam, a tym samym prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę przez potencjalnego klienta, który zna już Twoją ofertę.

Remarkating w sieci Google (GDN)

Remarketing w sieci Google to wszystkie reklamy, które przyjmują formę graficzną lub tekstową i śledzą użytkowników Twojej witryny na innych serwisach bądź w aplikacjach, których używają. Atrakcyjna forma graficzna, wyeksponowana nazwa firmy oraz widoczne logo sprawią, że użytkownik, który niedawno opuścił Twoją stronę, będzie miał możliwość szybkiego kliknięcia i powrotu na Twoją witrynę.

W przypadku braku kliknięcia firma i tak zapadnie w pamięci odbiorcy i zacznie być utożsamiana z produktem/usługą, której odbiorca niedawno poszukiwał.

Remarketing dynamiczny

Zasadniczą różnicą odróżniającą remarketing dynamiczny od tradycyjnego jest przypominanie użytkownikowi o produktach, które wcześniej odwiedził, a co za tym idzie, zachęcenie go do np. zakończenia zakupów lub skorzystania z oferty.

W tradycyjnym remarketingu nie ma możliwości wyświetlania produktów tylko użytkownikom, którzy odwiedzili wcześniej stronę. To dzięki takiej formie remarketingu widzisz banery z produktami, które ostatnio oglądałeś w danym sklepie internetowym.

Remarketing dynamiczny

Czy warto korzystać z remarketingu Google Ads?

Remarketing w Google Ads daje bardzo dużo możliwości. Dzięki niemu docierasz do osób, które były na Twojej stronie lub weszli z nią w interakcję i z dużym prawdopodobieństwem potrzebują czegoś, co masz w swojej ofercie.

Uruchomienie remarketingu pozwoli Ci dotrzeć do tych, którzy się jeszcze wahają lub po prostu z jakiegoś powodu zrezygnowali z zakupu. Możliwe, że potencjalny klient został oderwany od zakupów niespodziewanym telefonem, a później zapomniał o całej sprawie. Zamiast czekać, aż sam sobie przypomni o zakupie, możesz wyjść naprzeciw i poprosić o dokończenie transakcji.

Kiedy korzystać z remarketingu?

Remarketing nadaje się doskonale do wszystkich biznesów, gdzie proces decyzyjny klienta trwa dłużej. Ostatecznie, celem remarketingu, jest przypominanie klientowi o oferowanych usługach czy produktach. Dlatego, jeśli sprzedajesz produkty lub usługi, których kupienie wymaga zastanowienia — remarketing jest dla Ciebie.

Oczywiście możesz też używać remarketingu do budowy wizerunku marki. Wyświetlanie reklam z Twoim logo pozwala opatrzeć się klientom i zbudować skojarzenia, które mogą wrócić w przyszłości. Wystarczy, że dany klient zobaczy Twoją reklamę kilka lub kilkanaście razy, to w przyszłości, gdy będzie potrzebował danej usługi — skontaktuje się z Toba.

Ile kosztuje remarketing?

Kampanie remarketingowe są z reguły tanie, a na pewno tańsze niż regularna reklama w Google Ads. Wynika to z faktu, że reklamy te, kierowane są tylko do swoich odbiorców. Nie mówię tutaj o kosztach wydawanych na reklamę, bo w zasadzie w Google możesz ustawić sobie dowolną kwotę, jaką chcesz na to przeznaczyć.

Nieważne więc, czy wydajesz 1 zł dziennie, czy więcej. Ważne jest, że koszt pozyskania klienta z kampanii remarketingowych jest niższy. Remarketing w Google Ads wspiera sprzedaż Twoich produktów i usług.

Jeśli więc wszystkie działania związane z remarketingiem wykonujesz samodzielnie, to możesz dowolnie ustalać i zmieniać budżet miesięczny czy nawet dzienny. To Ty decydujesz, ile płacisz — oczywiście im więcej zapłacisz, tym Twoja reklama będzie miała zasięg.

Jeśli postanowisz zlecić przygotowanie i opiekę nad kampanią zewnętrznej agencji, będziesz musiał się liczyć z prowizją, która może wynosić około 10-30% kwoty wydawanej na reklamę remarketingową.

Co jest potrzebne do działania remakretingu w Google?

Reklamy remarketingowej nie można zacząć od razu, wymagana jest pewna konfiguracja oraz instalacja narzędzi na stronie. Pierwszą rzeczą, która jest potrzebna jest lista remarketingowa. Zawiera ona listę osób, które byli na stronie. Oczywiście Google nie zapisuje tutaj danych osobowych, a jedynie małe pliki cookie, które są anonimowe.

Istnieją dwa sposoby zbudowania listy remarketingowej:

  • Instalacja kodu remarketingowego — tutaj po prosu będziesz musiał zadbać, aby odpowiedni kod został wklejony w obrębie całej domeny.
  • Dodanie grupy remarketingowej z poziomu Google Analytics — tutaj wystarczy, że masz zainstalowany Google Analytics i stworzysz w nim listę, którą można później zaimportować do systemu Google Ads.

Drugą rzeczą, jaka jest potrzebna do reklamy remarketingowej jest konto w systemie Google Ads, aby je założyć, należy posiadać konto Google.

Warto dodać, że jedna strona może mieć wiele list remaretingowych, które mogą bazować na zachowaniu użytkowników na stronie, na przykład:

  • lista osób, które były na jakiejkolwiek podstronie;
  • lista osób, które były na stronach produktowych z danej kategorii;
  • lista osób, które były na blogu firmowym;
  • lista osób, które nie dokonały zakupu;
  • lista osób, które pobrały plik PDF z ofertą;
  • lista osób, które spędziły na stronie ponad 3 minuty;
  • lista osób, które odwiedziły stronę ponad 3 razy;
  • itd.

Podsumowanie

Remarketing w Google Ads to bardzo dobre narzędzie do wsparcia sprzedaży w wielu biznesach. Praktycznie nie ma ograniczeń jeśli chodzi o branże czy oferowany asortyment. Pamiętaj jednak, że aby remarketing mógł działać, Twoja strona musi wcześniej wygenerować ruch — bez tego nie będzie można kierować reklamy na odwiedzających.