Czego się dowiesz z tego artykułu?
- Czym jest Search Generative Experience?
- Jak działa Search Generative Experience?
- Jak SGE wpłynie na biznes?

Czym jest Search Generative Experience (SGE)?
SGE, czyli Search Generative Experience, to nowy sposób korzystania z wyszukiwarki Google. Dzięki sztucznej inteligencji, Google stara się pomóc nam lepiej i szybciej znaleźć to, czego szukamy. Na przykład, jeśli zadamy Google trudne pytanie, SGE może nam pomóc zrozumieć odpowiedź, pokazując prostsze wyjaśnienia lub podsumowania. To trochę jakbyśmy mieli asystenta, który pomaga nam zrozumieć różne rzeczy, gdy korzystamy z wyszukiwarki.
Uwaga. SGE nie jest jeszcze dostępne w Polsce.
SGE jest wstępnym krokiem w transformacji doświadczenia z wyszukiwania za pomocą generative AI. Podczas korzystania z SGE zauważysz, że strona z wynikami wyszukiwania jest zorganizowana w nowy sposób, aby pomóc uzyskać więcej z jednego wyszukiwania.
Dzięki SGE będziemy w stanie:
- Zadawać nowe rodzaje pytań, które są bardziej złożone i bardziej opisowe.
- Szybciej zrozumieć sedno tematu, z linkami do istotnych wyników do dalszego zbadania.
- Szybko zacząć pracować nad czymś, co trzeba zrobić, jak pisanie wstępnych wersji lub generowanie obrazów bezpośrednio z miejsca, w którym przeszukują.
- Łatwiej robić postępy, zadając rozmowne pytania uzupełniające lub próbując zasugerowanych następnych kroków.
SGE (Search Generative Experience) to zestaw funkcji wyszukiwania i interfejsu, które integrują generatywne wyniki zasilane przez AI z odpowiedziami na zapytania w wyszukiwarce Google. Jest to przełomowy postęp w dziedzinie technologii wyszukiwania oferujący nowy sposób interakcji z Google.
SGE wykorzystuje modele językowe, aby zaoferować użytkownikom bardziej interaktywne i informacyjne doświadczenie z wyszukiwania. SGE wprowadza moc AI bezpośrednio do Google pomagając szybko znaleźć i zrozumieć informacje.
SGE to eksperymentalna wersja wyszukiwarki Google, która używa sztucznej inteligencji do generowania kontekstowych odpowiedzi na skomplikowane pytania. Dzięki SGE AI może generować unikalne podsumowania dla niektórych dłuższych zapytań.
Jak SGE zmieni wyniki wyszukiwania?
Nowo wprowadzona funkcja, zwana Search Generative Experience (SGE), nie zastąpi istniejącej wersji wyszukiwarki, ale stanie się jej uzupełnieniem. Wygląd wyników wyszukiwania pozostanie podobny do obecnego, ale kluczowe elementy doświadczenia ulegną zmianie.
Panel SGE będzie pojawiał się nad darmowymi wynikami wyszukiwania i w niektórych przypadkach zajmie on naprawdę sporo miejsca. Jego wygląd będzie różny w zależności od Twojego pytania.
Oto najważniejsze zmiany:
- Dodanie dużego elementu SGE, który zostanie umieszczony między reklamami Google Ads a naturalnymi wynikami wyszukiwania.
- Wprowadzenie opcji „rozmowy”, która pozwoli na interakcję z chatbotem. Funkcja rozmowy w Google SGE umożliwi kontynuowanie pytań, zachowując sens pierwotnego zapytania. To mądre podejście do wyszukiwania umożliwi lepsze zrozumienie i spełnienie potrzeb użytkowników, a także dostarczenie im bardziej spersonalizowanych wyników.
- Pokazywanie informacji opartych na danych z witryn internetowych, które Google uznaje za godne zaufania.
- Pokazywanie w wynikach wyszukiwania odpowiedzi, które nie będą bezpośrednimi cytata ze stron internetowych (jak to jest teraz na tzw. pozycji zero), ale będą tworzone przez AI po analizie tekstów z najbardziej wiarygodnych witryn.
- Umieszczanie linków do stron źródłowych obok odpowiedzi stworzonych przez AI.
- Pokazywanie dodatkowych wskazówek na dole elementu SGE, które pomogą użytkownikowi bardziej zgłębić temat i zdobyć więcej informacji.
Dzięki SGE (Search Generative Experience) będziesz w stanie zadać bardziej skomplikowane pytanie i otrzymasz odpowiedź wygenerowaną na bazie informacji dostępnych w sieci. Oznacza to, że w ułamku sekundy Google wykona za Ciebie research i znajdzie sensowną odpowiedź.

SGE pomoże Ci też w wyborze odpowiedniego produktu. Wystarczy użyć frazy zakupowej i zapytać o produkt, którego szukasz. Gogole będzie w stanie dobrać odpowiednie produkty w zależności od Twoich indywidualnych potrzeb.

SGE działa w trybie konwersacji, więc możesz dodawać kolejne polecenia, czy pytania i poprawiać wyniki. Dzięki takim wynikom wyszukiwania możesz zyskać asystenta, który będzie w stanie przyspieszyć Twoje zakupy.
Jak Search Generative Experience wpłynie na biznes?
Wiele osób zastanawia się, czy taka duża zmiana w Google może wpłynąć na biznes. Na chwilę obecną możemy jedynie przewidywać przyszłość. Niestety te przewidywania nie są kolorowe, ponieważ najprawdopodobniej wiele stron straci ruch. Niektórzy spekulują, że będzie to więcej niż połowa obecnego ruchu.
Wynika to z faktu, że coraz więcej wyszukań będzie tzw. „Zero Click Search”, czyli używaniem Google bez przechodzenia do stron. Ludzie zwyczajnie dostaną potrzebne informacje już na poziomie samej wyszukiwarki i nie będą szukać dalej.
Spadek ruchu jest realny, jednak nie obawiałbym się spadku sprzedaży czy ilości zapytań — oczywiście na stronach, które strategicznie podchodzą do obecności w Google. Stracą strony, które próbują się przebić różnymi trikami czy samymi linkami oraz te o niskiej jakości treści.
Strony, które stawiają użytkownika na pierwszym miejscu, powinny zachować poziom sprzedaży mimo spadku ruchu. Przecież ostatecznie dana osoba i tak musi dokonać zakupu. Zrobi to tam, gdzie podpowie Google, a na to będziemy mieć już wpływ.
Jeśli więc Twoja strategia to szeroko pojęte budowanie marki w Google — będzie łatwiej. Jeśli bazujesz na sztuczkach, linkach oraz średniej jakości treści pisanej tylko pod SEO, to może być znacznie trudniej.
Podsumowanie
Prawdopodobnie czeka nas rewolucja związana z obecnością w Google. Wyszukiwarka zmieni się i będzie to wpływać na zachowania potencjalnych klientów. Standardowe pozycjonowanie nie będzie efektywne, a samo budowanie widoczności będzie drogie.
Na tej zmianie wygrają firmy, które podchodzą do budowania widoczności w Google w sposób holistyczny. Budowanie silnej marki w Google i autorytetu domeny to teraz najlepsza strategia SEO.
Dodaj komentarz