Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Kim jest specjalista SEO?
  • Jak działa specjalista SEO?
  • Jak wybrać dobrego specjalistę SEO?

Kim jest specjalista SEO?

Specjalista SEO to osoba, która będzie dbała o to, aby Twoja strona budowała widoczność Google lub innych wyszukiwarkach internetowych. Dawniej, specjalista SEO odpowiadał za budowanie pozycji na konkretne frazy (co w tej chwili nie jest rentowne biznesowo: Pozycjonowanie za efekt – czy na pewno się opłaca?). Teraz Specjalista SEO zajmuje się wieloma procesami, które mają na celu pozyskać wartościowy ruch z Google, który da się przełożyć zwiększanie sprzedaży, czy generowanie leadów. No bo przecież tu nie chodzi o to, aby być na pierwszej pozycji w Google, a o to, jak pozyskiwać nowych klientów.

Kiedyś SEO czy też pozycjonowanie, było dziedziną bardzo techniczną. Wiele „sztuczek” można było dokonać za pomocą zmian w kodzie. Oczywiście optymalizacja techniczna jest bardzo ważna, ale to tylko ułamek całości. SEO to teraz bardziej część marketingu, gdzie liczy się odpowiednia strategia SEO i jej wdrożenie w postaci kampanii SEO. Specjalista SEO musi mieć wiedzę z zakresu technicznego, budowania treści i komunikatów reklamowych, a także optymalizacji konwersji (Czym jest SXO?).

Jaki jest zakres kompetencji specjalisty SEO?

Specjalista SEO to dziś dość ogólne pojęcie. W dobie specjalizacji może oznaczać wiele, dlatego podam tutaj krótką charakterystykę najczęstszych rodzajów specjalistów SEO. Zanim to jednak zrobię, podpowiem Ci, jakie umiejętności powinien mieć każdy specjalista SEO, a są to przede wszystkim:

  • Znajomość całego ekosystemu Google (crawlowanie, indeksowanie) i działania algorytmów.
  • Podstawowa wiedza na temat projektowania i tworzenia stron internetowych (HTML/CSS).
  • Umiejętności analityczne potrzebne przy analizach ruchu i researchu słów kluczowych.
  • Znajomość obsługi narzędzi Google:
    • Google Search Console
    • Google Keyword Planner
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
    • Google Optimise
    • Google Data Studio
  • Umiejętność sprawnej obsługi Excela / Google Sheets.
  • Podstawowa wiedza na temat UX oraz ogólnobiznesowa.

Oprócz tych podstaw możemy wymienić kilka specjalizacji specjalistów SEO:

Techniczny specjalista SEO

Jak sama nazwa wskazuje techniczny specjalista SEO, doba o wszelkie technikalia związane z SEO technicznym. Będzie do przede wszystkim optymalizacja crawlowania (skanowania) oraz indeksowania w Google. Dzięki optymalizacji tych procesów, roboty Google znacznie lepiej poznają stronę i będą częściej ją odwiedzać.

Oprócz tego techniczny specjalista SEO, będzie skupiał się na optymalizacji on-site, takiej jak budowanie automatycznego linkowania wewnętrznego czy wdrożenie danych strukturalnych. Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze optymalizację szybkości ładowania strony pod kątem Core Web Vitals.

Analityczny specjalista SEO

Analityczny specjalista SEO to strateg, planujący całą kampanię SEO. Jego zadaniem jest zbadanie potrzeb potencjalnych klientów (analiza słów kluczowych oraz konkurencji), oraz zaplanowanie odpowiedniej architektury informacji, czy optymalizacji podstawowych elementów SEO, takich jak meta tagi.

Praca tego rodzaju specjalisty odbywa się na poziomie procesów zachodzących w Google, dzięki czemu potencjalni klienci trafiają na odpowiednie podstrony — zgodnie z intencją wyszukiwania. Analityk SEO dba więc o biznesowe podejście do kampanii, które ma na celu realizację celów firmy, a nie tylko wysokich pozycji.

Specjalista SEO związany z budową i optymalizacją treści

Jedną z najważniejszą rzeczą związaną z SEO jest treść, wszelkiego rodzaju planowanie i optymalizacje techniczne nie dadzą nic, bez treści. Tak samo jak super zoptymalizowany pod kątem spalania samochód nie zajedzie nigdzie bez paliwa, tak strona nie będzie pozyskiwać ruchu i klientów bez treści.

Specjalista SEO, który dba o treści strony, będzie miał zawsze najwięcej pracy. Planowanie i analizy odbywają się co jakiś czas, tak samo jak prace techniczne — nie trzeba w kółko optymalizować kodu strony, bo to nic nie da. Z treścią, trzeba pracować cyklicznie.

SEO i content marketing coraz częściej mają wiele wspólnego, no bo przecież Google jest wyszukiwarką tekstową i bazuje na tym, co piszą właściciele stron. Treści trzeba planować na poziomie każdego artykułu czy opisu usługi, tak aby nie powodowały kanibalizacji fraz, czy innych problemów związanych z duplikacją.

Do tego wszystkiego, specjalista SEO odpowiedzialny za treści, wykonuje najważniejszą, a zarazem najludniejszą pracę, która ma największe przełożenie na wartościowy ruch:

  • Wykonuje analizy słów kluczowych i szuka pomysłów na nowe treści. Tak, to specjalista SEO powinien Ci powiedzieć, o czym pisać na blogu, a nawet zaplanować cały wpis (lub opis usługi) łącznie ze wszelkimi nagłówkami. Pisanie na bazie „tak mi się wydaje” jest mało efektywne, znacznie lepiej jest sprawdzić, co konkretnie ludzie wpisują w Google i napisać treści dla nich.
  • Optymalizuje wcześniej napisane treści. To chyba najbardziej zapomniana czynność, nawet przez topowe agencje SEO. A przecież cykliczna optymalizacja jednego artykułu może zwiększyć jego ruch kilkakrotnie. Jeśli zrobimy tak z wieloma podstronami, to możemy sensownie budować, ruch bazując na obecnych treściach. To bardzo nudne zajęcie, ale daje astronomiczne efekty, każdy specjalista SEO powinien tak pracować nad treściami swoich klientów.

Specjalista SEO odpowiedzialny za pozyskiwanie linków

Pozyskiwanie linków, to nadal ważny aspekt pozycjonowanie stron internetowych. Kiedyś była to podstawa, dziś jest trochę inaczej. Linki są działają dopiero jeśli mamy właściwą strukturę i odpowiednie treści na stronie. Niemniej jednak specjalista SEO, a konkretnie do link buildingu będzie w stanie pozyskać wartościowe odnośniki, na przykład za pomocą artykułów sponsorowanych, czy dotarciu do niszowych blogerów.

Jak wygląda współpraca ze specjalistą SEO?

Jedną z najważniejszych cech specjalisty SEO, który jest freelancerem, będzie czas, jaki jest w stanie dla ciebie poświęcić, przełoży się to na jakość usług i będzie to znacznie więcej niż w dużych agencjach marketingowych. Ważne jest, że już na poziomie wstępnych pytań o wykonywanie usługi rozmawiasz z osobą, która będzie te usługi wykonywać.

Każde Twoje pytanie, czy wątpliwość może być rozwiana już na starcie współpracy. Specjalista SEO opowie Ci o swojej koncepcji, wiedzy, doświadczeniu. Będzie służył radą w zakresie strategii SEO, jaką powinieneś obrać oraz pomoże z doborem odpowiednich narzędzi.

Elastyczność współpracy specjalisty SEO

Specjaliści SEO są też najbardziej elastyczni, jeśli chodzi o współpracę. Nie będą oni zamknięci w sztywnych ramach usługi i łatwiej u nich o dodatkowe usługi lub zmiany we wcześniejszych ustaleniach.

Freelancerzy mają zazwyczaj nienormowany czas pracy, więc łatwiej będzie się umówić na rozmowę w późniejszych lub porannych godzinach. O wiele łatwiej będzie też skontaktować się z takim usługodawcą w chwili, gdy potrzebna jest natychmiastowa reakcja. Pewnie będziesz musiał zapłacić ekstra za pomoc w weekendowej migracji strony, ale dzięki temu Twój biznes nie będzie stratny.

Efekty współpracy ze specjalistą SEO

Zaangażowanie, doświadczenie oraz czas poświęcony na projekt będzie skutkował efektami znacznie lepszymi niż w przypadku współpracy z agencją SEO. Oczywiście, nawet freelancer nie zagwarantuje znakomitych wzrostów — w branży SEO każda obietnica ruchu, klientów to tylko słowa bez pokrycia. Google w każdej chwili może zmienić zasady gry, co zawsze wiąże się z ryzykiem.

Niemniej jednak, specjaliści SEO działający przy mniejszej ilość projektów będą lepiej traktować biznesy klientów niż firmy, które prowadzą ich setki. Jeśli freelancer ma odpowiedni budżet, na pewno, będzie w stanie zbudować i wdrożyć strategię, która przyniesie zyski Twojej firmie.

Zagrożenia związane z freelancerami SEO

Współpraca ze specjalistą SEO, który jest freelancerem, mogłaby się wydawać idealną, mimo swojej ceny będą oni najlepiej wpływać na wzrosty strony w wynikach wyszukiwani. W zasadzie jest to prawdą, jednak istnieje kilka zagrożeń, które psują ogólny obraz freelancerów, oto kilka najczęściej wymienianych przez klientów:

  • brak doświadczenia — nie każdy freelancer jest od razu doświadczonym specjalistą SEO, współpraca z mało doświadczoną osobą może sprawić wiele problemów i jest dość ryzykowną
  • zasady rozliczenia — nie każdy specjalista SEO prowadzi oficjalną firmę, rozliczanie na bazie umów cywilnoprawnych jest dość uciążliwe dla zleceniodawców usług SEO
  • znikający freelancer, czyli sytuacja, w której tracimy kontakt z osobą odpowiedzialną za projekt. Nie ma zastępcy, w zasadzie nic nie wiadomo, nawet jeśli nie zapłaciłeś ani złotówki, to straciłeś czas.

Jak wybrać dobrego specjalistę / freelancera do pozycjonowania Twojej strony?

Muszę to napisać na samym początku — wybór dobrego specjalisty SEO będzie trudny. Wynika to z faktu, że Ci profesjonalni specjaliści SEO są mocno rozchwytywani, zarówno przez agencje SEO, jak i klientów, którzy wolą zatrudniać mniejsze podmioty. Przy zatrudnieniu specjalisty SEO mamy kilka zagrożeń:

  • Efekty w SEO nie są widoczne od razu, więc ciężko poznać jakość pracy takiej osoby.
  • Cenni specjaliści SEO działają głównie z polecenia i nie jest łatwo do nich dotrzeć.
  • Freelancerzy od pozycjonowania mogą mieć małe doświadczenie przy trudnych projektach.
  • Spora część specjalistów „zatrzymała się” w poprzedniej epoce. Kiedyś byli dobrzy, a teraz nawet szkodzą stronom.

Jedyną drogę, aby wybrać właściwego specjalistę SEO, jest rozmowa i ocena podejścia takiej osoby do Twojego biznesu. W moim przypadku możesz zamówić konsultacje SEO, dzięki którym dowiesz się jak samodzielnie zwiększyć widoczność swojej strony w Google.

Ile zarabia specjalista SEO?

Współpraca ze specjalistą SEO będzie zdecydowanie droższa niż zatrudnienie agencji. Wynika to po prostu z charakteru ich pracy. Doświadczony freelancer musi zajmować się nie tylko SEO, ale też innymi aspektami prowadzenia działalności gospodarczej. Ograniczona ilość projektów, jakie może prowadzić jednocześnie oraz rosnące doświadczenie pozwala takim osobom stale podnosić ceny i zarabiać coraz większe pieniądze.

Specjaliści SEO mogą pracować tylko z kilkoma-kilkunastoma klientami, oczywiste jest, że wybiorą tych najlepiej płacących, aby zarabiać więcej. Takie zachowanie doświadczonych freelancerów nie jest regułą, może być też tak, że przyciągnie ich ciekawy projekt, który będzie dawał przyjemność i satysfakcję z pracy.

Podsumowanie

Współpraca z doświadczonym specjalista SEO, może o wiele zwiększyć możliwość dotarcia do potencjalnego klienta. Czasami będzie się nawet opłacać, zatrudnić takiego specjalistę SEO na pełny etat, a inwestycja zwróci się w perspektywie kilku lat. Drugą opcją jest zatrudnienie freelancera lub małej, ale skutecznej agencji SEO — jeśli jesteś zainteresowany taką opcją, to zobacz, jak wygląda współpraca z nami 🙂