Octamedia · Willowa 18/21 · 20-819 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl

Czym jest strategia SEO i jak ją wdrożyć?

Strategia SEO to przede wszystkim długoterminowe działania, które mają na celu zwiększenie widoczności Twojego biznesu w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google. Warto więc dobrze zaplanować swoje działania, bo w SEO dobry plan to połowa sukcesu. Zobacz czym jest strategia i dowiedz się jak ją efektywnie zaplanować.

Czym w ogóle jest SEO i optymalizacja pod wyszukiwarki?

SEO to optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe takie jak Google. Celem tych działań jest pozyskiwanie ruchu na stronę. Strategiczne podejście do SEO pozwala na definiowanie jakości tego ruchu – jesteś w stanie zaplanować do kogo chcesz dotrzeć ze swoją ofertą.

Cały proces składa się głównie z dwóch kroków. Pierwszy polega na jasnym określeniu czego szukają Twoi potencjalni klienci lub jakie mają problemy, a następnie rozwiązaniu tych problemów za pomocą strony internetowej. Na przykład rozwiązaniem problemu jest strona produktu, który użytkownik planuje zakupić i szuka takiej możliwości w internecie.

Drugi krok to przekonanie Google, by pokazywał Twoją stronę w wynikach wyszukiwania na wcześniej wybrane grupy zapytań. Abyś mógł zdobywać klientów, Twoja strona musi się pojawiać, gdy szukają oni usług czy produktów, które oferuje Twoja firma. SEO to dążenie do stanu, aby Google zaufało Twojej stronie i prezentowało ją w wynikach wyszukiwania.

Najprościej rzecz ujmując Google odpowiada na pytania zadawane przez użytkowników, musisz dążyć do tego, żeby Twoja strona odpowiadała na nie w możliwie najlepszy sposób. Tylko tym sposobem możesz zapewnić sobie wartościowy ruch na stronie.

SEO nie opiera się o frazy kluczowe, ważniejsze są intencje użytkowników

Wbrew pozorom, podstawą w SEO nie są słowa kluczowe. To, że różne frazy wpisywane są w wyszukiwarkę nie ma większego znaczenia jeżeli chodzi o planowanie strategii. Słowa są istotne jedynie z punktu widzenia użytkonika, który szuka Twojej firmy, natomiast dla Ciebie najważniejsze są intencje użytkownika kryjące się w tym co jest wpisywane w wyszukiwarkę.

Jakich fraz mogą użyć osoby, szukające ceny produktu czy usługi?

  • usługa X cena
  • cena usługi X
  • usługa X koszt
  • ile kosztuje usługa X

Fraz kluczowych dotyczących danej usługi może być wiele, ale intencja wyszukiwania jest taka sama w każdym z przypadków. Zawsze pytają oni o cenę produktu. Twoim celem jest przygotowanie podstrony, która najlepiej odpowie na pytanie zawarte w intencji użytkownika. W powyższym przypadku może to być np. strona cennika.

Z punktu widzenia strategii SEO ważniejsze są adresy URL Twojej strony niż słowa kluczowe. Są one odpowiedziami na intencje wyszukiwań. Wszystkie zapytania dotyczące jednej usługi powinny być skierowane na adres URL tej usługi. Dodatkowo, odpowiednia struktura adresów oraz architektura informacji pomaga zrozumieć Google Twoją stronę oraz prowadzony biznes.

Pamiętaj, że Google skanuje Twoją stronę badając każdy jej adres URL. Roboty muszą poznać treść, tego co oferujesz by później móc zaprezentować ją jako wynik w wyszukiwarce. Wynik wyszukiwania jest kierowany właśnie do konkretnego adresu URL, który Google uważa jako odpowiadający na zapytanie osoby wyszukującej.

Jeżeli poprosisz kogoś, by znalazł w internecie konkretny model telefonu bez użycia wyszukiwarek, to osoba ta wejdzie na najbardziej znany sobie sklep z elektroniką i tam zacznie szukać. Przejdzie ona do sekcji z telefonami i znajdzie odpowiedni model, wejdzie na jego stronę produktową i skopiuje linka, którego Ci przekaże.

Dokładnie tak samo (w wielkim uproszczeniu) działa Google – wysyła Ci linki bazując na tym o co poprosisz. Jako przedsiębiorca, musisz zadbać, aby Google jak najczęściej podawał innym Twoje linki, dlatego w pierwszej kolejności musisz skupić się na adresach URL i ich odpowiedniej strukturze.

Strategia to odpowiednie rozplanowanie adresów URL

Strategia SEO to nic innego jak odpowiednie rozplanowanie adresów URL względem samych siebie oraz względem słów kluczowych. Znając Swój biznes wiesz jak wygląda podział oferty czy asortymentu. Strona internetowa powinna odzwierciedlać Twój biznes, a w zasadzie to jak mogą szukać Cię Twoi klienci – to bardzo istotne w pozycjonowaniu.

Weźmy na przykład internetowy sklep z laptopami – jak klienci takiego sklepu mogą szukać jego asortymentu? Wszystko zależy czego potrzebują lub na jakim są etapie w procesie zakupowym.

Mogą oni szukać na przykład:

  • sklepu z laptopami (ogólnie)
  • laptopa w określonym rodzaju (netbook, ultrabook itp.)
  • laptopa określonego producenta (Asus, Dell, Lenovo itp.)
  • laptopa o określonym zastosowaniu (praca, biuro, granie itp.)
  • laptopa o określonej specyfikacji (procesorze, pamięci itp. a nawet ich kombinacji)
  • konkretnych modeli laptopów (Dell Inspiron 5570 itp.)

Wszystkie te wyszukania różnią się od siebie, a osoby szukające chcą trafić na odpowiednie adresy URL. Szukając laptopów firmy Asus, chcesz trafić na stronę z komputerami tej firmy. Dlatego istotnym jest, aby znaleźć wszystkie grupy potrzeb użytkowników i ułożyć je w strukturę adresów URL według poniższego przykładu:

Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL
Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL

Przykładowa struktura kampanii SEO

  • Celu kampanii
  • Adresu URL
  • Słów kluczowych

Celem kampani jest to co chcesz osiągnąć z punktu widzenia biznesowego, może to być na przykład sprzedaż produktu lub grupy produktów czy wysłanie zapytania. Adresy URL, to strony w serwisie, które mają ten cel zrealizować. To one mają spowodować dodanie do koszyka czy wysłanie formularza z wiadomością. Ostatni element kampanii, to dopiero słowa kluczowe, które mogą wpisywać użytkownicy wyszukiwarek szukając danego produktu.

Przykład rozplanowanej struktury kampani SEO:

struktura strategii seo
struktura strategii seo

Tak rozpisany plan, pozwoli Ci łatwiej zapanować nad działaniami związanymi z pozycjonowaniem. Jesteś w stanie określić, jaka strona sklepu (adres URL) powinna pojawiać się na odpowiednie frazy kluczowe. Teraz wystarczy odpowiednio zoptymalizować sklep, by widoczność w wyszukiwarkach zaczęła się zwiększać.

Słowa kluczowe z ostatniej kolumny powinny być przypisywane tylko do jednego adresu URL. Google pokaże w wynikach wyszukiwania tylko jeden adres URL należący do domeny, dlatego optymalizacja więcej niż jednego adresu na to samo lub podobne słowo nie ma sensu, a wręcz może przeszkadzać.

Strategia wdrożenia treści w obrębie strony

Strategia SEO zakłada jacy klienci będą trafiać na poszczególne obszary Twojej strony. Treść to jeden z elementów, który sprawia że plan wchodzi w życie. To dzięki odpowiedniej treści na poszczególnych adresach URL, użytkownicy trafiają na strony zgodne z intencjami wyszukiwań. Dobrze rozplanowana treść oparta o strategię pozwoli nie tylko dotrzeć do właściwych klientów. Pozwoli też uniknąć wielu problemów związanych ze zjawiskiem duplikacji treści czy kanibalizacji słów kluczowych, które negatywnie wpływają na proces zwiększania widoczności strony w wyszukiwarkach.

W prawie każdej branży strategia SEO będzie zawierała informację o klientach, którzy nie szukają treści poradnikowych. To właśnie na tym etapie planuje się i wdraża w życie firmowego bloga czy poradnik. Trafi na niego wiele osób, które nie są bezpośrednio zainteresowane produktem, ale możliwe że zainteresuje ich Twoja oferta. Zaplanowanie treści poradnikowych pozwala na regularne zwiększanie ruchu oraz wzmacnianie wartości domeny dla wyszukiwarek.

Plan pozyskiwania linków

Linki to wciąż ważny element pozycjonowania stron internetowych, dzięki nim dobrze zoptymalizowane strony zwiększają swoją widoczność. Jak wiadomo linki kierują do konkretnego adresu URL, więc bazując na wcześniej zbudowanej strukturze można łatwiej rozplanować rozkład linków.

Linkowanie bez analizy i planu jest mało efektywne i nie zawsze działa. Mając spis adresów URL oraz celów możesz tak zaplanować zdobywanie linków, by te kierowały tam gdzie tego potrzebujesz.

Planowanie link buildingu to także, rozpisanie całego procesu w czasie. Ciężko jest zdobyć wszelkie potrzebne linki na raz. Po pierwsze wynika to z olbrzymiego budżetu, który byłby na to potrzebny. Po drugie, takie działania zdecydowanie nie wyglądają na naturalne i mogą przysporzyć więcej szkód niż zysków. Rozłożenie całego procesu w czasie pomoże zapanować nad budżetem oraz względną naturalnością zdobywania linków.

Jak wygląda Tworzenie strategii dla naszych klientów?

Przygotowanie strategii SEO to proces etapowy, który składa się z kilku istotnych kroków.

Zaczynamy od poznania biznesu klienta

Krok może wydawać się zbędny, ale poznanie celów biznesowych ma ogromny wpływ na to jak ostatecznie będzie wyglądać strategia. Staramy się poznać jak najwięcej informacji mogących mieć wpływ na obecność strony klienta w wyszukiwarkach.

Skupiamy się głównie na:

  • zakresie oferty klienta
  • bezpośredniej konkurencji
  • modelu biznesowym
  • kluczowych współczynnikach skuteczności

Dzięki takiemu podejściu, strategia SEO ma na celu poprawę sytuacji biznesu klienta, a nie tylko zwiększenie ruchu, który sam w sobie nie wnosi żadnych wartości.

Research słów kluczowych, używanych przez potencjalnych klientów

Zanim zaczniemy pracę nad strategią, musimy poznać potrzeby potencjalnych klientów. W większości przypadków oni sami poinformują nas czego potrzebują za pomocą wpisywanych w wyszukiwarkę fraz. W ramach researchu szukamy wszelkich możliwych słów, które mogą być używane przez potencjalnych klientów. Punktem wyjścia w szukaniu słów jest zazwyczaj oferta klienta oraz jego bezpośredniej konkurencji. Mając 2-10 tyś słów kluczowych mamy już pewien obraz intencji użytkowników.

Grupowanie i analiza słów pod kątem intencji wyszukiwania

Następnym etapem jest grupowanie słów kluczowych według intencji użytkowników oraz miejsc (adresów URL), gdzie Ci użytkownicy mają trafić. Tworzone są grupy fraz bazujące na przynależności do kategorii zapytań np.

  • zapytania ogólne
  • zapytanie ogólne dla kategorii
  • zapytania związane z nazwą produktu
  • zapytania związane z producentem
  • zapytania związane z atrybutami produktów
  • itd.

Ułożenie struktury serwisu

Mając słowa, oraz grupy można przystąpić do układania struktury strony. Architekturę informacji determinują użytkownicy oraz roboty Google poruszają się po stronie. Przygotowanie odpowiedniej struktury pozwoli na uniknięcie błędów z duplikacją treści oraz kanibalizacją słów kluczowych. Dzięki poprawnej strukturze proces crawlowania (skanowania przez roboty) będzie optymalny.

Wstępna rekomendacja treści i linkowania wewnętrznego

Efektem poprzednich kroków jest przygotowanie rekomendacji dla podstawowych elementów optymalizacyjnych strony. Zazwyczaj przedstawiane są one w formie wzorów dla poszczególnych grup adresów URL, które funkcjonują na podobnych zasadach.

Dla sklepu internetowego będą to np.:

  • strona główna
  • strony kategorii
  • strony podkategorii
  • strony produktów
  • strony producentów
  • strony filtrowań

Każda z grup otrzymuje wzory dla podstawowych elementów optymalizacyjnych takich jak:

  • znacznik title
  • meta description
  • canonical
  • nagłówki
  • linkowanie wewnętrzne

Plan rozbudowy treści

Plan rozbudowy treści, to przede wszystkim informacja o treściach, o jakie należy rozbudować konkretne adresy URL. Będą to na przykład opisy produktów w sklepie,opisy kategorii czy filtrów. W planie contentowym znajdą się też informacje o tym jak rozbudowywać serwis o nowe podstrony, a także wpisu poradnikowe jeżeli wymaga tego prowadzony przez klienta biznes.

Jak wygląda gotowa strategia?

Gotowa strategia to dwa dokumenty, jeden to plik z informacjami na temat słów kluczowych i ich strukturą oraz przynależnością do grup intencji. Drugi dokument to plik pdf opisujący grupy intencji oraz klientów jacy za nimi stoją. Zawiera on też podstawową rekomendację wdrożeniową struktury strony.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Napisz komentarz