Czego się dowiesz z tego artykułu?
- Czym jest strategia SEO?
- Jakie są elementy strategi SEO?
- Jak zaplanować skuteczną strategię SEO?
- Jak wdrożyć strategię SEO?

Przygotowanie strategii SEO nie jest trudne, właściwie to dość prosty temat i każdy powinien poradzić sobie z tym samodzielnie. Aby ją zaplanować, wystarczy wiedza z tego artykułu oraz trochę czasu poświęconego na analizy. Mam na dzieje, że artykuł pomoże Ci w zaplanowaniu własnej strategii SEO!
- Czym w ogóle jest SEO i optymalizacja pod wyszukiwarki?
- SEO nie opiera się o frazy kluczowe, ważniejsze są intencje użytkowników
- Czym jest strategia SEO?
- Strategia to odpowiednie rozplanowanie adresów URL
- Przykładowa struktura kampanii SEO
- Strategia wdrożenia treści w obrębie strony
- Plan pozyskiwania linków
- Jak wygląda Tworzenie strategii dla naszych klientów?
- Czy warto inwestować czas i pieniądze na przygotowanie strategii?
- Kiedy przygotować strategię?
- Czy strategia jest gwarancją sukcesu?
- Potrzebujesz zlecić przygotowanie strategii SEO?
Czym w ogóle jest SEO i optymalizacja pod wyszukiwarki?
SEO to optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe takie jak Google. Celem tych działań jest pozyskiwanie ruchu na stronę. Strategiczne podejście do SEO pozwala na definiowanie jakości tego ruchu – jesteś w stanie zaplanować, do kogo chcesz dotrzeć ze swoją ofertą.
Cały proces składa się głównie z dwóch kroków. Pierwszy polega na jasnym określeniu, czego szukają Twoi potencjalni klienci lub jakie mają problemy, a następnie rozwiązaniu tych problemów za pomocą strony internetowej. Na przykład, rozwiązaniem problemu jest strona produktu, który użytkownik planuje zakupić i szuka takiej możliwości w internecie.
Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.
Drugi krok to przekonanie Google, by pokazywał Twoją stronę w wynikach wyszukiwania na wcześniej wybrane grupy zapytań. Abyś mógł zdobywać klientów, Twoja strona musi się pojawiać, gdy szukają oni usług czy produktów, które oferuje Twoja firma. SEO to dążenie do stanu, aby Google zaufało Twojej stronie i prezentowało ją w wynikach wyszukiwania.
Najprościej rzecz ujmując, Google odpowiada na pytania zadawane przez użytkowników. Musisz dążyć do tego, żeby Twoja strona odpowiadała na nie w możliwie najlepszy sposób. Tylko tym sposobem możesz zapewnić sobie wartościowy ruch na stronie.
SEO nie opiera się o frazy kluczowe, ważniejsze są intencje użytkowników
Wbrew pozorom, podstawą w SEO nie są słowa kluczowe. To, że różne frazy wpisywane są w wyszukiwarkę, nie ma większego znaczenia, jeżeli chodzi o planowanie strategii. Słowa są istotne jedynie z punktu widzenia użytkownika, który szuka Twojej firmy. Natomiast, dla Ciebie najważniejsze są intencje użytkownika, kryjące się w tym, co jest wpisywane w wyszukiwarkę.
Jakich fraz mogą użyć osoby, szukające ceny produktu czy usługi?
- usługa X cena
- cena usługi X
- usługa X koszt
- ile kosztuje usługa X
Fraz kluczowych dotyczących danej usługi może być wiele, ale intencja wyszukiwania jest taka sama w każdym z przypadków. Zawsze pytają oni o cenę produktu. Twoim celem jest przygotowanie podstrony, która najlepiej odpowie na pytanie zawarte w intencji użytkownika. W powyższym przypadku może to być np. strona cennika.
Z punktu widzenia strategii SEO, o wiele ważniejsze niż słowa kluczowe, są adresy URL twojej strony. Są one odpowiedziami na intencje wyszukiwań. Wszystkie zapytania dotyczące jednej usługi powinny być skierowane na adres URL tej usługi. Odpowiednia struktura adresów oraz architektura informacji pomaga zrozumieć Google Twoją stronę i prowadzony biznes.
Pamiętaj, że Google skanuje Twoją stronę, badając każdy jej adres URL. Roboty muszą poznać treść tego, co oferujesz, by później móc zaprezentować ją jako wynik w wyszukiwarce. Wynik wyszukiwania jest kierowany właśnie do konkretnego adresu URL, który Google uważa jako odpowiadający na zapytanie osoby wyszukującej.
Google po prostu poleca linki do adresów URL Twojej strony
Jeżeli poprosisz kogoś, by znalazł w internecie konkretny model telefonu bez użycia wyszukiwarek, to osoba ta wejdzie na najbardziej znany sobie sklep z elektroniką i tam zacznie go szukać. Przejdzie ona do sekcji z telefonami i znajdzie odpowiedni model, wejdzie na jego stronę produktową i skopiuje linka, którego Ci przekaże.
Dokładnie tak samo (w wielkim uproszczeniu) działa Google – wysyła Ci linki, bazując na tym, o co poprosisz. Jako przedsiębiorca, musisz zadbać, aby Google jak najczęściej podawał innym Twoje linki, dlatego w pierwszej kolejności musisz skupić się na adresach URL i ich odpowiedniej strukturze.
Czym jest strategia SEO?
Strategia SEO to kompleksowy plan długofalowego zwiększania widoczności strony w darmowych wynikach wyszukiwania Google. Jej celem jest przygotowanie strony w taki sposób, aby mogła się pojawiać w wynikach wyszukiwania na możliwie najwięcej fraz używanych przez potencjalnych klientów.
Strategia przygotowywana jest na podstawie analizy słów kluczowych oraz analizy bezpośredniej konkurencji w wynikach wyszukiwania.
Jej efektem jest dokument prezentujący budowę strony, dzięki której będzie ona w stanie pojawiać się na planowane zapytania generowane przez potencjalnych klientów. Strategia zawiera także podstawowe wskazówki optymalizacyjne dotyczące strony oraz wybrane frazy kluczowe.
Strategia SEO to kompleksowy plan zbudowania strony oraz jej rozwoju poprzez rozbudowę treści odpowiadającej zapytaniom potencjalnych klientów, którzy mogą szukać danej firmy w organicznych wynikach wyszukiwania. Strategia SEO skupia się zazwyczaj na elementach takich jak:
- właściwa struktura strony oraz optymalizacja poszczególnych podstron
- plan rozbudowy treści strony na bazie analizy słów kluczowych
- plan zdobywania linków z zewnętrznych źródeł
Strategia to odpowiednie rozplanowanie adresów URL
Najważniejsza część strategii SEO to odpowiednie rozplanowanie adresów URL względem samych siebie oraz względem słów kluczowych. Znając swój biznes, wiesz, jak wygląda podział oferty czy asortymentu. Strona internetowa powinna odzwierciedlać Twój biznes, a w zasadzie to jak mogą szukać Cię Twoi klienci – to bardzo istotne w pozycjonowaniu.
Weźmy na przykład internetowy sklep z laptopami – jak klienci takiego sklepu mogą szukać jego asortymentu? Wszystko zależy, czego potrzebują lub na jakim są etapie w procesie zakupowym.
Mogą oni szukać na przykład:
- sklepu z laptopami (ogólnie)
- laptopa w określonym rodzaju (netbook, ultrabook itp.)
- laptopa określonego producenta (Asus, Dell, Lenovo itp.)
- laptopa o określonym zastosowaniu (praca, biuro, granie itp.)
- laptopa o określonej specyfikacji (procesorze, pamięci itp. a nawet ich kombinacji)
- konkretnych modeli laptopów (Dell Inspiron 5570 itp.)
Wszystkie te wyszukania różnią się od siebie, a osoby szukające chcą trafić na odpowiednie adresy URL. Szukając laptopów firmy Asus, chcesz trafić na stronę z komputerami tej firmy. Dlatego istotne jest, aby znaleźć wszystkie grupy potrzeb użytkowników i ułożyć je w strukturę adresów URL według poniższego przykładu:

Przykładowa struktura kampanii SEO
Struktura kampanii składa się z trzech podstawowych elementów:
- Celu kampanii
- Adresu URL
- Słów kluczowych
Celem kampanii jest to, co chcesz osiągnąć z punktu widzenia biznesowego, może to być na przykład sprzedaż produktu lub grupy produktów czy wysłanie zapytania. Adresy URL, to strony w serwisie, które mają ten cel zrealizować. To one mają spowodować dodanie do koszyka czy wysłanie formularza z wiadomością. Ostatni element kampanii to dopiero treści zapytań, które mogą wpisywać użytkownicy wyszukiwarek szukający danego produktu.
Przykład rozplanowanej struktury kampani SEO:

Tak rozpisany plan, pozwoli Ci łatwiej zapanować nad działaniami związanymi z pozycjonowaniem. Jesteś w stanie określić, jaka strona sklepu (adres URL) powinna pojawiać się na odpowiednie frazy kluczowe. Teraz wystarczy odpowiednio zoptymalizować sklep, by widoczność w wyszukiwarkach zaczęła się zwiększać.
Słowa kluczowe z ostatniej kolumny powinny być przypisywane tylko do jednego adresu URL. Google pokaże w wynikach wyszukiwania tylko jeden adres URL należący do domeny, dlatego optymalizacja więcej niż jednego adresu na to samo lub podobne słowo nie ma sensu, a wręcz może przeszkadzać, powodując kanibalizację słów kluczowych.
Strategia wdrożenia treści w obrębie strony
Strategia SEO zakłada, jacy klienci będą trafiać na poszczególne obszary Twojej strony. Treść to jeden z elementów, który sprawia, że plan wchodzi w życie. To dzięki odpowiedniej treści na poszczególnych adresach URL, użytkownicy trafiają na strony zgodne z intencjami wyszukiwań. Dobrze rozplanowana treść oparta o strategię, pozwoli nie tylko dotrzeć do właściwych klientów. Pozwoli też uniknąć wielu problemów związanych ze zjawiskiem duplikacji treści czy kanibalizacji słów kluczowych, które negatywnie wpływają na proces zwiększania widoczności strony w wyszukiwarkach.
W prawie każdej branży strategia SEO będzie zawierała informację o klientach, którzy nie szukają treści ofertowych, a bardziej poradnikowych. To właśnie na tym etapie planuje się i wdraża w życie firmowego bloga czy poradnik. Trafi na niego wiele osób, które nie są bezpośrednio zainteresowane produktem, ale możliwe, że zainteresuje ich Twoja oferta. Zaplanowanie treści poradnikowych pozwala na regularne zwiększanie ruchu oraz wzmacnianie wartości domeny dla wyszukiwarek.
Plan pozyskiwania linków
Linki to wciąż ważny element pozycjonowania stron internetowych, dzięki nim dobrze zoptymalizowane strony zwiększają swoją widoczność. Jak wiadomo, linki kierują do konkretnego adresu URL, więc bazując na wcześniej zbudowanej strukturze, można łatwiej rozplanować rozkład linków.
Linkowanie bez analizy i planu jest mało efektywne i nie zawsze działa. Mając spis adresów URL oraz celów możesz tak zaplanować zdobywanie linków, by te kierowały tam, gdzie tego potrzebujesz.
Planowanie link buildingu to także, rozpisanie całego procesu w czasie. ciężko jest zdobyć wszelkie potrzebne linki na raz. Po pierwsze wynika to z olbrzymiego budżetu, który byłby na to potrzebny. Po drugie, takie działania zdecydowanie nie wyglądają na naturalne i mogą przysporzyć więcej szkód niż zysków. Rozłożenie całego procesu w czasie pomoże zapanować nad budżetem oraz względną naturalnością zdobywania linków.
Jak wygląda Tworzenie strategii dla naszych klientów?
Przygotowanie strategii SEO to proces etapowy, który składa się z kilku istotnych kroków.
Zaczynamy od poznania biznesu klienta
Krok może wydawać się zbędny, ale poznanie celów biznesowych ma ogromny wpływ na to, jak ostatecznie będzie wyglądać strategia. Staramy się poznać jak najwięcej informacji mogących mieć wpływ na obecność strony klienta w wyszukiwarkach.
Skupiamy się głównie na:
- zakresie oferty klienta
- bezpośredniej konkurencji
- modelu biznesowym
- kluczowych współczynnikach skuteczności
Dzięki takiemu podejściu, strategia SEO ma na celu poprawę sytuacji biznesu klienta, a nie tylko zwiększenie ruchu, który sam w sobie nie wnosi żadnych wartości.
Research słów kluczowych, używanych przez potencjalnych klientów
Zanim zaczniemy pracę nad strategią, musimy poznać potrzeby potencjalnych klientów. W większości przypadków oni sami poinformują nas czego potrzebują za pomocą wpisywanych w wyszukiwarkę fraz. W ramach researchu szukamy wszelkich możliwych słów, które mogą być używane przez potencjalnych klientów. Punktem wyjścia w szukaniu słów jest zazwyczaj oferta klienta oraz jego bezpośredniej konkurencji. Mając 2-10 tyś (w przypadku średniego sklepu) słów kluczowych mamy już pewien obraz intencji użytkowników.
Grupowanie i analiza słów pod kątem intencji wyszukiwania
Następnym etapem jest grupowanie słów kluczowych według intencji użytkowników oraz miejsc (adresów URL), gdzie Ci użytkownicy mają trafić. Tworzone są grupy fraz bazujące na przynależności do kategorii zapytań np.:
- zapytania ogólne
- zapytanie ogólne dla kategorii
- zapytania związane z nazwą produktu
- zapytania związane z producentem
- zapytania związane z atrybutami produktów
- itd.
Ułożenie struktury serwisu
Mając słowa oraz grupy można przystąpić do układania struktury strony. Architekturę informacji determinują użytkownicy oraz roboty Google poruszają się po stronie. Przygotowanie odpowiedniej struktury pozwoli na uniknięcie błędów z duplikacją treści oraz kanibalizacją słów kluczowych. Dzięki poprawnej strukturze proces crawlowania (skanowania przez roboty) będzie optymalny.
Wstępna rekomendacja treści i linkowania wewnętrznego
Efektem poprzednich kroków jest przygotowanie rekomendacji dla podstawowych elementów optymalizacyjnych strony. Zazwyczaj przedstawiane są one w formie wzorów dla poszczególnych grup adresów URL, które funkcjonują na podobnych zasadach.
Dla sklepu internetowego będą to np.:
- strona główna
- strony kategorii
- strony podkategorii
- strony produktów
- strony producentów
- strony filtrowań
Każda z grup otrzymuje wzory dla podstawowych elementów optymalizacyjnych takich jak:
- znacznik title
- meta description
- canonical
- nagłówki
- linkowanie wewnętrzne
Plan rozbudowy treści
Plan rozbudowy treści to przede wszystkim informacja o treściach, o jakie należy rozbudować konkretne adresy URL. Będą to na przykład opisy produktów w sklepie, opisy kategorii czy filtrów. W planie contentowym znajdą się też informacje o tym, jak rozbudowywać serwis o nowe podstrony, a także wpisy poradnikowe, jeżeli wymaga tego prowadzony przez klienta biznes.
Czy warto inwestować czas i pieniądze na przygotowanie strategii?
Trudno jest osiągnąć sukces (w jakiejkolwiek dziedzinie) bez zaplanowania odpowiedniej drogi do tego sukcesu. SEO jest nieustanną walką o pozyskiwanie klientów z darmowych wyników wyszukiwania. Warto jest zaplanować najważniejsze elementy tego procesu.
Chaotyczne próby pozycjonowania domeny firmowej na pojedyncze frazy kluczowe mogą co prawda przynieść pewne korzyści, ale w dłuższej perspektywie Twój biznes nie zyska nic poza kilkoma frazami na pierwszej stronie, które i tak mogą nie przynieść klientów. Celem strategii jest przygotowanie strony, by zdobywała klientów, a nie była wysoko w Google, co samo w sobie nie daje żadnych korzyści.
Kiedy przygotować strategię?
Strategię powinieneś przygotować, zanim jeszcze pomyślisz o zbudowaniu strony internetowej. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona zdobywała ruch z wyszukiwarek (zarówno z darmowych wyników, jak i reklam), musisz ją zbudować w oparciu o strategię SEO. Takie podejście pozwoli wycisnąć najwięcej. Przygotujesz stronę i jej strukturę, aby pojawiała się na wszystkie możliwe zapytania związane z Twoim biznesem, a nie tylko na kilka.
Jeżeli masz już stronę, to także warto zaplanować strategię zwiększania ruchu z wyników organicznych. Może to jednak wiązać się np. z przebudową strony, ponieważ nie będzie ona przygotowana strukturalnie na zdobywanie ruchu z SEO.
Częstym błędem firm usługowych jest wypisanie całej oferty na jednej stronie nazwanej po prostu „Nasza oferta”. Musisz wiedzieć, że to za mało. W takim przypadku zawsze trzeba będzie zbudować podstronę dla każdej z usług czy produktów, by można było przedstawić daną ofertę na osobnym adresie URL. Dzięki temu ten adres pojawi się jako wynik wyszukiwania na zapytania związane z tą ofertą.
Czy strategia jest gwarancją sukcesu?
Strategia SEO to tylko plan, dlatego jej przygotowania nie może równać się z sukcesem. Dopiero działania powoli przybliża Cię do sukcesu. Nawet najlepiej przygotowany plan nie pomoże, jeżeli Twoja strona nie będzie dobrze przygotowana pod względem technicznym. Ważna jest też regularność działań, wdrożenie wszystkich założeń strategii może trwać czasem kilkanaście miesięcy, oczywiście w miarę tych działań sytuacja Twojej strony będzie się poprawiać, ale na prawdziwy sukces trzeba będzie cierpliwie poczekać.
Potrzebujesz zlecić przygotowanie strategii SEO?
Na pewno już wiesz, że praca nad SEO musi być regularna i długotrwała. Istnieje duża szansa, że po kilku-kilkunastu miesiącach wartościowy ruch z Google wzrośnie wielokrotnie. Może być też tak, że wydasz sporo pieniędzy, a nie zmienię się zupełnie nic…
Żeby mieć większą pewność sukcesu i nie marnować czasu na bezowocne działania, powinieneś przygotować stronę pod SEO oraz zaplanować jej przyszłą treść. Musisz mieć strategię, która sprawi, że Twoje cele biznesowe staną się realne.
To właśnie od zaplanowania strategii zaczynamy współpracę z każdym naszym klientem. Dzięki takiemu podejściu nasi klienci zdobywają nie tylko wartościowy ruch, ale przede wszystkim osiągają spore zyski.
Strategia SEO od zawsze była jednym z najważniejszych elementów naszych wewnętrznych procesów, to dzięki dobrym planom nasi klienci osiągają tak dobre rezultaty! Teraz możesz zamówić przygotowanie takiej strategii jako unikalny produkt, za który zapłacisz jednorazowo. Całą strategię możesz wdrożyć sam lub zlecić to nam — decyzja należy do Ciebie.
Co zyska biznes po wdrożeniu strategii?
- strona będzie widoczna na wiele fraz związanych z biznesem, które są wpisywane przez potencjalnych klientów (zarówno tych ogólnych, jak i szczegółowych, które charakteryzują się dużym współczynnikiem sprzedaży)
- ruch na stronie będzie bardziej wartościowy — na stronę trafią osoby, które rzeczywiście poszukują usługi/produktu
- marka będzie bardziej rozpoznawalna
- dzięki analizie słów kluczowych można poznać lepiej swoich klientów — frazy mówią czego potrzebują oraz jakie intencje za nimi stoją
W ramach pracy nad strategią dedykowaną dla konkretnego biznesu:
- wskażemy wszystkie frazy kluczowe, używane przez potencjalnych klientów zainteresowanych ofertą (bezpośrednio i pośrednio)
- przygotowujemy strukturę strony pozwalającą na wygenerowanie maksymalnego ruchu organicznego
- pokażemy jak budować poszczególne elementy strony istotne z punktu widzenia SEO
- wskażemy sposoby optymalizacji istniejącej treści oraz pokażemy jak tworzyć nową treść
- zaproponujemy 10 przykładowych tematów na wpisy blogowe (do jednego z nich przygotujemy przykładowe nagłówki oraz słowa kluczowe) wraz z instrukcją jak pisać bloga
- pokażemy przykładowe sposoby na pozyskiwanie wartościowych linków
Jak wygląda współpraca?
Współpraca podzielona jest na kilka etapów:
- Analiza obecnej sytuacji strony. Sprawdzamy na jakie słowa już się pojawia w wynikach Google, badamy obecny ruch.
- Rozmowa, mająca na celu omówienie aktualnych celów biznesowych klienta, modelu sprzedaży, rodzaju dystrybucji itp. Dzięki poznaniu biznesu jesteśmy w stanie zaproponować najlepsze rozwiązania, które przekładać się będą na zwiększenie efektywności ruchu z darmowych wyników wyszukiwania.
- Wykonanie dokładnej analizy słów kluczowych oraz sprawdzenie konkurencji klienta. Efektem analizy jest tabela z wszystkimi słowami kluczowymi oraz dodatkowymi informacjami na temat tych słów (ilości wyszukiwań, CPC, sezonowość)
- Przygotowanie proponowanej struktury strony bazującej na analizie słów kluczowych.
- Przygotowanie schematów linkowania wewnętrznego.
- Zaproponowanie podstawowych elementów optymalizacyjnych dla każdej ze stron w strukturze.
- Przygotowanie propozycji wpisów blogowych.
- Przygotowanie propozycji miejsc do publikacji linków.
- Omówienie strategii z klientem, przedstawienie proponowanych rozwiązań, ewentualne poprawki struktury oraz odpowiedzi na pytania.
Adam
Dobrze rozumiem, że każde słowo kluczowe powinno mieć swoją podstronę? Co w takim razie z odmianami słów? Przecież nie ma sensu tworzyć tylu podstron na przykład na jeden produkt w sklepie…
Maciej Cherubin
To nie jest tak, że każdy adres URL musi być optymalizowany pod jedno słowa kluczowe. Jeden adres powinien być zoptymalizowany pod jedną konkretną intencję wyszukiwania, na którą może składać się wiele słów kluczowych. W przypadku sklepu internetowego i podstrony jednego produktu intencją jest zakup tego produktu. Nie ważne, co dany użytkownik wpisuje w Google. Ważne, że chce kupić ten produkt i powinien trafić na odpowiedni adres URL.
Zawszę będzie tak, że jeden adres URL będzie optymalizowany na kilka lub o wiele więcej słów, ale powiązanych ze sobą jedną intencją (chcę kupić produkt X, chce się dowiedzieć wszystkiego o X, itd).