Octamedia · Aleja Kraśnicka 109 · 20-718 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl

Czym jest strategia SEO?

Pozycjonowanie to przede wszystkim długoterminowe działania, które mają na celu zwiększenie widoczności Twojego biznesu w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google. Warto takie działania dobrze zaplanować, bo w SEO dobry plan to połowa sukcesu. Zobacz czym jest strategia i dowiedz się jak ją zaplanować.

SEO nie opiera się o frazy kluczowe

Wbrew pozorom podstawą SEO nie są słowa kluczowe. To, że różne frazy wpisywane są w wyszukiwarkę nie ma większego znaczenia jeżeli chodzi o planowanie strategii. Słowa są istotne jedynie z punktu widzenia użytkownika, który szuka Twojej firmy, natomiast z dla Ciebie najważniejsze są adresy URL.

Wynika to przede wszystkim z faktu, że Google skanuje Twoją stronę badając każdy jej adres URL. Roboty muszą poznać treść, tego co oferujesz by później móc zaprezentować ją jako wynik w wyszukiwarce. Wynik wyszukiwania jest kierowany właśnie do konkretnego adresu URL, który Google uważa jako odpowiadający na zapytanie osoby wyszukującej.

Adresy URL są Twoimi odpowiedziami, a słowa kluczowe pytaniami osób wyszukujących. Weźmy na przykład kilka fraz:

  • usługa X cena
  • cena usługi X
  • usługa X koszt
  • ile kosztuje usługa X

Fraz kluczowych dotyczących danej usługi może być wiele, ale pytanie w nich zawarte znaczą to samo, dlatego Google skieruje wszystkie te pytania na adres URL poświęcony cenne usługi X.

Jeżeli poprosisz kogoś, by znalazł w internecie konkretny model telefonu bez użycia wyszukiwarek, to osoba ta wejdzie na najbardziej znany sobie sklep z elektroniką i tam zacznie szukać. Przejdzie ona do sekcji z telefonami i znajdzie odpowiedni model, wejdzie na jego stronę produktową i skopiuje linka, którego Ci przekaże. Dokładnie tak samo (w wielkim uproszczeniu) działa Google – wysyła Ci linki bazując na tym o co poprosisz.

Jako przedsiębiorca, musisz zadbać, aby Google jak najczęściej podawał innym Twoje linki, dlatego w pierwszej kolejności musisz skupić się na adresach URL i ich odpowiedniej strukturze.

Strategia to odpowiednie rozplanowanie adresów URL

Strategia SEO to nic innego jak odpowiednie rozplanowanie adresów URL względem samych siebie oraz względem słów kluczowych. Znając Swój biznes wiesz jak wygląda podział oferty czy asortymentu. Strona internetowa powinna odzwierciedlać Twój biznes, a w zasadzie to jak mogą szukać Cię Twoi klienci – to bardzo istotne w pozycjonowaniu. Weźmy na przykład internetowy sklep z laptopami – jak klienci takiego sklepu mogą szukać jego asortymentu? Wszystko zależy czego potrzebują czy na jakim są etapie w procesie zakupowym. Mogą oni szukać na przykład:

  • sklepu z laptopami (ogólnie)
  • laptopa w określonym rodzaju (netbook, ultrabook itp.)
  • laptopa określonego producenta (Asus, Dell, Lenovo itp.)
  • laptopa o określonym zastosowaniu (praca, biuro, granie itp.)
  • laptopa o określonej specyfikacji (procesorze, pamięci itp. a nawet ich kombinacji)
  • konkretnych modeli laptopów (Dell Inspiron 5570 itp.)

Wszystkie te wyszukania różnią się od siebie, a osoby szukające chcą trafić na odpowiednie adresy URL. Szukając laptopów firmy Asus, chcesz trafić na stronę z komputerami tej firmy. Dlatego istotnym jest, aby znaleźć wszystkie grupy potrzeb użytkowników i ułożyć je w strukturę adresów URL:

Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL
Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL

Struktura Kampanii SEO

Struktura kampanii składa się z trzech podstawowych elementów:

  • Celu kampanii
  • Adresu URL
  • Słów kluczowych

Celem kampani jest to co chcesz osiągnąć z punktu widzenia biznesowego, może to być na przykład sprzedaż produktu lub grupy produktów czy wysłanie zapytania. Adresy URL, to strony w serwisie, które mają ten cel zrealizować. To one mają spowodować dodanie do koszyka czy wysłanie formularza z wiadomością. Ostatni element kampanii, to dopiero słowa kluczowe, które mogą wpisywać użytkownicy wyszukiwarek szukając danego produktu.

Przykład rozplanowanej struktury kampani SEO:

struktura strategii seo
struktura strategii seo

Tak rozpisany plan, pozwoli Ci łatwiej zapanować nad działaniami związanymi z pozycjonowaniem. Jesteś w stanie określić, jaka strona sklepu (adres URL) powinna pojawiać się na odpowiednie frazy kluczowe. Teraz wystarczy odpowiednio zoptymalizować sklep, by widoczność w wyszukiwarkach zaczęła się zwiększać.

Słowa kluczowe z ostatniej kolumny powinny być przypisywane tylko do jednego adresu URL. Google pokaże w wynikach wyszukiwania tylko jeden adres URL należący do domeny, dlatego optymalizacja więcej niż jednego adresu na to samo lub podobne słowo nie ma sensu.

Plan pozyskiwania linków

Linki to wciąż ważny element pozycjonowania stron internetowych, dzięki nim dobrze zoptymalizowane strony zwiększają swoją widoczność. Jak wiadomo linki kierują do konkretnego adresu URL, więc bazując na wcześniej zbudowanej strukturze można łatwiej rozplanować rozkład linków.

Linkowanie bez analizy i planu jest mało efektywne i nie zawsze działa. Mając spis adresów URL oraz celów możesz tak zaplanować zdobywanie linków, by te kierowały tam gdzie tego potrzebujesz.

Planowanie link buildingu to także, rozpisanie całego procesu w czasie. Ciężko jest zdobyć wszelkie potrzebne linki na raz. Po pierwsze wynika to z olbrzymiego budżetu, który byłby na to potrzebny. Po drugie, takie działania zdecydowanie nie wyglądają na naturalne i mogą przysporzyć więcej szkód niż zysków. Rozłożenie całego procesu w czasie pomoże zapanować nad budżetem oraz względną naturalnością zdobywania linków.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Napisz komentarz