Jak zbudować strukturę strony idealną pod SEO?

Struktura strony to jeden z najważniejszych czynników wpływających na widoczność strony w Google. Zaprojektowanie jej we właściwy sposób i zapełnienie odpowiednimi treściami może dosłownie wystrzelić ruch strony. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest struktura strony i jak ją zaplanować.

Jak zbudować strukturę strony idealną pod SEO?
Jak zbudować strukturę strony idealną pod SEO?

Strukturę strony planujemy zawsze na podstawie analizy słów kluczowych. Bez informacji o słowach po prostu nie wiesz, jak powinna wyglądać. Strukturę planuję się na bazie potrzeb klientów, a te wyrażane są właśnie za pomocą fraz.

Na tym etapie musisz wiedzieć, że potencjalni klienci powinni trafiać na odpowiednie podstrony w zależności od tego, jaką frazę wpiszą. To podstawa SEO. Znając te frazy (dzięki wykonaniu analizy fraz) wiesz, czego oni potrzebują. A im bardziej strona docelowa dopasuje się do ich zapytania, tym większa szansa, że nie tylko zostaną na niej nieco dłużej, ale i kupią to, czego szukali.

Najważniejsze elementy struktury strony 

Zobacz na poniższą animację – doskonale przedstawia ona poszczególne elementy podstrony oraz typy słów kluczowych, na jakie powinny się one pojawiać w Google.

Najważniejsze podstrony i frazy, na które trzeba zwrócić uwagę to: 

  • Strona główna – umieść na niej słowa związane z nazwą firmy lub ogólnie opisaną działalnością (np. sklep zoologiczny, firma remontowa itp.) 
  • Kategoria produktów – podstrona kategorii z produktami; powinny się tam znaleźć frazy związane z ogólnym wyszukiwaniem produktów (sukienki na wesele, narzędzia budowlane itp.) 
  • Strona produktowa – podstrona dedykowana jednemu konkretnemu produktowi. Powinny się na niej znaleźć, na przykład w opisie produktu i tytule podstrony, frazy longtailowe (telewizor Sony KD-49XG8096, wkrętarka MAKITA DDF458RTJ itp.) 
  • Kategoria usług – podstrona ze zbiorem zbliżonych do siebie usług (usługi prawnicze, usługi księgowe itp.) 
  • Strona z opisem usługi – analogicznie do strony produktowej, jest to podstrona dedykowana konkretnej usłudze (sprawy karne, księgowość dla spółek itp.) 
  • Treści poradnikowe – wpis na blogu lub strona z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ). Treść tych podstron ma zaspokajać potrzebę rozwiązania problemu klienta, dlatego oprócz fraz ogólnych powinna zawierać także frazy opisujące problem użytkownika.

Strona główna 

Struktura strony powinna być zbudowana tak, jak stawia się budynki – od ogółu do szczegółu. Najbardziej ogólną stroną Twojego serwisu jest strona główna. Powinny na nią trafić osoby szukające konkretnie Twojej firmy lub ogólnego tematu związanego z Twoją działalnością.

Na jakie frazy optymalizować stronę główną? Aby się tego dowiedzieć, wystarczy, że zadasz sobie pytanie: czym zajmuje się moja firma? Dzięki temu będziesz wiedzieć, co wpisać w tytuł strony głównej. Na końcu tytułu dodaj nazwę firmy. Przykłady:

  • Internetowy sklep zoologiczny – [nazwa sklepu] 
  • Sklep z odzieżą online – [nazwa sklepu] 
  • Renomowana kancelaria adwokacka – [nazwa kancelarii] 
  • Nowoczesne meble na wymiar – [nazwa firmy] 

Projektowanie całej struktury od zacznij od strony głównej, ponieważ wszystkie inne podstrony będą podlegać właśnie jej. Zastanów się, czy standardowy podział na produkty, usługi i ich kategorie jest wystarczający. Jeśli nie, utwórz dodatkowe podziały i podkategorie (np. na oddziały firmy, jeśli ich oferty się od siebie różnią). 

Strony kategorii

Kolejnym poziomem w strukturze są strony kategorii (produktów, usług, poradników). Mają one za zadanie przyciągnąć użytkownika, który zasadniczo wie, czego szuka, ale nie wybrał jeszcze konkretnego modelu. Na przykład szuka butów sportowych, ale nie ma sprecyzowanego modelu ani koloru. 

Strony kategorii można zawężać, tworząc kolejne strony z podkategoriami. Dla przykładu, kategoria buty sportowe może dzielić się dodatkowo na buty do bieganiabuty na siłownię i buty do trekkingu. Dzięki temu tworzysz podstrony, które będą optymalizowane na konkretne frazy kluczowe. 

Dokładny układ kategorii oraz nazwy poszczególnych elementów będą zależały od Twojego biznesu, oraz słów kluczowych, jakich używają Twoi potencjalni klienci. 

Strony produktów, usług lub wpisów 

Strony produktowe lub usługowe oraz wpisy to elementy, które znajdują się najniżej w strukturze. Są one najbardziej szczegółowe, dlatego powinny być optymalizowane na szczegółowe (longtailowe) frazy kluczowe. Osoby szukające tych produktów wiedzą czego potrzebują, powinny więc trafić od razu na taką stronę. 

Przykładowa struktura strony 

Poniżej możesz zobaczyć przykładową strukturę dla sklepu z meblami, który dodatkowo zajmuje się projektowaniem i renowacją mebli. Przeanalizuj ją: zobacz, jak inne podstrony i kategorie wychodzą ze strony głównej, z nich podkategorie, a z nich dalej strony produktowe. Zauważ, że wpisy na blogu są tym samym, co pojedyncze produkty dla ogólnej strony produktów.

Każdy element struktury to jedna podstrona, natomiast w nawiasie znajdują się przykładowe słowa kluczowe.

Przykładowa struktura strony z uwzględnieniem słów kluczowych podanych w nawiasie.

  • Strona główna (sklep z meblami)
    • Usługi 
      • Kategoria usług (projektowanie mebli)
        • Usługa (projektowanie mebli do salonu
        • Usługa (projektowanie mebli kuchennych
      • Kategoria usług (renowacja mebli)
        • Usługa (renowacja szaf
        • Usługa (renowacja komód
    • Produkty (meble dla domu)
      • Kategoria produktów (wyposażenie salonu)
        • Produkt (komoda
        • Produkt (szafka pod TV
      • Kategoria produktów (wyposażenie kuchni)
        • Podkategoria produktów (meble do kuchni)
          • Produkt (stoły
          • Produkt (krzesła
        • Podkategoria produktów (AGD do kuchni)
          • Produkt (Lodówka
          • Produkt (Kuchenka
    • Blog
      • Kategoria wpisów (aranżacja kuchni)
        • Wpis na blogu (Jak zaprojektować kuchnię w kształcie litery U
        • Wpis na blogu (Jak zaprojektować kuchnię w kształcie litery L
      • Kategoria wpisów (aranżacja salonu)
        • Wpis na blogu 
        • Wpis na blogu

Jak budować strukturę strony – porady i wskazówki

Choć z grubsza rzecz biorąc struktura opiera się na pewnym schemacie, to gdy zagłębić się w szczegóły, okazuje się niestety, że nie ma uniwersalnej struktury, dobrej dla każdego rodzaju strony i biznesu. Wiele zależy tutaj od Twojej działalności oraz od tego, jak szukają Cię Twoi klienci. Natomiast istnieje kilka ważnych zasad, które powinieneś zastosować: 

  • Jedna podstrona powinna być optymalizowana tylko na jeden temat. Nie możesz tworzyć kilku podstron o tym samym produkcie lub kategorii, ponieważ Google nie będzie mógł zdecydować, którą z nich pokazać jako wynik wyszukiwania. 
  • Struktura powinna odzwierciedlać Twój biznes. Każda jedna usługa, produkt i ich odmiany powinny posiadać swoją podstronę, nawet jeśli będą bardzo szczegółowe i będą iść w setki podstron. 
  • Struktura powinna pokazywać treści od ogółu do szczegółu (Strona główna → Kategorie → podkategorie → Konkretne produkty / usługi). 
  • Strony w strukturze powinny wzajemnie do siebie linkować. Strony wyższego rzędu powinny linkować do stron podrzędnych, dodatkowo każda strona powinna linkować do stron równorzędnych (jeśli takie istnieją). Fachowo nazywa się to linkowaniem wewnętrznym.
  • Uwzględniaj tylko strony generujące ruch. Strony, które nie będą generować ruchu (tzn. nie będą optymalizowane na frazy), nie powinny być uwzględniane w strukturze.

Struktura strony a pozycjonowanie

Z punktu widzenia sprzedaży ważna jest nie tylko duża liczba fraz kluczowych, ale również adresów URL Twojej strony, czyli stron kategorii i stron produktowych/usługowych. Jak już wiesz, są one odpowiedziami na intencje użytkowników – dlatego wszystkie zapytania dotyczące danej usługi powinny być skierowane na związany z nią adres URL.

Odpowiednia struktura adresów pomaga wyszukiwarce odczytać Twoją stronę i umieścić wszystkie jej podstrony w swojej bazie, a następnie „przypisać” je do fraz. To bardzo ważne w procesie pozycjonowania stron. Dzięki temu po wpisaniu frazy wynik będzie kierował użytkownika do odpowiedniego adresu URL – a to go usatysfakcjonuje i zachęci do wejścia na daną podstronę.

Wyniki wyszukiwania to linki do konkretnych podstron

Mając wiele podstron, możesz wyświetlać więcej wyników wyszukiwania, czyli więcej odpowiedzi na pytanie użytkownika. 

Gdybyś miał tylko kilka podstron – na przykład stronę główną, usługi, produkty, kontakt – to w odpowiedzi na zapytanie o jakiś produkt wyświetlałyby się jedynie te ogólne strony, a nie podstrony z produktami, których przecież użytkownik poszukuje. Zapewne nie poczułby się zachęcony do wejścia na stronę główną nie wiedząc, czy znajdzie tam to, czego szuka.

Podsumowanie

Każda podstrona w Twoim serwisie ma za zadanie generować ruch z innych fraz. Jedne będą pozyskiwać ruch z fraz sprzedażowych, a inne z poradnikowych. Dokładne rozpisanie, a następnie wdrożenie struktury to krok milowy do generowania wartościowego ruchu.

Czy ten artykuł był pomocny?

Staramy się tworzyć pomocne i wartościowe treści, dlatego będziemy wdzięczni za ocenę tego artykułu.
Tak
Nie
Autor:
Maciej Cherubin
Zajmuję się pozyskiwaniem klientów oraz zwiększeniem sprzedaży za pomocą wyszukiwarki Google. Przygotowuję strategie pozyskiwania wartościowego ruchu z SEO oraz Google Ads, które realnie zwiększają zyski. Wdrażam rozwiązania analityczne, które pomagają małym i średnim firmom podejmować właściwe decyzje biznesowe związane z marketingiem internetowym. Chętnie pomogę Twojej firmie, zapraszam do kontaktu.

Maciej Cherubin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Certyfikat Google Partners
Certyfikat Google PPC
Certyfikat Google Analytics
Certyfikat Google Analytics