Dlaczego pozycjonowanie nie może być tanie?

Zakładam, że jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz większą lub mniejszą firmę. Co byś zrobił, gdybym Ci teraz obiecał, że rozwinę identyczny biznes od zera w 3 miesiące i będę zarabiał kilka razy więcej? Kiedyś zadałem to pytanie jednemu z naszych klientów i usłyszałem bardzo ważne zdanie:

Szaleństwo! Zbudowanie takiej firmy to praca na miesiące lub nawet lata. Żeby osiągnąć sukces, trzeba włożyć w pracę sporo serca i wysiłku. To się nie dzieje nagle. Tutaj nie ma co porównywać…

Jednak z budowaniem widoczności w Google jest niemal identycznie. Aby osiągnąć sukces, musisz:

  • mieć plan działania (zwiększania widoczności)
  • wiedzieć jak ten plan wdrożyć na stronie
  • pracować regularnie nad stroną (redagować treści i zdobywać linki)
  • dokonywać cyklicznych analiz i zmian na stronie
  • analizować poczynania konkurencji
  • itd.

Budowanie wartościowej widoczności strony w Google to czasami praca na etat. Zwłaszcza, dla osoby niemającej doświadczenia. Ogólnie, na potrzeby tego teksu możemy założyć, że SEO opiera się głównie o treści. Musisz opisywać produkty czy usługi tak, aby w ogóle miały szanse wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Do tego, w dzisiejszych czasach, prawie zawsze niezbędne będzie prowadzenia bloga.

Gdyby pozycjonowanie było tanie, to każdy mógłby osiągnąć szybko i bez większych inwestycji wysokie pozycje. Wyobraź sobie, że zakupiłeś taką usługę i ona rzeczywiście działa. Każdy z Twoich konkurentów także to robi, i co? Spadasz na dalsze pozycje, więc musisz inwestować więcej — tak zamyka się błędne koło.

SEO a inne kanały dotarcia do klienta

O tym, że pozycjonowanie jest tanie, można tylko powiedzieć w kontekście porównania SEO do innych kanałów marketingu internetowego. Długofalowo, obecność w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania to rzeczywiście jedna z najtańszych opcji. Mówiąc długofalowo, mam tutaj na myśli skalę kilkunastu miesięcy czy nawet wielu lat.

Mimo że pozycjonowanie jest jednym z najtańszych sposób na pozyskanie klienta z internetu, to ceny profesjonalnej usługi mogą być wysokie i będą coraz droższe. Wynika to z faktu, działań, jakie należy podejmować, aby skutecznie wypromować dany biznes w Google. Wysokie pozycje w Google to przede wszystkim dobre treści i poprawna technicznie strona. Copywriterzy oraz deweloperzy będą podnosić ceny, to samo ze specjalistami od SEO, którzy muszą zaplanować i wdrożyć całą strategię.

Koszty w pozycjonowaniu

Pisanie treści to jeden z największych kosztów w SEO. Co prawda, na pisanie możesz poświeć swój czas, ale zastanów się, ile jest warta godzina Twojego czasu. Czy jesteś w stanie opisać wszystkie produkty i regularnie prowadzić bloga?

Jeśli tak, to jesteś na dobrej drodze. Nie szukaj taniego pozycjonowania, tylko zainwestuj w jednorazowe usługi: przygotowania strategii SEO, audyt SEO, czy najzwyklejsze konsultacje ze specjalistą. Potem zostaje budowa treści wg planu — pozycjonowanie masz za darmo, no może prawie za darmo, bo kosztem jest Twój czas.

Co gdy nie masz czasu?

Treści na stronę musi napisać, ktoś inny — copywriter, czyli osoba, która zawodowo zajmuje się pisaniem. Takie usługi jednak kosztują i to nie mało. Copywriterzy rozliczają się za 1000 napisanych znaków. Akapit, który właśnie czytasz ma około 500 znaków ze spacją. Koszt napisania takiego akapitu, przez copywritera będzie wahał się w przedziałach od 15 do 40 zł. Cena zależy głównie od trudności tematyki oraz doświadczenia danej osoby. Tak czy inaczej, napisanie tego paragrafu, kosztowałoby od 7 do 25 zł.

Opis jednego produktu, może mieć nawet 2000 znaków ze spacją, czyli koszt jego napisania może wynieść od 30 do 80 zł. Jeśli masz sklep internetowy, to policz sobie, ile będzie Cię kosztować napisanie tylko samych opisów produktów. Przy założeniu, że chcesz osiągnąć cel w rok — podziel kwotę na 12 miesięcy. Tyle mniej więcej będziesz wydawać miesięcznie na same opisy produktów.

Jeśli masz firmę usługową, musisz potraktować każdą ze swoich usług jako jeden produkt i także szczegółowo opisać.

Teraz zajmiemy się pisaniem bloga, który prawie zawsze musi być prowadzony — bez tego nie będzie widoczności w Google. Jeden artykuł to minimum 5000 znaków, aczkolwiek coraz częściej piszę się o wiele dłuższe.

Przyjmijmy średnią stawkę 20zł za 1000 znaków ze spacją. Napisanie jednego artykułu na bloga to około 100 zł i to jest wartość raczej minimalna. Pisząc o regularności, miałem na myśli jeden artykuł tygodniowo, czyli koszt samego pisania bloga to około 400 zł miesięcznie.

Oczywiście koszty pisania treści to nie jedyne koszty, jakie będziesz ponosił, próbując zwiększać widoczność w Google. Są jeszcze analizy słów kluczowych, tak aby copywriter pisał o tym, co trzeba w odpowiednim miejscu. Do tego narzędzia, które także są płatne.

Teraz zastanów się, czy jest możliwe tanie pozycjonowanie oraz czego możesz się spodziewać po takiej usłudze?

Koszty napisania treści, przy minimalnym nakładzie i najtańszym copywriterze, mogę wynieść ponad 1000 zł każdego miesiąca. A do tego dochodzi jeszcze czas na zlecenie oraz optymalizację takich tekstów pod SEO. Koszt specjalisty SEO to koło 100zł/h, bardziej doświadczeni zarabiają ponad 200zł/h.

Jeśli zakupiłeś usługę taniego pozycjonowania za kilkaset złotych, to ile czasu może Ci poświęcić specjalista SEO i ile treści możesz otrzymać? Raczej mało, otrzymasz co najwyżej opiekę juniora, który się uczy na Twojej stronie oraz trochę treści napisanych przez taniego copywritera, który napisze tekst bez znajomości Twojego biznesu.

Osobiście uważam, że jeśli wydajesz na pozycjonowanie poniżej 2000 miesięcznie, to należy się głęboko zastanowić, na co idą te pieniądze oraz jakie są tego efekty. Oczywiście, jeśli działasz we własnym zakresie, to możesz wydawać mniej i część prac dokonywać we własnym zakresie. Jeżeli jednak zlecasz pozycjonowanie i płacisz poniżej tych dwóch tysięcy, to naprawdę różnie może być.

Tanie pozycjonowanie to oszustwo

Tanie pozycjonowanie nie będzie działać, ponieważ większość procesów, które obejmuje, będzie polegała na sztucznym pokazaniu „pozytywnych” efektów. Będziesz na przykład otrzymywać raporty z pozycji słów kluczowych, które teoretycznie są ważne, ale nie nie wnoszą nic do biznesu. Zazwyczaj do taniego pozycjonowania wybiera się kilkanaście fraz, które są mało wyszukiwane lub już są na wysokich pozycjach i nie trzeba nic robić.

Pozycjonowanie powinno polegać, na zwiększeniu ruchu strony, tak aby firma miała z tego korzyści takie jak:

  • kontakty telefoniczne od potencjalnych klientów
  • wypełnione formularze kontaktowe na stronie
  • sprzedaż w sklepie internetowych
  • składane zamówienia
  • zapisy na kursy/szkolenia itp.

Jeśli ruch z Google nie przekłada się na działania, na których Ci zależy, to jest to słaby ruch. Oczywiście na takie efekty należy odpowiednio długo poczekać, ponieważ nie da się szybko zbudować widoczności w Google. Jednak, z miesiąca na miesiąc ruch powinien być coraz lepszy, a Ty możesz to zweryfikować na bazie Google Search Console.

Zobacz poradnik: jak analizować widoczność strony w Google.

Jeśli korzystasz z taniego pozycjonowania, i jedyne co otrzymujesz to raporty pozycji, to możesz śmiało zrezygnować. Nawet jeżeli jesteś wysoko na frazy kluczowe, które Cię teoretycznie interesują, ale nie masz żadnych biznesowych korzyści, to chyba jest coś na rzeczy?

Dlaczego firmy oferują tanie pozycjonowanie?

Są dwa główne powody takich ofert, pierwszy to brak wiedzy. Pozycjonowanie kiedyś było tanie i rzeczywiście działało. Wystarczyło kilka sztuczek, by niedoskonałe algorytmy Google zaczęły pokazywać stronę na wysokich pozycjach. Teraz algorytmy są o wiele bardziej złożone i próby ich oszukiwania to w większości przypadków, tylko marnowanie czasu i pieniędzy. Wiele firm pamiętających tamte czasy uważa, że nadal jest w stanie dostarczać taką samą wartość, stosując narzędzia sprzed kilku lat — niestety nie jest to możliwe.

Drugi problem to konkurencja, która jest coraz większa. Zapewne, masz teraz większą konkurencję niż kiedyś i po prostu trudniej jest się przebić, trzeba więcej czasu spędzić na analizach i napisać więcej tekstów niż Twoi konkurencji, to długa, ale jedyna możliwa droga do sukcesu.

Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego z laptopami, takich sklepów jak Twój są dziesiątki. Każdy z nich zgłosił się do innej firmy, która oferuje tanie pozycjonowanie. Który z Twoich konkurentów znajdzie się na pierwszej stronie? Kupując tanie pozycjonowanie, każdy z nich usłyszał, że będzie bardzo wysoko!

Prawda jest taka, że w tak konkurencyjnych branżach wygrywa ten, kto ma większy budżet na SEO (analizy, treści, aspekty techniczne itd). Na frazę „laptopy” wyświetlają się tylko bardzo duże e-commerce i nie da się tego zmienić z dnia na dzień. Oni budują swoją widoczność od lat, wydając duże pieniądze. Każdy, kto mówi, że jest w stanie tanio ich pokonać, po prostu kłamie lub nie zna realiów — nie wiem co, jest gorsze.

Jak agencje SEO zarabiają na tanim pozycjonowaniu?

Okazuje się, że na tanim pozycjonowaniu można zarobić. To wcale nie jest takie trudne, a bywa nawet kuszące. Efekty pozycjonowania nigdy nie są widoczne od pierwszych miesięcy współpracy — to potwierdzi każdy specjalista. Wystarczy więc podpisać umowę na rok, ustawić miesięczne opłaty i spróbować coś zrobić, aby poprawić pozycje za pomocą np. mało efektywnego linkowania.

Czasami może się zdarzyć, że to nawet częściowo zadziała i pojawią się jakieś efekty, oczywiście do czasu. Google w końcu zauważy manipulację i w ramach kary wyśle stronę na dalekie pozycje. Statystyka jest po stronie takiej agencji SEO, która działa na dużą skalę. Wystarczy, że mały procent stron klientów uda się tanio wypozycjonować, reszta spisana jest na straty.

Chciałbym tutaj zaznaczyć, że nie każda agencja SEO tak robi, opisałem tę sytuację, abyś wiedział, dlaczego tanie pozycjonowanie nie może przynieść efektów.

Co możesz stracić?

Tanie pozycjonowanie to spore ryzyko, a to, co możesz stracić, jest o wiele ważniejsze od pieniędzy, do tego nie można tego w żaden sposób odzyskać. Mowa tutaj o czasie, który w SEO jest bardzo ważny. Pozycjonowanie wymaga czasu, w którym działasz nad zwiększaniem widoczności. Bez tego czynnika Twoja strona nie będzie generować klientów.

Spora część klientów, którzy do nas trafiają, współpracowali już wcześniej z firmami od SEO, często zmieniając agencję co kilka miesięcy. Niestety, prawie każda firma będzie zaczynać proces od zera, zwłaszcza jeśli poprzednicy w małym stopniu przyczynili się do zwiększenia widoczości.

Oznacza to, że czasu nie da się odrobić. Podczas gdy Ty zmieniasz kolejne agencje SEO, Twoi konkurenci powoli, ale sukcesywnie zwiększają widoczność swoich biznesów w Google. W wielu konkurencyjnych branżach te straty mogą być nie do odrobienia.

Co zamiast taniego pozycjonowania?

Tutaj masz dwie drogi i każda jest właściwa. Wszystko zależy od Ciebie, od tego ile masz czasu oraz pieniędzy. Na pewno zrezygnuj z pomysłu skorzystania z taniego pozycjonowania, które może jedynie sprowadzić kłopoty. Dalej masz dwie opcje:

SEO na własną rękę

Jeżeli nie stać Cię na porządną usługę SEO, znacznie lepiej jest zacząć działania na własną rękę. To znacznie lepsze rozwiązanie niż tanie pozycjonowanie i oddanie swojej strony w niewłaściwe ręce. Wbrew pozorom SEO nie jest trudne, wystarczy podstawowa wiedza na temat analizy słów kluczowych, pisania treści i umieszczania jej na właściwych podstronach.

W wielu przypadkach techniczne problemy związane ze storna też nie są aż tak duże. Można wiele naprawić na własną rękę, a trudniejszych sytuacjach poprosić o jednorazowe konsultacje SEO. W przypadku bardziej skomplikowanych stron zawsze możesz zlecić wykonanie audytu SEO, a potem sukcesywnie wdrażać jego zalecenia.

Naprawdę zachęcam do spróbowania budowania widoczności strony własnymi siłami, w wielu przypadkach efekty będą znacznie lepsze niż w usłudze taniego pozycjonowania. Jeśli chciałbyś zacząć zdobywać podstawową wiedzę na temat pozycjonowania, zapraszam do zapisania się na nasz darmowy kurs o SEO:

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze poukładanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, który pomoże zdobywać więcej klientów z darmowych wyników wyszukiwania.

Współpraca z właściwą agencją

Jeśli jednak nie masz czasu na naukę SEO, pozostaje Ci podjąć współpracę z firmą, która będzie w stanie rzeczywiście Ci pomóc, zwiększając przy tym widoczność przekładającą się na nowych klientów. Musisz zdać sobie sprawę, że tanio raczej nie będzie. SEO jest drogie, a będzie jeszcze droższe. Jeśli myślisz długofalowo o tym kanale, to nie ma na co czekać.

Zacznij współpracę z firmą, która rzeczywiście będzie w stanie dostarczyć realną wartość. Nie chodzi tylko o cenę, ale o to co otrzymasz w ramach współpracy. Najdroższe będą rzeczy takie jak:

  • Treści na stronę: opis produktów, kategorii, usług.
  • Blog/poradniki, które mogą generować dodatkowy ruch.
  • Linki z dobrych miejsc takich jak artykuły sponsorowane.
  • Czas, jaki specjaliści z danej firmy poświęcają na Twoją stronę.

Nie licz na obiecanki, w stylu „za 6 miesięcy będzie miał Pan ruch”. Żeby mieć ten ruch, trzeba się trochę napracować, a Ty musisz widzieć te działania na stronie. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: Jak wybrać agencję SEO.

Podsumowanie

Tanie pozycjonowanie z założenia nie może oznaczać, żadnych większych sukcesów dla Twojej firmy. SEO to usługa, która musi kosztować, bo do jej wykonania potrzebne są określone zasoby: treści, linki, czas specjalistów. Żadna firma nie jest w stanie w magiczny sposób sprawić, by widoczność Twojej firmy wzrosła, nad tym trzeba pracować, a praca kosztuje.

Zastanów się, czy jakbyś zobaczył teraz ofertę na zbudowanie domu za kilka tysięcy, zaufałbyś tej firmie? Przecież same materiały to koszt kilkuset tysięcy złotych. Tak samo jest w SEO, niektóre kwoty są po prostu poniżej realnych kosztów i tego należy się wystrzegać.