Jak stworzyć stronę, która będzie zdobywać klientów?

Twoja przyszła strona internetowa, internetowa prawdopodobnie będzie miała jakiś cel. Może to być na przykład generowanie zapytań od potencjalnych klientów, pokazywanie informacji czy nawet bezpośrednią sprzedaż, albo rejestracje na szkolenia.

Jeśli planujesz zaprojektować i wdrożyć stronę tylko dlatego, że chcesz mieć taką w ogóle lub starsza wersja przestałą Ci się podobać, to w zasadzie możesz już przestać czytać ten artykuł. Profesjonalna strona internetowa musi mieć cel, inaczej nie będzie go realizować. Zdanie banalne, ale spora liczba przedsiębiorców jeszcze tego nie rozumie i tworzy „nowoczesne” i „ładne” strony internetowe, które zabijają ich biznes.

Oczywiście nie twierdzę, że strona nie może być nowoczesna czy po prostu ładna. Może tak być, ale przede wszystkim ma generować zyski. Dlatego proponuje już teraz zmienić terminologię. Twoja nowa strona ma być zaprojektowana tak, aby wszyscy Twoi potencjalni klienci mogli wykonać to, czego oczekujesz.

Dobrze zaprojektowana strona internetowa to Twój całodobowy sprzedawca, który będzie zamieniał odwiedzających na klientów.

Nie ma nic gorszego niż przepiękna strona, wcale nie tania, ale totalnie nieużyteczna dla potencjalnego klienta. Strona internetowa ma być prosta i intuicyjna. Nie ma co tutaj patrzeć na swój własny gust, bo każdy ma inny. Taką stronę tworzysz dla potencjalnego klienta, tak aby on mógł zostawić u Ciebie swoje pieniądze — proste prawda?

Potrzebujesz strony, która ma tylko ładnie wyglądać – potrzebujesz strony, która:

  • będzie generować dobry, wartościowy ruch z wyszukiwarek
  • będzie generować zapytania od klientów
  • będzie realizować transakcje
  • będzie odpowiadać na najważniejsze pytania klientów
  • będzie pomocna Twoim klientom
  • będzie centrum Twojego marketingu

Podsumowując: potrzebujesz strony, która będzie za Ciebie pracować i skutecznie sprzedawać. Większość firm ma strony, które pięknie wyglądają, ale są bezużyteczne pod kątem zdobywania klienta; wynika to najczęściej z niewiedzy, braku czasu i/lub nadmiernego skupiania się na tych aspektach marketingu internetowego, które w danej chwili nie są najpilniejsze. Czytając ten poradnik, jesteś już o krok dalej – a wprowadzając go w życie, możesz mieć nad nimi przewagę.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Tworzenie skutecznej strony internetowej — krok po kroku

Krok 1: Analiza potrzeb klienta i słów kluczowych

Jeżeli już kiedyś stworzyłeś strategię marketingową lub określiłeś grupy docelowe – to potraktuj to jako okazję do ich odświeżenia i rozbudowania. W marketingu internetowym możesz docierać do znacznie większej liczby osób i bardziej zróżnicowanych grup, dlaczego więc tego nie wykorzystać?

Aby określić grupę docelową, wymyśl swojego idealnego klienta – w marketingu nazywa się to tworzeniem persony. Persona jest jednocześnie przedstawicielem Twojej grupy docelowej. Przy tworzeniu persony możesz oczywiście korzystać z dotychczasowej wiedzy, jeśli wcześniej prowadziłeś firmę stacjonarnie. 

Personę stworzysz na podstawie poniższych pytań:

  • Jaki problem klienta rozwiązuje Twój produkt lub usługa?
  • Klient potrzebuje tego produktu ze względów zawodowych czy hobbystycznych?
  • Jak spędza swój przeciętny dzień? W jakich godzinach prawdopodobnie używałby Twojego produktu?
  • Jakie ma cele w życiu? Do czego dąży (i jak Ty mógłbyś mu w tym pomóc?)
  • Jest młody czy starszy? Ile może mieć lat?
  • To kobieta czy mężczyzna? Z dużego miasta czy z małej miejscowości? Jakie ma wykształcenie i zawód?

Taki idealny klient oczywiście rzadko kiedy zdarza się w rzeczywistości – ale persona będzie wskazywała nam kierunek, w którym będziesz zmierzać. Z czasem ta idealna persona będzie modyfikowana, a wchodząc z biznesem w internet, Twoimi klientami staną się też osoby, które wcześniej z różnych powodów nie mogły u Ciebie kupować (bo siedziba była dla nich za daleko, bo o Tobie nie słyszały itd.)

Stworzenie persony jest o tyle ważne, że wiele kolejnych działań opiera się właśnie o nią – dlatego należy ją zrobić na samym początku.

Krok 2: Analiza słów kluczowych i konkurencji

Gdy poznasz już Twojego idealnego klienta, to będzie trzeba przełożyć jego problemy i pytania na język wyszukiwarki internetowej – czyli na frazy kluczowe, które wpisuje w tę wyszukiwarkę. To szalenie cenna wiedza – ponieważ wiedząc, jakie frazy wpisują Twoi potencjalni klienci, będziesz mógł tak zbudować stronę, aby na podstawie tych fraz strona była przez nich szybko odnajdywana. Na tym, w dużym skrócie, polega SEO (search engine optimization), czyli pozycjonowanie. Jak się zatem dowiedzieć, co Twoi klienci wpisują w wyszukiwarkę?

Jest na to kilka sposobów:

  • a) wcielenie się w swojego klienta i sprawdzenie konkurencji,
  • b) sprawdzenie podpowiedzi Google’a,
  • c) użycie narzędzi SEO typu Planer słów kluczowych Google, Senuto czy Ubersuggest.io.

Sposób a) jest w teorii najprostszy – wystarczy wyobrazić sobie, że samemu kupuje się dany produkt. Ten sposób daje niedokładne wyniki, ale ma dużą zaletę – dowiesz się, kto z Twojej konkurencji jest wysoko wypozycjonowany i będziesz mógł sprawdzić, na jakie frazy konkurencyjna firma jest widoczna w wyszukiwarce. Wystarczy, że wpiszesz adres konkurencji do aplikacji Ubersuggest.io lub do Senuto, a pokażą Ci się słowa kluczowe, na które pozycjonują się te strony. Zobaczysz także najpopularniejsze wpisy z tych stron, co będzie dla Ciebie cenną informacją podczas tworzenia treści na stronie. 

Sposób b) jest również bardzo prosty, ale przez to także i wyniki będą proste i dość ogólne. Jednak ta metoda pokaże Ci, jak działa wyszukiwanie w Google za pomocą różnych fraz kluczowych – jest to więc również cenna lekcja. Wystarczy, że wpiszesz w pasek wyszukiwarki frazę, a na dole wyników pojawią się „podobne wyszukiwania”, czyli najczęściej wpisywane frazy. 

Podobne wyszukiwania w Google

Na początek wpisz najbardziej ogólną frazę, na przykład „suknie ślubne”. Zobaczysz dość oczywiste wyniki:

Wystarczy jednak, że do tej frazy dodasz przyimek „do” i już pojawi się sporo precyzyjnych fraz:

Zrób tak samo z innymi przyimkami: dla, kiedy, które, gdzie, jak i innymi. Warto także wpisywać synonimy (np. „sukienki ślubne”) lub słowa potoczne i slangowe („sukienki na cywilny”).

W ten sposób pozyskasz dwie rzeczy: frazy z długiego ogona (long tail) oraz tematy na firmowego bloga.

Frazy z długiego ogona to takie rodzaje słów kluczowych, które są znacznie bardziej precyzyjne (dla porównania: „suknie ślubne” kontra „suknie ślubne boho dla puszystych”). W pozycjonowaniu ma to bardzo duże znaczenie: frazy longtailowe znacznie lepiej konwertują. 

Do szybszej analizy możesz użyć naszego narzędzia do wyszukiwania właśnie takich fraz. Działa ono na zasadzie szybkiego wyszukiwania słów powiązanych.

Jest tak dlatego, że im bardziej ogólna fraza, tym więcej mieści w sobie znaczeń. Po wpisaniu frazy „suknie ślubne” znajdziesz 47 milionów wyników (sic!), wśród których będzie kilkadziesiąt sklepów w Polsce i za granicą, poradniki na temat szycia sukien ślubnych, artykuły o historii sukien ślubnych na forach historycznych, nowości na portalach modowych, oraz tysiące zdjęć na portalach typu Pinterest. Przez taki gąszcz wyników bardzo trudno się przebić, nieprawdaż?

Ale jeśli zamiast tego wpiszesz „kremowe suknie ślubne do kolan”, to wyników jest już tylko… 56. Jeżeli masz taką suknię w asortymencie i wypozycjonujesz stronę na tę frazę, to masz nieporównywalnie większą szansę, że ten klient trafi właśnie do Ciebie. Mało tego – klienci, którzy wpisują tak dokładne frazy, bardzo często są już zdecydowani na zakup i już tylko szukają sklepu, w którym będą mogli tego zakupu dokonać. Tak zdecydowanych klientów jest oczywiście mniej, ale są oni znacznie bardziej wartościowi.

Dlatego też warto wypozycjonować stronę i na frazy ogólne, i na frazy longtail – aby te osoby trafiały właśnie na Twoją stronę!

Sposób c) da najdokładniejsze rezultaty, ponieważ w wynikach zobaczysz także miesięczną liczbę wyszukiwań danych fraz. Możesz skorzystać z darmowego Planera Słów Kluczowych Google lub założyć konto w Senuto. Jeśli masz duży sklep i chcesz go bardzo dobrze wypozycjonować, to te narzędzia tak czy inaczej bardzo mocno Ci się przydadzą.

Spisz wszystkie frazy, po których klienci mogliby znaleźć Twój sklep lub stronę. Możesz je pogrupować, aby utrzymać porządek. Będziesz do nich wracać w dalszych krokach. A teraz…

Krok 3: Zaplanowanie struktury podstron i treści strony

Musisz wiedzieć, że potencjalni klienci powinni trafiać na odpowiednie podstrony w zależności od tego, jaką frazę wpiszą w Google. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że nie opuszczą strony w ciągu kilku sekund. Poza tym im bardziej strona docelowa dopasuje się do zapytania, tym większa szansa na zdobycie klienta.

Zbudowanie struktury strony powinno bazować na analizie słów kluczowych, którą wykonałeś w poprzednim kroku. Znając słowa, używane przez potencjalnych użytkowników wiesz, czego tak naprawdę potrzebują.

Zobacz grafikę, która doskonale przedstawia poszczególne elementy podstrony oraz typy słów kluczowych, na jakie powinny się one pojawiać w Google.

Najważniejsze, na które trzeba zwrócić uwagę to:

  • Strona główna — słowa związane z nazwą firmy lub ogólnie opisaną działalnością (sklep zoologiczny, firma remontowa, itd.)
  • Kategoria produktów — podstrona kategorii zawierająca produkty związane z wyszukiwaniem (sukienki na wesele, narzędzia budowlane, itd.)
  • Strona produktowa — podstrona dedykowana jednemu konkretnemu produktowi (telewizor Sony KD-49XG8096, wkrętarka MAKITA DDF458RTJ, itd.)
  • Kategoria usług — podstrona dedykowana zbiorowi powiązanych ze sobą usług (usługi prawnicze, usługi księgowe, itd.)
  • Konkretna usługa — podstrona dedykowana konkretnej usłudze (sprawy karne, księgowość dla spółek itd.)
  • Treści poradnikowe — wpis na blogu, strona z najczęstszymi pytaniami. Ogólnie wszystkie treści zawierające informacje szukane przez potencjalnych klientów.

Każda podstrona w całym serwisie, ma jakiś cel dla Ciebie i wymaga danej akcji od potencjalnego klienta. Jeśli dobrze zaprojektujesz taką strukturę i zaplanujesz jej odpowiednią treść — zyskasz bardzo dużo potencjalnych klientów, którzy trafią do Ciebie z Google. Nie będziesz musiał wydawać pieniędzy na reklamę płatną. Oczywiście, nie jest to takie proste, a do tego potrzeba trochę czasu, żeby zdobyć większy ruch, niemniej jednak gra jest warta świeczki.

Przygotowanie takiej struktury dokładnie opisane jest w artykule mówiącym o strategii SEO, jeśli planujesz szukać klientów w Google — zachęcam do przeczytania.

Krok 4: Projektowanie makiet (wireframe)

Załóżmy, że masz już wstępną strukturę strony, która powstała na bazie tego, co jest szukane przez Twoich potencjalnych klientów. Teraz musisz zaplanować, jak mają wyglądać poszczególne grupy podstron. Prawdopodobnie zastosujesz inny układ w przypadku strony głównej, a inny w przypadku karty produktu. To ważne pod kątem użyteczności i samej sprzedaży.

Na tym etapie nie powinno Cię interesować nic poza układem i rozmieszczeniem poszczególnych elementów. Najczęściej na tym etapie powstają pewnego rodzaju makiety czy też tzw. wireframe, które mogą wyglądać tak:

https://www.justinmind.com/blog/website-wireframe-design-guide/

Dzięki takiemu podejściu planujesz rozmieszczenie najważniejszych elementów pod względem biznesowym i skupisz się na tym co klient ma realnie zobaczyć. Na kolory, grafiki i inne elementy przyjdzie czas w następnym kroku.

Takie makiety powinny powstać w oparciu a plany treści, które zostały zaprojektowane w jednym z wcześniejszych kroków. Chodzi tutaj o to, żeby dostosować układ i rozmieszczenie do treści strony, a nigdy odwrotnie.

Jednym z największych błędów podczas tworzenia strony internetowej jest fakt, że najpierw projektujemy całą stronę, wygląd itd., a następnie szukamy treści, które będą pasować do tego układu.
Przecież to wszystkie przekazy zawarte na stronie mają zadanie zachęcić potencjalnego klienta do zakupu, a strona ma jak najlepiej zaprezentować te przekazy.

Z tego samego powodu nie zawsze należy się wzorować na konkurencji. Możliwe, że wszelkie powielane schematy, po prostu są nie do końca najlepszym rozwiązaniem. Zdaję sobie sprawię, że takie podejście wymaga więcej czasu i na pewno więcej pieniędzy, ale to wszystko się zwróci, gdy trafi do Ciebie większa ilość klientów.

W większośći biznesów, solidnie zaprojektowana strona www, to nawet kilkakrotnie większe zyski. Wiele firm inwestuje w SEO/pozycjonowanie czy reklamę płatną (Google Ads, Facebook Ads itd), nie zdając sobie sprawy, że mogliby wydawać mniej, gdyby skuteczność ich strony byłaby większa. Osobiście zachęcam do wykonania takich makiet oraz analiz z wcześniejszych kroków, by później mniej wydawać na promocję firmy.

Krok 5: Projektowanie strony internetowej pod względem graficznym

Uff, dotarliśmy właśnie do projektowania wyglądu Twojej nowej strony www. Dopiero teraz jest właściwy czas, by na bazie zaprojektowanych wcześniej makiet, przejść do tworzenia projektu graficznego strony internetowej.

Cały proces daje Ci pewne korzyści, po pierwsze, grafik doskonale wie, jak ma wyglądać layout strony, jego jedynym zadaniem jest zaprojektować atrakcyjna dla oka formę wizualną, która ma prezentować treść.

Dzięki takiemu podejściu grafik nie ma możliwości do „przesadzania z designem”. Nie od dziś wiadomo, że pewne fajne elementy graficzne nie zawsze się sprawdzają, a czasami mam wrażenie, że są używane na siłę. Zazwyczaj robią to projektanci, którzy po prosu mogą być znudzeni standardowymi rozwiązaniami, jednak z punktu widzenia, biznesu nie jest to wcale takie dobre.

Pamiętaj, że szata graficzna strony internetowej ma być raczej schludna i podkreślać ważne jej elementy. Natomiast to, treść strony jest elementem, który pracuje na Twojej zyski. To zawartość strony wpływa na ruch z Google, a także przekonuje klienta do podjęcia decyzji zakupowej lub przejścia do konkurencji.

Gdybyś miał do wyboru dwie opcje:

  • Najpiękniejszą stronę na świecie, ale bez konkretnej treści (może być słynne lorem ipsum).
  • Ubogą graficznie stronę, ale z profesjonalną treścią, która przekona do zakupu nawet najbardziej opornego klienta.

Co byś wybrał? Wiadomo, że pierwsza opcja jest atrakcyjniejsza dla oka, ale druga jest zdecydowanie bardziej atrakcyjna dla Twojego portfela. Pamiętaj, że Twoja strona internetowa jest narzędziem do pracy.

Jeśli masz firmę przewozową to czy zastanawiasz się nad wyglądam ciężarówek, które kupujesz? Interesuje Cię ich ładowność powierzchnia, spalenie itp. Nie skupiasz się na ich linii nadwozia czy kolorystyką. Nie bez powodu najpopularniejszym kolorem samochodów dostawczych jest biały. Po prostu nikt nie zastanawia się nad kolorystyką — to po prostu nie ma znaczenia.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Tak samo jest w przypadku projektowania stron www. Użytkownicy twojej strony chcą konkretnych informacji lub działań, nikt nie zastanawia się nad wyglądem Twojej strony. Pamiętaj też, że żyjemy w czasach mobile, gdzie twoja strona musi szybko działać na urządzeniach przenośnych. Tam nie ma miejsca na wiele grafiki.

Podsumowując ten krok — zaprojektuj stronę na bazie wcześniej utworzonych makiet. Niech projekt graficzny pomaga odbiorcy skupić się na właściwych treściach i pomoże generować klientów.

Krok 6: Wybór systemu zarządzania treścią

Wybór odpowiedniego systemu do zarządzania treścią, dla Twojej strony internetowej to dość istotna decyzja. Prawdopodobnie, nowa strona będzie pracowała na wybranym silniku przez długi czas.

CMS to angielski skrót od „Content Management System”, po polsku oznacza on po prostu „System Zarządzania Treścią”. Jak sama nazwa wskazuje, CMS odpowiada za zarządzanie treścią strony, w taki sposób, by mogły z niego korzystać osoby niemające wiedzy o tworzeniu stron.

Dzięki takiemu systemowi wiele rzeczy na Twojej stornie dzieje się automatycznie. Na przykład podczas dodawania nowego posta na firmowym blogu — system CMS doda najnowszy wpis na stronie głównej i innych miejscach do tego wyznaczonych.

Na samym początku wyboru CMS’a, zastanów się, czy taki system zarządzania treścią jest Ci w ogóle potrzebny. Istnieją strony, które takiego systemu nie muszą mieć, na przykład gdy chcesz mieć prostą stronę niewymagającą częstej aktualizacji.

Jeśli Twoja strona będzie aktualizowana zaledwie kilka razy w roku — nie potrzebujesz systemu CMS. Lepiej jest zapłacić specjaliście za drobne zmiany niż wdrażać o wiele droższy system, o który trzeba dbać i aktualizować.

Jeśli jednak Twoja strona będzie rozwijana (co jest bardzo dobre dla pozycjonowania) – potrzebujesz takiego systemu zarządzania treścią.

Wiele osób mówiąc o wyborze CMSa, pomyśli o tym najbardziej popularnym, jest nim platforma WordPress, kótrej używa większości stron światowego internetu. Czy to oznacza, że pozycjonowanie WordPress’a jest najłatwiejsze?

Zdecydowanie nie! Na przykład z punktu widzenia SEO, jak i szybkości działania strony czy doświadczeń użytkownika, CMS jest małoznaczącym elementem strony. W zasadzie nie ma znaczenia, z jakiego systemu CMS korzysta Twoja strona.

Strona z systemem CMS posiada dwie warstwy. Pierwszą z nich jest wynikowy kod HTML/CSS/JS widoczny dla przeglądarki użytkownika lub robota Google. Odpowiada ona za wygląd i działanie strony po stronie przeglądarki internetowej. Druga warstwa, to wiele działań wykonywanych po stronie serwera, by wygenerować pierwszą warstwę. Ten element jest niewidoczny dla użytkownika, ani Google.

Większość działań systemu CMS odbywa się w tej ukrytej warstwie, natomiast deweloperzy tworzący strony na popularnych systemach CMS wdrażają tak naprawdę tylko motywy/skórki/szablony, które odpowiadają za warstwę wizualną i funkcjonalną danej strony.

Każdy system CMS ma możliwość zmiany wyglądu na bazie mechanizmów motywów, szablonów, skórek, wtyczek czy modułów. To od jakości tych elementów zależy czy Twoja strona będzie dobra zarówno dla użytkownika, jak i zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe.

Sam system CMS może mniej lub bardziej pomagać w Twojej pracy z zarządzaniem stroną, natomiast to sposób prezentacji tej treści wpływa na sukces strony. Warto jest więc wybierać nie tylko sam system zarządzania treścią, ale też skupić się na pozostałych elementach budujących Twoją stronę.

Krok 7: Właściwe tworzenie strony internetowej

Przyszedł czas na właściwe tworzenie strony internetowej. Mamy już jej strukturę, treści oraz projekty graficzne. Pozostaje wszystkie projekty przenieść na język HTML.

Najważniejszą decyzją, jaką przyjdzie Ci podjąć, jest technologia. Wybór ogranicza się do dwóch opcji:

  • Klasycznej strony opartej tylko i wyłącznie na HTML/CSS/JS.
  • Użycie nowej technologi, w postaci frameworków JS takich jak: Angular, React, Vue itd.

Tutaj polecam wybrać pierwszą opcję klasycznego podejścia. Nowe technologie są coraz częściej proponowane przez firmy oferujące tworzenie strony internetowych, jednak uważam to za przerost formy nad treścią.

Wszystkie nowoczesne frameworki (Agnular, React, Vue) używane są do budowy złożonych aplikacji, niemałych stron internetowych. Przez złożoną aplikację mam namyśli się system transakcyjny banku, który używasz.

Używanie tych technologii to głównie same wady dla Ciebie jako właściciela biznesu:

  • tworzenie takich stron jest znacznie droższe, a nie daje to żadnych większych korzyści poza „etykietą nowoczesności”;
  • wdrożenie takiej strony jest znacznie droższe;
  • ewentualne zmiany w przyszłości będą znacznie kosztowniejsze;
  • trudniej będzie znaleźć specjalistę, który w rozsądnej cenie wdroży poprawki;
  • utrzymanie infrastruktury może być trudniejsze, co za tym idzie droższe;
  • wyszukiwarki nie zawsze dobrze sobie radzą z taki technologiami, mimo zapewnień Google, zdarzają się jeszcze błędy z indeksowaniem takich stron;

Moim zdaniem nie warto inwestować, jeszcze nie teraz. Na tym etapie wybrałbym rozwiązanie klasyczne z mocnym naciskiem na optymalizację pod względem szybkości strony i dostosowaniem jej do urządzeń mobilnych.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Krok 8: Publikacja strony, czyli hosting i domena

Stronę trzeba gdzieś opublikować, zajmują się tym firmy hostingowe, które trzymają pliki strony na swoich serwerach i serwują je odwiedzającym. Wybór serwera dla strony internetowej nie jest łatwy. Warto poświęcić trochę czasu na odpowiednią analizę ofert.

Hosting to udostępnianie zasobów (przestrzeni dyskowej) serwera na komputerze, który jest stale podłączony do internetu. Na wydzielonym dla Ciebie miejscu możesz przechowywać dane takie jak pliki multimedialne, dokumenty, konta e-mail czy pliki strony www.

Ciągłe działanie serwisu internetowego, zapewniające korzystanie z niego o każdej porze dnia i nocy, jest możliwe dzięki serwerowi. Serwer to nic innego jak odpowiednio skonfigurowany komputer, który jest dostępny cały czas w internecie, 24 godziny na dobę, umożliwiając sprawne działanie Twojej strony.

W Polsce funkcjonuje wiele firm, które świadczą usługę hostingu zarówno darmowe jak i płatne. W przypadku płatnej usługi decydując się na współpracę z jedną z nich, najczęściej musimy podpisać roczną umowę lub rozliczamy się co miesiąc.

Dostawcy usług hostingowych w swoich ofertach posiadają kilka typów serwerów lub kont hostingowych, często też oferują rejestrację domen, możliwość wykreowania stron internetowych oraz dyski wirtualne do przechowywania plików. Oferta niektórych firm jest bardzo szeroka.

Na co zwracać uwagę podczas wyboru hostingu?

  • Uptime, czyli gwarancja nieprzerwanego działania i dostępu do danego hostingu. Dzięki temu dowiesz się jak często u danego hostingodawcy zdarzają się awarie, które mogą zakłócić działanie Twojej strony. Minimum, jaki powinien Cię interesować to roczne Service Level Agreement (SLA) na poziomie 99,95% lub wyżej. Wszystko, co jest poniżej tego wyniku to gwarancja problemów, które wpłyną na odbiór Twojej strony.
  • Transfer to ilość wysyłanych danych z serwera użytkownikom naszej strony. Oznacza to, że im większy ruch na Twojej stronie, tym więcej transferu potrzebujesz. Dla małych stron firmowych oraz blogów o niewielkim ruchu 100 GB w zupełności wystarczy. Aż 40 % użytkowników wychodzi ze strony jeśli jej czas ładowania przekracza 3 sekundy, zadbaj o to, żeby Twoja strona działała szybko. Warto dokładnie czytać ofertę firm hostingowych, ponieważ niektóre firmy oferują serwery bez limitu danych, które często znajdziesz w podobnej cenie, jak te z limitami.
  • Parametry techniczne — Sprawdź dokładnie, czy hosting używa aktualnej wersji interpretera PHP oraz bazy danych MySQL. Jeśli hosting oferuje Ci archaiczne wersje PHP 5.4 lub niższe, dla Twojego dobra odradzam Ci tę opcję. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ starsze wersje interpretera PHP nie są już aktywnie wspierane, nie wychodzą na nie aktualizacje, co idzie za tym – nie są bezpieczne. Co prawda ciężko będzie znaleźć ofertę, która będzie miła wersje PHP starszą nie 5.6, ale warto mieć to na uwadze. Na dzień dzisiejszy większość dostawców usług hostingowych powinno posiadać wersję PHP 7.3 i nowsze.
  • Pojemność — Przed opublikowaniem strony warto zastanowić się, ile przestrzeni dyskowej będziesz potrzebował. Czy na swojej stronie będziesz publikował dużą ilość zdjęć lub filmów, które zajmują dużo miejsca? Jeśli tak, to w końcu skończy Ci się miejsce na dysku i trzeba będzie zwiększyć przestrzeń. Wiadomości ze skrzynek e-mail również zajmują miejsce na serwerze. Jeśli dostajesz dużo wiadomości i nie chcesz ich zbyt często kasować, warto wykupić pakiet oferujący większą pojemność dyskową. Pakiet z większą ilością miejsca na dysku to również wyższa cena. Jeśli firma hostingowa twierdzi, że oferuje nieograniczoną ilość miejsca na dysku, sprawdźmy, czy nie ma ograniczenia liczby plików na serwerze.
  • Pomoc i wsparcie — Awarie zdarzają się nawet najlepszym. Dobra firma hostingowa na bieżąco informuje swoich klientów o awariach oraz o postępie związanych z nią prac. Niektóre firmy oferują również rekompensatę za przerwę w działaniu usług np. poprzez zaoferowanie rabatu na wybrane usługi. Kolejną sprawą jest sposób, w jaki pracownicy firmy komunikują się ze swoimi klientami. Koniecznie sprawdź, czy masz możliwość kontaktu poprzez telefon, e-mail lub czat online. Niekiedy spotykałem się z sytuacjami, w których firmy podają na stronie wyłącznie numer telefonu. Oczywiście w sytuacjach awaryjnych nie ma możliwości, żeby się do nich dodzwonić, na szczęście są to tylko wyjątki. Większość hostingodawców posiada usługi supportu na bardzo wysokim poziomie. Niektóre firmy starają się też pomagać swoim klientom w rozwiązywaniu problemów z ich stronami www.
  • Kopie bezpieczeństwa — Wszystkie dobre firmy hostingowe wykonują automatyczne kopie bezpieczeństwa swoich klientów. Warto zapytać się jak często wykonywane są backupy oraz ile czasu są przechowywane na serwerze hostingodawcy. W przypadku awarii dostawca usług hostingowych będzie w stanie przywrócić zachowaną kopie bezpieczeństwa Twojej strony. Nie zwalnia Cię to jednak do wykonywania kopii zapasowych strony samodzielnie, które to najlepiej jest przechowywać na zewnętrznej lokalizacji. W ten sposób masz pewność, że w przypadku awarii serwera nie stracisz plików swojej strony.

Uważam też, że nie warto patrzeć na darmowe hostingi. Cytując klasyka “nie ma nic za darmo”. Darmowe hostingi działają bardzo wolno, często występują na nich awarie, przez które nasza strona działa zawodnie. Dodatkowo darmowe hostingi wyświetlają bardzo duże ilości reklam, które niekorzystnie wpływają na odbiór strony przez użytkowników. Strony na darmowych hostingach bardzo często odbierane są nieprofesjonalnie i mało wiarygodnie.

Darmowymi hostingami można zainteresować się tylko w ramach testów. W przypadku darmowych usług nie możesz liczyć na pomoc techniczną lub kopie bezpieczeństwa.

Jeśli chcesz prowadzić profesjonalną stronę firmową, darmowe hostingi omijaj szerokim łukiem. Obecnie w pełni profesjonalny hosting nabędziesz już za kwotę około 100 zł w skali roku. Czy za taką kwotę warto poświęcać swój czas i nerwy?

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Krok 9: Dalszy rozwój strony

Publikacja strony nie jest wcale ostatnim krokiem, jaki musisz podjąć — na tę chwilę zakończyłeś jedynie proces tworzenia strony internetowej. Jednak by zdobywać klientów to nadal za mało. Po stworzeniu strony musisz nadal nad nią pracować. Oczywiście nie będą to tak intensywne działania, ale mimo wszystko nie można zostawić raz stworzonej strony samej sobie.

Biznes musi się ciągle rozwijać, a Twoja strona musi podążać za klientami. Przez rozwój strony mam na myśli na przykład tworzenie nowych treści dla klientów. Dodając nowe produkty czy kategorie, trzeba ja przygotować do publikacji, dodać opisy czy zdjęcia.

Nie można też zapomnieć o firmowym blogu, który dobrze prowadzony może stać się dosłownie kopalnią nowych klientów.

Blog sprawi, że Twoja firma stanie się ”żywa” i bardziej przystępna. Poruszanie odpowiednich tematów na blogu utwierdzi użytkowników w przekonaniu, że jesteś ekspertem w swojej branży i że warto zawierzyć Ci swoje pieniądze.

Prowadzenie bloga przyniesie Ci wiele korzyści. Mam nadzieję że poniższe argumenty utwierdzą Cię w przekonaniu, że warto poświęcić swój cenny czas na tworzenie wartościowych i unikalnych artykułów.

Jest wiele sposobów dzięki którym użytkownicy mogą trafić na Twoją stronę. Jedni znajdą Cię bo trafią na produkt lub usługę, którą masz w swojej ofercie. Jeszcze inni wejdą na Twoją stronę bo znają Twoją firmę. Dzięki artykułom blogowym możesz dotrzeć do osób, które nie znają ciebie i nie wiedzą czym się zajmujesz. Trafili do ciebie ponieważ szukali porady lub rozwiązania problemu związanego z branżą, którą się zajmujesz.

Dzięki wartościowym artykułom możesz znacznie zwiększyć ruch na stronie i przyciągnąć do siebie nowych użytkowników. Dotrzesz do użytkowników do których w innych sposób nie miałbyś szans trafić.

Kolejną możliwością związaną z publikowaniem wysokiej jakości artykułów jest możliwość pozyskania wzmianek na innych stronach związanych z prowadzonym biznesem. Jeśli Twój artykuł wniesie wartość dla użytkowników, będą również chętnie dzielili się nim w mediach społecznościowych.

Twoje posty na blogu mogą pokazać Twoją wiedzę w konkretnym obszarze tematycznym lub branży. Z biegiem czasu możesz stać się wartościowym źródłem informacji, w ten sposób możesz pomóc czytelnikom dowiedzieć się o Twojej firmie. Dawaj im wartościowe porady i rozwiązać trudne problemy związane z branżą, w której się specjalizujesz. Niech Twoje eksperckie artykuły przynoszą namacalną wartość użytkownikom.

Udowadniając artykułami, że posiadasz wiedzę w danej dziedzinie, zdobędziesz ich zaufanie i zaczniesz być postrzegany jako ekspert w danej branży. Użytkownicy utwierdzą się w przekonaniu, że warto wracać do ciebie po kolejne porady. Jeśli zdobędziesz ich zaufanie, łatwo przekujesz ich na swoich klientów – bo ostatecznie właśnie o to chodzi.

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

Wiele osób nie wie jak skomplikowany jest proces tworzenia strony www, oraz co tak naprawdę wpływa na jej cenę. Koszt zaprojektowania nowoczesnej wizytówki różni się od zbudowania dużego serwisu, na cenę wpływają też inne czynniki.

Pierwszym, a zarazem najważniejszym aspektem ceny profesjonalnej strony internetowej jest zakres badań, jakie trzeba wykonać przed samym projektowaniem. Podczas badań zbieramy informacje o działalności firmy czy osoby, a także próbujemy się dowiedzieć wszystkiego o samych odbiorcach – grupie docelowej, dla której budujemy cały przekaz.

Koszt takich badań zależny jest od ich szczegółowości i poziomu zaawansowania. Trzeba jednak pamiętać, że bardziej szczegółowe badania dają nam większą wiedzę o przyszłych użytkownikach serwisu, co z kolei powinno przełożyć się na współczynnik konwersji (np. zakupu produktu czy usługi).

Ilość unikalnych widoków

Unikalny widok to pojedynczy układ strony serwisu wykorzystywany wielokrotnie, na przykład kilka stron oferty wyglądające podobnie i różniące się tylko treścią stanowią jeden unikalny widok, który został zaprojektowany tylko raz.

Jeżeli wszystkie podstrony serwisu wyglądają podobnie a prezentują jedynie różna treść, wówczas mamy do czynienia z tylko jednym widokiem. Bardzo często projekt wymaga zróżnicowania i część portalu używa innych układów. Najczęstsze rodzaje widoków to:

  • strona główna
  • prezentacja oferta
  • galeria grafiki
  • kontakt z formularzem
  • FAQ czy Q&A
  • spis aktualności
  • pojedyncza aktualność
  • blog
  • kategoria/tag na blogu
  • wpis na blogu
  • sklep
  • kategoria sklepu
  • widok produktu
  • koszyk sklepu
  • lista producentów
  • landing page

Przygotowanie projektu graficznego to jeden z najtrudniejszych etapów produkcji strony www. To tutaj powstaje cały wygląd zaprojektowany zgodnie z życzeniami klienta, oraz z uwzględnieniem wiedzy na temat użytkowników zdobytej podczas badań. Projekt graficzny ma duży udział w końcowej cenie, a w większości przypadków uzależniony jest od ilości unikalnych widoków oraz czasu spędzonego na jego tworzeniu.

System CMS pozwala łatwo i szybko dodawać treści – tak prosto jak w zwykłym edytorze tekstu. Ułatwia to pracę osobom, które nie znają się na technologiach używanych przy produkcji stron www. Jednak systemy CMS, takie jak używany przez nas WordPress, wymagają stałej kontroli i opieki – potrzebują aktualizacji i ochrony przed różnymi zagrożeniami.

Wdrożenie takiego systemu zarządzania treścią zazwyczaj wiąże się z większymi kosztami, dlatego warto zastanowić się, czy jest w ogóle potrzebny. Proste wizytówki internetowe, które mają jedynie cel informacyjny i nie będą często aktualizowane, można wdrożyć bez użycia systemu CMS i nie martwić się o jego opiekę.

Przy projektowaniu większych serwisów, które już na starcie posiadać będą dużą ilość treści, wiele czasu wymaga przygotowanie i dodanie tej treści. W takiej sytuacji stosowane są dwa rozwiązania: dodajemy tylko część treści potrzebnej do produkcji, a resztę zostawiamy klientowi, lub też pobieramy opłatę za uzupełnienie całego serwisu. Strony z dużą ilością treści to takie, które na starcie będą posiadać ponad 20 stron.

Potrzebujesz klientów z Google?

Pokażemy Ci, jak stale pozyskiwać klientów z Google i sprzedawać o wiele więcej za pomocą strony internetowej.

Bardzo często klienci wymagają niestandardowych rozwiązań, które będą zaprojektowane oraz zaprogramowane tylko i wyłącznie na potrzeby ich serwisu. Mogą to być zaawansowane formularze kontaktowe lub system rezerwacji połączony z innym systemem wewnętrznym firmy. W takich przypadkach cena strony www zależy od czasu poświęconego na zaprogramowanie funkcjonalności oraz od stopnia jego trudności.

Publikując stronę w internecie musimy ją umieścić na serwerze podłączonym do domeny klienta. Koszt utrzymania domeny wynosi średnio 100 zł rocznie. Jeżeli chodzi o cenę serwera www, to zależy ona od jego formy. Ceny prostych serwerów współdzielonych, pozwalających na utrzymanie małej firmowej wizytówki, wahają się w zakresie 50-200 zł za rok. Bardziej wymagające serwery (takie jak VPS) kosztować mogą nawet kilkaset zł miesięcznie.

Kolejnym elementem wpływającym na cenę strony internetowej jest wdrożenie analityki przy pomocy narzędzia takiego jak Google Analytics. Jest to usługa opcjonalna i nie jest wymagana dla poprawnej funkcjonalności serwisu, ale wdrożenie analityki pomoże w przyszłości podjąć ważne biznesowe decyzje.

Wiele osób myli wdrożenie analityki internetowej z samą instalacją narzędzia do tego przeznaczonego (np. używane przez nas Google Anlytics). Bez odpowiedniego przygotowania samo narzędzie jest mało przydatne, a wdrożenie takiej analityki wymaga wiedzy i doświadczenia.

Określenie ceny wdrożenia strony www nie jest możliwe bez podania przynajmniej kilku wymagań, takich jak struktura, wielkość i zawartość, czy sposób funkcojowania. Ceny profesjonalnych stron firmowych zawierających jedynie podstawowe informacje, takich jak oferta i kontakt, zaczynają się od 1000 zł. Duży portal czy blog może kosztować znacznie więcej.