Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Kto robi lepsze SEO - duża agencja czy freelancer?
  • Jakie są plusy i minusy współpracy z agencjami?
  • Na co zwracać uwagę podczas wyboru partnera do SEO?
  • Jakie pytania zadać, aby wybrać najlepszą opcję?
  • Na jakiej podstawie wybierać agencję SEO?

Na polskim rynku istnieje wiele firm oferujących usługi związane z SEO, będą to zarówno duże agencje, jak i mniejsze firmy. Dodatkowo możesz też trafić na osoby działające samodzielnie — freelancerów czy niezależnych ekspertów. Kogo wybrać? Komu zaufać i powierzyć rozbudowę jednego z najważniejszych kanałów marketingowych w dzisiejszym cyfrowym świecie, jakim jest SEO?

Jakiej agencji szukasz?

Zanim przejdziemy do samego procesu wyboru agencji, musisz zastanowić się, czego konkretnie potrzebujesz. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że różne firmy nie zawsze zajmują się takim samym zakresem i rodzajem prac. To bardzo ważne w kontekście porównywania ofert, które mogą mieć zupełnie inne ceny.

Rodzajów agencji może być niezliczona ilość, ponieważ każda z firm może podejść inaczej do budowania widoczności. Przedstawię Ci teraz dwa skrajne przypadki, pomiędzy którymi znajdować się będą praktycznie wszystkie firmy.

Podejście wykonawcze

Wykonawcza firma od pozycjonowania, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się wykonywaniem. Czy to oznacza, że inne agencje nie będą nic robić?! Nic bardziej mylnego, chodzi mi o to, że taka agencja zajmie się optymalizacją strony np. Twojego planu, czy strategii marketingowej.

Na przykład, jeśli chcesz być wysoko na kilka fraz, które wymieniasz. Wykonawcza firma zoptymalizuje odpowiednie podstrony i zacznie zdobywać linki do Twojej strony. Zrobi to bez zastanawiania się, czy te słowa kluczowe wpłyną na Twój biznes i realnie przyniosą klientów, czy też nie.

Taka firma od razu zaczyna od konkretnego działania: optymalizacji treści czy innych elementów związanych z SEO. Takie działanie może niestety zwieść — zakasanie rękawów i szybkie rozpoczęcie pracy może sprawiać wrażenie. Natomiast, jeśli takie optymalizacje będą wykonywane chaotycznie i bez sensownego planu — może nastąpić efekt kręcenia się kółko i braku rozwoju strony.

Jednym z najczęstszych powodów braku efektów agencji jest nieplanowane i chaotyczne działanie. Niby wszystko jest robione, ale efektów nie widać. Takie wykonawcze agencje są potrzebne, ale będą się sprawdzać, gdy mają ściśle określoną strategię i ktoś „nad nimi” zarządza planem działania.

Podejście strategiczne

Po drugiej stronie stoi odwrotność — strategiczne agencje SEO. Takie firmy zajmą się zaplanowaniem kampanii SEO, optymalizacji treści, a także wykonają audyty techniczne. Wykonają więc całą pracę strategiczną, która jest podstawą skutecznej kampanii SEO.

Praca strategiczna opiera się głównie o badanie potrzeb grupy docelowej. Dzięki temu można przygotować stronę i jej treści w sposób odpowiadający każdemu potencjalnemu klientów oraz widoczności na maksymalną ilość słów kluczowych (w zasadzie celem są wszystkie frazy związane z danym biznesem).

SEO trzeba dokładnie planować. Wynika to z faktu, że kampania trwa bardzo długo i pomyłki na początku działań mogą skutkować brakiem widoczności w przyszłości. Jeśli nie planujesz wszystkiego, możesz przez kilkanaście miesięcy robić losowe optymalizacje i zakończyć w punkcie wyjścia. To prawdopodobnie przez brak planowania Twoja strona ciągle stoi w miejscu.

Jaki rodzaj agencji SEO wybrać?

Wybór agencji w kontekście rodzaju, będzie zależał od tego, w jakim jesteś miejscu. Jeśli nie masz strategii działania i nie wiesz, od czego zacząć, to dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie pracy z kimś, kto zacznie od zaplanowania Twojej strony i przemyśli, jak poprawić Twój biznes dzięki SEO.

Dopiero po zaplanowaniu wszystkich działań, można zacząć konkretne działania i wdrażać odpowiednie optymalizacje i budować treści. Oczywiście wiele agencji ma kompetencje, aby planować i wdrażać konkretne działania. My też tak działamy — w pierwszych miesiącach zajmujemy się Tworzeniem strategii, by potem zacząć jej realizację.

Jeśli więc nie posiadasz jeszcze strategii SEO, wymagaj od agencji pełnego planu działania na najbliższe miesiące. Plan ten powinien uwzględniać wszelkie realizowane działania, które mają przybliżyć Twoją firmę do ustalonych celów.

Jaką agencję SEO wybrać? A może jednak freelancer?

Dzisiejszy wpis zawiera bardzo dużo moich osobistych doświadczeń. Jako SEOwiec zdobywałem doświadczenie nie tylko jako freelancer, ale także pracując w bardzo dużej agencji SEO. Aktualnie, razem z moim wspólnikiem staramy się połączyć zalety obu tych rozwiązań, budując małą, ale nowoczesną i dynamiczną firmę, pomagającą zdobywać klientów firmom takim jak Twoja.

Teoretycznie, na każdym z etapów pracy w SEO, miałem lub mam takie samo zajęcie. Jednak praca z klientami wygląda zupełnie inaczej. Różnice są znaczące, dlatego postanowiłem opisać najważniejsze informacje dotyczące współpracy z dużymi agencjami, freelancerami oraz małymi firmami.

Współpraca z dużą agencją

Za dużą agencję uważam firmę, która posiada przynajmniej kilkuosobowy dział sprzedaży usług SEO. Możliwe, że taka firma posiada kilkudziesięciu pracowników w innych działach. Bardzo często, takie firmy świadczą inne usługi związane z marketingiem internetowym.

Dalszego właśnie taka definicja? Wynika to z faktu, że w większości przypadków, tylko duże agencje potrzebują działu aktywnej sprzedaży. Duże firmy muszą pozyskiwać sporą ilość nowych klientów, ponieważ retencja (utrzymanie klienta) w takich firmach jest dość trudna — wielu niezadowolonych klientów musi zostać zastąpionych nowymi, by firma się utrzymywała. W takim przypadku klient jest zazwyczaj mało ważny, jest on tylko kolejnym elementem tabeli pokazującej zysk.

Jak wygląda współpraca z dużą agencją?

Początek współpracy z dużą firmą prawie zawsze zaczyna się od kontaktu ze sprzedawcą, który będzie oferował Ci usługi firmy. Niestety, wiąże się to z kilkoma niekoniecznie dobrymi faktami. Handlowiec zazwyczaj nie ma pojęcia, czym jest SEO. Nie zna on swojego produktu i nie ma doświadczenia w tej dość specyficznej branży. Sprzedaż będzie bazowała na ogólnikach:

  • zrobimy audyt strony,
  • poprawimy stronę pod względem technicznym,
  • będziesz wysoko w Gogole,
  • będzie więcej ruchu,
  • itd

Nie otrzymasz większych konkretów i musisz zaufać sprzedawcy, który bardzo często rozmawia z Tobą na podstawie skryptu czy też notatek z „szybkiego szkolenia SEO” wewnątrz firmy.

Usługa i czas jej trwania

Jeśli już zdecydujesz się na usługę, to będziesz musiał podpisać umowę długoterminową. Niewiele dużych firm od SEO oferuje umowy z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Podpisuj tylko takie umowy, w których masz prawo zrezygnować w każdej chwili, każda inna opcja nie będzie dla ciebie korzystna.

Dostęp do specjalistów

Jakość usług w dużych agencjach jest różna i wcale nie wynika to z faktu, że pracują tam słabi specjaliści. Wręcz przeciwnie, im większa agencja tym stać ją na większą ilość dobrych fachowców.

Niestety, nawet najlepsi specjaliści SEO, mają ograniczone zasoby czasowe. Duża ilość klientów sprawia, że jedna osoba może opiekować się nawet kilkudziesięcioma projektami na raz. Nie są oni w stanie spędzić więcej czasu nad jednym biznesem. Kilka godzin na jednego klienta to bardzo mało, zwłaszcza że trzeba jeszcze w tym czasie wykonać analizy i raporty.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Należy też pamiętać, że w dużych firmach pracują też juniorzy SEO, nie ma nic gorszego, gdy Twój biznes jest poligonem doświadczalnym dla adepta sztuki SEO. Do tego, dostęp do takiego specjalisty czy nawet juniora SEO jest niemal niemożliwy. Zazwyczaj będziesz rozmawiał z pośrednikiem, który nie zawsze ma niezbędną wiedzę i doświadczenie w SEO. Przez taki stan rzeczy, nie jesteś w stanie zweryfikować kompetencji pracownika, powoduje to szereg problemów komunikacyjnych i mnóstwo miejsc na pomyłki.

Koszt współpracy

Duże firmy mają najbardziej atrakcyjne ceny. Niski koszt usługi jest głównym wabikiem na klientów. Agencje te, bardzo często oferują usługi poniżej realnych jej kosztów. Jak to możliwe, że im się to opłaca? Najczęściej wynika to z faktu, że uciekają do niedozwolonych technik pozycjonowania, które są po prostu tanie.

Co prawda, takie działania mogą nawet przynieść pewne efekty, jednak będą przypadki, że te nie będą trwały długo. Gdy Google zauważy oszustwo, strona straci ruch, agencja powie, że „zastąpiły zmiany w algorytmie” i trzeba będzie poczekać. Wysiłek w odzyskanie ruchu się nie opłaca, znacznie lepiej jest zwodzić klienta i w tym czasie szukać kolejnego na jego miejsce. Smutne, ale bardzo często stosowane.

Dlatego usługa SEO warta kilka tysięcy miesięcznie jest sprzedawana czasem za mniej niż 1000 zł. Przecież taka kwota to dwa dobrej jakości linki. A gdzie audyt SEO strony, przygotowanie strategii wzrostu widoczności inne działania, które mają zwiększyć Twoje przychody? Niska cena takiej usługi się po prostu nie kalkuluje Tobie, jako klientowi — stracisz nie tylko pieniądze, ale także bardzo cenny czas.

Efektywność działań

Faktem jest, że niektóre firmy naginają rzeczywistość, oferując klientowi usługę, której nie są w stanie wykonać w rzetelny sposób. Są jednak wyjątki od tej reguły, niektóre agencje rzeczywiście pomagają klientom, zwiększając ruch na stronie. Pozostaje jednak pytanie, czy ten ruch przekłada się na Twój biznes?

Jeśli sprzedajesz więcej produktów, jeśli masz więcej zapytań, to dobrze trafiłeś. Pamiętaj jednak, że efekty działania SEO są długofalowe, pierwsze efekty biznesowe mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach. Zadaj sobie pytanie, czy chcesz czekać kilka miesięcy, zastanawiając się, czy firma, którą wybrałeś, jest „tą dobrą” czy może jednak taką, która zmarnuje Twój cenny czas w rozwoju biznesu.

SEO ma za zadanie sprawić, by szukający Cię klient trafił na Twoją stronę. Proces zdobywania widoczności może trwać nawet kilka-kilkanaście miesięcy, dlatego bardzo ważnym elementem strategii SEO jest planowanie biznesowe. Mało która firma będzie miała czas rozmawiać o Twoim biznesie — jedyne co Ci zaoferują to pozycje kilku słów lub zwiększenie ruch na stronie.

Podsumowanie pracy z dużą agencją

  • brak bezpośredniego kontaktu ze specjalistą, kontaktujesz się albo z handlowcem lub z tzw. accountem
  • atrakcyjna cena, która może być za mała, by osiągnąć realny sukces
  • mało czasu poświęcanego na Twoją stronę
  • w dużych agencjach pracują zarówno świetni eksperci, jak i juniorzy bez doświadczenia, nigdy nie wiesz, kto obsługuje Twój biznes
  • duże firmy mają duży dostęp do wiedzy, co daje im przewagę i mogą analizować zmiany na bazie większej ilości danych
  • nastawienie na pozycje lub ewentualnie ruch, nikt nie będzie się interesował czy to rzeczywiście przekłada się na Twój biznes

Współpraca z freelancerem lub ekspertem od SEO

Na przeciwnym biegunie usług SEO znajdują się freelancerzy lub eksperci z tej dziedziny. Reprezentują oni zupełnie inny poziom usług, które w większości wypadków będą naprawdę wysokiej jakości. Oczywiście takie rozwiązanie ma też swoje wady, o których będzie trochę później.

Wysoka jakość współpracy

Jedną z najważniejszych cech freelancera będzie czas, jaki jest w stanie dla ciebie poświęcić, przełoży się to na jakość usług i będzie to znacznie więcej niż w dużych agencjach. Ważne jest, że już na poziomie wstępnych pytań o wykonywanie usługi rozmawiasz z osobą, która będzie te usługi wykonywać.

Każde Twoje pytanie, czy wątpliwość może być rozwiana już na starcie współpracy. Freelancer opowie Ci o swojej koncepcji, wiedzy, doświadczeniu. Będzie służył radą w zakresie strategii, jaką powinieneś obrać oraz pomoże z doborem odpowiednich narzędzi.

Elastyczność współpracy

Freelancerzy będą też najbardziej elastyczni, jeśli chodzi o współpracę. Nie będą oni zamknięci w sztywnych ramach usługi i łatwiej u nich o dodatkowe usługi lub zmiany we wcześniejszych ustaleniach.

Freelancerzy mają zazwyczaj nienormowany czas pracy, więc łatwiej będzie się umówić na rozmowę w późniejszych lub porannych godzinach. O wiele łatwiej będzie też skontaktować się z takim usługodawcą w chwili, gdy potrzebna jest natychmiastowa reakcja. Pewnie będziesz musiał zapłacić ekstra za pomoc w weekendowej migracji strony, ale dzięki temu Twój biznes nie będzie stratny.

Koszty współpracy z freelancerem

Współpraca z freelancerem będzie zdecydowanie najdroższa. Wynika to po prostu z charakteru ich pracy. Doświadczony freelancer musi zajmować się nie tylko SEO, ale też innymi aspektami prowadzenia działalności gospodarczej. Ograniczona ilość projektów, jakie może prowadzić jednocześnie oraz rosnące doświadczenie pozwala takim osobom stale podnosić ceny.

Freelancerzy mogą pracować tylko z kilkoma-kilkunastoma klientami, oczywiste jest, że wybiorą tych najlepiej płacących. Takie zachowanie doświadczonych freelancerów nie jest regułą, może być też tak, że przyciągnie ich ciekawy projekt, który będzie dawał przyjemność i satysfakcję z pracy.

Efekty współpracy z freelancerem

Zaangażowanie, doświadczenie oraz czas poświęcony na projekt będzie skutkował efektami znacznie lepszymi niż w przypadku współpracy z agencją. Oczywiście, nawet freelancer nie zagwarantuje znakomitych wzrostów — w branży SEO każda obietnica ruchu, klientów to tylko słowa bez pokrycia. Google w każdej chwili może zmienić zasady gry, co zawsze wiąże się z ryzykiem.

Niemniej jednak, freelancerzy działający przy mniejszej ilość projektów będą lepiej traktować biznesy klientów niż firmy, które prowadzą ich setki. Jeśli freelancer ma odpowiedni budżet, na pewno, będzie w stanie zbudować i wdrożyć strategię, która przyniesie zyski Twojej firmie.

Zagrożenia związane z freelancerami

Współpraca z freelancerami mogłaby się wydawać idealną, mimo swojej ceny będą oni najlepiej wpływać na wzrosty strony w wynikach wyszukiwania. W zasadzie jest to prawdą, jednak istnieje kilka zagrożeń, które psują ogólny obraz freelancerów, oto kilka najczęściej wymienianych przez klientów:

  • brak doświadczenia — nie każdy freelancer jest od razu specjalistą, współpraca z mało doświadczoną osobą może sprawić wiele problemów i jest dość ryzykowną
  • zasady rozliczenia — nie każdy freelancer prowadzi oficjalną firmę, rozliczanie na bazie umów cywilnoprawnych jest dość uciążliwe dla zleceniodawców usług SEO
  • znikający freelancer, czyli sytuacja, w której tracimy kontakt z osobą odpowiedzialną za projekt. Nie ma zastępcy, w zasadzie nic nie wiadomo, nawet jeśli nie zapłaciłeś ani złotówki, to straciłeś czas.

Podsumowanie pracy z freelancerami

  • bezpośredni kontakt ze specjalistą
  • elastyczne podejście do współpracy
  • nastawienie na efekt, częste analizy lub nawet zmiany koncepcji, by osiągnąć cel
  • duże zaangażowanie i dużo poświęcanego czasu
  • możliwe niskie doświadczenie lub problemy z rozliczeniami
  • ryzyko nagłego zakończenia współpracy, na przykład, gdy freelancer dostanie lepszą propozycję
  • brak możliwości zastępstwa / ryzyko urwania kontaktu bez przyczyny

A może coś pomiędzy?

Współpraca z agencją czy freelancerem ma pewne wady i zalety. Oba rozwiązania nie są idealne, dlatego wraz z moim wspólnikiem postanowiliśmy poszukać złotego środka. Czy się udało? Nie nam to oceniać, jednak osobiście uważam, że wszyscy nasi klienci mają dzięki temu bardzo dobry produkt.

Od ponad kilku lat staramy się łączyć najlepsze cechy freelancerów oraz te charakteryzujące duże agencje. Jako mała firma oferująca usługi związane z SEO skupiamy się na pozytywnych i ważnych dla klienta aspektach współpracy:

  • poświęcamy dużo czasu każdemu klientowi
  • nasi klienci mają z nami bezpośredni kontakt
  • mamy duże doświadczenie
  • nasze ceny są wyważone, a większość kosztów stanowią treść i linki, które zostają z klientem na zawsze
  • jesteśmy transparentni, informujemy o strategii działania oraz o każdej wykonywanej czynności
  • nastawiamy się na efekt biznesowy, ruch jest tylko środkiem do celu
  • staramy się być elastyczni
  • jesteśmy na tyle sprawną organizacją, by w czasie nieobecności specjalisty klient nadal otrzymywał usługi na najwyższym poziomie

Na co zwracać uwagę podczas wyboru agencji SEO / freelancera?

Niezależnie od tego z kim zdecydujesz się współpracować, powinieneś przeanalizować kilka ważnych elementów współpracy:

Kontakt

Zwróć uwagę, kto z Tobą rozmawia podczas pierwszych kontaktów związanych z usługą SEO. Czy jest to tylko handlowiec, czy może doświadczony specjalista lub nawet kierownik działu, czy właściciel firmy?

Z rozmowy z handlowcem, mimo długiej rozmowy, możesz nie wynieść zupełnie nic poza obietnicami. Im bardziej doświadczony specjalista, tym lepiej wytłumaczy Ci cały proces oraz już na starcie określi zarys strategii.

Rozmawiając z kimś, kto naprawdę zajmuje się działaniami SEO, możesz otrzymać też informacje o podobnych przypadkach wśród innych klientów czy otrzymać wartościowe case study.

Umowa

Najważniejsze, na co musisz zwrócić uwagę to czas, na jaki jest zawierana oraz jaki jest okres wypowiedzenia. Firmom, które oferują Ci umowę na czas określony (np. na 12 miesięcy), powinieneś z zasady podziękować, serio.

Jest wiele firm, które oferują umowy na czas nieokreślony z bardzo krótkim okresem wypowiedzenia. Dzięki takiej umowie firma wie, że klient może odjeść w każdej chwili i przykłada się do wykonywania usługi.

Zakres usług

Pod nazwą „pozycjonowanie” czy „SEO” może kryć się wiele różnych usług. Nie każdy oferuje to samo i należy na samym początku zapytać firmę bądź freelancera o wstępną ocenę potrzebnych działań. Z reguły będą takie działania jak:

  • wstępny audyt SEO
  • analiza słów kluczowych
  • planowanie strategii
  • optymalizacja struktury i treści strony
  • rozwój treści strony (np. blog firmowy)
  • optymalizacja techniczna
  • zdobywanie dobrej jakości linków

Osobiście uważam, że w prawie każdym przypadku każdy z tych elementów powinien zostać poruszony, a osoba przedstawiająca Ci ofertę, powinna wytłumaczyć, jak to będzie wyglądało w przypadku Twojej domeny.

Transparentność

Spora część firm SEO zasłania się swoim „know how”. Każdy, kto tak mówi, nie jest godny zaufania. Jeśli ktokolwiek powie ci, że sprawi, że Twoja strona będzie wysoko w Google, ale nie będzie w stanie wyjaśnić, jak to zrobi — możesz go traktować jak oszusta.

SEO to nie jest wiedza tajemna, całość sprowadza się do kilku najważniejszych czynników, które wpływają na zdobywany ruch z Google. Jeśli ktoś nie potrafi Ci tego wytłumaczyć, to znaczy, że może nie mieć jeszcze doświadczenia w temacie.

Dobra agencja czy freelancer, będzie przedstawiać Ci raporty zawierające na przykład:

  • zoptymalizowane podstrony
  • opublikowane treści
  • zmiany techniczne
  • zdobyte linki
  • analizy i plany na przyszłość
  • zmiany w ruchu i konwersjach
  • itd

Bonus: lista 20 pytań, które zweryfikują czy warto współpracować z daną firmą czy freelancerem

Koniecznie zadaj te pytania przed rozpoczęciem współpracy. Pozwolą one wybrać najlepszą ofertę i rozbroić nieuczciwe firmy.

1. Jaki jest ogólny zarys strategii działań na najbliższe miesiące?

To pytanie ma za zadanie sprawdzić, czy dana firma ma konkretny pomysł na działanie w darmowych wynikach wyszukiwania. W kontekście tego pytania powinny pojawić się informacje o Twoich celach biznesowych oraz sposobu ich realizacji. Dobra agencja poda przynajmniej wstępny zarys słów kluczowych, a także powie, jakie ma pomysły na optymalizację treści.

Nie należy spodziewać się tutaj prezentacji pełnej strategii pozyskiwania klienta, ponieważ, przygotowanie takiego planu wymaga dużej ilości pracy, czasu i doświadczenia. Na początek wystarczy wstępny pomysł, który zostanie później zweryfikowany podczas pełnych analiz. Ważne jest, aby otrzymać informacje o kierunku działań — dobry specjalista już na starcie będzie wiedział, jak dotrzeć do Twoich klientów. 

2. Na jakiej podstawie zostaną wybrane słowa kluczowe?

Jednym z największych czynników wpływających na powodzenie kampanii są słowa kluczowe. Ich wybór nie jest oczywisty i zdecydowanie nie można tutaj bazować na intuicji klienta czy nawet specjalistów. Liczą się twarde dane, które powstają w wyniku dogłębnej analizy biznesu czy konkurencji.

Słowa kluczowe powinny więc być wybrane na podstawie danych o wyszukiwaniach potencjalnych klientów. Jeśli dana firma nie jest w stanie zaprezentować Ci, jak wykonują analizę potencjalnych fraz — istnieje ryzyko, że współpraca nie będzie efektywna. Zdecydowanie unikaj też firm, które chcą, abyś to Ty podał im frazy kluczowe — to do agencji należy wyselekcjonowanie fraz, które realnie przełożą się na Twój zysk. 

3. Na ile słów kluczowych będzie widoczna moja strona?

To pytanie jest dość podchwytliwe, ale dzięki temu poznasz podejście firmy, z którą zaczynasz współpracę. Każda konkretna odpowiedź typu 100 czy 1000 będzie mijała się z prawdą, ponieważ nie da się tego przewidzieć. 

Najlepsza odpowiedź na to pytanie to stwierdzenie, że strona będzie widoczna na możliwie najwięcej słów kluczowych, które są w stanie wygenerować przychód firmie. Oczywiście widoczność na wszystkie frazy nie jest nigdy możliwa, jednak SEO to w większej mierze dążenie do takiego stanu i tak powinno to być przedstawione.

Agencja powinna znać wszystkie frazy, które przyniosą wartościowy ruch oraz tak prowadzić kampanie, aby zdobyć jak najwięcej z tych fraz. Jeśli to nie jest możliwe, np. z powodu ograniczonego budżetu, to powinieneś dostać informację o tym, jakie słowa są wybrane przez tę firmę jako te najważniejsze i co spowodowało ich wybór. 

4. Czy przygotowanie strategii i audytu jest w cenie?

Przygotowanie strategii SEO (lub jej omówienie, jeśli już taką posiadasz) oraz wykonanie audytu SEO strony to podstawowe działania, które koniecznie muszą mieć miejsce na początku współpracy z każdą agencją. Zapytaj potencjalnego usługodawcę, jak to wygląda pod kątem czasu i kosztów. Tutaj nie ma idealnego rozwiązania, niemniej jednak warto wiedzieć, jak to będzie wyglądało w Twoim konkretnym przypadku. 

My, przy współpracy z naszymi klientami zazwyczaj wyceniamy strategię i audyt, jako osobne usługi, a dopiero później wspólnie z klientem ustalamy budżet na realizacji tej strategii oraz naprawę strony. 

5. Kto będzie wprowadzał zmiany na stronie po wykonaniu audytu?

To bardzo ważne pytanie, które pozwoli Ci ustalić, kto i w jakim zakresie będzie zarządzał stroną. W większości przypadków audyt kończy się pewnymi zaleceniami czy rekomendacjami zmian na stronie. Zadanie tego pytania pozwoli Ci ustalić, kto będzie odpowiedzialny za te zmiany. 

Niektóre agencje, podstawowe zmiany związane wykonują w cenie kampanii, ale nie zawsze tak może być i warto to ustalić już na starcie. Zakres pomocy też może się bardzo różnić. My na przykład zazwyczaj ograniczamy się tylko do optymalizacji w ramach działania CMS’a klienta. Techniczne zmiany wykonywane są przez osoby odpowiedzialne za stronę po stronie klienta. Oczywiście osoby te mogą liczyć na naszą pomoc i konsultacje, podczas których pomagamy rozwiązać dany problem. 

6. Co zawiera strategia SEO?

Zapytaj też, co zawiera sama strategia SEO, oraz jakie są jej elementy składowe. Przykładowe elementy, które my umieszczamy w strategiach na naszych klientów to:

  • wyniki pełnej analizy słów kluczowych (wszystkie słowa, jakie mogą być używane przez potencjalnych klientów);
  • pełną strukturę strony — propozycje wszystkich podstron, które będą stronami docelowymi dla klientów z Google ułożone w logiczną hierarchię
  • plan optymalizacji wszystkich istotnych podstron — treści title, description, nagłówków;
  • plan budowy treści oraz poradnika bloga;
  • plan zdobywania linków.

W każdym przypadku może to inaczej wyglądać, dlatego warto zadać to pytanie. Najważniejsze są tutaj: słowa kluczowe, struktura strony oraz podstawowa optymalizacja — bez tych elementów strategia nie może być pełna.  

7. Jaki jest zakres audytu? Co będzie sprawdzane?

Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci zdefiniować, pod jakim kątem, dana agencja będzie przeprowadzać audyt SEO. Zazwyczaj taki audyt wykonuje się w dwóch obszarach: strategicznym oraz technicznym.

Strategiczna część to analiza strony pod kątem przygotowanej jej optymalizacji na właściwe słowa kluczowe i potencjalne efekty biznesowe. Sprawdza się tutaj czy Twoja strona w ogóle ma szanse pojawiać się na właściwe frazy i czy te frazy są w stanie wygenerować odpowiedni przychód. Dzięki takiej analizie dowiesz się, czy Twoja strategia pozyskiwania klientów z Google jest właściwa. Jeśli nie masz takiej strategii, to powinna ona zostać stworzona. 

Cześć strategiczna do w zasadzie być, albo nie być dla powodzenia całej kampanii, mimo wszystko wiele agencji pomija ten aspekt ze względu na długi czas przygotowania. Bez takiego dokładnego planu, to działanie po omacku.

Audyt techniczny związany jest z poprawnym indeksowaniem strony w Google, oraz elementami takimi jak szybkość strony, danymi strukturalnymi czy wersjami językowymi. Samo przygotowanie techniczne strony jest bardzo istotne. Pozwoli to na sprawne skanowanie strony przez roboty i przyspieszy proces zwiększania widoczność. 

Ogólnie mówiąc, takie pytanie do agencji ma pomóc Ci ustalić zakres audytu, który będziesz w stanie skonfrontować z ceną. Im większy zakres, tym więcej pracy, co z kolei przekłada się na cenę. Warto tutaj zaznaczyć, że najważniejszą częścią audytu jest część strategiczna, bez takiej analizy ciężko powiedzieć o prawdziwym audycie SEO. Samo techniczne sprawdzenie strony nie jest wiele warte, jeśli treść i struktura strony będzie źle zaplanowana. 

8. Jak będzie wyglądał proces publikacji i optymalizacji treści?

To pytanie pozwoli Ci zweryfikować, jak będzie wyglądał proces związany z treściami. Wspólnie z agencją, musisz ustalić, ile oraz jakiej treści potrzebuje Twoja strona. Do tego ważne jest, aby obie strony wiedziały, kto będzie pisał treści, a kto będzie je optymalizował. Wiele zależy tutaj od konkretnej sytuacji, ale to pytanie pozwoli ustalić szczegóły. 

9. Jaka część budżetu zostanie realnie wydana na moją stronę?

To jedno z najważniejszych pytań, które pomoże Ci porównać oferty pomiędzy różnymi agencjami. Budżet można podzielić na dwie główne części:

  • treści i linki — elementy, które są fizycznie dodawane do strony (materiały)
  • pracę agencji — czas pracy za dodawanie treści, linków czy optymalizację (robocizna)

Musisz wiedzieć, jaka część budżetu zostanie realnie przeznaczona na Twoją stronę (materiały), a ile zostanie przeznaczone na robociznę. Może się zdarzyć tak, że wyższy budżet będzie zawierał mniej treści i linków, co oznacza, że robocizna jest o wiele droższa. Porównuj zawsze te dwa elementy osobno, to pomoże Ci wybrać dobry stosunek ceny do jakości. 

10. Ile treści będzie publikowane miesięcznie i jaka będzie jakość tej treści?

Jeśli to agencja zajmuje się treściami na Twojej stronie, to warto zapytać o ilość tej treści. Można też zsumować wszystkie teksty pisane miesięcznie na przykład do ilości znaków ze spacją, które są standardowym wyznacznikiem treści w rozliczeniach z copywriterami. 

Możesz też zapytać, ile znaków ma poszczególny rodzaj treści. Wiele zależy tutaj od rodzaju współpracy, więc dla przykładu podamy tutaj ilości, które zazwyczaj sami stosujemy:

  • opis na stronie ofertowej: 3000-6000 zzs (znaków ze spacją);
  • opis produktu: 2000-4000 zzs;
  • opis kategorii: 2000-5000 zzs;
  • wpis na blogu/poradnik: 5000-10000 zzs;
  • artykuł sponsorowany: 5000-7000 zzs;

Znając ustaloną ilość pisanej treści, np: 

  • 10 opisów produktów miesięcznie
  • 3 artykuły na bloga
  • 1 artykuł sponsorowany

Będziesz w stanie zsumować całościową ilość treści, jaką dana firma zamierza opublikować na Twojej stronie.

11. Z kim będę się kontaktował w sprawie mojej kampanii SEO?

Zapytaj też, jaka osoba będzie odpowiedzialna za kontakt z Tobą. Czy będzie to dedykowany projektowi specjalista SEO, czy może jednak tzw. account, którego zadaniem jest przekazywanie informacji.

Druga opcja to bardzo duże zagrożenia dla projektu, ponieważ osoba, z którą rozmawiasz, prawdopodobnie nie będzie miała odpowiedniej wiedzy o statusie Twojego projektu. Nie będzie też w stanie odpowiedzieć na trudniejsze zagadnienia. Kolejny problem to czas odpowiedzi. Taki “głuchy telefon” prowadzi do tego, że każde pytanie i odpowiedź zajmuje kilka lub nawet kilkanaście dni. 

Z naszej perspektywy to zdecydowanie za długo. W modelu pracy, który stosujemy, potrzebujemy czasem szybkiego dostępu do klienta. Gdy chcemy zapytać o dany aspekt biznesowy, potrzebujemy szybkiego potwierdzenia informacji.  Dlatego też każdy nasz klient ma bezpośredni dostęp do specjalisty, który jest odpowiedzialny za jego kampanie. Kontakt jest szybki i bardzo prosty, a to powoduje owocną współpracę pomiędzy agencją, a klientem.

12. Ile czasu specjalista poświęci na moją stronę?

To pytanie dotyczy czasu, jaki specjalista będzie poświęcał nad stroną, wykonując działania związane z SEO. Im więcej czasu, tym lepiej dla Twojego biznesu. Takie pytanie warto zadać przede wszystkim dużym agencjom, gdzie niekiedy na jednego specjalistę przypada duża ilość klientów, co jest powodem ograniczonego czasu na konkretny projekt.

W naszym przypadku nie stosujemy takich limitów. Mała liczba klientów, z jakimi jednocześnie współpracujemy pozwala nam na stuprocentowe skupienie się nad biznesem klienta.

13. Jaka jest stawka godzinowa pracy nad stroną?

Dzięki temu pytaniu dowiesz się, ile agencja liczy sobie za godzinę pracy specjalisty np. przy optymalizacji strony czy innych działaniach zewnętrznych. Znając stawkę + ilość godzin z poprzedniego pytania jesteś w stanie poznać koszt robocizny przy danym projekcie. 

14. Skąd będą pochodzić linki do mojej strony? Jaka będzie ich ilość?

To bardzo ważne pytanie, które zdefiniuje jakość linków. Wiele zależy tutaj od strategii, jaką obierze dana agencja, warto jednak wiedzieć czego unikać. Przede wszystkim unikaj linków w dużej ilość. Jeśli ktoś proponuje Ci setki linków miesięcznie lub więcej — to powód do niepokoju, bo linki będą na pewno słabej jakości. Jeden link z dobrego serwisu, na przykład z artykułu sponsorowanego będzie o wiele więcej wart niż 100 śmieciowych linków.

Jeśli natomiast otrzymasz zapewnienie o wysokiej jakości linków, to zapytaj o przedziały cenowe. Dobrej jakości linki, które można kupić to koszt rzędu 100-600 zł za link. Powyżej tej linki będą jeszcze lepszej jakości, ale nie zawsze się opłaca je kupować.

15. Na jakiej podstawie jest oceniania jakość linków — co oznacza wysoka jakość linków?

Wysoka jakość linków to frazes używany przez każdą agencję. Niestety każda firma może na swój sposób definiować tę jakość. Warto zapytać daną firmę, jak ocenia linki. Możesz też poprosić o kryteria, jakie stosują.

My na przykład sprawdzamy linki pod względem ich widoczności: po pierwsze widoczności samego linku, po drugie ogólnej widoczności domeny linkującej. Jeśli ruch organiczny takiej domeny jest wartościowy, to link jest dobrej jakości i rzeczywiście przyniesie wartość dla strony klienta w dłuższej perspektywie. 

16. Jaka będzie częstotliwość optymalizacji strony?

Nielewe agencji mówi o tym, że optymalizacja strony nie jest jednorazowa. Nie można raz zoptymalziwać danej podstrony, a później o tym zapomnieć. Google się zmienia, a gdy ruch się zwiększa, powstają nowe możliwości na coraz dokładniejszą optymalizację strony. 

Zapytaj, jak często będą optymalizować najważniejsze z biznesowego punktu widzenia podstrony. My na przykład umawiamy się z każdym klientem na optymalizacje „X” podstron, co przedstawiamy w każdym raporcie miesięcznym. Dzięki temu podejściu jesteśmy elastyczni względem tego co dzieje się w Google. Niektóre podstrony wymagają częstszej optymalizacji, analizując ruch, jesteśmy w stanie to ocenić i dobrze zaplanować przyszłe działania. 

17. Do czego mam dać dostęp?

Zapytaj, do czego potrzebują dostępu, aby móc pracować nad kampanią. Zazwyczaj zostaniesz poproszony o dostęp do:

  • Google Search Console.
  • Google Analytics lub inne narzędzie analityczne, które posiadasz.
  • Dostęp do CMS strony w celu optymalizacji treści.
  • Dostęp do serwera FTP — jeśli agencja będzie wprowadzać techniczne zmiany.

18. Czy będą prowadzone jakieś działania, które poprawią konwersję?

Sam ruch z Google na niewiele się przyda, jeśli strona nie będzie tak, aby realizować cele biznesowe. To wymaga doświadczenia oraz czasu na analizy. Zapytaj, czy możesz liczyć na doradztwo w tej kwestii.

U nas wygląda to tak, że optymalizacja pod konwersję jest częścią współpracy i stale pomagamy klientom poprawiać sprzedaż. Posiadamy nawet własne narzędzia, które za darmo udostępniamy naszym klientom. 

19. Jak będzie wyglądał raport z działań SEO?

Zapytaj, jak będzie wyglądał raport. Co będzie zawierało się w jego treści? Czy będą to dane z ogólnodostępnych narzędzi? Twojego konta Analytics czy może Google Search Console?

Zapytaj też, czy otrzymasz informacje o działaniach realizowanych w danym miesiącu, czy kwartale.

20. Na jaki czas jest podpisywana umowa?

To jedno z ważniejszy pytań dotyczących kwestii formalnych. Unikaj umów długoterminowych, ponieważ SEO to dziedzina, w której trzeba dużo inwestować, ale także dość szybko reagować. W takim modelu możesz zostać ze związanymi rękoma. 

Większość dobrych agencji podpisuje umowy bezterminowe, które posiadają jednomiesięczny okres wypowiedzenia. Z naszej perspektyw to uczciwa forma, ponieważ klient może praktycznie w każdej chwili zrezygnować z umowy.

Jak wybrać agencję SEO – podsumowanie

Wybranie agencji SEO to ciężki temat, zwłaszcza dla właściciela firmy, który nie ma doświadczenia w tej dziedzinie. SEO to dla większości biznesów, jedno z najważniejszych źródeł ruchu, które działa długofalowo.

Warto jest poświęcić trochę czasu na wybranie właściwej firmy czy freelancera, dzięki temu realizowanie strategii zwiększania widoczności Twojej strony będzie łatwiejsze.