Zdefiniuj cel

Ka偶da strona internetowa ma jaki艣 cel. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w g艂贸wnym celem stron www jest generowanie zysku. Sklepy internetowe musz膮 sprzedawa膰, a strony ofertowe musz膮 pozyskiwa膰 nowych klient贸w. W przypadku e-commerce lepsze zyski osi膮gniesz dzi臋ki powi臋kszeniu warto艣ci koszyka, dosprzeda偶y czy mechanizmom odzyskuj膮cym koszyki. Tutaj sprawa jest prosta, przynajmniej je偶eli chodzi o definicj臋 cel贸w.

Cele firm, kt贸re nie sprzedaj膮 bezpo艣rednio, b臋d膮 zale偶a艂y od rodzaju i sposobie prowadzenia biznesu. Dla firm us艂ugowych mog膮 to by膰 na przyk艂ad wys艂ane formularze z zapytaniem, zam贸wieniem lub te偶 bezpo艣rednie telefony. Ka偶da firma ma wypracowany pewien model sprzeda偶y, celem Twojej nowej strony powinno by膰 wsparcie tego procesu.

Jasno zdefiniuj co chcesz osi膮gn膮膰 za pomoc膮 nowej strony. Pami臋taj, 偶e cel musi by膰 mierzalny, w przysz艂o艣ci b臋dziesz u偶ywa艂 go jako kluczowy wska藕nik (KPI) pokazuj膮cy czy Twoja strona rzeczywi艣cie Ci pomaga.

Celem strony nigdy nie jest ruch sam w sobie, tak naprawd臋 nie potrzebujesz du偶ej ilo艣ci wej艣膰 na stron臋. Potrzebujesz du偶ej ilo艣ci zam贸wie艅, a to bardzo du偶a r贸偶nica.

Zdefiniuj do kogo chcesz dotrze膰

Zanim zaczniesz zastanawia膰 si臋 nad now膮 stron膮 pomy艣l chwil臋 nad charakterystyk膮 swoich obecnych klient贸w. Kim oni s膮? Jakie maj膮 potrzeby? Dlaczego zachowuj膮 si臋 w taki czy inny spos贸b? Stw贸rz tak zwane persony 鈥 czyli przedstawicieli Twoich klient贸w, kt贸rzy b臋d膮 Ci towarzyszy膰 przez ca艂y czas.

Nie da si臋 wykona膰 strony internetowej, kt贸ra zadowoli ka偶dego. Ka偶da osoba ma inny gust czy podej艣cie i nie ka偶demu b臋dzie si臋 ona podoba膰. Projektuj膮c czy analizuj膮c stron臋 internetow膮, musisz patrze膰 na ni膮 oczyma jednego z przedstawicieli Twoich klient贸w. Nie pytaj o ocen臋 wygl膮du strony 偶ony, m臋偶a czy wsp贸lnika 鈥 oni nie patrz膮 na stron臋 jak potencjalny kupuj膮cy. Zapytaj o to jednego lub kilku klient贸w, lub os贸b, kt贸re mog艂yby nimi by膰.

Twoja strona powinna by膰 stworzona dla w艂a艣ciwej grupy docelowej. To Ci ludzie najprawdopodobniej zostawi膮 Ci swoje pieni膮dze 鈥 traktuj ich wi臋c priorytetowo. Maksymalnie u艂atw im nawigacje po stronie i w odpowiednich miejscach zach臋caj ich do po偶膮danego dzia艂ania: transakcji, wys艂ania formularza czy kontaktu telefonicznego.

Zastan贸w si臋, czy potrzebujesz SEO

Przychodzi taki moment, 偶e ka偶dy w艂a艣ciciel strony zaczyna zastanawia膰 si臋 nad obecno艣ci膮 w wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek. Wtedy zaczyna si臋 szukanie firmy zajmuj膮cej si臋 pozycjonowaniem, kt贸ra b臋dzie w stanie skutecznie zwi臋kszy膰 widoczno艣膰 witryny w wynikach wyszukiwania. Niestety, okazuje si臋, 偶e o SEO trzeba my艣le膰 znacznie wcze艣niej, poniewa偶 jest to proces, kt贸ry potrzebuje odpowiedniego podej艣cia i przygotowania jeszcze zanim powstanie nowa strona.

Na pocz膮tku zastan贸w si臋, czy potencjalni klienci szukaj膮 Twoich us艂ug w Google. Je偶eli tak (a w wi臋kszo艣ci przypadk贸w tak w艂a艣nie b臋dzie) 鈥 rozwa偶 przynajmniej konsultacj臋 ze specjalist膮 SEO, kt贸ry podpowie jak zbudowa膰 stron臋, zanim ona w og贸le powstanie. Dzi臋ki takiemu podej艣ciu unikniesz wielu problem贸w w p贸藕niejszym czasie.

Mo偶esz zap艂aci膰 dwa razy鈥

Wi臋kszo艣膰 profesjonalnych firm oferuj膮cych pozycjonowanie stron, zacznie od聽audytu SEO strony, kt贸ry podpowie Ci, co nale偶y zmienia膰 lub poprawi膰 na stornie. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w b臋dzie to:

  • poprawa optymalizacji tre艣ci,
  • zmiana struktury strony,
  • poprawa lub zbudowanie od nowa poprawnego linkowania wewn臋trznego,
  • eliminacja duplikuj膮cej tre艣ci, kanibalizacji s艂贸w kluczowych i tre艣ci s艂abej jako艣ci (thin content),
  • b艂臋dy techniczne,

Zdarza si臋, 偶e klienci s艂ysz膮 s艂ynne ju偶 zdanie: 鈥taniej b臋dzie zrobi膰 od nowa, ni偶 poprawia膰 to co jest鈥. To prawda, czasami lepiej jest zbudowa膰 stron臋 od nowa, przystosowanie aktualnej wersji mo偶e zaj膮膰 wi臋cej czasu i zabra膰 wi臋cej bud偶etu. Warto to wi臋c przemy艣le膰, zanim zaczniesz wdra偶a膰 now膮 stron臋.

Dlaczego trzeba my艣le膰 o SEO przed zrobieniem strony?

Pozycjonowanie stron internetowych to powolny proces budowania widoczno艣ci w darmowych wynikach wyszukiwania Google, kt贸ry w du偶ej mierze oparty jest o sam膮 stron臋. Sukces i najlepsze pozycje zale偶膮 g艂贸wnie od budowy struktury strony oraz jej odpowiedniej tre艣ci. Przygotowanie tego wymaga przede wszystkim znajomo艣ci SEO oraz szczeg贸艂owej analizy s艂贸w kluczowych.

W przypadku dzia艂a艅 performencowych takich jak Google Ads czy Facebook Ads, sama strona nie ma a偶 takiego znaczenia. Co wi臋cej, strony docelowe takich kampanii nie musz膮 by膰 nawet w Twojej domenie! Kampanie takie mo偶na dowolnie modyfikowa膰, a zmiany widoczne s膮 praktycznie od razu. Tak wi臋c, je偶eli co艣 p贸jdzie nie tak dowiesz si臋 o tym natychmiast.

SEO dzia艂a inaczej. B艂臋dy pope艂nione na pocz膮tku mog膮 si臋 ci膮gn膮膰 miesi膮cami lub wcale nie b臋d膮 odkryte do momentu audytu. Dopiero wtedy oka偶e si臋, 偶e przyjdzie Ci za nie zap艂aci膰 o wiele wi臋ksz膮 kwot臋 za ich napraw臋. Ten istotny szczeg贸艂 powoduje, 偶e pocz膮tkowa inwestycja w specjalist臋 SEO, mo偶e zaoszcz臋dzi膰 sporo pieni臋dzy.

Co mo偶esz zrobi膰, 偶eby nie pope艂ni膰 tego b艂臋du?

Przede wszystkim nie musisz podpisywa膰 d艂ugoterminowych um贸w na pozycjonowanie i zwi膮zywa膰 si臋 z 偶adn膮 firm膮 鈥 nie potrzebujesz tego! Potrzebujesz jedynie jednorazowej pomocy w dopilnowaniu, aby Twoja strona by艂a zbudowana w spos贸b umo偶liwiaj膮cy pozyskiwanie ruchu z darmowych wynik贸w wyszukiwania.

Wiele firm tworz膮cych strony internetowe zapewnia, 偶e ich produkty s膮 鈥渮optymalizowane pod wzgl臋dem SEO鈥 i w pewnym zakresie tak mo偶e by膰. Firmy takie maj膮 podstawow膮 wiedz臋 techniczn膮, kt贸ra pozwala im na unikni臋cie podstawowych b艂臋d贸w.

Niestety ma艂o jest firm, kt贸re:

  • zrobi膮 porz膮dny research s艂贸w kluczowych,
  • zaplanuj膮 na jego podstawie strategi臋 SEO,
  • przygotuj膮 odpowiednio zoptymalizowane tre艣ci,
  • podpowiedz膮 jak rozbudowywa膰 stron臋,

Te wszystkie elementy to czynniki wp艂ywaj膮ce na widoczno艣膰 strony w darmowych wynikach wyszukiwania. Oczywi艣cie nie gwarantuj膮 one sukcesu, ale s膮 solidn膮 podstaw膮 i fundamentem do dalszych prac.

Potrzebujesz konsultacji SEO?

W godzin臋 dowiesz si臋 wi臋cej, ni偶 czytaj膮c wiele poradnik贸w w internecie.

Strona musi by膰 zorientowana na realizacj臋 cel贸w

Istnieje powszechna opinia, 偶e strona internetowa powinna by膰 鈥溑俛dna鈥. Klienci przy wycenach pytaj膮 lub pokazuj膮 rozwi膮zania, kt贸re s膮 zupe艂nie zb臋dne. Oczywi艣cie, strona powinna by膰 dopracowana pod wzgl臋dem wizualnym, ale nie powinna zawiera膰 wielu zb臋dnych element贸w maj膮cych tylko na celu zrobienie efektu WOW.

Nie chcesz przecie偶, 偶eby jedyne co zosta艂o zapami臋tane po wizycie na Twojej stronie to bajerancka animacja czy fajnie wygl膮daj膮cy element, kt贸ry nie ma 偶adnego znaczenia w procesie sprzeda偶y. To, co maj膮 zapami臋ta膰 potencjalni klienci to oferta: dopracowane zdj臋cia, copy czy wideo prezentuj膮ce Tw贸j produkt, reszta element贸w strony nie powinna zwraca膰 na siebie uwagi, a jedynie pomaga膰 w nawigowaniu po stronie.

Zaprojektuj czytelny layout

Prosty i czytelny layout strony to podstawa. Nie pozw贸l by osoby, kt贸re ju偶 na ni膮 trafi艂y zrezygnowa艂y z zakupu czy z艂o偶enia zam贸wienia z powodu dezorientacji. Uk艂ad oraz dzia艂anie strony powinno by膰 skonstruowane w taki spos贸b, aby kierowa膰 u偶ytkownika do sfinalizowania transakcji, wys艂ania zam贸wienia lub wykonania po艂膮czenia telefonicznego.

Pami臋taj o umieszczaniu Call To Action w istotnych miejscach. Najwa偶niejsze informacje umieszczaj na pocz膮tku strony, najlepiej na pierwszym ekranie widocznym po za艂adowaniu si臋 danej podstrony.

Nie wzoruj si臋 na konkurencji

Nie trzeba by膰 specjalist膮 zajmuj膮cym si臋聽projektowaniem stron internetowych, 偶eby zauwa偶y膰, 偶e w danej niszy bardzo cz臋sto wyst臋puje zjawisko podobie艅stwa firmowych wizyt贸wek. Wynika to z faktu, i偶 podczas procesu powstawania strony, w艂a艣ciciele szukaj膮 inspiracji we w艂asnej konkurencji, co mo偶e by膰 b艂臋dem.

Kopiuj膮c rozwi膮zanie od konkurencji, nie zawsze mo偶na osi膮gn膮膰 taki sam sukces. Mo偶liwe, 偶e taki wygl膮d czy funkcjonalno艣膰 wynika ze specyfiki prowadzonego biznesu lub grupy docelowej, kt贸ra tylko pozornie wydaje si臋 by膰 taka sama. W efekcie mo偶e si臋 okaza膰, 偶e firma, na kt贸rej si臋 wzorujemy zarabia, a Tw贸j biznes stoi w miejscu.

Ci膮gle rozwijaj stron臋

Wdro偶enie strony internetowej i zostawienie jej w takim stanie na kolejne kilka lat, a偶 do czasu gdy zn贸w trzeba b臋dzie j膮 鈥渙d艣wie偶y膰鈥 to chyba najwi臋kszy b艂膮d polskich firm. Nie powinno si臋 czeka膰, a偶 wygl膮d strony zacznie mocno odstawa膰 od tego co jest na rynku.

Twoja strona powinna by膰 ci膮gle rozwijana i to pod wieloma wzgl臋dami. Przede wszystkim zmiany powinny dotyczy膰 d膮偶enia do doskona艂o艣ci w procesie optymalizacji konwersji. Dzi臋ki analitycznemu podej艣ciu b臋dziesz w stanie zwi臋ksza膰 ilo艣膰 zapyta艅, zam贸wie艅 czy sprzeda偶y.

Rozw贸j powinien dotyczy膰 te偶 samej tre艣ci strony. Nieaktualizowana oferta, b艂臋dne informacje czy niepoprawne dane kontaktowe mog膮 艣wiadczy膰 o braku profesjonalizmu ze strony firmy i niekorzystnie wp艂ywa膰 na potencjalnych klient贸w.

Podsumowanie

Zmiana strony internetowej bez wcze艣niejszego przygotowania mo偶e przysporzy膰 wi臋cej problem贸w ni偶 po偶ytku. Mo偶esz na przyk艂ad straci膰 ruch z darmowych wynik贸w wyszukiwania w wyniku b艂臋d贸w SEO lub te偶 wsp贸艂czynnik konwersji znacz膮co spadnie po sporej zmianie wygl膮du. Warto jest przemy艣le膰 te kwestie, zanim w og贸le zaczniesz jakiekolwiek dzia艂ania maj膮ce na celu wdro偶enie nowej strony www.

FAQ

Jakie b艂臋dy mo偶esz pope艂ni膰 przed wdro偶eniem strony?

Najwi臋kszym b艂臋dem jest pomini臋cie planowania zwi膮zanego z obecno艣ci膮 firmy w Google. Aby unikn膮膰 problem贸w z widoczno艣ci膮 鈥 przeczytaj ten rozdzia艂.

Jakie dzia艂ania nale偶y podj膮膰 przed wdro偶eniem strony?

1. Przygotuj odpowiednie persony dotycz膮ce potencjalnych klient贸w.
2. Zaplanuj, na jakie s艂owa kluczowe chcesz si臋 pojawia膰 w Google.
3. Przemy艣l jak strona ma pomaga膰 Ci w biznesie: jakie dzia艂ania maj膮 podejmowa膰 Twoi klienci na Twojej stronie?