Octamedia · Willowa 18/21 · 20-819 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
Zanim wdrożysz stronę internetową

O czym należy pomyśleć przed wdrożeniem nowej strony?

Zamierzasz wdrożyć nową stronę firmową? Zanim to zrobisz zastanów się nad kilkoma aspektami jej wdrożenia. Musisz wiedzieć, że sam wygląd strony i jej wizualna prezentacja to tylko wierzchołek góry lodowej. Warto poświęcić więcej czasu na zbadanie kwestii związanych z tym cp jest o wiele ważniejsze dla Twojego biznesu.

Zdefiniuj cel

Każda strona internetowa ma jakiś cel. W większości przypadków, głównym celem stron www jest generowanie zysku. Sklepy internetowe muszą sprzedawać, a strony ofertowe muszą pozyskiwać nowych klientów. W przypadku e-commerce lepsze zyski osiągniesz dzięki powiększeniu wartości koszyka, dosprzedaży czy mechanizmom odzyskującym koszyki. Tutaj sprawa jest prosta, przynajmniej jeżeli chodzi o definicję celów.

Cele firm, które nie sprzedają bezpośrednio będą zależały od rodzaju i sposobie prowadzenia biznesu. Dla firm usługowych mogą to być na przykład wysłane formularze z zapytaniem, zamówieniem lub też bezpośrednie telefony. Każda firma ma wypracowany pewien model sprzedaży, celem Twojej nowej strony powinno być wsparcie tego procesu.

Jasno zdefiniuj co chcesz osiągnąć za pomocą nowej strony. Pamiętaj, że cel musi być mierzalny, w przyszłości będziesz używał go jako kluczowy wskaźnik (KPI) pokazujący czy Twoja strona rzeczywiście Ci pomaga.

Celem strony nigdy nie jest ruch sam w sobie, tak na prawdę nie potrzebujesz dużej ilości wejść na stronę. Potrzebujesz dużej ilości zamówień, a to bardzo duża różnica.

Zdefiniuj do kogo chcesz dotrzeć

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad nową stroną pomyśl chwilę nad charakterystyką swoich obecnych klientów. Kim oni są? Jakie mają potrzeby? Dlaczego zachowują się w taki czy inny sposób? Stwórz tak zwane persony – czyli przedstawicieli Twoich klientów, którzy będą Ci towarzyszyć przez cały czas.

Nie da się wykonać strony internetowej, która zadowoli każdego. Każda osoba ma inny gust czy podejście i nie każdemu będzie się ona podobać. Projektując czy analizująć stronę internetową musisz patrzeć na nią oczyma jednego z przedstawicieli Twoich klientów. Nie pytaj o ocenę wyglądu strony żony, męża czy wspólnika. Zapytaj o to jednego lub kilku klientów lub osób, które mogłyby nimi być.

Zastanów się, czy potrzebujesz SEO

Przychodzi taki moment, że każdy właściciel strony zaczyna zastanawiać się nad jej obecnością w wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek. Wtedy zaczyna się szukanie firmy zajmującej się pozycjonowaniem, która będzie w stanie skutecznie zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Niestety, okazuje się, że o SEO trzeba myśleć znacznie wcześniej, ponieważ jest to proces, który potrzebuje odpowiedniego podejścia i przygotowania jeszcze zanim powstanie nowa strona.

Na początku zastanów się czy potencjalni klienci szukają Twoich usług w Google. Jeżeli tak (a w większości przypadków tak właśnie będzie) – rozważ przynajmniej konsultację ze specjalistą SEO, który podpowie jak zbudować stronę zanim ona w ogóle powstanie.

Możesz zapłacić dwa razy…

Większość profesjonalnych firm oferujących pozycjonowanie stron, zacznie od audytu SEO strony, który w podpowie Ci co należy zmieniać lub poprawić na stornie. W większości przypadków będzie to:

  • poprawa optymalizacji treści,
  • zmiana struktury strony,
  • poprawa lub zbudowanie od nowa poprawnego linkowania wewnętrznego,
  • eliminacja duplikującej treści, kanibalizacji słów kluczowych i treści słabej jakości (thin content),

Zdarza się, że klienci słyszą słynne już zdanie: “taniej będzie zrobić od nowa niż poprawiać to co jest”. To prawda, czasami lepiej jest zbudować stronę od nowa, przystosowanie aktualnej wersji może zająć więcej czasu i zabrać więcej budżetu. Warto to więc przemyśleć zanim zaczniesz wdrażać nową stronę.

Dlaczego trzeba myśleć o SEO przed zrobieniem strony?

Pozycjonowanie stron internetowych to powolny proces budowania widoczności w darmowych wynikach wyszukiwania Google, który w dużej mierze oparty jest o samą stronę. Sukces i najlepsze pozycje zależą głównie od budowy struktury strony oraz jej odpowiedniej treści. Przygotowanie tego wymaga przede wszystkim znajomości SEO oraz szczegółowej analizy słów kluczowych.

W przypadku działań performencowych takich jak Google Ads czy Facebook Ads, sama strona nie ma aż takiego znaczenia. Co więcej, strony docelowe takich kampanii nie muszą być nawet w Twojej domenie! Kampanie takie można dowolnie modyfikować, a zmiany widoczne są praktycznie od razu. Tak więc, jeżeli coś pójdzie nie tak dowiesz się o tym natychmiast.

SEO działa inaczej. Błędy popełnione na początku mogą się ciągnąć miesiącami lub wcale nie będą odkryte do momentu audytu. Dopiero wtedy okaże się, że przyjdzie Ci za nie zapłacić o wiele większą kwotę za ich naprawę. Ten istotny szczegół powoduje, że początkowa inwestycja w specjalistę SEO, może zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Co możesz zrobić, żeby nie popełnić tego błędu?

Przede wszystkim nie musisz podpisywać długoterminowych umów na pozycjonowanie i związywać się z żadną firmą – nie potrzebujesz tego! Potrzebujesz jedynie jednorazowej pomocy w dopilnowaniu, aby Twoja strona była zbudowana w sposób umożliwiający pozyskiwanie ruchu z darmowych wyników wyszukiwania.

Wiele firm tworzących strony internetowe zapewnia, że ich produkty są “zoptymalizowane pod względem SEO” i w pewnym zakresie tak może być. Firmy takie mają podstawową wiedzę techniczną, która pozwala im na uniknięcie podstawowych błędów.

Niestety mało jest firm, które:

  • zrobią porządny research słów kluczowych,
  • zaplanują na jego podstawie strategie SEO,
  • przygotują odpowiednio zoptymalizowane treści,
  • podpowiedzą jak rozbudowywać stronę,

Te wszystkie elementy to czynniki wpływające na widoczność strony w darmowych wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie gwarantują one sukcesu, ale są solidną podstawą i fundamentem do dalszych prac.

Strona musi być zorientowana na realizację celów

Istnieje powszechna opinia, że strona internetowa powinna być “ładna”. Klienci przy wycenach pytają lub pokazują rozwiązania, które są zupełnie zbędne. Oczywiście, strona powinna być dopracowana pod względem wizualnym, ale nie powinna zawierać wielu zbędnych elementów mających tylko na celu zrobienie efektu WOW.

Nie chcesz przecież, żeby jedyne co zostało zapamiętane po wizycie na Twojej stronie to bajerancka animacja czy fajnie wyglądający element, który nie ma żadnego znaczenia w procesie sprzedaży. To co mają zapamiętać potencjalni klienci to oferta: dopracowane zdjęcia, copy czy wideo prezentujące Twój produkt, reszta elementów strony nie powinna zwracać na siebie uwagi, a jedynie pomagać w nawigowaniu po stronie.

Zaprojektuj czytelny layout

Prosty i czytelny layout strony to podstawa. Nie pozwól by osoby, które już na nią trafiły zrezygnowały z zakupu czy złożenia zamówienia z powodu dezorientacji. Układ oraz działanie strony powinno być skonstruowane w taki sposób, aby kierować użytkownika do sfinalizowania transakcji, wysłania zamówienia lub wykonania połączenia telefonicznego.

Pamiętaj o umieszczaniu Call To Action w istotnych miejscach. Najważniejsze informacje umieszczaj na początku strony, najlepiej na pierwszym ekranie widocznym po załadowaniu się danej podstrony.

Nie wzoruj się na konkurencji

Nie trzeba być specjalistą zajmującym się projektowaniem stron internetowych, żeby zauważyć że w danej niszy bardzo często występuje zjawisko podobieństwa firmowych wizytówek. Wynika to z faktu, iż podczas procesu powstawania strony, właściciele szukają inspiracji we własnej konkurencji co jest zazwyczaj błędem.

Kopiująć rozwiązanie od konkurencji nie zawsze można osiągnąć taki sam sukces. Możliwe, że taki wygląd czy funkcjonalność wynika z specyfiki prowadzonego biznesu lub grupy docelowej, która tylko pozornie wydaje się być taka sama. W efekcie może się okazać, że firma na której się wzorujemy zarabia, a Twój biznes stoi w miejscu.

Ciągle rozwijaj stronę

Wdrożenie strony internetowej i zostawienie jej w takim stanie na kolejne kilka lat, aż do czasu gdy znów trzeba będzie ją “odświeżyć” to chyba największy błąd polskich firm. Nie powinno się czekać, aż wygląd strony zacznie mocno odstawać od tego co jest na rynku.

Twoja strona powinna być ciągle rozwijana i to pod wieloma względami. Przede wszystkim zmiany powinny dotyczyć dążenia do doskonałości w procesie optymalizacji konwersji. Dzięki analitycznemu podejściu będziesz w stanie zwiększać ilość zapytań, zamówień czy sprzedaży.

Rozwój powinien dotyczyć też samej treści strony. Nieaktualizowana oferta, błędne informacje czy niepoprawne dane kontaktowe mogą świadczyć o braku profesjonalizmu ze strony firmy i niekorzystnie wpływać na potencjalnych klientów.

Podsumowanie

Zmiana strony internetowej bez wcześniejszego przygotowania może przysporzyć więcej problemów niż pożytku. Możesz na przykład stracić ruch z darmowych wyników wyszukiwania w wyniku błędów SEO lub też współczynnik konwersji znacząco spadnie po sporej zmianie wyglądu. Warto jest przemyśleć te kwestie zanim w ogóle zaczniesz jakiekolwiek działania mające na celu wdrożenie nowej strony www.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Napisz komentarz