Octamedia · Willowa 18/21 · 20-819 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
Zanim zlecisz pozycjonowanie

Co powinieneś wiedzieć zanim zlecisz pozycjonowanie?

Zastanawiasz się nad zleceniem pozycjonowania zewnętrznej firmie? Obecność firmy w Google to istotny element zdobywania klientów, niestety jako nieświadomy klient możesz nie wiedzieć na co konkretnie zwrócić uwagę podczas rozmów z potencjalnymi wykonawcami usługi. Z treści artykułu dowiesz się co jest istotne w procesie pozycjonowania z punktu widzenia osoby, która chce zlecić te działania na zewnątrz.

Na czym powinno polegać pozycjonowanie?

Pierwszym błędem popełnianym przez osoby zlecające pozycjonowanie jest myślenie, że wystarczy być wysoko na kilka fraz kluczowych. To, że jesteś na pierwszej stronie wyszukiwarki nie oznacza, że klienci będą dzwonić i kupować. Istnieje jeszcze wiele czynników, które wpływają na sukces. Nie wiele osiągniesz jeżeli frazy są źle dobrane lub optymalizacja treści wyników wyszukiwania dodatkowo nie zachęca do klikania. SEO to narzędzie, które ma za zadanie przynieść Ci klientów, a nie sprawić by Twoja strona pojawiła się na pierwszej pozycji.

Pozycjonowanie powinno polegać na wspomaganiu realizacji Twoich celów biznesowych. Jeśli masz sklep internetowy to SEO ma pomagać Ci w sprzedaży produktów, jeśli masz firmę usługową to ma zwiększyć liczbę zapytań, a jeżeli prowadzisz bloga to ma pomagać docierać do jak największego audytorium.

Oczywistym jest, że aby spełnić te wszystkie warunki należy pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednak zakres fraz nie jest już tak oczywisty. Zazwyczaj klienci mają w głowie pewien obraz fraz, na które powinni być wysoko w Google – mamy tu przynajmniej dwie pułapki przez które można stracić sporo pieniędzy i czasu.

Po pierwsze, frazy o których myślisz mogą mieć niewielką wartość lub nie mieć jej w ogóle – nie masz pewności, że tak samo myślą potencjalni klienci wpisujący zapytania w wyszukiwarkę. Ile osób tyle sposobów na szukanie w Google, to dlatego specjaliści od SEO powinni Ci doradzić jakie słowa kluczowe powinny być celem – powinni mieć narzędzia żeby to przeanalizować.

Po drugie, myśląc o frazach kluczowych zapewne masz na myśli pewien zestaw liczący maksymalnie kilkanaście fraz. A co z pozostałymi frazami, które również są wyszukiwane?

W większości przypadków będzie ich o wiele więcej niż zakładałeś na samym początku. Najprawdopodobniej będą to mniej wyszukiwane słowa, ale warto się nimi zainteresować ze względu na olbrzymi potencjał jaki mogę reprezentować. Przykład dla sklepu z butami:

Większość osób od razu pomyśli o frazach typu “sklep z butami”, “buty online” itp. Natomiast sklep z butami to kilka lub nawet kilkanaście słów kluczowych, które przynoszą klientów. Mogą to być frazy związane z poszczególnymi grupami:

  • rodzaj buta – szpilki, trampki, pantofle, itd.
  • płci – damskie, męskie, chłopięce, dziewczęce, itd.
  • koloru – czarne, białe, beżowe, itd.
  • rozmiaru – 38, 42, itd.
  • dodatkowego opisu – modne, stylowe, itd.
  • producenta – nike, inblu, itd.
  • przeznaczenia – na wesele, na studniówkę, itd.
  • pory roku – na wiosnę, na lato, itd.

Klienci szukają dokładnie tego co aktualnie potrzebują i w większości przypadków za wpisanym zapytaniem w wyszukiwarkę stoją już intencje zakupowe. Treści fraz to najczęściej kombinacje słów z powyżej przedstawionych grup np.:

  • buty sportowe adidas
  • stylowe szpilki beżowe
  • trampki converse 42
  • itd.

Takich kombinacji, w zależności od asortymentu sklepu mogą być tysiące, a nawet setki tysięcy. Potencjał ruchu jest ogromny, do tego klienci pochodzący z bardziej szczegółowych fraz są bardziej zainteresowani zakupem więc prawdopodobnie chętniej zostawią Ci swoje pieniądze – jest to bardzo świadoma grupa, która wie czego szuka.

Dzięki dobrze przygotowanej strategii SEO będzie można najpierw pojawiać się na te najłatwiejsze frazy, by z czasem zdobywać pozycje tych bardziej konkurencyjnych. Dzięki temu ruch rośnie systematycznie, bez czekania na pojawienie się dobrej pozycji konkretnej frazy.

Proces pozycjonowania nie ma końca

Celem pozycjonowania jest zdobywanie klientów i rozwój firmy. Dlatego powinieneś dążyć do tego, by pojawiać się na wszystkie słowa związane z Twoim biznesem – nawet te pośrednio z nim związane. Takie podejście sprawia, że proces SEO nie ma końca – zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie na pewną frazę wyżej.

Jeśli dopiero zaczynasz to będziesz konkurował z innymi firmami o te frazy wyszukiwane w mniejszym stopniu, które są łatwiejsze. Wraz z zwiększeniem widoczności i wzrostem “autorytetu” Twojej domeny będziesz pojawiać się wysoko na coraz lepsze frazy. Na koniec, pozostanie Ci walka z liderami rynku, która może być trudna i nie zawsze opłacalna.

Nawet jeżeli teraz jesteś wysoko, to Twoja konkurencja też wykonuje jakieś działania by Cię pokonać – zazwyczaj gdy już to zrobi to trudno jest odzyskać pozycję w szybkim czasie. Znacznie lepiej jest regularnie pracować nad stroną.

Kiedy będą efekty pozycjonowania?

Ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie bez wiedzy czym właściwie są “efekty”. Dla jednego klienta efektem jest zwiększona widoczność inny będzie patrzył wyłącznie na sprzedaż. Wiele też zależy od punktu wyjściowego. Inaczej wygląda to w przypadku firmy, która ma już pewną pozycję na rynku, a inaczej będzie w przypadku zupełnie nowej strony.

Pierwsze zmiany będą zauważalne po wdrożeniu zmian technicznych oraz publikacji treści czy też optymalizacji tej istniejącej. Oczywiście ruch na stronie nie zacznie gwałtownie rosnąć. Najpierw Twoja strona zacznie być widoczna na więcej słów kluczowych, ale będą one na odległych pozycjach – będzie można to zauważyć np. poprzez analizę wykresu ilości słów w narzędziu Senuto. W kolejnym etapie, linki do Twojej strony zaczną się wyświetlać większej ilości użytkowników, by wreszcie zacząć generować wejścia na stronę.

Istnieją różne strony i w różnym tempie zaczynają one realizować wcześniej ustalone cele, jednak na przykładzie współpracy z naszymi klientami można stwierdzić, że potrzeba 6-12 miesięcy na zauważalne zwiększenie sprzedaży, wypełnionych formularzy na stronie czy telefonów. Zdarzają się przypadki, że czas potrzebny na osiągniecie zadowalającego efektu może się skrócić, ale też – w przypadku trudnych branż potrwa to o wiele dłużej.

Co konkretnie dzieje się ze stroną?

W procesie zwiększenia widoczności ważne są trzy aspekty związane ze stroną. Są one zależne od siebie i aby pojawiać się wysoko należy pracować nad każdym z nich. Są to:

  • budowa techniczna strony
  • odpowiednia struktura i treść strony
  • linki do strony i wzmianki o firmie na innych stronach

Budowa strony jest ważna, aby roboty Google mogły bez problemu ją zeskanować. Jeżeli nie uda im się zapoznać ze stroną to nie pokażą jej jako wyniki wyszukiwania, dlatego od tego należy zacząć.

Jeżeli roboty są w stanie wejść na stronę to analizują jej treść. To właśnie ona odpowiada za to na jakie frazy pojawisz się w wynikach. Google to narzędzie do zadawania pytań – strony internetowe to odpowiedzi. Dlatego ważna jest struktura strony i odpowiednia architektura informacji. Osoby szukające konkretnego produktu muszą trafić na podstronę dedykowaną właśnie jemu, osoby mające jakiś problem powinny trafić na bloga firmowego, gdzie znajduje się opis jego rozwiązania.

Ostatni element to wzmianki oraz linki do Twojej witryny. Google zakłada, że jeżeli informacje o Twojej stronie pojawiają się w zasobach internetu to jest ona godna zaufania. Oczywiście, im lepsza strona referująca do Ciebie tym lepiej. Dlatego ważne jest, aby zdobywać dobrej jakości linków do strony.

W ramach pracy nad aspektami technicznymi oraz strukturą strony powinno się wykonać audyt SEO pokazujący wszystkie braki strony. Wdrożenie zalecanych poprawek pozwala rozpocząć proces optymalizacji i budowy treści oraz zdobywania linków.

Treści strony to przede wszystkim dokładne opisanie oferowanych produktów czy usług, w sklepach opisywane są też kategorie produktowe czy też filtry które mają się pojawiać jako wynik wyszukiwania na konkretne zapytania. W ramach pozycjonowania prawie zawsze realizowana jest budowa lub rozbudowa bloga. Treści blogowe to informacje przydatne potencjalnym klientom, które mogą być wyszukiwane: poradniki, aktualności, checklisty oraz wszelkiego rodzaju pomoce.

Napisanie każdego tekstu należy poprzedzić researchem słów kluczowych, tak aby artykuł był napisany w sposób optymalny zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarek. Research słów ma jeszcze jedną ważną zaletę – pokazuje potrzeby potencjalnych klientów.

Zdobywanie linków to proces, który polega na umieszczeniu odnośników na jak najlepszych portalach dopasowanych tematycznie. Będą to na przykład branżowe portale, blogi czy fora a także (w przypadku lokalnych firm) portale informacyjne działające w danym mieście. W większości przypadków zdobycie linku będzie się wiązało z napisaniem treści oraz kosztami publikacji artykułu sponsorowanego.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Koszt działań SEO zależy od wielu czynników i nie da się jednoznacznie określić ceny dla wszystkich stron – nawet w przybliżeniu. Wpływ na cenę mają czynniki takie jak:

  • twoja konkurencja w wyszukiwarkach,
  • obecna widoczność strony,
  • stan optymalizacji,
  • branża w jakiej działasz.
Ogólnie należy trzymać się zasady, że musisz ustalić budżet, który pozwoli Ci robić więcej i lepiej niż konkurenci. Im lepsi są Twoi konkurenci tym będzie trudniej i drożej.

Koszt pozycjonowania na pewno nie będzie jednorazowy, musisz liczyć się w cyklicznymi płatnościami, ponieważ trzeba tutaj działać regularnie.

Zwróć uwagę, że na rynku wiele firm oferuje tanie i szybkie pozycjonowanie. Musisz mieć świadomość, że nie jest to możliwe.

Jeżeli pojawienie się wysoko byłoby łatwe i tanie, to rotacja na pierwszej stronie była by ogromna. Co miesiąc wiele firm wykupuje takie usługi, a jednak Ci najlepsi nadal są wysoko – to wynika z profesjonalnego podejścia, świadomych regularnych działań oraz odpowiednich budżetów.

Pozycjonowanie to nie wszystko jeżeli chodzi o cele biznesowe

Celem pozycjonowania jest przyciągnięcie potencjalnych klientów, którzy mają kupić od Ciebie produkt czy usługę. Musisz pamiętać, że ruch na stronie to za mało jeżeli chodzi o realizację celów. Strona musi być przygotowana pod względem użyteczności, tak aby maksymalnie ułatwić klientom zakup oraz kontakt z Twoją firmą.

Zdarzają się przypadki, że klient ma już wysokie pozycje, ale nie ma sprzedaży. Spowodowane jest to na przykład:

  • niepoprawnie działającym formularzem lub jego całkowitym brakiem,
  • brakiem odpowiednich komunikatów,
  • podaniem telefonu w nieodpowiednim miejscu,
  • niekorzystne przedstawienie produktów na zdjęciach,
  • złymi opisami mającymi wspomaganie sprzedaży,
  • ogólnym wyglądem strony,
  • wysokimi cenami.
Dlatego też, decydując się na pozycjonowanie musisz wziąć pod uwagę fakt, że konieczne będą poprawki strony nie tylko związane z SEO, ale także te zachęcające i ułatwiające potencjalnym klientom skorzystanie z Twojej oferty.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Jak jeden z naszych klientów zwiększył wartościowy ruch oraz przychody dzięki reklamie w wyszukiwarkach?

Zobacz Case Study →
Maciej Cherubin
Maciej Cherubin
Zajmuję się pozyskiwaniem klientów oraz zwiększeniem sprzedaży za pomocą wyszukiwarki Google. Przygotowuje strategie pozyskiwania wartościowego ruchu z SEO oraz Google Ads, które realnie zwiększają zyski.

Napisz komentarz