Widoczność strony w sieci nigdy nie jest przypadkowa. Trzeba na nią zapracować, umiejętnie wykorzystując wiedzę na temat działania robotów Google  (tzw. spiderów), nieustannie przeszukujących sieć w poszukiwaniu stron, które mogą się kiedyś przydać. Dlaczego potencjalnym klientom miałaby się przydać właśnie Twoja strona?

Przecież nie jesteś jedynym sprzedawcą czy dostawcą usług w swojej branży. Jeśli zależy Ci na przyciągnięciu klientów, którzy będą wchodzić na Twoją stronę wprost z wyszukiwarki, postaw na pozycjonowanie. 

Co jest celem pozycjonowania?

Celem pozycjonowania jest wypromowanie danej firmy np w Gdańsku.  Najważniejszym zadaniem pozycjonera jest wygenerowanie takiego ruchu na stronie, który wyraźnie przełoży się na Twoje cele biznesowe.

Nie ma strony firmowej, która w cudowny sposób wskoczyłaby od razu na szczyt i tuż po zbudowaniu wyświetlała się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Każda firma potrzebuje pozycjonowania, żeby zdobywać klientów z Google. 

Jak działa Google?

Nie wszyscy zdają sobie sprawę jak działa Google w kontekście biznesowym. Najważniejsze jest to, że nie działa w czasie rzeczywistym. Nie jest tak, że uruchamiasz nawet najlepiej zaprojektowaną stronę bogatą w dobrej jakości treści i roboty Google natychmiast ją zauważają.

Roboty Google nieustannie skanują strony w poszukiwaniu informacji, które mogą się kiedyś przydać do wyświetlenia pytającym, ale żeby Twoja strona pojawiała się w Google muszą być spełnione 3 warunki:  

  • Google musi wiedzieć o tym, że Twoja strona w ogóle istnieje.
  • Google musi też mieć możliwość zeskanowania wszystkich podstron
  • Google musi mieć zaufanie do Twojej firmy.

Pozycjonowanie sprowadza się do podjęcia działań, które sprawią, że w/w warunki zostaną spełnione. 

Czym jest algorytm Google

Słynny algorytm Google, wykonując swoje zadanie w skończonej liczbie kroków i dając oczekiwane wyniki, musi wziąć pod uwagę wszystkie czynniki wpływające na pozycjonowanie. Niestety tych czynników jest bardzo dużo, a skomplikowanie zależności oraz zasady, jakimi kieruje się algorytm Google a także wprowadzane od czasu do czasu zmiany w tym algorytmie sprawiają, że żaden pozycjoner nie zna ich w całości.

Jakby tego było mało, Google coraz częściej używa sztucznej inteligencji, która uczy się poznawać zachowania użytkowników i prezentować im wyniki najlepsze możliwe wyszukiwania. 

Ale uwaga: pozycjoner zajmujący się tylko i wyłącznie pozycjonowaniem ma czas na przyglądanie się algorytmowi i wyłapywanie zachodzących w nim zmian, a następnie analizowanie ich i wdrażanie zmian w samym pozycjonowaniu.

To praca na cały etat! Ty w tym czasie zajmujesz się rozwijaniem swojej firmy, poszukiwaniem towarów do sklepu czy testowaniem nowych usług. Połączenie pracy w pełnym wymiarze godzin nad rozwojem własnej firmy z pozycjonowaniem jej strony www to pułapka – nie uda Ci się ani jedno, ani drugie. 
 

Od czego zależy pozycja strony w Google?

Dziś wiemy, że istnieje ponad 200 czynników, które wpływają na pozycję strony w Google. Wiemy też, że nie wszystkie są równoważne, choć nie do końca jest jasne, co i w jakim stopniu wpływa na widoczność danej domeny w wynikach wyszukiwania. Niektóre czynniki zależą od branży, inne są względnie stałe bez względu na nią.

Praca pozycjonera nie sprowadza się więc wyłącznie do ułożenia odpowiednich elementów (czynników) na właściwych miejscach, ale także na nieustannej analizie ruchu sieciowego. Można powiedzieć, że pozycjoner stara się być o pół kroku przed robotem Google, a przynajmniej wyobrazić sobie sposób jego działania na tyle precyzyjnie, żeby każde podjęte działanie wpływało na coraz lepszą widoczność Twojej strony. 

Wśród wspomnianych 200 czynników wpływających na pozycję strony w Google, te wymienione poniżej na pewno mają zasadnicze znaczenie:

Struktura strony oraz linkowanie wewnętrzne pomiędzy podstronami

Budowa strony musi umożliwiać robotom Google przeczytanie jej, a Twoim klientom sprawne, szybkie oraz intuicyjne poruszanie się po jej zasobach. Nie bez powodu mówimy, że strona Twojej firmy jest w sieci – musisz ją sobie wyobrazić jako misterną konstrukcję na kształt pajęczej sieci, w której każda nić (link) łączy się z innymi.

Wewnętrzne linkowanie między podstronami to wskazywanie Twoim potencjalnym klientom czy kontrahentom wielu ciekawych szlaków, którymi mogą się przemieszczać po Twojej stronie – wewnętrzne linkowanie prowadzi każdego, kto znajdzie się na stronie, tam dokąd chciałby trafić. Jeśli linki są nieaktywne, prowadzą donikąd działasz na swoją niekorzyść. 

Ilość oraz jakość treści na stronie, a także częstotliwość dodawania nowej treści

Nie można pozycjonować pustej strony, dlatego tak ważne jest opisywanie produktów czy usług nawet bardzo szczegółowo. Do każdego adresu URL powinien być przypisany unikalny tytuł oraz opis reprezentujący jego treść — to one pojawią się najprawdopodobniej jako wynik wyszukiwania i są to najistotniejsze elementy pozycjonowania. 

Mało tego: jakość treści ma znaczenie. Jeśli choć raz kliknąłeś w tytuł interesującego Cię artykułu, a po dojściu po linkach do celu okazało się, że tytuł nijak ma się do treści albo opis towaru, który wyszukałeś w sieci pełen był błędów i przekłamań, prawdopodobnie nie wróciłeś już pod wskazane adresy www. Oczywiście częstotliwość aktualizacji treści na stronie także ma znaczenie: jeśli ostatnia aktualizacja firmowego bloga eksperckiego pochodzi sprzed dwóch lat, to co byś sobie pomyślał o takim ekspercie…? 

Występowanie słów kluczowych oraz słów wspierających w tekście i nagłówkach

Twoja strona www powinna pojawiać się w wyszukiwaniach Klienta wpisującego wszystkie możliwe słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Ale uwaga: nie należy dobierać sów kluczowych mając na uwadze wyłącznie ich popularność.

Jeśli swoją ofertę kierujesz do klientów niszowych, trzeba pamiętać o niszowych słowach kluczowych, które wskażą im drogę właśnie do Twojej strony. Powinny one pojawić się zarówno w publikowanych na stronie tekstach, jak w nagłówkach.

Unikalność treści na stronie (czy nie są skopiowane z innych źródeł)

Jeśli klient obyty w sieci jest w stanie prędko zorientować się, że treści na Twojej stronie nie są unikatowe – dojście po linkach do źródła zajmuje naprawdę niewiele czasu… – to wyobraź sobie jak szybko wpadną na to roboty Google. Oczywiście czasem nie da się powielać pewnych informacji (np. danych technicznych produktu), czasem warto też kogoś zacytować, ale kopiowanie treści z innych źródeł jest niedopuszczalne. To prosta droga do tego, aby zaufanie do Twojej witryny stracili i Klienci, i roboty Google. 

Dobrze wypozycjonowana strona musi mieć pewien autorytet u Klientów i u robotów. Jak go zdobyć? Dbać o to, aby treści Twojej strony były jak najbardziej wartościowe, unikalne oraz dodawane z odpowiednią częstotliwością. 

Szybkość ładowania strony

Użytkownicy Internetu to bardzo niecierpliwa grupa klientów. Strona się nie ładuje? Trudno, szukamy innej. Równie niecierpliwe są roboty Google – strony ładujące się szybciej (lepiej zoptymalizowane) mają większe szanse na wyższe pozycje.

Roboty biorą pod uwagę nie tylko czas potrzebny do załadowania się strony, ale także stopień zastosowania konkretnej listy zaleceń optymalizacyjnych. Jeśli strona działa błyskawicznie na komputerze, ale na smartfonie jej otwieranie idzie opornie, także działa to na jej niekorzyść. 

Odpowiednia optymalizacja kodu HTML strony

Dobrej jakości kod sprawia, że witryna staje się bardziej funkcjonalna, a także czytelna dla robotów sieciowych. Do najczęstszych błędów w tym obszarze, które pozycjoner usuwa w pierwszej kolejności należą: 

  • duplikowanie treści – nie tylko zamieszczenie tych samych tekstów na wielu podstronach, ale też źle ustawiony adres www witryny 
  • stronicowanie – lista elementów wyświetla się na różnych podstronach
  • błędy w kodzie CSS i HTML związane np. z użycie znaczników HTML w zgodzie z ich przeznaczeniem

Jak dobrać właściwą strategię pozycjonowania?

Strategia pozycjonowania to nic innego jak dobór działań, które właściciel strony internetowej zamierza podjąć w celu zwiększenia jej widoczności w sieci oraz zwiększenia ruchu na stronie, co przełoży się na zdobywanie klientów z Google oraz zamianę klientów potencjalnych na klientów prawdziwych/realnych.

Przygotowanie strategii pozycjonowania to zatem kompletny plan budowy strony, pozwalający na jej maksymalną widoczność w Google. W ramach tworzenia strategii należy wziąć pod uwagę:

  • potrzeby biznesowe firmy
  • cel, jaki dana firma chce osiągnąć dzięki SEO
  • analizę konkurencji
  • określeni grupy odbiorców, do których firma chce dotrzeć ze swoją ofertą
  • stworzenie listy słów kluczowych

Załóżmy, że mamy do wypozycjonowania agencję SEO w mieście Gdańsk. Ta agencja SEO ma w ofercie kilka podstawowych usług:

Aby dobrze wypozycjonować wszystkie te usługi należy zaplanować jakie słowa kluczowe będą optymalizowane na konkretne adresy, najlepiej to zrobić w tabeli:

Słowa kluczowePodstronaOptymalizacja
agencja seo gdańskdomena.pl (strona główna)Title:
Agencja SEO – Gdańsk

H1:
Skuteczna agencja SEO w Gdańsk
pozycjonowanie gdańsk
pozycjonowanie stron gdańsk
pozycjonowanie stron www gdańsk
pozycjonowanie stron internetowych gdańsk
domena.pl/oferta/pozycjonowanie-gdansk/Title:
Pozycjonowanie stron internetowych – Gdańsk

H1: 
Skuteczne pozycjonowanie stron www - Gdańsk
pozycjonowanie sklepów internetowych gdańsk
pozycjonowanie sklepów gdańsk
optymalizacja sklepów gdańsk
domena.pl/oferta/pozycjonowanie-sklepow-interntowych-gdanskTitle:
Pozycjonowanie sklepów internetowych – Gdańsk

H1:
Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych w Gdańsk
audyt SEO gdańskdomena.pl/oferta/audyt-seo-gdanskTitle:
Audyt SEO – Gdańsk

H1:
Profesjonalny audyt SEO w Gdańsk
itditditd

Pozycjonowanie Gdańsk – Najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych w mieście Gdańsk?

Cena pozycjonowania w mieście Gdańsk zależy od wielu czynników takich jak: obecny stan domeny, branża, działanie konkurencji czy stan techniczny strony. Przejdź na stronę i poznaj więcej szczegółów na ten temat.

Kiedy będą efekty pozycjonowania mojej strony w mieście Gdańsk?

Czas efektów pozycjonowania w mieście Gdańsk, zależy głównie od tego, jaki był stan początkowy strony. Im bardziej zaniedbana pod kątem SEO strona względem konkurencji (Gdańsk), tym dłużej trzeba będzie czekać na efekty.