Pozycjonowanie lub inaczej SEO to czynność, która pozwala na zwiększenie widoczności stron internetowych. Dzięki temu podstrony są możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania, a to umożliwia dotarcie do ludzi, których może zainteresować zawartość stron www. W chwili obecnej, pozycjonowanie stron www jest niemal niezbędne, jeśli mają one być w sieci widoczne i możliwe do odnalezienia.

Celem pozycjonowania jest przede wszystkim:

  • wypozycjonowanie strony na słowa kluczowe związane z prowadzonym biznesem w danej lokalizacji (np w Warszawie)
  • wygenerowanie wartościowego ruchu, który przełoży się na sprzedaż.

Każda firma potrzebuje zysków, nieważne czy jest to duży sklep internetowy, czy też mały biznes lokalny (na przykład w Warszawie). Pozycjonowanie będzie pomagało zdobywać nowych klientów, ale pod warunkiem, że będzie przeprowadzone w sposób profesjonalny i skuteczny.

Obecność w darmowych wynikach wyszukiwania to jeden z najważniejszych elementów strategii docierania do potencjalnych klientów. Google to jedyne źródło ruchu, w którym użytkownicy wpisują to, czego potrzebują. Na tym etapie nie musisz ich przekonywać, że potrzebują danego produktu czy usługi — za konkretnymi zapytaniami stoją intencje. Im bardziej Twoja storna jest widoczna w Google, tym większa szansa trafią oni do Ciebie i kupią ten produkt czy usługę. Pytanie, jak budować swoją widoczność w wynikach wyszukiwania?

Jak działa Google?

Nie wszyscy wiedzą, że Google to wyszukiwarka, która nie działa w czasie rzeczywistym. Gdy wpisujesz zapytanie np. „pozycjonowanie warszawa”, wyszukiwarka już wcześniej wie, które strony pasują pod tą frazę kluczową.

W czasie rzeczywistym, jedyne co może zmienić kolejność wyników wyszukiwania to kwestie związane z użytkownikiem takie jak jego historia czy lokalizacja. Wyniki będą trochę inne poza granicami Warszawy, niż w samym centrum Warszawy.

Musisz wiedzieć, że roboty Google nieustanie skanują siec w poszukiwaniu informacji, które mogą się kiedyś przydać. Dopiero gdy taki robot trafi na Twoją stronę, zostanie ona zapisana do bazy.

Aby Twoja strona mogła pojawiać się w darmowych wynikach wyszukiwania muszą być spełnione pewne warunki:

  • Google musi wiedzieć o tym, że Twoja strona w ogóle istnieje. Musi po prostu wejść przynajmniej raz na każdą podstronę i zapisać wszystkie informacje. Możesz zapomnieć o pozycjonowaniu strony, która nie, dodana do indeksu Gogole.
  • Google musi też mieć możliwość zeskanowania wszystkich podstron. To ważne, bo każda z tych stron może być wynikiem wyszukiwania. W przypadku małych stron nie jest to problemem, natomiast w dużych serwisach z tysiącami podstron, należy zapanować na strukturą stroną, aby taki robot mógł dotrzeć do wszystkich ważnych podstron.
  • Google musi mieć zaufanie do Twojej firmy. Dwa poprzednie punkty to czysto techniczna sprawa. Albo Google wejdzie i zeskanuje stronę, albo nie. Z zaufaniem jest trochę trudniej, a bez tego nie będziesz wysoko. Musisz sprawić, by Google ufało Twojej stronie.

Jak sprawić by Google zaufało stronie i strona dobrze się pozycjonowała? Zrobisz to za pomocą treści, które muszą być w jak najwyższej jakości. Wyszukiwarka sprawdza, co piszesz i jak często. Jeśli widza zawarta na Twojej stronie jest prawdziwa — strona jest godna zaufania.

To dlatego content marketing jest idealnym narzędziem w SEO. Budując wartościową treść, stajesz się ekspertem w oczach klientów oraz dla wyszukiwarki i zyskujesz cenne pozycje.

Czynniki SEO na stronie

Jak sama nazwa wskazuje, w tej kategorii znajdują się wszystkie czynniki znajdujące się na Twojej stronie, na które masz bezpośredni wpływ. W ich skład wchodzą wszystkie aspekty techniczne Twojej witryny.

Aby wypisać wszystkie, należałoby stworzyć oddzielny artykuł poświęcony tylko tym zagadnieniom, dlatego wymienimy najważniejsze z nich. Do takich czynników możemy zaliczyć strukturę witryny i architekturę informacji, szybkość witryny oraz jej zawartość treściową.

W pierwszej kolejności musisz zastanowić się nad tym, jak oraz czego szukają Twoi potencjalni klienci w Internecie. Ważne jest, żeby Twoja oferta była odpowiednio podzielona na podstrony, a każda z nich musi posiadać treść zawierającą najważniejsze słowa kluczowe.

Pamiętaj jednak o tym, że na stronę musisz kierować tylko osoby rzeczywiście zainteresowane Twoją ofertą. Wejścia na stronę z fraz bardzo ogólnych przyniesie niewiele korzyści, a tym bardziej z fraz niekoniecznie związanych z prowadzonym biznesem. Aby na Twoją stronę kierować wartościowy ruch musisz znać intencje osób szukających produktów lub usług, które oferuje Twoja firma.

Zewnętrzne czynniki SEO

Zewnętrze czynniki SEO są nieco trudniejsze do zdobycia. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na widoczność Twojej strony są linki prowadzące do Twojej witryny. Pamiętaj jednak, że to nie ilość, a ich jakość o tym świadczy. Słabej jakości linki mogą tylko zaszkodzić, a Google celowo obniży widoczność Twojej witryny.

Jest to swego rodzaju wirtualny system głosowania na Twoją stronę, im więcej wartościowych głosów (pochodzących z dobrych stron), tym Twoja strona zdobywa większy autorytet w oczach Google. Im więcej odpowiednich witryn linkuje do Twojej strony, tym Twoja strona będzie wyżej w rankingu Google.

Kolejny czynnik zewnętrzny to konkurencja lub nisza konkretnej branży. W niektórych niszach jest o wiele trudniej się pozycjonować niż w innych. Konkurencyjność Twojego rynku ma zatem duży wpływ na Twoje szanse na wysokie pozycje.

Jak w 6 krokach zwiększyć widoczność strony w Google?

Krok 1: Analiza słów kluczowych

Najważniejszą rzeczą, od jakiej musisz zacząć, jest analiza słów kluczowych. Żeby dalsze działania miały sens, musisz wiedzieć, czego tak naprawdę szukają Twoi potencjalni klienci. Wymyślenie kilku czy kilkunastu ogólnych fraz kluczowych to za mało. Powinieneś znaleźć wszystkie słowa, po których można trafić na Twoją stronę, szukając produktów, usług czy rozwiązań problemów, z jakimi borykają się potencjalni klienci. 

Wynikiem analizy słów powinna być pokaźna lista interesujących Cię fraz kluczowych. Powinieneś mieć po kilka-kilkanaście fraz na każdą usługę czy produkt. Do tego, musisz poznać maksymalną ilość fraz poradnikowych. Zajmujesz się robieniem mebli na wymiar? – “Meble na wymiar” to nie jedyna fraza, na jaką powinieneś się pojawiać w Gogole. 

Twoi klienci szukają nie tylko mebli, ale szaf, komód, stołów, biurek itd. Szukają  też mebli do salonu, jadalni, kuchni czy przedpokoju. Do tego poszukują informacji o aranżacji wnętrz czy stylach umeblowania. Każdy z tych rodzajów potrzeb może być szukany na co najmniej kilka sposobów, dlatego fraz może być  nawet kilka tysięcy!

Krok 2: Strategia

Mając zarys wszystkich słów kluczowych wyszukiwanych przez potencjalnych klientów, jesteś w stanie zidentyfikować ich potrzeby. To właśnie na tych potrzebach będziesz opierać strategię obecności w darmowych wynikach wyszukiwania. Wszystkie Twoje przyszłe działania będą polegały na próbie dotarcia do osób o tych konkretnych potrzebach.

Na każdą z tych potrzeb musisz zaplanować osobną podstronę w swoim serwisie. Dzięki temu użytkownik trafi na stronę z informacjami, których szukał. Nie możesz kierować całego ruchu do strony głównej. Każdy potencjalny klient wyszukuje innych informacji w zależności od tego, co jest jego potrzebą. Jedni będą potrzebować możliwości zakupu, inni informacji o parametrach czy gwarancji. Jeszcze inni będą szukać instrukcji czy sposobów zastosowania. Zwiększysz swoją szansę na sprzedaż, jeśli będziesz widoczny na każdym etapie procesu zakupowego.

Krok 3: Struktura strony

Struktura odpowiada za architekturę informacji znajdujących się na Twojej stronie. To jeden z podstawowych i najważniejszych czynników wpływających na widoczność strony w Google. To jak ułożysz informacje na stronie, jest ważne zarówno dla ludzi, jak i robotów skanujących Twoją stronę. Istotne są też relacje pomiędzy poszczególnymi podstronami, ich logika oparta o linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważna dla procesów optymalizacji domeny pod wyszukiwarki.

Krok 4: Audyt techniczny

Najważniejszym aspektem czysto technicznym jest możliwość indeksowania Twojej strony przez roboty Gogole. Wyszukiwarka nie działa w czasie rzeczywistym, aby Twoja konkretna podstrona pojawiła się jako wynik wyszukiwania, wcześniej Googlebot musi ją zeskanować. Musisz doprowadzić do stanu, w którym Google jest w stanie skanować każdą podstronę, nawet jeśli masz setki czy tysiące podstron. 

Inne elementy związane z budową strony także wpływają na widoczność. Niewłaściwie zbudowana strona, lub po prostu działająca za wolno może być powodem niższych pozycji. Warto więc zadbać o podstawowe elementy techniczne związane z SEO, takie jak struktura HTML, linkowanie wewnętrzne czy optymalizacja grafik. Pamiętaj jednak, że bez właściwej strategii oraz odpowiedniej treści poprawki techniczne nie wiele pomogą.

Krok 5: Treści

Treści to paliwo dla Twojej strony. To na ich podstawie Google oblicza pozycję oraz dobiera podstrony, które mają pojawić się jako wynik wyszukiwania na dane zapytanie. Google zajmuje się pomaganiem w szukaniu informacji, musisz więc posiadać te informacje. Nie pojawisz się w Google na zapytanie z Twoją usługą, jeśli nie będziesz miał podstrony z opisem tej usługi. 

Treści na stronie powinny być pisane na podstawie wcześniej zaplanowanej struktury. Każdy element w strukturze to miejsce na odpowiednie treści. Na stronach kategorii sklepów czy stron usługowych opisz ogólnie grupę produktów, czy usług. Na stronie produktu czy konkretnej usługi napisz wszelkie informacje związane z tym produktem. Jeśli Twoi klienci szukają informacji poradnikowych — uruchom bloga i opisuj rozwiązania ich problemów, to pomaga szybko zwiększać wartościowy ruch.

Treści poradnikowe sprawiają, że pomagasz swoim potencjalnym klientom, przekłada się to na wzrost zaufania oraz na postrzeganie Ciebie lub Twojej firmy jako eksperta w branży. Zyskasz nie tylko ruch, ale i wzrost sprzedaży.

Krok 6: Link building

Odnośniki skierowane do Twojej strony to sygnał dla Google, że inni polecają twoje treści. Warto zadbać, by strony o wysokiej reputacji linkowały do Ciebie. Mogą to być influencerzy lub portal związany z tematyką Twojego biznesu. Nie skupiaj się jednak na ilości, ważna jest jakość linku. Dawniej, wystarczyło linkować z dużej ilości domen, nie patrząc na pochodzenia linków. Teraz takie działania będą najczęściej ignorowane przez wyszukiwarkę, w ekstremalnych sytuacjach Google może ukarać Twoją domenę za używanie nienaturalnych linków.

Linki możesz zdobywać na przykład dzięki treści. Napisz artykuł, który będzie zawierał wartościową wiedzę lub będzie pomagał rozwiązywać dany problem, dzięki temu inne portale branżowe podlinkują Twój artykuł. Klienci mogą też dodawać linki, dzieląc się nimi na forach internetowych lub innych serwisach. 

Właściwie dobrana strategia SEO

Aby zwiększyć ilość ruchu, który będzie zamieniał odwiedzających w klientów potrzebne jest skuteczne pozycjonowanie stron. Nie zależnie do tego czy pozycjonujesz firmę w całej polsce czy lokalnie (na przykład w Warszawie) – potrzebujesz właściwej strategii SEO. 

Strategia pozycjonowania to przede wszystkim zaplanowanie właściwych słów kluczowych oraz stron, na jakie ma trafić użytkownik. Nie da się wypozycjonować na wszystkie frazy kluczowe jednej strony lub podstrony. Musisz zdecydować jakie adresy URL będą optymalizowane na konkretne słowa.

Załóżmy, że mamy do wypozycjonowania agencję SEO w Warszawie. Ta lubelska agencja SEO ma w ofercie kilka podstawowych usług:

  • pozycjonowanie stron dla firm z warszawy
  • pozycjonowanie sklepów internetowych
  • pozycjonowanie zagraniczne
  • audyty SEO
  • itp

Aby dobrze wypozycjonować wszystkie te usługi należy zaplanować jakie słowa kluczowe będą optymalizowane na konkretne adresy, najlepiej to zrobić w tabeli:

Jak dobrać właściwą strategię pozycjonowania?

Strategia pozycjonowania to nic innego jak dobór działań, które właściciel strony internetowej zamierza podjąć w celu zwiększenia jej widoczności w sieci oraz zwiększenia ruchu na stronie, co przełoży się na zdobywanie klientów z Google oraz zamianę klientów potencjalnych na klientów prawdziwych/realnych.

Przygotowanie strategii pozycjonowania to zatem kompletny plan budowy strony, pozwalający na jej maksymalną widoczność w Google. W ramach tworzenia strategii należy wziąć pod uwagę:

  • potrzeby biznesowe firmy
  • cel, jaki dana firma chce osiągnąć dzięki SEO
  • analizę konkurencji
  • określeni grupy odbiorców, do których firma chce dotrzeć ze swoją ofertą
  • stworzenie listy słów kluczowych

Załóżmy, że mamy do wypozycjonowania agencję SEO w mieście Warszawa. Ta agencja SEO ma w ofercie kilka podstawowych usług:

Aby dobrze wypozycjonować wszystkie te usługi należy zaplanować jakie słowa kluczowe będą optymalizowane na konkretne adresy, najlepiej to zrobić w tabeli:

Słowa kluczowePodstronaOptymalizacja
agencja seo warszawadomena.pl (strona główna)Title:
Agencja SEO – Warszawa

H1:
Skuteczna agencja SEO w Warszawa
pozycjonowanie warszawa
pozycjonowanie stron warszawa
pozycjonowanie stron www warszawa
pozycjonowanie stron internetowych warszawa
domena.pl/oferta/pozycjonowanie-warszawa/Title:
Pozycjonowanie stron internetowych – Warszawa

H1: 
Skuteczne pozycjonowanie stron www - Warszawa
pozycjonowanie sklepów internetowych warszawa
pozycjonowanie sklepów warszawa
optymalizacja sklepów warszawa
domena.pl/oferta/pozycjonowanie-sklepow-interntowych-warszawaTitle:
Pozycjonowanie sklepów internetowych – Warszawa

H1:
Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych w Warszawa
audyt SEO warszawadomena.pl/oferta/audyt-seo-warszawaTitle:
Audyt SEO – Warszawa

H1:
Profesjonalny audyt SEO w Warszawa
itditditd

Ogólnie, musisz zaplanować wszystkie słowa kluczowe względem adresów URL i umieścić je w podobnej tabeli. Tabela będzie miała tyle rzędów, ile masz podstron w swoim serwisie. Jeśli zapełnisz już wszystkie adresy URL, a mimo wszystko masz jeszcze dodatkowe słowa kluczowe — musisz stworzyć nowe adresy dla tych słów.

Mając taką tabelę, musisz zaplanować treść poszczególnych adresów URL oraz linki prowadzące do tych podstron. Wdrożenie takiego planu pozwoli szybciej i bardziej przewidywanie wypozycjonować Twoją stronę. Warto jest więc poświęcić trochę więcej czasu na wyszukiwanie słów kluczowych i planowanie ich w strukturze strony.

Pozycjonowanie Warszawa – Najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych w mieście Warszawa?

Cena pozycjonowania w mieście Warszawa zależy od wielu czynników takich jak: obecny stan domeny, branża, działanie konkurencji czy stan techniczny strony. Przejdź na stronę i poznaj więcej szczegółów na ten temat.

Kiedy będą efekty pozycjonowania mojej strony w mieście Warszawa?

Czas efektów pozycjonowania w mieście Warszawa, zależy głównie od tego, jaki był stan początkowy strony. Im bardziej zaniedbana pod kątem SEO strona względem konkurencji (Warszawa), tym dłużej trzeba będzie czekać na efekty.