Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Jakiego rodzaju narzędzi SEO potrzebujesz?
  • Które z nich są niezbędne do pracy ze stroną?
  • Czy warto używać darmowych narzędzi?
  • Ile kosztują narzędzia SEO?
  • Jak je wykorzystać w biznesie?
Te narzędzia SEO pomogą Ci osiągnąć najlepsze efekty
Te narzędzia SEO pomogą Ci osiągnąć najlepsze efekty

Zacznijmy od Excel’a lub Google Sheets

Zaczniemy od jednego z najważniejszych narzędzi, bez którego ciężko jest mi sobie wyobrazić codzienną pracę. W Google Sheets, które są darmową wersją Excel’a w wersji online, spędzam bardzo dużo czasu. SEO to głównie praca z danymi, które trzeba analizować i wyciągać wnioski. Google Sheets to doskonałe miejsce do planowania optymalizacji, czy nawet całej strategii.

Wstępna optymalizacja SEO w Google Sheets

Narzędzie Google Sheets ma jeszcze jedną ważną zaletę — może w nim pracować wiele osób naraz. Kilka osób w zespole może pracować nad różnymi częściami audytu SEO lub jako klient możesz skomentować dany element, na przykład zadając pytanie.

Poniżej przedstawię Ci listę narzędzi, z którymi pracujemy u nas w firmie, prawie każde z nim ma jakąś formę eksportu danych do Excela. Dzięki temu będzie mógł łączyć dane z różnych narzędzi i wyciągać jeszcze lepsze wnioski. Dlatego bardzo zachęcam do zapoznania się z przynajmniej darmowym Google Sheets.

Narzędzia SEO do analizy widoczności domeny

Przejdźmy teraz do grupy narzędzi, dzięki którym sprawdzisz widoczność swojej strony w Google. W większości przypadków wystarczą Ci te darmowe, pozostałe przydadzą się bardziej zaawansowanym osobom. Jeśli jesteś właścicielem biznesu, to widoczność strony sprawdzisz za darmo.

Google Search Console (darmowe)

Google Search Console to darmowe narzędzie dostarczające informacji o stanie witryny, widoczności oraz obecności w indeksie Google. Narzędzie to, pokaże też wiele innych wartościowych danych. Główną zaletą GSC jest fakt, że sprawdzisz za jego pomocą, na jakie frazy wyświetla się Twoja strona.

Po dodaniu strony do narzędzia będziesz mógł sprawdzać ruch związany z wyszukiwaniem. Znajdują się tutaj informacje takie jak zapytania, na które Twoja strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, po jakich zapytaniach potencjalni klienci najczęściej wchodzą na stronę oraz na jakich średnich pozycjach na te zapytania znajduje się Twoja strona.

Chcesz się nauczyć skutecznie pozyskiwać klientów z Google? Zobacz nasz kurs SEO, który jest instrukcją działania krok po kroku.

Klikając w skuteczność na lewym panelu, zobaczysz dane takie jak sumę dziennych wyświetleń i kliknięć w skali ostatnich miesięcy:

Wykres wyświetleń i kliknięć w Google Search Console
Wykres wyświetleń i kliknięć w Google Search Console

W Google Search Console zobaczysz też dokładne frazy, na które wyświetla się Twoja strona. Narzędzie to poda Ci też ilości przejść do Twojej strony (oznaczone jako kliknięcia):

Frazy w Google Search Console
Frazy w Google Search Console

W Google Search Console sprawdzisz również informacje czy wyszukiwarka nie napotyka problemów z indeksacją strony oraz, czy nie ma problemów z bezpieczeństwem.

Senuto (płatne)

Senuto to polskie narzędzie, które analizuje widoczność stron internetowych w Google. W uproszczeniu analiza ta polega na codziennym (lub cotygodniowym) sprawdzaniu pierwszych pięciu stron wyników wyszukiwania na ponad 20 milionów słów kluczowych i zapisywania ich pozycji.

Uwaga!
Narzędzie Senuto możesz mieć za darmo na 14 dni. Dzięki niemu sprawdzisz, na jakie słowa pojawiasz się w Google. Będziesz też w stanie sprawdzić strony konkurencji, by „ukraść” im słowa kluczowe. Kliknij tutaj, aby założyć darmowe konto.

Dzięki narzędziu jesteś w stanie sprawdzić, na jakie zapytania Twoja strona pojawia się w Google i jakie są pozycje Twoich adresów URL na te zapytania. Co więcej, nie musisz ograniczać się do własnej strony, możesz sprawdzić widoczność każdej innej, na przykład liderów danej branży czy konkurencji.

Dane o konkretnych słowach pozwolą namierzyć braki, jakie posiada Twoja strona. Jeżeli Twoi konkurenci są widoczni na wysokich pozycjach na frazę, która ma wiele wyszukań, może warto też zainteresować się tą tematyką, aby dotrzeć do większej ilości klientów?

Ważna jest też suma słów, na jakie pojawia się Twoja witryna. Tutaj sytuacja jest oczywista – im więcej słów pojawia się na wykresie tym lepiej. Oczywiście, będzie tak pod warunkiem, że słowa te związane są z Twoim biznesem i mogą być wpisywane przez potencjalnych klientów.

Wykres ilości fraz w TOP10 dla jednego z naszych klientów
Wykres ilości fraz w TOP10 dla jednego z naszych klientów

Dzięki ilości słów pokazanych na osi czasu jesteś w stanie określić swoją sytuację. Rosnący wykres mówi, że Twoja strona pojawia się na coraz więcej różnych słów. Co więcej, możesz wzbogacić ten wykres o dane swojego konkurenta i możesz porównać się z nim.

Google Analytics (darmowe)

Google Analytics to narzędzie, które zbiera informacje o ruchu na Twojej stronie. Dowiesz się z niego m.in. z jakiego kanału użytkownicy trafiają na stronę. Dzięki niemu jesteś w stanie sprawdzić, skąd pochodzą Twoi klienci oraz jakie jest procentowe rozłożenie ruchu.

To samo narzędzie będzie przydatne do analizy ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania na osi czasu. Wybierając segment użytkowników odwiedzających Twoją stronę z tego źródła możesz sprawdzić jak wygląda progres w skali miesiąca czy roku.

Ruch strony z podziałem na źródło
Ruch strony z podziałem na źródło, gdzie 91% stanowi ruch z darmowych wyników wyszukiwania.

Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, warto jednak zapoznać się z podstawowymi raportami, które dostarczą Ci wiele cennych informacji na temat ilości i jakości generowanego ruchu.

Ahrefs (płatne)

Ahrefs to prawdziwy kombajn. Uważam, że jest to jedno z najlepszych narzędzi SEO na runku międzynarodowym. Narzędzie jest dość drogie, bo w najniższym możliwym pakiecie, cena wynosi 99 dolarów miesięcznie.

Narzędzie podobnie jak wspomniane wyżej Senuto także we własnym zakresie sprawdza pozycje dużej ilości słów kluczowych w wielu krajach i językach. Dzięki narzędziu dowiesz się nie tylko, na ile słów kluczowych pojawia się dana domena, ale także jaki ruch generują te słowa. Oczywiście jest to estymowana wartość, ale podczas analizy konkurencji, to najlepsze co możesz uzyskać.

Widoczność jednego z naszych klientów w Ahrefs

Ahrefs posiada też ciekawy wskaźnik nazwany Traffic value, który oznacza, ile musiałbyś wydać na płatne kampanie, żeby wygenerować taki ruch. Oczywiście to także estymacja, ale rząd wielkości może pokazać, czy inwestycja w SEO się zwraca.

Semstorm (płatne)

Semstorm to kolejne polskie narzędzie do analizy widoczności. W działaniu jest podobne do Senuto i sprawdza pozycje na różne frazy kluczowe, które możesz potem analizować. Mimo że zasada działania jest podobna, warto go używać w celu uzupełnienia danych. Bardzo często zdarza mi się łączyć dane z Senuto, Ahrefs i Semstorm, po to, by osiągnąć jak najdokładniejszy obraz sytuacji.

Seostation (płatne)

Seostation to narzędzie do monitorowania dokładnej pozycji jednej, konkretnej frazy. Dzięki temu narzędziu możesz sprawdzić pozycje kluczowych fraz w czasie.

Monitoring pozycji jednej frazy

Ostatnio bardzo rzadko korzystamy z tego typu narzędzi, wynika to po prostu ze specyfikacji naszej pracy. W naszych działaniach nie skupiamy się na konkretnych słowach kluczowych, a ruchu, który może realizować cele biznesowe klienta. Taka strategia SEO jest znacznie lepsza dla zwiększenia sprzedaży czy pozyskiwania zapytań.

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Analiza słów kluczowych do fundament skutecznej kampanii SEO. Bez znajomości fraz używanych przez potencjalnych klientów

Google Search Console (darmowe)

Wspomniane już wcześniej Google Search Console to narzędzie analityczne do mierzenia wyświetleń i kliknięć Twojej strony w Google. Ale, jeżeli Twoja strona jest już obecna w wyszukiwarce, to dane w nim zawarte okażą się bardzo pomocne podczas analizowania słów kluczowych. Dzięki niemu dowiesz się jakich słów użyli potencjalni użytkownicy, którym wyświetliła się Twoja strona.

Google Keyword Planner (darmowe)

Planer słów kluczowych to narzędzie dostępne w systemie Google Ads, ale sprawdza się też podczas wyszukiwania potencjalnych słów kluczowych na potrzeby SEO. Dostępny jest on za darmo dla każdego, kto posiada konto Google. Za jego pomocą sprawdzisz ilości wyszukiwań czy sezonowość słów. Narzędzie to pomoże wybrać czy dodać kolejne słowa na podstawie istniejących.

Jedynym ograniczeniem narzędzia jest niedokładność danych, które jest celowo ograniczona przez Google. Na szczęście, wystarczy wydać parę złotych na reklamę płatną, by cieszyć się w pełni funkcjonalnym narzędziem do wyszukiwania słów kluczowych.

AnswerThePublic (darmowe)

Jest to darmowe narzędzie, które pokaże Ci sugestie pytań związanych z wybranym słowem kluczowym. Narzędzia działa na zasadzie analizy podobnych wyszukiwań. Obsługa narzędzia jest bardzo prosta, po wpisaniu swojego słowa kluczowego i wybraniu języka, generowana jest grafika, na której widzimy wszystkie pytania i wyrażenia, których użytkownicy używają podczas wyszukiwania danego słowa.

Frazy z pytaniami w Answer The Public
Frazy z pytaniami w Answer The Public

Wszystkie dane z narzędzia można eksportować do pliku .csv. Dostajemy również możliwość zapisywania plików .png automatycznie generowanych przez answerthepublic.com, które wyglądają jak starannie przygotowane infografiki. Narzędzia opiera się na sugestiach z wyszukiwarki Google. Daje Ci wgląd w to czego najczęściej szukają użytkownicy, dzięki czemu będziesz mógł tworzyć artykuły bardziej ukierunkowane, dając konkretne odpowiedzi.

Ahrefs (płatne)

Ahrefs posiada swoje własne narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych nazwane Keyword Explorer. To zaawansowane narzędzie pomoże szybko znaleźć dużą ilość fraz kluczowych używanych przez potencjalnych klientów w zakresie działalności firmy czy nawet pojedynczej usługi.

Keyword Explorer w Ahrefs

Narzędzie to, oprócz posiadania bardzo dużej bazy słów, może się tez pochwalić dużą dokładnością tematyczną. Dzięki temu możesz na przykład znaleźć wszystkie frazy powiązane z daną tematyką, bazując na domenach konkurencji.

Co prawda narzędzie jest w pełni płatne. Na czas analizy możesz jednak skorzystać z okresu próbnego na 7 dni, który kosztuje zaledwie kilka dolarów.

Senuto (płatne)

Senuto też można wykorzystać do analizy słów kluczowych. Narzędzie posiada przecież bazę ponad 20 milionów fraz, które można wyszukiwać we przeróżnych kryteriów.

Podpowiedzi słów kluczowych w Senuto
Podpowiedzi słów kluczowych w Senuto

Senuto posiada wbudowane narzędzie do wyszukiwania słów, możesz ich szukać na podstawie własnej definicji (kombinacji słów, rodzaju dopasowania i różnych filtrów).

Uwaga!
Narzędzie Senuto możesz mieć za darmo na 14 dni. Dzięki niemu sprawdzisz, na jakie słowa pojawiasz się w Google. Będziesz też w stanie sprawdzić strony konkurencji, by „ukraść” im słowa kluczowe. Kliknij tutaj, aby założyć darmowe konto.

Google Trends jest usługą, która umożliwia wgląd w informacje i statystyki na temat trendów w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej. Google Trends może być pomocnym narzędziem i dodatkiem do standardowej pracy. Nie musisz polegać wyłącznie na danych z Google Keyword Planner lub innych narzędzi SEO do wyszukiwania i analizy słów kluczowych.

Zobacz na poniższy przykład:

Porównanie dwóch tematów w Google Trends

Możesz na nim zobaczyć, jak zainteresowanie restauracjami w 2020 roku spadło, po pojawieniu się pewnego zjawiska.

Ubersuggest (darmowe)

Ubersuggest.io to darmowe, użyteczne i proste w obsłudze narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych z długiego ogona, które można wykorzystać do międzynarodowego SEO.

Ubersuggest pozwala namierzyć słowa kluczowe dostępne z poziomu automatycznego uzupełniania zapytań w wyszukiwarce Google dla wyników: internet, wiadomości, grafika, zakupy, a także podpowiedzi zapytań w wyszukiwarce YouTube. Narzędzie to będzie kopalnią pomysłów na treści na Twoją stronę, bloga, czy poradnika.

Keywordtool.io (darmowe)

Podobnie jak Ubersuggest, Keywordtool.io korzysta z Google Autocomplete, by wygenerować listę innych fraz bazujących na podstawowym słowie kluczowym. Mechanizm ten można łatwo zaobserwować wpisując cokolwiek w Google, zazwyczaj Google podpowiada Ci dodatkowe frazy.

Jaka jest różnica między podpowiedziami z Google Suggest a podpowiedziami z Keywordtool.io? W Google zdobędziesz 5-6 podpowiedzi, tych najczęściej wyszukiwanych. Keywordtool.io natomiast potrafi wygenerować nawet 750 fraz długoogonowych bazujących na sugestiach wyszukiwarki.

Narzędzia SEO do analizy on-site

Optymalizacja SEO on-site to bardzo ważny element zwiększania widoczności w Google. Aby sprawdzić wszystkie ważne elementy strony, na przykład podczas wykonywania audytu SEO, potrzebne są właściwe i skuteczne narzędzia SEO. Oto ich lista:

Screaming Frog (darmowy)

Screaming Frog to rozbudowane narzędzie do crawlowania (skanowania) stron internetowych, umożliwiający analizę czynników on-site SEO wybranej witryny. Screaming Frog wystepuje w ersji desktopowej na urządzenia z system Windows, MacOS oraz Ubuntu. Aplikacja dostępna jest zarówno w wersji darmowej z ograniczeniem do 500 crawlowanych adresów URL jak i wersji abonamentowej bez żadnych limitów.

Screaming Frog wykorzystywany jest w głównej mierze podczas technicznej optymalizacji strony internetowej. Podczas skanowania witryny zbiera on szereg informacji o każdym adresie URL takich jak:

  • adres URL,
  • kody odpowiedzi serwera,
  • mata dane dostępne w strony
  • Dane strukturalne

Oprócz tego narzędzie skanuje całą treść strony, potrafi przy tym renderować nawet strony oparte o JS.

Dzięki takiemu narzędziu będziesz w stanie szybko wejść na każdą podstronę w swojej stronie i zapisać sobie wiele informacji.

SurferSEO (płatne)

Surfer SEO to polskie narzędzie, które służy specjalistom od SEO w Polsce i za granicą. Surfer w szybki sposób pozwala na zebranie danych dotyczących konkurencji oraz do nakreślenia kierunku optymalizacji.

Warto tutaj wyróżnić funkcje, dzięki, którym możesz porównywać wiele czynników rankingowych i ich wagę w danym przypadku. Dzięki temu dowiesz się, dlaczego dana domena znajduje się na pierwszym miejscu.

Wszelkie dostępne informacje są podane w sposób przystępny i bardzo estetyczny, co jest kwestią istotną, kiedy chcemy je zaprezentować klientom.

Ahrefs Webmasters Tools (darmowe)

Ahrefs Webmasters Tools to dosyć nowe narzędzie do analizy on-site. AWT pozwala na crawlowanie, analizę linków przekierowań i innych ważnych dla SEO elementów. Konto w narzędziu możesz założyć, za darmo, natomiast musisz się liczyć z weryfikacją domeny — nie da się sprawdzić domen konkurencji.

Ahrefs Webmaster Tools

Deepcrawl (płatne)

DeepCrawl jest to aplikacja segmentu premium, działająca w chmurze, za pomocą której możesz przeprowadzić audyt techniczny serwisu internetowego. DeepCrawl potrafi przejść po wskazanym serwisie w podobny sposób, jak robią to roboty wyszukiwarek, zbierając jednocześnie szereg informacji, które potem przekształcane są do postaci zbiorczych raportów.

DeepCrawl sprawdza podstawowe parametry wszystkich analizowanych stron, takie jak użyte tytuły, nagłówki H1, znaczniki alt przy obrazkach, itd.

Google speed insgits

PSI to narzędzi od Google, które, analizuje zawartość strony internetowej, a następnie sugeruje sposoby zwiększenia szybkości jej wyświetlania. Aby rozpocząć analizę, wystarczy podać adres strony i chwilkę poczekać.

Narzędzie to, pokaże Ci najważniejsze błędy związane z opóźnieniami ładowania strony, jakie są generowane przez różne problemy. Dowiesz się też wiele co zrobić, by poprawić daną sytuację.

Lighthouse to narzędzie do pełnej analizy szybkości strony dostępne w każdej przeglądarce Chrome. Za jego pomocą można zmierzyć realne szybkości ładowania się strony na Twoim komputerze.

Warto zauważyć, że Google Page Speed działa na bazie tego narzędzia!

Narzędzie można uruchomić, włączając tryb dla deweloperów w przeglądarce Chrome (np. F12). Znajduje się ono w zakładce „Audits”, jedyne co musisz zrobić to wybrać zakres analizy i użyć przycisku „Run”.

Raport performance w narzędziu Lighthouse

Narzędzie Lighthouse pokaże Ci dane na temat szybkości strony, jej dostępności oraz tych związanych z SEO. W przypadku błędów otrzymasz też podstawowe instrukcje ich naprawy lub odesłania do treści które pomogą rozwiązać problem.

Narzędzie jest o tyle dobre, że bazuje na metrykach, które wpływają na wygodę używania strony przez potencjalnego klienta. Będą to na przykład załadowanie się pierwszego ekranu z treścią lub czas, w jakim storna jest gotowa na używanie.

CrUX Dashboard

CrUX Dashboard to prosty raport, jaki możesz wygenerować w Google Data Studio. Co daje ten raport? Pokazuje on, jaka jest szybkość Twojej strony na komputerach użytkowników Twojej strony.

Google analizuje dane o szybkości ładowania stron za pomocą przeglądarki Chrome. Dzięki temu raportowi jesteś w stanie zobaczyć, jaka jest realna szybkość Twojej strony. To nie testy w warunkach laboratoryjnych (wszystkie inne narzędzia tak testują), tylko sprawdzenie, jak Twoja strona działa na komputerach Twoich realnych użytkowników.

Aby zobaczyć te dane, wystarczy skorzystać z instrukcji od Google. Proces jest dość skomplikowany, na szczęście Google przygotowało film instruktażowy:

Instrukcja generowania raportu CrUX

Narzędzia SEO do link buildingu

Zdobywanie linków to ciągle istotny element strategi SEO. Co prawda powoli traci na rzecz treści, jednak bez linków skuteczne pozycjonowanie może być trudne do wykonania. Poniżej znajdziesz listę narzędzi, które pomogą Ci w analizach linków i szukania potencjalnych miejsc do ich umieszczania.

Ahrefs (płatne)

Jak już wcześniej pisałem, Ahrefs to prawdziwy kombajn SEO. Zajmuje się też linkami, a może powinienem powiedzieć, że zajmuje się przede wszystkim linkami. Analiza linków to pierwsza funkcja tego narzędzia. Narzędzie to, posiada najstarszą i największą bazę linków prowadzących do różnych stron. Dzięki temu jesteś w stanie monitorować, jakie domeny linkują do Twojej strony.

Clusteric (płatne)

Clusteric Search Auditor to narzędzie, które służy do analizy linków, a przede wszystkim jest pomocny do przygotowywania linków w celu zrzeczenia się ich po filtrze w Google Disavow Tools.

Clusteric może być wykorzystywany też do analizy linków konkurencji czy sprawdzenia jakości wygasłych domen.

Majestic

Majestic SEO to narzędzie, będące kiedyś najpopularniejszym narzędziem do analizy linków prowadzących do strony. Dzięki Majestic możesz sprawdzić źródło linków – i to nie tylko na swojej stronie, ale również i na stronie konkurencji.

Narzędzie jest lubiane również i z tego powodu, iż bardzo łatwo je obsługiwać – nie trzeba być wcale wybitnym specjalistą, ani uczyć się obsługi interfejsu przez kilka dni, czy tygodni. To naprawdę wygodne narzędzie, które jesteśmy w stanie obsługiwać intuicyjnie – a to znacznie ułatwia pracę.

Podsumowanie

Narzędzia w SEO to bardzo ważny element pracy nad widocznością domeny. Bez nich osiąganie jakichkolwiek sukcesów byłoby zdecydowanie trudniejsze, ale możliwe. Musisz jednak pamiętać, że same narzędzia nie zastąpią wiedzy i doświadczenia specjalisty. Aby więc korzystać z tych narzędzi, musisz znać przynajmniej podstawy SEO.