Zanim przejdziemy do samodzielnej pracy nad audytem SEO, chcia艂bym umie艣ci膰 kilka wa偶nych informacji o darmowych audytach SEO generowanych online. Uwa偶am to za wa偶ny temat, poniewa偶 te automatyczne narz臋dzia robi膮 cz臋sto bardzo du偶膮 krzywd臋 nie艣wiadomym w艂a艣cicielom stron.

Dopiero w dalszej cz臋艣ci artyku艂y skupimy si臋 na wykonaniu samodzielnego audytu SEO dla Twojej strony. Poka偶臋 Ci jak przeanalizowa膰 stron臋 pod k膮tem zwi臋kszenia ruchu z wyszukiwarek internetowych takich jak Google.

Spis tre艣ci

Dlaczego darmowy audyt SEO generowany online nie pomo偶e Twojej stronie?

W sieci istnieje wiele narz臋dzi online, dzi臋ki kt贸rym mo偶esz wykona膰 audyt swojej strony internetowej pod k膮tem SEO, wiele z nich wykonywanych jest zupe艂nie za darmo. W takim razie, dlaczego agencje SEO wyceniaj膮 audyty na kilka tysi臋cy z艂otych za co艣, co mo偶na mie膰 w kilka minut bez ponoszenia 偶adnych koszt贸w?

Czym tak naprawd臋 jest audyt online?

Na pocz膮tku trzeba zda膰 sobie spraw臋, jak dzia艂a taki darmowy audyt. Narz臋dzia testuj膮ce Twoj膮 stron臋 s膮 zwyk艂ymi analizatorami kodu, kt贸re w wi臋kszo艣ci przypadk贸w sprawdzaj膮 jedynie stron臋 g艂贸wn膮 Twojego serwisu. Te bardziej zaawansowane b臋d膮 w stanie sprawdzi膰 kilka dodatkowych opcji, kt贸re same w sobie nie wnosz膮 wi臋kszej warto艣ci.

Najcz臋艣ciej testowane s膮 takie elementy strony g艂贸wnej jak:

  • mo偶liwo艣膰 indeksowania (meta robots),
  • d艂ugo艣膰 title,
  • d艂ugo艣膰 meta description,
  • obecno艣膰 tagu kanonicznego,
  • obecno艣膰 oraz ilo艣膰 nag艂贸wk贸w Hx,
  • obecno艣膰 atrybut贸w ALT w obrazkach,
  • ilo艣膰 s艂贸w na stronie,
  • stosunek s艂贸w do kodu,
  • dzia艂anie wersji mobilnej,
  • szybko艣膰 艂adowania strony,
  • obecno艣膰 narz臋dzi takich jak Google Analytics,

Dzi臋ki takiemu narz臋dziu dowiesz si臋 jedynie, 偶e u偶ywane przez ciebie title jest za d艂ugi/kr贸tki itd. Co prawda jest to jaka艣 podpowied藕, ale co z tre艣ci膮 takiego tytu艂u? Narz臋dzie takie nie sprawdzi, czy masz dobry title. Poza tym sprawdzany jest tylko title strony g艂贸wnej, co jest ma艂o istotne je偶eli jeste艣 w艂a艣cicielem sklepu lub wi臋kszej strony (czyli dotyczy wi臋kszo艣ci stron).

W przypadku ka偶dego z powy偶szych parametr贸w b臋dzie podobnie, narz臋dzie do darmowych audyt贸w SEO b臋dzie wstanie sprawdzi膰 jedynie pewne aspekty elementu w spos贸b zero-jedynkowy.

Specjali艣ci SEO u偶ywaj膮 narz臋dzi crawluj膮cych (skanuj膮cych) podczas robienia audyt贸w SEO, sprawdzaj膮 te, oraz wiele innych parametr贸w globalnie dla ca艂ej witryny. Sprawdzenie tylko strony g艂贸wnej nie da 偶adnego obrazu sytuacji. Dopiero po przeanalizowaniu ca艂ej domeny pod tym k膮tem, mo偶na wysun膮膰 wnioski i zaproponowa膰 zmiany, kt贸re poprawi膮 widoczno艣膰 strony w Google.

Jaki jest sens istnienia takich narz臋dzi?

Z Twojego punktu widzenia takie narz臋dzia nie wnosz膮 偶adnych informacji. Niestety, ale nie dowiesz si臋 nic, co mog艂oby Ci pom贸c w zwi臋kszeniu widoczno艣ci Twojej strony w Internecie. Nie dowiesz si臋 nawet czy Twoja strona jest w og贸le widoczna w Google na dobre jako艣ciowo frazy kluczowe.

Natomiast dla agencji marketingowych oferuj膮cych us艂ugi SEO, kt贸re chc膮 pozyskiwa膰 nowych klient贸w, takie narz臋dzie jest 藕r贸d艂em zapyta艅. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w taki darmowy audyt SEO poka偶臋 pewne niedoci膮gni臋cia Twojej strony, kt贸re trzeba naprawi膰. Istnieje du偶a szansa, 偶e zapytasz konsultanta, co mo偶esz jeszcze zrobi膰, by poprawi膰 dan膮 sytuacj臋 鈥 droga do sprzeda偶y us艂ugi jest ju偶 otwarta.

Proponuje Ci prosty test. Na pewno masz jakiego艣 konkurenta, kt贸ry pojawia si臋 wysoko w Google na wiele zapyta艅 zwi膮zanych z prowadzonym biznesem. W ostateczno艣ci mo偶esz wybra膰 stron臋 lidera rynku czy najwi臋kszy sklep internetowy, jaki znasz. Sprawd藕 jego domen臋 w takim darmowym narz臋dziu. Jego strona te偶 b臋dzie mia艂a b艂臋dy, kt贸re nie maj膮 wi臋kszego wp艂ywu na jego obecno艣膰 w Google.

Co z darmowymi audytami oferowanych przez pocz膮tkuj膮cych freelancer贸w?

W sieci mo偶na znale藕膰 te偶 oferty darmowych audyt贸w SEO wykonywanych nie przez automaty, a przez ludzi 鈥 pocz膮tkuj膮cych specjalist贸w SEO. Nie chc臋 tutaj stwierdzi膰, 偶e takie audyty s膮 z艂e lub nieprofesjonalne. Zdarza si臋, 偶e na przyk艂ad m艂oda agencja SEO wykonuje charytatywnie jeden audyt w miesi膮cu w celu zdobycia do艣wiadczenia i robi to naprawd臋 dobrze.

Warto jednak wiedzie膰, 偶e wykonanie audytu wymaga pewnej wiedzy o ofercie Twojej firmy oraz ca艂ym biznesie. Potrzebny b臋dzie te偶 wgl膮d do Google Search Console czy nawet Google Analytics. Je偶eli osoba oferuj膮ca darmow膮 pomoc nie spr贸buje zrozumie膰 Twojej dzia艂alno艣ci, mo偶e nie do ko艅ca dobrze prze艂o偶y膰 to na przyk艂ad na rekomendacje dotycz膮ce tre艣ci strony.

Pami臋taj te偶, 偶e analiza wykonana na zasadzie listy b艂臋d贸w technicznych nie mo偶e by膰 nazwana audytem SEO. Takie podej艣cie jest jedynie troch臋 lepsze ni偶 automatyczny raport generowany online.

Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Poprawimy j膮 pod k膮tem SEO.

Audyt SEO mo偶esz zrobi膰 za darmo 鈥 we w艂asnym zakresie

Audyt SEO mo偶esz wykona膰 samodzielnie. Wystarczy, 偶e po艣wi臋cisz na to troch臋 czasu i przejdziesz krok po kroku wszystkie etapy zwi膮zane z analiz膮 oraz planowaniem. S艂owo planowanie pojawia si臋 tutaj nie bez przyczyny, poniewa偶 w ramach audytu SEO nie tylko b臋dziesz sprawdza艂, co jest nie tak. B臋dziesz te偶 planowa艂 struktur臋 strony, jej tre艣膰 oraz dzia艂ania maj膮ce na celu zwi臋kszenie widoczno艣ci domeny w Google.

Narz臋dzia do audytu SEO

Do wykonania audytu SEO b臋dziesz potrzebowa艂 pewnego zestawu narz臋dzi, bez kt贸rych mo偶e by膰 ci臋偶ko. Wi臋kszo艣膰 z nich b臋dzie darmowe lub b臋dzie posiada艂o swoje darmowe (troch臋 mniej funkcjonalne) alternatywy. Cz臋艣膰 z prezentowanych narz臋dzi posiada te偶 darmowe okresy testowe, kt贸re mo偶esz wykorzysta膰 na potrzeby jednorazowego audytu SEO.

Oto lista niezb臋dnych narz臋dzi

  • Google Search Console (darmowe) – podstawowe, a zarazem najlepsze narz臋dzie do analizy widoczno艣ci strony w Google. GSC poka偶e, na jakie s艂owa wy艣wietla si臋 Twoja domena, oraz kt贸re z nich generuj膮 wej艣cia na stron臋. Do tego, dzi臋ki Google Search Console sprawdzisz problemy zwi膮zane z indeksowaniem ca艂ej strony lub jej cz臋艣ci.
  • Google Analytics (darmowe) – narz臋dzie do analizy ruchu na stronie. Za jego pomoc膮 mo偶esz sprawdzi膰, jak ruch z Google przek艂ada si臋 na cele biznesowe takie jak sprzeda偶 czy zapytania.
  • Google Keyword Planner (darmowy) – narz臋dzie przydatne w analizach s艂贸w kluczowych. Planer s艂贸w kluczowych podaje informacje o cz臋stotliwo艣ci wyszukiwania podanych fraz kluczowych. Narz臋dzie zaprezentuje te偶 swoje propozycje fraz kluczowych.
  • Screaming Frog (cz臋艣ciowo darmowy) – jest to przedstawiciel narz臋dzi do szybkiego skanowania wszystkich podstron w serwisie i zbierania danych potrzebnych w analizach SEO. Darmowa wersja pozwala na analiz臋 do 500 adres贸w. Je艣li Twoja strona posiada wi臋cej podstron, musisz wykupi膰 licencj臋 lub skorzysta膰 z innego narz臋dzia tego typu.
  • Senuto (darmowy okres testowy na 14 dni) – dzi臋ki Senuto sprawdzisz, na jakie frazy pojawia si臋 nie tylko Twoja domena, ale tak偶e konkurencja. Bardzo przydatne przy analizach s艂贸w kluczowych.
  • Excel – narz臋dzie niezb臋dne podczas analiz danych, oczywi艣cie mo偶na korzysta膰 z darmowych zamiennik贸w. Osobi艣cie bardzo cz臋sto korzystam z Google Sheets, poniewa偶 mo偶na na nich pracowa膰 online i 艂atwo udost臋pnia膰.
  • Ahrefs (tylko p艂atne) – jedno z najlepszych narz臋dzi do analizy link贸w strony oraz widoczno艣ci (podobnie jak Senuto). Narz臋dzie posiada okres testowy, ale jest on tak偶e p艂atny ($7 za 7 dni). Oczywi艣cie istniej膮 te偶 ta艅sze lub nawet darmowe zamienniki (MajesticSEO).

Zacznij od zbadania widoczno艣ci

Pierwszy krok, jaki mo偶esz wykona膰 podczas audytu SEO, to zbadanie aktualnej widoczno艣ci strony w Google. Dzi臋ki prostym narz臋dziom mo偶esz bardzo 艂atwo dowiedzie膰 si臋, na jakie s艂owa kluczowe oraz na jakich pozycjach mo偶na znale藕膰 Twoj膮 stron臋. Z takich informacji wyci膮gniesz o wiele wi臋cej wniosk贸w ni偶 z automatycznych i darmowych narz臋dzi SEO.

Dwa podstawowe narz臋dzia, kt贸re w zupe艂no艣ci wystarcz膮 to:

Google Search Console

Google Search Console to darmowe narz臋dzie, kt贸re najlepiej poka偶e ci, jak Twoja strona radzi sobie w Google. Aby z niego skorzysta膰, musisz posiada膰 konto Google oraz zweryfikowa膰 w艂asno艣膰 domeny.

Zobaczysz tam takie dane jak sum臋 dziennych wy艣wietle艅 i klikni臋膰 w skali ostatnich miesi臋cy:

Wykres wy艣wietle艅 i klikni臋膰 w Google Search Console
Wykres wy艣wietle艅 i klikni臋膰 w Google Search Console

Zobaczysz tam te偶 dok艂adne frazy, na kt贸re wy艣wietla si臋 Twoja strona, narz臋dzie to, poda Ci te偶 ilo艣ci przej艣膰 do Twojej strony.

Senuto

Senuto to narz臋dzie, kt贸re pozwoli Ci przeanalizowa膰 stron臋 pod k膮tem s艂贸w, na jakie pojawia si臋 Twoja strona. Dzia艂a jednak inaczej ni偶 Google Search Console 鈥 nie analizuje klikni臋膰, a pozycje danego s艂owa. Senuto posiada dane o pozycjach wi臋kszo艣ci polskich fraz, kt贸re s膮 wyszukiwane wi臋cej ni偶 10 razy miesi臋cznie. Sprawdzaj膮c na osi czasu ilo艣膰 s艂贸w, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na pierwszej stronie, mo偶esz zauwa偶y膰 wzrost lub spadek widoczno艣ci Twojej strony.

Senuto - s艂owa na jakie strona pojawia si臋 w Google
Senuto 鈥 s艂owa, na jakie strona pojawia si臋 w Google

Analiz臋 widoczno艣ci strony w Google potraktowa艂em do艣膰 pobie偶nie, wynika to z faktu, 偶e ca艂y proces analizy mo偶esz przeczyta膰 w osobnym artykule, kt贸ry znajdziesz pod poni偶szym linkiem:
https://octamedia.pl/blog/jak-sprawdzic-sytuacje-twojej-strony-w-google/

Analiza s艂贸w kluczowych

Po wykonaniu analizy widoczno艣ci wiesz ju偶, na jakie s艂owa kluczowe pojawia si臋 Twoja strona. Zak艂adam, 偶e wyniki nie s膮 do ko艅ca zadowalaj膮ce, inaczej nie potrzebowa艂by艣 audytu SEO. Twoim kolejnym zadaniem b臋dzie znalezienie wszystkich fraz kluczowych, po jakich potencjalni klienci mogliby do ciebie trafi膰.

Dlaczego wszystkich? Bo nigdy nie wiesz, jak klienci mog膮 Ci臋 szuka膰. Je艣li zajmujesz si臋 na przyk艂ad robieniem mebli na wymiar, nie wystarczy by膰 widocznym na fraz臋 „meble na wymimar„. Oczywi艣cie, to istotna fraza, ale Twoi klienci mog膮 Ci臋 szuka膰 na tysi膮ce innych sposob贸w:

  • wpisuj膮c w Google rodzaj mebla, jaki jest im potrzebny (szafa na wymiar, komoda na wymiar, itp),
  • wpsuj膮c w Google typ pomieszczenia, do jakiego potrzebuje (meble do salonu, meble do kuchni, itp)
  • szukaj膮c inspiracji zwi膮zanych z aran偶acjami (aran偶acja pokoju, jak urz膮dzi膰 salon itp.)
  • szukaj膮c informacji o stylu wn臋trza (meble angielskie, meble skandynawskie)
  • szukaj膮c porady (jak zaprojektowa膰 kuchni臋 w liter臋 u)

Je艣li tworzysz meble, ka偶da osoba wpisuj膮ca takie zapytanie mo偶e by膰 Twoim potencjalnym klientem. Nie ka偶da fraza b臋dzie prowadzi艂a do bezpo艣redniego zakupu czy zapytania, ale dzi臋ki takiemu podej艣ciu docierasz to wielu. Cz臋艣膰 z nich zapami臋ta Ci臋 i wr贸ci na przyk艂ad w chwili remontu.

Warto pojawia膰 si臋 u偶ytkownikom na ka偶dym z etap贸w procesu zakupowego lub gdy szukaj膮 dopiero rozwi膮zania problemu. Osoba szukaj膮ca inspiracji wyko艅czenia danego pomieszczenia mo偶e zdecydowa膰 si臋 na Twoje us艂ugi, po tym jak przeczyta i zobaczy efekty Twojej pracy.

Mo偶liwe, 偶e kto艣 kupi od ciebie us艂ug臋, nawet je偶eli planowa艂 wcze艣niej inne rozwi膮zanie. Zrobi to tylko dlatego, 偶e trafi艂 do ciebie, szukaj膮c inspiracji. Im wi臋cej znajdziesz fraz kluczowych, kt贸re mog膮 opisywa膰 potencjalnych klient贸w, tym wi臋cej szans dajesz sobie na sprzedanie Twojego produktu czy us艂ugi.

Jak szuka膰 s艂贸w kluczowych?

Zanim przejdziesz do dalszej cz臋艣ci audytu SEO, musisz zna膰 wszystkie s艂owa u偶ywane przez klient贸w. Budowa strony w du偶ej mierze b臋dzie zale偶a艂a w艂a艣nie od s艂贸w kluczowych. Bez znajomo艣ci s艂贸w, dalsze analizy nie maj膮 sensu, dlatego poka偶e Ci jak w miar臋 dok艂adnie znale藕膰 s艂owa kluczowe u偶ywane przez potencjalnych klient贸w.

Zacznij od w艂asnej widoczno艣ci

Punktem wyj艣cia b臋dzie Twoja aktualna widoczno艣膰 鈥 frazy, kt贸re znajdziesz w Google Search Console oraz Senuto (lub w innym podobnym narz臋dziu). Zar贸wno GSC, jak i Senuto pozowa艂a na eksport do plik贸w CSV 鈥 dzi臋ki temu zaimportujesz wszytko do Excela.

S艂owa nale偶y wst臋pnie przejrze膰 i usun膮膰 wszystko, co nie jest zwi膮zane z Twoim biznesem (takich zb臋dnych fraz mo偶e by膰 naprawd臋 sporo). Zostaw tylko te s艂owa, kt贸re uwa偶asz, 偶e mog膮 by膰 u偶ywane przez Twoj膮 grup臋 docelow膮 w celu szukania produkt贸w lub przynajmniej po艣rednio mog膮 pokazywa膰 zainteresowanie klienta.

Znajd藕 s艂owa na ka偶dy element oferty

Maj膮c gotow膮 list臋, zastan贸w si臋, czego jeszcze w nich brakuje. Czy s膮 jeszcze jakie艣 frazy, kt贸re opisuj膮, to co oferujesz, a nie ma tego na Twojej li艣cie? Je艣li masz problem z tym zadaniem, wypisz sobie wszystkie produkty i us艂ugi, jakie masz w swojej ofercie 鈥 do ka偶dego dodaj po 3-5 fraz kluczowych, kt贸re Twoim zdaniem b臋d膮 wyszukiwane. Wszystko, co wymy艣lisz, dodaj do stworzonej wcze艣niej listy s艂贸w.

Sprawd藕 domeny konkurencji

To wcale nie koniec, teraz b臋dziemy szuka膰 s艂贸w na bazie Twojej konkurencji w Google. Nie musi by膰 to Twoja bezpo艣rednia konkurencja, ale znajd藕 strony, kt贸re konkuruj膮 z Tob膮 w Google. Wybierz 3 domeny, kt贸re Twoim zdaniem s膮 najbardziej zbli偶one tematyk膮 oraz ofert膮, oraz maj膮 spor膮 widoczno艣膰 w Google. Do analizy u偶yjemy narz臋dzia analizy konkurencji w Senuto:

https://app.senuto.com/visibility-analysis/tools/competition-analysis

Wybierz opcj臋 „S艂owa kluczowe konkurencji 鈥 s艂owa, na kt贸re widoczni s膮 moi konkurenci, a moja domena nie jest„. Nast臋pnie podaj swoj膮 domen臋 po lewo oraz maksymalnie trzech konkurent贸w po prawo.

Gdy klikniesz por贸wnaj zobaczysz taki ekran:

Analiza fraz konkurencji w Senuto

Narz臋dzie poka偶e Ci wszystkie frazy, na kt贸re widoczni s膮 Twoi konkurencji a Twoja domena nie. Powy偶sze por贸wnanie wygenerowa艂o 24471 propozycji s艂贸w. Oczywi艣cie nie wszystkie b臋d膮 w艂a艣ciwe, masz jednak w czym przebiera膰. Kolejny raz zr贸b eksport do Excela, przebieraj膮c najbardziej interesuj膮ce frazy.

Grupowanie fraz kluczowych

W zale偶no艣ci od biznesu oraz zakresu oferty, Twoja tabela z wyselekcjonowanymi s艂owami kluczowymi, powinna posiada膰 od kilkuset do nawet kilku tysi臋cy fraz kluczowych. W sklepach o du偶ym zakresie produkt贸w b臋d膮 to dziesi膮tki tysi臋cy fraz kluczowych.

Taka liczba danych mo偶e by膰 do艣膰 przyt艂aczaj膮ca, do tego bardzo ci臋偶ko patrze膰 na takie dane. Dlatego kolejnym krokiem b臋dzie pogrupowanie fraz na bazie intencji, jakie stoj膮 za tymi s艂owami. U偶ytkownik wpisuj膮cy s艂owo kluczowe w Google, zawsze czego艣 potrzebuje, ta potrzeba to w艂a艣nie intencja.

Jedna intencja mo偶e zosta膰 opisana na kilka r贸偶nych fraz kluczowych. We藕my na przyk艂ad frazy te frazy kluczowe:

  • produkt cena
  • cena produktu
  • produkt koszt
  • koszt produktu
  • ile kosztuje produkt?
  • jaka jest cena produktu?

Ka偶da z powy偶szych fraz to zawsze taka sama intencja 鈥 klient chce pozna膰 cen臋 produktu i dlatego wszystkie takie frazy powinny znale藕膰 si臋 w grupie z t膮 intencj膮.

B臋dziesz musia艂 stworzy膰 tyle grup, ile jeste艣 w stanie zdefiniowa膰 poszczeg贸lnych intencji. W zale偶no艣ci od prowadzonego biznesu, grup mo偶e by膰 od kilku-kilkunastu do nawet kilku tysi臋cy 鈥 du偶e ilo艣ci intencji b臋d膮 wyst臋powa膰 w sklepach internetowych.

Grupowanie s艂贸w jest wa偶ne, bo tak naprawd臋 to intencje s膮 najwa偶niejsze. Ma艂o wa偶ne jest, jakiej frazy u偶ywa dana osoba, zdecydowanie wa偶niejsze jest, czego potrzebuje. Frazy mog膮 si臋 zmienia膰 z biegiem czasu, potrzeby u偶ytkownik贸w, b臋d膮 prawie zawsze takie same.

Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Poprawimy j膮 pod k膮tem SEO.

Struktura strony

Struktura strony to jeden z najwa偶niejszych element贸w zwi膮zanych z SEO. Przez struktur臋, mam na my艣li odpowiedni膮 ilo艣膰 podstron u艂o偶onych w pewn膮 hierarchi臋 wyra偶on膮 za pomoc膮 link贸w pomi臋dzy tymi stronami.

https://www.rbsdata.com/how-to-improve-your-website-structure-to-boost-your-profits

Struktura strony jest bardzo wa偶na, a im bardziej rozbudowana, tym lepiej dla widoczno艣ci Twojej strony. Zastanawiasz si臋 pewnie, sk膮d masz wiedzie膰 jakie podstrony powiniene艣 doda膰 do takiej struktury? Prawda jest taka, 偶e wcale nie musisz si臋 zastanawia膰, poniewa偶 masz ju偶 tak膮 list臋 podstron.

Ka偶da grupa s艂贸w kluczowych, kt贸r膮 stworzy艂e艣 we wcze艣niejszym etapie audytu SEO, to prawie zawsze jedna podstrona w serwisie. Jedna podstrona b臋dzie optymalizowana pod zaledwie kilka podobnych do siebie s艂贸w kluczowych (pod jedn膮 intencj臋 wyszukiwania). Dzi臋ki temu osoba szukaj膮ca danego produktu, czy us艂ugi, trafi na t臋 podstron臋, niezale偶nie od tego, jakiego s艂owa kluczowego u偶yje.

Struktur臋 stron mo偶esz wizualizowa膰 w Excelu, u偶ywaj膮c wci臋膰:

Przyk艂ad struktury s艂贸w dla sklepu z laptopami

U偶ywanie Excela pozwoli na szybkie zaprezentowanie struktury w jednym pliku. Do tego w dodatkowych kolumnach b臋dziesz m贸g艂 doda膰 inne informacje takie jak optymalizacja SEO.

Innym sposobem prezentowania struktur, s膮 narz臋dzia do tworzenia map my艣li. Polecam takie rozwi膮zanie, tylko je艣li struktura b臋dzie ma艂a.

Wst臋pna optymalizacja SEO

Stworzy艂e艣 w艂a艣nie struktur臋 strony, kt贸ra b臋dzie posiada艂a w艂a艣ciw膮 architektur臋 informacji. Ka偶dy element struktury to jedna podstrona w serwisie. Ka偶da z tych podstron b臋dzie osobnym wynikiem wyszukiwania w Google, a u偶ytkownik wpisuj膮cy frazy kluczowe zwi膮zane z t膮 podstron膮 trafi od razu we w艂a艣ciwe miejsce.

Twoim kolejnym zdaniem jest przygotowanie tre艣ci tych wynik贸w wyszukiwania. Zrobisz to za pomoc膮 dw贸ch tag贸w, kt贸re b臋d膮 znajdowa膰 si臋 w sekcji HEAD strony. S膮 to Title oraz description.

Title oraz description widoczne w wynikach wyszukiwania

Ka偶dy z element贸w struktury (podstron) powinien posiada膰 sw贸j unikalny title oraz description. Musz膮 one opisywa膰 dan膮 podstron臋, najlepiej za pomoc膮 s艂贸w kluczowych, kt贸re wybra艂e艣 dla danej grupy. Jeden adres URL, to jedna grupa (intencja), do kt贸rej nale偶膮 pewne s艂owa kluczowe, mo偶esz ich teraz u偶y膰, pisz膮c title oraz description.

Pami臋taj o poni偶szych zasadach:

  • titile powinien posiada膰 maksymalnie oko艂o 65 znak贸w
  • description powinno posiada膰 maksymalnie oko艂o 160 znak贸w
  • tre艣ci obu znacznik贸w powinny by膰 w miar臋 „po polsku”
  • tre艣ci powinny by膰 te偶 atrakcyjne dla u偶ytkownika, by ch臋tniej klika艂 w wynik wysuzkiwania

Tre艣ci title oraz description mo偶esz umie艣ci膰 w swoim Excelu ze struktur膮, dodaj膮c do tego dodatkowe kolumny.

Tym sposobem, masz ju偶 rozpisan膮 list臋 wszystkich podstron, ich struktur臋 oraz podstawowe elementy takie jak title i description, kt贸re m贸wi膮 ci, jakie tre艣ci powinna zawiera膰 ka偶da z nich.

Co z b艂臋dami na stronie?

Uda艂o si臋! W艂a艣nie wykona艂e艣 najtrudniejsz膮 prac臋 zwi膮zan膮 z audytem SEO Twojej strony. Pewnie zauwa偶y艂e艣, 偶e nawet nie mia艂e艣 okazji spojrze膰 na stron臋, kt贸r膮 audytujesz. Prawda jest taka, 偶e najwa偶niejsza cz臋艣膰 audytu SEO to w艂a艣nie przygotowanie podstaw takich:

  • analiza s艂贸w kluczowych
  • zbudowanie struktury strony
  • przygotowanie podstawowej optymalizacji

Bez tych czynno艣ci nawet nie ma sensu analizowa膰 strony, musisz przecie偶 wiedzie膰 jakich s艂贸w u偶ywaj膮 Twoi potencjalni klienci oraz na jakie podstrony powinni oni trafi膰.

Dopiero w drugiej cz臋艣ci artyku艂u przejdziemy do technicznego audytu SEO, w kt贸rym poznasz najcz臋stsze b艂臋dy stron zwi膮zane z SEO.

Analiza struktury

Pierwsz膮 rzecz, na jak膮 powiniene艣 zwr贸ci膰 uwag臋, jest struktura obecnej strony. Por贸wnaj j膮 z Twoim planem strukturalnym zadaj膮c sobie ptania:

  • czy obecna strona posiada wszystkie zaplanowane podstrony?
  • czy obecna strona posiada hierarchi臋 podstron, kt贸r膮 zaplanowa艂e艣?
  • czy mo偶liwe jest odtworzenie nowej struktury na obecnej stronie?
  • czy zmiany strukturalne wp艂yn膮 na adresy URL?

Zapewne nowa struktura, b臋dzie o wiele bardziej rozbudowana od obecnej (przynajmniej taka powinna by膰). Twoim celem b臋dzie rozbudowanie strony o brakuj膮ce podstrony oraz wdro偶enie odpowiedniej optymalizacji title, description oraz tre艣ci ka偶dej podstrony.

Na podstawie podstawowych element贸w takich jak title czy descritopion, kt贸re zaplanowa艂e艣 wcze艣niej, wiesz jakie tre艣ci powinny zawiera膰 ka偶da z podstron. Twoim zadaniem b臋dzie rozbudowanie strony o te tre艣ci. Na stronach ofertowych przedstaw swoje produkty/us艂ugi, na stronach poradnikowych opisz potencjalne problemy i ich rozwi膮zania (na przyk艂ad na blogu).

To struktura i tre艣膰 jest jednym z najwa偶niejszych czynnik贸w je艣li chodzi o zwi臋kszanie widoczno艣ci w Google. Dzi臋ki zmianom, kt贸re wprowadzisz, Twoja storna na pewno zacznie zwi臋ksza膰 ruch.

Indeksowanie strony

Proces indeksowania polega na skanowaniu ka偶dej podstrony przez robota Google. GoogleBot, czyta tre艣ci wszystkich podstron i decyduje czy warto doda膰 je do swojego indeksu. Bez zindeksowania podstrony nie poka偶e si臋 ona jako wynik wyszukiwania. Musisz wi臋c sprawdzi膰, czy wszystkie wa偶ne strony s膮 w indeksie, ale tak偶e czy nie ma tam du偶ej ilo艣ci zb臋dnych podstron.

Najwa偶niejsz膮 rzecz膮, jak膮 powiniene艣, zapami臋ta膰 jest fakt, 偶e Google skanuje strony po adresach URL. Ka偶dy unikalny adres URL w Twojej domenie to dla Googlebota osobna podstrona.

Zobacz na poni偶sze przyk艂ady:

  • http://domena.pl
  • https://domena.pl
  • http://www.domena.pl
  • https:/www.domena.pl
  • http://domena.pl/index.php
  • https://domena.pl/index.php
  • http://www.domena.pl/index.php
  • https:/www.domena.pl/index.php
  • http://domena.pl?parametr=wartosc
  • https://domena.pl?parametr=wartosc
  • http://www.domena.pl?parametr=wartosc
  • https:/www.domena.pl?parametr=wartosc
  • http://domena.pl/index.php?parametr=wartosc
  • https://domena.pl/index.php?parametr=wartosc
  • http://www.domena.pl/index.php?parametr=wartosc
  • https:/www.domena.pl/index.php?parametr=wartosc

Wszystkie te adresy mog膮 preprezentowa膰 stron臋 g艂贸wn膮. Jednak Google zeskanuje wszystkie kopie strony g艂贸wnej. Oczywi艣cie nie zrobi tego tylko w przypadku strony g艂贸wnej, ale tak偶e z ka偶d膮 podstron膮.

W ekstremalnych przypadkach, gdzie konfiguracja budowania adres贸w URL jest b艂臋dna, mo偶e doj艣膰 do sytuacji, w kt贸rej ka偶da z podstron ma kilka-kilkana艣cie kopii. Problem polega na tym, 偶e robot musi przebrn膮膰 przez wszystkie kopie i nie zawsze prawid艂owo zidentyfikuje orygina艂. Do tego, przy du偶ych stronach, robot mo偶e w og贸le odpu艣ci膰 skanowanie strony lub robi膰 to znacznie wolniej.

Przez taki chaos, nawet je艣li dokonasz wiele poprawek na stronie, mog膮 one nie by膰 w og贸le zauwa偶one. To dlatego, zapanowanie nad indeksowaniem jest rzecz膮, z kt贸r膮 musisz sobie poradzi膰 na samym pocz膮tku eliminacji b艂臋d贸w na stronie.

Jak sobie z tym poradzi膰?

Idealn膮 sytuacj膮 by艂oby doprowadzenia do stanu, w kt贸rym w indeksie Google znajduje si臋 tyle adres贸w URL, co zaplanowanych przez ciebie podstron w strukturze strony.

Ilo艣膰 zaindeksowanych adres贸w URL mo偶esz sprawdzi膰 w Google Search Console, w cz臋艣ci po艣wi臋conej stanowi indeksowania.

Stan indeksowania w Google Search Conosle

Wykres pokazuje ilo艣ci prawid艂owo zaindeksowanych stron oraz tych, kt贸re s膮 wykluczone. Opr贸cz tego mo偶esz sprawdzi膰 te偶, strony z b艂臋dami lub ostrze偶eniami. Jak wida膰 na wykresie, strona zawiera ponad 80 tys. adres贸w URL, kt贸re s膮 prawid艂owo zindeksowane. Natomiast nieca艂e 50 tys. dodatkowych adres贸w URL, Google uzna艂o za niewarte indeksowania. Wi臋kszo艣膰 z wykluczonych adres贸w URL, to kopie innych adres贸w lub strony o niskiej jako艣ci uznane jako za ma艂o wa偶ne.

Aby indeksowa膰 tylko wa偶ne adresy URL, nale偶y stosowa膰 r贸偶ne metody (w zale偶no艣ci od sytuacji):

  • Przekierowania 301 pomog膮 w najprostszych duplikacjach zwi膮zanych z przedrostkami www, wdro偶eniem SSL (https) czy aktualizacj膮 adres贸w URL.
  • Dyrektywa disallow w robots.txt, zablokuje dost臋p robotowi do cz臋艣ci strony (mo偶na wykluczy膰 adresy URL o okre艣lonych cechach).
  • Tagi noindex m贸wi膮ce robotom, 偶eby nie indeksowa艂y danej podstrony.
  • Tag Canonical, m贸wi膮cy Google, 偶e dana storna jest kopi膮 innej, przy okazji wskazuj膮c orygina艂.

Stosowanie powy偶szych metod, a czasami ich kombinacji pozwoli zindeksowa膰 tylko te podstrony, kt贸re uwa偶asz za wa偶ne z punktu widzenia zdobywania klienta. Reszta powinna by膰 poza indeksem, dzi臋ki temu Google o wiele sprawniej b臋dzie skanowa膰 Twoj膮 stron臋.

Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Poprawimy j膮 pod k膮tem SEO.

Tre艣ci na stronie

Du偶膮 uwag臋 podczas wykonywania audytu SEO nale偶y po艣wi臋ci膰 tre艣ciom. To w艂a艣nie tre艣ci warunkuj膮, na jakie frazy pojawisz si臋 w Google. Na pocz膮tku pracy nad audytem stworzy艂e艣 struktur臋 strony, kt贸ra powsta艂a na bazie grup s艂贸w kluczowych. Ka偶da grupa to jedna intencja wyszukiwania, kt贸ra b臋dzie przypisana do jednej podstrony. Tre艣膰 tej strony powinna by膰 napisana tak, aby maksymalnie wyczerpa膰 dany temat.

Je艣li intencj膮 jest kupno danego produktu, tworzysz kart臋 produktu i maksymalnie opisujesz wszystkie aspekty zwi膮zane z tym produktem. To samo z us艂ugami, musisz stworzy膰 podstrony na ka偶d膮 z us艂ug i opisa膰 je bardzo dok艂adnie uwzgl臋dniaj膮c potrzeby i ewentualne pytania potencjalnych klient贸w.

Dodawanie w艂a艣ciwych tre艣ci to proces d艂ugi, nie wykonasz tego podczas pracy nad audytem SEO. Jednak mo偶esz sprawdzi膰 problemy zwi膮zane z tre艣ci膮.

Duplikacja tre艣ci

Duplikacja tre艣ci to sytuacja, gdy ten sam tekst pojawia si臋 na kilku r贸偶nych stronach internetowych albo kiedy wyst臋puje w r贸偶nych miejscach w obr臋bie tej samej witryny.

Gdy tre艣ci powielaj膮 j膮 si臋 w ramach jednej domeny, m贸wimy o duplikacji wewn臋trznej. Mo偶e to by膰 spowodowane zar贸wno poprzez kopiowanie tre艣ci na r贸偶ne podstrony, jak i poprzez b艂臋dy techniczne zwi膮zane z niew艂a艣ciwym u偶ywaniem adres贸w URL.

Kanibalizacja tre艣ci

Kanibalizacja tre艣ci to stan, w kt贸rym dwa lub wi臋cej adres贸w URL konkuruj膮 ze sob膮 o pozycj臋 w wynikach wyszukiwania Google. Najcz臋艣ciej objawia si臋 to cz臋stymi zmianami pozycji. Na przyk艂ad, jednego dnia strona g艂贸wna wyst臋puje na pozycji 5, a nast臋pnego dnia jako wynik wyszukiwania na to samo zapytanie pojawia si臋 inna podstrona, kt贸ra ma znacznie ni偶sz膮 pozycj臋.

Jedn膮 z najcz臋stszych przyczyn kanibalizacji jest, wspomniana wy偶ej, duplikacja tre艣ci w obr臋bie jednej domeny. Je偶eli te same tre艣ci wyst臋puj膮 na r贸偶nych podstronach, to po prostu Google nie wie, kt贸r膮 z nich ma pokaza膰.

Problem kanibalizacji rozwi膮zuje dobrze przygotowana struktura strony oraz rozplanowanie odpowiednie tre艣ci 鈥 to kolejny pow贸d, dla kt贸rego nie mo偶esz pomin膮膰 pierwszych etap贸w audytu SEO.

Strony o niskiej jako艣ci

Strony o niskiej warto艣ci dla u偶ytkownika (tzw. thin content) to kolejny problem zwi膮zany z tre艣ci膮 strony, kt贸ry powinien by膰 wyeliminowany podczas audytu SEO, nawet tego darmowego.

Google premiuje domeny, kt贸re posiadaj膮 unikaln膮 i warto艣ciow膮 dla u偶ytkownika tre艣膰. Wyszukiwarka nie mo偶e sobie pozwoli膰, by odsy艂a膰 u偶ytkownik贸w do stron o niskiej jako艣ci. Du偶a liczba stron, kt贸re nie wnosz膮 偶adnej warto艣ci dla u偶ytkownika, mo偶e spowodowa膰, obni偶enie rankingu dla ca艂ej domeny.

Strony takie powinne by膰 zablokowane przed skanowaniem i indeksowaniem przez Google. Przyk艂ady takich stron to:

  • strony bez 偶adnej tre艣ci (puste kategorie, produkty bez jakiegokolwiek opisu)
  • strony generowane automatycznie
  • cz臋艣ci stron, kt贸re wyst臋puj膮 pod w艂asnym adresem URL (komentarze)
  • strony zwi膮zane z dzia艂aniem u偶ytkownika (strona zam贸wienia, zapisana strona koszyka)
  • strony duplikowane przez niepoprawne wr贸偶enie SSL

Jak naprawi膰 problem stron s艂abej jako艣ci? Tutaj ponownie wracamy do pocz膮tkowej fazy audytu SEO. Musisz por贸wna膰 sw贸j plan strukturalny strony, je艣li dana podstrona nie ma zadania generowania ruchu z wynik贸w wyszukiwania 鈥 zablokuj j膮 przed indeksowaniem. Google w og贸le nie trafi na takie strony i nie zauwa偶y ich niskiej jako艣ci.

U偶ywanie nag艂贸wk贸w

Kolejnym aspektem zwi膮zanym z tre艣ci膮 jest u偶ywanie nag艂贸wk贸w. Powinny one zawiera膰 tre艣ci istotne dla u偶ytkownik贸w by tworzy膰 swojego rodzaju spis tre艣ci danej podstrony.

Nale偶y trzyma膰 si臋 zasady, aby ka偶da podstrona posiada艂a jeden nag艂贸wek H1 oraz dowoln膮 ilo艣膰 nag艂贸wk贸w H2 lub H3. Nag艂贸wki powinny by膰 u偶ywane kolejno w strukturze czyli pod nag艂贸wkiem H1 mog膮 by膰 tylko nag艂贸wki H2 itd. Do tego powinno si臋 stosowa膰 odpowiedni dob贸r kontener贸w: article, section, header itp.

Przyk艂ad:

  • Sekcja z g艂贸wnym nag艂贸wkiem H1 zawieraj膮cy najwa偶niejsze s艂owa kluczowe
    • Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
    • Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
      • Sekcja z nag艂贸wkiem H3 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
      • Sekcja z nag艂贸wkiem H3 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
    • Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
    • Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy

Aspekty techniczne i szybko艣膰

Problemy techniczne zwi膮zane z budow膮 tak偶e maj膮 wp艂yw na widoczno艣膰 strony w Google. Analizowanie tych aspekt贸w zostaw na koniec audytu SEO, poniewa偶 bez zmian strukturalnych i odpowiedniej tre艣ci, nawet najlepiej zbudowana storna nie b臋dzie zdobywa膰 ruchu.

Szybko艣膰 strony jest bardzo wa偶na, ale nie dlatego 偶e od szybko艣ci zale偶y pozycja strony. Wa偶niejsze jest zachowanie u偶ytkownik贸w, wolne strony po prostu generuj膮 mniej sprzeda偶y czy zapyta艅. Na naszym blogu powsta艂 obszerny poradnik na ten temat, wi臋c ode艣l臋 Ci臋 do niego. Zobacz jak przyspieszy膰 stron臋.

Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Poprawimy j膮 pod k膮tem SEO.

Najcz臋stsze b艂臋dy, na kt贸re napotykamy w audytach SEO

B艂臋dy zwi膮zane z SEO bardzo cz臋sto powtarzaj膮 si臋 w Audytach SEO, dlatego poni偶ej znajdziesz list臋 tych najpopularniejszych.

1. B艂臋dy na poziomie planowania

Planowanie w SEO to bardzo wa偶na kwestia, bez planu nie da si臋 przeprowadzi膰 skutecznej kampanii. B艂臋dy pope艂nione na tym poziomie nie pozwol膮 generowa膰 warto艣ciowego ruchu, nawet je艣li masz dobrze zbudowan膮 stron臋 i atrakcyjn膮 tre艣膰.

Nieznajomo艣膰 grupy docelowej

Poznanie klienta to klucz do sukcesu, musisz zna膰 jego potrzeby i to czego szuka. Je艣li nie po艣wi臋cisz troch臋 czasu na przeanalizowanie zachowa艅 i potrzeb potencjalnych klient贸w, nie b臋dziesz w stanie zbudowa膰 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 przekonywa膰 ich do zakupu.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z analiz膮 klienta, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak analizy zachowa艅 obecnych klient贸w
  • nieznajomo艣膰 realnych potrzeb potencjalnych klient贸w
  • niemy艣lenie w kontek艣cie intencji, jakimi kieruj膮 si臋 osoby suzkaj膮ce
  • brak tworzenia przynajmniej podstawowych person

Brak analizy konkurencji

Konkurencja w SEO jest bardzo istotnym czynnikiem, kt贸ry mo偶e przyspieszy膰 lub spowolni膰 wzrost widoczno艣ci. Z jednej strony, du偶a konkurencja to mniej miejsca dla Twojej firmy. Trudniej b臋dzie zwi臋ksza膰 widoczno艣膰 domeny, je艣li wiele firm konkurencyjnych walczy o najwa偶niejsze w Twojej bran偶y s艂owa kluczowe.

Z drugiej strony, dobrze dzia艂aj膮ca konkurencja to 藕r贸d艂o bardzo cennej wiedzy. Dzi臋ki dok艂adnej analizie konkurencji mo偶esz pozna膰 wszystkie istotne s艂owa kluczowe zwi膮zane z wasz膮 bran偶膮. Wykorzystanie kilku najwi臋kszych konkurent贸w i lider贸w w bran偶y na pewno przyspieszy dzia艂ania zwi膮zane z planowaniem Twojej w艂asnej strategii.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z analiz膮 konkurencji, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • ca艂kowity brak analizy konkurencji
  • analizowanie tylko bezpo艣rednich konkurent贸w (wa偶niejsi s膮 konkurenci w Google)
  • brak szczeg贸艂owej analizy fraz konkurencji
  • kopiowanie rozwi膮za艅 konkurencji bez adaptacji do w艂asnego biznesu

Zbyt w膮ska analiza s艂贸w kluczowych

Potencjalni klienci, u偶ywaj膮 s艂贸w kluczowych, aby znale藕膰 Twoje produkty czy us艂ugi. Warto wspomnie膰, 偶e ka偶dy ma swoje sposoby na szukanie, r贸偶ne osoby u偶ywaj膮 r贸偶nych fraz kluczowych. W ka偶dym biznesie istnieje wiele s艂贸w kluczowych, dlatego skupianie si臋 tylko na tych, kt贸re ty uwa偶asz za s艂uszne, jest b艂臋dem.

艢redniej wielko艣ci firma us艂ugowa to (w zale偶no艣ci od typu us艂ug) oko艂o 1000-5000 r贸偶nych s艂贸w kluczowych, kt贸re dadz膮 obraz wszystkich wyszukiwa艅. Sklepy internetowe to tysi膮ce lub nawet o wiele wi臋cej s艂贸w kluczowych. Aby osi膮gn膮膰 sukces w darmowych wynikach wyszukiwania, musisz by膰 widoczny na wiele s艂贸w kluczowych i to na r贸偶nych etapach zakupowych swoich klient贸w.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z ograniczeniem s艂贸w kluczowych, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • skupianie si臋 na kilku / kilkunastu s艂owach
  • nieu偶ywanie tzw. d艂ugiego ogona
  • brak analizy fraz sprzeda偶owych
  • brak analizy fraz poradnikowych

Niepoprawna struktura strony

Zaplanowanie w艂a艣ciwej struktury, dopasowanej do biznesu to w艂a艣ciwie pierwszy element wp艂ywaj膮cy na poprawn膮 optymalizacj臋 strony. Czasami sama zmiana struktury mo偶e spowodowa膰 ogromny wzrost ruchu. Aby wykona膰 tak膮 struktur臋, musisz zna膰 swoich klient贸w oraz s艂owa kluczowe, jakimi si臋 oni pos艂uguj膮. To dlatego dwa poprzednie punkty s膮 takie wa偶ne.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane ze struktur膮 strony, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak planu strukturalnego
  • u偶ywanie s艂贸w kluczowych w niew艂a艣ciwych elementach struktury
  • duplikacja tre艣ci / kanibalizacja spowodowana brakiem w艂a艣ciwego planu
  • brak prezentowania ka偶dego z element贸w oferty na osobnych podstronach (firmy us艂ugowe)
  • niedostosowanie drzewa kategorii do wyszukiwanych fraz w ecommerce
  • brak globalnego planu linkowania wewn臋trznego
  • menu g艂贸wne niedostosowane do struktury strony
  • niepanowanie nad nawigacj膮 fasetow膮 (sklepy z du偶膮 ilo艣ci膮 filtr贸w)

Brak odpowiednich podstron

Aby pojawi膰 si臋 w Google na frazy kluczowe zwi膮zane z danym tematem, musisz mie膰 podstron臋 z nim zwi膮zan膮. Google nie chce pokazywa膰 strony g艂贸wnej, jako wynik wyszukiwania. Je艣li zajmujesz si臋 szkoleniami, musisz mie膰 podstrony na ka偶dy rodzaj szkolenia (stacjonarne, online, sprzeda偶owe, menad偶erskie itd.), a tak偶e na ka偶de konkretne szkolenie.

Je偶eli potencjalny klient szuka konkretnego szkolenia, Google wy艣wietli stron臋 tego szkolenia jako wynik wyszukiwania (wynikiem b臋dzie title strony). Natomiast, je艣li klient b臋dzie szuka艂 bardziej og贸lnie (szkolenia sprzeda偶owe), to Google wy艣le go na stron臋 zbiorcz膮 szkole艅 sprzeda偶owych. Musisz mie膰 tak膮 stron臋, by pojawi膰 si臋 w Google na frazy zwi膮zane z tym tematem.

Nie zak艂adaj, 偶e Google b臋dzie pokazywa膰 stron臋 g艂贸wn膮 wynikach wyszukiwania. Je艣li nie masz podstrony dedykowanemu tematowi, praktycznie nie ma mo偶liwo艣ci wy艣wietlenia si臋 na frazy kluczowe zwi膮zane z tym tematem.

Niewykonywanie ponownych analiz i brak reakcji na zmiany

Sytuacja w Google jest bardzo dynamiczna. Wyszukiwarka zmienia si臋 i dokonuje aktualizacji prawie codziennie, do tego, konkurencja te偶 si臋 pozycjonuje. Musisz trzyma膰 r臋k臋 na pulsie, analizowa膰 obecny ruch i por贸wnywa膰 efekty swoich dzia艂a艅 z konkurencj膮.

Musisz te偶 wiedzie膰, kt贸re z Twoich dzia艂a艅 maj膮 najwi臋kszy sens. SEO to ci膮gle testowanie najlepszych rozwi膮za艅, nie zawsze to, co oczywiste jest najlepsze. Cykliczna analiza oraz wyci膮gni臋te z niej wnioski pozwol膮 szybko wprowadza膰 lepsz膮 optymalizacj臋 i na przyk艂ad uratowa膰 stron臋 przed spadkiem ruchu.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z analizami, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak cyklicznych analiz s艂贸w kluczowych
  • brak cyklicznych optymalizacji tre艣ci na podstawie bie偶膮cych danych z Google Search Console
  • niereagowanie na zmiany w wyszukiwarkach
  • brak analizy link贸w przychodz膮cych

2. B艂臋dy na poziomie tre艣ci

Tre艣膰 strony kolejny bardzo wa偶ny czynnik zwi膮zany z widoczno艣ci膮 w wynikach wyszukiwania Google. To na podstawie tre艣ci, Google podejmuje decyzj臋 o tym czy dana strona mo偶e si臋 wy艣wietli膰 jako wynik wyszukiwania oraz jaka b臋dzie pozycja strony zawieraj膮cej t膮 tre艣膰.

Wielu w艂a艣cicieli nie dba o tre艣膰 swojej strony pod k膮tem SEO, pope艂niaj膮c przy tym wiele b艂臋d贸w, oto lista najcz臋stszych.

B艂臋dy zwi膮zane z title

Znacznik meta title to inaczej tytu艂 strony internetowej. Tytu艂 jest reprezentacj膮 danego adresu URL, m贸wi skr贸towo, co znajduje si臋 w tre艣ci danej strony. Tagi tytu艂owe stron internetowych s膮 wy艣wietlane w wynikach wyszukiwania przegl膮darek internetowych oraz w oknach wyszukiwarek. Meta tytu艂 strony jest jednym z wa偶niejszych czynnik贸w rankingowych Google. Dlatego, jego optymalizacja to bardzo istotna z punktu widzenia SEO.

Jedn膮 z najwa偶niejszych kwestii w SEO jest u偶ywanie odpowiednich s艂贸w kluczowych w tytu艂ach. Tytu艂 ka偶dego adresu URL, powinien m贸wi膰 o swojej tre艣ci za pomoc膮 s艂贸w kluczowych u偶ywanych przez potencjalnych klient贸w. Dzi臋ki temu b臋d膮 oni w stanie znale藕膰 interesuj膮ce ich tematy w zasobach Google.

Wa偶nym aspektem u偶ywania s艂贸w kluczowych jest ich dok艂adne rozplanowanie po strukturze ca艂ej strony. Wynika to z faktu, 偶e jako wynik wyszukiwania na dane zapytanie, mo偶e pojawi膰 si臋 tylko jeden adresu URL z danej domeny. Plan u艂o偶enia tytu艂贸w wszystkich stron mo偶e by膰 wykonany na podstawie kompleksowej analizy s艂贸w kluczowych, jakich u偶ywaj膮 potencjalni klienci.

Og贸lny wz贸r u偶ywania takiego tytu艂u wygl膮da nast臋puj膮co:
[Nazwa bie偶膮cej strony] – [Wezwanie do dzia艂ania] – [Nazwa firmy]

Przyk艂ad dla kategorii produkt贸w w sklepie:
Laptopy dla graczy – Darmowa dostawa – Sklep internetowy Laptopex

Przyk艂ad dla pojedynczej us艂ugi w firmie szkoleniowej:
Szkolenie z zarz膮dzania osobami ludzkimi – wolne terminy – Szkolpex

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z title, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO to:

  • brak globalnego planu u偶ywania tytu艂贸w wzgl臋dem s艂贸w kluczowych
  • u偶ywanie niew艂a艣ciwych s艂贸w kluczowych (na niew艂a艣ciwych podstronach)
  • u偶ywanie tych samych s艂贸w kluczowych w tytu艂ach r贸偶nych adres贸w URL
  • u偶ywanie produktowych / us艂ugowych s艂贸w kluczowych w tytule strony g艂贸wnej,
  • duplikowanie tytu艂贸w,
  • nieu偶ywanie call to action (je艣li miejsce pozwala)
  • niedodawanie nazwy firmy na ko艅cu tytu艂u ka偶dej podstrony

B艂臋dy zwi膮zane z description

Description to opis zawarto艣ci strony, kt贸ry dawniej mia艂 du偶y wp艂yw na SEO. Z racji nadu偶y膰 ze strony w艂a艣cicieli stron, nie jest on ju偶 w og贸le u偶ywany do obliczania pozycji strony. Zgodnie z zapewnieniami Google description nie ma bezpo艣redniego wp艂ywu na pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednak ten tag po艣rednio wspomaga dzia艂ania SEO, przede wszystkim wp艂ywaj膮c na prezencj臋 wyniku w wyszukiwarce. Atrakcyjnie napisany opis strony zach臋ca u偶ytkownika do odwiedzin serwisu.

Napisany w interesuj膮cy spos贸b opis zawarto艣ci strony wp艂ynie na wzrost klikalno艣ci i liczby odwiedzin serwisu. Warto wspomnie膰, 偶e wsp贸艂czynnik klikalno艣ci jest ju偶 czynnikiem rankingowym. Warto zastanowi膰 si臋 nad tworzeniem unikalnych opis贸w dla kluczowych podstron zach臋caj膮cych u偶ytkownik贸w do klikni臋cia w link naszego serwisu.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z meta description, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO to:

  • brak description
  • stosowanie tego samego opisu dla ka偶dego adresu URL
  • zbyt d艂ugie opisy (limit to oko艂o 155 znak贸w ze spacj膮)
  • u偶ywanie s艂贸w kluczowych po przecinku
  • nieu偶ywanie wezwania do dzia艂ania

Ma艂a ilo艣膰 tre艣ci lub jej brak

W SEO wa偶ne jest, aby ka偶da podstrona mia艂a w艂asny adres URL i zawiera艂a tre艣ci wyczerpuj膮ce dany temat. Google analizuje strony pod k膮tem ich jako艣ci. Je艣li strona danej us艂ugi czy wpisu blogowego b臋dzie posiada艂a du偶膮 ilo艣膰 informacji, kt贸re s膮 wyszukiwane przez klient贸w, b臋dzie ona uznana za warto艣ciow膮 tre艣膰.

To spowoduje pojawienie si臋 tej strony jako wynik wyszukiwania na g艂贸wn膮 fraz臋 kluczow膮 oraz szereg innych po艣rednich fraz, kt贸re tak偶e mog膮 si臋 przyczyni膰 do zdobycia nowego klienta.

Du偶a ilo艣膰 adres贸w URL, kt贸re posiadaj膮 ma艂膮 ilo艣膰 tre艣ci, jest przes艂ank膮 o niskiej jako艣ci ca艂ej domeny. Ka偶da podstrona, kt贸ra jest dodana do indeksu Google, powinna posiada膰 odpowiedni膮 ilo艣膰 tre艣膰.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z ma艂膮 ilo艣ci膮 tre艣ci, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak opis贸w produkt贸w
  • brak opis贸w kategorii
  • du偶a ilo艣膰 adres贸w URL bez tre艣ci, kt贸re s膮 w indeksie Google
  • brak tre艣ci na stronie g艂贸wnej
  • brak bloga/poradnika, kt贸ry mo偶e opisywa膰 tematy zwi膮zane z potrzebami klient贸w

Kanibalizacja tre艣ci

Kanibalizacja tre艣ci to stan, w kt贸rym dwa lub wi臋cej adres贸w URL konkuruj膮 ze sob膮 o pozycj臋 w wynikach wyszukiwania Google. Najcz臋艣ciej objawia si臋 to cz臋stymi zmianami pozycji. Na przyk艂ad, jednego dnia strona g艂贸wna wyst臋puje na pozycji 5, a nast臋pnego dnia jako wynik wyszukiwania na to samo zapytanie pojawia si臋 inna podstrona, kt贸ra ma znacznie ni偶sz膮 pozycj臋.

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e w wi臋kszo艣ci systemach CMS (tak偶e Wodpress) dodanie tagu/ kategorii skutkuje dodaniem nowej podstrony, kt贸rej tytu艂 oraz adresu URL jest to偶samy z tre艣ci膮 tego tagu. Dodanie tagu o nazwie podobnej do produktu czy wpisu, powoduje automatyczne dodanie podstrony, kt贸ra b臋dzie konkurowa膰 z tym produktem/wpisem, co jest sytuacj膮 niepo偶膮dan膮.

Naczesze problemy zwi膮zane z kanibalizacj膮 tre艣ci, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • u偶ywanie jednego s艂owa kluczowego w tytu艂ach wi臋cej ni偶 jednego adresu URL
  • wiele adres贸w URL nakierowana na jedn膮 grup臋 s艂贸w kluczowych
  • optymalizowanie strony g艂贸wnej na frazy produktowe / us艂ugowe

Duplikacja tre艣ci

Duplikacja tre艣ci to sytuacja, gdy ten sam tekst pojawia si臋 na kilku r贸偶nych stronach internetowych albo kiedy wyst臋puje w r贸偶nych miejscach w obr臋bie tej samej witryny.

Gdy tre艣ci powielaj膮 j膮 si臋 w ramach jednej domeny m贸wimy o duplikacji wewn臋trznej. Mo偶e to by膰 spowodowane zar贸wno poprzez kopiowanie tre艣ci na r贸偶ne podstrony, jak i poprzez b艂臋dy techniczne zwi膮zane z niew艂a艣ciwym u偶ywaniem adres贸w URL.

Naczesze problemy zwi膮zane z duplikacj膮 tre艣ci, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • u偶ywanie tych samych tre艣ci na wielu podstronach
  • kopiowanie opis贸w z innych stron (konkurencja, strony producent贸w)
  • dost臋pno艣膰 jednej podstrony pod wieloma adresami
  • brak przekierowa艅 po zmianach w adresach URL
  • u偶ywanie syminizowanej tre艣ci

Niepoprawne u偶ywanie nag艂贸wk贸w

Kolejnym aspektem zwi膮zanym z tre艣ci膮 jest u偶ywanie nag艂贸wk贸w. Powinny one zawiera膰 tre艣ci istotne dla u偶ytkownik贸w, by tworzy膰 swojego rodzaju spis tre艣ci danej podstrony.

Nale偶y trzyma膰 si臋 zasady, aby ka偶da podstrona posiada艂a jeden nag艂贸wek H1 oraz dowoln膮 ilo艣膰 nag艂贸wk贸w H2 lub H3. Nag艂贸wki powinny by膰 u偶ywane kolejno w strukturze czyli pod nag艂贸wkiem H1 mog膮 by膰 tylko nag艂贸wki H2 itd.

Przyk艂ad:

[H1] Sekcja z g艂贸wnym nag艂贸wkiem H1 zawieraj膮cy najwa偶niejsze s艂owa kluczowe
     [H2]  Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
     [H2]  Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
        [H3]  Sekcja z nag艂贸wkiem H3 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
        [H3]  Sekcja z nag艂贸wkiem H3 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
     [H2]  Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy
     [H2]  Sekcja z nag艂贸wkiem H2 zawieraj膮ce dodatkowe frazy

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z u偶ywaniem nag艂贸wk贸w, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • nieu偶ywanie nag艂贸wka H1 jako widocznego tytu艂u strony zwieraj膮cego najwa偶niejsze s艂owa kluczowe
  • brak w艂a艣ciwej struktury nag艂贸wk贸w
  • nieu偶ywanie nag艂贸wk贸w w tre艣ciach istotnych dla SEO
  • nieu偶ywanie uzupe艂niaj膮cych s艂贸w kluczowych w nag艂贸wkach ni偶szego rz臋du

Brak linkowania wewn臋trznego

Linkowanie wewn臋trzne jest jednym z podstawowych zabieg贸w optymalizacyjnych i jedn膮 z najbardziej istotnych strategii przy pozycjonowaniu serwisu internetowego. Linkowanie wewn臋trzne (internal linking) to linki w obr臋bie serwisu, kt贸re umo偶liwiaj膮 u偶ytkownikom i robotom wyszukiwarek dotarcie do innych podstron czy to w tek艣cie czy te偶 przez sekcje administracyjne.

Poza standardowymi linkami w nawigacji czy listingach us艂ug / wpis贸w blogowych strona powinna posiada膰 dodatkowe linki nawigacyjne. Zalecane jest u偶ywanie link贸w wewn臋trznych umieszczanych w tre艣ciach strony. Najlepszym miejscem linku z tre艣ci jest miejsce, gdzie jest wspominana dana us艂uga czy produkt.

Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Poprawimy j膮 pod k膮tem SEO.

Jedn膮 z najlepszych strategii budowania linkowania wewn臋trznego z tre艣ci strony jest rozbudowa bloga. Dodaj膮c r贸偶ne publikacje na blogu, warto wspomina膰 o swoich produktach i linkowa膰 w spos贸b pokazany na powy偶szej grafice.

Dodawanie takich link贸w w naturalny spos贸b b臋dzie systematycznie przyczynia艂o si臋 do zwi臋kszania widoczno艣ci linkowanego adresu URL.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z linkowaniem wewn臋trznym, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak linkowanie wewn臋trznego poza menu g艂贸wnym
  • brak linkowania pomi臋dzy produktami / us艂ugami pokrewnymi lub komplementarnymi
  • u偶ywanie niew艂a艣ciwej tre艣ci link贸w wewn臋trznych
  • brak klikanego menu okruszkowego
  • brak link贸w do najwa偶niejszych cz臋艣ci serwisu ze strony g艂贸wnej
  • brak linkowania z tre艣ci blogowych do produkt贸w us艂ug

3. B艂臋dy techniczne

Dobry plan i warto艣ciowa tre艣膰 to fundament udanej kampanii SEO. Jednak aby wdro偶y膰 ca艂o艣膰 w 偶ycie, potrzebujesz strony internetowej 鈥 takiej, kt贸ra pozwoli na zwi臋kszanie ruchu. Na nic plany i dziesi膮tki godzin na pisanie tre艣ci, je艣li strona b臋dzie 藕le zbudowana pod k膮tem technicznym. W ekstremalnych przypadkach Google nawet nie odczyta Twoich tre艣ci, dlatego warto zadba膰 o techniczne aspekty tre艣ci.

Niepanowanie nad skanowaniem i indeksowaniem strony

Du偶e serwisy, kt贸re maj膮 du偶膮 ilo艣膰 stron, powinny zacz膮膰 od decyzji, jakie podstrony powinny by膰 widoczne w Google, a kt贸re z nich powinny by膰 zablokowane dla robot贸w wyszukiwarek.

Je艣li jeste艣 w艂a艣cicielem sklepu z du偶膮 ilo艣ci膮 kategorii i filtr贸w, to prawdopodobnie Tw贸j sklep posiada ogromn膮 ilo艣膰 adres贸w URL (niekt贸re sklepy mog膮 mie膰 ich setki milion贸w!). Nawet Google nie jest w stanie efektywnie skanowa膰 takiej domeny. Roboty b臋d膮 skanowa膰 tylko cz臋艣膰 strony, a wi臋c mog膮 nigdy nie nie dotrze膰 do produkt贸w, kt贸re sprzedajesz. W konsekwencji cz臋艣膰 Twoich produkt贸w nie pojawi si臋 w Google.

Dlatego, cz臋艣膰 adres贸w nale偶y wykluczy膰 z indeksowania, tak aby wyszukiwarki skupi艂y si臋 na tych adresach, kt贸re s膮 dla ciebie najwa偶niejsze. Je艣li dane strony nie maj膮 na celu generowania ruchu, zalecane jest ich blokowanie przed indeksowaniem.

Najwa偶niejsze problemy zwi膮zane z indeksowaniem, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • dost臋pno艣膰 jednej podstrony pod kilkoma adresami URL
  • u偶ywanie parametr贸w (w adresach URL) niezmieniaj膮cych tre艣ci
  • indeksowanie stron, kt贸re nie maj膮 tre艣ci generuj膮cej ruch organiczny
  • pozwalanie na skanowanie kombinacji wszystkich kategorii / filtr贸w
  • nieblokowanie stron dost臋pnych po zalogowaniu (panele administracyjne)
  • niepoprawne u偶ywanie pliku robots.txt
  • brak analiz zachowania robota na danej stronie (logi serwera)

殴le zbudowana mapa strony w formacie XML lub jej brak

Mapa witryny to plik, w kt贸rym podaje si臋 informacje o stronach i innych plikach w witrynie oraz o zwi膮zkach mi臋dzy tymi elementami. Google odczytuje ten plik, aby skuteczniej indeksowa膰 strony. Mapa witryny informuje robota, kt贸re pliki w Twojej witrynie s膮 wa偶ne. Udost臋pnia te偶 cenne informacje o tych plikach, np. o ostatniej aktualizacji, cz臋stotliwo艣ci zmian na stronie i wszystkich alternatywnych wersjach j臋zykowych strony.

Robots.txt

Plik robots.txt przekazuje robotom wyszukiwarek informacje, kt贸re strony i pliki w Twojej witrynie mog膮 by膰 skanowane. U偶ywa si臋 go g艂贸wnie po to, by zablokowa膰 dost臋p robotom do stron, kt贸re nie maj膮 znaczenia z punktu widzenia ich wyszukiwania w Googole.

Cz臋stym zapisem w robots.txt jest blokowanie dost臋pu do paneli zarz膮dzaj膮cych stron膮 (CMS) lub stron, kt贸re nie maj膮 warto艣ci merytorycznej dla u偶ytkownika wyszukiwarki (regulaminy, polityka prywatno艣ci itp.)

Brak optymalizacji pod wzgl臋dem szybko艣ci strony

W艂a艣ciciele stron po艣wi臋caj膮 ogromn膮 ilo艣膰 czasu na generowanie ruchu do swoich stron, uruchamiaj膮 kolejne kana艂y dotarcia do klienta, 偶eby przyci膮gn膮膰 jak najwi臋cej os贸b na stron臋. Zapominaj膮 jednak o tym, 偶e wi臋kszo艣膰 potencjalnych klient贸w wyjdzie ze strony, je偶eli ta nie za艂aduje si臋 do艣膰 szybko.

Szybka i dostosowana do urz膮dze艅 mobilnych strona b臋dzie znacznie lepszym narz臋dziem do zdobywania klient贸w. Wiele os贸b wychodzi ze strony, gdy musi czeka膰 na jej za艂adowanie wi臋cej ni偶 kilka sekund. Optymalizacja szybko艣ci oraz przystosowania dla urz膮dze艅 mobilnych to szeroki temat, ale istnieje kilka najwa偶niejszych kwestii.

Najwi臋ksze problemy zwi膮zane z szybko艣ci膮 strony, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak optymalizacji/minifikacji CSS/JS
  • u偶ywanie du偶ej ilo艣ci kodu CSS/JS
  • u偶ywanie du偶ej ilo艣ci wtyczek
  • brak kompresowania plik贸w graficznych
  • u偶ywanie grafik w rozdzielczo艣ciach wi臋kszych ni偶 jest to potrzebne
  • u偶ywanie du偶ej ilo艣ci zewn臋trznych bibliotek
  • u偶ywanie PHP starszej ni偶 7.1
  • brak asynchronicznego 艂adowanie plik贸w CSS/JS

Nieprzystosowanie do urz膮dze艅 mobilnych

Ponad po艂owa polskiego ruchu odbywa si臋 za pomoc膮 urz膮dze艅 mobilnych. Je艣li Twoja strona nie jest dostosowana do ma艂ych ekran贸w, tracisz potencjalnych klient贸w. Google coraz rzadziej pokazuje wyniki wyszukiwania prowadz膮ce do stron, kt贸re nie s膮 dostosowane do mobile.

Je艣li Twoja stronie nie jest dostosowana do ma艂ych ekran贸w, prawdopodobnie b臋dziesz musia艂 zadba膰 o jej now膮 wersj臋.

Wszelkie b艂臋dy zwi膮zane z adresami URL

Adresy URL to jeden z najwa偶niejszych czynnik贸w zwi膮zanych z SEO. Roboty skanuj膮 stron臋 w艂a艣nie po tych adresach. Adresy URL powinny posiada膰 w艂a艣ciw膮 struktur臋 oraz by膰 proste dla u偶ytkownika. Wa偶ne jest, aby jedna tre艣膰 (podstrona) by艂a dost臋pna tylko pod jednym adresem URL.

Istnieje kilka zasad dotycz膮cych budowy adres贸w URL, s膮 one istotne zar贸wno z punktu widzenia SEO jak i UX. Najwa偶niejsz膮 z nich jest budowanie adres贸w URL w taki spos贸b, by m贸wi艂y o tre艣ci podstrony. Dzi臋ki temu, u偶ytkownik wie, co czeka go po klikni臋ciu w link, przez co ch臋tniej wykona t膮 czynno艣膰.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z adresami URL, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • adresy URL niezrozumia艂e dla u偶ytkownika
  • u偶ywanie du偶ej ilo艣ci parametr贸w w adresach
  • zbyt d艂ugie adresy
  • upychanie s艂贸w kluczowych w adresach
  • dost臋pno艣ci jednej tre艣ci na kilku adresach URL
  • brak przekierowa艅 po zmianie adres贸w URL
  • u偶ywanie znak贸w specjalnych w adresach (polskie znaki)

Niepoprawne wdro偶enie rel=”canonical”

Kanoniczny adres URL to adres strony, kt贸r膮 Google uznaje za najbardziej reprezentatywn膮 spo艣r贸d zbioru duplikat贸w stron w witrynie. Je艣li na przyk艂ad tre艣膰 ma kilka adres贸w URL tej samej strony (za艂贸偶my domena.pl?parametr=1234 i domena.pl/parametr/1234), Google wybiera jeden z nich jako kanoniczny.

Je艣li witryna posiada stron臋, kt贸r膮 mo偶na otworzy膰 przy u偶yciu wielu adres贸w URL, lub wiele stron o podobnej tre艣ci (na przyk艂ad stron臋 w wersji na komputery i urz膮dzenia mobilne), dla robota Google b臋d膮 to zduplikowane wersje tej samej strony. Robot wybierze jeden adres URL jako wersj臋 kanoniczn膮 i go zaindeksuje. Aby wskaza膰 Google w艂a艣ciwe adresy URL, nale偶y stosowa膰 parametr rel=”canonical” wskazuj膮cy na po偶膮dane adresy URL.

B艂臋dy zwi膮zane z rel=”canonical”, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO

  • brak linku kanonicznego
  • brak absolutnej 艣cie偶ki do strony w rel=”canonical”
  • canonical wskazuj膮cy na inn膮 (najcz臋艣ciej nadrz臋dn膮 podstron臋)
  • niepoprawne u偶ywanie linku kanonicznego w paginacji

Niepoprawna semantyka HTML

Semantyka HTML to zestaw zasad, kt贸re powinny by膰 stosowane podczas budowy strony w j臋zyku HTML5. Nowe znaczniki wprowadzone w wersji 5 HTML, pomagaj膮 robotom wyszukiwarek kontekstowo rozumie膰 tre艣ci. Na przyk艂ad:

  • znacznik <main> – zawiera g艂贸wn膮 cz臋艣膰 strony
  • znacznik <header> – zawiera nag艂贸wek strony
  • znacznik <footer> – zawiera stopk臋 strony
  • znacznik <article> – zawiera g艂贸wn膮 tre艣膰 strony (wa偶n膮 dla robot贸w)
  • znacznik <aside> – zawiera poboczn膮 tre艣膰 strony (mniej wa偶n膮 dla robot贸w)

Wi臋kszo艣膰 stron nie u偶ywa poprawnej semantyki HTML5. Warto poprawi膰 ten aspekt, aby u艂atwi膰 skanowanie robotom ca艂ej strony. Najwa偶niejsze jest w艂a艣ciwe u偶ywanie znacznik贸w main, section, aside, article, kt贸re definiuj膮 rodzaj tre艣ci, jaki si臋 w nich zawiera.

Naczesze problemy zwi膮zane ze semantyk膮 HTML, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak u偶ywania sk艂adni HTML5
  • u偶ywanie element贸w HTML5 niezgodnie z ich przeznaczeniem
  • niepoprawne zagnie偶d偶anie poszczeg贸lnych element贸w semantycznych

Niepoprawne stosowanie danych strukturalnych lub ich brak

Dane strukturalne to rozszerzone opisy stron internetowych wy艣wietlane w wynikach wyszukiwania Google. Poza standardowymi elementami, czyli tytu艂em i opisem strony, zawiera膰 mog膮 bardzo wiele r贸偶nych dodatkowych element贸w takich jak np. cena, dost臋pno艣膰 i stan produktu, liczba opinii i 艣rednia ocena u偶ytkownik贸w, zdj臋cia, miejsce i data wydarzenia.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z danymi strukturalnymi, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak danych strukturalnych
  • u偶ywanie danych strukturalnych niezgodnych z przeznaczeniem
  • b艂臋dy wdro偶eniowe zwi膮zane z niepoprawnym formatem

Brak breadcumbs

Breadcrumbs to wa偶ny element pokazywania struktury strony robotom wyszukiwarek. Jego poprawne wykonanie pozytywnie wp艂ywa na linkowanie wewn臋trzne. 艢cie偶ka prezentowana przez Breadcrumbs powinna by膰 prezentowana na podstawie struktury strony.

Licz膮c od prawej strony, pierwszym elementem 艣cie偶ki powinna by膰 bie偶膮ca strona, nast臋pnym strona nadrz臋dna tej strony. Kolejny element to kolejna strona nadrz臋dna itd. Ostatnim elementem (lub pierwszym od lewej) powinna by膰 strona g艂贸wna. Dodatkowo, menu okruszkowe powinno u偶ywa膰 danych strukturalnych, kt贸re informuj膮 roboty o strukturze strony.

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z breadcumbs, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak menu okruszkowego
  • brak danych strukturalnych opisuj膮cych breadcumbs
  • okruszki nieodzwierciedlaj膮ce struktur臋 strony
  • brak link贸w w okruszkach
  • linki do stron nieistniej膮cych w strukturze strony

Niepoprawne wdro偶enie wersji j臋zykowych

Google rozpoznaje poszczeg贸lne wersje j臋zykowe, ale warto jest pom贸c robotom w tej kwestii i pokaza膰 zale偶no艣ci mi臋dzy poszczeg贸lnymi podstronami i ich wersjami w innych j臋zykach. Dzi臋ki temu wyszukiwarka Google skieruje u偶ytkownik贸w do najodpowiedniejszej wersji strony na podstawie j臋zyka lub regionu.

Wskazywanie pozosta艂ych wersji j臋zykowych polega na dodawaniu do nich link贸w za pomoc膮 atrybutu hreflang, kt贸ry jest umieszczany w sekcji <HEAD> strony.

Atrybut ten wygl膮da w nast臋puj膮cy spos贸b:

<link rel=”alternate” hreflang=”kod_jezyka” href=”url_strony” />

Najcz臋stsze b艂臋dy zwi膮zane z wersjami j臋zykowymi, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak u偶ywania link贸w hreflang w witrynach wieloj臋zycznych
  • brak u偶ywania pe艂nych adres贸w (wraz z protoko艂em)
  • niesp贸jne adresowanie w atrybutach hreflang
  • brak link贸w powrotnych
  • u偶ywanie niepoprawnych kod贸w regionalnych

Paginacja

Paginacja to podzielenie pewnych zasob贸w i wy艣wietlanie ich w cz臋艣ciach. Na przyk艂ad, gdy sklep ma 1000 produkt贸w, te pokazywane s膮 w cz臋艣ciach po 50 na jednej podstronie. W ten spos贸b powstaj膮 kolejne strony kategorii produkt贸w lub wpis贸w na blogu. To dobre rozwi膮zanie ze wzgl臋du na du偶e ilo艣ci zasob贸w, jakie mog膮 by膰 艂adowane na raz. Nale偶y jednak pami臋ta膰, aby zachowa膰 pewne zasady zwi膮zane z paginacj膮. Dzi臋ki temu roboty Google b臋d膮 w stanie poprawnie skanowa膰 produkty wylistowane na stronach paginacji.

Najwa偶niejsze b艂臋dy zwi膮zane z paginacj膮 to, kt贸re napotykamy podczas audyt贸w SEO:

  • brak unikalnych tytu艂贸w dla ka偶dej strony (wystarczy doda膰 numer strony do title)
  • powielenie tre艣ci tekstowych na ka偶dej stronie paginacji
  • pierwsza strona paginacji dost臋pna pod adresem g艂贸wnym oraz pod adresem z pierwszym numerem strony
  • u偶ywanie linku kanonicznego wskazuj膮cego na niew艂a艣ciwy adres URL

Podsumowanie

Istniej膮 trzy podstawowe rodzaje b艂臋d贸w, kt贸re napotykamy podczas robienia audyt贸w SEO:

  1. B艂臋dy strategiczne zwi膮zane z planowaniem struktury i rozmieszczeniem s艂贸w kluczowych.
  2. B艂臋dy zwi膮zane z tre艣ci膮 strony.
  3. B艂臋dy technicznie zwi膮zane z dzia艂aniem samej strony.

Aby zdobywa膰 klient贸w z Google, musisz wyeliminowa膰 wszystkie najwa偶niejsze b艂臋dy z ka偶dej z grup. Dobrze przygotowana pod wzgl臋dem technicznym strona, ale nieposiadaj膮ca zaplanowanej tre艣ci nie ma szans na wysokie pozycje. Z drugiej strony, witryna z poprawn膮 struktur膮 i tre艣ci膮, kt贸rej nie da si臋 indeksowa膰, mo偶e nigdy nie pojawi膰 si臋 w Google.

Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO?

Chcia艂by艣, aby Twoja strona by艂a wysoko w Google, a do tego, 偶eby generowa艂a zapytania od potencjalnych klient贸w?
Poprawimy j膮 pod k膮tem SEO.

Tylko kompleksowe podej艣cie do tematu pozwoli na sukces i coraz wi臋ksz膮 ilo艣膰 klient贸w z darmowych wynik贸w wyszukiwania. Mam nadzieje, 偶e przekona艂em Ci臋 do zrezygnowania z darmowego audytu SEO. Znacznie lepiej jest wykona膰 taki audyt na w艂asn膮 r臋k臋.

Pami臋taj, aby skupi膰 si臋 narzeczach naprawd臋 wa偶nych. Drobne techniczne poprawki zostaw na koniec, natomiast zacznij od analizy s艂贸w, konkurencji oraz od budowy w艂a艣ciwej struktury strony i jej tre艣ci. To nieunikniona droga na szczyt!

FAQ

馃憠 Dlaczego audyt SEO nie mo偶e by膰 darmowy?

Audyt SEO opiera si臋 o r臋czne analizy strony, s艂贸w kluczowych i konkurencji. Czas przygotowywania audyty waha si臋 od 20 do 40 godzin. Nikt nie zrobi tego za darmo.

馃憠 Co w takim razie robi膮 narz臋dzia do darmowych audyt贸w SEO?

Narz臋dzia, kt贸re mo偶na spotka膰 online, s艂u偶膮 tylko cz膮stkowym analizom i maj膮 jedno zadanie 鈥 nastraszy膰 potencjalnego klienta, 偶e jego strona jest 藕le zbudowana, aby ten zg艂osi艂 po us艂ug臋 SEO.

馃憠 Czy mog臋 sam wykona膰 audyt SEO?

Tak, ka偶dy mo偶e wykona膰 pe艂ny audyt SEO samodzielnie. Wystarczy przeczyta膰 ten poradnik i po艣wi臋ci膰 sporo czasu na analizy.

馃憠 Ile kosztuje profesjonalny Audyt SEO?

Koszt audytu zale偶y g艂贸wnie od zakresu prac oraz wielko艣ci biznesu. Zapraszamy do zapoznania si臋 z naszym cennikiem audytu SEO.