Octamedia · Willowa 18/21 · 20-819 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
Specyfikacja SEO

Specyfikacja SEO strony internetowej

Zlecając przygotowanie strony internetowej na pewno zastanawiasz się czy firma, którą wybrałeś do jej wdrożenia jest w stanie przygotować całość w sposób optymalny dla wyszukiwarek internetowych. Oto prosta ściągawka, która pomoże Ci zlecić budowę strony z uwzględnieniem kilku istotnych elementów, które zazwyczaj są pomijane.

Wpis ten prezentuje najważniejsze informacje jeżeli chodzi o przygotowanie strony czysto techniczne. Jeszcze przed wdrożeniem technicznym strony powinieneś zadbać o dokładną analizę słów kluczowych, które przyniosą Ci klientów oraz przynajmniej prosty zarys strategii SEO, która pomoże zapanować nad treścią oraz optymalizacją całego serwisu.

Specyfikacja w punktach

Poniżej znajdziesz ogólną listę rzeczy, które powinne być uwzględnione podczas budowy nowej strony.

Indeksowanie & Crawlowanie

  • strona powinna posiadać wersję mobilną (najlepiej RWD)
  • treści na wersji mobilnej powinny być takie same jak na desktopowej
  • roboty wyszukiwarek muszą poprawnie renderować stronę (zarówno mobile jak i desktop)
  • zasoby potrzebne do renderowania (css, js) powinny być publicznie dostępne
  • strona powinna używać tylko jednej wersji domeny (www lub bez www)
  • strona powinna używać tylko jednego protokołu (preferowany https)
  • strony, które nie mają na celu pozyskiwania ruchu nie powinny być indeksowane, a linki do nich powinny być opatrzone atrybutem nofollow

Adresy URL

  • każda podstrona w serwisie powinna występować tylko pod jednym adresem URL
  • treść adresu URL podstrony powinien wstępnie mówić o jej treści
  • adresy URL nie powinny zawierać parametrów, które nie zmieniają treści strony

Optymalizacja treści

  • każda podstrona powinna posiadać swoją unikalną treść (minimum 1000 zzs)
  • każda podstrona powinna posiadać unikalny tag <title> mówiący o treści tej strony
  • każda podstrona powinna posiadać unikalny nagłówek (najlepiej różny od tagu title)
  • każda podstrona powinna poprawnie używać semantyki HTML5
  • każda podstrona powinna używać poprawnej struktury nagłówków
  • każda podstrona powinna posiadać poprawny parametr canonical
  • wyniki wyszukiwania w witrynie nie powinny być indeksowane

Optymalizacja techniczna

  • czas ładowania strony poniżej 2s
  • zminifikowane oraz scalone zasoby (js, css)
  • optymalne rozmiary grafik (nie większe niż wymagane)
  • nazwy plików graficzny oraz ich atrybutu ALT mówiące o treści obrazka
  • automatycznie generowana mapa strony XML
  • automatycznie generowana mapa strony HTML
  • przyjazne adresy URL
  • strona błędu 404 zaprojektowana by pomóc odnaleźć się użytkownikom

Nawigacja

  • linki w menu głównym w znacznikach <a> (bez używania js)
  • nawigacja okruszkowa
  • poprawne linkowanie wewnętrzne

Wersje językowe

  • każda wersja językowa powinna posiadać własny adres URL
  • każda podstrona powinna mieć atrybut hreflang, pokazujący jej pozostałe wersje w innych językach
  • nie należy używać innego języka niż dane w konkretnej wersji językowej (np. treści polskie w wersji EN)

Działanie CMS

  • Możliwość edycji wszystkich treści
  • możliwość definiowania wzorów title/description/h1
  • możliwość nadpisywania wygenerowanego title/desc/h1 własnym na poziomie danej strony (adresu URL)
  • możliwość definiowania treści adresu URL
  • przekierowanie 301 po zmianie adresu URL (stary -> nowy)
  • możliwość generowania własnych przekierowań 301
  • możliwość edycji meta robots na poziomie adresu URL

Dlaczego te elementy są tak istotne?

Dopilnowanie tych kilku podstawowych elementów pozwoli Ci uniknąć wielu problemów w przyszłości. Google, aby móc szybko odpowiadać na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę musi znać odpowiedzi już wcześniej. Dlatego roboty Google i innych wyszukiwarek nieustannie skanują internet, by katalogować strony internetowe w swoim indeksie. Ułatwianie im tego procesu jest niezwykle istotne dla obecności Twojej firmy w wyszukiwarce.

Pozwól robotom łatwo skanować Twoją witrynę

Roboty wyszukiwarek z technicznego punktu widzenia są zwykłymi skanerami, które skanują adresy URL znalezione na stronie. Tak więc, Google operuje na adresach URL i jest to najważniejsza kwestia jaką musisz zrozumieć i o jakiej zawsze musisz pamiętać.

Dla Googlebota, każdy osobny adres URL stanowi osobną stronę i z pewnością spróbuje on sprawdzić, każdy taki adres w obrębie Twojej domeny. Taki sposób skanowania strony internetowej stanowi problem, gdy ta zbudowana jest niepoprawnie. Generowanie niepotrzebnych, zbędnych adresów URL powoduje, że roboty po prostu się gubią.

Dla Google poniższe adresy URL to zupełnie inne strony, nawet gdy wyświetlają one tą samą treść:

  • twojastrona.pl
  • www.twojastrona.pl
  • twojastrona.pl/index.php
  • www.twojastrona.pl/index.php
  • twojastrona.pl/index.html
  • www.twojastrona.pl/index.html
  • twojastrona.pl/?parametr=wartosc
  • www.twojastrona.pl/?parametr=wartosc

Sama strona główna serwisu może być dostępna pod wieloma adresami URL, powoduje to przede wszystkim problem duplikacji treści. Google po prostu nie wie, która z wersji jest właściwa i którą należy zaprezentować w wynikach wyszukiwania.

Problem z kilkunastoma adresami URL, prezentującymi stronę główną nie jest najgorszym jaki może napotkać robot wyszukiwarki bo tutaj robot prawdopodobnie sobie poradzi i podejmie właściwą decyzję. Jednak wyobraź sobie sklep internetowy, który ma zbudowany system filtrowania produktów bazujących na parametrach znajdujących się adresach URL. Jeden sklep może wygenerować miliony kombinacji takich adresów, a Google musi wejść na każdy z nich.

Oczywiście, Google nie ma zasobów, by skanować tak wielki zakres adresów URL. Zazwyczaj sprawdzi małą część tych adresów i przejdzie do skanowania innej domeny. Z punktu widzenia biznesu, istotnym jest aby Google skanował najważniejsze strony, które mogą przyciągnąć klientów. Dobrze zbudowana strona pozwala opanować sytuację i doprowadzić do tego, że roboty zobaczą każdą istotną dla Ciebie podstronę.

Przygotuj optymalizację treści podstawowych elementów

Google skanuje strony ponieważ, chce poznać ich zawartość. Dzięki temu wie na jakich stronach znajdują się odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania. Każdy adres URL zawiera jakąś treść, która powinna być przydatna osobom szukających informacji w wyszukiwarkach. Reprezentacją każdego adresu URL są jego metadane takie jak title czy description. To te elementy (w uproszczeniu) odpowiadają za to co pojawia się w wyszukiwarce jako link oraz opis danej strony.

Title to jeden z najważniejszych elementów optymalizacyjnych. Powinien on w około 60-70 znakach zawrzeć całą treść strony. Dzięki poprawnej optymalizacji znacznika title Google wyświetli daną stronę na zapytania użytkowników.

Z punktu widzenia Google, każdy zaindeksowany adres URL powinien zawierać inną treść, co oznacza, że każdy adres URL powinien posiadać unikalny title opisujący swoją zawartość.

Zbuduj logiczną strukturę

Kolejną podstawową rzeczą związaną z budową strony internetowej pod wyszukiwarki jest jej odpowiednia struktura. Google nie nie tylko skanuje treści stron, ale stara się też zrozumieć informacje oraz zależności między tymi informacjami na stronie.

Google określa strukturę na podstawie linkowania wewnętrznego podążając za linkami w obrębie witryny. Dlatego tak ważne jest, aby zarówno struktura jak i linkowanie wewnętrzne było dobrze przemyślane. Menu główne powinno kierować do najważniejszych sekcji strony, z kolei sekcje te powinne linkować do elementów związanych głównie z temetem tej części strony.

Odpowiedni podział na sekcje, kategorie i elementy treści pozwoli łatwo zapanować nad chaosem w linkowaniu wewnętrznym i sprawić by Google zrozumiało kontekst strony jako całości, a nie tylko pojedynczych adresów URL.

Co mi da trzymanie się tych wytycznych?

Dodanie tylko kilku punktów do własnej specyfikacji pozwoli Ci przede wszystkim oszczędzić czas i pieniądze. W przypadku, gdy zaczniesz współpracę z profesjonalną agencją SEO, pierwszą czynnością z jaką będziesz miał do czynienia będzie Audyt SEO. Analiza Twojej strony wykaże większość błędów, a Ty zapłacisz za ich naprawę. Dlatego, jeżeli poważnie podchodzisz do zdobywania klientów z wyszukiwarek – weź pod uwagę techniczne elementy usprawniające ich skanowanie robotom.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Jak jeden z naszych klientów zwiększył wartościowy ruch oraz przychody dzięki reklamie w wyszukiwarkach?

Zobacz Case Study →
Maciej Cherubin
Maciej Cherubin
Zajmuję się pozyskiwaniem klientów oraz zwiększeniem sprzedaży za pomocą wyszukiwarki Google. Przygotowuje strategie pozyskiwania wartościowego ruchu z SEO oraz Google Ads, które realnie zwiększają zyski.

Napisz komentarz