Octamedia · Willowa 18/21 · 20-819 Lublin
697 617 182
kontakt@ocmd.pl
optymalizacja seo sklepu internetowego

Optymalizacja SEO sklepu internetowego – krok po kroku

Ruch z wyszukiwarek w e-commerce to podstawa. Duża część potencjalnych klientów trafia do Twojego sklepu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Każdy użytkownik jest inny i każdy inaczej szuka Twoich produktów. Odpowiednia optymalizacja SEO pozwoli Ci dotrzeć do możliwie największej grupy konsumentów. Zobacz jak poprawić sklep i sprawić, by pojawiał się w wynikach wyszukiwania na jak najwięcej fraz związanych z Twoim biznesem.

Research słów kluczowych

Pierwszym krokiem do poprawnej optymalizacji sklepu internetowego jest poznanie klientów i tego jak szukają produktów. Musisz wiedzieć jak wybrać słowa kluczowe. To na tej podstawie zbudujesz później odpowiednią strukturę słów i adresów URL. Na tym etapie nie musisz wybierać poszczególnych słów kluczowych. Jedyne co teraz potrzebujesz to znajomość całego spektrum grup słów np.:

  • wszystko co związane z gitarami
  • wszystko co związane z perkusjami
  • wszystko co związane z pianinami

Znajdź tematy, które są powiązane z Twoim sklepem czy nawet całą branżą. Informacje uzyskane w ten sposób pomogą Ci w dalszych etapach optymalizacji.

Struktura sklepu

Struktura Twojego sklepu musi być logiczna i dobrze poukładana zarówno z punktu widzenia biznesowego, ale także z punktu widzania użytkowników. Musisz pamiętać, aby uwzględnić intencje zawarte we wpisanej frazie. Treść słowa kluczowego mówi o tym, co użytkownik chce zobaczyć. np:

  • sklep z gitarami” – użytkownik powinien trafić na stronę główną, nie wiesz jaki asortyment go interesuje i co chce kupić. Gdy trafi na stronę główną użyje nawigacji by zacząć szukać,
  • gitary klasyczne” – użytkownik powinien trafić na stronę z ogólną listą gitar klasycznych, bo nie wiesz jakiej konkretnej gitary szuka,
  • gitary klasyczne yamaha” – użytkownik powinien trafić na tą samą listę co powyżej, ale zawężoną o producenta Yamaha.

Podział produktów

W zależności od posiadanego asortymentu oraz wiedzy na temat tego jak potencjalni klienci szukają Twoich produktów należy zbudować odpowiedni podział. Głównym podziałem w sklepie zazwyczaj są kategorie, ale w dużych systemach e-commerce istnieje wiele dodatkowych taksonomii. Produkty można bowiem podzielić wg producentów, rozmiarów, kolorów, typów, i innych istotnych z punktu widzenia użytkownika parametrów.

Kupujący używają często bardzo szczegółowych fraz typu “buty sportowe nike czarne 42”. Osoba wpisująca taką frazę powinna trafić do kategorii butów sportowych zawężonych o produkty firmy nike, kolory czarnego oraz rozmiaru 42 – przecież nic innego go nie interesuje!

Ułożenie takiej struktury jest trudne i należy to dokładnie przemyśleć. Aby, taki podział miał sens Twój sklep musi mieć dużą ilość produktów. Taki układ powoduje powstanie wiele tysięcy, a nawet milionów kombinacji i musisz panować nad crawlowaniem oraz indeksacją.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to po prostu sposób w jaki poszczególne sekcje sklepu linkują do innych. Musisz zachować odpowiednią strukturę w linkowaniu wewnętrznym. Struktura ta, powinna być odzwierciedlona w układzie menu głównego, menu bocznym, okruszkach, czy linkowaniu produktów podobnych. Oto kilka ważnych zasad:

  • menu główne powinno linkować do najistotniejszych kategorii,
  • strona główna powinna linkować do wszyskich kategori pierwszego rzędu (poza menu),
  • menu boczne (drzewo kategorii) powinno być dynamiczne, a linki do kategorii niższego rzędu powinny być widoczne na stronie nadrzędnej tych kategorii,
  • używaj okruszków (breadcrumbs),
  • nie linkuj do niepowiązanych tematycznie kategorii (np kategoria gitary linkująca do bębenków).

Możliwości crawlowania Twojego sklepu

Musisz zdać sobie sprawę, że Google czy roboty innych wyszukiwarek codziennie skanują Twój sklep, robią to po to by oceniać stronę i umieszczać ją w odpowiednim miejscu rankingu. Aby efektywnie skanować miliony stron dziennie Google musi ograniczać czas spędzony na poszczególnej domenie. Twoim zdaniem jest jak najlepiej wykorzystać ten czas, musisz po prostu sprawić by roboty odwiedzały tylko istotne adresy URL Twojego sklepu. Jak to zrobić i jakie narzędzia Ci w tym pomogą?

Informacje w Google Search Console

Google Search Console to narzędzie, z którym musisz się zaprzyjaźnić. Oprócz informacji o wyświetleniach czy kliknięciach z wyników wyszukiwania, narzędzie dostarcza wiele informacji na temat procesu crawlowania Twojego sklepu.

Dowiesz się z niego o wszelkich błędach napotkanych przez roboty i poznasz problematyczne adresy URL Twojej strony. GSC pokaże Ci też jaki jest stan indeksowania domeny oraz ile czasu poświęca na skanowanie całej strony.

Wersja beta narzędzia podpowiada więcej informacji takich jak poszczególne stany w procesie przetwarzania. Nowa wersja GSC, która jest jeszcze w fazie beta pokazuje nawet poszczególne adresy oraz ich statusy.

Narzędzia do crawlowania takie jak Screaming Frog

Screaming Frog to jedno z narzędzi do skanowania stron internetowych, przydaje się w diagnozowaniu problemów czy audytach SEO. Za jego pomocą można symulować zachowanie GooleBota skanującego stronę. Zarówno Google jak i narzędzia takie jak Screaming Frog bazują na adresach URL strony i internetowej – jeżeli Twój sklep ma znacznie więcej adresów niż zakładasz to możliwe, że niepotrzebnie marnujesz zasoby. Jaka jest odpowiednia ilość adresów URL? Liczba ta, to suma wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO stron tj.:

  • liczba produktów (+ ewentualnie ich wariantów)
  • liczba kategorii i podkategorii (+ ewentualne wariacje z innymi podziałami, które są niezbędne)
  • liczba producentów
  • liczba innych elementów podziału
  • liczba strony statycznych (np blog, strony z promocjami)

Liczba ta nie musi być dokładna, zwłaszcza że stosowanie różnych filtrowań, które chcemy, aby pojawiały się w wynikach wyszukiwania może jeszcze utrudnić sprawę. Wystarczy że sprawdzisz skalę zjawiska.

Jeżeli Twój sklep ma 10 000 produktów i kilkadziesiąt kategorii, a komenda site:domena.pl użyta w Google zwraca ponad milion wyników musisz zastanowić się skąd te wszystkie adresy się wzięły. Czy na pewno chcesz, aby były widoczne w wynikach wyszukiwania, a co więcej aby Google marnował czas na ich skanowanie?

Nawigacja fasetowa, filtry i sortowania

Problem dużej ilości zbędnych adresów URL, które są skanowane i indeksowane dotyczy większości sklepów. Wynika to głównie z niewiedzy developerów, którzy nie zwracają uwagę na olbrzymie ilości generowanych adresów URL. Dlaczego to jest takie ważne? Wyobraź sobie sklep z butami. Podzielmy buty na producentów, kolor i rozmiar:

Producent Kolor Rozmiar
Nike Czarne 40
Adidas Białe 41
Reebook Czerwone 42
Puma Szare 43
Lacoste Niebieskie 44
Kappa Zielone 45
New Balance Pomarańczowe 46

Wynikiem kombinacji filtrów z tabelki powstanie aż 343 adresów URL. W sklepach zazwyczaj mamy więcej niż 7 producentów czy kolorów, zdarza się że są ich setki. Do tego sklep może mieć kilkadziesiąt kategorii: buty sportowe, buty zimowe itd. To jeszcze nie wszystko, bo podział na 3 filtry nie jest największym, zobacz przykład sklepu x-kom:

Przykład zaawansowanego filtrowania produktów
Przykład zaawansowanego filtrowania produktów

Kilkanaście kategorii komputerów pomnożone przez ogrom filtrów daje milionowe ilości kombinacji powstałych adresów URL. Bez odpowiedniego przygotowania roboty indeksujące po prostu się gubią i nie są w stanie ocenić wagi każdego z adresów. Twoim celem powinno być doprowadzenie do stanu, w którym roboty skanują i indeksują tylko adresy mające na celu generowanie ruchu z wyszukiwarek.

Jak sobie poradzić z crawlowaniem i indeksowaniem?

Istnieje kilka technik na zapanowanie nad crawlowaniem i indeksowaniem sklepu internetowego. Zanim jednak przystąpisz do technicznej optymalizacji sklepu, zastanów się jakie strony chcesz pokazać w Google? Pomocna okaże się tutaj analiza słów wykonana wcześniej, na jej podstawie jesteś w stanie ocenić czy użytkownicy szukają Twoich produktów używając np. kolorów, rozmiarów itp. Z taką wiedzą możesz dopiero przystąpić do optymalizacji i zablokować resztę zbędnych adresów przed robotami wyszukiwarek.

Indeksowanie

Wykluczenie zbędnych stron z indeksu Google jest możliwe za pomocą kilku sposobów:

  • użycie meta tagu robots o wartości noindex,
  • wysłanie nagłówka X-Robots-Tag: noindex,
  • blokowanie adresów zawierających dany parametr w pliku robots.txt,
  • zablokowanie danych parametrów w Google Search Console,
  • użycie tagu kanonicznego
  • używanie rel=”nofollow” w linkach wewnętrznych, kierujących do niepożądanych stron.

Używając powyższych sposobów jesteś w stanie zapanować nad indeksowaniem stron w Google. Czasami nie wystarcza użycie jednego z nich, a dopiero kombinacja kilku pozwoli osiągnąć pożądany efekt.

Crawlowanie

Nie masz już niepożądanych stron w indeksie, ale niestety to jest dopiero połowa sukcesu. Kilka zaprezentowanych sposobów polega na blokowaniu adresu na poziomie tego adresu tj. robot musi i tak wejść na ten adres, żeby się dowiedzieć blokującym go parametrze. Co prawda, strona nie zostanie zaindeksowana, ale nadal marnujemy zasoby – Google indeksuje tylko 500 adresów, ale może skanować setki tysięcy.

Aby poprawić sytuację należy zwrócić szczególną uwagę na blokowanie robotów z poziomu pliku robots.txt. Większość robotów respektuje ten plik i nie zagląda w zablokowane w nim adresy. Warto też mimo wszystko te same adresy zablokować w Google Search Console. Na koniec zadbaj by do niechcianych stron prowadziły linki opatrzone atrybutem rel=”nofollow”. Taka kombinacja powinna oszczędzić zasoby robotów, dzięki czemu skupią się one na właściwych adresach.

Mapa XML

Mapa strony czy sklepu w formacie XML to nieoceniony sposób na poprawną i znacznie szybszą indeksację. Powinna ona zawierać wszelkie adresy URL, które chcemy aby były indeksowane. Oprócz produktów należy w niej umieścić też kategorie i pożądane filtrowania. Dodaj mapę swojego sklepu do Google Search Console. Jeżeli Twój sklep nie ma takiej funkcjonalności to jej stworzenie powinno być dla Ciebie priorytetem.

Paginacja a SEO

Wiele problemów z indeksowaniem może być związanych z paginacją sklepu. Wszystkie silniki sklepów internetowych mają taką funkcjonalność, ale nie wszystkie prawidłowo je wdrażają w kontekście wyszukiwarek. Jak prawidłowo powinna wyglądać paginacja w sklepie?

Tutaj mamy dwie szkoły. Pierwsza mówi, aby na każdej stronie paginacji umieścić tag kanoniczny wskazujący na pierwszą, główną stronę paginacji pokazując robotom, że to ta pierwsza jest najważniejsza. Drugą opcją jest używanie tagów rel=”next/prev”, które pokazują robotom następną oraz poprzednią stronę w serii paginacji.

W obu przypadkach dobrze jest oznaczyć linki do stron paginacji jako nofollow. Wyjątkiem będzie pierwsza strona oraz ewentualnie następna i poprzednia jeżeli skorzystasz z drugiego sposobu.

Eliminacja problemów z duplikacją treści

Duplikacja treści to częsty problem w sklepach i polega na tym, że dwa lub więcej adresy URL mają taką samą treść. Mogą to być zarówno adresy w obrębie jednej domeny (duplikacja wewnętrzna) jak i innych domen (duplikacja zewnętrzna). Zjawisko duplikacji treści ma negatywny wpływ na proces pozycjonowania sklepu internetowego, dlatego ważne jest aby zadbać o jak największą unikalność każdego z adresów. Jak nad tym zapanować?

  • używaj tylko jednej domeny – nie możesz dopuścić by Twój sklep pojawiał się pod inną nazwą (to częsty problem na platformach SaaS). Pamiętaj że www.domena.pl oraz domena.pl to też inne adresy (to samo tyczy się protokołu http/https),
  • nie indeksuj wersji deweloperskich – wersje testowe sklepu powinny być zablokowane dla robotów wyszukiwarek,
  • nie używaj parametrów w adresie URL, które nie zmieniają treści strony. Możesz też je zablokować w robots.txt czy Google Search Console,
  • nie zezwalaj na indeksowanie wyników wyszukiwania, w większości przypadków da to więcej problemów niż pożytku,
  • używaj tagu kanonicznego do wskazywania właściwych stron (na duplikatach oraz na stronie właściwej),
  • opisy tekstowe (np. opis kategorii czy produktu) umieszczaj tylko na stronie poświęconej tej kategorii/produktowi. Trzymaj się zasady “jeden opis – jeden adres URL”,
  • warianty produktów nie powinny mieć tych samych treści (chyba, że użyjesz canonicala),
  • Pamiętaj aby inne wersje językowe zawierały opisy w właściwym języku.

Ponad to wszystko pamiętaj, aby nie kopiować bezmyślnie opisów z innych miejsc. Wiele sklepów kopiuje opisy produktów od producentów, hurtowni czy nawet konkurencji. Google uwielbia unikalne treści, dlatego warto zadbać o wartościowe opisy. Oczywiście nie można też popadać w skrajności i przypisywać specyfikacje na własne słowa. Nierealnym jest też, zapisywanie opisów leków czy ich ulotek – w takich i podobnych sytuacjach lepiej jest zadbać o inną unikalną treść taką jak np opinie użytkowników czy recenzje.

Thin content

Oprócz duplikacji treści istnieje zjawisko thin content, które także może powodować problemy z indeksowaniem, a nawet doprowadzić do kary algorytmicznej nałożonej na stronę. Thin content to po prostu słaba jakość treści lub jej brak na poszczególnych adresach URL. Nie możesz dopuścić, aby roboty wyszukiwarek trafiały na prawie puste strony w Twoim sklepie.

Dobrym przykładem thin content jest omawiane wcześniej filtrowanie, a raczej jego implementacja pozwalająca na indeksowanie wyników filtrowania, które mają bardzo mało produktów. Np filtr wybierający zielone buty nike w rozmiarze 41 zawiera tylko jeden produkt. O ile pojedyncze przypadki nie stanowią problemu, to w większej skali zjawisko to może doprowadzić do konsekwencji związanych z widocznością strony.

Optymalizacja treści w sklepie

Po poprawieniu problemów z właściwą indeksacją i duplikacją Twój sklep jest gotowy na optymalizację treści. Dopiero w tym kroku realnie wpłyniesz na wzrost widoczności w internecie. Pamiętaj, że najlepsza optymalizacja SEO jest poparta wcześniej wykonaną analizą słów kluczowych, to na jej będziesz opierać swoje decyzje. Zacznij od wypisania wszystkich adresów URL sklepu oraz przypisania do grupy słów. Nie skupiaj się jeszcze na poszczególnych słowach. Jeżeli chcesz, opisz adres jednym zdaniem np. “wszystkie słowa związane z laptopami firmy asus”.

Dopiero w następnej kolumnie, do każdego z adresów w sklepie przypisz konkretne frazy kluczowe. Wybierz 5 najważniejszych/najbardziej wyszukanych. Postaraj się, aby każda fraza pojawiła się tylko raz w obrębie całego sklepu tj. nie możesz przypisać jednej frazy do wielu adresów URL. Pozwoli Ci to uniknąc zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, czyli walki kilku podstron sklepu o to samą frazę w wynikach wyszukiwania.

Nie wybieraj też fraz bardzo podobnych do siebie, (np liczba mnoga i pojedyncza). Wystarczy jedna wersja takiego słowa, postaraj się za to odnaleźć jak najwięcej słów komplementarnych, czyli opisujących produkt np. “tanie”, “modne”, “stylowe” itp.

Title, description, H1, H2

Tag title, meta tag description oraz nagłówki to bardzo ważna część optymalizacji treściowej w sklepie. To treść title oraz description pojawia się w wynikach wyszukiwania reprezentując Twoją stronę. Musisz zadbać, o to by cały sklep miał poprawnie zoptymalizowane wszystkie te elementy, każdy adres URL musi mieć unikalny title, description oraz nagłówki H1,H2.

Nie oznacza to jednak, że musisz ręcznie napisać treści wszystkich elementów. Na pewno część z nich będzie wymagała napisania od nowa, ale zazwyczaj robi się to dla najbardziej istotnych adresów URL. Co z resztą? Wystarczy użyć pewnych schematów i zmiennych. Dobre silniki sklepów internetowych dają możliwość ustalenia, szablonów tytułów i description. Możesz napisać uniwersalną treść używając do tego dostępnych zmiennych.

Element Szablon
Title [nazwa_produktu] – sklep internetowy [nazwa_sklepu]
Description Sklep internetowy [nazwa_sklepu] oferuje najlepszej jakości [nazwa_produktu] w atrakcyjnej cenie – Kup już teraz!
H1 [nazwa_produktu]

W przypadku adresów URL, które są najważniejsze z punktu widzenia biznesu warto jest napisać dedykowane treści poprzedzając ich redakcję wybraniem odpowiednich słów kluczowych. Podczas początkowej analizy przypisywałeś URL’om jedynie opis (np. wszystko co związane z gitarami akustycznymi itp.) Teraz musisz wybrać jak najwięcej unikalnych wyrazów bezpośrednio z gitarami akustycznymi, będa to składowe wyrazy fraz (gitara, akustyczna, dobra, rodzaje, dla początkujących, rozmiary itp). Na tej podstawie ułóż właściwe elementy unikalne dla tej strony.

Opisy produktów, kategorii i producentów

Każda unikalna treść znajdująca się pod adresem URL zwiększa jego wartość, dodawaj unikalne treści wszędzie tam gdzie chcesz zyskać dodatkowy ruch. Dokładnie opisuj produkty, dodawaj zdjęcia i umieszczaj filmy.

W treściach tekstowych umieszczaj istotne dla produktu słowa kluczowe, nie tylko te główne jak nazwa czy rodzaj produktu – używaj wyrazów pomocniczych opisujących dany produkt. Podawaj jego kolory, wymiary i wszystko co może zostać później wpisane do wyszukiwarki.

Opisy kategorii także powinny zawierać istotne słowa kluczowe wybrane dla konkretnego adresu URL. Na przykład w kategorii z gitarami akustycznymi używaj wszelkich fraz związanych z tym typem gitar. Pamiętaj też, aby opis kategorii znajdował się tylko na jednym adresie URL, nie wyświetlaj go na stronach paginacji czy stronach nie kanonicznych.

Na stronach produktów używaj słów w liczbie pojedynczej natomiast na stronach z listami produktów (kategorie, producenci itp) używaj słów w liczbie mnogiej. Na stronie produktowej sprzedajesz gitarę, a na stronie kategorii sprzedajesz wiele gitar.

Podczas researchu słów na pewno zauważysz, że pewne słowa czy wyrażenia pojawiają się w kontekście każdego produktu czy grupy produktów. W przypadku sklepu internetowego są to zazwyczaj słowa takie jak: cena, koszt, cennik, sklep, online, wymiary itp. Możesz to wykorzystać w celu powiększenia swojej widoczności na frazy zawierające te słowa. Używaj tych wyrażeń w interfejsie sklepu.

Możesz na przykład dodać na każdej stronie zdanie: “Prawdopodobnie najlepszy sklep internetowy!”. Innym niedocenianym trickiem jest użycie słowa cena przed podaniem ceny. Zamiast “99,99 zł”, napisz “Cena: 99,99”. Mała zmiana, ale dzięki niej na liście produktów użyjesz tego słowa wiele razy w naturalny sposób.

Treść bloga/poradnika

Podczas researchu fraz natrafisz na słowa, które ciężko będzie przypisać do konkretnych produktów czy kategorii. Teoretycznie da się je powiązać tematycznie, ale jednak nie do końca pasują do reszty. Większość takich słów związanych będzie z pytaniami, wątpliwościami czy ogólnymi problemami związanymi z Twoimi produktami. Zostając w tematyce gitar możemy sobie wyobrazić następujące wyszukiwania:

  • jaką gitarę elektryczną wybrać?
  • konserwacja gitary
  • wymiana strun w gitarze klasycznej
  • jaką gitarę do nauki kupić
  • pierwsza gitara dla dziecka

Istnieje bardzo dużo takich fraz, które niekoniecznie związane są z bezpośrednią sprzedażą produktów, ale są cennym źródłem wartościowego ruchu. Przecież takie pytania zadają potencjalni klienci, dlaczego by tego nie wykorzystać? Odpowiadaj na wszelkie pytania czy problemy klientów. Najlepiej do tego celu nadaje się firmowy blog, którego rozwój z czasem zaczyna dostarczać coraz więcej klientów, którzy zaczną kupować w Twoim sklepie.

Co jeszcze jest ważne?

Istnieje jeszcze wiele technicznych aspektów w sklepie, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na zdobywany z wyszukiwarek ruch. Zobacz na co jeszcze warto zwrócić uwagę.

Markup HTML5

Nowa wersja HTML5 wprowadziła możliwość układania elementów pojedynczej strony w odpowiednie struktury. Za pomocą tych elementów możesz pokazać robotom jakie elementy treści strony są ważne, a które znaczą mniej.

Przykład poprawnego użycia HTML5
Przykład poprawnego użycia HTML5 – kalicube.pro

Dane strukturalne

Dane strukturalne czyli tzw. microformats to informacje umieszczane w kodzie HTML pomagające robotem na identyfikację istotnych informacji. Za ich pomocą można pokazać Googlowi co znaczą dane elementy strony lub kto stoi za sprzedażą. Z punktu widzenia e-commerce najistotniejsze są microformaty związane z produktami. Za ich pomocą możesz pokazać takie elementy produktu jak:

  • nazwa produktu,
  • opis,
  • grafikę,
  • numery seryjne czy wartości kodów kreskowych,
  • markę produktu,
  • cenę,
  • stan (nowy/używany),
  • aktualną dostępność w sklepie,
  • ocenę użytkowników.

Część mikroformatów wykorzystywana jest bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. To one odpowiadają za gwiazdki czy ceny przy produktach.

dane strukuralne w wynikach wyszukiwania
dane strukuralne w wynikach wyszukiwania

Danych strukturalnych można używać na dwa sposoby. Pierwszy to sposób to dodanie odpowiednich atrybutów do znaczników HTML właściwych elementów. Drugi sposób to umieszczenie wszystkich informacji w części head dokumentu (w formacie JSON).

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony to kolejny aspekt techniczny, który coraz częściej pojawia się w kontekście czynników wpływających na pozycję strony. Strony, które ładują się szybciej mają też przewagę jeżeli chodzi o sprzedaż, bo szybkość ładowania ma bezpośredni wpływ na współczynnik konwersji.

Na szybkość strony składa się dwa główne elementy: czas odpowiedzi serwera oraz czas renderowania po stronie przeglądarki. Za pierwszy element odpowiada cała infrastruktura serwera oraz jakość napisanego kodu, poprawę szybkości można uzyskać np. stosując cache.

Znacznie więcej można zyskać po stronie przeglądarki, tutaj też można wykorzystać dodatkowe cache (zapisywanie plików, w celu późniejszego użycia) w komputerze użytkownika. Warto też, pozbyć się zbędnego kodu javascript oraz go zminifikować, a także ograniczyć ilość zewnętrznych skryptów, które spowalniają stronę.

Optymalizacja grafik

Ważną kwestią dla e-commerce są grafiki, zwłaszcza w branżach gdzie “kupuje się oczami”. Wiele osób korzysta z wyszukiwarek graficznych takich jak Google Grafika, warto pojawiać się tam ze swoimi produktami i pokazywać je ludziom szukających inspiracji.

Pierwszą kwestią związaną z grafikami jest ich wielkość. Staraj się serwować rozmiary aktualnie potrzebne, bez ładowania obrazu w pełnej rozdzielczości, za duże grafiki są powodem powolnego ładowania strony. Większość silników e-commerce robi to automatycznie i tworzy własne miniatury.

Drugą kwestią związaną z grafikami jest optymalizacja atrybutu ALT w HTML. Atrybut ten mówi co znajduje się na zdjęciu i jest używany w przypadku braku możliwości wyświetlania grafiki. Treść tego atrybutu pomaga zrozumieć robotom wyszukiwarek, co znajduje się na zdjęciu, dzięki czemu Google pokaże Twoje grafiki w swoich wynikach.

Podsumowanie

Optymalizacja sklepu internetowego to dosyć złożony proces, wymaga wiele pracy, ale poświęcony czas na pewno się zwróci. Pamiętaj też, że nie da się tego wszystkiego zrobić w jeden tydzień czy nawet miesiąc. W dużych sklepach pracę musisz rozłożyć na wiele miesięcy, zwłaszcza część poświęconą optymalizacji i dodawaniu treści. Efekty wielu godzin spędzonych nad sklepem nie będą też widoczne od razu, obecność w wyszukiwarkach to długi maraton, który wygrywają Ci najbardziej cierpliwi.

Mam nadzieje, że ten wpis okazał się przydatny. Gdybyś jednak miał jakieś wątpliwości możesz się z nami skontaktować. Chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Napisz komentarz