Spis tre┼Ťci

Research słów kluczowych

Pierwszym krokiem do poprawnej optymalizacji sklepu internetowego jest poznanie klient├│w i tego jak szukaj─ů produkt├│w. Musisz wiedzie─ç┬ájak wybra─ç s┼éowa kluczowe. To na tej podstawie zbudujesz p├│┼║niej odpowiedni─ů struktur─Ö s┼é├│w i adres├│w URL. Na tym etapie nie musisz wybiera─ç poszczeg├│lnych s┼é├│w kluczowych. Jedyne co teraz potrzebujesz to znajomo┼Ť─ç ca┼éego spektrum grup s┼é├│w np.:

  • wszystko co zwi─ůzane z gitarami
  • wszystko co zwi─ůzane z perkusjami
  • wszystko co zwi─ůzane z pianinami

Znajd┼║ tematy, kt├│re s─ů powi─ůzane z Twoim sklepem czy nawet ca┼é─ů bran┼╝─ů. Informacje uzyskane w ten spos├│b pomog─ů Ci w dalszych etapach optymalizacji.

Po co Ci takie zakresy temat├│w?

Wbrew pozorom,┬ápodstaw─ů w SEO nie s─ů s┼éowa kluczowe. To, ┼╝e r├│┼╝ne frazy wpisywane s─ů w wyszukiwark─Ö, nie ma wi─Ökszego znaczenia, je┼╝eli chodzi o planowanie zdobywania ruchu z Google. S┼éowa s─ů istotne jedynie z punktu widzenia u┼╝ytkownika, kt├│ry szuka Twojej firmy. Natomiast,┬ádla Ciebie najwa┼╝niejsze s─ů intencje u┼╝ytkownika, kryj─ůce si─Ö w tym, co jest wpisywane w wyszukiwark─Ö.

Jakich fraz mog─ů u┼╝y─ç osoby, szukaj─ůce ceny produktu czy us┼éugi?

  • gitara X cena
  • cena gitary X
  • kitara X koszt
  • ile kosztuje gitara X

Fraz kluczowych dotycz─ůcych danego produktu mo┼╝e by─ç wiele, ale intencja wyszukiwania jest taka sama w ka┼╝dym z przypadk├│w. Zawsze pytaj─ů oni o cen─Ö produktu. Twoim celem jest przygotowanie podstrony, kt├│ra najlepiej odpowie na pytanie zawarte w intencji u┼╝ytkownika. W powy┼╝szym przypadku mo┼╝e to by─ç np. strona konkretnego produktu (karta produktu).

Z punktu widzenia optymalizacji SEO, o wiele wa┼╝niejsze ni┼╝ s┼éowa kluczowe, s─ů┬áadresy URL Twojej strony. S─ů one odpowiedziami na intencje wyszukiwa┼ä. Wszystkie zapytania dotycz─ůce jednego produktu powinny by─ç skierowane na adres URL tego produktu. Odpowiednia struktura adres├│w oraz architektura informacji pomaga zrozumie─ç Google Twoj─ů stron─Ö┬ái prowadzony biznes. W efekcie czego wyszukiwarka b─Ödzie wysy┼éa─ç kupuj─ůcych od razu do w┼éa┼Ťciwych miejsc, co znacznie zwi─Öksza szans─Ö na sprzeda┼╝.

Pami─Ötaj, ┼╝e Google skanuje Twoj─ů stron─Ö, badaj─ůc ka┼╝dy jej adres URL. Roboty musz─ů pozna─ç tre┼Ť─ç tego, co oferujesz, by p├│┼║niej m├│c zaprezentowa─ç j─ů jako wynik w wyszukiwarce.┬áWynik wyszukiwania jest kierowany w┼éa┼Ťnie do konkretnego adresu URL, kt├│ry Google uwa┼╝a jako odpowiadaj─ůcy na zapytanie osoby wyszukuj─ůcej.

Struktura sklepu a SEO

Najwa┼╝niejsza cz─Ö┼Ť─ç strategii SEO to odpowiednie rozplanowanie adres├│w URL wzgl─Ödem samych siebie oraz wzgl─Ödem s┼é├│w kluczowych. Znaj─ůc sw├│j biznes, wiesz, jak wygl─ůda podzia┼é oferty czy asortymentu.┬áTw├│j sklep internetowy, powinien odzwierciedla─ç Tw├│j biznes, a w zasadzie to jak mog─ů szuka─ç Ci─Ö Twoi klienci ÔÇô to bardzo istotne w optymalizacji SEO.

We┼║my na przyk┼éad internetowy sklep z laptopami ÔÇô jak klienci takiego sklepu mog─ů szuka─ç jego asortymentu? Wszystko zale┼╝y, czego potrzebuj─ů lub na jakim s─ů etapie w procesie zakupowym.

Mog─ů oni szuka─ç na przyk┼éad:

  • sklepu z laptopami (og├│lnie)
  • laptopa w okre┼Ťlonym rodzaju (netbook, ultrabook itp.)
  • laptopa okre┼Ťlonego producenta (Asus, Dell, Lenovo itp.)
  • laptopa o okre┼Ťlonym zastosowaniu (praca, biuro, granie itp.)
  • laptopa o okre┼Ťlonej specyfikacji (procesorze, pami─Öci itp. a nawet ich kombinacji)
  • konkretnych modeli laptop├│w (Dell Inspiron 5570 itp.)

Wszystkie te wyszukania r├│┼╝ni─ů si─Ö od siebie, a osoby szukaj─ůce chc─ů trafi─ç na odpowiednie adresy URL. Szukaj─ůc laptop├│w firmy Asus, chcesz trafi─ç na stron─Ö z komputerami tej firmy. Dlatego istotne jest, aby znale┼║─ç wszystkie grupy potrzeb u┼╝ytkownik├│w i u┼éo┼╝y─ç je w struktur─Ö adres├│w URL wed┼éug poni┼╝szego przyk┼éadu:

Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL
Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL

Struktura Twojego sklepu musi by─ç logiczna┬ái dobrze pouk┼éadana zar├│wno z punktu widzenia biznesowego, ale tak┼╝e z punktu widzania u┼╝ytkownik├│w. Musisz pami─Öta─ç, aby uwzgl─Ödni─ç intencje zawarte we wpisanej frazie. Tre┼Ť─ç s┼éowa kluczowego m├│wi o tym, co u┼╝ytkownik chce zobaczy─ç. np:

  • ÔÇťsklep z gitaramiÔÇŁ ÔÇô u┼╝ytkownik powinien trafi─ç na stron─Ö g┼é├│wn─ů, nie wiesz jaki asortyment go interesuje i co chce kupi─ç. Gdy trafi na stron─Ö g┼é├│wn─ů u┼╝yje nawigacji by zacz─ů─ç szuka─ç,
  • ÔÇťgitary klasyczneÔÇŁ ÔÇô u┼╝ytkownik powinien trafi─ç na stron─Ö z og├│ln─ů list─ů gitar klasycznych, bo nie wiesz jakiej konkretnej gitary szuka,
  • ÔÇťgitary klasyczne yamahaÔÇŁ ÔÇô u┼╝ytkownik powinien trafi─ç na t─ů sam─ů list─Ö co powy┼╝ej, ale zaw─Ö┼╝on─ů o producenta Yamaha.

Na podstawie takiej wiedzy, jeste┼Ť w stanie zaplanowa─ç prost─ů kampani─Ö SEO:

struktura strategii seo
Struktura strategii SEO

Podział produktów

W zale┼╝no┼Ťci od posiadanego asortymentu oraz wiedzy na temat tego jak potencjalni klienci szukaj─ů Twoich produkt├│w nale┼╝y zbudowa─ç odpowiedni podzia┼é.┬áG┼é├│wnym podzia┼éem w sklepie zazwyczaj s─ů kategorie, ale w du┼╝ych systemach e-commerce istnieje wiele dodatkowych taksonomii. Produkty mo┼╝na bowiem podzieli─ç wg producent├│w, rozmiar├│w, kolor├│w, typ├│w, i innych istotnych z punktu widzenia u┼╝ytkownika parametr├│w.

Kupuj─ůcy u┼╝ywaj─ů cz─Östo bardzo szczeg├│┼éowych fraz typu ÔÇťbuty sportowe nike czarne 42ÔÇŁ. Osoba wpisuj─ůca tak─ů fraz─Ö powinna trafi─ç do kategorii but├│w sportowych zaw─Ö┼╝onych o produkty firmy nike, kolory czarnego oraz rozmiaru 42 ÔÇô przecie┼╝ nic innego go nie interesuje!

U┼éo┼╝enie takiej struktury jest trudne i nale┼╝y to dok┼éadnie przemy┼Ťle─ç. Aby, taki podzia┼é mia┼é sens, Tw├│j sklep musi mie─ç du┼╝─ů ilo┼Ť─ç produkt├│w. Taki uk┼éad powoduje powstanie wiele tysi─Öcy, a nawet milion├│w kombinacji i musisz panowa─ç nad crawlowaniem oraz indeksacj─ů.

Linkowanie wewn─Ötrzne

Linkowanie wewn─Ötrzne to po prostu spos├│b, w jaki poszczeg├│lne sekcje sklepu linkuj─ů do innych. Musisz zachowa─ç┬áodpowiedni─ů struktur─Ö w linkowaniu wewn─Ötrznym. Struktura ta, powinna by─ç odzwierciedlona w uk┼éadzie menu g┼é├│wnego, menu bocznym, okruszkach, czy linkowaniu produkt├│w podobnych. Oto kilka wa┼╝nych zasad:

  • menu g┼é├│wne powinno linkowa─ç do najistotniejszych kategorii,
  • strona g┼é├│wna powinna linkowa─ç do wszyskich kategori pierwszego rz─Ödu (poza menu),
  • menu boczne (drzewo kategorii) powinno by─ç dynamiczne, a linki do kategorii ni┼╝szego rz─Ödu powinny by─ç widoczne na stronie nadrz─Ödnej tych kategorii,
  • u┼╝ywaj okruszk├│w (breadcrumbs),
  • nie linkuj do niepowi─ůzanych tematycznie kategorii (np kategoria gitary linkuj─ůca do b─Öbenk├│w).

Mo┼╝liwo┼Ťci crawlowania Twojego sklepu

Musisz zda─ç sobie spraw─Ö, ┼╝e Google czy roboty innych wyszukiwarek┬ácodziennie skanuj─ů Tw├│j sklep, robi─ů to po to, by ocenia─ç stron─Ö i umieszcza─ç j─ů w odpowiednim miejscu rankingu. Aby efektywnie skanowa─ç miliony stron dziennie, Google musi ogranicza─ç czas sp─Ödzony na poszczeg├│lnej domenie. Twoim zdaniem jest┬ájak najlepiej wykorzysta─ç ten czas, musisz po prostu sprawi─ç, by roboty odwiedza┼éy tylko istotne adresy URL Twojego sklepu. Jak to zrobi─ç i jakie narz─Ödzia SEO Ci w tym pomog─ů?

Informacje w Google Search Console

Google Search Console to narz─Ödzie, z kt├│rym musisz si─Ö zaprzyja┼║ni─ç. Opr├│cz informacji o wy┼Ťwietleniach czy klikni─Öciach z wynik├│w wyszukiwania, narz─Ödzie dostarcza wiele informacji┬ána temat procesu crawlowania Twojego sklepu.

Dowiesz si─Ö z niego o wszelkich b┼é─Ödach napotkanych przez roboty i poznasz problematyczne┬áadresy URL┬áTwojej strony. GSC poka┼╝e Ci te┼╝ jaki jest stan indeksowania domeny oraz ile czasu po┼Ťwi─Öca na skanowanie ca┼éej strony.

Narz─Ödzia do crawlowania takie jak Screaming Frog

Screaming Frog to jedno z narz─Ödzi do skanowania stron internetowych, kt├│re przydaje si─Ö w diagnozowaniu problem├│w czy┬áaudytach SEO. Za jego pomoc─ů mo┼╝na symulowa─ç zachowanie GooleBota skanuj─ůcego stron─Ö. Zar├│wno Google jak i narz─Ödzia takie jak Screaming Frog┬ábazuj─ů na adresach URL strony i internetowej ÔÇô je┼╝eli Tw├│j sklep ma znacznie wi─Öcej adres├│w ni┼╝ zak┼éadasz to mo┼╝liwe, ┼╝e niepotrzebnie marnujesz zasoby. Jaka jest odpowiednia ilo┼Ť─ç adres├│w URL? Liczba ta, to suma wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO stron tj.:

  • liczba produkt├│w (+ ewentualnie ich wariant├│w)
  • liczba kategorii i podkategorii (+ ewentualne wariacje z innymi podzia┼éami, kt├│re s─ů niezb─Ödne)
  • liczba producent├│w
  • liczba innych element├│w podzia┼éu
  • liczba strony statycznych (np blog, strony z promocjami)

Liczba ta nie musi być dokładna, zwłaszcza że stosowanie różnych filtrowań, które chcemy, aby pojawiały się w wynikach wyszukiwania może jeszcze utrudnić sprawę. Wystarczy że sprawdzisz skalę zjawiska.

Je┼╝eli Tw├│j sklep ma 10 000 produkt├│w i kilkadziesi─ůt kategorii, a komenda site:domena.pl u┼╝yta w Google zwraca ponad milion wynik├│w musisz zastanowi─ç si─Ö sk─ůd te wszystkie adresy si─Ö wzi─Ö┼éy.┬áCzy na pewno chcesz, aby by┼éy widoczne w wynikach wyszukiwania, a co wi─Öcej aby Google marnowa┼é czas na ich skanowanie?

Nawigacja fasetowa, filtry i sortowania

Problem du┼╝ej ilo┼Ťci zb─Ödnych adres├│w URL, kt├│re s─ů skanowane i indeksowane dotyczy wi─Ökszo┼Ťci sklep├│w.┬áWynika to g┼é├│wnie z niewiedzy developer├│w, kt├│rzy nie zwracaj─ů uwag─Ö na olbrzymie ilo┼Ťci generowanych adres├│w URL. Dlaczego to jest takie wa┼╝ne? Wyobra┼║ sobie sklep z butami. Podzielmy buty na producent├│w, kolor i rozmiar:

Producent Kolor Rozmiar
Nike Czarne 40
Adidas Białe 41
Reebook Czerwone 42
Puma Szare 43
Lacoste Niebieskie 44
Kappa Zielone 45
New Balance Pomarańczowe 46

Wynikiem kombinacji filtr├│w z tabelki powstanie a┼╝ 343 adres├│w URL.┬áW sklepach zazwyczaj mamy wi─Öcej ni┼╝ 7 producent├│w czy kolor├│w, zdarza si─Ö ┼╝e s─ů ich setki. Do tego sklep mo┼╝e mie─ç kilkadziesi─ůt kategorii: buty sportowe, buty zimowe itd. To jeszcze nie wszystko, bo podzia┼é na 3 filtry nie jest najwi─Ökszym, zobacz przyk┼éad sklepu x-kom:

Przykład zaawansowanego filtrowania produktów
Przykład zaawansowanego filtrowania produktów

Kilkana┼Ťcie kategorii komputer├│w pomno┼╝one przez ogrom filtr├│w┬ádaje milionowe ilo┼Ťci kombinacji powsta┼éych adres├│w URL. Bez odpowiedniego przygotowania roboty indeksuj─ůce po prostu si─Ö gubi─ů i nie s─ů w stanie oceni─ç wagi ka┼╝dego z adres├│w. Twoim celem powinno by─ç doprowadzenie do stanu, w kt├│rym roboty skanuj─ů i indeksuj─ů tylko adresy maj─ůce na celu generowanie ruchu z wyszukiwarek.

Jak sobie poradzi─ç z crawlowaniem i indeksowaniem?

Istnieje kilka technik na zapanowanie nad crawlowaniem i indeksowaniem sklepu internetowego. Zanim jednak przyst─ůpisz do technicznej optymalizacji sklepu, zastan├│w si─Ö jakie strony chcesz pokaza─ç w Google? Pomocna oka┼╝e si─Ö tutaj analiza s┼é├│w wykonana wcze┼Ťniej, na jej podstawie jeste┼Ť w stanie oceni─ç czy u┼╝ytkownicy szukaj─ů Twoich produkt├│w u┼╝ywaj─ůc np. kolor├│w, rozmiar├│w itp.┬áZ tak─ů wiedz─ů mo┼╝esz dopiero przyst─ůpi─ç do optymalizacji┬ái zablokowa─ç reszt─Ö zb─Ödnych adres├│w przed robotami wyszukiwarek.

Indeksowanie

Wykluczenie zb─Ödnych stron z indeksu Google jest mo┼╝liwe za pomoc─ů kilku sposob├│w:

  • u┼╝ycie meta tagu robots o warto┼Ťci noindex,
  • wys┼éanie nag┼é├│wka X-Robots-Tag: noindex,
  • blokowanie adres├│w zawieraj─ůcych dany parametr w pliku robots.txt,
  • zablokowanie danych parametr├│w w Google Search Console,
  • u┼╝ycie tagu kanonicznego
  • u┼╝ywanie rel=ÔÇŁnofollowÔÇŁ w linkach wewn─Ötrznych, kieruj─ůcych do niepo┼╝─ůdanych stron.

U┼╝ywaj─ůc powy┼╝szych sposob├│w jeste┼Ť w stanie zapanowa─ç nad indeksowaniem stron w Google. Czasami nie wystarcza u┼╝ycie jednego z nich, a dopiero kombinacja kilku pozwoli osi─ůgn─ů─ç po┼╝─ůdany efekt.

Crawlowanie

Nie masz ju┼╝ niepo┼╝─ůdanych stron w indeksie, ale niestety to jest dopiero po┼éowa sukcesu. Kilka zaprezentowanych sposob├│w polega na blokowaniu adresu na poziomie tego adresu tj. robot musi i tak wej┼Ť─ç na ten adres, ┼╝eby si─Ö dowiedzie─ç blokuj─ůcym go parametrze.┬áCo prawda, strona nie zostanie zaindeksowana, ale nadal marnujemy zasoby┬áÔÇô Google indeksuje tylko 500 adres├│w, ale mo┼╝e skanowa─ç setki tysi─Öcy.

Aby poprawi─ç sytuacj─Ö nale┼╝y zwr├│ci─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö na┬áblokowanie robot├│w z poziomu pliku robots.txt. Wi─Ökszo┼Ť─ç robot├│w respektuje ten plik i nie zagl─ůda w zablokowane w nim adresy. Warto te┼╝ mimo wszystko te same adresy zablokowa─ç w Google Search Console. Na koniec zadbaj by do niechcianych stron prowadzi┼éy linki opatrzone atrybutem rel=ÔÇŁnofollowÔÇŁ. Taka kombinacja powinna oszcz─Ödzi─ç zasoby robot├│w, dzi─Öki czemu skupi─ů si─Ö one na w┼éa┼Ťciwych adresach.

Mapa XML

Mapa strony czy sklepu w formacie XML┬áto nieoceniony spos├│b na poprawn─ů i znacznie szybsz─ů indeksacj─Ö. Powinna ona zawiera─ç wszelkie adresy URL, kt├│re chcemy, aby by┼éy indeksowane. Opr├│cz produkt├│w nale┼╝y w niej umie┼Ťci─ç te┼╝ kategorie i po┼╝─ůdane filtrowania. Dodaj map─Ö swojego sklepu do Google Search Console. Je┼╝eli Tw├│j sklep nie ma takiej funkcjonalno┼Ťci, to jej stworzenie powinno by─ç dla Ciebie priorytetem.

Paginacja a SEO

Wiele problem├│w z indeksowaniem mo┼╝e by─ç zwi─ůzanych z paginacj─ů sklepu. Wszystkie silniki sklep├│w internetowych maj─ů tak─ů funkcjonalno┼Ť─ç, ale┬ánie wszystkie prawid┼éowo je wdra┼╝aj─ů w kontek┼Ťcie wyszukiwarek. Jak prawid┼éowo powinna wygl─ůda─ç paginacja w sklepie?

Tutaj mamy dwie szko┼éy. Pierwsza (oldschoolowa) m├│wi, aby na ka┼╝dej stronie paginacji umie┼Ťci─ç tag kanoniczny wskazuj─ůcy na pierwsz─ů, g┼é├│wn─ů stron─Ö paginacji pokazuj─ůc robotom, ┼╝e to ta pierwsza jest najwa┼╝niejsza.

Druga szko┼éa, kt├│rej jestem zwolennikiem, to u┼╝ywanie tagu kanonicznego osobno dla ka┼╝dej strony paginacji. W ten spos├│b ka┼╝da strona paginacji b─Ödzie skanowana i czasami nawet indeksowana, co moim zdaniem jest dobrym rozwi─ůzaniem. Google na zapytania zwi─ůzane z danym listingiem i tak poka┼╝e pierwsz─ů stron─Ö. Nale┼╝y tutaj pami─Öta─ç, ┼╝e wszelkie dodatkowe tre┼Ťci, takie jak opisy kategorii, powinny by─ç umieszczane tylko na pierwszej stronie paginacji. Robimy to po to, aby unikn─ů─ç problemu duplikacji, o kt├│rym powiem za chwil─Ö.

Eliminacja problem├│w z duplikacj─ů tre┼Ťci

Duplikacja tre┼Ťci to cz─Östy problem w sklepach i polega na tym, ┼╝e┬ádwa lub wi─Öcej adresy URL maj─ů tak─ů sam─ů tre┼Ť─ç. Mog─ů to by─ç zar├│wno adresy w obr─Öbie jednej domeny (duplikacja wewn─Ötrzna) jak i innych domen (duplikacja zewn─Ötrzna). Zjawisko duplikacji tre┼Ťci ma negatywny wp┼éyw na proces┬ápozycjonowania sklepu internetowego, dlatego wa┼╝ne jest, aby zadba─ç o jak najwi─Öksz─ů unikalno┼Ť─ç ka┼╝dego z adres├│w. Jak nad tym zapanowa─ç?

  • u┼╝ywaj tylko jednej domeny┬áÔÇô nie mo┼╝esz dopu┼Ťci─ç by Tw├│j sklep pojawia┼é si─Ö pod inn─ů nazw─ů (to cz─Östy problem na platformach SaaS). Pami─Ötaj ┼╝e www.domena.pl oraz domena.pl to te┼╝ inne adresy (to samo tyczy si─Ö protoko┼éu http/https),
  • nie indeksuj wersji deweloperskich┬áÔÇô wersje testowe sklepu powinny by─ç zablokowane dla robot├│w wyszukiwarek,
  • nie u┼╝ywaj parametr├│w w adresie URL, kt├│re nie zmieniaj─ů tre┼Ťci strony. Mo┼╝esz te┼╝ je zablokowa─ç w robots.txt czy Google Search Console,
  • nie zezwalaj na indeksowanie wynik├│w wyszukiwania, w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w da to wi─Öcej problem├│w ni┼╝ po┼╝ytku,
  • u┼╝ywaj tagu kanonicznego┬ádo wskazywania w┼éa┼Ťciwych stron (na duplikatach oraz na stronie w┼éa┼Ťciwej),
  • opisy tekstowe (np. opis kategorii czy produktu)┬áumieszczaj tylko na stronie po┼Ťwi─Öconej tej kategorii/produktowi. Trzymaj si─Ö zasady ÔÇťjeden opis ÔÇô jeden adres URLÔÇŁ,
  • warianty produkt├│w nie powinny mie─ç tych samych tre┼Ťci (chyba, ┼╝e u┼╝yjesz canonicala),
  • Pami─Ötaj aby inne wersje j─Özykowe zawiera┼éy opisy w w┼éa┼Ťciwym j─Özyku.

Ponadto wszystko pami─Ötaj, aby┬ánie kopiowa─ç bezmy┼Ťlnie opis├│w z innych miejsc. Wiele sklep├│w kopiuje opisy produkt├│w od producent├│w, hurtowni czy nawet konkurencji. Google premiuje unikalne tre┼Ťci, dlatego warto zadba─ç o warto┼Ťciowe opisy. Oczywi┼Ťcie nie mo┼╝na te┼╝ popada─ç w skrajno┼Ťci i przypisywa─ç specyfikacje na w┼éasne s┼éowa. Nierealnym jest te┼╝, zapisywanie opis├│w lek├│w czy ich ulotek ÔÇô w takich i podobnych sytuacjach┬álepiej jest zadba─ç o inn─ů unikaln─ů tre┼Ť─ç tak─ů jak np. opinie u┼╝ytkownik├│w czy recenzje.

Thin content

Opr├│cz duplikacji tre┼Ťci istnieje zjawisko thin content, kt├│re tak┼╝e┬ámo┼╝e powodowa─ç problemy z indeksowaniem, a nawet doprowadzi─ç do kary algorytmicznej na┼éo┼╝onej na stron─Ö. Thin content to po prostu┬ás┼éaba jako┼Ť─ç tre┼Ťci lub jej brak na poszczeg├│lnych adresach URL. Nie mo┼╝esz dopu┼Ťci─ç, aby roboty wyszukiwarek trafia┼éy na prawie puste strony w Twoim sklepie.

Dobrym przyk┼éadem thin content jest omawiane wcze┼Ťniej filtrowanie, a raczej jego implementacja pozwalaj─ůca na indeksowanie wynik├│w filtrowania, kt├│re maj─ů bardzo ma┼éo produkt├│w. Np filtr wybieraj─ůcy zielone buty nike w rozmiarze 41 zawiera tylko jeden produkt. O ile pojedyncze przypadki nie stanowi─ů problemu, to w wi─Ökszej skali zjawisko to mo┼╝e doprowadzi─ç do konsekwencji zwi─ůzanych z widoczno┼Ťci─ů strony.

Oczywi┼Ťcie, nie oznacza to, ┼╝e takie filtry nie mog─ů istnie─ç. Dla u┼╝ytkownika takie filtry s─ů bardzo wa┼╝ne, nawet je┼Ťli wynikiem wyszukiwania jest jeden produkt. Chodzi o to, ┼╝eby nie indeksowa─ç takich filtrowa┼ä w Google.

Optymalizacja tre┼Ťci w sklepie

Po poprawieniu problem├│w z w┼éa┼Ťciw─ů indeksacj─ů i duplikacj─ů Tw├│j sklep jest gotowy na optymalizacj─Ö tre┼Ťci. Dopiero w tym kroku┬árealnie wp┼éyniesz na wzrost widoczno┼Ťci w internecie. Pami─Ötaj, ┼╝e najlepsza┬áoptymalizacja SEO┬ájest poparta wcze┼Ťniej wykonan─ů analiz─ů s┼é├│w kluczowych, to na jej b─Ödziesz opiera─ç swoje decyzje. Zacznij od wypisania wszystkich adres├│w URL sklepu oraz przypisania do grupy s┼é├│w. Nie skupiaj si─Ö jeszcze na poszczeg├│lnych s┼éowach. Je┼╝eli chcesz, opisz adres jednym zdaniem np. ÔÇ×wszystkie s┼éowa zwi─ůzane z laptopami firmy asusÔÇŁ.

Dopiero w nast─Öpnej kolumnie,┬ádo ka┼╝dego z adres├│w w sklepie przypisz konkretne frazy kluczowe. Wybierz 5 najwa┼╝niejszych/najbardziej wyszukanych. Postaraj si─Ö, aby ka┼╝da fraza pojawi┼éa si─Ö tylko raz w obr─Öbie ca┼éego sklepu tj. nie mo┼╝esz przypisa─ç jednej frazy do wielu adres├│w URL. Pozwoli Ci to┬áunikn─ůc zjawiska kanibalizacji s┼é├│w kluczowych, czyli walki kilku podstron sklepu o to sam─ů fraz─Ö w wynikach wyszukiwania.

Nie wybieraj te┼╝ fraz bardzo podobnych do siebie, (np liczba mnoga i pojedyncza). Wystarczy jedna wersja takiego s┼éowa, postaraj si─Ö za to odnale┼║─ç jak najwi─Öcej s┼é├│w komplementarnych, czyli opisuj─ůcych produkt np. ÔÇťtanieÔÇŁ, ÔÇťmodneÔÇŁ, ÔÇťstyloweÔÇŁ itp. S┼éowa takie mog─ů si─Ö pojawia─ç jako dodatkowe przy praktycznie ka┼╝dym produkcie, poniewa┼╝ ka┼╝dy produkt mo┼╝e by─ç tani itd.

Title, description, H1, H2

Tag title, meta tag description oraz nag┼é├│wki to bardzo wa┼╝na cz─Ö┼Ť─ç optymalizacji tre┼Ťciowej w sklepie.┬áTo tre┼Ť─ç title oraz description pojawia si─Ö w wynikach wyszukiwania reprezentuj─ůc Twoj─ů stron─Ö. Musisz zadba─ç, o to by ca┼éy sklep mia┼é poprawnie zoptymalizowane wszystkie te elementy, ka┼╝dy adres URL musi mie─ç unikalny title, description oraz nag┼é├│wki H1,H2.

Wynik wyszukiwania ÔÇö title oraz description

Nie oznacza to jednak, ┼╝e musisz r─Öcznie napisa─ç tre┼Ťci wszystkich element├│w. Na pewno cz─Ö┼Ť─ç z nich b─Ödzie wymaga┼éa napisania od nowa, ale zazwyczaj robi si─Ö to dla najbardziej istotnych adres├│w URL. Co z reszt─ů?┬áWystarczy u┼╝y─ç pewnych schemat├│w i zmiennych. Dobre silniki sklep├│w internetowych daj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç ustalenia, szablon├│w tytu┼é├│w i description. Mo┼╝esz napisa─ç uniwersaln─ů tre┼Ť─ç u┼╝ywaj─ůc do tego dost─Öpnych zmiennych.

Element Szablon
Title [nazwa_produktu] ÔÇô sklep internetowy [nazwa_sklepu]
Description Sklep internetowy [nazwa_sklepu] oferuje najlepszej jako┼Ťci [nazwa_produktu] w atrakcyjnej cenie ÔÇô Kup ju┼╝ teraz!
H1 [nazwa_produktu]

W przypadku adres├│w URL, kt├│re s─ů┬ánajwa┼╝niejsze z punktu widzenia biznesu warto jest napisa─ç dedykowane tre┼Ťci poprzedzaj─ůc ich redakcj─Ö wybraniem odpowiednich s┼é├│w kluczowych. Podczas pocz─ůtkowej analizy przypisywa┼ée┼Ť URLÔÇÖom jedynie opis (np. wszystko co zwi─ůzane z gitarami akustycznymi itp.) Teraz musisz wybra─ç jak najwi─Öcej unikalnych wyraz├│w bezpo┼Ťrednio z gitarami akustycznymi, b─Öda to sk┼éadowe wyrazy fraz (gitara, akustyczna, dobra, rodzaje, dla pocz─ůtkuj─ůcych, rozmiary itp). Na tej podstawie u┼é├│┼╝ w┼éa┼Ťciwe elementy unikalne dla tej strony.

Opisy produkt├│w, kategorii i producent├│w

Ka┼╝da unikalna tre┼Ť─ç znajduj─ůca si─Ö pod adresem URL zwi─Öksza jego warto┼Ť─ç, dodawaj unikalne tre┼Ťci wsz─Ödzie tam gdzie chcesz zyska─ç dodatkowy ruch. Dok┼éadnie opisuj produkty, dodawaj zdj─Öcia i umieszczaj filmy.

W tre┼Ťciach tekstowych umieszczaj istotne dla produktu s┼éowa kluczowe, nie tylko te g┼é├│wne jak nazwa czy rodzaj produktu ÔÇô┬áu┼╝ywaj wyraz├│w pomocniczych opisuj─ůcych dany produkt. Podawaj jego kolory, wymiary i wszystko co mo┼╝e zosta─ç p├│┼║niej wpisane do wyszukiwarki.

Opisy kategorii tak┼╝e powinny zawiera─ç istotne s┼éowa kluczowe wybrane dla konkretnego adresu URL. Na przyk┼éad w kategorii z gitarami akustycznymi u┼╝ywaj wszelkich fraz zwi─ůzanych z tym typem gitar.┬áPami─Ötaj te┼╝, aby opis kategorii znajdowa┼é si─Ö tylko na jednym adresie URL, nie wy┼Ťwietlaj go na stronach paginacji czy stronach nie kanonicznych.

Na stronach produktów używaj słów w liczbie pojedynczej natomiast na stronach z listami produktów (kategorie, producenci itp) używaj słów w liczbie mnogiej. Na stronie produktowej sprzedajesz gitarę, a na stronie kategorii sprzedajesz wiele gitar.

Podczas researchu s┼é├│w na pewno zauwa┼╝ysz, ┼╝e pewne s┼éowa czy wyra┼╝enia pojawiaj─ů si─Ö w kontek┼Ťcie ka┼╝dego produktu czy grupy produkt├│w.┬áW przypadku sklepu internetowego s─ů to zazwyczaj s┼éowa takie jak: cena, koszt, cennik, sklep, online, wymiary itp. Mo┼╝esz to wykorzysta─ç w celu powi─Ökszenia swojej widoczno┼Ťci na frazy zawieraj─ůce te s┼éowa. U┼╝ywaj tych wyra┼╝e┼ä w interfejsie sklepu.

Mo┼╝esz na przyk┼éad doda─ç na ka┼╝dej stronie zdanie: ÔÇťPrawdopodobnie najlepszy sklep internetowy!ÔÇŁ. Innym niedocenianym trickiem jest u┼╝ycie s┼éowa cena przed podaniem ceny. Zamiast ÔÇť99,99 z┼éÔÇŁ, napisz ÔÇťCena: 99,99ÔÇŁ. Ma┼éa zmiana, ale dzi─Öki niej na li┼Ťcie produkt├│w u┼╝yjesz tego s┼éowa wiele razy w naturalny spos├│b.

Tre┼Ť─ç bloga/poradnika

Podczas researchu fraz natrafisz na s┼éowa, kt├│re ci─Ö┼╝ko b─Ödzie przypisa─ç do konkretnych produkt├│w czy kategorii. Teoretycznie da si─Ö je powi─ůza─ç tematycznie, ale jednak nie do ko┼äca pasuj─ů do reszty. Wi─Ökszo┼Ť─ç takich s┼é├│w zwi─ůzanych b─Ödzie z pytaniami, w─ůtpliwo┼Ťciami czy og├│lnymi problemami zwi─ůzanymi z Twoimi produktami. Zostaj─ůc w tematyce gitar mo┼╝emy sobie wyobrazi─ç nast─Öpuj─ůce wyszukiwania:

  • jak─ů gitar─Ö elektryczn─ů wybra─ç?
  • konserwacja gitary
  • wymiana strun w gitarze klasycznej
  • jak─ů gitar─Ö do nauki kupi─ç
  • pierwsza gitara dla dziecka

Istnieje bardzo du┼╝o takich fraz, kt├│re niekoniecznie zwi─ůzane s─ů z bezpo┼Ťredni─ů sprzeda┼╝─ů produkt├│w, ale┬ás─ů cennym ┼║r├│d┼éem warto┼Ťciowego ruchu. Przecie┼╝ takie pytania zadaj─ů potencjalni klienci, dlaczego by tego nie wykorzysta─ç? Odpowiadaj na wszelkie pytania czy problemy klient├│w. Najlepiej do tego celu nadaje si─Ö firmowy blog, kt├│rego rozw├│j z czasem zaczyna dostarcza─ç coraz wi─Öcej klient├│w, kt├│rzy zaczn─ů kupowa─ç w Twoim sklepie.

Co jeszcze jest wa┼╝ne?

Istnieje jeszcze wiele technicznych aspekt├│w w sklepie, kt├│re maj─ů bezpo┼Ťredni lub po┼Ťredni wp┼éyw na zdobywany z wyszukiwarek ruch. Zobacz na co jeszcze warto zwr├│ci─ç uwag─Ö.

Markup HTML5

Nowa wersja HTML5 wprowadzi┼éa mo┼╝liwo┼Ť─ç uk┼éadania element├│w pojedynczej strony w odpowiednie struktury. Za pomoc─ů tych element├│w mo┼╝esz pokaza─ç robotom jakie elementy tre┼Ťci strony s─ů wa┼╝ne, a kt├│re znacz─ů mniej.

Przykład poprawnego użycia HTML5
Przyk┼éad poprawnego u┼╝ycia HTML5 ÔÇô kalicube.pro

Dane strukturalne

Dane strukturalne czyli tzw. microformats┬áto informacje umieszczane w kodzie HTML pomagaj─ůce robotem na identyfikacj─Ö istotnych informacji.┬áZa ich pomoc─ů mo┼╝na pokaza─ç Googlowi co znacz─ů dane elementy┬ástrony lub kto stoi za sprzeda┼╝─ů. Z punktu widzenia e-commerce najistotniejsze s─ů microformaty zwi─ůzane z produktami. Za ich pomoc─ů mo┼╝esz pokaza─ç takie elementy produktu jak:

  • nazwa produktu,
  • opis,
  • grafik─Ö,
  • numery seryjne czy warto┼Ťci kod├│w kreskowych,
  • mark─Ö produktu,
  • cen─Ö,
  • stan (nowy/u┼╝ywany),
  • aktualn─ů dost─Öpno┼Ť─ç w sklepie,
  • ocen─Ö u┼╝ytkownik├│w.

Cz─Ö┼Ť─ç mikroformat├│w wykorzystywana jest bezpo┼Ťrednio w wynikach wyszukiwania. To one odpowiadaj─ů za gwiazdki czy ceny przy produktach.

dane strukuralne w wynikach wyszukiwania
dane strukuralne w wynikach wyszukiwania

Danych strukturalnych mo┼╝na u┼╝ywa─ç na dwa sposoby. Pierwszy to spos├│b to dodanie odpowiednich atrybut├│w do znacznik├│w HTML w┼éa┼Ťciwych element├│w. Drugi spos├│b to umieszczenie wszystkich informacji w cz─Ö┼Ťci head dokumentu (w formacie JSON).

Szybko┼Ť─ç ┼éadowania strony

Szybko┼Ť─ç ┼éadowania strony to kolejny aspekt techniczny, kt├│ry coraz cz─Ö┼Ťciej pojawia si─Ö w kontek┼Ťcie czynnik├│w wp┼éywaj─ůcych na pozycj─Ö strony.┬áStrony, kt├│re ┼éaduj─ů si─Ö szybciej maj─ů te┼╝ przewag─Ö je┼╝eli chodzi o sprzeda┼╝, bo szybko┼Ť─ç ┼éadowania ma bezpo┼Ťredni wp┼éyw na wsp├│┼éczynnik konwersji.

Na szybko┼Ť─ç strony sk┼éada si─Ö dwa g┼é├│wne elementy: czas odpowiedzi serwera oraz czas renderowania po stronie przegl─ůdarki. Za pierwszy element odpowiada ca┼éa infrastruktura serwera oraz jako┼Ť─ç napisanego kodu, popraw─Ö szybko┼Ťci mo┼╝na uzyska─ç np. stosuj─ůc cache.

Znacznie wi─Öcej mo┼╝na zyska─ç po stronie przegl─ůdarki, tutaj te┼╝ mo┼╝na wykorzysta─ç dodatkowe cache (zapisywanie plik├│w, w celu p├│┼║niejszego u┼╝ycia) w komputerze u┼╝ytkownika. Warto te┼╝, pozby─ç si─Ö zb─Ödnego kodu javascript oraz go zminifikowa─ç, a tak┼╝e ograniczy─ç ilo┼Ť─ç zewn─Ötrznych skrypt├│w, kt├│re spowalniaj─ů stron─Ö.

Optymalizacja grafik

Wa┼╝n─ů kwesti─ů dla e-commerce s─ů grafiki, zw┼éaszcza w bran┼╝ach gdzie ÔÇťkupuje si─Ö oczamiÔÇŁ. Wiele os├│b korzysta z wyszukiwarek graficznych takich jak Google Grafika, warto pojawia─ç si─Ö tam ze swoimi produktami i pokazywa─ç je ludziom szukaj─ůcych inspiracji.

Pierwsz─ů kwesti─ů zwi─ůzan─ů z grafikami jest ich wielko┼Ť─ç.┬áStaraj si─Ö serwowa─ç rozmiary aktualnie potrzebne, bez ┼éadowania obrazu w pe┼énej rozdzielczo┼Ťci, za du┼╝e grafiki s─ů powodem powolnego ┼éadowania strony. Wi─Ökszo┼Ť─ç silnik├│w e-commerce robi to automatycznie i tworzy w┼éasne miniatury.

Drug─ů kwesti─ů zwi─ůzan─ů z grafikami jest optymalizacja atrybutu ALT w HTML. Atrybut ten m├│wi co znajduje si─Ö na zdj─Öciu i jest u┼╝ywany w przypadku braku mo┼╝liwo┼Ťci wy┼Ťwietlania grafiki. Tre┼Ť─ç tego atrybutu pomaga zrozumie─ç robotom wyszukiwarek, co znajduje si─Ö na zdj─Öciu, dzi─Öki czemu Google poka┼╝e Twoje grafiki w swoich wynikach.

Na czym polega optymalizacja SEO strony internetowej?

W podstawowej wersji definicja optymalizacji SEO mog┼éaby si─Ö sprowadza─ç do nazwania jej procesem, kt├│ry ma na celu poprawienie budowy strony pod wymagania wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Wed┼éug tej definicji, optymalizuj─ůc stron─Ö pod k─ůtem SEO, dostosowujesz j─ů do wszystkich wytycznych, opisanych w dokumentacji.┬á

Dla mnie to jednak, spe┼énienie samych wytycznych to za ma┼éo, by m├│wi─ç o pe┼énej optymalizacji SEO. Mo┼╝na bowiem spe┼énia─ç wszystkie wytyczne wyszukiwarek, a jednocze┼Ťnie nie mie─ç z tego ┼╝adnych korzy┼Ťci w postaci ruchu, klient├│w, sprzeda┼╝yÔÇŽ A przecie┼╝ to jest chyba najwa┼╝niejsze!

Uwa┼╝am, ┼╝e optymalizacja SEO to przede wszystkim zaplanowanie i wdro┼╝enie optymalnego przej┼Ťcia u┼╝ytkownika od chwili gdy wpisze s┼éowo kluczowe, do momentu wykonania po┼╝─ůdanej akcji na Twojej stronie. Wi─Ökszo┼Ť─ç stron ju┼╝ na pierwszym kroku pope┼énia, kardynalne b┼é─Ödy, a droga do pozyskania klienta mo┼╝e zawiera─ç jeszcze wi─Öcej pu┼éapek.┬á

Aby proces by┼é zoptymalizowany, podczas wpisywania interesuj─ůcej Ci─Ö frazy, przez potencjalnego klienta, musz─ů by─ç spe┼énione nast─Öpuj─ůce warunki:

  1. Twoja strona musi si─Ö w og├│le wy┼Ťwietla─ç na t─Ö fraz─Ö.
  2. Pozycja tej frazy powinna by─ç w miar─Ö wysoka.
  3. Tre┼Ť─ç wyniku wyszukiwania powinna zach─Öca─ç do klikni─Öcia, w wynik wyszukiwania.┬á
  4. Wynik wyszukiwania powinien kierować do odpowiedniej strony docelowej. 
  5. Strona docelowa powinna by─ç zoptymalizowana pod k─ůtem Twoich cel├│w biznesowych.┬á

Ka┼╝dy z tych warunk├│w musi by─ç spe┼éniony, je┼Ťli chcesz osi─ůgn─ů─ç sukces w Google. Inaczej po prostu stracisz czas pieni─ůdze. Zobacz na poni┼╝sze przyk┼éady, na kt├│re ma wp┼éyw w┼éa┼Ťnie optymalizacja SEO:

  1. Je┼Ťli potencjalny klient wpisuje w Google fraz─Ö, na kt├│r─ů si─Ö w og├│le nie pojawiasz ÔÇö tracisz szans─Ö ju┼╝ na samym pocz─ůtku.┬á
  2. Je┼Ťli pojawiasz si─Ö na t─Ö fraz─Ö, ale Twoja strona znajduje si─Ö na dalekiej pozycji ÔÇö tracisz szans─Ö, analogicznie do punktu pierwszego.
  3. W przypadku, gdy jeste┼Ť wysoko, ale wynik wyszukiwania nie jest atrakcyjny ÔÇö istnieje szansa, ┼╝e klienci b─Öd─ů i tak klika─ç w wyniki konkurencji, nawet je┼╝eli jeste┼Ť na pierwszym miejscu.┬á
  4. Je┼Ťli Twoja strona jest wysoko i wynik jest zach─Öcaj─ůcy do wej┼Ťcia na stron─Ö, ale kierujesz u┼╝ytkownik├│w do niew┼éa┼Ťciwej podstrony ÔÇö potencjalni klienci poczuj─ů si─Ö zagubieni i b─Öd─ů szybko z nich wychodzi─ç.
  5. Je┼╝eli natomiast strona jest w┼éa┼Ťciwa, ale nie zoptymalizowana pod wykonanie danej akcji (na przyk┼éad wys┼éania formularza), potencjalni klienci nie b─Öd─ů jej wykonywa─ç.┬á

Teoretycznie, powy┼╝sze punkty wydaj─ů si─Ö do┼Ť─ç proste i tak naprawd─Ö jest. Sytuacja zaczyna si─Ö komplikowa─ç w chwili, gdy zdasz sobie spraw─Ö, ┼╝e r├│┼╝ni ludzie u┼╝ywaj─ů r├│┼╝nych s┼é├│w kluczowych, kt├│rych mog─ů by─ç nawet tysi─ůce. Trzeba wi─Öc zaplanowa─ç ten proces wielokrotnie, dla ka┼╝dego s┼éowa kluczowego, dodatkowo uwzgl─Ödniaj─ůc wytyczne wyszukiwarek.┬á

Optymalizacja SEO to przygotowanie strony na generowanie jak najwi─Ökszego ruchu ze s┼é├│w kluczowych zwi─ůzanych z tematyk─ů strony, a tak┼╝e sprawienie by ten ruchu przynosi┼é korzy┼Ťci biznesowe. Wszystkie dzia┼éania, jakie wykonujesz w procesie optymalizacji SEO, powinny uwzgl─Ödnia─ç te kilka g┼é├│wnych punkt├│w. Co konkretnie?

W┼éa┼Ťciwe s┼éowa kluczowe

Aby znale┼║─ç warto┼Ťciowych klient├│w, przede wszystkim musisz wiedzie─ç jakich s┼é├│w kluczowych u┼╝ywaj─ů, podczas wyszukiwania tego, co oferujesz. Takich fraz mo┼╝e by─ç naprawd─Ö du┼╝o, a znalezienie ich mo┼╝e zaj─ů─ç sporo czasu. Docelowo, Twoja strona powinna pojawia─ç si─Ö w Google na wszystkie frazy, jakie mog─ů by─ç u┼╝ywane przez potencjalnych klient├│w. Bez wiedzy o s┼éowach, nie b─Ödziesz wiedzia┼é jak zoptymalizowa─ç tre┼Ťci i struktur─Ö strony, o czym b─Ödziemy m├│wi─ç troch─Ö p├│┼║niej.

Zdecydowanie nie warto jest skupia─ç si─Ö, tylko na kilku frazach ÔÇô wi─Ökszo┼Ť─ç decyzji zwi─ůzanych z optymalizacj─ů SEO podejmuje si─Ö w┼éa┼Ťnie o research s┼é├│w kluczowych. Im bardziej dok┼éadny tym wi─Öksze prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e nie pominie si─Ö istotnych dla biznesu fraz, kt├│re nie s─ů zawsze oczywiste.┬á

S┼éowa kluczowe ÔÇô czym tak naprawd─Ö s─ů?┬á

Ka┼╝dy, kto pyta o co┼Ť Google, ma konkretn─ů intencj─Ö: chce znale┼║─ç informacje, kupi─ç produkt, zainspirowa─ç si─Ö, sprawdzi─ç ofert─Ö, czy rozwi─ůza─ç jaki┼Ť problem. Aby znale┼║─ç rozwi─ůzanie, wpisuje w wyszukiwark─Ö frazy kluczowe.┬á

Jakie mog─ů by─ç przyk┼éadowe intencje?┬á

  • Informacyjne/edukacyjne ÔÇö u┼╝ytkownik chce si─Ö czego┼Ť dowiedzie─ç. Najcz─Ö┼Ťciej wpisuje wtedy pytanie, np. jak usun─ů─ç rysy w aucie?.
  • Nawigacyjne ÔÇö u┼╝ytkownik szuka konkretnych stron lub firm, kt├│re ju┼╝ zna.┬á
  • Zbadanie rynku, sprawdzenie ofert ÔÇö u┼╝ytkownik szuka recenzji, por├│wna┼ä, najlepszych ofert. Wpisuje wtedy np. ÔÇ×najlepsze smartfony w 2020ÔÇŁ.
  • Zakupowe ÔÇô u┼╝ytkownik chce dokona─ç zakupu; u┼╝ywa wtedy fraz z cenami, nazwami modeli i marek.

Istnieje kilka rodzaj├│w s┼é├│w kluczowych, kt├│rymi wyra┼╝ane s─ů te intencje, a ka┼╝dy z nich ma inn─ů funkcj─Ö. Ka┼╝de z nich powinno by─ç uwzgl─Ödnione w procesie optymalizacji strony. Rodzaj wpisywanej frazy kluczowej determinuje te┼╝ potencjalnego klienta, kt├│ry j─ů wpisuje. Ich opisanie bardzo pomaga przy p├│┼║niejszym ich pogrupowaniu, wybraniu najlepszych s┼é├│w kluczowych i optymalizowaniu pod nie strony.

Ogólne słowa kluczowe

S─ů to najcz─Ö┼Ťciej wyszukiwane frazy dla Twojego biznesu, 1-2 wyrazowe, opisuj─ůce og├│lnie dany temat. Nie zdradzaj─ů one szczeg├│┼éowej intencji u┼╝ytkownika, wi─Öc nie do ko┼äca wiadomo, czego szuka┼éa osoba, wpisuj─ůca takie s┼éowo w wyszukiwarce. Frazy takie maj─ů najwi─Öcej wyszukiwa┼ä, jednak w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w charakteryzuj─ů si─Ö najmniejszym wsp├│┼éczynnikiem konwersji.

Zobaczmy dla przyk┼éadu fraz─Ö sukienki. Osoba, kt├│ra wpisuje takie s┼éowo kluczowe, nie szuka niczego konkretnego ÔÇô najprawdopodobniej szuka inspiracji, fotografii, a nie zakupu. Wpisanie takiej frazy rzadko kiedy ko┼äczy si─Ö sprzeda┼╝─ů.

Frazy z długiego ogona (tzw. Long Tail) 

Frazy z d┼éugiego ogona sk┼éadaj─ů si─Ö z kilku wyraz├│w. Zazwyczaj na podstawie ich tre┼Ťci mo┼╝na precyzyjnie zdefiniowa─ç intencje osoby wyszukuj─ůcej. Frazy longtail s─ů wpisywane znacznie rzadziej ÔÇô ale dla jednego tematu takich fraz mo┼╝e by─ç wi─Öcej, ni┼╝ fraz og├│lnych, a w konsekwencji b─Ödzie wi─Öcej wyszukiwa┼ä. Mo┼╝e by─ç tak, ┼╝e jedna g┼é├│wna fraza opisuj─ůca Twoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç ma np. 6000 wy┼Ťwietle┼ä miesi─Öcznie ÔÇô ale jednocze┼Ťnie 50 fraz z d┼éugiego ogona o ┼Ťredniej liczbie 200 wy┼Ťwietle┼ä da Ci ┼é─ůcznie 10000 wy┼Ťwietle┼ä.

Frazy z d┼éugiego ogona wyst─Öpuj─ů w r├│┼╝nych wariantach. Na przyk┼éadzie wspomnianej sukienki:┬á

  • czarna sukienka na randk─Ö┬á
  • czerwona sukienka na wesele┬á
  • zielona sukienka na sylwestra┬á
  • granatowa sukienka na bal┬á
  • ┼╝├│┼éta sukienka na studni├│wk─Ö

Jak widzisz, szczeg├│┼éowe zapytania charakteryzuj─ů si─Ö du┼╝ym stopniem zr├│┼╝nicowania, a Ilo┼Ť─ç kombinacji takich s┼é├│w kluczowych jest praktycznie niesko┼äczona. Trzeba jednak pozna─ç wi─Ökszo┼Ť─ç tych fraz i zauwa┼╝y─ç ewentualne wzorce.

Słowa Long Tail a ogólne

Frazy og├│lne a frazy z d┼éugiego ogona. Nazwa ÔÇ×d┼éugi ogonÔÇŁ bierze si─Ö z widocznej na tym wykresie proporcji fraz.

Frazy longtail maj─ů jedn─ů zalet─Ö, kt├│ra wyr├│┼╝nia je na tle innych rodzaj├│w fraz ÔÇô opisuj─ů one dok┼éadnie to, czego potrzebuj─ů Twoi klienci, a to przek┼éada si─Ö na zwi─Ökszenie wsp├│┼éczynnika konwersji (czyli zwi─Ökszenie sprzeda┼╝y). Jest tak dlatego, ┼╝e osoba, kt├│ra wpisuje na przyk┼éad fraz─Ö czerwona sukienka na wesele, z zasady nie szuka inspiracji czy informacji ÔÇô ona szuka ju┼╝ konkretnego produktu, kt├│ry chce kupi─ç. Dlatego te┼╝ ruch z fraz longtail jest najbardziej warto┼Ťciowy dla Twojego biznesu.

Słowa brandowe

Frazy brandowe to szczeg├│lny rodzaj fraz z d┼éugiego ogona. W ich tre┼Ťci pojawia si─Ö dodatkowo nazwa firmy, producenta czy nazwy produktu. Osoba wpisuj─ůca takie s┼éowo kluczowe m├│wi Ci, kt├│rej firmy produkty j─ů interesuj─ů.

Przykłady takich fraz to:

  • buty nike┬á
  • buty nike czarne┬á
  • buty sportowe adidas┬á
  • buty do biegania reebok
  • m─Öskie buty do biegania po asfalcie

Je┼Ťli masz sklep, w kt├│rym sprzedajesz buty r├│┼╝nych producent├│w, optymalizuj stron─Ö pod frazy brandowe ÔÇô nawet je┼Ťli nie sprzedajesz tej konkretnej marki.

Frazy regionalne

Frazy lokalne, czyli s┼éowa z nazw─ů miasta ÔÇô na przyk┼éad Radca prawny Lublin. Frazy takie dobieramy dla biznes├│w dzia┼éaj─ůcych lokalnie ÔÇô firm us┼éugowych, hoteli (biznesy hotelowe i noclegowe bazuj─ů praktycznie g┼é├│wnie na takich frazach), restauracji czy np. sklep├│w stacjonarnych.┬á

Frazy opisuj─ůce problem u┼╝ytkownika

S─ů to wyra┼╝enia opisuj─ůce jaki┼Ť konkretny problem, kt├│rego rozwi─ůzania u┼╝ytkownik szuka w internecie. Warto mu t─Ö informacj─Ö dostarczy─ç, na przyk┼éad za pomoc─ů artyku┼éu na blogu firmowym, przy okazji ÔÇ×przemycaj─ůcÔÇŁ w tek┼Ťcie swoje produkty czy us┼éugi. W ten spos├│b cz─Ö┼Ť─ç os├│b zainteresuje si─Ö Twoj─ů ofert─ů ÔÇô nawet je┼╝eli nie szuka jej bezpo┼Ťrednio. Takie frazy zazwyczaj formu┼éowane s─ů pytaniem, np.┬á

  • jaka sukienka na wesele?
  • jak dobra─ç sukienk─Ö do sylwetki?┬á
  • jaki kolor sukienki do rudych w┼éos├│w?┬á

Zwr├│─ç uwag─Ö, ┼╝e takie zapytania cz─Östo brzmi─ů jak gotowe tytu┼éy artyku┼é├│w ÔÇô zatem po wpisaniu takiej frazy kto┼Ť m├│g┼éby trafi─ç na Tw├│j artyku┼é, a gdy znajdzie w nim rozwi─ůzanie problemu ÔÇô to b─Ödzie m├│g┼é od razu zajrze─ç do Twojego sklepu. Nierzadko dzia┼éa to na zasadzie wzajemno┼Ťci ÔÇô ÔÇ×rozwi─ůzali┼Ťcie m├│j problem, wi─Öc w podzi─Ökowaniu kupi─Ö w┼éa┼Ťnie u WasÔÇŁ.

Znasz ju┼╝ rodzaje fraz kluczowych. Wszystkich fraz przypisanych do ka┼╝dego rodzaju jest tak du┼╝o, ┼╝e wymy┼Ťlanie i wypisywanie ich ÔÇ×r─ÖcznieÔÇŁ b─Ödzie karko┼éomne oraz ma┼éo efektywne ÔÇô dlatego trzeba zrobi─ç to przy pomocy specjalnych narz─Ödzi.

Ułożenie odpowiedniej struktury strony

Struktura strony to jeden z najwa┼╝niejszych element├│w optymalizacji SEO. Bez przemy┼Ťlanej struktury trudno b─Ödzie osi─ůgn─ů─ç sukces w wyszukiwarkach, zw┼éaszcza je┼╝eli chodzi o strony z du┼╝ym potencja┼éem d┼éugoogonowym. To w┼éa┼Ťnie dzi─Öki dobrze rozbudowanej i u┼éo┼╝onej strukturze jeste┼Ť w stanie zaplanowa─ç nad tym, kt├│re adresy URL, b─Öd─ů wynikami wyszukiwania, na poszczeg├│lne s┼éowa kluczowe.┬á

Struktura powinna by─ç u┼éo┼╝ona na podstawie analizy s┼é├│w kluczowych. To kolejny pow├│d na dok┼éadne szukanie jak najwi─Ökszej ilo┼Ťci fraz. Od tego kroku zale┼╝y budowa strony, jej uk┼éad oraz linkowanie wewn─Ötrzne dlatego warto przemy┼Ťle─ç t─Ö kwesti─Ö jeszcze przed rozpocz─Öciem prac webmastera nad stron─ů.

Zobacz na poni┼╝sz─ů animacj─Ö ÔÇô doskonale przedstawia ona poszczeg├│lne elementy podstrony oraz typy s┼é├│w kluczowych, na jakie powinny si─Ö one pojawia─ç w Google.

Najważniejsze podstrony i frazy, na które trzeba zwrócić uwagę to: 

  • Strona g┼é├│wna ÔÇô umie┼Ť─ç na niej s┼éowa zwi─ůzane z nazw─ů firmy lub og├│lnie opisan─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů (np. sklep zoologiczny, firma remontowa itp.)┬á
  • Kategoria produkt├│w ÔÇô podstrona kategorii z produktami; powinny si─Ö tam znale┼║─ç frazy zwi─ůzane z og├│lnym wyszukiwaniem produkt├│w (sukienki na wesele, narz─Ödzia budowlane itp.)┬á
  • Strona produktowa ÔÇô podstrona dedykowana jednemu konkretnemu produktowi. Powinny si─Ö na niej znale┼║─ç, na przyk┼éad w opisie produktu i tytule podstrony, frazy longtailowe (telewizor Sony KD-49XG8096, wkr─Ötarka MAKITA DDF458RTJ itp.)┬á
  • Kategoria us┼éug ÔÇô podstrona ze zbiorem zbli┼╝onych do siebie us┼éug (us┼éugi prawnicze, us┼éugi ksi─Ögowe itp.)┬á
  • Strona z opisem us┼éugi ÔÇô analogicznie do strony produktowej, jest to podstrona dedykowana konkretnej us┼éudze (sprawy karne, ksi─Ögowo┼Ť─ç dla sp├│┼éek itp.)┬á
  • Tre┼Ťci poradnikowe ÔÇô wpis na blogu lub strona z najcz─Ö┼Ťciej zadawanymi pytaniami (FAQ). Tre┼Ť─ç tych podstron ma zaspokaja─ç potrzeb─Ö rozwi─ůzania problemu klienta, dlatego opr├│cz fraz og├│lnych powinna zawiera─ç tak┼╝e frazy opisuj─ůce problem u┼╝ytkownika.

Strona główna 

Struktura strony powinna by─ç zbudowana tak, jak stawia si─Ö budynki ÔÇô od og├│┼éu do szczeg├│┼éu. Najbardziej og├│ln─ů stron─ů Twojego serwisu jest strona g┼é├│wna. Powinny na ni─ů trafi─ç osoby szukaj─ůce konkretnie Twojej firmy lub og├│lnego tematu zwi─ůzanego z Twoj─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů.

Na jakie frazy optymalizowa─ç stron─Ö g┼é├│wn─ů? Aby si─Ö tego dowiedzie─ç, wystarczy, ┼╝e zadasz sobie pytanie: czym zajmuje si─Ö moja firma? Odpowiedz na nie w kilku s┼éowach (maksymalnie 50 znak├│w ze spacjami; czy pami─Ötasz, dlaczego akurat tyle? Je┼Ťli nie to, zerknij do lekcji drugiej, do rozdzia┼éu ÔÇ×Czynniki zwi─ůzane z Twoj─ů stron─ůÔÇŁ). Dzi─Öki temu b─Ödziesz wiedzie─ç, co wpisa─ç w tytu┼é strony g┼é├│wnej. Na ko┼äcu tytu┼éu dodaj nazw─Ö firmy. Przyk┼éady:

  • Internetowy sklep zoologiczny ÔÇô [nazwa sklepu]┬á
  • Sklep z odzie┼╝─ů online ÔÇô [nazwa sklepu]┬á
  • Renomowana kancelaria adwokacka ÔÇô [nazwa kancelarii]┬á
  • Nowoczesne meble na wymiar ÔÇô [nazwa firmy]┬á

Projektowanie ca┼éej struktury od zacznij od strony g┼é├│wnej, poniewa┼╝ wszystkie inne podstrony b─Öd─ů podlega─ç w┼éa┼Ťnie jej. Zastan├│w si─Ö, czy standardowy podzia┼é na produkty, us┼éugi i ich kategorie jest wystarczaj─ůcy. Je┼Ťli nie, utw├│rz dodatkowe podzia┼éy i podkategorie (np. na oddzia┼éy firmy, je┼Ťli ich oferty si─Ö od siebie r├│┼╝ni─ů).┬á

Strony kategorii

Kolejnym poziomem w strukturze s─ů strony kategorii (produkt├│w, us┼éug, poradnik├│w). Maj─ů one za zadanie przyci─ůgn─ů─ç u┼╝ytkownika, kt├│ry zasadniczo wie, czego szuka, ale nie wybra┼é jeszcze konkretnego modelu. Na przyk┼éad szuka but├│w sportowych, ale nie ma sprecyzowanego modelu ani koloru.┬á

Strony kategorii mo┼╝na zaw─Ö┼╝a─ç, tworz─ůc kolejne strony z podkategoriami. Dla przyk┼éadu, kategoria buty sportowe mo┼╝e dzieli─ç si─Ö dodatkowo na buty do biegania, buty na si┼éowni─Ö i buty do trekkingu. Dzi─Öki temu tworzysz podstrony, kt├│re b─Öd─ů optymalizowane na konkretne frazy kluczowe.┬á

Dok┼éadny uk┼éad kategorii oraz nazwy poszczeg├│lnych element├│w b─Öd─ů zale┼╝a┼éy od Twojego biznesu, oraz s┼é├│w kluczowych, jakich u┼╝ywaj─ů Twoi potencjalni klienci.┬á

Strony produktów, usług lub wpisów 

Strony produktowe lub us┼éugowe oraz wpisy to elementy, kt├│re znajduj─ů si─Ö najni┼╝ej w strukturze. S─ů one najbardziej szczeg├│┼éowe, dlatego powinny by─ç optymalizowane na szczeg├│┼éowe (longtailowe) frazy kluczowe. Osoby szukaj─ůce tych produkt├│w wiedz─ů czego potrzebuj─ů, powinny wi─Öc trafi─ç od razu na tak─ů stron─Ö.┬á

Struktura strony a widoczno┼Ť─ç

Z punktu widzenia sprzeda┼╝y wa┼╝na jest nie tylko du┼╝a liczba fraz kluczowych, ale r├│wnie┼╝ adres├│w URL Twojej strony, czyli stron kategorii i stron produktowych/us┼éugowych. Jak ju┼╝ wiesz, s─ů one odpowiedziami na intencje u┼╝ytkownik├│w ÔÇô dlatego wszystkie zapytania dotycz─ůce danej us┼éugi powinny by─ç skierowane na zwi─ůzany z ni─ů adres URL.

Odpowiednia struktura adres├│w pomaga wyszukiwarce odczyta─ç Twoj─ů stron─Ö i umie┼Ťci─ç wszystkie jej podstrony w swojej bazie, a nast─Öpnie ÔÇ×przypisa─çÔÇŁ je do fraz. Dzi─Öki temu po wpisaniu frazy wynik b─Ödzie kierowa┼é u┼╝ytkownika do odpowiedniego adresu URL ÔÇô a to go usatysfakcjonuje i zach─Öci do wej┼Ťcia na dan─ů podstron─Ö.

Wyniki wyszukiwania to linki do konkretnych podstron

Maj─ůc wiele podstron, mo┼╝esz wy┼Ťwietla─ç wi─Öcej wynik├│w wyszukiwania, czyli wi─Öcej odpowiedzi na pytanie u┼╝ytkownika.┬á

Gdyby┼Ť mia┼é tylko kilka podstron ÔÇô na przyk┼éad stron─Ö g┼é├│wn─ů, us┼éugi, produkty, kontakt ÔÇô to w odpowiedzi na zapytanie o jaki┼Ť produkt wy┼Ťwietla┼éyby si─Ö jedynie te og├│lne strony, a nie podstrony z produktami, kt├│rych przecie┼╝ u┼╝ytkownik poszukuje. Zapewne nie poczu┼éby si─Ö zach─Öcony do wej┼Ťcia na stron─Ö g┼é├│wn─ů nie wiedz─ůc, czy znajdzie tam to, czego szuka.

Odpowiednie przygotowanie tre┼Ťci

Tre┼Ť─ç strony decyduje o tym, na jakie s┼éowa kluczowe dany adres URL pojawia si─Ö jako wynik wyszukiwania. Dzi─Öki odpowiednio przygotowanym tekstom, grafikom i innym multimediom mo┼╝na maksymalnie zwi─Ökszy─ç widoczno┼Ť─ç strony.

Pisz─ůc teksty na stron─Ö internetow─ů musisz wiedzie─ç, do kogo piszesz. Z pozoru wydaje si─Ö to oczywiste ÔÇô ale uwierz mi, ┼╝e zdefiniowanie i dok┼éadne rozpisanie sobie grupy docelowej bardzo w tym pomaga i daje Ci bardzo konkretn─ů wiedz─Ö o tym, jak pisa─ç. Inaczej b─Ödziesz pisa┼é do klient├│w indywidualnych, inaczej do M┼ÜP, a jeszcze inaczej do klient├│w korporacyjnych.

Tworz─ůc swoj─ů grup─Ö docelow─ů, zwr├│─ç przede wszystkim uwag─Ö na to, jakie problemy i pytania j─ů trapi─ů. Dzi─Öki temu b─Ödziesz m├│g┼é skoncentrowa─ç si─Ö w tre┼Ťciach na zaspokojeniu bardzo konkretnych potrzeb Twojego klienta. Jest to niezb─Ödne, aby przyci─ůgn─ů─ç jego uwag─Ö i sprawi─ç, aby pozosta┼é na Twojej stronie ÔÇô a zrobi tak, gdy b─Ödzie wiedzia┼é, ┼╝e znajdzie na niej rozwi─ůzanie jego problemu.

Odpowiednie redagowanie tre┼Ťci, to bardzo wa┼╝ny element optymalizacji SEO. W szczeg├│lno┼Ťci nale┼╝y skupi─ç si─Ö na:

  • tre┼Ťciach title oraz description, kt├│re z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem b─Öd─ů tre┼Ťci─ů wynik├│w wyszukiwania;
  • tre┼Ťciach nag┼é├│wk├│w, kt├│re s─ů najcz─Ö┼Ťciej czytanymi elementami strony. Najwi─Öcej os├│b skanuje tylko na g┼é├│wki w poszukiwaniu fragment├│w, kt├│re je interesuj─ů;
  • tre┼Ťciach w┼éa┼Ťciwych, kt├│re powinne by─ç pisane przede wszystkim dla ludzi, a nie pod algorytmy wyszukiwarek;

Bardzo cz─Öste pytanie, kt├│re s┼éysz─Ö dotyczy tego, jakie tre┼Ťci (oraz jakie s┼éowa kluczowe w tych tre┼Ťciach) powinne by─ç zawarte na ka┼╝dym z adres├│w URL. W zasadzie odpowied┼║ jest prosta, je┼Ťli wykona┼ée┼Ť odpowiedni─ů analiz─Ö s┼é├│w kluczowych i ka┼╝demu s┼éowu przypisa┼ée┼Ť docelowy adres URL, problem masz z g┼éowy. Gotow─ů instrukcj─Ö, po┼Ťwi─Öcon─ů przydzielaniu s┼é├│w do adres├│w docelowych przeczytasz w artykule o strategii SEO.

Pozostałe elementy optymalizacji SEO

Odpowiednie s┼éowa kluczowe, ich w┼éa┼Ťciwe przypisanie do adres├│w URL w obr─Öbie strony oraz tre┼Ťci, kt├│re znajduj─ů si─Ö na danej podstronie to podstawa optymalizacji SEO, kt├│ra gwarantuje sukces w wynikach wyszukiwania, kt├│ry prze┼éo┼╝y si─Ö na wymierne korzy┼Ťci biznesowe.

Optymalizacja crawlowania

Crawlowanie to proces skanowania strony przez roboty wyszukiwarek. W kontek┼Ťcie optymalizacji SEO jest to proces bardzo istotny. Je┼╝eli Twoja strona b─Ödzie mia┼éa optymaln─ů struktur─Ö, dobrej jako┼Ťci tre┼Ť─ç itd, ale Google nie b─Ödzie w stanie jej zeskanowa─ç ÔÇö po prostu zmarnowa┼ée┼Ť czas i pieni─ůdze.

Google musi mie─ç dost─Öp do podstron, kt├│re maj─ů generowa─ç ruchu. W przypadku ma┼éych stron niezoptymalizowany proces crawlowania mo┼╝e by─ç niezauwa┼╝alny, ale w du┼╝ych serwisach (z tysi─ůcami adres├│w URL) mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e Google skanuje stron─Ö bardzo wolno. Efektem powolnego skanowania b─Ödzie bardzo rzadkie odwiedzanie poszczeg├│lnych adres├│w URL, kt├│re przecie┼╝ zmieniaj─ů swoje tre┼Ťci, cho─çby w procesie optymalizacji SEO.

Wa┼╝nym jest, aby nie utrudnia─ç Google proces├│w skanowania. Zoptymalizowanie crawlowania polega g┼é├│wnie na zapanowaniu nad dost─Öpem robot├│w do poszczeg├│lnych stron czy sekcji serwisu. Dzi─Öki temu roboty nie zgubi─ů si─Ö w g─ůszczu adres├│w URL, kt├│re s─ů ma┼éo istotne z punktu widzenia biznesowego.┬á

Optymalizacja szybko┼Ťci strony

Szybko┼Ť─ç ┼éadowania strony, tak┼╝e powinna by─ç zoptymalizowana. Wolna strona to doskona┼éy spos├│b na du┼╝y wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä. W dzisiejszych czasach wi─Ökszo┼Ť─ç z nas chc─Ö szybko ┼éaduj─ůcych si─Ö stron. Dlatego te┼╝ optymalizacja SEO powinna uwzgl─Ödnia─ç szybko┼Ť─ç, z jak─ů ┼éaduje si─Ö ka┼╝da podstrona. Ma to wp┼éyw na wspomniany wcze┼Ťniej proces trawlowania, a tak┼╝e na decyzje u┼╝ytkownik├│w.

Najczęstsze błędy w optymalizacji SEO sklepów internetowych

Błędy planowania

  • Brak dok┼éadnej znajomo┼Ťci fraz kluczowych lub zbyt w─ůski zakres s┼é├│w.
  • Pomijanie d┼éugiego ogona w procesie optymalizacji.
  • Brak analizy konkurencji i ich dzia┼éa┼ä.
  • Brak przygotowania struktury sklepu pod SEO.
  • Brak og├│lnego planu optymalizacji sklepu pod k─ůtem podstawowych element├│w takich jak title czy description (tre┼Ťci wynik├│w wyszukiwania).
  • Brak panowania nad duplikacj─ů tre┼Ťci i kanibalizacj─ů s┼é├│w kluczowych jeszcze na poziomie planowania.
  • Brak planu linkowania wewn─Ötrznego.
  • Pomijanie danych strukturalnych.

Błędy techniczne

  • Niepanowanie nad indeksowaniem sklepu.
  • Niepanowanie nad procesem skanowania przez roboty wyszukiwarek.
  • B┼é─Ödne wdro┼╝enia tagu canonical.
  • Brak standardowych przekierowa┼ä (www/bez www, http/https).
  • Niepoprawne u┼╝ywanie markupÔÇÖu HTML.
  • U┼╝ywanie link├│w, kt├│re nie s─ů w znaczniku <a>.
  • Brak u┼╝ywania atrybutu rel=ÔÇŁnofollowÔÇŁ w linkach kieruj─ůcych do stron, kt├│re nie s─ů indeksowane.
  • Brak optymalizacji pod k─ůtem szybko┼Ťci strony.

B┼é─Ödy zwi─ůzane z tre┼Ťci─ů

  • Nieplanowanie tre┼Ťci, brak analiz s┼é├│w kluczowych podczas pisania tre┼Ťci.
  • Brak opis├│w kategorii lub opisy kategorii o niew┼éa┼Ťciwych tre┼Ťciach.
  • Kr├│tkie i ma┼éo wyczerpuj─ůce opisy.
  • Kopiowanie tre┼Ťci z innych miejsc.
  • U┼╝ywanie tej same tre┼Ťci w wielu miejscach.
  • Brak tre┼Ťci poradnikowych czy blogowych.
  • Brak cyklicznej optymalizacji tre┼Ťci.

Podsumowanie

Optymalizacja sklepu internetowego to dosy─ç z┼éo┼╝ony proces, wymaga wiele pracy, ale po┼Ťwi─Öcony czas na pewno si─Ö zwr├│ci. Pami─Ötaj te┼╝, ┼╝e┬ánie da si─Ö tego wszystkiego zrobi─ç w jeden tydzie┼ä czy nawet miesi─ůc. W du┼╝ych sklepach prac─Ö musisz roz┼éo┼╝y─ç na wiele miesi─Öcy, zw┼éaszcza cz─Ö┼Ť─ç po┼Ťwi─Öcon─ů optymalizacji i dodawaniu tre┼Ťci. Efekty wielu godzin sp─Ödzonych nad sklepem nie b─Öd─ů te┼╝ widoczne od razu, obecno┼Ť─ç w wyszukiwarkach to d┼éugi maraton, kt├│ry wygrywaj─ů Ci najbardziej cierpliwi.

Najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania

Czy optymalizacja sklepu pod SEO zwi─Ökszy ruch?

Tak, optymalizacja sklepu internetowego, to w zasadzie jedyny spos├│b, by zwi─Ökszy─ç ruch z darmowych wynik├│w wyszukiwania w Google. Do tego taka optymalizacja wcale nie jest taka trudna. Wiedza z tego poradnika wystarczy, by zacz─ů─ç.

Ile trwa optymalizacja SEO sklepu internetowego?

Optymalizacja SEO, zw┼éaszcza w e-commerce to proces, kt├│ry jest ci─ůg┼éy. Za┼éo┼╝enia optymalizacji s─ů proste, ale na jej wdro┼╝enie trzeba sporo czasu. Zawsze b─Ödzie co┼Ť do poprawy.

Od czego zacz─ů─ç optymalizacj─Ö SEO w e-commerce?

Zdecydowanie najwa┼╝niejsz─ů rzecz─ů, od jakiej nale┼╝y zacz─ů─ç optymalizacje, to analiza s┼é├│w kluczowych. To pod wysuzkiwania klient├│w b─Ödziesz przeprowadza─ç ca┼é─ů optymalizacj─Ö. Bez wiedzy o frazach, mo┼╝esz pope┼éni─ç wiele b┼é─Öd├│w.