Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO ÔÇô krok po kroku

Ruch z wyszukiwarek w e-commerce to podstawa. Du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç potencjalnych klient├│w trafia do Twojego sklepu bezpo┼Ťrednio z bezp┼éatnych wynik├│w wyszukiwania. Zobacz jak poprawi─ç sklep i sprawi─ç, by pojawia┼é si─Ö w wynikach wyszukiwania na jak najwi─Öcej fraz zwi─ůzanych z Twoim biznesem.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Na czym polega optymalizacja SEO w sklepie internetowym?
  • Od czego nale┼╝y zacz─ů─ç proces optymalizacji?
  • Jakie s─ů najcz─Östsze b┼é─Ödy optymalizacyjne w sklepach?
  • Jak zaplanowa─ç i wdro┼╝y─ç poprawn─ů optymalizacj─Ö?
Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO ÔÇô krok po kroku
Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO ÔÇô krok po kroku

Research słów kluczowych

Pierwszym krokiem do poprawnej optymalizacji sklepu internetowego jest poznanie klient├│w i tego jak szukaj─ů produkt├│w. Musisz wiedzie─ç┬ájak wybra─ç s┼éowa kluczowe. To na tej podstawie zbudujesz p├│┼║niej odpowiedni─ů struktur─Ö s┼é├│w i adres├│w URL. Na tym etapie nie musisz wybiera─ç poszczeg├│lnych s┼é├│w kluczowych. Jedyne co teraz potrzebujesz to znajomo┼Ť─ç ca┼éego spektrum grup s┼é├│w np.:

  • wszystko co zwi─ůzane z gitarami
  • wszystko co zwi─ůzane z perkusjami
  • wszystko co zwi─ůzane z pianinami

Znajd┼║ tematy, kt├│re s─ů powi─ůzane z Twoim sklepem czy nawet ca┼é─ů bran┼╝─ů. Informacje uzyskane w ten spos├│b pomog─ů Ci w dalszych etapach optymalizacji.

Po co Ci takie zakresy temat├│w?

Wbrew pozorom,┬ápodstaw─ů w SEO nie s─ů s┼éowa kluczowe. To, ┼╝e r├│┼╝ne frazy wpisywane s─ů w wyszukiwark─Ö, nie ma wi─Ökszego znaczenia, je┼╝eli chodzi o planowanie zdobywania ruchu z Google. S┼éowa s─ů istotne jedynie z punktu widzenia u┼╝ytkownika, kt├│ry szuka Twojej firmy. Natomiast,┬ádla Ciebie najwa┼╝niejsze s─ů intencje u┼╝ytkownika, kryj─ůce si─Ö w tym, co jest wpisywane w wyszukiwark─Ö.

Jakich fraz mog─ů u┼╝y─ç osoby, szukaj─ůce ceny produktu czy us┼éugi?

  • gitara X cena
  • cena gitary X
  • kitara X koszt
  • ile kosztuje gitara X

Fraz kluczowych dotycz─ůcych danego produktu mo┼╝e by─ç wiele, ale intencja wyszukiwania jest taka sama w ka┼╝dym z przypadk├│w. Zawsze pytaj─ů oni o cen─Ö produktu. Twoim celem jest przygotowanie podstrony, kt├│ra najlepiej odpowie na pytanie zawarte w intencji u┼╝ytkownika. W powy┼╝szym przypadku mo┼╝e to by─ç np. strona konkretnego produktu (karta produktu).

Z punktu widzenia optymalizacji SEO, o wiele wa┼╝niejsze ni┼╝ s┼éowa kluczowe, s─ů┬áadresy URL Twojej strony. S─ů one odpowiedziami na intencje wyszukiwa┼ä. Wszystkie zapytania dotycz─ůce jednego produktu powinny by─ç skierowane na adres URL tego produktu. Odpowiednia struktura adres├│w oraz architektura informacji pomaga zrozumie─ç Google Twoj─ů stron─Ö┬ái prowadzony biznes. W efekcie czego wyszukiwarka b─Ödzie wysy┼éa─ç kupuj─ůcych od razu do w┼éa┼Ťciwych miejsc, co znacznie zwi─Öksza szans─Ö na sprzeda┼╝.

Pami─Ötaj, ┼╝e Google skanuje Twoj─ů stron─Ö, badaj─ůc ka┼╝dy jej adres URL. Roboty musz─ů pozna─ç tre┼Ť─ç tego, co oferujesz, by p├│┼║niej m├│c zaprezentowa─ç j─ů jako wynik w wyszukiwarce.┬áWynik wyszukiwania jest kierowany w┼éa┼Ťnie do konkretnego adresu URL, kt├│ry Google uwa┼╝a jako odpowiadaj─ůcy na zapytanie osoby wyszukuj─ůcej.

Struktura sklepu a SEO

Najwa┼╝niejsza cz─Ö┼Ť─ç strategii SEO to odpowiednie rozplanowanie adres├│w URL wzgl─Ödem samych siebie oraz wzgl─Ödem s┼é├│w kluczowych. Znaj─ůc sw├│j biznes, wiesz, jak wygl─ůda podzia┼é oferty czy asortymentu.┬áTw├│j sklep internetowy, powinien odzwierciedla─ç Tw├│j biznes, a w zasadzie to jak mog─ů szuka─ç Ci─Ö Twoi klienci ÔÇô to bardzo istotne w optymalizacji SEO.

We┼║my na przyk┼éad internetowy sklep z laptopami ÔÇô jak klienci takiego sklepu mog─ů szuka─ç jego asortymentu? Wszystko zale┼╝y, czego potrzebuj─ů lub na jakim s─ů etapie w procesie zakupowym.

Mog─ů oni szuka─ç na przyk┼éad:

  • sklepu z laptopami (og├│lnie)
  • laptopa w okre┼Ťlonym rodzaju (netbook, ultrabook itp.)
  • laptopa okre┼Ťlonego producenta (Asus, Dell, Lenovo itp.)
  • laptopa o okre┼Ťlonym zastosowaniu (praca, biuro, granie itp.)
  • laptopa o okre┼Ťlonej specyfikacji (procesorze, pami─Öci itp. a nawet ich kombinacji)
  • konkretnych modeli laptop├│w (Dell Inspiron 5570 itp.)

Wszystkie te wyszukania r├│┼╝ni─ů si─Ö od siebie, a osoby szukaj─ůce chc─ů trafi─ç na odpowiednie adresy URL. Szukaj─ůc laptop├│w firmy Asus, chcesz trafi─ç na stron─Ö z komputerami tej firmy. Dlatego istotne jest, aby znale┼║─ç wszystkie grupy potrzeb u┼╝ytkownik├│w i u┼éo┼╝y─ç je w struktur─Ö adres├│w URL wed┼éug poni┼╝szego przyk┼éadu:

Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL
Przykład struktury słów kluczowych i adresów URL

Struktura Twojego sklepu musi by─ç logiczna┬ái dobrze pouk┼éadana zar├│wno z punktu widzenia biznesowego, ale tak┼╝e z punktu widzania u┼╝ytkownik├│w. Musisz pami─Öta─ç, aby uwzgl─Ödni─ç intencje zawarte we wpisanej frazie. Tre┼Ť─ç s┼éowa kluczowego m├│wi o tym, co u┼╝ytkownik chce zobaczy─ç. np:

  • ÔÇťsklep z gitaramiÔÇŁ ÔÇô u┼╝ytkownik powinien trafi─ç na stron─Ö g┼é├│wn─ů, nie wiesz jaki asortyment go interesuje i co chce kupi─ç. Gdy trafi na stron─Ö g┼é├│wn─ů u┼╝yje nawigacji by zacz─ů─ç szuka─ç,
  • ÔÇťgitary klasyczneÔÇŁ ÔÇô u┼╝ytkownik powinien trafi─ç na stron─Ö z og├│ln─ů list─ů gitar klasycznych, bo nie wiesz jakiej konkretnej gitary szuka,
  • ÔÇťgitary klasyczne yamahaÔÇŁ ÔÇô u┼╝ytkownik powinien trafi─ç na t─ů sam─ů list─Ö co powy┼╝ej, ale zaw─Ö┼╝on─ů o producenta Yamaha.

Na podstawie takiej wiedzy, jeste┼Ť w stanie zaplanowa─ç prost─ů kampani─Ö SEO:

struktura strategii seo
Struktura strategii SEO

Podział produktów

W zale┼╝no┼Ťci od posiadanego asortymentu oraz wiedzy na temat tego jak potencjalni klienci szukaj─ů Twoich produkt├│w nale┼╝y zbudowa─ç odpowiedni podzia┼é.┬áG┼é├│wnym podzia┼éem w sklepie zazwyczaj s─ů kategorie, ale w du┼╝ych systemach e-commerce istnieje wiele dodatkowych taksonomii. Produkty mo┼╝na bowiem podzieli─ç wg producent├│w, rozmiar├│w, kolor├│w, typ├│w, i innych istotnych z punktu widzenia u┼╝ytkownika parametr├│w.

Kupuj─ůcy u┼╝ywaj─ů cz─Östo bardzo szczeg├│┼éowych fraz typu ÔÇťbuty sportowe nike czarne 42ÔÇŁ. Osoba wpisuj─ůca tak─ů fraz─Ö powinna trafi─ç do kategorii but├│w sportowych zaw─Ö┼╝onych o produkty firmy nike, kolory czarnego oraz rozmiaru 42 ÔÇô przecie┼╝ nic innego go nie interesuje!

U┼éo┼╝enie takiej struktury jest trudne i nale┼╝y to dok┼éadnie przemy┼Ťle─ç. Aby, taki podzia┼é mia┼é sens, Tw├│j sklep musi mie─ç du┼╝─ů ilo┼Ť─ç produkt├│w. Taki uk┼éad powoduje powstanie wiele tysi─Öcy, a nawet milion├│w kombinacji i musisz panowa─ç nad crawlowaniem oraz indeksacj─ů.

Linkowanie wewn─Ötrzne

Linkowanie wewn─Ötrzne to po prostu spos├│b, w jaki poszczeg├│lne sekcje sklepu linkuj─ů do innych. Musisz zachowa─ç┬áodpowiedni─ů struktur─Ö w linkowaniu wewn─Ötrznym. Struktura ta, powinna by─ç odzwierciedlona w uk┼éadzie menu g┼é├│wnego, menu bocznym, okruszkach, czy linkowaniu produkt├│w podobnych. Oto kilka wa┼╝nych zasad:

  • menu g┼é├│wne powinno linkowa─ç do najistotniejszych kategorii,
  • strona g┼é├│wna powinna linkowa─ç do wszyskich kategori pierwszego rz─Ödu (poza menu),
  • menu boczne (drzewo kategorii) powinno by─ç dynamiczne, a linki do kategorii ni┼╝szego rz─Ödu powinny by─ç widoczne na stronie nadrz─Ödnej tych kategorii,
  • u┼╝ywaj okruszk├│w (breadcrumbs),
  • nie linkuj do niepowi─ůzanych tematycznie kategorii (np kategoria gitary linkuj─ůca do b─Öbenk├│w).

Mo┼╝liwo┼Ťci crawlowania Twojego sklepu

Musisz zda─ç sobie spraw─Ö, ┼╝e Google czy roboty innych wyszukiwarek┬ácodziennie skanuj─ů Tw├│j sklep, robi─ů to po to, by ocenia─ç stron─Ö i umieszcza─ç j─ů w odpowiednim miejscu rankingu. Aby efektywnie skanowa─ç miliony stron dziennie, Google musi ogranicza─ç czas sp─Ödzony na poszczeg├│lnej domenie. Twoim zdaniem jest┬ájak najlepiej wykorzysta─ç ten czas, musisz po prostu sprawi─ç, by roboty odwiedza┼éy tylko istotne adresy URL Twojego sklepu. Jak to zrobi─ç i jakie narz─Ödzia SEO Ci w tym pomog─ů?

Informacje w Google Search Console

Google Search Console to narz─Ödzie, z kt├│rym musisz si─Ö zaprzyja┼║ni─ç. Opr├│cz informacji o wy┼Ťwietleniach czy klikni─Öciach z wynik├│w wyszukiwania, narz─Ödzie dostarcza wiele informacji┬ána temat procesu crawlowania Twojego sklepu.

Dowiesz si─Ö z niego o wszelkich b┼é─Ödach napotkanych przez roboty i poznasz problematyczne┬áadresy URL┬áTwojej strony. GSC poka┼╝e Ci te┼╝ jaki jest stan indeksowania domeny oraz ile czasu po┼Ťwi─Öca na skanowanie ca┼éej strony.

Narz─Ödzia do crawlowania takie jak Screaming Frog

Screaming Frog to jedno z narz─Ödzi do skanowania stron internetowych, kt├│re przydaje si─Ö w diagnozowaniu problem├│w czy┬áaudytach SEO. Za jego pomoc─ů mo┼╝na symulowa─ç zachowanie GooleBota skanuj─ůcego stron─Ö. Zar├│wno Google jak i narz─Ödzia takie jak Screaming Frog┬ábazuj─ů na adresach URL strony i internetowej ÔÇô je┼╝eli Tw├│j sklep ma znacznie wi─Öcej adres├│w ni┼╝ zak┼éadasz to mo┼╝liwe, ┼╝e niepotrzebnie marnujesz zasoby. Jaka jest odpowiednia ilo┼Ť─ç adres├│w URL? Liczba ta, to suma wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO stron tj.:

  • liczba produkt├│w (+ ewentualnie ich wariant├│w)
  • liczba kategorii i podkategorii (+ ewentualne wariacje z innymi podzia┼éami, kt├│re s─ů niezb─Ödne)
  • liczba producent├│w
  • liczba innych element├│w podzia┼éu
  • liczba strony statycznych (np blog, strony z promocjami)

Liczba ta nie musi być dokładna, zwłaszcza że stosowanie różnych filtrowań, które chcemy, aby pojawiały się w wynikach wyszukiwania może jeszcze utrudnić sprawę. Wystarczy że sprawdzisz skalę zjawiska.

Je┼╝eli Tw├│j sklep ma 10 000 produkt├│w i kilkadziesi─ůt kategorii, a komenda site:domena.pl u┼╝yta w Google zwraca ponad milion wynik├│w musisz zastanowi─ç si─Ö sk─ůd te wszystkie adresy si─Ö wzi─Ö┼éy.┬áCzy na pewno chcesz, aby by┼éy widoczne w wynikach wyszukiwania, a co wi─Öcej aby Google marnowa┼é czas na ich skanowanie?

Nawigacja fasetowa, filtry i sortowania

Problem du┼╝ej ilo┼Ťci zb─Ödnych adres├│w URL, kt├│re s─ů skanowane i indeksowane dotyczy wi─Ökszo┼Ťci sklep├│w.┬áWynika to g┼é├│wnie z niewiedzy developer├│w, kt├│rzy nie zwracaj─ů uwag─Ö na olbrzymie ilo┼Ťci generowanych adres├│w URL. Dlaczego to jest takie wa┼╝ne? Wyobra┼║ sobie sklep z butami. Podzielmy buty na producent├│w, kolor i rozmiar:

Producent Kolor Rozmiar
Nike Czarne 40
Adidas Białe 41
Reebook Czerwone 42
Puma Szare 43
Lacoste Niebieskie 44
Kappa Zielone 45
New Balance Pomarańczowe 46

Wynikiem kombinacji filtr├│w z tabelki powstanie a┼╝ 343 adres├│w URL.┬áW sklepach zazwyczaj mamy wi─Öcej ni┼╝ 7 producent├│w czy kolor├│w, zdarza si─Ö ┼╝e s─ů ich setki. Do tego sklep mo┼╝e mie─ç kilkadziesi─ůt kategorii: buty sportowe, buty zimowe itd. To jeszcze nie wszystko, bo podzia┼é na 3 filtry nie jest najwi─Ökszym, zobacz przyk┼éad sklepu x-kom:

Przykład zaawansowanego filtrowania produktów
Przykład zaawansowanego filtrowania produktów

Kilkana┼Ťcie kategorii komputer├│w pomno┼╝one przez ogrom filtr├│w┬ádaje milionowe ilo┼Ťci kombinacji powsta┼éych adres├│w URL. Bez odpowiedniego przygotowania roboty indeksuj─ůce po prostu si─Ö gubi─ů i nie s─ů w stanie oceni─ç wagi ka┼╝dego z adres├│w. Twoim celem powinno by─ç doprowadzenie do stanu, w kt├│rym roboty skanuj─ů i indeksuj─ů tylko adresy maj─ůce na celu generowanie ruchu z wyszukiwarek.

Jak sobie poradzi─ç z crawlowaniem i indeksowaniem?

Istnieje kilka technik na zapanowanie nad crawlowaniem i indeksowaniem sklepu internetowego. Zanim jednak przyst─ůpisz do technicznej optymalizacji sklepu, zastan├│w si─Ö jakie strony chcesz pokaza─ç w Google? Pomocna oka┼╝e si─Ö tutaj analiza s┼é├│w wykonana wcze┼Ťniej, na jej podstawie jeste┼Ť w stanie oceni─ç czy u┼╝ytkownicy szukaj─ů Twoich produkt├│w u┼╝ywaj─ůc np. kolor├│w, rozmiar├│w itp.┬áZ tak─ů wiedz─ů mo┼╝esz dopiero przyst─ůpi─ç do optymalizacji┬ái zablokowa─ç reszt─Ö zb─Ödnych adres├│w przed robotami wyszukiwarek.

Indeksowanie

Wykluczenie zb─Ödnych stron z indeksu Google jest mo┼╝liwe za pomoc─ů kilku sposob├│w:

  • u┼╝ycie meta tagu robots o warto┼Ťci noindex,
  • wys┼éanie nag┼é├│wka X-Robots-Tag: noindex,
  • blokowanie adres├│w zawieraj─ůcych dany parametr w pliku robots.txt,
  • zablokowanie danych parametr├│w w Google Search Console,
  • u┼╝ycie tagu kanonicznego
  • u┼╝ywanie rel=ÔÇŁnofollowÔÇŁ w linkach wewn─Ötrznych, kieruj─ůcych do niepo┼╝─ůdanych stron.

U┼╝ywaj─ůc powy┼╝szych sposob├│w jeste┼Ť w stanie zapanowa─ç nad indeksowaniem stron w Google. Czasami nie wystarcza u┼╝ycie jednego z nich, a dopiero kombinacja kilku pozwoli osi─ůgn─ů─ç po┼╝─ůdany efekt.

Crawlowanie

Nie masz ju┼╝ niepo┼╝─ůdanych stron w indeksie, ale niestety to jest dopiero po┼éowa sukcesu. Kilka zaprezentowanych sposob├│w polega na blokowaniu adresu na poziomie tego adresu tj. robot musi i tak wej┼Ť─ç na ten adres, ┼╝eby si─Ö dowiedzie─ç blokuj─ůcym go parametrze.┬áCo prawda, strona nie zostanie zaindeksowana, ale nadal marnujemy zasoby┬áÔÇô Google indeksuje tylko 500 adres├│w, ale mo┼╝e skanowa─ç setki tysi─Öcy.

Aby poprawi─ç sytuacj─Ö nale┼╝y zwr├│ci─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö na┬áblokowanie robot├│w z poziomu pliku robots.txt. Wi─Ökszo┼Ť─ç robot├│w respektuje ten plik i nie zagl─ůda w zablokowane w nim adresy. Warto te┼╝ mimo wszystko te same adresy zablokowa─ç w Google Search Console. Na koniec zadbaj by do niechcianych stron prowadzi┼éy linki opatrzone atrybutem rel=ÔÇŁnofollowÔÇŁ. Taka kombinacja powinna oszcz─Ödzi─ç zasoby robot├│w, dzi─Öki czemu skupi─ů si─Ö one na w┼éa┼Ťciwych adresach.

Mapa XML

Mapa strony czy sklepu w formacie XML┬áto nieoceniony spos├│b na poprawn─ů i znacznie szybsz─ů indeksacj─Ö. Powinna ona zawiera─ç wszelkie adresy URL, kt├│re chcemy, aby by┼éy indeksowane. Opr├│cz produkt├│w nale┼╝y w niej umie┼Ťci─ç te┼╝ kategorie i po┼╝─ůdane filtrowania. Dodaj map─Ö swojego sklepu do Google Search Console. Je┼╝eli Tw├│j sklep nie ma takiej funkcjonalno┼Ťci, to jej stworzenie powinno by─ç dla Ciebie priorytetem.

Paginacja a SEO

Wiele problem├│w z indeksowaniem mo┼╝e by─ç zwi─ůzanych z paginacj─ů sklepu. Wszystkie silniki sklep├│w internetowych maj─ů tak─ů funkcjonalno┼Ť─ç, ale┬ánie wszystkie prawid┼éowo je wdra┼╝aj─ů w kontek┼Ťcie wyszukiwarek. Jak prawid┼éowo powinna wygl─ůda─ç paginacja w sklepie?

Tutaj mamy dwie szko┼éy. Pierwsza (oldschoolowa) m├│wi, aby na ka┼╝dej stronie paginacji umie┼Ťci─ç tag kanoniczny wskazuj─ůcy na pierwsz─ů, g┼é├│wn─ů stron─Ö paginacji pokazuj─ůc robotom, ┼╝e to ta pierwsza jest najwa┼╝niejsza.

Druga szko┼éa, kt├│rej jestem zwolennikiem, to u┼╝ywanie tagu kanonicznego osobno dla ka┼╝dej strony paginacji. W ten spos├│b ka┼╝da strona paginacji b─Ödzie skanowana i czasami nawet indeksowana, co moim zdaniem jest dobrym rozwi─ůzaniem. Google na zapytania zwi─ůzane z danym listingiem i tak poka┼╝e pierwsz─ů stron─Ö. Nale┼╝y tutaj pami─Öta─ç, ┼╝e wszelkie dodatkowe tre┼Ťci, takie jak opisy kategorii, powinny by─ç umieszczane tylko na pierwszej stronie paginacji. Robimy to po to, aby unikn─ů─ç problemu duplikacji, o kt├│rym powiem za chwil─Ö.

Eliminacja problem├│w z duplikacj─ů tre┼Ťci

Duplikacja tre┼Ťci to cz─Östy problem w sklepach i polega na tym, ┼╝e┬ádwa lub wi─Öcej adresy URL maj─ů tak─ů sam─ů tre┼Ť─ç. Mog─ů to by─ç zar├│wno adresy w obr─Öbie jednej domeny (duplikacja wewn─Ötrzna) jak i innych domen (duplikacja zewn─Ötrzna). Zjawisko duplikacji tre┼Ťci ma negatywny wp┼éyw na proces┬ápozycjonowania sklepu internetowego, dlatego wa┼╝ne jest, aby zadba─ç o jak najwi─Öksz─ů unikalno┼Ť─ç ka┼╝dego z adres├│w. Jak nad tym zapanowa─ç?

  • u┼╝ywaj tylko jednej domeny┬áÔÇô nie mo┼╝esz dopu┼Ťci─ç by Tw├│j sklep pojawia┼é si─Ö pod inn─ů nazw─ů (to cz─Östy problem na platformach SaaS). Pami─Ötaj ┼╝e www.domena.pl oraz domena.pl to te┼╝ inne adresy (to samo tyczy si─Ö protoko┼éu http/https),
  • nie indeksuj wersji deweloperskich┬áÔÇô wersje testowe sklepu powinny by─ç zablokowane dla robot├│w wyszukiwarek,
  • nie u┼╝ywaj parametr├│w w adresie URL, kt├│re nie zmieniaj─ů tre┼Ťci strony. Mo┼╝esz te┼╝ je zablokowa─ç w robots.txt czy Google Search Console,
  • nie zezwalaj na indeksowanie wynik├│w wyszukiwania, w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w da to wi─Öcej problem├│w ni┼╝ po┼╝ytku,
  • u┼╝ywaj tagu kanonicznego┬ádo wskazywania w┼éa┼Ťciwych stron (na duplikatach oraz na stronie w┼éa┼Ťciwej),
  • opisy tekstowe (np. opis kategorii czy produktu)┬áumieszczaj tylko na stronie po┼Ťwi─Öconej tej kategorii/produktowi. Trzymaj si─Ö zasady ÔÇťjeden opis ÔÇô jeden adres URLÔÇŁ,
  • warianty produkt├│w nie powinny mie─ç tych samych tre┼Ťci (chyba, ┼╝e u┼╝yjesz canonicala),
  • Pami─Ötaj aby inne wersje j─Özykowe zawiera┼éy opisy w w┼éa┼Ťciwym j─Özyku.

Ponadto wszystko pami─Ötaj, aby┬ánie kopiowa─ç bezmy┼Ťlnie opis├│w z innych miejsc. Wiele sklep├│w kopiuje opisy produkt├│w od producent├│w, hurtowni czy nawet konkurencji. Google premiuje unikalne tre┼Ťci, dlatego warto zadba─ç o warto┼Ťciowe opisy. Oczywi┼Ťcie nie mo┼╝na te┼╝ popada─ç w skrajno┼Ťci i przypisywa─ç specyfikacje na w┼éasne s┼éowa. Nierealnym jest te┼╝, zapisywanie opis├│w lek├│w czy ich ulotek ÔÇô w takich i podobnych sytuacjach┬álepiej jest zadba─ç o inn─ů unikaln─ů tre┼Ť─ç tak─ů jak np. opinie u┼╝ytkownik├│w czy recenzje.

Thin content

Opr├│cz duplikacji tre┼Ťci istnieje zjawisko thin content, kt├│re tak┼╝e┬ámo┼╝e powodowa─ç problemy z indeksowaniem, a nawet doprowadzi─ç do kary algorytmicznej na┼éo┼╝onej na stron─Ö. Thin content to po prostu┬ás┼éaba jako┼Ť─ç tre┼Ťci lub jej brak na poszczeg├│lnych adresach URL. Nie mo┼╝esz dopu┼Ťci─ç, aby roboty wyszukiwarek trafia┼éy na prawie puste strony w Twoim sklepie.

Dobrym przyk┼éadem thin content jest omawiane wcze┼Ťniej filtrowanie, a raczej jego implementacja pozwalaj─ůca na indeksowanie wynik├│w filtrowania, kt├│re maj─ů bardzo ma┼éo produkt├│w. Np filtr wybieraj─ůcy zielone buty nike w rozmiarze 41 zawiera tylko jeden produkt. O ile pojedyncze przypadki nie stanowi─ů problemu, to w wi─Ökszej skali zjawisko to mo┼╝e doprowadzi─ç do konsekwencji zwi─ůzanych z widoczno┼Ťci─ů strony.

Oczywi┼Ťcie, nie oznacza to, ┼╝e takie filtry nie mog─ů istnie─ç. Dla u┼╝ytkownika takie filtry s─ů bardzo wa┼╝ne, nawet je┼Ťli wynikiem wyszukiwania jest jeden produkt. Chodzi o to, ┼╝eby nie indeksowa─ç takich filtrowa┼ä w Google.

Optymalizacja tre┼Ťci w sklepie

Po poprawieniu problem├│w z w┼éa┼Ťciw─ů indeksacj─ů i duplikacj─ů Tw├│j sklep jest gotowy na optymalizacj─Ö tre┼Ťci. Dopiero w tym kroku┬árealnie wp┼éyniesz na wzrost widoczno┼Ťci w internecie. Pami─Ötaj, ┼╝e najlepsza┬áoptymalizacja SEO┬ájest poparta wcze┼Ťniej wykonan─ů analiz─ů s┼é├│w kluczowych, to na jej b─Ödziesz opiera─ç swoje decyzje. Zacznij od wypisania wszystkich adres├│w URL sklepu oraz przypisania do grupy s┼é├│w. Nie skupiaj si─Ö jeszcze na poszczeg├│lnych s┼éowach. Je┼╝eli chcesz, opisz adres jednym zdaniem np. ÔÇ×wszystkie s┼éowa zwi─ůzane z laptopami firmy asusÔÇŁ.

Dopiero w nast─Öpnej kolumnie,┬ádo ka┼╝dego z adres├│w w sklepie przypisz konkretne frazy kluczowe. Wybierz 5 najwa┼╝niejszych/najbardziej wyszukanych. Postaraj si─Ö, aby ka┼╝da fraza pojawi┼éa si─Ö tylko raz w obr─Öbie ca┼éego sklepu tj. nie mo┼╝esz przypisa─ç jednej frazy do wielu adres├│w URL. Pozwoli Ci to┬áunikn─ůc zjawiska kanibalizacji s┼é├│w kluczowych, czyli walki kilku podstron sklepu o to sam─ů fraz─Ö w wynikach wyszukiwania.

Nie wybieraj te┼╝ fraz bardzo podobnych do siebie, (np liczba mnoga i pojedyncza). Wystarczy jedna wersja takiego s┼éowa, postaraj si─Ö za to odnale┼║─ç jak najwi─Öcej s┼é├│w komplementarnych, czyli opisuj─ůcych produkt np. ÔÇťtanieÔÇŁ, ÔÇťmodneÔÇŁ, ÔÇťstyloweÔÇŁ itp. S┼éowa takie mog─ů si─Ö pojawia─ç jako dodatkowe przy praktycznie ka┼╝dym produkcie, poniewa┼╝ ka┼╝dy produkt mo┼╝e by─ç tani itd.

Title, description, H1, H2

Tag title, meta tag description oraz nag┼é├│wki to bardzo wa┼╝na cz─Ö┼Ť─ç optymalizacji tre┼Ťciowej w sklepie.┬áTo tre┼Ť─ç title oraz description pojawia si─Ö w wynikach wyszukiwania reprezentuj─ůc Twoj─ů stron─Ö. Musisz zadba─ç, o to by ca┼éy sklep mia┼é poprawnie zoptymalizowane wszystkie te elementy, ka┼╝dy adres URL musi mie─ç unikalny title, description oraz nag┼é├│wki H1,H2.

Wynik wyszukiwania ÔÇö title oraz description

Nie oznacza to jednak, ┼╝e musisz r─Öcznie napisa─ç tre┼Ťci wszystkich element├│w. Na pewno cz─Ö┼Ť─ç z nich b─Ödzie wymaga┼éa napisania od nowa, ale zazwyczaj robi si─Ö to dla najbardziej istotnych adres├│w URL. Co z reszt─ů?┬áWystarczy u┼╝y─ç pewnych schemat├│w i zmiennych. Dobre silniki sklep├│w internetowych daj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç ustalenia, szablon├│w tytu┼é├│w i description. Mo┼╝esz napisa─ç uniwersaln─ů tre┼Ť─ç u┼╝ywaj─ůc do tego dost─Öpnych zmiennych.

Element Szablon
Title [nazwa_produktu] ÔÇô sklep internetowy [nazwa_sklepu]
Description Sklep internetowy [nazwa_sklepu] oferuje najlepszej jako┼Ťci [nazwa_produktu] w atrakcyjnej cenie ÔÇô Kup ju┼╝ teraz!
H1 [nazwa_produktu]

W przypadku adres├│w URL, kt├│re s─ů┬ánajwa┼╝niejsze z punktu widzenia biznesu warto jest napisa─ç dedykowane tre┼Ťci poprzedzaj─ůc ich redakcj─Ö wybraniem odpowiednich s┼é├│w kluczowych. Podczas pocz─ůtkowej analizy przypisywa┼ée┼Ť URLÔÇÖom jedynie opis (np. wszystko co zwi─ůzane z gitarami akustycznymi itp.) Teraz musisz wybra─ç jak najwi─Öcej unikalnych wyraz├│w bezpo┼Ťrednio z gitarami akustycznymi, b─Öda to sk┼éadowe wyrazy fraz (gitara, akustyczna, dobra, rodzaje, dla pocz─ůtkuj─ůcych, rozmiary itp). Na tej podstawie u┼é├│┼╝ w┼éa┼Ťciwe elementy unikalne dla tej strony.

Opisy produkt├│w, kategorii i producent├│w

Ka┼╝da unikalna tre┼Ť─ç znajduj─ůca si─Ö pod adresem URL zwi─Öksza jego warto┼Ť─ç, dodawaj unikalne tre┼Ťci wsz─Ödzie tam gdzie chcesz zyska─ç dodatkowy ruch. Dok┼éadnie opisuj produkty, dodawaj zdj─Öcia i umieszczaj filmy.

W tre┼Ťciach tekstowych umieszczaj istotne dla produktu s┼éowa kluczowe, nie tylko te g┼é├│wne jak nazwa czy rodzaj produktu ÔÇô┬áu┼╝ywaj wyraz├│w pomocniczych opisuj─ůcych dany produkt. Podawaj jego kolory, wymiary i wszystko co mo┼╝e zosta─ç p├│┼║niej wpisane do wyszukiwarki.

Opisy kategorii tak┼╝e powinny zawiera─ç istotne s┼éowa kluczowe wybrane dla konkretnego adresu URL. Na przyk┼éad w kategorii z gitarami akustycznymi u┼╝ywaj wszelkich fraz zwi─ůzanych z tym typem gitar.┬áPami─Ötaj te┼╝, aby opis kategorii znajdowa┼é si─Ö tylko na jednym adresie URL, nie wy┼Ťwietlaj go na stronach paginacji czy stronach nie kanonicznych.

Na stronach produktów używaj słów w liczbie pojedynczej natomiast na stronach z listami produktów (kategorie, producenci itp) używaj słów w liczbie mnogiej. Na stronie produktowej sprzedajesz gitarę, a na stronie kategorii sprzedajesz wiele gitar.

Podczas researchu s┼é├│w na pewno zauwa┼╝ysz, ┼╝e pewne s┼éowa czy wyra┼╝enia pojawiaj─ů si─Ö w kontek┼Ťcie ka┼╝dego produktu czy grupy produkt├│w.┬áW przypadku sklepu internetowego s─ů to zazwyczaj s┼éowa takie jak: cena, koszt, cennik, sklep, online, wymiary itp. Mo┼╝esz to wykorzysta─ç w celu powi─Ökszenia swojej widoczno┼Ťci na frazy zawieraj─ůce te s┼éowa. U┼╝ywaj tych wyra┼╝e┼ä w interfejsie sklepu.

Mo┼╝esz na przyk┼éad doda─ç na ka┼╝dej stronie zdanie: ÔÇťPrawdopodobnie najlepszy sklep internetowy!ÔÇŁ. Innym niedocenianym trickiem jest u┼╝ycie s┼éowa cena przed podaniem ceny. Zamiast ÔÇť99,99 z┼éÔÇŁ, napisz ÔÇťCena: 99,99ÔÇŁ. Ma┼éa zmiana, ale dzi─Öki niej na li┼Ťcie produkt├│w u┼╝yjesz tego s┼éowa wiele razy w naturalny spos├│b.

Tre┼Ť─ç bloga/poradnika

Podczas researchu fraz natrafisz na s┼éowa, kt├│re ci─Ö┼╝ko b─Ödzie przypisa─ç do konkretnych produkt├│w czy kategorii. Teoretycznie da si─Ö je powi─ůza─ç tematycznie, ale jednak nie do ko┼äca pasuj─ů do reszty. Wi─Ökszo┼Ť─ç takich s┼é├│w zwi─ůzanych b─Ödzie z pytaniami, w─ůtpliwo┼Ťciami czy og├│lnymi problemami zwi─ůzanymi z Twoimi produktami. Zostaj─ůc w tematyce gitar mo┼╝emy sobie wyobrazi─ç nast─Öpuj─ůce wyszukiwania:

  • jak─ů gitar─Ö elektryczn─ů wybra─ç?
  • konserwacja gitary
  • wymiana strun w gitarze klasycznej
  • jak─ů gitar─Ö do nauki kupi─ç
  • pierwsza gitara dla dziecka

Istnieje bardzo du┼╝o takich fraz, kt├│re niekoniecznie zwi─ůzane s─ů z bezpo┼Ťredni─ů sprzeda┼╝─ů produkt├│w, ale┬ás─ů cennym ┼║r├│d┼éem warto┼Ťciowego ruchu. Przecie┼╝ takie pytania zadaj─ů potencjalni klienci, dlaczego by tego nie wykorzysta─ç? Odpowiadaj na wszelkie pytania czy problemy klient├│w. Najlepiej do tego celu nadaje si─Ö firmowy blog, kt├│rego rozw├│j z czasem zaczyna dostarcza─ç coraz wi─Öcej klient├│w, kt├│rzy zaczn─ů kupowa─ç w Twoim sklepie.

Co jeszcze jest wa┼╝ne?

Istnieje jeszcze wiele technicznych aspekt├│w w sklepie, kt├│re maj─ů bezpo┼Ťredni lub po┼Ťredni wp┼éyw na zdobywany z wyszukiwarek ruch. Zobacz na co jeszcze warto zwr├│ci─ç uwag─Ö.

Markup HTML5

Nowa wersja HTML5 wprowadzi┼éa mo┼╝liwo┼Ť─ç uk┼éadania element├│w pojedynczej strony w odpowiednie struktury. Za pomoc─ů tych element├│w mo┼╝esz pokaza─ç robotom jakie elementy tre┼Ťci strony s─ů wa┼╝ne, a kt├│re znacz─ů mniej.

Przykład poprawnego użycia HTML5
Przyk┼éad poprawnego u┼╝ycia HTML5 ÔÇô kalicube.pro

Dane strukturalne

Dane strukturalne czyli tzw. microformats┬áto informacje umieszczane w kodzie HTML pomagaj─ůce robotem na identyfikacj─Ö istotnych informacji.┬áZa ich pomoc─ů mo┼╝na pokaza─ç Googlowi co znacz─ů dane elementy┬ástrony lub kto stoi za sprzeda┼╝─ů. Z punktu widzenia e-commerce najistotniejsze s─ů microformaty zwi─ůzane z produktami. Za ich pomoc─ů mo┼╝esz pokaza─ç takie elementy produktu jak:

  • nazwa produktu,
  • opis,
  • grafik─Ö,
  • numery seryjne czy warto┼Ťci kod├│w kreskowych,
  • mark─Ö produktu,
  • cen─Ö,
  • stan (nowy/u┼╝ywany),
  • aktualn─ů dost─Öpno┼Ť─ç w sklepie,
  • ocen─Ö u┼╝ytkownik├│w.

Cz─Ö┼Ť─ç mikroformat├│w wykorzystywana jest bezpo┼Ťrednio w wynikach wyszukiwania. To one odpowiadaj─ů za gwiazdki czy ceny przy produktach.

dane strukuralne w wynikach wyszukiwania
dane strukuralne w wynikach wyszukiwania

Danych strukturalnych mo┼╝na u┼╝ywa─ç na dwa sposoby. Pierwszy to spos├│b to dodanie odpowiednich atrybut├│w do znacznik├│w HTML w┼éa┼Ťciwych element├│w. Drugi spos├│b to umieszczenie wszystkich informacji w cz─Ö┼Ťci head dokumentu (w formacie JSON).

Szybko┼Ť─ç ┼éadowania strony

Szybko┼Ť─ç ┼éadowania strony to kolejny aspekt techniczny, kt├│ry coraz cz─Ö┼Ťciej pojawia si─Ö w kontek┼Ťcie czynnik├│w wp┼éywaj─ůcych na pozycj─Ö strony.┬áStrony, kt├│re ┼éaduj─ů si─Ö szybciej maj─ů te┼╝ przewag─Ö je┼╝eli chodzi o sprzeda┼╝, bo szybko┼Ť─ç ┼éadowania ma bezpo┼Ťredni wp┼éyw na wsp├│┼éczynnik konwersji.

Na szybko┼Ť─ç strony sk┼éada si─Ö dwa g┼é├│wne elementy: czas odpowiedzi serwera oraz czas renderowania po stronie przegl─ůdarki. Za pierwszy element odpowiada ca┼éa infrastruktura serwera oraz jako┼Ť─ç napisanego kodu, popraw─Ö szybko┼Ťci mo┼╝na uzyska─ç np. stosuj─ůc cache.

Znacznie wi─Öcej mo┼╝na zyska─ç po stronie przegl─ůdarki, tutaj te┼╝ mo┼╝na wykorzysta─ç dodatkowe cache (zapisywanie plik├│w, w celu p├│┼║niejszego u┼╝ycia) w komputerze u┼╝ytkownika. Warto te┼╝, pozby─ç si─Ö zb─Ödnego kodu javascript oraz go zminifikowa─ç, a tak┼╝e ograniczy─ç ilo┼Ť─ç zewn─Ötrznych skrypt├│w, kt├│re spowalniaj─ů stron─Ö.

Optymalizacja grafik

Wa┼╝n─ů kwesti─ů dla e-commerce s─ů grafiki, zw┼éaszcza w bran┼╝ach gdzie ÔÇťkupuje si─Ö oczamiÔÇŁ. Wiele os├│b korzysta z wyszukiwarek graficznych takich jak Google Grafika, warto pojawia─ç si─Ö tam ze swoimi produktami i pokazywa─ç je ludziom szukaj─ůcych inspiracji.

Pierwsz─ů kwesti─ů zwi─ůzan─ů z grafikami jest ich wielko┼Ť─ç.┬áStaraj si─Ö serwowa─ç rozmiary aktualnie potrzebne, bez ┼éadowania obrazu w pe┼énej rozdzielczo┼Ťci, za du┼╝e grafiki s─ů powodem powolnego ┼éadowania strony. Wi─Ökszo┼Ť─ç silnik├│w e-commerce robi to automatycznie i tworzy w┼éasne miniatury.

Drug─ů kwesti─ů zwi─ůzan─ů z grafikami jest optymalizacja atrybutu ALT w HTML. Atrybut ten m├│wi co znajduje si─Ö na zdj─Öciu i jest u┼╝ywany w przypadku braku mo┼╝liwo┼Ťci wy┼Ťwietlania grafiki. Tre┼Ť─ç tego atrybutu pomaga zrozumie─ç robotom wyszukiwarek, co znajduje si─Ö na zdj─Öciu, dzi─Öki czemu Google poka┼╝e Twoje grafiki w swoich wynikach.

Na czym polega optymalizacja SEO strony internetowej?

W podstawowej wersji definicja optymalizacji SEO mog┼éaby si─Ö sprowadza─ç do nazwania jej procesem, kt├│ry ma na celu poprawienie budowy strony pod wymagania wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Wed┼éug tej definicji, optymalizuj─ůc stron─Ö pod k─ůtem SEO, dostosowujesz j─ů do wszystkich wytycznych, opisanych w dokumentacji.┬á

Dla mnie to jednak, spe┼énienie samych wytycznych to za ma┼éo, by m├│wi─ç o pe┼énej optymalizacji SEO. Mo┼╝na bowiem spe┼énia─ç wszystkie wytyczne wyszukiwarek, a jednocze┼Ťnie nie mie─ç z tego ┼╝adnych korzy┼Ťci w postaci ruchu, klient├│w, sprzeda┼╝yÔÇŽ A przecie┼╝ to jest chyba najwa┼╝niejsze!

Uwa┼╝am, ┼╝e optymalizacja SEO to przede wszystkim zaplanowanie i wdro┼╝enie optymalnego przej┼Ťcia u┼╝ytkownika od chwili gdy wpisze s┼éowo kluczowe, do momentu wykonania po┼╝─ůdanej akcji na Twojej stronie. Wi─Ökszo┼Ť─ç stron ju┼╝ na pierwszym kroku pope┼énia, kardynalne b┼é─Ödy, a droga do pozyskania klienta mo┼╝e zawiera─ç jeszcze wi─Öcej pu┼éapek.┬á

Aby proces by┼é zoptymalizowany, podczas wpisywania interesuj─ůcej Ci─Ö frazy, przez potencjalnego klienta, musz─ů by─ç spe┼énione nast─Öpuj─ůce warunki:

  1. Twoja strona musi si─Ö w og├│le wy┼Ťwietla─ç na t─Ö fraz─Ö.
  2. Pozycja tej frazy powinna by─ç w miar─Ö wysoka.
  3. Tre┼Ť─ç wyniku wyszukiwania powinna zach─Öca─ç do klikni─Öcia, w wynik wyszukiwania.┬á
  4. Wynik wyszukiwania powinien kierować do odpowiedniej strony docelowej. 
  5. Strona docelowa powinna by─ç zoptymalizowana pod k─ůtem Twoich cel├│w biznesowych.┬á

Ka┼╝dy z tych warunk├│w musi by─ç spe┼éniony, je┼Ťli chcesz osi─ůgn─ů─ç sukces w Google. Inaczej po prostu stracisz czas pieni─ůdze. Zobacz na poni┼╝sze przyk┼éady, na kt├│re ma wp┼éyw w┼éa┼Ťnie optymalizacja SEO:

  1. Je┼Ťli potencjalny klient wpisuje w Google fraz─Ö, na kt├│r─ů si─Ö w og├│le nie pojawiasz ÔÇö tracisz szans─Ö ju┼╝ na samym pocz─ůtku.┬á
  2. Je┼Ťli pojawiasz si─Ö na t─Ö fraz─Ö, ale Twoja strona znajduje si─Ö na dalekiej pozycji ÔÇö tracisz szans─Ö, analogicznie do punktu pierwszego.
  3. W przypadku, gdy jeste┼Ť wysoko, ale wynik wyszukiwania nie jest atrakcyjny ÔÇö istnieje szansa, ┼╝e klienci b─Öd─ů i tak klika─ç w wyniki konkurencji, nawet je┼╝eli jeste┼Ť na pierwszym miejscu.┬á
  4. Je┼Ťli Twoja strona jest wysoko i wynik jest zach─Öcaj─ůcy do wej┼Ťcia na stron─Ö, ale kierujesz u┼╝ytkownik├│w do niew┼éa┼Ťciwej podstrony ÔÇö potencjalni klienci poczuj─ů si─Ö zagubieni i b─Öd─ů szybko z nich wychodzi─ç.
  5. Je┼╝eli natomiast strona jest w┼éa┼Ťciwa, ale nie zoptymalizowana pod wykonanie danej akcji (na przyk┼éad wys┼éania formularza), potencjalni klienci nie b─Öd─ů jej wykonywa─ç.┬á

Teoretycznie, powy┼╝sze punkty wydaj─ů si─Ö do┼Ť─ç proste i tak naprawd─Ö jest. Sytuacja zaczyna si─Ö komplikowa─ç w chwili, gdy zdasz sobie spraw─Ö, ┼╝e r├│┼╝ni ludzie u┼╝ywaj─ů r├│┼╝nych s┼é├│w kluczowych, kt├│rych mog─ů by─ç nawet tysi─ůce. Trzeba wi─Öc zaplanowa─ç ten proces wielokrotnie, dla ka┼╝dego s┼éowa kluczowego, dodatkowo uwzgl─Ödniaj─ůc wytyczne wyszukiwarek.┬á

Optymalizacja SEO to przygotowanie strony na generowanie jak najwi─Ökszego ruchu ze s┼é├│w kluczowych zwi─ůzanych z tematyk─ů strony, a tak┼╝e sprawienie by ten ruchu przynosi┼é korzy┼Ťci biznesowe. Wszystkie dzia┼éania, jakie wykonujesz w procesie optymalizacji SEO, powinny uwzgl─Ödnia─ç te kilka g┼é├│wnych punkt├│w. Co konkretnie?

W┼éa┼Ťciwe s┼éowa kluczowe

Aby znale┼║─ç warto┼Ťciowych klient├│w, przede wszystkim musisz wiedzie─ç jakich s┼é├│w kluczowych u┼╝ywaj─ů, podczas wyszukiwania tego, co oferujesz. Takich fraz mo┼╝e by─ç naprawd─Ö du┼╝o, a znalezienie ich mo┼╝e zaj─ů─ç sporo czasu. Docelowo, Twoja strona powinna pojawia─ç si─Ö w Google na wszystkie frazy, jakie mog─ů by─ç u┼╝ywane przez potencjalnych klient├│w. Bez wiedzy o s┼éowach, nie b─Ödziesz wiedzia┼é jak zoptymalizowa─ç tre┼Ťci i struktur─Ö strony, o czym b─Ödziemy m├│wi─ç troch─Ö p├│┼║niej.

Zdecydowanie nie warto jest skupia─ç si─Ö, tylko na kilku frazach ÔÇô wi─Ökszo┼Ť─ç decyzji zwi─ůzanych z optymalizacj─ů SEO podejmuje si─Ö w┼éa┼Ťnie o research s┼é├│w kluczowych. Im bardziej dok┼éadny tym wi─Öksze prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e nie pominie si─Ö istotnych dla biznesu fraz, kt├│re nie s─ů zawsze oczywiste.┬á

S┼éowa kluczowe ÔÇô czym tak naprawd─Ö s─ů?┬á

Ka┼╝dy, kto pyta o co┼Ť Google, ma konkretn─ů intencj─Ö: chce znale┼║─ç informacje, kupi─ç produkt, zainspirowa─ç si─Ö, sprawdzi─ç ofert─Ö, czy rozwi─ůza─ç jaki┼Ť problem. Aby znale┼║─ç rozwi─ůzanie, wpisuje w wyszukiwark─Ö frazy kluczowe.┬á

Jakie mog─ů by─ç przyk┼éadowe intencje?┬á

  • Informacyjne/edukacyjne ÔÇö u┼╝ytkownik chce si─Ö czego┼Ť dowiedzie─ç. Najcz─Ö┼Ťciej wpisuje wtedy pytanie, np. jak usun─ů─ç rysy w aucie?.
  • Nawigacyjne ÔÇö u┼╝ytkownik szuka konkretnych stron lub firm, kt├│re ju┼╝ zna.┬á
  • Zbadanie rynku, sprawdzenie ofert ÔÇö u┼╝ytkownik szuka recenzji, por├│wna┼ä, najlepszych ofert. Wpisuje wtedy np. ÔÇ×najlepsze smartfony w 2020ÔÇŁ.
  • Zakupowe ÔÇô u┼╝ytkownik chce dokona─ç zakupu; u┼╝ywa wtedy fraz z cenami, nazwami modeli i marek.

Istnieje kilka rodzaj├│w s┼é├│w kluczowych, kt├│rymi wyra┼╝ane s─ů te intencje, a ka┼╝dy z nich ma inn─ů funkcj─Ö. Ka┼╝de z nich powinno by─ç uwzgl─Ödnione w procesie optymalizacji strony. Rodzaj wpisywanej frazy kluczowej determinuje te┼╝ potencjalnego klienta, kt├│ry j─ů wpisuje. Ich opisanie bardzo pomaga przy p├│┼║niejszym ich pogrupowaniu, wybraniu najlepszych s┼é├│w kluczowych i optymalizowaniu pod nie strony.

Ogólne słowa kluczowe

S─ů to najcz─Ö┼Ťciej wyszukiwane frazy dla Twojego biznesu, 1-2 wyrazowe, opisuj─ůce og├│lnie dany temat. Nie zdradzaj─ů one szczeg├│┼éowej intencji u┼╝ytkownika, wi─Öc nie do ko┼äca wiadomo, czego szuka┼éa osoba, wpisuj─ůca takie s┼éowo w wyszukiwarce. Frazy takie maj─ů najwi─Öcej wyszukiwa┼ä, jednak w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w charakteryzuj─ů si─Ö najmniejszym wsp├│┼éczynnikiem konwersji.

Zobaczmy dla przyk┼éadu fraz─Ö sukienki. Osoba, kt├│ra wpisuje takie s┼éowo kluczowe, nie szuka niczego konkretnego ÔÇô najprawdopodobniej szuka inspiracji, fotografii, a nie zakupu. Wpisanie takiej frazy rzadko kiedy ko┼äczy si─Ö sprzeda┼╝─ů.

Frazy z długiego ogona (tzw. Long Tail) 

Frazy z d┼éugiego ogona sk┼éadaj─ů si─Ö z kilku wyraz├│w. Zazwyczaj na podstawie ich tre┼Ťci mo┼╝na precyzyjnie zdefiniowa─ç intencje osoby wyszukuj─ůcej. Frazy longtail s─ů wpisywane znacznie rzadziej ÔÇô ale dla jednego tematu takich fraz mo┼╝e by─ç wi─Öcej, ni┼╝ fraz og├│lnych, a w konsekwencji b─Ödzie wi─Öcej wyszukiwa┼ä. Mo┼╝e by─ç tak, ┼╝e jedna g┼é├│wna fraza opisuj─ůca Twoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç ma np. 6000 wy┼Ťwietle┼ä miesi─Öcznie ÔÇô ale jednocze┼Ťnie 50 fraz z d┼éugiego ogona o ┼Ťredniej liczbie 200 wy┼Ťwietle┼ä da Ci ┼é─ůcznie 10000 wy┼Ťwietle┼ä.

Frazy z d┼éugiego ogona wyst─Öpuj─ů w r├│┼╝nych wariantach. Na przyk┼éadzie wspomnianej sukienki:┬á

  • czarna sukienka na randk─Ö┬á
  • czerwona sukienka na wesele┬á
  • zielona sukienka na sylwestra┬á
  • granatowa sukienka na bal┬á
  • ┼╝├│┼éta sukienka na studni├│wk─Ö

Jak widzisz, szczeg├│┼éowe zapytania charakteryzuj─ů si─Ö du┼╝ym stopniem zr├│┼╝nicowania, a Ilo┼Ť─ç kombinacji takich s┼é├│w kluczowych jest praktycznie niesko┼äczona. Trzeba jednak pozna─ç wi─Ökszo┼Ť─ç tych fraz i zauwa┼╝y─ç ewentualne wzorce.

Słowa Long Tail a ogólne

Frazy og├│lne a frazy z d┼éugiego ogona. Nazwa ÔÇ×d┼éugi ogonÔÇŁ bierze si─Ö z widocznej na tym wykresie proporcji fraz.

Frazy longtail maj─ů jedn─ů zalet─Ö, kt├│ra wyr├│┼╝nia je na tle innych rodzaj├│w fraz ÔÇô opisuj─ů one dok┼éadnie to, czego potrzebuj─ů Twoi klienci, a to przek┼éada si─Ö na zwi─Ökszenie wsp├│┼éczynnika konwersji (czyli zwi─Ökszenie sprzeda┼╝y). Jest tak dlatego, ┼╝e osoba, kt├│ra wpisuje na przyk┼éad fraz─Ö czerwona sukienka na wesele, z zasady nie szuka inspiracji czy informacji ÔÇô ona szuka ju┼╝ konkretnego produktu, kt├│ry chce kupi─ç. Dlatego te┼╝ ruch z fraz longtail jest najbardziej warto┼Ťciowy dla Twojego biznesu.

Słowa brandowe

Frazy brandowe to szczeg├│lny rodzaj fraz z d┼éugiego ogona. W ich tre┼Ťci pojawia si─Ö dodatkowo nazwa firmy, producenta czy nazwy produktu. Osoba wpisuj─ůca takie s┼éowo kluczowe m├│wi Ci, kt├│rej firmy produkty j─ů interesuj─ů.

Przykłady takich fraz to:

  • buty nike┬á
  • buty nike czarne┬á
  • buty sportowe adidas┬á
  • buty do biegania reebok
  • m─Öskie buty do biegania po asfalcie

Je┼Ťli masz sklep, w kt├│rym sprzedajesz buty r├│┼╝nych producent├│w, optymalizuj stron─Ö pod frazy brandowe ÔÇô nawet je┼Ťli nie sprzedajesz tej konkretnej marki.

Frazy regionalne

Frazy lokalne, czyli s┼éowa z nazw─ů miasta ÔÇô na przyk┼éad Radca prawny Lublin. Frazy takie dobieramy dla biznes├│w dzia┼éaj─ůcych lokalnie ÔÇô firm us┼éugowych, hoteli (biznesy hotelowe i noclegowe bazuj─ů praktycznie g┼é├│wnie na takich frazach), restauracji czy np. sklep├│w stacjonarnych.┬á

Frazy opisuj─ůce problem u┼╝ytkownika

S─ů to wyra┼╝enia opisuj─ůce jaki┼Ť konkretny problem, kt├│rego rozwi─ůzania u┼╝ytkownik szuka w internecie. Warto mu t─Ö informacj─Ö dostarczy─ç, na przyk┼éad za pomoc─ů artyku┼éu na blogu firmowym, przy okazji ÔÇ×przemycaj─ůcÔÇŁ w tek┼Ťcie swoje produkty czy us┼éugi. W ten spos├│b cz─Ö┼Ť─ç os├│b zainteresuje si─Ö Twoj─ů ofert─ů ÔÇô nawet je┼╝eli nie szuka jej bezpo┼Ťrednio. Takie frazy zazwyczaj formu┼éowane s─ů pytaniem, np.┬á

  • jaka sukienka na wesele?
  • jak dobra─ç sukienk─Ö do sylwetki?┬á
  • jaki kolor sukienki do rudych w┼éos├│w?┬á

Zwr├│─ç uwag─Ö, ┼╝e takie zapytania cz─Östo brzmi─ů jak gotowe tytu┼éy artyku┼é├│w ÔÇô zatem po wpisaniu takiej frazy kto┼Ť m├│g┼éby trafi─ç na Tw├│j artyku┼é, a gdy znajdzie w nim rozwi─ůzanie problemu ÔÇô to b─Ödzie m├│g┼é od razu zajrze─ç do Twojego sklepu. Nierzadko dzia┼éa to na zasadzie wzajemno┼Ťci ÔÇô ÔÇ×rozwi─ůzali┼Ťcie m├│j problem, wi─Öc w podzi─Ökowaniu kupi─Ö w┼éa┼Ťnie u WasÔÇŁ.

Znasz ju┼╝ rodzaje fraz kluczowych. Wszystkich fraz przypisanych do ka┼╝dego rodzaju jest tak du┼╝o, ┼╝e wymy┼Ťlanie i wypisywanie ich ÔÇ×r─ÖcznieÔÇŁ b─Ödzie karko┼éomne oraz ma┼éo efektywne ÔÇô dlatego trzeba zrobi─ç to przy pomocy specjalnych narz─Ödzi.

Ułożenie odpowiedniej struktury strony

Struktura strony to jeden z najwa┼╝niejszych element├│w optymalizacji SEO. Bez przemy┼Ťlanej struktury trudno b─Ödzie osi─ůgn─ů─ç sukces w wyszukiwarkach, zw┼éaszcza je┼╝eli chodzi o strony z du┼╝ym potencja┼éem d┼éugoogonowym. To w┼éa┼Ťnie dzi─Öki dobrze rozbudowanej i u┼éo┼╝onej strukturze jeste┼Ť w stanie zaplanowa─ç nad tym, kt├│re adresy URL, b─Öd─ů wynikami wyszukiwania, na poszczeg├│lne s┼éowa kluczowe.┬á

Struktura powinna by─ç u┼éo┼╝ona na podstawie analizy s┼é├│w kluczowych. To kolejny pow├│d na dok┼éadne szukanie jak najwi─Ökszej ilo┼Ťci fraz. Od tego kroku zale┼╝y budowa strony, jej uk┼éad oraz linkowanie wewn─Ötrzne dlatego warto przemy┼Ťle─ç t─Ö kwesti─Ö jeszcze przed rozpocz─Öciem prac webmastera nad stron─ů.

Zobacz na poni┼╝sz─ů animacj─Ö ÔÇô doskonale przedstawia ona poszczeg├│lne elementy podstrony oraz typy s┼é├│w kluczowych, na jakie powinny si─Ö one pojawia─ç w Google.

Najważniejsze podstrony i frazy, na które trzeba zwrócić uwagę to: 

  • Strona g┼é├│wna ÔÇô umie┼Ť─ç na niej s┼éowa zwi─ůzane z nazw─ů firmy lub og├│lnie opisan─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů (np. sklep zoologiczny, firma remontowa itp.)┬á
  • Kategoria produkt├│w ÔÇô podstrona kategorii z produktami; powinny si─Ö tam znale┼║─ç frazy zwi─ůzane z og├│lnym wyszukiwaniem produkt├│w (sukienki na wesele, narz─Ödzia budowlane itp.)┬á
  • Strona produktowa ÔÇô podstrona dedykowana jednemu konkretnemu produktowi. Powinny si─Ö na niej znale┼║─ç, na przyk┼éad w opisie produktu i tytule podstrony, frazy longtailowe (telewizor Sony KD-49XG8096, wkr─Ötarka MAKITA DDF458RTJ itp.)┬á
  • Kategoria us┼éug ÔÇô podstrona ze zbiorem zbli┼╝onych do siebie us┼éug (us┼éugi prawnicze, us┼éugi ksi─Ögowe itp.)┬á
  • Strona z opisem us┼éugi ÔÇô analogicznie do strony produktowej, jest to podstrona dedykowana konkretnej us┼éudze (sprawy karne, ksi─Ögowo┼Ť─ç dla sp├│┼éek itp.)┬á
  • Tre┼Ťci poradnikowe ÔÇô wpis na blogu lub strona z najcz─Ö┼Ťciej zadawanymi pytaniami (FAQ). Tre┼Ť─ç tych podstron ma zaspokaja─ç potrzeb─Ö rozwi─ůzania problemu klienta, dlatego opr├│cz fraz og├│lnych powinna zawiera─ç tak┼╝e frazy opisuj─ůce problem u┼╝ytkownika.

Strona główna 

Struktura strony powinna by─ç zbudowana tak, jak stawia si─Ö budynki ÔÇô od og├│┼éu do szczeg├│┼éu. Najbardziej og├│ln─ů stron─ů Twojego serwisu jest strona g┼é├│wna. Powinny na ni─ů trafi─ç osoby szukaj─ůce konkretnie Twojej firmy lub og├│lnego tematu zwi─ůzanego z Twoj─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů.

Na jakie frazy optymalizowa─ç stron─Ö g┼é├│wn─ů? Aby si─Ö tego dowiedzie─ç, wystarczy, ┼╝e zadasz sobie pytanie: czym zajmuje si─Ö moja firma? Odpowiedz na nie w kilku s┼éowach (maksymalnie 50 znak├│w ze spacjami; czy pami─Ötasz, dlaczego akurat tyle? Je┼Ťli nie to, zerknij do lekcji drugiej, do rozdzia┼éu ÔÇ×Czynniki zwi─ůzane z Twoj─ů stron─ůÔÇŁ). Dzi─Öki temu b─Ödziesz wiedzie─ç, co wpisa─ç w tytu┼é strony g┼é├│wnej. Na ko┼äcu tytu┼éu dodaj nazw─Ö firmy. Przyk┼éady:

  • Internetowy sklep zoologiczny ÔÇô [nazwa sklepu]┬á
  • Sklep z odzie┼╝─ů online ÔÇô [nazwa sklepu]┬á
  • Renomowana kancelaria adwokacka ÔÇô [nazwa kancelarii]┬á
  • Nowoczesne meble na wymiar ÔÇô [nazwa firmy]┬á

Projektowanie ca┼éej struktury od zacznij od strony g┼é├│wnej, poniewa┼╝ wszystkie inne podstrony b─Öd─ů podlega─ç w┼éa┼Ťnie jej. Zastan├│w si─Ö, czy standardowy podzia┼é na produkty, us┼éugi i ich kategorie jest wystarczaj─ůcy. Je┼Ťli nie, utw├│rz dodatkowe podzia┼éy i podkategorie (np. na oddzia┼éy firmy, je┼Ťli ich oferty si─Ö od siebie r├│┼╝ni─ů).┬á

Strony kategorii

Kolejnym poziomem w strukturze s─ů strony kategorii (produkt├│w, us┼éug, poradnik├│w). Maj─ů one za zadanie przyci─ůgn─ů─ç u┼╝ytkownika, kt├│ry zasadniczo wie, czego szuka, ale nie wybra┼é jeszcze konkretnego modelu. Na przyk┼éad szuka but├│w sportowych, ale nie ma sprecyzowanego modelu ani koloru.┬á

Strony kategorii mo┼╝na zaw─Ö┼╝a─ç, tworz─ůc kolejne strony z podkategoriami. Dla przyk┼éadu, kategoria buty sportowe mo┼╝e dzieli─ç si─Ö dodatkowo na buty do biegania, buty na si┼éowni─Ö i buty do trekkingu. Dzi─Öki temu tworzysz podstrony, kt├│re b─Öd─ů optymalizowane na konkretne frazy kluczowe.┬á

Dok┼éadny uk┼éad kategorii oraz nazwy poszczeg├│lnych element├│w b─Öd─ů zale┼╝a┼éy od Twojego biznesu, oraz s┼é├│w kluczowych, jakich u┼╝ywaj─ů Twoi potencjalni klienci.┬á

Strony produktów, usług lub wpisów 

Strony produktowe lub us┼éugowe oraz wpisy to elementy, kt├│re znajduj─ů si─Ö najni┼╝ej w strukturze. S─ů one najbardziej szczeg├│┼éowe, dlatego powinny by─ç optymalizowane na szczeg├│┼éowe (longtailowe) frazy kluczowe. Osoby szukaj─ůce tych produkt├│w wiedz─ů czego potrzebuj─ů, powinny wi─Öc trafi─ç od razu na tak─ů stron─Ö.┬á

Struktura strony a widoczno┼Ť─ç

Z punktu widzenia sprzeda┼╝y wa┼╝na jest nie tylko du┼╝a liczba fraz kluczowych, ale r├│wnie┼╝ adres├│w URL Twojej strony, czyli stron kategorii i stron produktowych/us┼éugowych. Jak ju┼╝ wiesz, s─ů one odpowiedziami na intencje u┼╝ytkownik├│w ÔÇô dlatego wszystkie zapytania dotycz─ůce danej us┼éugi powinny by─ç skierowane na zwi─ůzany z ni─ů adres URL.

Odpowiednia struktura adres├│w pomaga wyszukiwarce odczyta─ç Twoj─ů stron─Ö i umie┼Ťci─ç wszystkie jej podstrony w swojej bazie, a nast─Öpnie ÔÇ×przypisa─çÔÇŁ je do fraz. Dzi─Öki temu po wpisaniu frazy wynik b─Ödzie kierowa┼é u┼╝ytkownika do odpowiedniego adresu URL ÔÇô a to go usatysfakcjonuje i zach─Öci do wej┼Ťcia na dan─ů podstron─Ö.

Wyniki wyszukiwania to linki do konkretnych podstron

Maj─ůc wiele podstron, mo┼╝esz wy┼Ťwietla─ç wi─Öcej wynik├│w wyszukiwania, czyli wi─Öcej odpowiedzi na pytanie u┼╝ytkownika.┬á

Gdyby┼Ť mia┼é tylko kilka podstron ÔÇô na przyk┼éad stron─Ö g┼é├│wn─ů, us┼éugi, produkty, kontakt ÔÇô to w odpowiedzi na zapytanie o jaki┼Ť produkt wy┼Ťwietla┼éyby si─Ö jedynie te og├│lne strony, a nie podstrony z produktami, kt├│rych przecie┼╝ u┼╝ytkownik poszukuje. Zapewne nie poczu┼éby si─Ö zach─Öcony do wej┼Ťcia na stron─Ö g┼é├│wn─ů nie wiedz─ůc, czy znajdzie tam to, czego szuka.

Odpowiednie przygotowanie tre┼Ťci

Tre┼Ť─ç strony decyduje o tym, na jakie s┼éowa kluczowe dany adres URL pojawia si─Ö jako wynik wyszukiwania. Dzi─Öki odpowiednio przygotowanym tekstom, grafikom i innym multimediom mo┼╝na maksymalnie zwi─Ökszy─ç widoczno┼Ť─ç strony.

Pisz─ůc teksty na stron─Ö internetow─ů musisz wiedzie─ç, do kogo piszesz. Z pozoru wydaje si─Ö to oczywiste ÔÇô ale uwierz mi, ┼╝e zdefiniowanie i dok┼éadne rozpisanie sobie grupy docelowej bardzo w tym pomaga i daje Ci bardzo konkretn─ů wiedz─Ö o tym, jak pisa─ç. Inaczej b─Ödziesz pisa┼é do klient├│w indywidualnych, inaczej do M┼ÜP, a jeszcze inaczej do klient├│w korporacyjnych.

Tworz─ůc swoj─ů grup─Ö docelow─ů, zwr├│─ç przede wszystkim uwag─Ö na to, jakie problemy i pytania j─ů trapi─ů. Dzi─Öki temu b─Ödziesz m├│g┼é skoncentrowa─ç si─Ö w tre┼Ťciach na zaspokojeniu bardzo konkretnych potrzeb Twojego klienta. Jest to niezb─Ödne, aby przyci─ůgn─ů─ç jego uwag─Ö i sprawi─ç, aby pozosta┼é na Twojej stronie ÔÇô a zrobi tak, gdy b─Ödzie wiedzia┼é, ┼╝e znajdzie na niej rozwi─ůzanie jego problemu.

Odpowiednie redagowanie tre┼Ťci, to bardzo wa┼╝ny element optymalizacji SEO. W szczeg├│lno┼Ťci nale┼╝y skupi─ç si─Ö na:

  • tre┼Ťciach title oraz description, kt├│re z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem b─Öd─ů tre┼Ťci─ů wynik├│w wyszukiwania;
  • tre┼Ťciach nag┼é├│wk├│w, kt├│re s─ů najcz─Ö┼Ťciej czytanymi elementami strony. Najwi─Öcej os├│b skanuje tylko na g┼é├│wki w poszukiwaniu fragment├│w, kt├│re je interesuj─ů;
  • tre┼Ťciach w┼éa┼Ťciwych, kt├│re powinne by─ç pisane przede wszystkim dla ludzi, a nie pod algorytmy wyszukiwarek;

Bardzo cz─Öste pytanie, kt├│re s┼éysz─Ö dotyczy tego, jakie tre┼Ťci (oraz jakie s┼éowa kluczowe w tych tre┼Ťciach) powinne by─ç zawarte na ka┼╝dym z adres├│w URL. W zasadzie odpowied┼║ jest prosta, je┼Ťli wykona┼ée┼Ť odpowiedni─ů analiz─Ö s┼é├│w kluczowych i ka┼╝demu s┼éowu przypisa┼ée┼Ť docelowy adres URL, problem masz z g┼éowy. Gotow─ů instrukcj─Ö, po┼Ťwi─Öcon─ů przydzielaniu s┼é├│w do adres├│w docelowych przeczytasz w artykule o strategii SEO.

Pozostałe elementy optymalizacji SEO

Odpowiednie s┼éowa kluczowe, ich w┼éa┼Ťciwe przypisanie do adres├│w URL w obr─Öbie strony oraz tre┼Ťci, kt├│re znajduj─ů si─Ö na danej podstronie to podstawa optymalizacji SEO, kt├│ra gwarantuje sukces w wynikach wyszukiwania, kt├│ry prze┼éo┼╝y si─Ö na wymierne korzy┼Ťci biznesowe.

Optymalizacja crawlowania

Crawlowanie to proces skanowania strony przez roboty wyszukiwarek. W kontek┼Ťcie optymalizacji SEO jest to proces bardzo istotny. Je┼╝eli Twoja strona b─Ödzie mia┼éa optymaln─ů struktur─Ö, dobrej jako┼Ťci tre┼Ť─ç itd, ale Google nie b─Ödzie w stanie jej zeskanowa─ç ÔÇö po prostu zmarnowa┼ée┼Ť czas i pieni─ůdze.

Google musi mie─ç dost─Öp do podstron, kt├│re maj─ů generowa─ç ruchu. W przypadku ma┼éych stron niezoptymalizowany proces crawlowania mo┼╝e by─ç niezauwa┼╝alny, ale w du┼╝ych serwisach (z tysi─ůcami adres├│w URL) mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e Google skanuje stron─Ö bardzo wolno. Efektem powolnego skanowania b─Ödzie bardzo rzadkie odwiedzanie poszczeg├│lnych adres├│w URL, kt├│re przecie┼╝ zmieniaj─ů swoje tre┼Ťci, cho─çby w procesie optymalizacji SEO.

Wa┼╝nym jest, aby nie utrudnia─ç Google proces├│w skanowania. Zoptymalizowanie crawlowania polega g┼é├│wnie na zapanowaniu nad dost─Öpem robot├│w do poszczeg├│lnych stron czy sekcji serwisu. Dzi─Öki temu roboty nie zgubi─ů si─Ö w g─ůszczu adres├│w URL, kt├│re s─ů ma┼éo istotne z punktu widzenia biznesowego.┬á

Optymalizacja szybko┼Ťci strony

Szybko┼Ť─ç ┼éadowania strony, tak┼╝e powinna by─ç zoptymalizowana. Wolna strona to doskona┼éy spos├│b na du┼╝y wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä. W dzisiejszych czasach wi─Ökszo┼Ť─ç z nas chc─Ö szybko ┼éaduj─ůcych si─Ö stron. Dlatego te┼╝ optymalizacja SEO powinna uwzgl─Ödnia─ç szybko┼Ť─ç, z jak─ů ┼éaduje si─Ö ka┼╝da podstrona. Ma to wp┼éyw na wspomniany wcze┼Ťniej proces trawlowania, a tak┼╝e na decyzje u┼╝ytkownik├│w.

Najczęstsze błędy w optymalizacji SEO sklepów internetowych

Błędy planowania

  • Brak dok┼éadnej znajomo┼Ťci fraz kluczowych lub zbyt w─ůski zakres s┼é├│w.
  • Pomijanie d┼éugiego ogona w procesie optymalizacji.
  • Brak analizy konkurencji i ich dzia┼éa┼ä.
  • Brak przygotowania struktury sklepu pod SEO.
  • Brak og├│lnego planu optymalizacji sklepu pod k─ůtem podstawowych element├│w takich jak title czy description (tre┼Ťci wynik├│w wyszukiwania).
  • Brak panowania nad duplikacj─ů tre┼Ťci i kanibalizacj─ů s┼é├│w kluczowych jeszcze na poziomie planowania.
  • Brak planu linkowania wewn─Ötrznego.
  • Pomijanie danych strukturalnych.

Błędy techniczne

  • Niepanowanie nad indeksowaniem sklepu.
  • Niepanowanie nad procesem skanowania przez roboty wyszukiwarek.
  • B┼é─Ödne wdro┼╝enia tagu canonical.
  • Brak standardowych przekierowa┼ä (www/bez www, http/https).
  • Niepoprawne u┼╝ywanie markupÔÇÖu HTML.
  • U┼╝ywanie link├│w, kt├│re nie s─ů w znaczniku <a>.
  • Brak u┼╝ywania atrybutu rel=ÔÇŁnofollowÔÇŁ w linkach kieruj─ůcych do stron, kt├│re nie s─ů indeksowane.
  • Brak optymalizacji pod k─ůtem szybko┼Ťci strony.

B┼é─Ödy zwi─ůzane z tre┼Ťci─ů

  • Nieplanowanie tre┼Ťci, brak analiz s┼é├│w kluczowych podczas pisania tre┼Ťci.
  • Brak opis├│w kategorii lub opisy kategorii o niew┼éa┼Ťciwych tre┼Ťciach.
  • Kr├│tkie i ma┼éo wyczerpuj─ůce opisy.
  • Kopiowanie tre┼Ťci z innych miejsc.
  • U┼╝ywanie tej same tre┼Ťci w wielu miejscach.
  • Brak tre┼Ťci poradnikowych czy blogowych.
  • Brak cyklicznej optymalizacji tre┼Ťci.

Podsumowanie

Optymalizacja sklepu internetowego to dosy─ç z┼éo┼╝ony proces, wymaga wiele pracy, ale po┼Ťwi─Öcony czas na pewno si─Ö zwr├│ci. Pami─Ötaj te┼╝, ┼╝e┬ánie da si─Ö tego wszystkiego zrobi─ç w jeden tydzie┼ä czy nawet miesi─ůc. W du┼╝ych sklepach prac─Ö musisz roz┼éo┼╝y─ç na wiele miesi─Öcy, zw┼éaszcza cz─Ö┼Ť─ç po┼Ťwi─Öcon─ů optymalizacji i dodawaniu tre┼Ťci. Efekty wielu godzin sp─Ödzonych nad sklepem nie b─Öd─ů te┼╝ widoczne od razu, obecno┼Ť─ç w wyszukiwarkach to d┼éugi maraton, kt├│ry wygrywaj─ů Ci najbardziej cierpliwi.

Najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania

Czy optymalizacja sklepu pod SEO zwi─Ökszy ruch?

Tak, optymalizacja sklepu internetowego, to w zasadzie jedyny spos├│b, by zwi─Ökszy─ç ruch z darmowych wynik├│w wyszukiwania w Google. Do tego taka optymalizacja wcale nie jest taka trudna. Wiedza z tego poradnika wystarczy, by zacz─ů─ç.

Ile trwa optymalizacja SEO sklepu internetowego?

Optymalizacja SEO, zw┼éaszcza w e-commerce to proces, kt├│ry jest ci─ůg┼éy. Za┼éo┼╝enia optymalizacji s─ů proste, ale na jej wdro┼╝enie trzeba sporo czasu. Zawsze b─Ödzie co┼Ť do poprawy.

Od czego zacz─ů─ç optymalizacj─Ö SEO w e-commerce?

Zdecydowanie najwa┼╝niejsz─ů rzecz─ů, od jakiej nale┼╝y zacz─ů─ç optymalizacje, to analiza s┼é├│w kluczowych. To pod wysuzkiwania klient├│w b─Ödziesz przeprowadza─ç ca┼é─ů optymalizacj─Ö. Bez wiedzy o frazach, mo┼╝esz pope┼éni─ç wiele b┼é─Öd├│w.

Czy ten artykuł był pomocny?

Staramy si─Ö tworzy─ç pomocne i warto┼Ťciowe tre┼Ťci, dlatego b─Ödziemy wdzi─Öczni za ocen─Ö tego artyku┼éu.
Tak
Nie
Autor:
Maciej Cherubin
Zajmuj─Ö si─Ö pozyskiwaniem klient├│w oraz zwi─Ökszeniem sprzeda┼╝y za pomoc─ů wyszukiwarki Google. Przygotowuj─Ö strategie pozyskiwania warto┼Ťciowego ruchu z SEO oraz Google Ads, kt├│re realnie zwi─Ökszaj─ů zyski. Wdra┼╝am rozwi─ůzania analityczne, kt├│re pomagaj─ů ma┼éym i ┼Ťrednim firmom podejmowa─ç w┼éa┼Ťciwe decyzje biznesowe zwi─ůzane z marketingiem internetowym. Ch─Ötnie pomog─Ö Twojej firmie, zapraszam do kontaktu.

Maciej Cherubin

6 komentarzy:

  1. Dobry artyku┼é, mam jednak pytanie odno┼Ťnie budowania tytu┼é├│w produkt├│w lub kategorii ni┼╝szego rz─Ödu. Czy warto dodawa─ç tre┼Ť─ç g┼é├│wnej kategorii do tytu┼éu produktu. Analogicznie, czy nale┼╝y dodawa─ç nazw─Ö kategorii nadrz─Ödnej w podkategorii?

    Przykład z produktem:
    Apple Iphone X 32 GB Black – Telefony Apple – Sklep GSM

    Przyk┼éad z podkategori─ů i jej kategori─ů nadrz─Ödn─ů:
    Telefony Apple – Telefony kom├│rkowe – Sklep GSM

    Pytam ponieważ dostałem takie zalecenie od pewnej agencji i nie do końca się z tym zgadzam.

    • Maciej Cherubin

      Dodawanie nazwy kategorii w tytule produktu czy dodawanie nazwy kategorii nadrz─Ödnej w tytule kategorii ni┼╝szego rz─Ödu jest bezpodstawne i pozbawione jakiegokolwiek sensu.

      Za┼é├│┼╝my, ┼╝e w jednej kategorii znajduje si─Ö 100 produkt├│w, oraz 20 podkategorii ÔÇö ka┼╝da z nich ma w tytule tre┼Ť─ç g┼é├│wnej kategorii nadrz─Ödnej wg przyk┼éadu b─Ödzie to „Telefony Apple”.

      Teraz wystarczy odpowiedzie─ç sobie na pytanie, jaka strona powinna pojawi─ç si─Ö w Google na zapytanie „telefony apple” – kategoria g┼é├│wna czy podkategorie, a mo┼╝e jaki┼Ť produkt?

      W optymalizacji sklep├│w wystarczy trzyma─ç si─Ö jednej bardzo wa┼╝nej zasady ÔÇö jeden zestaw kilku s┼é├│w kluczowych = jeden adres URL. Je┼Ťli kilkana┼Ťcie adres├│w b─Ödzie mia┼éo w tytule tak─ů sam─ů fraz─Ö, to Google to po prostu oleje, w najgorszym przypadku wyst─ůpi kanibalizacja s┼é├│w i pozycje zaczn─ů skaka─ç.

      Kiedy┼Ť widzia┼éem podobn─ů rekomendacj─Ö budowania tytu┼é├│w, motywem takiego zalecenia by┼éo „wspieranie g┼é├│wnej kategorii”. Niestety to b┼é─ůd, wspieranie nadrz─Ödnych kategorii mo┼╝na zorganizowa─ç dzi─Öki linkowaniu wewn─Ötrznemu, budowanie takich tytu┼é├│w nic nie da.

  2. Aleksandra

    Super artyku┼é, bardzo pomocny. R├│wnie┼╝ mam pytanie. W danej kategorii jest 10 produkt├│w. Ka┼╝dy z nich mo┼╝na wykorzysta─ç w ten sam spos├│b, co jest w opisie produktu. Jak to wp┼éywa na jako┼Ť─ç? Jak by nie by┼éo jest to duplikowanie tre┼Ťci.

    • Maciej Cherubin

      O duplikacji tre┼Ťci mo┼╝na m├│wi─ç wtedy, gdy znaczna cz─Ö┼Ť─ç opisu produktu jest taka sama. Tutaj nie ma obaw, przecie┼╝ je┼Ťli produkt jest na przyk┼éad w kategorii „dla dzieci”, to naturalne, ┼╝e b─Ödzie o tym m├│wione w jego opisie.

  3. Je┼Ťli np prowadz─Ö sklep z zegarami i mam powiedzmy 500 zegar├│w. To mog─Ö w s┼éowach kluczowych albo tytu┼éach dawa─ç s┼éowo ZEGAR? np. ZEGAR JUNGHANS, STARY ZEGAR SEIKO.

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Certyfikat Google Partners
Certyfikat Google PPC
Certyfikat Google Analytics
Certyfikat Google Analytics