Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Czym zajmuje się agencja marketingowa?
  • Co można osiągnąć dzięki współpracy z agencją marketingową?
  • Jaki jest zakres kompetencji agencji marketingowych?
  • Jak wybrać skuteczną agencję marketingową?

Jak wyglądają działania marketingowe agencji?

Po wpisaniu w Google frazy „agencja marketingowa” okazuje się, że tym mianem określają się zarówno firmy oklejające samochody, jak i osoby tworzące strony internetowe, studia graficzne kreujące identyfikację wizualną, czy też agencje butikowe, ściśle wyspecjalizowane w wąskich dziedzinach digitalu (czyli marketingu internetowego). Gwoli doprecyzowania: agencja marketingowa, reklamowa i agencja public relations to nie to samo, choć ich usługi często się pokrywają. 

Marketingiem w internecie zajmuje się ta pierwsza. Jej usługi polegają na promowaniu marek i produktów za pomocą kampanii przy użyciu SEO (Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie stron internetowych), Google Ads, mediów społecznościowych, content marketingu i innych strategii.

Jeśli choć raz tworzyłeś i nadzorowałeś kampanię (np. właśnie w Google Ads) lub próbowałeś pozycjonować stronę internetową, to zdajesz sobie sprawę, ile czasu, wiedzy i wysiłku potrzeba na jej skuteczne poprowadzenie. Kampanie Google Ads (dla przykładu) to przecież dobór odpowiedniej grupy docelowej, tworzenie formularzy, budowanie i dodawanie landing page’y, prowadzenie analityki, optymalizacja (pod którą może kryć się naprawdę wiele czynności – od wyboru grafiki po umiejscowienia reklam), pisanie komunikatów i treści reklam… A to przecież tylko część działań. Agencja marketingowa bierze na siebie nie tylko wszystkie te czynności, ale także analizuje prowadzone przez siebie kampanie, śledzi działania konkurencji, optymalizuje pojedyncze reklamy, raportuje swoją pracę, a na koniec – na podstawie wcześniejszych wyników i działań – wydaje rekomendacje dla Ciebie. Co ważne, agencja marketingowa na każdym kroku korzysta z wiedzy i umiejętności zatrudnionych przez siebie ekspertów. Zwróć uwagę, że sama liczba tych działań to praca na zdecydowanie więcej, niż jeden etat (zwłaszcza jeśli mówimy o dużej skali działań).

Skoro wiesz już, że do reklamy w internecie będzie Ci potrzebna agencja marketingowa, to zapewne nasuwa Ci się pytanie:

Jak wybrać agencję marketingową?

Przede wszystkim – nie kieruj się ani ceną usług, ani znanymi markami w portfolio. One oczywiście robią dobre wrażenie, ale…

Wielu przyszłych klientów odruchowo wychodzi z założenia, że im droższa agencja marketingowa, tym lepiej świadczy swoje usługi, bądź też – że im bardziej znane marki obsługuje, tym lepszą ma renomę. Ceny usług agencji są bardzo zróżnicowane i zależą od zakresu pracy w umowie, doświadczenia czy liczby jej pracowników, ale także od tego, w jakiej miejscowości ma biuro. Być może Cię nie zaskoczę – ale nierzadko okazuje się, że najlepsze agencje marketingowe z największych miast i mniejsze firmy marketingowe z miast znacznie mniejszych mogą wykonać tę samą pracę na tak samo wysokim poziomie, ale agencja marketingowa np. ze stolicy będzie droższa. Ten nieco paradoksalny mechanizm opisaliśmy w artykule o tym, jak wybrać najlepszą agencję SEO – znajdziesz tam też więcej przykładów różnic między małymi, średnimi i dużymi agencjami oraz freelancerami. 

Zwróć jednak uwagę, że w gruncie rzeczy wszyscy pracują na tych samych narzędziach, działają w tych samych social mediach i poruszają się po tym samym Internecie, świadcząc te same usługi. W dodatku mniejsza agencja może pozwolić sobie na indywidualne podejście do każdego klienta. „Najlepsza” wcale nie musi więc oznaczać „najlepsza dla Ciebie”. Różnicę robi podejście do Twojego biznesu, a tutaj może się okazać, że duża agencja idzie na ilość, a nie jakość prowadzonych kampanii.

Oczywiście trzeba tu zaznaczyć, że jeśli szukasz wybitnych ekspertów, to w dużych miastach zapewne łatwiej będzie ich znaleźć – wszystko zależy oczywiście od tego, jakich usług i w jakiej skali potrzebujesz. 

Niekierowanie się ceną nie oznacza również, że należy szukać jak najtańszych ofert – za niską ceną nierzadko idzie bowiem niższa jakość (np. tanie pozycjonowanie) usług czy obsługi klienta, czyli Ciebie.

Dlatego lepiej kierować się na przykład tym, czy dana agencja marketingowa ma już jakieś doświadczenie w obsłudze firm z Twojej branży lub jej pokrewnej. Jeśli tak, to możesz się spodziewać, że specyfika Twojej pracy i produktów będzie znana ekspertom z agencji, a to znacznie ułatwi im prowadzenie kampanii i osiąganie dobrych wyników.

Warto zwrócić także uwagę na to, w czym dana agencja marketingowa się specjalizuje. Jeśli podejmowałeś się już jakichś działań i zauważyłeś, że najlepiej sprawdza się u Ciebie np. content marketing i kampanie w Google Ads, a Twoi klienci niespecjalnie korzystają z social mediów, to naturalnym kierunkiem będą dla Ciebie agencje marketingowe zajmujące się właśnie contentem i kampaniami w Google Ads.

Jakie kampanie reklamowe realizują agencje marketingowe?

Jak już wcześniej pisałem, możesz się spotkać zarówno z agencjami wyspecjalizowanymi w jednej dziedzinie, ale również z zajmującymi się kilkoma rodzajami usług (mają wtedy osobnych specjalistów i zespoły). Można wtedy łączyć różne rodzaje reklam w internecie i promować firmę jeszcze skuteczniej.

SEO/pozycjonowanie

W SEO dąży się do tego, aby firma miała jak największą widoczność w internecie na frazy używane przez potencjalnych klientów. Aby to osiągnąć, agencja marketingowa zoptymalizuje Twoją stronę internetową (lub stworzy ją od podstaw — zobacz tworzenie stron www) pod kątem technicznym oraz pod kątem treści – dlatego w praktyce pozycjonowanie stron internetowych i angażujące treści idą w parze (dlatego też szukanie wielozadaniowych agencji może być dobrym pomysłem). Rezultatem skutecznego SEO wbrew pozorom nie musi być 1. pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania, tylko pozyskiwanie ruchu wysokiej jakości i nowych klientów przychodzących do Ciebie z Google.

Google Ads/PPC

Kampanie Google Ads będą wyświetlać reklamy graficzne, tekstowe i wideo w znanych serwisach i stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych, w YouTube, na stronie z wynikami wyszukiwania w Google i w innych miejscach. Często są one rozliczane w formacie PPC, czyli Pay Per Click (rozliczenie opiera się wtedy o liczbę kliknięć).

Mocno rekomenduję Ci w tym miejscu współpracę z agencją, która jest oficjalnym partnerem Google – to certyfikat potwierdzający doświadczenie i znajomość systemu reklamowego oraz, co bardzo ważne, skuteczność działań agencji. Dla przykładu możesz zobaczyć nasz certyfikat i osiągnięcia. Taka agencja marketingowa ma też zapewnioną fachową pomoc od samego Google (a nie każda firma marketingowa może sobie na to pozwolić).

Content Marketing

Skuteczną i często stosowaną formą tego rodzaju marketingu jest blog z wpisami – dokładnie taki jak ten, który właśnie czytasz. Content marketing można także prowadzić za pomocą filmów, podcastów, infografik, publikując raporty i analizy lub jakiekolwiek inne rodzaje treści, które są wartościowe dla odbiorcy. 

Dobrze prowadzony content marketing z przydatnymi treściami buduje Twój wizerunek, który przekona klientów do skorzystania z Twojej oferty, a nie oferty konkurencji. Jeśli widzisz, że treść, którą tworzy dana agencja marketingowa, spodoba się Twoim odbiorcom i licuje z charakterem Twojej firmy – to znak, że warto rozważyć współpracę z nią.

Social Media

Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn umożliwiają prowadzenie kampanii za pomocą content marketingu lub w ramach systemów reklamowych (działających na podobnej zasadzie co Google Ads, ale tylko w obrębie danej platformy). 

Z jednej strony w social mediach dość łatwo publikować treści i sprofilować grupę docelową – ale z drugiej strony, ze względu na dużą konkurencję (zwłaszcza w popularnych branżach) nie jest aż tak łatwo do niej dotrzeć. Dlatego w ocenie skuteczności agencji ważne są osiągane zasięgi, sprzedaż i interakcje z użytkownikami (np. pozostawiane przez nich komentarze i udostępnienia), a nie liczba lajków. 

Zatem wybierając agencję social media, zwróć uwagę właśnie na te elementy oraz na to, w jakim stopniu sposób prowadzenia kont jest dopasowany do klientów, tzn. czy agencja marketingowa dobrze dopasowała język, treści i identyfikację wizualną do tego, co lubią odbiorcy danych marek. Upewnij się też, czy Twoi odbiorcy korzystają z social mediów – bo jeśli nie, to prowadzenie tam kampanii może być ryzykowne (ale nie jest to oczywiście regułą).

E-mail marketing

Marketing przy użyciu e-maili to jedna z najstarszych form reklamy, która jednak cały czas jest bardzo skuteczna. Co ważne, kampanie e-mailowe nie tylko reklamują Twój biznes i produkty, ale także budują relację między klientami a marką. Skuteczny e-mail marketing często zawiera nie tylko komunikaty sprzedażowe, ale także angażujace treści, przyciągające klientów na stronę internetową.

Czy warto korzystać z usług agencji marketingowej?

Agencja marketingowa wypromuje firmę w internecie znacznie szybciej, wydajniej i na wiele większą skalę, niż gdyby robić to samemu – dlatego zdecydowanie warto podjąć współpracę z agencją.

Będzie się to oczywiście wiązało z pewną inwestycją, ale uwierz mi, że zwraca się ona wielokrotnie – co zresztą udowadniają nasze case study. Nawet mała, ale sprawnie działająca agencja marketingowa ma zupełnie inną skalę i jakość pracy niż samodzielne działania osób, które nie są specjalistami.

Oczywiście wierzę w Twoje umiejętności – jednak chyba trudno nie zgodzić się z tym, że osoba niebędąca specjalistą nie osiągnie takich wyników jak ktoś, kto prowadzi kampanie każdego dnia. Zawodowy marketer, SEO-wiec czy specjalista social media codziennie wyrabia sobie warsztat pracy, uczy się optymalizować kampanie reklamowe, śledzi zmiany w algorytmach, stosuje najlepsze rozwiązania i wyciąga coraz więcej z każdej złotówki wydanej przez Ciebie na budżet reklamowy. W dodatku zatrudniająca go firma marketingowa regularnie wysyła go na drogie, profesjonalne szkolenia z prawdziwego zdarzenia, po których jego umiejętności są jeszcze lepsze.

Zauważ też, że prowadząc samodzielnie reklamę Twojego biznesu w internecie, jesteś w stanie dojść tylko do pewnego pułapu – a do jego przekroczenia potrzeba naprawdę sporo czasu, wiedzy i testów różnych rozwiązań. Zgodnie z popularnym powiedzeniem – im dalej w las, tym więcej drzew. I w pewnym momencie dojdziesz do takiego etapu, w którym będzie trzeba wybrać: albo prowadzenie firmy, albo zajmowanie się jej promocją.

Możesz oczywiście spróbować stworzyć zespół ekspertów od marketingu w Twojej firmie – choć takie zadanie również jest wymagające, bo oprócz zdobycia wiedzy na temat marketingu trzeba poświęcić sporo czasu również na takie sprawy, jak rekrutacja i przeszkolenie pracowników. Natomiast agencja marketingowa działa w gruncie rzeczy trochę jak dział marketingu – tylko już skompletowany, zdalny i zarządzany przez kogoś innego (co z perspektywy właściciela firmy jest bardzo wygodne). 

W dodatku, zlecając pracę certyfikowanej agencji o dobrych opiniach, możesz się spodziewać, że nie zejdzie ona poniżej pewnego poziomu (nawet jeśli jej motywacją będzie tylko utrzymanie tych opinii, to korzyścią z tego dla Ciebie będzie efekt jej pracy). Nierzadko otrzymasz od niej także dobrze skonstruowaną strategię (np. strategię SEO) i plany marketingowe możliwe do wdrożenia od razu. My na przykład oferujemy naszym nowym klientom wstępny audyt strony internetowej i omawiamy go potem na konsultacji.

Podsumowanie

Współpraca z agencją marketingową jest zdecydowanie warta poświęconego jej czasu i środków, bo poprowadzi kampanie i działania promocyjne o wiele szybciej, skuteczniej i na większą skalę, niż gdyby zajmować się tym samodzielnie. Dobra agencja marketingowa może wywindować sprzedaż czy ruch na stronę WWW Twojej firmy nawet o kilkaset procent. Trzeba jednak rozważnie jej szukać i mądrze wybrać; dobra firma marketingowa to przede wszystkim taka, która jest dobrze dopasowana do Ciebie i Twoich potrzeb – a niekoniecznie taka, która obsługuje znane marki.